C-349/22 Autoridade Tributária e Aduaneira (Taxe sur les véhicules d’occasion importés) - Dom

Foreløbig udgave

DOMSTOLENS DOM (Ottende Afdeling)

16. november 2023

»Præjudiciel forelæggelse - artikel 110 TEUF - interne afgifter - forbud mod diskriminerende afgifter - afgifter på motorkøretøjer - brugte motorkøretøjer indført fra andre medlemsstater - anvendelse af forskellige afgiftssatser afhængigt af datoen for indregistreringen af et motorkøretøj i Portugal«

I sag C-349/22,

angående en anmodning om præjudiciel afgørelse i henhold til artikel 267 TEUF, indgivet af Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa - CAAD) (voldgiftsret i skatteretlige sager (center for forvaltningsvoldgift - CAAD), Portugal), ved afgørelse af 23. maj 2022, indgået til Domstolen den 31. maj 2022, i sagen

NM

mod

Autoridade Tributária e Aduaneira,

har

DOMSTOLEN (Ottende Afdeling),

sammensat af afdelingsformanden, N Piçarra, og dommerne M. Safjan og N. Jääskinen (refererende dommer),

generaladvokat: N. Emiliou,

justitssekretær: A. Calot Escobar,

på grundlag af den skriftlige forhandling,

efter at der er afgivet indlæg af:

- NM ved advogado P. Carido,

- den portugisiske regering ved P. Barros da Costa, A. Pimenta, A. Rodrigues og N. Vitorino, som befuldmægtigede,

- Europa-Kommissionen ved M. Björkland og I. Melo Sampaio, som befuldmægtigede,

og idet Domstolen efter at have hørt generaladvokaten har besluttet, at sagen skal pådømmes uden forslag til afgørelse,

afsagt følgende

Dom

1 Anmodningen om præjudiciel afgørelse vedrører fortolkningen af artikel 110 TEUF.

2 Anmodningen er blevet indgivet i forbindelse med en tvist mellem NM og Autoridade Tributária e Aduaneira (skatte-, afgifts- og toldmyndighed, Portugal) (herefter »afgiftsmyndigheden«) vedrørende et påkrav om betaling af den motorkøretøjsafgift (herefter »afgiften«), der er fastsat i Código do Imposto sobre Veículos (lov om afgift på motorkøretøjer), for en bil, som NM har indført til Portugal.

Retsforskrifter

3 Artikel 2, stk. 1, litra a), i lov om afgift på motorkøretøjer, der har overskriften »Objektivt anvendelsesområde«, bestemmer:

»Afgiften pålægges følgende motorkøretøjer:

a) lette motorkøretøjer, der er beregnet til passagerbefordring, idet der herved forstås motorkøretøjer, hvis bruttovægt ikke overstiger 3 500 kg, og hvis kapacitet ikke overstiger ni sæder inklusive førerens, og som er beregnet til personbefordring.«

4 Denne lovs artikel 3, stk. 1, som har overskriften »Subjektivt anvendelsesområde«, fastsætter:

»Afgiftspligtige er autoriserede forhandlere, godkendte forhandlere og privatpersoner, som defineret i denne lov, der bringer afgiftspligtige motorkøretøjer i fri omsætning, idet der herved forstås personer, i hvis navn der indgives en toldangivelse for motorkøretøjer.«

5 Nævnte lovs artikel 5, der har overskriften »Afgiftspligtens indtræden«, har følgende ordlyd:

»1 - Afgiftspligten indtræder ved fremstilling, montering, indførsel eller import på det nationale område af afgiftspligtige motorkøretøjer, der er indregistreringspligtige i Portugal.

[...]

3 - I denne lov forstås ved:

a) »indførsel«, indførsel af et motorkøretøj med oprindelse eller i fri omsætning i en anden medlemsstat i Den Europæiske Union på portugisisk område.«

6 Samme lovs artikel 6 med overskriften »Afgiftens forfald« bestemmer:

»1 - I de i den foregående artikels stk. 1 omhandlede tilfælde forfalder afgiften ved overgangen til forbrug, idet denne anses for at have fundet sted:

[...]

b) for privatpersoner, på tidspunktet for deres indgivelse af toldangivelsen for motorkøretøjer.

[...]

3 - Den afgiftssats, der skal anvendes, er den, der er gældende på det tidspunkt, hvor afgiften forfalder.«

7 Artikel 7, stk. 1, litra a), i lov om afgift på motorkøretøjer, der har overskriften »Almindelige satser - motorkøretøjer«, er sålydende:

»1 - Tabel A nedenfor viser afgiftssatserne efter cylindervolumen og miljøkomponent og finder anvendelse på følgende køretøjer:

a) personbiler.«

8 I den affattelse, der følger af Lei n. 82-D/2014 que procede à alteração das normas fiscais ambientais nos sectores da energia e emissões, transportes, água, resíduos, ordenamento do território, florestas e biodiversidade, introduzindo ainda um regime de tributação dos sacos de plástico e um regime de incentivo ao abate de veículos em fim de vida, no quadro de uma reforma da fiscalidade ambiental (lov nr. 82-D/2014 om ændring af afgiftsregler på miljøområdet i sektorerne energi og emissioner, transport, vand, affald, fysisk planlægning, skovbrug og biodiversitet, og som indfører en beskatningsordning for plasticposer samt en ordning om skrotpræmier for udtjente motorkøretøjer som led i en reform af miljøbeskatningen) af 31. december 2014 (Diário da República, 1. serie, nr. 252, af 31.12.2014), der var gældende mellem den 1. januar 2015 og den 31. december 2020 (herefter »lov nr. 82-D/2014«), fastsatte artikel 8, stk. 1, litra d), i lov om afgift på motorkøretøjer følgende under overskriften »Mellemliggende satser - motorkøretøjer«:

»Der anvendes en mellemliggende sats svarende til de nedenfor anførte procentdele af den afgift, der følger af anvendelsen af tabel A i stk. 1 i den foregående artikel, for følgende køretøjer:

d) 25% for personbiler udstyret med plug-in hybridmotorer, hvis batteri kan oplades ved tilslutning til elnettet, og som har en rækkevidde på mindst 25 km i elektrisk drift.«

9 I den affattelse, der følger af Lei n. 75-B/2020, Orçamento do Estado para 2021 (lov nr. 75-B/2020 om statsbudgettet for 2021) af 31. december 2020 (Diário da República, 1. serie, nr. 253, af 31.12.2020), der trådte i kraft den 1. januar 2021 (herefter »lov nr. 75-B/2020«), bestemmer artikel 8 i lov om afgift på motorkøretøjer med overskriften »Mellemliggende satser - motorkøretøjer« følgende i stk. 1, litra d):

»Der anvendes en mellemliggende sats svarende til de nedenfor anførte procentdele af den afgift, der følger af anvendelsen af tabel A i stk. 1 i den foregående artikel, for følgende køretøjer:

[...]

d) 25% for personbiler udstyret med plug-in hybridmotorer, hvis batteri kan oplades ved tilslutning til elnettet, og som har en rækkevidde på mindst 50 km i elektrisk drift og officielle emissioner på under 50 g CO2/km.«

10 Artikel 11 i lov om afgift på motorkøretøjer, der har overskriften »Satser - brugte køretøjer«, bestemmer:

»1 - Afgiften på køretøjer med endelige EF-registreringsplader, der er udstedt af andre medlemsstater i Den Europæiske Union, beregnes foreløbigt efter reglerne i denne lov, idet de i tabel D fastsatte nedsættelsesprocenter anvendes på den afgiftspligt, der følger af anvendelsen af den pågældende tabel, idet der tages hensyn til cylindervolumen og miljøkomponenten og den i artikel 7, stk. 3, omhandlede forhøjelse, idet disse procenter er knyttet til henholdsvis den gennemsnitlige værdiforringelse af køretøjerne på hjemmemarkedet og køretøjernes gennemsnitlige restlevetid:

Tabel D [...]«

Tvisten i hovedsagen og det præjudicielle spørgsmål

11 Den 14. september 2018 blev en personbil udstyret med en plug-in hybridmotor indregistreret for første gang i Tyskland.

12 Den 13. september 2021 indgav NM en toldangivelse til den kompetente toldmyndighed vedrørende dette køretøj med henblik på dets overgang til forbrug i Portugal.

13 Den kompetente toldmyndighed beregnede afgiftsbeløbet, som NM var forpligtet til at betale, på grundlag af køretøjets cylindervolumen og miljøkomponent (tabel A) samt anvendelsesperioden siden køretøjets første indregistrering (tabel D). Efter denne beregning fastslog myndigheden, at den fulde afgiftssats skulle anvendes på dette køretøj, svarende til et beløb på 2 928,28 EUR, og udstedte et betalingspålæg herom.

14 NM betalte det afgiftsbeløb, der var angivet i det betalingspålæg, som den kompetente toldmyndighed havde meddelt ham. Han indgav derefter en anmodning til præsidenten for Centro de arbitragem Administrativa (center for forvaltningsvoldgift, Portugal) om nedsættelse af en voldgiftsret med henblik på at anfægte betalingspålægget.

15 NM’s anmodning blev videresendt til Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa - CAAD) (voldgiftsret i skatteretlige sager (center for forvaltningsvoldgift - CAAD), Portugal), der er den forelæggende ret.

16 NM har i det væsentlige gjort gældende, at på tidspunktet for den første indregistrering af det i hovedsagen omhandlede køretøj, den 14. september 2018, var artikel 8, stk. 1, litra d), i lov om afgift på motorkøretøjer, som affattet ved lov nr. 82-D/2014, gældende, og at der i henhold til denne artikel gjaldt en nedsat afgiftssats på 25% for personbiler udstyret med en plug-in hybridmotor, der havde en rækkevidde på mindst 25 km i elektrisk drift. På det tidspunkt, hvor han indgav en toldangivelse vedrørende dette køretøj, var det derimod artikel 8, stk. 1, litra d), i lov om afgift på motorkøretøjer, som affattet ved lov nr. 75-B/2020, der fandt anvendelse. I modsætning til den affattelse af denne artikel, der var gældende i 2018, gør denne bestemmelse det imidlertid ikke længere muligt at anvende en nedsat sats på 25% af denne afgift på motorkøretøjer med samme karakteristika som det i hovedsagen omhandlede motorkøretøj. NM har gjort gældende, at et motorkøretøj med sådanne karakteristika, som oprindeligt er blevet indregistreret i en anden EU-medlemsstat, og som efterfølgende indføres i Portugal, som følge heraf vil blive behandlet mindre gunstigt end et motorkøretøj med tilsvarende karakteristika, der oprindeligt blev erhvervet og indregistreret i Portugal, idet det førstnævnte motorkøretøj ikke vil kunne drage fordel af anvendelsen af den nedsatte sats på 25% af denne afgift. Motorkøretøjer, der oprindeligt blev indregistreret i en anden EU-medlemsstat, vil således blive pålagt en større økonomisk byrde end motorkøretøjer med tilsvarende karakteristika, der oprindeligt blev indregistreret i Portugal, hvilket ikke er i overensstemmelse med artikel 110 TEUF.

17 Afgiftsmyndigheden har derimod anført, at den afgiftsudløsende begivenhed er indførslen på portugisisk område af et motorkøretøj, der er underlagt en indregistreringspligt dér, og at denne afgift forfalder ved motorkøretøjets overgang til forbrug i Portugal. Det er således først på dette tidspunkt, at det skal vurderes, om et givent køretøj opfylder de kriterier, der gør det muligt at anvende den nedsatte sats på 25% af afgiften. Afgiftsmyndigheden har desuden gjort gældende, at der ikke foreligger en tilsidesættelse af artikel 110 TEUF, når det afgiftsbeløb, der opkræves ved indførslen til det portugisiske område af et brugt køretøj fra en anden medlemsstat, ikke overstiger det residuale afgiftsbeløb, der indeholdes i prisen for tilsvarende brugte køretøjer, der allerede er indregistreret på det nationale område, hvilket er tilfældet med hensyn til det afgiftsbeløb, der blev opkrævet for det i hovedsagen omhandlede køretøj.

18 På denne baggrund har Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa - CAAD) (voldgiftsret i skatteretlige sager (center for forvaltningsvoldgift - CAAD)) besluttet at udsætte sagen og forelægge Domstolen følgende præjudicielle spørgsmål:

»Er artikel 110 TEUF til hinder for, at en national bestemmelse som artikel 8, stk. 1, litra d), i lov om afgift på motorkøretøjer, der for personbiler, der opfylder visse miljøkriterier, giver mulighed for en godtgørelse i form af en nedsættelse [...] på 25% af [afgiften], forbliver i kraft og finder anvendelse i den ordlyd, der gælder fra den 1. januar 2021 - som er mere restriktiv end den hidtil gældende - på både nye indenlandske køretøjer og brugte køretøjer fra andre EU-medlemsstater, der registreres for første gang i Portugal efter denne dato, med samme afgiftsmæssige behandling for disse køretøjer, men skaber en situation, der kan betragtes som ulige for brugte køretøjer med samme anvendelsesperiode, som opfylder de mindre krævende miljøkriterier, der tidligere var gældende, men som ikke opfylder kriterierne i den nye lov, alt efter om a) de oprindeligt blev markedsført og registreret i Portugal inden ikrafttrædelsesdatoen for den nye lovs [affattelse], i hvilket tilfælde de vil være omfattet af nedsættelsen på 25% af afgiftssatsen, som kan anses for at være afspejlet i købsprisen på de brugte køretøjer, eller b) de var indregistreret i en anden medlemsstat, mens den tidligere [affattelse] af loven var i kraft, og overgik til forbrug i Portugal efter denne dato, i hvilket tilfælde de skal betale 100% af afgiftssatsen?«

Om det præjudicielle spørgsmål

19 Med det præjudicielle spørgsmål ønsker den forelæggende ret nærmere bestemt oplyst, om artikel 110 TEUF skal fortolkes således, at den er til hinder for, at der på tidspunktet for overgangen til forbrug i en medlemsstat af et køretøj, som blev indregistreret for første gang i en anden medlemsstat, beregnes en motorkøretøjsafgift efter de regler, der finder anvendelse på dette tidspunkt, selv om en tidligere affattelse af denne afgiftslovgivning, som ville føre til anvendelse af en lavere afgift, og som har kunnet benyttes for lignende køretøjer - der har samme relevante karakteristika som dette køretøj, men som blev indregistreret for første gang i førstnævnte medlemsstat - var gældende på tidspunktet for den første indregistrering af dette køretøj.

20 Indledningsvis bemærkes, at med forbehold af visse undtagelser, der er uden relevans for nærværende sag, er afgifter på motorkøretøjer ikke harmoniseret på EU-plan. Medlemsstaterne kan derfor frit udøve deres beskatningsbeføjelse på dette område under overholdelse af EU-retten (dom af 19.9.2017, Kommissionen mod Irland (Registreringsafgift), C-552/15, EU:C:2017:698, præmis 71 og den deri nævnte retspraksis).

21 Det fremgår desuden af Domstolens faste praksis, at en motorkøretøjsafgift, som pålægges af en medlemsstat ved indregistrering af motorkøretøjer med henblik på ibrugtagning heraf på statens område, hverken udgør en told eller en afgift med tilsvarende virkning som omhandlet i artikel 28 TEUF og 30 TEUF. En sådan afgift kan desuden heller ikke bedømmes i lyset af artikel 34 TEUF om forbud mod kvantitative indførselsrestriktioner og foranstaltninger med tilsvarende virkning som sådanne restriktioner. En afgift som den i hovedsagen omhandlede er nemlig en intern afgift og skal derfor undersøges på grundlag af artikel 110 TEUF (dom af 7.4.2011, Tatu, C-402/09, EU:C:2011:219, præmis 32 og 33 og den deri nævnte retspraksis, og af 17.12.2015, Viamar, C-402/14, EU:C:2015:830, præmis 33).

22 Artikel 110 TEUF har til formål at sikre frie varebevægelser mellem medlemsstaterne på normale konkurrencevilkår. Bestemmelsen tilsigter at fjerne enhver form for beskyttelse, der kan følge af anvendelsen af interne afgifter, herunder afgifter, der indebærer forskelsbehandling af varer med oprindelse i andre medlemsstater (dom af 14.4.2015, Manea, C-76/14, EU:C:2015:216, præmis 28). Denne artikel tilsidesættes, såfremt afgiften på henholdsvis den indførte og den tilsvarende indenlandske vare beregnes forskelligt og efter forskellige regler, således at det - selv om det kun måtte ske i visse tilfælde - fører til en højere afgift for den indførte vare (dom af 2.9.2021, Kommissionen mod Portugal (Afgift på motorkøretøjer), C-169/20, EU:C:2021:679, præmis 34 og den deri nævnte retspraksis).

23 Mere specifikt har artikel 110 TEUF på området for afgifter på indførte brugte motorkøretøjer til formål at sikre, at interne afgifter virker fuldstændigt neutralt i forhold til konkurrencen mellem varer, der allerede befinder sig på det indenlandske marked, og indførte varer, og bestemmelsen forpligter derfor hver medlemsstat til at vælge og indføre de afgifter, der pålægges motorkøretøjer, på en måde, så de ikke har til virkning at begunstige salg af brugte indenlandske køretøjer til skade for indførslen af tilsvarende brugte køretøjer (jf. i denne retning dom af 7.4.2011, Tatu, C-402/09, EU:C:2011:219, præmis 56, og kendelse af 17.4.2018, dos Santos, C-640/17, EU:C:2018:275, præmis 17).

24 De motorkøretøjer, der befinder sig på en medlemsstats marked, er imidlertid indenlandske varer som omhandlet i artikel 110 TEUF. Når sådanne varer sættes til salg på denne medlemsstats brugtbilmarked, skal de anses for at være lignende varer i forhold til indførte brugte køretøjer af samme type, med samme kendetegn og med samme slitage. Brugte køretøjer, der købes på denne medlemsstats marked, og dem, som købes i andre medlemsstater til indførsel og ibrugtagning i denne medlemsstat, udgør nemlig konkurrerende varer (dom af 7.4.2011, Tatu, C-402/09, EU:C:2011:219, præmis 55, og kendelse af 17.4.2018, dos Santos, C-640/17, EU:C:2018:275, præmis 16).

25 Det er derfor i strid med artikel 110 TEUF, når størrelsen af afgiften på et brugt køretøj hidrørende fra en anden medlemsstat overstiger det residuale afgiftsbeløb, der indeholdes i værdien af lignende brugte køretøjer, som allerede er indregistreret på det nationale område. En sådan situation risikerer således at begunstige salget af brugte indenlandske køretøjer til skade for indførslen af lignende brugte køretøjer (dom af 19.12.2013, X, C-437/12, EU:C:2013:857, præmis 31 og 32 samt den deri nævnte retspraksis).

26 I det foreliggende tilfælde fremgår det af oplysningerne for Domstolen, at afgiften for det første er en forbrugsafgift, der bl.a. opkræves af ethvert køretøj, der er indregistreringspligtigt i Portugal, og at den forfalder på det tidspunkt, hvor et sådant køretøj overgår til forbrug dér. Denne afgift finder således anvendelse på nye køretøjer og indførte brugte køretøjer, idet den kun opkræves én gang, når et givent køretøj overgår til forbrug på portugisisk område.

27 For det andet har den forelæggende ret forklaret, at artikel 8 i lov om afgift på motorkøretøjer er blevet ændret efter tidspunktet for den første indregistrering af det i hovedsagen omhandlede køretøj i Tyskland, men før dets overgang til forbrug i Portugal. Ændringen havde til formål at skærpe de betingelser, der skal være opfyldt, for at et køretøj kan være omfattet af den nedsatte sats på 25% af afgiften.

28 Som det fremgår af anmodningen om præjudiciel afgørelse, var et sådant køretøj nemlig i henhold til den ordning, der fandt anvendelse i Portugal i medfør af artikel 8, stk. 1, litra d), i lov om afgift på motorkøretøjer, som affattet ved lov nr. 82-D/2014, på tidspunktet for den første indregistrering af det i hovedsagen omhandlede køretøj i Tyskland berettiget til at anvende den nedsatte sats på 25% af afgiften. Derimod opfyldte det nævnte køretøj på tidspunktet for dets overgang til forbrug i Portugal ikke de betingelser, der er fastsat for at være omfattet af en sådan nedsat sats i henhold til den ordning, der er fastsat i artikel 8, stk. 1, litra d), i lov om afgift på motorkøretøjer, som affattet ved lov nr. 75-B/2020.

29 Det følger heraf, at brugte køretøjer af samme type, med samme kendetegn og med samme slitage, som således er lignende varer som omhandlet i den retspraksis, der er nævnt i denne doms præmis 24, kan pålægges en forskellig afgiftssats, alt efter om de er overgået til forbrug i Portugal før eller efter den lovændring, der er beskrevet i denne doms præmis 27 og 28.

30 I denne sammenhæng tilkommer det den forelæggende ret at kontrollere, at en sådan gennemførelse af reglerne om afgift på motorkøretøjer på det tidspunkt, hvor et brugt køretøj, der hidrører fra en anden medlemsstat, overgår til forbrug i Portugal, ikke fører til, at den afgift, der pålægges det nævnte brugte køretøj, overstiger det residuale afgiftsbeløb, der indeholdes i værdien af lignende brugte køretøjer, som allerede er indregistreret på det nationale område, og således ikke risikerer at begunstige salget af brugte indenlandske køretøjer til skade for indførslen af lignende brugte køretøjer som omhandlet i den retspraksis, der er nævnt i denne doms præmis 25.

31 For det første skal den forelæggende ret i første række tage hensyn til, at afgiften opkræves med den fulde sats ved indførsel og overgang til forbrug af et sådant køretøj hidrørende fra en anden medlemsstat, selv om nævnte køretøj opfyldte betingelserne for anvendelse af den nedsatte sats på 25% af denne afgift på det tidspunkt, hvor det for første gang blev indregistreret i denne anden medlemsstat. I anden række skal retten tage hensyn til, at erhververen af et lignende brugt køretøj, der allerede befinder sig på det portugisiske marked, alene skal bære det residuale afgiftsbeløb, der indeholdes i markedsværdien af det køretøj, som han køber, idet værdien af denne afgift i øvrigt er knyttet til den nedsatte sats, der blev betalt ved dette køretøjs oprindelige overgang til forbrug.

32 Det skal i denne forbindelse bemærkes, at Domstolen har præciseret, at medlemsstaterne ikke må indføre nye afgifter eller foretage ændringer i de eksisterende afgifter, som har til formål eller til virkning at afskrække fra salg af indførte varer til fordel for salg af lignende varer, der er tilgængelige på det indenlandske marked og indført dertil, inden disse afgifter eller ændringer er trådt i kraft (dom af 19.12.2013, X, C-437/12, EU:C:2013:857, præmis 35).

33 For det andet fremgår det af den forelæggende rets forklaringer, at metoden til beregning af afgiften gradvist er blevet ændret ved flere lovreformer, således at afgiftens miljøkomponent nu tager hensyn til den værdiforringelse, der følger af anvendelsesperioden for brugte køretøjer, der indføres til Portugal.

34 Med forbehold af den efterprøvelse, som den forelæggende ret skal foretage, synes sådanne lovreformer imidlertid ikke i sig selv at kunne sikre en anvendelse af afgiften, der er forenelig med artikel 110 TEUF. Som det i det væsentlige fremgår af denne doms præmis 31, omfatter markedsværdien af køretøjer, der ligner et køretøj som det i hovedsagen omhandlede, der ligeledes markedsføres på det portugisiske marked for brugte køretøjer, og som har været omfattet af anvendelsen af den nedsatte sats på 25% af afgiften ved deres overgang til forbrug, det residuale afgiftsbeløb. Det er imidlertid i forhold til den sats, til hvilken denne afgift er blevet betalt, at et sådant residualbeløb skal vurderes.

35 Henset til samtlige ovenstående betragtninger skal det forelagte spørgsmål besvares med, at artikel 110 TEUF skal fortolkes således, at den er til hinder for, at der på tidspunktet for overgangen til forbrug i en medlemsstat af et køretøj, som blev indregistreret for første gang i en anden medlemsstat, beregnes en motorkøretøjsafgift efter de regler, der finder anvendelse på dette tidspunkt, selv om en tidligere affattelse af denne afgiftslovgivning, som ville føre til anvendelse af en lavere afgift, og som har kunnet benyttes for lignende køretøjer - der har samme relevante karakteristika som dette køretøj, men som blev indregistreret for første gang i førstnævnte medlemsstat - var gældende på tidspunktet for den første indregistrering af dette køretøj, såfremt og i det omfang det afgiftsbeløb, der opkræves af det indførte køretøj, overstiger beløbet for den residualafgift, der indeholdes i værdien af lignende indenlandske køretøjer på det indenlandske marked for brugte køretøjer.

Sagsomkostninger

36 Da sagens behandling i forhold til hovedsagens parter udgør et led i den sag, der verserer for den forelæggende ret, tilkommer det denne at træffe afgørelse om sagsomkostningerne. Bortset fra de nævnte parters udgifter kan de udgifter, som er afholdt i forbindelse med afgivelse af indlæg for Domstolen, ikke erstattes.

På grundlag af disse præmisser kender Domstolen (Ottende Afdeling) for ret:

Artikel 110 TEUF skal fortolkes således, at den er til hinder for, at der på tidspunktet for overgangen til forbrug i en medlemsstat af et køretøj, som blev indregistreret for første gang i en anden medlemsstat, beregnes en motorkøretøjsafgift efter de regler, der finder anvendelse på dette tidspunkt, selv om en tidligere affattelse af denne afgiftslovgivning, som ville føre til anvendelse af en lavere afgift, og som har kunnet benyttes for lignende køretøjer - der har samme relevante karakteristika som dette køretøj, men som blev indregistreret for første gang i førstnævnte medlemsstat - var gældende på tidspunktet for den første indregistrering af dette køretøj, såfremt og i det omfang det afgiftsbeløb, der opkræves af det indførte køretøj, overstiger beløbet for den residualafgift, der indeholdes i værdien af lignende indenlandske køretøjer på det indenlandske marked for brugte køretøjer.