Dokumentets metadata

Dokumentets dato:13-05-2016
Offentliggjort:29-07-2016
SKM-nr:SKM2016.331.ØLR
Journalnr.:B-1031-13
Referencer.:Registreringsafgiftsloven
Dokumenttype:Dom


Tilsidesættelse af skøn - værdiansættelse af handelsværdi

Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt der var grundlag for at tilsidesætte det af afgiftsmyndighederne foretagne skøn over handelsværdien af sagsøgerens brugte bil i forbindelse med dennes anmodning om refusion af registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 7 b.Sagsøgeren anmeldte den 31. oktober 2008 en brugt bil til udførsel fra Danmark og ansøgte om afgiftsgodtgørelse. Motorankenævnet skønnede handelsværdien af bilen til 950.000 kr., hvilket Landsskatteretten stadfæstede.Motorankenævnet havde til brug for vurderingen af bilens handelsværdi taget udgangspunkt i to indhentede salgsannoncer vedrørende biler af så vidt muligt tilsvarende mærke og model.Det var appellantens opfattelse, at de 2 annoncerede biler ikke kunne sammenlignes med den omhandlede bil, som var en meget speciel, eksklusiv og sjælden model. Ifølge appellanten måtte bilens nypris på ca. 2,1 mio. kr. derfor nedskrives med 40 % efter nedskrivningsskalaen i den dagældende Punktafgiftsvejledning.Under ankesagen indhentede appellanten 2 sagkyndige erklæringer, som begge udtalte, at bilens handelsværdi ikke kunne fastsættes ved en sammenligning med de 2 annoncerede biler. Det fremgik endvidere af begge de sagkyndige erklæringer, at den generelle afskrivningsprocent på anmeldelsestidspunktet for sammenlignelige brugte biler lå på 40 % af nyprisen.Landsretten fandt, at Motorankenævnets skøn over handelsværdien ikke var udøvet på et tilstrækkeligt sikkert grundlag, og landsretten bemærkede derved, at der ikke forelå oplysninger om, at Motorankenævnet havde særlig erfaring med prisfastsættelse af biler svarende til appellantens. Landsretten fandt derfor, at nedskrivningsskalaen skulle anvendes ved fastsættelsen af bilens handelsværdi, idet denne i øvrigt stemte overens med vurderingen af den generelle afskrivningsprocent i de sagkyndige erklæringer.Sagen blev herefter hjemvist til afgiftsmyndighederne med henblik på fastsættelse af en handelsværdi større end 950.000 kr. baseret på nedskrivningsskalaen.


Parter

A

(Adv. Kurt Siggaard ved adv. Claus Hedegaard Eriksen (prøve)

mod

Skatteministeriet

(Kammeradvokaten v/adv. Mikkel Isager-Sally)

Afsagt af landsdommerne

Henrik Bitsch, M. Lerche og Ina Darby Iwersen (kst.)

Sagens oplysninger og parternes påstand

Byrettens dom af 11. marts 2013 (BS 36A-6452/2011) (SKM2013.477.BR ) er anket af A med påstande som i byretten principalt, at indstævnte tilpligtes at anerkende, at den appellanten i 2008 tilhørende Volkswagen VW Touareg Sport 6,0 W12 (i det følgende betegnet VW Touareg 6,0) ved anmeldelse til afgiftsgodtgørelse den 31. oktober 2008 repræsenterede en handelsværdi på 1.281.434 kr., og som følge heraf berettigede til en afgiftsgodtgørelse på 698.828 kr., subsidiært at handelsværdien - og den som følge heraf berettigede afgiftsgodtgørelse - fastsættes til en af retten skønsmæssigt fastsat handelsværdi højere end 950.000 kr., idet beregning af afgiftsgodtgørelsen hjemvises til fastsættelse af indstævnte, mere subsidiært at indstævnte tilpligtes at anerkende, at handelsværdien i Danmark af den appellanten tilhørende VW Touareg 6,0 ved salg til G1 i efteråret 2011 var ca. 875.000,00 kr., hvorfor sagen - til brug for fastsættelse af afgiftsgodtgørelse - hjemvises til indstævnte for fastsættelse af en handelsværdi større end 950.000 kr. pr. 31. oktober 2008, der baserer sig på den af indstævnte offentliggjorte hovedregel om skematisk nedskrivning og den senere godtgjorte handelsværdi.

Indstævnte, Skatteministeriet, har påstået stadfæstelse.

Supplerende sagsfremstilling

Der er under anken foretaget syn og skøn. Det fremgår af skønstemaet, at der til brug for afgivelse af sagkyndig erklæring kan lægges følgende faktiske oplysninger, som parterne er enige om, til grund vedrørende de for spørgetemaet omhandlende køretøjer:

"...

Mærke/model:

VW Touareg Sport 6,0 W 12 aut.

Kilometerstand:

46.900 km

Indregistreret 1. gang:

8. april 2005

Motor:

5998 ccm 450 hk

Udstyr:

ESP, ABS, letmetalfælge, læderindtræk, fartpilot, metallak, aut. klimaanlæg, elindst. sæder m/merory, 4 stk. el-ruder, elsoltag, parkeringscensor, navigation, xenonlys, alarm, AV-udstyr, el-trækkrog, opvarmet læderrat, solgardin, hjælpeluk bagklap, automatgear.

Mærke/model:

VW Touareg 5,0 V10 TDi Tiptr. 5d.

Kilometerstand:

96.000 km

Indregistreret 1. gang:

september 2004 Motor:

Motor:

Udstyr:

Koksmetal, beige læder, navigation, klimaanlæg, Xenon, keyless entry, 19" alufælge, el-sæder m/varme/memory, regnsensor, parkassist, fartpilot, CD-afspiller, indbygget mobiltelefon, alarm, aftageligt træk, tagræling, træindlæg, midterarmlæn, fjernbetjent centrallås, el-spejle m/varme, el-ruder for og bag, div. el-udstyr mm.

Mærke/model:

VW Touareg 5,0 V10 TDi Tiptr. 5d.

Kilometerstand:

101.000 km

Indregistreret 1. gang:

Januar 2005 Motor:

Motor:

Udstyr:

Sortmetal, alt i udstyr.

..."

Den teknisk sagkyndige skønsmand NT og den handelskyndige skønsmand JF har i deres skønserklæringer af henholdsvis 6. og 16. november 2015 besvaret de stillede spørgsmål således:

Spørgsmål 1:

"...

Den sagkyndige anmodes om at foretage en generel beskrivelse af forskelle og ligheder mellem køretøjerne VW Touareg Sport 6,0 W12 aut. og VW Touareg 5,0 V10 TDi Tiptr. 5d.

Den sagkyndige anmodes derudover om at foretage en beskrivelse af forskelle og ligheder mellem køretøjerne VW Touareg Sport 6,0 W 12 aut. og Touareg 5,0 V 10 TDi Tiptr. 5d på baggrund af nedenstående faktiske oplysninger om køretøjerne.

..."

NTs svar:

"...

Forskel på VW Touareg 6,0 W 12 og Touareg 5,0 V 10 = Motoren - Hestekræfter - tophastighed - Fælg/dæk størrelse - Brændstof type se følgende data

Touareg 6,0 W 12 aut har en 12 Cylinder benzin V motor på 5998 ccm med 4 ventiler pr. cylinder og dobbelt knastaksler motoren yder 450 hk ved 6000 omdr bilen yder en topfart på 250 km/t Hjulstørrelse 19"X9" dæk 275/45-19" derudover er der meget elektronik i bilen forbundet med den store 12 cylindre benzinmotor Servostyring er Elektrisk/hydraulisk Fart afhængig

Touareg 5,0 W 10 tdi tiptronic 10 cylindre Diesel V motor på 4921 ccm med 2 ventiler pr. cylinder og motoren yder 313 hk ved 3750 omdr, bilen har en topfart på 231 km/t hjulstørrelse 18"X8" dæk 255/55-18" Servostyring er standard Hydraulisk

Ligheder karosseri-indvendig udstyr-kabine.

..."

JFs svar:

"...

Overordnet set, er der tale om samme model men i 2 modelversioner.

Det betyder, at der er tale om samme karrosseri (dog har W12 lidt større bredde som følge af skærmforøgere, idet den som standard blev introduceret som Rline af VW)

Der er således tale om, at der i grundversionen af en V10 og en W12 alene var forskel på motor og dermed ydelser og specifikationer.

De primære forskelle ses således af nedennævnte skema:

Tekst

V10

W12

Listepris

1.567.163

2.107.456

Motor

4,9-10 cylinder

6,0-12 cylinder

Brændstof

Diesel

Benzin

Bredde

1928 mm

1977 mm

Længde og højde

ens

ens

Tophastighed

225 km/t

250 km/t

Hjulstørrelse for/bag i tommer

12,2 l/100km

15,9 l/100 km

Brændstofsøkonomi blandet kørsel

8/8

9/9

HK/drejningsmoment

313HK / 750 nm
v. 2.000/0/min.

450HK / 600 nm
v.3.250 0/min.

Da det skønnes, at teksten og dermed beskrivelsen af udstyr for de sammenlignelige køretøjer, er kopieret fra Bilinfo eller andet medie, hvor køretøjerne har været annonceret skønnes det på baggrund af vores erfaring med branchens normale anvendelse af sådanne medier at disse oplysninger IKKE kan anvendes som udtryk for differencer mellem konkrete køretøjer. Alene betegnelsen i det ene køretøj: “Alt i udstyr" .... taler for sig selv, idet der for VW Touareg i den pågældende årgang kunne tilkøbes udstyr for over 500.000 kr. i forhold til standardudstyr.

..."

Spørgsmål 2:

"...

Den sagkyndige anmodes om at vurdere, hvorvidt handelsværdien den 31. oktober 2008 af nedenstående brugte køretøj af mærket VW Touareg Sport 6,0 W 12 aut. kan bestemmes ud fra en sammenligning med nedenstående brugte køretøjer af mærket VW Touareg 5,0 V10 TDi Tiptr. 5, når der ved sammenligningen tages hensyn til forskellen på køretøjernes nypriser og til køretøjernes alder og kørte kilometer.

..."

NTs svar:

"...

Nej Handelsværdien kan ikke bestemmes korrekt nok ud fra at sammenligne med nedenstående brugte køretøj af mærket VW Touareg 5,0 V10 TDI Tiptr.5. grundet i VW Touareg 6,0 W 12 aut ligger der en meget dyr V12 motor i og dennes elektronik og som der ikke er fremstillet mange af i verden.

..."

JFs svar:

"...

Med udgangspunkt i de anført “annoncetekster" for sammenlignelige biler, vurderes det ikke, at værdien på det konkrete køretøj kan bestemmes. Grundlaget er hertil for svagt og for ukritisk for så vidt angår specifikationer.

..."

Spørgsmål 3:

"...

Den sagkyndige anmodes om at vurdere, hvorvidt handelsværdien den 31. oktober 2008 af nedenstående brugte køretøj af mærket VW Touareg Sport 6,0 W 12 aut. bedre kan bestemmes ud fra en sammenligning med brugte køretøjer af andre modeller og mærker, herunder Porsche Cayenne, end med nedenstående brugte køretøjer af mærket VW 5,0 V10 TDi Tiptr. 5d.

Hvis spørgsmålet besvares bekræftende, bedes den sagkyndige oplyse, om der findes prisoplysninger om sammenlignelige brugte køretøjer af mærket Porsche Cayenne i tidsmæssig nærhed af anmeldelsestidspunktet den 31. oktober 2008, og i givet fald hvilke. Den sagkyndige bedes oplyse nypriserne på de sammenlignelige køretøjer.

..."

NTs svar:

"...

nej der findes ikke andre bilmærker med tilsvarende Speciel unik dyr motor som kan sammenlignes med den omhandlede bil VW Touareg sport 6,0 W 12 aut

..."

JFs svar:

"...

Som udgangspunkt er værdiansættelse af et brugt køretøj en konkret vurdering på baggrund af såvel fakta omkring køretøjet samt på baggrund af den konkrete bils udbud og efterspørgsel på tidspunkt for værdiansættelse. Popularitet omkring et mærke og en model er en del af grundlaget for værdiansættelsen og alene på den baggrund skønnes det ikke, at en sammenligning er anvendelig.

Noget andet er, at VW Touareg indgår i et segment hvori også biler som Porsche Cayenne, BMW X5, Mercedes ML / GL m.fl. Segmentets udbud for vurderingstidspunktet vil være prisdannende for den konkrete sag men ikke mere konkret, hvorfor spørgsmål 3 må besvares benægtende.

Da spørgsmål 3 ikke besvares bekræftende udgår denne besvarelse.

..."

Spørgsmål 4:

"...

Den sagkyndige bedes beskrive den generelle udvikling i priser på brugte køretøjer af mærket VW Touareg Sport 6,0 W 12 aut. og hermed sammenlignelige køretøjer op til den 31. oktober 2008, og herunder oplyse om prisudviklingen pr. 31. oktober 2008 var opadgående eller nedadgående

..."

NTs svar:

"...

Prisudviklingen pr. 31. oktober 2008 var nedadgående

..."

JFs svar:

"...

Man kan ikke tale om en “generel udvikling af prisen på en brugt VW Touareg W12" alene fordi, der ikke skønnes at være mere end 1-3 af disse køretøjer til salg per vurderingstidspunket.

I oktober 2008 var krisen i markedet dog en realitet og prisen på især dyrere køretøjer som den omhandlende var nedadgående.

..."

Spørgsmål 5:

"...

Den sagkyndige anmodes om at vurdere den generelle afskrivningsprocent pr. 31. oktober 2008 på sammenlignelige brugte biler med en alder på 3 ½ år og en med en nypris i prisklassen 2-3 mio. kr.

..."

NTs svar:

"...

Den generelle Afskrivningsprocent pr 31. oktober 2008 vurderes til at ligge på 40 % af nyværdien på den omtalte VW Touareg Sport 6,0 W 12 Aut

..."

JFs svar:

"...

Det er vort skøn, at en bil i samme segment som omhandlende køretøj og med en nypris på 2-3 mio. kroner incl. fuld afgift som personbil i Danmark, vil have en afskrivning på 40% under de givne forudsætninger.

Det betyder, at en tilsvarende bil med en listepris fra ny på 2.100.000 kr. vil skulle koste kr. 1.260.000 med nævnte forudsætninger.

..."

Forklaringer

Der er i landsretten afgivet forklaring af A.

A har forklaret bl.a., at han har haft et ejendomsselskab i 30 år. Han er nu nærmest gået på pension og er flyttet til udlandet. Den pågældende bil anskaffede han i 2005. Der var ventetid, idet der kun var 300 stk. af den pågældende bil, som var til salg i Europa. Han har ikke fået udført forbedringer på bilen i sin ejertid. I forbindelse med sin flytning til Schweiz i 2007 fik han tilføjet en elektrisk krog på bilen. Bilen er en liebhaverbil, idet der er tale om en speciel og meget eksklusiv model. Den havde alt udstyr ved anskaffelsen. Han har underskrevet anmeldelsen i bilag 3 af 31. oktober 2008 til SKAT om eksport af bilen. Han husker ikke, om bilen blev besigtiget af SKAT i den forbindelse. Han tror, at Motorankenævnet har besigtiget bilen. I 2011 solgte han bilen via G1, som fandt en køber, hvorefter bilen blev solgt. Bilen blev solgt til G5, således at det er leasingselskabet, der lægger afgiften på. Han tror ikke, at G1 tjente på at have bilen i kommission. Han købte oprindeligt bilen i 2005 for omkring 2,3 mio. kr. Der var formentlig en faktura, da han købte bilen i 2005, men han ved ikke, hvorfor den ikke er blandt sagens akter. Der blev ved hans køb af bilen i 2005 betalt fuld afgift.

Procedure

Parterne har for landsretten gentaget deres anbringender for byretten og har procederet i overensstemmelse hermed. De har herunder uddybet det anførte i appellantens og indstævntes påstandsdokumenter af henholdsvis 6. og 5. april 2016.

Appellanten har i sit påstandsdokument vedrørende de indhentede skønserklæringer bl.a. anført:

"...

Som det fremgår af begge de sagkyndige erklæringer, anslås afskrivningsprocenten pr. 31. oktober 2008 til at være 40 % for et køretøj af mærket VW Touareg Sport 6,0 W 12 Aut.

Køretøjets samlede, oprindelige anskaffelsessum var ifølge VW's detaillistepris pr. 10-2005 på 2.200.690, idet appellanten gør gældende, at nyvognsprisen inkl. udstyr ifølge appellantens vognkort udgjorde kr. 2.135.723, jf. bilag 2.

Såfremt de i de afgivne sagkyndige erklæringer anførte afskrivningsprocenter lægges til grund for afskrivningen af det i nærværendes sag omhandlede køretøj, bevirker dette, at køretøjet på anmeldelsestidspunktet den 31. oktober 2008 havde en værdi på kr. 1.281.434, svarende til den af appellanten nedlagte påstand.

..."

Indstævnte har i sit påstandsdokument vedrørende de indhentede skønserklæringer bl.a. anført:

"...

Ved besvarelsen af spørgsmål 5 har begge sagkyndige vurderet, at afskrivningsprocenten på brugte biler sammenlignelige med den omhandlede bil udgjorde 40 % af nyværdien, jf. bilag 8 og 9. Det vil - i forhold til den af appellanten påståede nypris på 2.135.723 kr. - svare til en handelsværdi på 1.281.434 kr.

Det gøres imidlertid gældende, at de sagkyndige erklæringer - som er udarbejdet 7 år efter eksporten af det omhandlede køretøj og uden besigtigelse af køretøjet - ikke udgør tilstrækkeligt grundlag for at tilsidesætte Motorankenævnets vurdering, hvorefter appellantens køretøj repræsenterede en skønsmæssig værdi af 950.000 kr. på tidspunktet for udførslen den 31. oktober 2008. Appellanten har ikke godtgjort, at Motorankenævnets værdiansættelse er foretaget på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår tværtimod af Motorankenævnets sagsfremstilling (bilag B, s. 6), at Motorankenævnet har fastsat køretøjets handelsværdi efter en samlet skønsmæssig vurdering af køretøjets vedligeholdelsesstand, kilometerstand og udstyr.

..."

Landsrettens begrundelse og resultat

Skønsmændene NT og JF har udtalt, at handelsværdien pr. 31. oktober 2008 for appellantens bil VW Touareg 6,0 ikke kan fastsættes ved en sammenligning med salgsprisen på biler af mærket VW Touareg 5,0 V 10 TDi. Herefter og på baggrund af oplysningerne om forskellene mellem de to køretøjer sammenholdt med, at der ikke foreligger oplysninger om konkrete handler vedrørende VW Touareg 6,0 bortset fra handlen med G1 i efteråret 2011finder landsretten, at Motorankenævnets skøn over handelsværdien ikke er udøvet på et tilstrækkeligt sikkert grundlag. Landsretten bemærker herved, at der ikke foreligger oplysninger om, at Motorankenævnet har særlig erfaring med prisfastsættelse af biler af mærket VW Touareg 6,0.

Landsretten finder på denne baggrund, at nedskrivningsskalaen gengivet i Punktafgiftsvejledningen skal anvendes ved fastsættelse af den pågældende bils handelsværdi pr. 31. oktober 2008, som i det væsentlige stemmer overens med skønsmændenes vurdering af den generelle afskrivningsprocent pr. 31. oktober 2008 for sammenlignelige brugte biler.

Som påstandene er nedlagt, og da indstævnte ikke har nedlagt en subsidiær påstand om hjemvisning, tages appellantens mere subsidiære påstand delvist til følge, således at sagen hjemvises til indstævnte for fastsættelse af en handelsværdi større end 950.000 kr. pr. 31. oktober 2008, der baserer sig på den af indstævnte offentliggjorte hovedregel om skematisk nedskrivning.

Skatteministeriet skal betale sagsomkostninger for begge retter til A med i alt 110.000 kr. Beløbet omfatter 8.000 kr. til retsafgift, 24.078,13 kr. vedrørende syn og skøn og resten til dækning af appellantens udgifter til advokatbistand. Ved fastsættelsen af beløbet til dækning af udgifterne til advokatbistand er der ud over sagens værdi taget hensyn til sagens udfald, omfang og varighed.

T h i k e n d e s f o r r e t:

Sagen hjemvises til Skatteministeriet for fastsættelse af en handelsværdi større end 950.000 kr. pr. 31. oktober 2008, der baserer sig på den af indstævnte offentliggjorte hovedregel om skematisk nedskrivning.

I sagsomkostninger for begge retter skal Skatteministeriet betale 110.000 kr. til A.

Sagsomkostningerne forrentes efter rentelovens § 8 a.

SKM2013.477.BR