C-547/13 Oliver Medical - Dom

C-547/13 Oliver Medical - Dom

DOMSTOLENS DOM (Tiende Afdeling)

4. marts 2015

»Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – pos.8543, 9018 og 9019 – laser- og ultralydsapparater samt reservedele og tilbehør hertil«

I sag C-547/13,

angående en anmodning om præjudiciel afgørelse i henhold til artikel 267 TEUF, indgivet af administratīvā rajona tiesa, Rīgas tiesu nams (Letland), ved afgørelse af 11. oktober 2013, indgået til Domstolen den 21. oktober 2013, i sagen:

»Oliver Medical« SIA

mod

Valsts ieņēmumu dienests,

har

DOMSTOLEN (Tiende Afdeling)

sammensat af afdelingsformanden, C. Vajda (refererende dommer), og dommerne A. Rosas og E. Juhász,

generaladvokat: N. Wahl

justitssekretær: A. Calot Escobar,

på grundlag af den skriftlige forhandling og efter retsmødet den 16. oktober 2014,

efter at der er afgivet indlæg af:

– »Oliver Medical« SIA ved advokāts G. Senkāns

– den lettiske regering ved I. Kalniņš, K. Freimanis og D. Pelše, som befuldmægtigede

– den spanske regering ved L. Banciella Rodríguez-Miñón, som befuldmægtiget

– Europa-Kommissionen ved A. Caeiros og A. Sauka, som befuldmægtigede,

og idet Domstolen efter at have hørt generaladvokaten har besluttet, at sagen skal pådømmes uden forslag til afgørelse,

afsagt følgende

Dom

Anmodningen om præjudiciel afgørelse vedrører fortolkningen af pos. 8543, 9018 og 9019 i den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif (EFT L 256, s. 1), i den affattelse, der følger af henholdsvis Kommissionens forordning (EF) nr. 1214/2007 af 20. september 2007 (EUT L 286, s. 1), Kommissionens forordning (EF) nr. 1031/2008 af 19. september 2008 (EUT L 291, s. 1), Kommissionens forordning (EF) nr. 948/2009 af 30. september 2009 (EUT L 287, s. 1), Kommissionens forordning (EU) nr. 861/2010 af 5. oktober 2010 (EUT L 284, s. 1) og Kommissionens forordning (EU) nr. 1006/2011 af 27. september 2011 (EUT L 282, s. 1, herefter »KN«).

Anmodningen er blevet indgivet i forbindelse med en tvist mellem »Oliver Medical« SIA (herefter »Oliver Medical«) og Valsts ieņēmumu dienests (den lettiske skattemyndighed, herefter »VID«) vedrørende tariferingen i KN af apparater beregnet til behandling af hudkarsproblemer og dermatologiske problemer.

Retsforskrifter

Det harmoniserede varebeskrivelses- og varenomenklatursystem

Toldsamarbejdsrådet – nu Verdenstoldorganisationen – blev oprettet ved den konvention om oprettelse af nævnte råd, som blev undertegnet i Bruxelles den 15. december 1950. Det harmoniserede varebeskrivelses- og varenomenklatursystem (herefter »HS«) blev udarbejdet af Verdenstoldorganisationen og oprettet ved den internationale konvention om det harmoniserede varebeskrivelses- og varenomenklatursystem (herefter »HS-konventionen«), der blev undertegnet i Bruxelles den 14. juni 1983, og som sammen med ændringsprotokollen hertil af 24. juni 1986 blev godkendt på Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs vegne ved Rådets afgørelse 87/369/EØF af 7. april 1987 (EFT L 198, s. 1).

I henhold til HS-konventionens artikel 3, stk. 1, forpligter hver af de kontraherende parter sig til at drage omsorg for, at dens toldnomenklatur og statistiske nomenklatur er i overensstemmelse med HS, at anvende samtlige positioner og underpositioner i dette system, uden tilføjelser eller ændringer, samt de dertil knyttede koder, og at følge nummerordenen i nævnte system. Hver af de kontraherende parter forpligter sig ligeledes til at anvende de almindelige tariferingsbestemmelser vedrørende HS samt alle bestemmelser til de forskellige afsnit, kapitler og underpositioner i HS og til ikke at ændre disses rækkevidde.

Verdenstoldorganisationen godkender på de i HS-konventionens artikel 8 fastsatte betingelser de forklarende bemærkninger og de tariferingsudtalelser, som vedtages af HS-udvalget.

På tidspunktet for indgivelsen af de i hovedsagen omhandlede fortoldningsbegæringer havde de forklarende bemærkninger til HS vedrørende pos. 9018 i KN følgende ordlyd:

»[...]

Denne position omfatter en lang række instrumenter og apparater, der så godt som udelukkende anvendes af læger, kirurger, tandlæger, dyrlæger, jordemødre etc., enten til at stille diagnoser eller til at forebygge eller behandle sygdomme eller ved operationer etc. Positionen omfatter også instrumenter og apparater til anatomisk arbejde, obduktion, dissektion etc. samt under visse betingelser […] instrumenter og apparater til brug i dentallaboratorier.

[...]

Instrumenter og apparater under denne position kan være udstyret med optiske anordninger, ligesom de kan være indrettet til anvendelse af elektricitet, hvad enten elektriciteten tjener som drivkraft eller til transmission, eller den har forebyggende, helbredende eller diagnostiske formål.

Positionen omfatter også instrumenter og udstyr, som fungerer ved hjælp af laserstråler eller andre lys- og fotonstråler samt ultrasoniske instrumenter og udstyr.«

På tidspunktet for indgivelsen af de i hovedsagen omhandlede fortoldningsbegæringer havde de forklarende bemærkninger til HS vedrørende pos. 9019 i KN følgende ordlyd:

»[...]

I.- Apparater til mekanoterapi

Disse apparater anvendes især til behandling af sygdomme i led og muskler ved mekanisk gengivelse af forskellige bevægelser. Sådanne behandlinger udføres som regel under kontrol af en læge. Apparater under denne position må derfor ikke forveksles med almindeligt udstyr til gymnastik eller sygegymnastik til anvendelse i hjemmet, på gymnastikskoler etc. (pos. 9506), fx apparater med spiralfjedre til muskeltræning, fjederhåndtag, romaskiner, samt stationære ethjulede cykler til træning eller til udvikling af benmuskler.

[...]«

KN

Toldtarifering af varer, der indføres i Den Europæiske Union, fastsættes efter KN.

Artikel 2 i forordning nr. 2658/87, som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 254/2000 af 31. januar 2000 (EFT L 28, s. 16, herefter »forordning nr. 2658/87«), har følgende ordlyd:

»Kommissionen opstiller en integreret tarif for De Europæiske Fællesskaber, i det følgende benævnt »Taric«, til brug med henblik på den fælles toldtarif, udenrigshandelsstatistikker, Fællesskabets handels- og landbrugspolitik og anden politik vedrørende indførsel og udførsel af varer.

Denne tarif baseres på [KN] og omfatter:

[...]

d) toldsatserne og andre afgifter ved indførsel og udførsel, herunder toldfritagelser og præferencetoldsatser for særlige varer ved indførsel eller udførsel

[...]«

I medfør af artikel 12, stk. 1, i forordning nr. 2658/87 vedtager Kommissionen hvert år en forordning indeholdende en fuldstændig udgave af KN sammen med toldsatserne, således som det følger af de foranstaltninger, der er vedtaget af Rådet for Den Europæiske Union eller Kommissionen. Denne forordning anvendes fra den 1. januar det følgende år.

De versioner af KN, som finder anvendelse på de i hovedsagen omhandlede faktiske omstændigheder, der fandt sted mellem 2008 og 2012, er de versioner, som følger af forordning nr. 1214/2007, nr. 1031/2008, nr. 948/2009, nr. 861/2010 og nr. 1006/2011.

Hvad angår ordlyden af de almindelige tariferingsbestemmelser vedrørende KN, overskriften til afsnit XVI i KN og bestemmelse 2 til dette afsnit, toldpositionerne i kapitel 85 i KN, overskriften til denne nomenklaturs afsnit XVIII, bestemmelse 2 til kapitel 90 i KN samt toldposition og –underposition 9018, 9018 11 00, 9018 12 00, 9018 13 00, 9018 14 00, 9018 19, 9018 19 90, 9019, 9019 10, 9019 10 10, 9019 10 90 og 9019 20 00, som de præjudicielle spørgsmål vedrører, adskiller de nævnte versioner sig ikke fra hinanden.

De almindelige tariferingsbestemmelser vedrørende KN, som er indeholdt i nomenklaturens første del, afsnit I, punkt A, fastsætter:

»Tariferingen af varer i [KN] sker efter følgende regler:

1. Overskrifter til afsnit, kapitler og underkapitler tjener alene til orientering; tariferingen skal ske med hjemmel i positionsteksterne og de til afsnit og kapitler knyttede bestemmelser samt, for så vidt det ikke strider mod de nævnte tekster og bestemmelser, efter nedenstående regler.

2. a) Når en bestemt vare nævnes i en positionstekst, omfatter positionen også ukomplette eller ufærdige varer af den omhandlede art, for så vidt de fremtræder som i det væsentlige komplette eller færdige varer. Positionen omfatter endvidere varer af den pågældende art (herunder ukomplette eller ufærdige varer, som efter denne bestemmelse tariferes som komplette eller færdige varer), når de foreligger i adskilt eller ikke samlet stand.

b) Når et bestemt materiale nævnes i en positionstekst, henhører materialet under positionen såvel i ren tilstand som blandet med eller i forbindelse med andre materialer. Når varer fremstillet af et bestemt materiale nævnes, tages der herved sigte på varer fremstillet såvel helt som delvis af det pågældende materiale. Den nærmere fremgangsmåde ved tariferingen af blandinger og af sammensatte varer er angivet i punkt 3 nedenfor.

3. Såfremt varer ved anvendelse af ovennævnte punkt 2 b) eller af andre årsager kan henføres under to eller flere positioner, afgøres tariferingen efter følgende regler:

a) Den position, der har den mest specificerede varebeskrivelse, skal foretrækkes for positioner med en mere almindelig varebeskrivelse. Såfremt to eller flere positioner hver for sig kun nævner en del af de materialer, som indgår i blandinger eller sammensatte varer, eller en del af varer i sæt til detailsalg, betragtes disse positioner som lige specificerede for disse varer, selv om en af dem giver en mere fuldstændig eller præcis beskrivelse af varerne.

b) Når den foran under a) nævnte regel ikke kan anvendes ved tariferingen af blandinger eller sammensatte varer, bestående af forskellige materialer eller forskellige bestanddele, eller af varer i sæt til detailsalg, tariferes de pågældende varer, som om de bestod af det materiale eller den bestanddel, der er karaktergivende, for så vidt udøvelsen af et skøn herover forekommer mulig.

c) Når hverken den foran under a) eller den foran under b) angivne regel kan anvendes ved tariferingen, henføres varen under den position, som har det højeste nummer blandt de positioner, der i lige grad kan komme i betragtning.

4. Varer, som ikke kan tariferes i henhold til ovenstående bestemmelser, tariferes i samme position som de varer, hvormed de har mest tilfælles.

[...]

6. Tariferingen af varer i underpositionerne inden for en position skal ske med hjemmel i underpositionsteksterne og de dertil hørende bestemmelser samt – med de fornødne tillempninger – efter ovennævnte bestemmelser, idet kun underpositioner på samme niveau er sammenlignelige. For denne bestemmelse gælder, at også relevante afsnits- og kapitelbestemmelser finder anvendelse, medmindre andet følger af sammenhængen.«

Anden del af KN indeholder afsnit XVI med overskriften »Maskiner og apparater samt mekaniske redskaber; elektrisk materiel; dele dertil; lydoptagere og lydgengivere samt billed- og lydoptagere og billed- og lydgengivere til fjernsyn; dele og tilbehør dertil«.

Bestemmelse 2 til afsnit XVI i KN har følgende ordlyd:

»Medmindre andet følger af bestemmelse 1 til dette afsnit, bestemmelse 1 til kapitel 84 og bestemmelse 1 til kapitel 85, tariferes dele til maskiner (undtagen dele til varer henhørende under pos. 8484, 8544, 8545, 8546 og 8547) efter følgende regler:

a) dele, der i sig selv er varer henhørende under en position i kapitel 84 eller 85 (undtagen pos. 8409, 8431, 8448, 8466, 8473, 8487, 8503, 8522, 8529, 8538 og 8548), tariferes i den pågældende position

b) andre dele, som udelukkende eller hovedsagelig anvendes til en bestemt maskine eller til flere maskiner henhørende under samme position (herunder maskiner henhørende under pos. 8479 og 8543), tariferes i den samme position som de pågældende maskiner eller i pos. 8409, 8431, 8448, 8466, 8473, 8503, 8522, 8529 eller 8538. Dele, der i lige grad er anvendelige til varer henhørende under pos. 8517 og 8525-8528, tariferes i pos. 8517

c) alle andre dele tariferes i pos. 8409, 8431, 8448, 8466, 8473, 8503, 8522, 8529 eller 8538, eller hvis dette ikke er muligt, i pos. 8487 eller 8548.«

Afsnit XVI i KN indeholder kapitel 85 med overskriften »Elektriske maskiner og apparater, elektrisk materiel samt dele dertil; lydoptagere og lydgengivere samt billed- og lydoptagere og billed- og lydgengivere til fjernsyn samt dele og tilbehør dertil«. Kapitlet indeholder bl.a. følgende toldpositioner:

»8543 Elektriske maskiner og apparater med selvstændig funktion, ikke andetsteds tariferet i dette kapitel:

[…]

8543 70 – Andre maskiner og apparater:

[…]

8543 70 90 – – Andre varer

8543 90 00 – Dele«.

I overensstemmelse med artikel 9, stk. 1, i forordning nr. 2658/87 kan Kommissionen indføre forklarende bemærkninger til KN. Det fremgår bl.a. af de forklarende bemærkninger til De Europæiske Fællesskabers kombinerede nomenklatur (EUT 2008, C 133, s. 1, herefter »de forklarende bemærkninger til KN vedrørende underposition 8543 70 90«), at underposition 8543 70 90 i KN ikke omfatter »[a]pparater til ultraviolet bestråling til medicinsk brug, selv om deres anvendelse ikke kræver lægeordination (pos. 9018)«.

KN’s afsnit XVIII med overskriften »Optiske, fotografiske og kinematografiske instrumenter og apparater; måle-, kontrol- og præcisionsinstrumenter og -apparater; medicinske og kirurgiske instrumenter og apparater; ure; musikinstrumenter; dele og tilbehør dertil« indeholder kapitel 90, der har overskriften »Optiske, fotografiske og kinematografiske instrumenter og apparater; måle-, kontrol- og præcisionsinstrumenter og -apparater; medicinske og kirurgiske instrumenter og apparater; dele og tilbehør dertil«.

Bestemmelse 2 til dette kapitel har følgende ordlyd:

»Medmindre andet følger af bestemmelse 1, tariferes dele og tilbehør til maskiner, apparater, instrumenter og andre varer henhørende under dette kapitel efter følgende regler:

a) dele og tilbehør, der i sig selv er varer henhørende under en position i dette kapitel eller i kapitel 84, 85 eller 91 (undtagen pos. 8487, 8548 og 9033) tariferes i den pågældende position

b) andre dele og tilbehør, som udelukkende eller hovedsagelig anvendes til en bestemt maskine, instrument eller apparat eller til flere maskiner, instrumenter eller apparater henhørende under samme position (herunder også pos. 9010, 9013 og 9031), tariferes i den samme position som de pågældende maskiner, instrumenter eller apparater

c) alle andre dele og tilbehør tariferes i pos. 9033.«

KN’s kapitel 90 omfatter bl.a. følgende positioner og underpositioner:

»9018 Instrumenter og apparater til medicinsk, kirurgisk, dental eller veterinær brug, herunder instrumenter og apparater til scintigrafi, andre elektromedicinske instrumenter og apparater samt apparater til synsprøver:

– Elektrodiagnostiske apparater (herunder apparater til funktionsundersøgelser eller til overvågning af fysiologiske parametre):

9018 11 00 – – Elektrokardiografer

9018 12 00 – – Ultrasoniske apparater til skanning

9018 13 00 – – Apparater til billeddannelse ved magnetisk resonans

9018 14 00 – – Scintigrafiapparater

9018 19 – – Andre varer:

9018 19 10 – – – Overvågningsapparater til samtidig overvågning af to eller flere parametre

9018 19 90 – – – Andre varer«.

Underposition 9018 90 og 9018 90 85 i KN i de versioner heraf, der følger af forordning nr. 1214/2007, nr. 1031/2008 og nr. 948/2009, har følgende ordlyd:

»9018 90 – Andre instrumenter og apparater

[…]

9018 90 85 – – Andre varer«.

Underposition 9018 90 og 9018 90 84 i KN i de versioner heraf, der følger af forordning nr. 861/2010 og nr. 1006/2011, er sålydende:

9018 90 – Andre instrumenter og apparater:

[…]

9018 90 84 – – Andre varer«.

KN’s kapitel 90 omfatter ligeledes følgende positioner og underpositioner:

»9019 Apparater til mekanoterapi; massageapparater; apparater til psykotekniske undersøgelser; apparater til ozonterapi, oxygenterapi eller aerosolterapi, respirationsapparater til kunstigt åndedræt og andre apparater til respirationsterapi

9019 10 Apparater til mekanoterapi; massageapparater; apparater til psykotekniske undersøgelser:

9019 10 10 – – Elektriske vibrationsmassageapparater

9019 10 90 – – Andre varer

9019 20 00 Apparater til ozonterapi, oxygenterapi eller aerosolterapi, respirationsapparater til kunstigt åndedræt og andre apparater til respirationsterapi.«

Ved Kommissionens forordning (EF) nr. 119/2008 af 7. februar 2008 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur (EUT L 36, s. 3), som blev vedtaget i medfør af artikel 9, stk. 1, litra a), i forordning nr. 2658/87, er følgende produkt blevet tariferet i underposition 8543 70 90 i KN:

»Et apparat til fjernelse af hår og behandling af hud, der arbejder med IPL-teknologi (intense pulsed light) og har følgende mål: 34,5 h) × 30,5 (b) × 50,5 (d) cm. Det vejer 25 kg.

Apparatet er beregnet til fjernelse af hår og behandling af hud, der rækker fra rent kosmetisk foryngelse til fjernelse af hudpletter, ujævn pigmentering og trådede vener. Det benyttes i skønhedssaloner.

Apparatet er forsynet med en elektrisk motor til afkøling; motoren spiller ingen rolle for fjernelsen af hår eller behandlingen af hud.«

Tariferingen af det nævnte produkt i denne underposition er begrundet på følgende måde:

»Tarifering i henhold til almindelig tariferingsbestemmelse 1 og 6 vedrørende [KN] og teksten til KN-kode 8543, 8543 70 og 8543 70 90.

Da hårene fjernes ved IPL-teknologi og ikke ved hjælp af en elektrisk motor, der griber fat i hårene og hiver dem ud ved roden, er tarifering under pos. 8510 som et apparat til fjernelse af hår med indbygget elektromotor udelukket (se Forklarende Bemærkninger til HS, pos. 8510).

Tarifering under pos. 9018 som medicinsk instrument eller apparat er også udelukket, da apparatet ikke yder en medicinsk behandling og ikke anvendes i behandlingsøjemed (se Forklarende Bemærkninger til HS, pos. 9018).

Apparatet skal tariferes i pos. 8543 som et elektrisk apparat med selvstændig funktion, ikke andetsteds tariferet i kapitel 85.«

Ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1204/2011 af 18. november 2011 om tarifering af varer i den kombinerede nomenklatur (EUT L 305, s. 14), som blev vedtaget i medfør af artikel 9, stk. 1, litra a), i forordning nr. 2658/87, er følgende varer blevet tariferet i underposition 8543 90 00 i KN:

»1. En håndholdt udskiftelig anordning bestående af en udladningslampe, en linse, en udløserknap og et indikatorlys (såkaldt »IPL-glashoved« (intense pulsed light).

Anordningen frembringer intenst pulserende lys med forskellige impulsbredder på op til 100 ms, en bølgelængde på 650-1200 nm, en pletstørrelse på 16 x 46 mm og en maksimal fluens på 45 J/cm.

Anordningen virker kun i forbindelse med en maskine (»basisenhed«), som leverer strøm, kontrolsignaler og kølevæske. »Basisenheden«, som består af en strømforsyning, en kontrolenhed med et display og en køleenhed, kan også fungere sammen med et »håndholdt laserhoved«.

Når anordningen er forbundet til »basisenheden«, anvendes apparatet til bestemte kosmetiske behandlinger, fx permanent fjernelse af hår.

2. En håndholdt udskiftelig anordning bestående af en faststoflaser, en linse, en knap til indstilling af pletstørrelse og en udløserknap (såkaldt »håndholdt laserhoved«).

Anordningen frembringer laserlys med forskellige impulsbredder på op til 100 ms, en bølgelængde på 1064 nm, en justerbar pletstørrelse på 1,5, 3, 6 og 9 mm og en maksimal fluens på 700 J/cm.

Anordningen virker kun i forbindelse med en maskine (»basisenhed«), som leverer strøm, kontrolsignaler og kølevæske. »Basisenheden«, som består af en strømforsyning, en kontrolenhed med et display og en køleenhed, kan også fungere sammen med et »IPL-glashoved«.

Når anordningen er forbundet til »basisenheden«, anvendes apparatet især til kosmetisk behandling af vener i benene.«

Tariferingen af IPL-glashoveder i denne underposition er begrundet på følgende måde:

»Tarifering i henhold til almindelig bestemmelse 1 og 6 vedrørende [KN], bestemmelse 2 b) til afsnit XVI samt teksten til KN-kode 8543 og 8543 90 00.

Da det intenst pulserende lys, som frembringes af udladningslampen, ikke er en laserstråle, er tarifering som en laser under pos. 9013 udelukket.

På grundlag af anordningens karakteristika og objektive egenskaber, især dens konstruktion af elektronisk art, er anordningen ikke sammenlignelig med et udskifteligt værktøj [jf. bestemmelse 1 o) til afsnit XVI]. Anordningen kan, når den benyttes sammen med »basisenheden«, betegnes som en maskine med selvstændig funktion, ikke andetsteds tariferet i kapitel 85.

Anordningen er en væsentlig forudsætning for maskinens funktion, da maskinen ikke fungerer uden denne.

Anordningen skal derfor tariferes under KN-kode 8543 90 00 som en del til andre elektriske maskiner og apparater med selvstændig funktion, ikke andetsteds tariferet i kapitel 85.«

Tariferingen af håndholdte laserhoveder i underposition 8543 90 00 i KN er begrundet på følgende måde:

»Tarifering i henhold til almindelig bestemmelse 1 og 6 vedrørende [KN], bestemmelse 2 b) til afsnit XVI samt teksten til KN-kode 8543 og 8543 90 00.

Da laseren er specifikt udformet til at frembringe laserlys med bestemte impulsbredder og pletstørrelser, er anordningen tilpasset til at udføre en bestemt funktion. Anordningen kan, når den benyttes sammen med »basisenheden«, betegnes som en maskine med selvstændig funktion, ikke andetsteds tariferet i kapitel 85.

Tarifering som en laser under pos. 9013 er derfor udelukket (se også Forklarende Bemærkninger til HS, pos. 9013, nr. 2, fjerde stykke).

På grundlag af anordningens karakteristika og objektive egenskaber, især dens konstruktion af elektronisk art, er anordningen ikke sammenlignelig med et udskifteligt værktøj [jf. bestemmelse 1 o) til afsnit XVI].

Anordningen er en væsentlig forudsætning for maskinens funktion, da maskinen ikke fungerer uden denne.

Anordningen skal derfor tariferes under KN-kode 8543 90 00 som en del til andre elektriske maskiner og apparater med selvstændig funktion, ikke andetsteds tariferet i kapitel 85.«

Direktiv 93/42/EØF

Medicinsk udstyr, der er omfattet af Rådets direktiv 93/42/EØF af 14. juni 1993 om medicinske anordninger (EFT L 169, s. 1), som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/47/EF af 5. september 2007 (EUT L 247, s. 21, herefter »direktiv 93/42«), er defineret på følgende måde i artikel 1, stk. 2, litra a), i direktiv 93/42:

»medicinsk udstyr: ethvert instrument, apparat, udstyr, software, materiale eller anden genstand anvendt alene eller i kombination, herunder software, som af fabrikanten er beregnet til specifik anvendelse til diagnostiske og/eller terapeutiske formål, og som hører med til korrekt brug heraf, og som af fabrikanten er beregnet til anvendelse på mennesker med henblik på:

– diagnosticering, forebyggelse, overvågning, behandling eller lindring af sygdomme

– diagnosticering, overvågning, behandling, lindring af eller kompensation for skader eller handicap

– undersøgelse, udskiftning eller ændring af anatomien eller en fysiologisk proces

– svangerskabsforebyggelse

og hvis forventede hovedvirkning i eller på det menneskelige legeme ikke fremkaldes af farmakologisk, immunologisk eller metabolisk vej, men hvis virkning kan understøttes ad denne vej.«

Tvisten i hovedsagen og de præjudicielle spørgsmål

I perioden fra november 2008 til april 2012 angav Oliver Medical varer fra producenten Lumenis med henblik på at lade dem overgå til fri omsætning. Angivelserne blev foretaget på følgende måde:

– Den 25. november 2008 blev spidserne på laseranordningen »UltraPulse Encore laser« angivet under KN-underposition 9018 19 90

– Laserapparatet »Light Sheer ST« samt apparatet »IPL Quantum SR« og tilbehøret dertil »HR upgd for IPL Quantum« og »DL upgd for IPL Quantumsystem« blev henholdsvis den 6. april 2009 og den 11. november 2009 angivet under KN-underposition 9018 90 85.

– Den 21. april 2010 og den 14. januar 2011 blev proberne til ultralydsapparaterne »Ultrashape contour I« angivet under KN-underposition 9019 10 90.

– Den 14. februar 2011 blev proberne til apparatet »IPL Quantum SR 560« med kølesystemet dertil angivet under KN-underposition 9018 90 84, og

– den 4. november 2010 blev laserapparatet til varmeterapi »Ls-Duet« og det specifikke tilbehør dertil angivet under KN-underposition 9018 90 85.

Efter en kontrol foretaget hos Oliver Medical fandt VID, at apparaterne »Light Sheer ST« og »IPL Quantum SR« skulle tariferes i KN-underposition 8543 70 90 99.

VID var af den opfattelse, at proberne til apparatet »IPL Quantum SR«, angivet som »HR upgd for IPL Quantum« og »DL upgd for IPL Quantumsystem«, og proberne til anordningerne »IPL Quantum SR 560« og »Ultrashape contour I« skulle henføres under KN-underposition 8543 90 00 90.

Desuden fandt VID, efter at have foretaget en efterprøvelse af oplysningerne i toldangivelsen for laseren »Ls-Duet« og tilbehøret dertil, at disse varer skulle tariferes i henholdsvis underposition 8543 70 90 99 og 8543 90 00 90 i KN.

På grundlag af disse rettelser blev den told og den afgift, som VID krævede hos Oliver Medical, tillagt morarenter og bødeafgifter.

Den 13. marts 2012 indgav Oliver Medical en anmodning til VID om bindende tariferingsoplysninger vedrørende tarifering af apparatet til selektiv fototermolyse »Lumenis M22«, for hvilket der er blevet udstedt et EF-typeattest som apparat til medicinsk brug. Den 25. april 2012 meddelte VID en bindende tariferingsoplysning, hvori det pågældende apparat blev tariferet i underposition 8543 70 90 i KN.

Oliver Medical har påklaget VID’s tariferingsafgørelser til den forelæggende ret, idet selskabet har gjort gældende, at apparaterne fra producenten Lumenis var beregnet til lægecentre med henblik på medicinsk brug, og at de følgelig skulle tariferes i pos. 9018 og 9019 i KN.

VID er derimod af den opfattelse, at disse apparater snarere er elektriske apparater med selvstændig funktion, og at de derfor henhører under pos. 8543 i KN.

I denne henseende er den forelæggende ret i tvivl om tariferingen af de nævnte apparater i pos. 8543 i KN, navnlig i lyset af forordning nr. 119/2008. I denne forbindelse har den forelæggende ret, som eksempel, henvist til apparatet »Light Sheer ST«, hvis mål på 44 cm i højden, 50 cm i bredden og 112 cm i dybden samt vægt på 48 kg ikke svarer til de i denne forordning angivne mål på 34,5 cm i højden, 30,5 cm i bredden og 50,5 cm i dybden samt vægt på 25 kg. Desuden har den forelæggende ret præciseret, at dette apparats lasersystem udsender stråler med en bølgelængde på 900 nm, som absorberes af melaninen, hvilken teknologi adskiller sig fra den i forordningen angivne IPL-teknologi (intense pulsed light). Den forelæggende ret har tilføjet, at apparatet »UltraPulse Encore laser« anvender en hermetisk lasertype af CO2-slagsen, og at afkølingen af dette apparat foretages ved hjælp af væske.

Den forelæggende ret har for så vidt angår apparaterne »IPL Quantumsystem« anført, at disse anvender laserteknologi sammen med teknologi med høj lysstyrke på en enkelt platform, idet der anvendes højeffektparametre. Apparatet »UltraShape Contour I« genererer derimod højeffektbølger og lavfrekvent ultralyd ved en analog teknologi, som anvendes til litotripsi og ved behandling af lokaliserede svulster.

Den forelæggende ret har tilføjet, at de i forordning nr. 119/2008 omhandlede apparater er beregnet til benyttelse på skønhedssaloner, hvorimod de i hovedsagen omhandlede apparater og deres dele anvendes på lægecentre.

Hvad angår tariferingen af apparatet »Lumenis M22« i KN-underposition 8543 70 90 som følge af en anmodning om bindende tariferingsoplysninger har den forelæggende ret anført, at VID anvendte gennemførelsesforordning nr. 1204/2011, hvorefter tarifering af et apparat med en laseranordning i pos. 9013 i KN som en laser er udelukket. I lyset af de forklarende bemærkninger til KN vedrørende underposition 8543 70 90 er den forelæggende ret i denne sammenhæng i tvivl om den respektive rækkevidde af de forskellige KN-positioner, der er relevante i hovedsagen. Den forelæggende ret er således af den opfattelse, at disse positioner ikke udelukker hinanden. Den forelæggende ret finder, at tariferingen af de i hovedsagen omhandlede produkter afhænger af fortolkningen af EU-retten.

På denne baggrund har administratīvā rajona tiesa besluttet at udsætte sagen og forelægge Domstolen følgende tre præjudicielle spørgsmål:

»1) Skal pos. 9018 og 9019 i [KN] fortolkes således, at det er muligt at tarifere følgende anordninger i disse positioner: spidserne »UltraPulse Encore laser«, »Light Sheer ST« og »IPL Quantum SR« og deres prober »HR upgd for IPL Quantum« og »DL upgd for IPL Quantumsystem«, proberne »Ultrashape contour I«, anordningerne »IPL Quantum SR 560«, »Ls-Duet« og deres tilbehør, samt apparatet »Lumenis M22«, som alle anvendes til medicinsk brug?

2) Såfremt pos. 9018 og 9019 ikke finder anvendelse, kan disse varer da tariferes i pos. 8543 i [KN]?

3) Såfremt spørgsmålet besvares benægtende, hvilken anden position finder da anvendelse i henhold til fortolkningen af [KN]?«

Om de præjudicielle spørgsmål

Med disse spørgsmål, som skal behandles samlet, ønsker den forelæggende ret nærmere bestemt oplyst, om KN skal fortolkes således, at de i hovedsagen omhandlede produkter, der er beregnet til behandlingen af hudkarsproblemer og dermatologiske problemer, og som fungerer ved hjælp af laserteknologi og en teknologi med høj lysstyrke, skal tariferes i pos. 9018 eller 9019 i KN som instrumenter eller apparater til medicinsk brug eller som apparater til mekanoterapi, eller om nomenklaturen skal fortolkes således, at disse produkter skal tariferes i pos. 8543 i KN som elektriske apparater med selvstændig funktion.

Indledningsvis bemærkes, at når Domstolen er forelagt en anmodning om præjudiciel afgørelse vedrørende tarifering, er dens opgave i højere grad at oplyse den nationale ret om de kriterier, ved anvendelse af hvilke den nationale ret er i stand til at tarifere de pågældende produkter korrekt i KN, end selv at foretage denne tarifering, så meget desto mere som Domstolen ikke nødvendigvis er i besiddelse af alle de hertil nødvendige oplysninger. Den nationale ret er således under alle omstændigheder bedre i stand til at foretage tariferingen (jf. dom Data/IO, C-297/13, EU:C:2014:331, præmis 36 og den deri nævnte retspraksis).

Dernæst fremgår det af fast retspraksis, at det følger af såvel retssikkerheds- som kontroltekniske hensyn, at det afgørende kriterium for tarifering af varer normalt vil være disses objektive karakteristika og egenskaber som beskrevet i den enkelte position i KN og de supplerende bestemmelser til dennes afsnit og kapitler (dom Delphi Deutschland, C-423/10, EU:C:2011:315, præmis 23 og den deri nævnte retspraksis).

Det fremgår desuden af fast retspraksis, at de forklarende bemærkninger til KN, der er udarbejdet af Kommissionen, og de forklarende bemærkninger, der er udarbejdet inden for rammerne af Verdenstoldorganisationen for så vidt angår HS, indeholder vigtige, om end ikke bindende, bidrag til fortolkningen af de forskellige toldpositioner (dom Delphi Deutschland, EU:C:2011:315, præmis 24 og den deri nævnte retspraksis).

Endelig bemærkes ligeledes, at med henblik på tarifering i den korrekte position kan varens bestemmelse udgøre et objektivt kriterium ved tarifering, såfremt varen og dens bestemmelse hænger uløseligt sammen, og denne sammenhæng kan påvises ud fra varens objektive karakteristika og egenskaber (jf. dom Olicom, C-142/06, EU:C:2007:449, præmis 18).

Hvad angår pos. 9018 i KN fremgår det af undersøgelsen af denne position, at den bl.a. omfatter instrumenter eller apparater til medicinsk brug. Denne positions ordlyd giver ikke yderligere præciseringer om disse instrumenters eller apparaters karakteristika. Apparater med ultraviolette eller infrarøde stråler er opregnet blandt de produkter, der henhører under nævnte position.

I denne henseende bemærkes, at det fremgår af den forklarende bemærkning til HS vedrørende pos. 9018, at denne position omfatter en række instrumenter og apparater, hvis normale anvendelse så godt som altid forudsætter indgriben fra en fagmand, såsom en læge, en kirurg, en tandlæge, en dyrlæge eller en jordemoder, med henblik bl.a. på at stille diagnoser, på at forebygge eller behandle en sygdom eller på at operere.

Det følger heraf dels, at disse apparater og instrumenter i de fleste tilfælde anvendes af en sundhedsfagligt kvalificeret person, uden at der i hvert tilfælde kræves indgriben fra en sådan person, dels at de nævnte apparater og instrumenter er beregnet til medicinske formål.

Med henblik på at fastlægge, om et produkt er beregnet til medicinske formål, skal der tages hensyn til samtlige relevante forhold i den foreliggende sag, således som disse fremgår af forelæggelsesafgørelsen, for så vidt som der er tale om objektive karakteristika og egenskaber, som er knyttet til dette produkt. Det tilkommer importøren at bevise på indførselstidspunktet, at det nævnte produkt er beregnet til medicinske formål.

De relevante forhold, der skal vurderes, omfatter bl.a. den anvendelse, som producenten har tiltænkt det pågældende produkt, samt fremgangsmåden og stedet for anvendelse heraf. Den omstændighed, at produktet er beregnet til behandlingen af en eller flere forskellige sygdomme, og den omstændighed, at behandlingen skal foretages i et lægecenter under overvågning af en sundhedsfagligt kvalificeret person, udgør således indikationer, der kan godtgøre, at det nævnte produkt er beregnet til medicinske formål. Omvendt taler den omstændighed, at et produkt hovedsageligt muliggør kosmetiske forbedringer, og at produktet kan anvendes uden for lægelige rammer, f.eks. på en skønhedssalon, og uden indgriben fra en sundhedsfagligt kvalificeret person, for, at det nævnte produkt ikke er beregnet til medicinske formål.

Den omstændighed, at et produkt er forsynet med EF-mærkning, der bekræfter, at et medicinsk udstyr er i overensstemmelse med bestemmelserne i direktiv 93/42, udgør et forhold blandt andre, der skal tages hensyn til i denne henseende. For så vidt som direktiv 93/42 forfølger andre mål end dem, der forfølges med KN, og med henblik på at bevare sammenhængen mellem fortolkningen af KN og fortolkningen af HS, der er indført ved en international konvention, som Den Europæiske Union er kontraherende part i, kan den omstændighed, at et produkt er forsynet med EF-mærkning, imidlertid ikke være afgørende ved bedømmelsen af, om produktet er beregnet til medicinske formål som omhandlet i pos. 9018 i KN.

Den forelæggende ret er også i tvivl om, hvorvidt andre elementer, såsom målene, det pågældende produkts vægt og den anvendte teknologi, er relevante ved bedømmelsen af, om produktet henhører under pos. 9018 i KN. Den forelæggende ret er således af den opfattelse, at det er på grundlag af disse elementer, at der skal sondres mellem de i hovedsagen omhandlede produkter og de produkter, som er genstand for forordning nr. 119/2008, og med hensyn til hvilke Kommissionen i denne forordning har udelukket en tarifering i pos. 9018 i KN.

I denne henseende bemærkes, at en tariferingsforordning er almengyldig, idet den ikke finder anvendelse på en bestemt erhvervsdrivende, men på alle de produkter, som svarer til dem, der er blevet forelagt Toldkodeksudvalget. Med henblik på at afgrænse anvendelsesområdet for en tariferingsforordning i forbindelse med fortolkningen heraf, er det bl.a. nødvendigt at tage hensyn til dens begrundelse (dom Krings, C-130/02, EU:C:2004:122, præmis 33 og den deri nævnte retspraksis).

Ganske vist finder forordning nr. 119/2008 ikke direkte anvendelse på de i hovedsagen omhandlede produkter. Disse produkter er nemlig ikke identiske med de produkter, der er omhandlet i denne forordning, for så vidt som de bl.a. adskiller sig herfra ved deres mål og vægt samt den teknologi, som de anvender.

En analog anvendelse af en tariferingsforordning som forordning nr. 119/2008 på produkter, der svarer til dem, der er omhandlet i forordningen, fremmer imidlertid en sammenhængende fortolkning af KN samt ligebehandling af de erhvervsdrivende (jf. i denne retning dom Krings, EU:C:2004:122, præmis 35).

Det fremgår af den begrundelse, der er indeholdt i tredje kolonne i bilaget til forordning nr. 119/2008, at tarifering af de produkter, der er angivet i bilagets første kolonne, under pos. 9018 i KN som medicinsk instrument eller apparat er udelukket, da apparatet ikke yder en medicinsk behandling og ikke anvendes i behandlingsøjemed.

Det må heraf udledes, at målene, vægten og den anvendte teknologi ikke udgør elementer, der er afgørende ved tariferingen af et produkt i denne position.

Hvad angår pos. 9019 i KN omfatter positionen bl.a. apparater til mekanoterapi. Det fremgår af de forklarende bemærkninger til HS vedrørende pos. 9019, at disse apparater især anvendes til behandling af sygdomme i led og muskler, og at denne behandling som regel udføres under anvisninger og kontrol fra en sundhedsfagligt kvalificeret person. Det følger heraf, at de i denne doms præmis 51-53 anførte kriterier for fastlæggelse af, om et produkt er beregnet til medicinske formål, finder anvendelse mutatis mutandis på fortolkningen af pos. 9019 i KN.

Forelæggelsesafgørelsen indeholder ingen faktuelle oplysninger, der kan gøre det muligt at fastlægge grundene til, at denne position er blevet anset for at være relevant med henblik på tariferingen af de i hovedsagen omhandlede produkter. I retsmødet har Oliver Medical anført, at proberne til apparatet »Ultrashape contour I« udgør en anordning til mekanoterapi, der anvendes til at dele fedtcellerne.

For så vidt som der er tale om et faktuelt forhold, der ikke er blevet anført i forelæggelsesafgørelsen, men som blev nævnt for første gang i retsmødet, tilkommer det den forelæggende ret, under hensyntagen til samtlige elementer i sagsakterne og til de forklarende bemærkninger til HS vedrørende pos. 9019, at efterprøve, om et eller flere af de i hovedsagen omhandlede produkter henhører under pos. 9019 i KN, snarere end under pos. 8543 i KN.

Hvad angår pos. 8543 i KN omfatter positionen elektriske maskiner og apparater med selvstændig funktion, ikke andetsteds tariferet i kapitel 85. I henhold til den i KN’s første del, afsnit I, punkt A, indeholdte regel 3a) til fortolkning af denne nomenklatur er pos. 8543 i KN, idet positionen har en mere specificeret varebeskrivelse end pos. 9018 eller 9019 i KN, kun relevant ved tariferingen af de i hovedsagen omhandlede produkter i det tilfælde, hvor disse ikke henhører under pos. 9018 eller 9019 i KN, hvilket det påhviler den forelæggende ret at efterprøve i lyset af de kriterier, der er anført i denne doms præmis 51-59.

Henset til, at de forskellige KN-positioner, der er relevante i hovedsagen, i lyset af de forklarende bemærkninger til KN vedrørende underposition 8543 70 90 ikke udelukker hinanden, er den forelæggende ret i denne sammenhæng i tvivl om disse positioners respektive rækkevidde.

I denne henseende bemærkes for det første, at de nævnte forklarende bemærkninger vedrører apparater til ultraviolet bestråling, hvilken teknologi ikke synes at svare til den, der anvendes i de i hovedsagen omhandlede produkter, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve. Det skal for det andet bemærkes, at det i henhold til de samme bemærkninger såvel som de forklarende bemærkninger til HS vedrørende pos. 9018 i KN, hvortil der henvises i denne doms præmis 49, er et produkts medicinske bestemmelse, som udgør det afgørende kriterium ved tariferingen af dette produkt i pos. 9018 i KN.

I øvrigt omfatter de i hovedsagen omhandlede produkter ikke alene forskellige apparater, men også de tilhørende håndholdte hoveder, dvs. spidser og prober.

Det fremgår af bestemmelse 2 til afsnit XVI i KN, at medmindre andet følger af bestemmelse 1 til dette afsnit, bestemmelse 1 til kapitel 84 og bestemmelse 1 til kapitel 85, tariferes dele til maskiner efter de i denne bestemmelse 2 fastsatte regler, bortset fra enkelte undtagelser, der ikke er relevante i hovedsagen. Tilsvarende fremgår det af bestemmelse 2 til kapitel 90 i KN, at dele og tilbehør til maskiner, apparater, instrumenter og andre varer henhørende under dette kapitel tariferes efter de i sidstnævnte bestemmelse fastsatte regler, medmindre andet følger af bestemmelse 1 til nævnte kapitel.

Det skal derfor efterprøves, om de omhandlede håndholdte hoveder udgør dele og tilbehør i de nævnte bestemmelsers forstand.

I denne henseende fremgår det af Domstolens praksis vedrørende pos. 8473, 8486 og 9018 i KN, at begrebet »del« forudsætter, at der findes en helhed, som ikke kan fungere uden delen, og at begrebet »tilbehør« omfatter bestanddele, der kan udskiftes, og som gør et apparat egnet til at udføre et bestemt arbejde eller øger dets anvendelsesmuligheder eller videre sætter det i stand til at udføre et særligt arbejde i forbindelse med dets hovedfunktion (jf. dom Rohm & Haas Electronic Materials CMP Europe m.fl., C-336/11, EU:C:2012:500, præmis 34 og den deri nævnte retspraksis). Med henblik på at sikre en sammenhængende og ensartet anvendelse af den fælles toldtarif finder disse definitioner af begreberne »del« og »tilbehør« i givet fald anvendelse på pos. 8543, 9018 og 9019 i KN.

Det tilkommer den forelæggende ret at fastlægge, om de i hovedsagen omhandlede håndholdte hoveder i lyset af de indikationer, som er anført i den foregående præmis i denne dom, skal anses for dele eller tilbehør til et af de pågældende apparater, og følgelig om de skal tariferes i overensstemmelse med bestemmelse 2 til afsnit XVI i KN eller med bestemmelse 2 til denne nomenklaturs kapitel 90.

Det tilkommer ligeledes den forelæggende ret at efterprøve, om de i hovedsagen omhandlede produkter i lyset af de i denne dom anførte kriterier og på grundlag af samtlige de faktiske omstændigheder, som den råder over, skal tariferes i position 9018 eller 9019 i KN, eller i benægtende fald i pos. 8543 i KN.

Henset til samtlige ovenstående betragtninger skal de forelagte spørgsmål besvares med, at KN skal fortolkes således, at med henblik på at afgøre, om produkter som de i hovedsagen omhandlede skal tariferes i pos. 9018 i KN som apparater eller instrumenter beregnet til medicinske formål eller i pos. 9019 i KN som apparater til mekanoterapi snarere end i pos. 8543 i KN som elektriske apparater med selvstændig funktion, skal der tages hensyn til samtlige relevante forhold i den foreliggende sag, for så vidt som disse vedrører de objektive karakteristika og egenskaber, der er knyttet til disse produkter. De relevante forhold, der skal vurderes, omfatter bl.a. den anvendelse, som producenten har tiltænkt de nævnte produkter, samt fremgangsmåden og stedet for anvendelse heraf. Den omstændighed, at produkterne er beregnet til behandlingen af en eller flere forskellige sygdomme, og den omstændighed, at behandlingen skal foretages i et godkendt lægecenter under overvågning af en sundhedsfagligt kvalificeret person, udgør indikationer, der kan godtgøre, at produkterne er beregnet til medicinske formål. Omvendt taler den omstændighed, at disse produkter hovedsageligt muliggør kosmetiske forbedringer, og den omstændighed, at produkterne kan anvendes uden for lægelige rammer, f.eks. på en skønhedssalon, og uden indgriben fra en sundhedsfagligt kvalificeret person, for, at de nævnte produkter ikke er beregnet til medicinske formål. Målene, vægten og den anvendte teknologi udgør ikke elementer, der er afgørende ved tariferingen af produkter som de i hovedsagen omhandlede i pos. 9018 i KN.

Sagens omkostninger

Da sagens behandling i forhold til hovedsagens parter udgør et led i den sag, der verserer for den forelæggende ret, tilkommer det denne at træffe afgørelse om sagens omkostninger. Bortset fra nævnte parters udgifter kan de udgifter, som er afholdt i forbindelse med afgivelse af indlæg for Domstolen, ikke erstattes.

På grundlag af disse præmisser kender Domstolen (Tiende Afdeling) for ret:

Den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, der følger af henholdsvis Kommissionens forordning (EF) nr. 1214/2007 af 20. september 2007, Kommissionens forordning (EF) nr. 1031/2008 af 19. september 2008, Kommissionens forordning (EF) nr. 948/2009 af 30. september 2009, Kommissionens forordning (EU) nr. 861/2010 af 5. oktober 2010 og Kommissionens forordning (EU) nr. 1006/2011 af 27. september 2011, skal fortolkes således, at med henblik på at afgøre, om produkter som de i hovedsagen omhandlede skal tariferes i denne nomenklaturs pos. 9018 som apparater eller instrumenter beregnet til medicinske formål eller i nomenklaturens pos. 9019 som apparater til mekanoterapi snarere end i nævnte nomenklaturs pos. 8543 som elektriske apparater med selvstændig funktion, skal der tages hensyn til samtlige relevante forhold i den foreliggende sag, for så vidt som disse vedrører de objektive karakteristika og egenskaber, der er knyttet til disse produkter. De relevante forhold, der skal vurderes, omfatter bl.a. den anvendelse, som producenten har tiltænkt de nævnte produkter, samt fremgangsmåden og stedet for anvendelse heraf. Den omstændighed, at produkterne er beregnet til behandlingen af en eller flere forskellige sygdomme, og den omstændighed, at behandlingen skal foretages i et godkendt lægecenter under overvågning af en sundhedsfagligt kvalificeret person, udgør indikationer, der kan godtgøre, at produkterne er beregnet til medicinske formål. Omvendt taler den omstændighed, at disse produkter hovedsageligt muliggør kosmetiske forbedringer, og den omstændighed, at produkterne kan anvendes uden for lægelige rammer, f.eks. på en skønhedssalon, og uden indgriben fra en sundhedsfagligt kvalificeret person, for, at de nævnte produkter ikke er beregnet til medicinske formål. Målene, vægten og den anvendte teknologi udgør ikke elementer, der er afgørende ved tariferingen af produkter som de i hovedsagen omhandlede i samme nomenklaturs pos. 9018.