C-553/13 Statoil Fuel & Retail - Ny sag

C-553/13 Statoil Fuel & Retail - Ny sag

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Tallinna Ringkonnakohus (Estland) den 28.oktober 2013 – Statoil Fuel & Retail Eesti AS mod Tallinna Ettevõtlusamet

Den forelæggende ret

Tallinna Ringkonnakohus

Parter i hovedsagen

Sagsøger: Statoil Fuel & Retail Eesti AS

Sagsøgt: Tallinna Ettevõtlusamet

Præjudicielle spørgsmål

1. Kan finansieringen af driften af den offentlige transport i en lokal myndigheds område betragtes som særligt formål i den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i artikel 1, stk. 2, i Rådet for Den Europæiske Unions direktiv 2008/118/EF , såfremt den lokale myndighed har pligt til at varetage og finansiere en sådan opgave?

2. Såfremt dette spørgsmål besvares bekræftende, skal artikel 1, stk. 2, i Rådet for Den Europæiske Unions direktiv 2008/118/EF da fortolkes således, at det er i overensstemmelse med denne bestemmelse, at der i national ret indføres en indirekte afgift, som skal betales ved salg af en salgsafgiftspligtig vare til den endelige forbruger, og som udelukkende anvendes til drift af den offentlige transport, når den afgiftsberettigede lokale myndighed, uanset eksistensen af en sådan indirekte afgift, har pligt til at varetage driften af den offentlige transport, og det beløb, der benyttes til finansieringen af driften af den offentlige transport i sidste instans ikke automatisk følger af provenuet fra den oppebårne afgift, da størrelsen af det beløb, der stilles til rådighed for driften af den offentlige transport er fastlagt præcist, således at det offentlige stiller tilsvarende færre, andre finansielle midler til rådighed for driften af den offentlige transport, såfremt provenuet fra den indirekte afgift er højere, og omvendt, at den lokale myndighed, er nødt til at øge omfanget af de andre finansielle midler til driften af den offentlige transport tilsvarende, såfremt det oppebårne salgsafgiftsbeløb er lavere, dog således at det, såfremt afgiftsprovenuet afviger fra prognoserne, er muligt at ændre udgifterne til driften af den offentlige transport størrelsesmæssigt ved ændring af budgettet for den lokale myndighed?

3. Såfremt det foregående spørgsmål besvares bekræftende, skal artikel 1, stk. 2, i Rådet for Den Europæiske Unions direktiv 2008/118/EF da fortolkes således, at det er i overensstemmelse med denne bestemmelse, at en punktafgiftspligtig vare yderligere pålægges en indirekte afgift, hvis formål er blevet defineret, efter at afgiftspligten er opstået?