Dette afsnit handler om afgrænsningen af de typer af indkomst, der er omfattet af artikel 18 i modeloverenskomsten.
Afsnittet indeholder:
Modeloverenskomstens artikel 18 omfatter pensioner og andre lignende vederlag, der udbetales for tidligere tjenesteydelser, når vederlaget ikke er omfattet af artikel 19, stk. 2. Eksempler på udbetalinger, der er omfattet af modeloverenskomstens artikel 18:
Pensionsudbetalinger fra en privat pensionsordning til tidligere offentligt ansatte er omfattet af artikel 18, idet udbetalingen ikke er omfattet af artikel 19, stk. 2.
Hvis pensionsrettighederne er overført fra en offentlig til en privat pensionsordning, er denne omfattet af modeloverenskomstens artikel 18, fordi betingelserne i modeloverenskomstens artikel 19, stk. 2, litra a (udbetaling fra staten mv.) ikke er opfyldt. Se punkt 5.4 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 19. Se afsnit C.F.8.2.2.19.1.2.
Det er uden betydning, om udbetalingerne tilfalder den tidligere ansatte selv eller den tidligere ansattes pårørende (fx børn eller efterlevende ægtefælle). Se punkt 3 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 18 og SKM2003.484.VLR om en amerikansk forsørgertabsydelse.
Fratrædelsesgodtgørelser er omfattet af modeloverenskomstens artikel 15 om indkomst fra personligt arbejde i tjenesteforhold (eller artikel 19 om løn for offentligt hverv) og ikke af modeloverenskomstens artikel 18.
Afgrænsningen mellem en fratrædelsesgodtgørelse og en pension kan i praksis være vanskelig. Følgende faktiske forhold kan tale for, at et engangsbeløb kan anses for pension:
Se punkt 6 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 18 om, hvilke elementer der kan lægges vægt på.
Se afsnit C.F.8.2.2.15.1 (artikel 15) om fratrædelsesgodtgørelser.
Den skattemæssige behandling af pensionsordningen har ikke betydning for, om udbetalinger fra ordningen er omfattet af artikel 18. Se punkt 3 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 18.
Artikel 18 omfatter ikke:
Se også SKM2011.254.SKAT om beskatning af sociale ydelser og andre offentlige ydelser efter DBO'er.
Se også punkt 24 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 18 om afgrænsningen mellem de ordninger, der er omfattet af modeloverenskomstens artikel 18, og de ordninger, der er omfattet af modeloverenskomstens artikel 21.
Afkast af pensionsordninger er ikke omfattet af modeloverenskomstens artikel 18. Det er kun udbetalingerne, der er omfattet af modeloverenskomstens artikel 18.
Sociale sikringsydelser kan være omfattet af tre forskellige bestemmelser:
En social sikringsydelse kan siges at være "i forbindelse med tidligere arbejde", hvis arbejdet er en betingelse for pensionen. Dette vil fx være tilfældet, når
Udbetalinger fra ATP er omfattet af modeloverenskomstens artikel 18 (tidligere privat ansættelse) eller artikel 19 (tidligere ansættelse i en stat, dens politiske underafdelinger eller lokal myndighed).
Se også SKM2011.254.SKAT om definition af sociale sikringsordninger.
Mange danske DBO'er indeholder særregler om offentlige ydelser i tilknytning til artiklen om pensioner. Se SKM2011.254.SKAT, hvor det nævnes, at DBO'erne er forskelligt udformede. Der er to hovedgrupper:
Bestemmelsen er formuleret, så den fx omfatter "betalinger, som en fysisk person modtager efter den sociale sikringslovgivning i den anden kontraherende stat eller efter enhver anden ordning fra midler tilvejebragt af denne stat eller en dertil hørende politisk underafdeling eller lokal myndighed." Disse DBO-bestemmelser omfatter alle danske offentlige ydelser, herunder fx dansk folkepension. Offentlige ydelser er omfattet, uanset om de udbetales af staten eller en kommunal eller regional myndighed.
Bestemmelsen kan fx være formuleret, så den omfatter "betalinger, som en fysisk person modtager efter den sociale sikringslovgivning i den anden kontraherende stat."
Disse DBO'er omfatter bl.a.
Se også SKM2001.234.TSS og SKM2011.254.SKAT, hvor det bl.a. er forklaret, at efterløn er en social ydelse, men ikke en social pension.
Landsretten har fastslået, at en løbende ydelse efter lov om erstatning til besættelsestidens ofre er en social ydelse omfattet af artikel 18 i den nordiske DBO. Se SKM2007.123.ØLR.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Højesteretsdomme | ||
Folkepension. Højesteret og landsret fastslog, at dansk folkepension er en social pension, og at den dermed er omfattet af artikel 18, stk. 2, i DBO'en med Tyskland, som handler om sociale pensioner. Den er derimod ikke omfattet af artikel 18, stk. 4, i DBO'en, som kun vedrører private pensioner. Danmark havde derfor beskatningsretten til pension, som tilfaldt en person, der var hjemmehørende i Tyskland. | Se også landsretsdommen: SKM2002.91.VLR | |
Landsretsdomme | ||
Ydelse efter lov om erstatning til besættelsestidens ofre. Landsretten fandt, at ydelsen måtte karakteriseres som en social ydelse efter artikel 18 i den nordiske DBO. Danmark havde derfor beskatningsretten til ydelsen. | ||
Forsørgertabsydelse fra USA, der tilfaldt den længstlevende ægtefælle, som var fuldt skattepligtig til Danmark. Landsretten fandt, at ydelsen var en pensionslignende ydelse og skattepligtig efter statsskattelovens § 4 c. Ydelsen var udbetalt af en institution under det amerikanske forsvar og derfor omfattet af den daværende dansk-amerikanske DBO's bestemmelse om pensioner, der udbetales af en stat eller en anden offentlig myndighed til personer bosat i den anden stat. USA havde efter DBO'en beskatningsretten til pensionen, men Danmark kunne medregne pensionen ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter særlige regler i DBO'en herom. | ||
SKAT | ||
Tysk pensionstilsagn i ansættelsesforhold, der var uafdækket og bidragsdefineret. Skatterådet tilkendegav, at udbetalinger fra ordningen skulle beskattes efter SL § 4, litra c, og at et engangsvederlag ved konvertering af pensionsydelserne ville blive beskattet efter LL § 7 O, stk. 1, nr. 3. Ordningen var omfattet af artikel 18, stk. 4, i den dansk-tyske DBO, som omhandler private pensioner. Denne bestemmelse tillagde Tyskland som kildeland beskatningsret til pensionsudbetalingen, hvorefter Danmark som bopælsland skulle give nedslag i dansk skat efter DBO'ens artikel 24. |