Dette afsnit handler om koncernens oplysningspligter, som er fastsat i sambeskatningsbekendtgørelsen (xbekendtgørelse nr. 325 af 24. marts 2015x).
Afsnittet indeholder:
Bekendtgørelse nr. 325 af 24. marts 2015 benævnes sambeskatningsbekendtgørelsen.
Tidligere versioner af sambeskatningsbekendtgørelsen:
Bekendtgørelse nr. 1286 af 13. december 2005 afløste det tidligere sambeskatningscirkulære, senest vedtaget som TSS-cirkulære 2004-42.
SKAT har beskrevet ændringerne i den dagældende sambeskatningsbekendtgørelse fra 2006 i en SKAT-meddelelse. Se SKM2007.604.SKAT, som beskriver ændringerne, der er foretaget i forhold til 2005-versionen.
Skatterådet har udstedt sambeskatningsbekendtgørelsen.
Skatterådet har en række konkrete bemyndigelser efter SEL § 31 B, stk. 1, der er brugt til at udstede
a) sambeskatningsbekendtgørelsen
b) bekendtgørelse nr. 464 af 22. maj 2007 om administrationsselskabers omlægning af indkomstår
Skatterådet fastsætter
Skatterådet kan fastsætte
Skatterådet kan tillade, at omlægning af et indkomstår ved etablering af koncernforbindelsen sker på en anden måde end beskrevet i SEL § 10, stk. 5, hvis der er tale om administrative hensyn til selskaberne, og der ikke opnås særlige skattemæssige fordele ved omlægningen. Se SEL § 31 B, stk. 1, 3. pkt.
Skatterådet kan beslutte, at afgørelser om omlægning af indkomstår efter SEL § 31 B, stk. 1, 3. pkt., træffes af SKAT. Se SEL § 31 B, stk. 1, 4. pkt.
Se afsnit C.D.3.3.3 om omlægning af administrationsselskabets indkomstår.
Sambeskatningsbekendtgørelsen anvendes på selskaber, faste ejendomme, faste driftssteder mv. (herefter benævnt selskaber mv.), som indgår i en national eller international sambeskatning. Se § 1 i sambeskatningsbekendtgørelsen.
Det er administrationsselskabet, som skal sende disse oplysninger til SKAT:
Med mindre andet fremgår af §§ 3 - 16 i sambeskatningsbekendtgørelsen, skal meddelelser og oplysninger mv. efter bekendtgørelsen ske digitalt. Digital indgivelse af meddelelser og oplysninger, skal ske efter de kanaler, som SKAT anviser. Se § 2, stk. 2, i sambeskatningsbekendtgørelsen.
Når der bortses fra underskud, anses sambeskattede selskaber for en samlet enhed, og der laves en samlet opgørelse. Se afsnit C.D.10.2.4 og afsnit C.D.3.1.4.3 om bortseelse fra underskud efter LL § 33 H og SEL § 31, stk. 9.
Se §§ 3-7 i sambeskatningsbekendtgørelsen.
Fristen for at indsende oplysningerne kan deles i to kategorier:
xUanset sambeskatningsbekendtgørelsens § 7, stk. 5, skal punkt j) alene indsendes efter anmodning fra SKAT.x
Se § 2 i sambeskatningsbekendtgørelsen.
Sambeskatningsbekendtgørelsens bestemmelser for national sambeskatning gælder også for international sambeskatning, jf. bekendtgørelsens §8.
Ved valg af international sambeskatning er der en række yderligere bestemmelser i sambeskatningsbekendtgørelsen, som skal opfyldes. Se §§ 8-15 i sambeskatningsbekendtgørelsen.
Udenlandske selskaber mv. skal omregne årets resultat i fremmed valuta til danske kroner på tidspunktet, hvor international sambeskatning påbegyndes, jf. § 9, stk. 1. Denne omregning kan kun ske efter danske regler. Udgangspunktet er, at der valutaomregnes på transaktionsdagen. Der findes regler om brug af en gennemsnitskurs for indkomståret, som er fastsat af en centralbank. Se SKL § 3 C, stk. 3-14. Hvis selskabet ønsker at anvende en gennemsnitskurs, skal selskabet oplyse det til SKAT senest samtidig med valget af international sambeskatning. Oplysningen skal beskrive, hvilken centralbanks kurs der ønskes anvendt.
Det er administrationsselskabets ansvar, at bogføringen mv. vedrørende de udenlandske selskaber mv. tilrettelægges på en hensigtsmæssig måde, så
Jf. sambeskatningsbekendtgørelsens § 10.
Hvis en resultatopgørelse og balance ikke kan danne grundlag for kontrol af administrationsselskabet, er det administrationsselskabets ansvar, at der sammen med selvangivelsen vedlægges et bilag, hvor resultatopgørelsen er ændret til en resultatopgørelse, som er lavet efter danske regler, jf. § 10, stk. 2.
Resultatopgørelse og balance, som vedlægges selvangivelsen, skal være lavet på dansk, norsk, svensk, engelsk, tysk eller fransk. SKAT kan kræve et regnskab oversat til dansk, jf. § 10, stk. 3.
SKAT kan kræve, at der indsendes regnskabsmateriale, dokumenter og oplysninger mv., som har betydning for kontrollen, jf. § 10, stk. 4.
Se SKL § 6, stk. 1 og 2 og afsnit A.C.2.1.1 om oplysningspligt efter opfordring og kontrol på stedet.
Se afsnit A.B.3.1.3 om opbevaring af bogførings- og regnskabsmateriale.
Når et udenlandsk selskab mv. indtræder i international sambeskatning, skal der gives oplysning om opgørelsen af indgangsværdier, og om de pågældende aktiver er erhvervet fra koncernforbundne selskaber mv.
Se SEL § 31 A, stk. 7-9 og afsnit C.D.3.2.2 om indgangsværdier.
Hvis administrationsselskabets indkomst skal forhøjes, fordi der indtræder ordinær eller fuld genbeskatning, skal der gives en beskrivelse af beregningsgrundlaget for det beløb, som administrationsselskabets indkomst skal forhøjes med.
Se SEL § 31 A, stk. 10 og 11 og afsnit C.D.3.2.4 om genbeskatning.
Når der er valgt international sambeskatning, er der også pligter i bekendtgørelse nr. 593 af 12. juni 2006 (herefter benævnt mindstekravsbekendtgørelsen for større virksomheder), som skal opfyldes.
Se § 14 i sambeskatningsbekendtgørelsen og mindstekravsbekendtgørelsen for større virksomheder, § 36, stk. 1, nr. 3-5 og stk. 2 og 3.
Administrationsselskabet skal sammen med selvangivelsen oplyse om
a) reglerne i LL § 5 G om dobbelt fradrag er opfyldt
b) betalt skat i domicillandet og senere ændring af den betalte skat for tidligere år, hvis reglerne i LL § 33, stk. 6 er anvendt
c) hvordan det udenlandske datterselskab har beregnet den skattepligtige indkomst i domicillandet med hensyn til reglerne i LL § 5 I og reglerne om maksimering af credit.
Ad a) Reglerne i LL § 5 G om dobbelt fradrag
Det er en generel værnsregel mod dobbelt fradrag, og den gælder sideløbende med reglerne om sambeskatning. Se afsnit C.D.2.3.3.1 og C.D.2.3.3.2 om dobbelt dip.
Ad b) Betalt skat i domicillandet og senere ændring af den betalte skat for tidligere år
Reglerne i LL § 33, stk. 6 (dagældende LL § 33, stk. 5, lovbekendtgørelse nr. 995 af 7. oktober 2004) handler om mulighederne for nedslag for betalte skatter i udlandet. Se afsnit C.D.10.2.3 om creditmetoden efter LL § 33.
SKAT kan med en måneds varsel kræve dokumentation for den betalte skat i domicillandet.
Ad c) Det udenlandske datterselskab har beregnet den skattepligtige indkomst i domicillandet med hensyn til reglerne i LL § 5 I og reglerne om maksimering af credit
Det er en værnsregel, som skal forhindre, at begrænsningen i creditlempelsen omgås ved at fravælge afskrivninger eller udgifter, så den udenlandske lempelsesberettigede indkomst bliver gjort kunstig høj i forhold til den danske skatteberegning. Se afsnit C.D.2.3.3.3 om bundne fradrag.
SKAT kan med tre måneders varsel kræve følgende: