C-545/16 Kubota (UK) og EP Barrus - Dom

C-545/16 Kubota (UK) og EP Barrus - Dom

DOMSTOLENS DOM (Sjette Afdeling)

22. februar 2018

»Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – toldpositioner – motorkøretøjer til godsbefordring – underposition 8704 10 10 og 8704 21 91 – forordning (EU) 2015/221 – gyldighed«

I sag C-545/16,

angående en anmodning om præjudiciel afgørelse i henhold til artikel 267 TEUF, indgivet af First-tier Tribunal (Tax Chamber) (ret i første instans (afdelingen for sager om skatter og afgifter), Det Forenede Kongerige) ved afgørelse af 26. oktober 2016, indgået til Domstolen den 28. oktober 2016, i sagen

Kubota (UK) Ltd,

EP Barrus Ltd

mod

Commissioners for Her Majesty’s Revenue & Customs,

har

DOMSTOLEN (Sjette Afdeling),

sammensat af dommerne J.-C. Bonichot, som fungerende afdelingsformand, S. Rodin (refererende dommer) og E. Regan,

generaladvokat: N. Wahl,

justitssekretær: ekspeditionssekretær L. Hewlett,

på grundlag af den skriftlige forhandling og efter retsmødet den 27. september 2017,

efter at der er afgivet indlæg af:

– Kubota (UK) Ltd og EP Barrus Ltd ved barrister V. Sloane og S. Cock,

– Det Forenede Kongeriges regering ved C. Crane og M. Fell, som befuldmægtigede,

– Europa-Kommissionen ved A. Caeiros og J. Hradil, som befuldmægtigede,

og idet Domstolen efter at have hørt generaladvokaten har besluttet, at sagen skal pådømmes uden forslag til afgørelse,

afsagt følgende

Dom

1 Anmodningen om præjudiciel afgørelse vedrører fortolkningen af pos. 8704 10 10 og 8704 21 91 i den kombinerede nomenklatur i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif (EFT 1987, L 256, s. 1), i den affattelse, der følger af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 927/2012 af 9. oktober 2012 (EUT 2012, L 304, s. 1) (herefter »KN«), og gyldigheden af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/221 af 10. februar 2015 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur (EUT 2015, L 37, s. 1).

2 Anmodningen er blevet indgivet i forbindelse med en tvist mellem Kubota (UK) Ltd og EP Barrus Ltd og Commissioners for Her Majesty’s Revenue & Customs (told- og skattemyndigheden, Det Forenede Kongerige) vedrørende tarifering af visse motorkøretøjer til godstransport importeret af disse virksomheder i Den Europæiske Union.

Retsforskrifter

EU-retten

3 Artikel 2 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks (EFT 1992, L 302, s. 1) bestemmer:

»1. Medmindre der gælder andre bestemmelser, enten ifølge internationale konventioner eller sædvane af begrænset geografisk og økonomisk rækkevidde eller i henhold til autonome fællesskabsforanstaltninger, finder Fællesskabets toldforskrifter ensartet anvendelse i hele Fællesskabets toldområde.

2. Visse af toldforskrifterne kan også finde anvendelse uden for Fællesskabets toldområde, enten på grundlag af særlige forskrifter eller som følge af internationale aftaler.«

4 Denne forordnings artikel 12, stk. 6, første afsnit, foreskriver:

»Modtageren af en bindende tariferingsoplysning, der i henhold til stk. 5, litra a), nr. ii) eller iii), eller litra b), nr. ii) eller iii), ophører med at være gyldig, kan fortsat anvende den i en periode på seks måneder at regne fra tidspunktet for denne offentliggørelse eller meddelelse, når han på grundlag af den bindende oplysning før vedtagelsen af de pågældende toldforanstaltninger gennem en bindende og endelig kontrakt har forpligtet sig til køb eller salg af den pågældende vare. Er der tale om produkter, for hvilke der ved opfyldelsen af toldformaliteterne forelægges import- eller eksportlicenser eller forudfastsættelsesattester, træder gyldighedsperioden for den pågældende licens eller attest dog i stedet for perioden på seks måneder.«

5 KN, som er indført ved forordning nr. 2658/87, er baseret på det harmoniserede varebeskrivelses- og varenomenklatursystem (herefter »HS«), der er udarbejdet af Toldsamarbejdsrådet, nu Verdenstoldorganisationen, og som blev oprettet ved den internationale konvention om det harmoniserede varebeskrivelses- og varenomenklatursystem, der blev indgået i Bruxelles den 14. juni 1983. Konventionen blev, med ændringsprotokollen hertil af 24. juni 1986, godkendt på Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs vegne ved Rådets afgørelse 87/369/EØF af 7. april 1987 (EFT 1987, L 198, s. 1).

6 KN’s første del indeholder en række indledende bestemmelser. I første dels afsnit I vedrørende almindelige bestemmelser fastsætter afsnit A med overskriften »Almindelige tariferingsbestemmelser vedrørende [KN]« følgende:

»Tariferingen af varer i [KN] sker efter følgende regler:

[...]

3. Såfremt varer ved anvendelse af ovennævnte litra 2 b) eller af andre årsager kan henføres under to eller flere positioner, afgøres tariferingen efter følgende regler:

a) Den position, der har den mest specificerede varebeskrivelse, skal foretrækkes for positioner med en mere almindelig varebeskrivelse. Såfremt to eller flere positioner hver for sig kun nævner en del af de materialer, som indgår i blandinger eller sammensatte varer, eller en del af varer i sæt til detailsalg, betragtes disse positioner som lige specificerede for disse varer, selv om en af dem giver en mere fuldstændig eller præcis beskrivelse af varerne.

[...]«

7 Pos. 8704 i KN er opbygget på følgende måde:

»8704

Motorkøretøjer til godsbefordring:

8704 10

– Dumpers, ikke til landevejskørsel:

8704 10 10

‐ ‐ Med forbrændingsmotor med kompressionstænding, med stempel (diesel- eller semidieselmotor), eller forbrændingsmotor med gnisttænding, med stempel

8704 10 90

– – Med anden motor


– Andre motorkøretøjer til godsbefordring, med forbrændingsmotor med kompressionstænding, med stempel (diesel- eller semidieselmotor):

8704 21

– – Med totalvægt 5 tons og derunder:

[...]

[...]


– – – – Med slagvolumen 2 500 cm og derunder:

8704 21 91

– – – – – Nye

[...]

[...]«


8 I bilaget til forordning 2015/221, der er vedtaget i medfør af artikel 9, stk. 1, litra a), i forordning nr. 2658/87, tariferes de varer, der er anført i kolonne 1 i skemaet i bilaget til denne forordning under den KN-kode, der er nævnt i kolonne 2, i overensstemmelse med den begrundelse, der er anført i kolonne 3 i tabellen. Dette bilag er affattet således:

»Varebeskrivelse

Tarifering (KN-kode)

Begrundelse

(1)

(2)

(3)

Et nyt, firehjulstrukket brugskøretøj med en forbrændingsmotor med kompressionstænding med stempel (diesel) og en slagvolumen på 720 cm, en egenvægt (inkl. væsker) på omtrent 630 kg, en ikke-bremset motorkraft på 750 kg, og som måler omtrent 300 × 160 cm.

Køretøjet har en åben kabine med to sæder (inkl. førersædet) udstyret med komplet førerværn mod væltning, et ladrum bygget af en stærk stålramme med et robust, fladt tippeelement samt manuelt tip med en kapacitet på 0,4 m eller omtrent 400 kg. Det har en frihøjde (27 cm) og en akselafstand på 198 cm.

Det er udstyret med off road-dæk til kørsel på løs eller blød grund, skivebremser (vådbremser), anhængertræk bagtil og træk fortil. Køretøjet har en begrænset kørehastighed på 25 km/t og en høj bremsekapacitet.

Køretøjet er konstrueret til off road-brug, navnlig i meget uvejsomt terræn. Køretøjet er beregnet til at blive brugt til en række formål f.eks. til at skubbe, trække anhængere, flytte dyr, transportere planter, kasser, vand, udstyr, ammunition og dyrefoder.

8704 21 91

Tarifering i henhold til almindelig tariferingsbestemmelse 1 og 6 vedrørende den kombinerede nomenklatur og teksten til KN-kode 8704, 8704 21 og 8704 21 91.

Køretøjet er et såkaldt multipurpose vehicle, der kan anvendes til en lang række formål i forskellige sammenhænge. Det har de objektive kendetegn, der gælder for motorkøretøjer til godsbefordring under pos. 8704. (Se også tariferingsudtalelse 8704 31/3. og 8704 90/1. til HS).

Køretøjet er ikke en »dumper, ikke til landevejskørsel«. Det er ikke et robust konstrueret køretøj med tippelad eller bundudtømning, bestemt til transport af jord fra udgravningsarbejder og forskellige materialer (se også de forklarende bemærkninger til HS, pos. 8704, sjette stykke, punkt 1). Tarifering under underposition 8704 10 er derfor udelukket.

Produktet tariferes derfor under KN-kode 8704 21 91 som et nyt motorkøretøj til godsbefordring.«


9 De forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur af 6. maj 2011 (EUT 2011, C 137, s. 1, herefter »de forklarende bemærkninger til KN«) bestemmer for så vidt angår kode 8704 følgende:

»8704

Motorkøretøjer til godsbefordring

De forklarende bemærkninger til pos. 8703 anvendes med de fornødne tillempninger.

»Slagvolumen« er defineret i Forklarende Bemærkninger til HS, pos. 8407 31, 8407 32, 8407 33 og 8407 34.

Denne position omfatter bl.a. firhjulstrukne terrængående køretøjer med delt chassis, hvor den forreste del er forsynet med en dieselmotor og et førerhus udstyret med manøvreringsudstyr. Den bageste del består af et tohjulet chassis, uden udstyr, men udformet så der kan anbringes forskelligt udstyr.

Undtaget fra positionen er imidlertid sådanne køretøjer, når de er forsynet med landbrugsudstyr eller udstyr til andre særlige formål (pos. 8705).

8704 10 10

og

8704 10 90

Dumpers, ikke til landevejskørsel

1.

Disse underpositioner omfatter hovedsagelig køretøjer med tippelad fortil eller bagtil eller med bundudtømning, bestemt til transport af sand, grus, jord, sten etc. i stenbrud og miner, på byggepladser eller ved anlæggelse af veje, lufthavne og havne. Eksempler på forskellige dumper-typer er nedenfor.

2.

Underpositionerne omfatter også mindre køretøjer af den art, der anvendes på byggepladser til transport af jord, murbrokker, cement, beton etc. Disse køretøjer har stift eller leddelt chassis samt to- eller firehjulstræk, idet ladet er anbragt over den ene aksel og førersædet over den anden. De har normalt ikke førerhus.«


1.

Disse underpositioner omfatter hovedsagelig køretøjer med tippelad fortil eller bagtil eller med bundudtømning, bestemt til transport af sand, grus, jord, sten etc. i stenbrud og miner, på byggepladser eller ved anlæggelse af veje, lufthavne og havne. Eksempler på forskellige dumper-typer er nedenfor.

2.

Underpositionerne omfatter også mindre køretøjer af den art, der anvendes på byggepladser til transport af jord, murbrokker, cement, beton etc. Disse køretøjer har stift eller leddelt chassis samt to- eller firehjulstræk, idet ladet er anbragt over den ene aksel og førersædet over den anden. De har normalt ikke førerhus.«

De forklarende bemærkninger til HS

10 I henhold til artikel 6, stk. 1, i den internationale konvention nævnt ovenfor i denne doms præmis 5 blev der under Toldsamarbejdsrådet nedsat en komité benævnt »Komité for Det Harmoniserede System«, der består af repræsentanter for hver kontraherende part. Dens opgave består bl.a. i at foreslå ændringer til konventionen og at udarbejde forklarende bemærkninger (herefter »de forklarende bemærkninger til HS«), tariferingsudtalelser og andre udtalelser vedrørende fortolkningen af HS.

11 De forklarende bemærkninger til HS er for så vidt angår underposition 8704 10 affattet således:

»Dumpers henhørende under denne underposition adskiller sig i almindelighed fra andre køretøjer til godstransport (navnlig lastvogne med tippelad) ved følgende:

– et tippelad bestående af en meget kraftig stålplade, hvis forreste del er ført op over førerhuset for at beskytte dette; hele ladet kan tippes helt eller delvist bagud

– i nogle tilfælde et enmandsførerhus

– manglende akselaffjedring

– anordning til bremseforstærkning

– maksimalhastighed og en begrænset aktionsradius

– specialdæk til kørsel på løs eller blød grund

– forholdet mellem tom/lastet vægt overstiger ikke 1:1,6 som følge af køretøjets styrke

– ladet kan eventuelt opvarmes af udstødningsgassen for at forhindre, at lasten hænger fast eller fryser.

Nogle dumpers er specielt konstrueret til anvendelse i miner eller tunneler, f.eks. dumpers med bundudtømning. De har nogle af de ovenfor anførte kendetegn, men mangler førerhus, og ladet udgør ikke nogen form for beskyttelsestag.«

Tvisten i hovedsagen og de præjudicielle spørgsmål

12 Efter en afgørelse fra Upper Tribunal (Tax and Chancery Chamber) (appeldomstol (afdelingen for sager om skatter og afgifter og visse sager om tinglysning), Det Forenede Kongerige) har told- og skattemyndigheden på anmodning af sagsøgerne i hovedsagen udstedt bindende tariferingsoplysninger (herefter »BTO«), hvori visse motorkøretøjer til godstransport, som sagsøgerne importerede, blev tariferet som dumpers henhørende under underposition 8704 10.

13 I løbet af 2014 blev tariferingen af visse brugskøretøjer behandlet af Toldkodeksudvalget, hvilket ifølge den forelæggende ret var foranlediget af afgørelsen fra Upper Tribunal (Tax and Chancery Chamber) (appeldomstol (afdelingen for sager om skatter og afgifter og visse sager om tinglysning)). Som følge af denne undersøgelse vedtog Europa-Kommissionen forordning 2015/221, hvori køretøjer svarende til de i hovedsagen omhandlede køretøjer blev tariferet i underposition 8704 21 91. Toldkodeksudvalget gennemførte den pågældende forordning, og told- og skattemyndigheden underrettede sagsøgerne i hovedsagen om, at BTO’erne blev tilbagekaldt.

14 Sagsøgerne i hovedsagen har iværksat appel til prøvelse af tilbagekaldelsen ved den forelæggende ret, idet de har gjort to anbringender gældende. Med det første anbringende har de gjort gældende, at forordning 2015/221 ikke finder anvendelse på de køretøjer, de har importeret, og med det andet anbringende har de anført, at denne forordning er ugyldig, for så vidt den tariferer det køretøj, der er beskrevet i bilaget til forordningen, i underposition 8704 21 91.

15 Efter at have fastslået, at forordning 2015/221 finder anvendelse på de i hovedsagen omhandlede køretøjer, har den forelæggende ret bemærket, at sagsøgerne i hovedsagens argumentation, hvorefter der rejses tvivl ved forordningens gyldighed, ikke savner ethvert grundlag.

16 På denne baggrund har First-tier Tribunal (Tax Chamber) (ret i første instans (afdelingen for sager om skatter og afgifter), Det Forenede Kongerige) besluttet at udsætte sagen og forelægge Domstolen følgende præjudicielle spørgsmål:

»1) Er [forordning 2015/221] ugyldig, for så vidt som den tariferer de køretøjer, der er specificeret i forordningen, under KN-kode 8704 21 91 og ikke under KN-kode 8704 10?

2) Er [forordning 2015/221] nærmere bestemt ugyldig, for så vidt som den uretmæssigt begrænser underposition 8704 10, tager hensyn til ulovlige faktorer, er inkonsekvent, ikke tager passende hensyn til de forklarende bemærkninger, KN-positionerne og de almindelige bestemmelser og/eller ikke tager hensyn til de relevante krav, der er opstillet af [Domstolen] med hensyn til KN-pos. 8704 10?«

Om de præjudicielle spørgsmål

Om formaliteten

17 Kommissionen har indledningsvis rejst tvivl om, hvorvidt de præjudicielle spørgsmål kan antages til realitetsbehandling, da problemet om gyldigheden af forordning 2015/221 er rent hypotetisk. Grunden til, at de i hovedsagen omtvistede BTO’er blev tilbagekaldt af told- og skattemyndigheden, er således ikke klar, idet sagsøgerne i hovedsagen i henhold til bestemmelserne i forordningens artikel 2, sammenholdt med artikel 12, stk. 6, i forordning nr. 2913/92, fortsat kunne påberåbe sig dem, indtil den 5. juni 2015.

18 Det skal i denne henseende først bemærkes, at det følger af Domstolens faste praksis, at det inden for rammerne af den procedure, der er indført ved artikel 267 TEUF, udelukkende tilkommer den nationale ret, som tvisten er indbragt for, og som har ansvaret for den retsafgørelse, der skal træffes, på grundlag af omstændighederne i den konkrete sag at vurdere såvel nødvendigheden som relevansen af de spørgsmål, den forelægger Domstolen. Når de forelagte spørgsmål vedrører fortolkning af EU-retten, er Domstolen derfor principielt forpligtet til at træffe afgørelse (dom af 26.1.2017, Banco Primus, C-421/14, EU:C:2017:60, præmis 29 og den deri nævnte retspraksis).

19 Inden for rammerne af den samarbejdsprocedure mellem Domstolen og de nationale retsinstanser, som er indført med artikel 267 TEUF, er spørgsmål om EU-retten nemlig omfattet af en formodning for relevans. Domstolen har alene mulighed for at undlade at træffe afgørelse vedrørende et præjudicielt spørgsmål, der er forelagt af en national ret i henhold til artikel 267 TEUF, når navnlig kravene til indholdet af anmodningen om præjudiciel afgørelse, som er indeholdt i artikel 94 i Domstolens procesreglement, ikke er opfyldt, eller når det klart fremgår, at den af den nationale ret ønskede fortolkning eller vurdering af en EU-retlig bestemmelses gyldighed savner enhver forbindelse med realiteten i hovedsagen eller dennes genstand, eller når problemet er af hypotetisk karakter (dom af 28.3.2017, Rosneft, C-72/15, EU:C:2017:236, præmis 50 og den deri nævnte retspraksis).

20 I den foreliggende sag fremgår det ikke af sagens akter som fremlagt for Domstolen, at genstanden for tvisten i hovedsagen vedrører fortolkningen eller anvendelsen af artikel 2 i forordning 2015/221, men det forholder sig ikke desto mindre således, at sagsøgerne i hovedsagen med deres andet anbringende anfægter gyldigheden af denne forordning, for så vidt som den tariferer de omhandlede varer i underposition 8704 21 91 i KN. Ifølge den forelæggende ret, som er af den opfattelse, at de i hovedsagen omhandlede køretøjer er omfattet af denne forordnings anvendelsesområde, er et svar fra Domstolen om gyldigheden af forordningen er imidlertid nødvendig for afgørelsen af tvisten.

21 Under disse omstændigheder forholder det sig således, at da det problem, som de præjudicielle spørgsmål rejser, ikke er af hypotetisk karakter, kan disse antages til realitetsbehandling.

Om realiteten

22 Med det første og det andet spørgsmål, som skal behandles samlet, har den forelæggende ret nærmere bestemt rejst tvivl ved gyldigheden af forordning 2015/221.

23 Det skal indledningsvis bemærkes, at det følger af Domstolens faste praksis, at Rådet for Den Europæiske Union har tildelt Kommissionen en vid skønsmæssig beføjelse til i samarbejde med medlemsstaternes toldsagkyndige at præcisere indholdet af de positioner, der kommer i betragtning ved tariferingen af en bestemt vare. Kommissionens beføjelse til at vedtage foranstaltninger som angivet i artikel 9 i forordning nr. 2658/87 bemyndiger den imidlertid ikke til at ændre hverken indholdet eller rækkevidden af toldpositionerne (dom af 4.3.2004, Krings, C-130/02, EU:C:2004:122, præmis 26 og den deri nævnte retspraksis).

24 I den foreliggende sag skal det undersøges, om Kommissionen, ved at tarifere det køretøj, som er angivet i kolonne 1 i tabellen i bilaget til forordning 2015/221 i underposition 8704 21 91 og ikke i underposition 8704 10, har ændret indholdet af disse to toldpositioner.

25 Det følger i henhold til Domstolens faste praksis af såvel retssikkerheds- som kontroltekniske hensyn, at det afgørende kriterium for tarifering af varer normalt vil være disses objektive karakteristika og egenskaber som beskrevet i den enkelte position i KN og de supplerende bestemmelser til dennes afsnit og kapitler (dom af 27.4.2006, Kawasaki Motors Europe, C-15/05, EU:C:2006:259, præmis 38, af 29.10.2009, Dinter og Europol Frost-Food, C-522/07 og C-65/08, EU:C:2009:663, præmis 29, og af 22.12.2010, Premis Medical, C-273/09, EU:C:2010:809, præmis 42).

26 Det skal i øvrigt bemærkes, at varens bestemmelse kan udgøre et objektivt kriterium ved tariferingen, såfremt varen og dens bestemmelse hænger uløseligt sammen, og denne sammenhæng kan påvises ud fra varens objektive karakteristika og egenskaber (dom af 22.3.2017, GROFA m.fl., C-435/15 og C-666/15, EU:C:2017:232, præmis 40).

27 Som det fremgår af selve ordlyden af kolonne 1 i tabellen i bilaget til forordning 2015/221 vedrørende underposition 8704 21 91, er det køretøj, der er omfattet heraf et nyt, firehjulstrukket brugskøretøj på ca. 630 kg, en ikke-bremset motorkraft på 750 kg, og som måler ca. 300 × 160 cm. Køretøjet har en åben kabine med to sæder udstyret med komplet førerværn mod væltning, et ladrum bygget af en stærk stålramme med et robust, fladt tippeelement samt manuelt tip. Det er udstyret med terrængående dæk til kørsel på løs eller blød grund, anhængertræk bagtil og træk fortil, og køretøjet har en begrænset kørehastighed på 25 km/t og en høj bremsekapacitet. Køretøjet er konstrueret til brug i terrænet, navnlig i meget uvejsomt terræn. Køretøjet er beregnet til at blive brugt til en række formål f.eks. til at skubbe, trække anhængere, flytte dyr, transportere planter, kasser, vand, udstyr, ammunition og dyrefoder.

28 Det bemærkes, at de varer, der henhører under underposition 8704 10, ifølge ordlyden af denne underposition er »dumpers, ikke til landevejskørsel«. Denne ordlyd forudsætter således, at et køretøj opfylder to betingelser for at kunne tariferes i denne underposition, nemlig at det er en dumper, og at det ikke er konstrueret til landevejskørsel (dom af 16.9.2004, DFDS, C-396/02, EU:C:2004:536, præmis 31).

29 Som Kommissionen selv har bekræftet, opfylder det køretøj, der er omfattet af forordning 2015/221, betingelsen om, at det ikke er konstrueret til landevejskørsel, da det er udstyret med terrængående dæk til kørsel på løs eller blød grund og har en begrænset kørehastighed på 25 km/t.

30 Det skal derfor undersøges, om et sådant køretøj ligeledes opfylder betingelsen om, at det skal være en dumper.

31 I denne forbindelse bemærkes, at underposition 8704 10 i KN er en særlig position for køretøjer konstrueret til transport og aflæsning af diverse materialer uden for vejnettet (jf. i denne retning dom af 11.1.2007, B.A.S. Trucks, C-400/05, EU:C:2007:22, præmis 36), og at et af de væsentlige karakteristika ved dumpers er, at de har tippelad eller bundudtømning, der gør det muligt at transportere disse materialer (jf. i denne retning dom af 16.9.2004, DFDS, C-396/02, EU:C:2004:536, præmis 32).

32 Det følger i øvrigt af de forklarende bemærkninger til KN, at køretøjer, der er bestemt til transport af sand, grus, jord, sten mv. i stenbrud og miner, på byggepladser eller ved anlæggelse af veje, lufthavne og havne, henhører under underposition 8704 10 10 og 8704 10 90.

33 Det skal følgelig undersøges, om det køretøj, der er omfattet af forordning 2015/221, er specielt konstrueret til et sådant formål.

34 I denne henseende fremgår det af selve ordlyden af nævnte forordning, at et sådant køretøj er udstyret med et førerhus og et åbent lad med en kapacitet på 0,4 m³ eller ca. 400 kg.

35 Det køretøj, der er omfattet af forordning 2015/221, fremstår på grund af sin ringe robusthed, sin begrænsede lastekapacitet og sin åbne kabine uden beskyttelse af føreren mod løse materialer som egnet til en lang række formål i forbindelse med transport af forskellige materialer, såsom planter eller dyr, udstyr, kasser eller ammunition.

36 Dette køretøj kan endvidere på grund af sine tekniske karakteristika og objektive egenskaber ikke sidestilles med køretøjer henhørende under underposition 8704 10, idet det ikke har den nødvendige robusthed til en anvendelse på byggepladser, hvilket udgør de karaktergivende egenskaber, der er knyttet til dumpers (jf. i denne retning dom af 11.1.2007, B.A.S. Trucks, C-400/05, EU:C:2007:22, præmis 35).

37 Den omstændighed, at et sådant køretøj er udstyret med et tippelad, som gør det muligt – i et underordnet omfang – at transportere små mængder af materiale i løs vægt, rejser følgelig ikke tvivl om grundlaget for tariferingen i underposition 8704 21 91.

38 Som anført i denne doms præmis 23 har Kommissionen endelig en vid skønsmæssig beføjelse til at præcisere indholdet af toldpositionerne.

39 Da gennemgangen af de sagsakter, der er forelagt Domstolen, ikke har frembragt nogen ugyldighedsgrund, er det med rette, at forordning 2015/221 har klassificeret det køretøj, der er beskrevet heri, i underposition 8704 21 91 og ikke i underposition 8704 10.

40 De forelagte spørgsmål skal derfor besvares med, at gennemgangen af disse intet har frembragt, som kan rejse tvivl om gyldigheden af forordningen.

Sagsomkostninger

41 Da sagens behandling i forhold til hovedsagens parter udgør et led i den sag, der verserer for den forelæggende ret, tilkommer det denne at træffe afgørelse om sagsomkostningerne. Bortset fra nævnte parters udgifter kan de udgifter, som er afholdt i forbindelse med afgivelse af indlæg for Domstolen, ikke erstattes.

På grundlag af disse præmisser kender Domstolen (Sjette Afdeling) for ret:

Gennemgangen af de forelagte spørgsmål har intet frembragt, som kan rejse tvivl ved gyldigheden af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/221 af 10. februar 2015 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur.