C-305/16 Avon Cosmetics - Ny sag

C-305/16 Avon Cosmetics - Ny sag

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af First-tier Tribunal (Tax Chamber) (Det Forenede Kongerige) den 30. maj 2016 – Avon Cosmetics Ltd mod The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs

Den forelæggende ret

First-tier Tribunal (Tax Chamber)

Parter i hovedsagen

Sagsøger: Avon Cosmetics Ltd

Sagsøgt: The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs

Præjudicielle spørgsmål

Når en direkte sælger sælger varer (herefter »artikler, der anvendes til salgsfremme«) til uregistrerede forhandlere, eller den uregistrerede forhandler køber varer og tjenesteydelser fra tredjemænd (herefter »varer og tjenesteydelser fra tredjemand«), som i begge tilfælde anvendes af de uregistrerede forhandlere til at støtte deres erhvervsvirksomhed med salg af andre varer, som også købes af den direkte sælger, og som er genstand for de administrative ordninger, der er indført i medfør af en fravigelse, som senest er bemyndiget ved Rådets beslutning af 24. maj 1989 (89/534/EØF ) (herefter »fravigelsen«), krænker de relevante bemyndigelser, der gennemfører lovgivning og/eller administrative ordninger, da nogen relevante EU-retlige bestemmelser og/eller principper, for så vidt som de pålægger den direkte sælger at afregne udgående moms af de uregistrerede forhandleres salgspris for de andre varer uden fradrag for den moms, som den uregistrerede forhandler har betalt for sådanne artikler, der anvendes til salgsfremme, og/eller varer og tjenesteydelser fra tredjemand?

Havde Det Forenede Kongerige en pligt til at underrette Kommissionen, da det anmodede Rådet om fravigelsen, om, at uregistrerede forhandlere afholdt moms på salg af artikler, der anvendes til salgsfremme, og/eller varer og tjenesteydelser fra tredjemand, som de anvendte i deres erhvervsvirksomhed, og at der derfor burde foretages en tilpasning af fravigelsen, der afspejlede denne ikke-refunderbare indgående moms eller for meget betalte udgående moms?

Såfremt svaret på spørgsmål 1 og/eller 2 ovenfor er bekræftende:

(a) Kan og bør nogen af de relevante bemyndigelser, den relevante gennemførelseslovgivning eller de relevante administrative ordninger fortolkes således, at der tages højde for enten (i) ikke-refunderbar moms på artikler, der anvendes til salgsfremme, eller varer og tjenesteydelser fra tredjemand, som anvendes af uregistrerede forhandlere med henblik på deres erhvervsvirksomhed, og som afholdes af sådanne uregistrerede forhandlere, ELLER (ii) moms, der overstiger den afgift, som Her Majesty’s Revenue & Customs er blevet unddraget, ELLER (iii) den potentielle illoyale konkurrence, der opstår mellem direkte sælgere, deres uregistrerede forhandlere og virksomheder, der ikke foretager direkte salg.

(b) Hvorvidt:

(i) bemyndigelsen af Det Forenede Kongeriges fravigelse af artikel 11, punkt A, stk. 1, litra a), var ulovlig.

(ii) en fravigelse af artikel 17 i er nødvendig sammen med en fravigelse af artikel 11, punkt A, stk. 1, litra a). Hvis det er tilfældet, handlede Det Forenede Kongerige da ulovligt ved at undlade at anmode Kommissionen eller Rådet om at bemyndige fravigelsen af artikel 17.

(iii) Det Forenede Kongerige handler ulovligt ved at undlade at forvalte moms på en sådan måde, at direkte sælgere gives mulighed for at kræve godtgørelse for moms på enten artikler, der anvendes til salgsfremme, eller varer og tjenesteydelser fra tredjemand afholdt af uregistrerede forhandlere med henblik på deres erhvervsvirksomhed.

(iv) alle eller nogle dele af de relevante bemyndigelser, den relevante gennemførelseslovgivning eller de relevante administrative ordninger derfor er ugyldige og/eller ulovlige.

(c) Hvorvidt den hensigtsmæssige løsning er, at Den Europæiske Unions Domstol eller den nationale ret:

(i) påbyder, at medlemsstaten skal gennemføre fravigelsen i national ret ved at indføre en passende tilpasning af enhver (a) ikke-refunderbar moms på artikler, der anvendes til salgsfremme, eller varer og tjenesteydelser fra tredjemand, som anvendes af uregistrerede forhandlere med henblik på deres erhvervsvirksomhed, og som afholdes af sådanne uregistrerede forhandlere, (b) moms, der overstiger den afgift, som Her Majesty’s Revenue & Customs er blevet unddraget, ELLER (iii) den potentielle illoyale konkurrence, der opstår mellem direkte sælgere, deres uregistrerede forhandlere og virksomheder, der ikke foretager direkte salg, eller

(ii) erklærer, at bemyndigelsen af fravigelsen og dermed selve fravigelsen er ugyldig, eller

(iii) erklærer, at den nationale lovgivning er ugyldig,

(iv) erklærer, at påbudsmeddelelsen er ugyldig, eller

(v) erklærer, at Det Forenede Kongerige har pligt til at anmode om bemyndigelse af en yderligere fravigelse for at kunne indføre en passende tilpasning af (a) ikke-refunderbar moms på artikler, der anvendes til salgsfremme, eller varer og tjenesteydelser fra tredjemand, som anvendes af uregistrerede forhandlere med henblik på deres erhvervsvirksomhed, og som afholdes af sådanne uregistrerede forhandlere, (b) moms, der overstiger den afgift, som Her Majesty’s Revenue & Customs er blevet unddraget, ELLER (iii) den potentielle illoyale konkurrence, der opstår mellem direkte sælgere, deres uregistrerede forhandlere og virksomheder, der ikke foretager direkte salg.

I henhold til artikel 27 i (artikel 395 i [direktiv 2006/112]) skal »[moms]svig eller [-]unddragelse« da beregnes som medlemsstatens netto-momstab (under hensyn til både den betalte udgående moms og den indgående mons, der er refunderbar i det system, som medfører momssvig eller – unddragelse) eller medlemsstatens brutto-momstab (kun under hensyn til den udgående moms i det system, som medfører momssvig eller –unddragelse)?