Dokumentets metadata

Dokumentets dato:28-08-2012
Offentliggjort:11-09-2012
SKM-nr:SKM2012.503.SR
Journalnr.:12-051589
Referencer.:Momsloven
Dokumenttype:Bindende svar


Momsfri virksomhedsoverdragelse, apportindskud

Skatterådet bekræfter, at der foreligger en virksomhedsoverdragelse, jf. momslovens § 8, stk. 1, 3 pkt., når bygning X under opførelse samt tilhørende udlejningsaftale apportindskydes i et selskab.


Spørgsmål

    D.A.4.3, at Danmark har udnyttet momssystemdirektivets mulighed for at undtage virksomhedsoverdragelser fra hovedreglen om momspligt ved salg af virksomhedens aktiver.

    Momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt. gennemfører derfor momssystemdirektivets artikel 19 og 29, hvorefter medlemsstaterne kan beslutte, at der ved hel eller delvis virksomhedsoverdragelse ikke er sket nogen levering af varer og ydelser, og at modtageren træder i overdragerens sted.

    Det forhold, at modtageren træder i overdragerens sted, indebærer en form for momsmæssig succession, hvor den nye indehaver indtræder i overdragerens momsmæssige status.

    Når virksomhedens aktiver overdrages som led i en hel eller delvis virksomhedsoverdragelse undtages transaktionen fra beskatning. Der skal derfor ikke beregnes moms ved salg af en momsregistreret virksomheds varelager, maskiner og andre driftsmidler, når salget sker som led i en hel eller delvis overdragelse af virksomheden.

    Hvis en virksomhed løbende har salg af varer, maskiner og andre driftsmidler, og salget sker som et naturligt led i driften af virksomheden, skal der beregnes moms efter de almindelige regler.

    Det er en betingelse for momsfriheden, at den nye ejer er eller bliver momsregistreret efter momslovens §§ 47, 49, 51 eller 51a.

    Der foreligger kun en "overdragelse af virksomheden eller en del af denne", når de aktiver, som basalt set er nødvendige for virksomhedens drift, indgår i overdragelsen.

    Momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt., forudsætter således, at der er tale om en overdragelse af en virksomheds driftsmidler mv. (økonomisk enhed), som foretages med henblik på, at køberen enten selv fortsætter driften af virksomheden eller udøver en driftsmæssig anvendelse af de overdragne aktiver, der kan sidestilles hermed.

    Der skal i almindelighed være tale om, at sælgeren ophører med at drive den overdragne del af virksomheden. Når man vurderer, om der er tale om en "overdragelse af virksomheden eller en del af denne", lægges der derfor vægt på, at sælger ophører med driften af den overdragne økonomiske enhed samtidig med, at der lægges vægt på købers hensigt med overtagelsen af den økonomiske enhed.

    I praksis foretages der altid en helhedsvurdering af de nærmere omstændigheder i forbindelse med virksomhedens salg af driftsmidler mv. Der sondres mellem handler, der har karakter af ordinære køb og salg af aktiver, og handler, der har karakter af en hel eller delvis virksomhedsoverdragelse.

    Ifølge C-497/01, Zita Modes Sárl, er det ikke et krav, at modtageren forud for en virksomhedsoverdragelse udøver samme type af erhvervsvirksomhed som overdrageren, ligesom det heller ikke er et krav, at modtageren har tilladelse til at udøve den virksomhed, som det overdragne gør det muligt at udøve.

    Endvidere kan en overdragelse af fast ejendom efter omstændighederne anses for en hel eller delvis virksomhedsoverdragelse i henhold til momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt., jf. EU-dommen C-408/98, Abbey National.

    Det er i denne sag oplyst, at færdiggørelsen af og indflytningen i 'Bygningen' (etape 1) er planlagt til årsskiftet 2012/13.

    Det er indgået en aftale ifølge hvilken Partnerskabet X i 2013 gennemfører et apportindskud i Partnerskab Y, bestående af den færdige etape 1, etape 2 under opførelse samt den allerede indgåede lejeaftale om udlejning af såvel etape 1 som etape 2 til Selskab D.

    Partnerskab Y har, som den nye ejer af ovennævnte, til hensigt at videreføre den økonomiske virksomhed for så vidt angår udlejning af hele bygningskomplekset. I den forbindelse er Partnerskab Y blevet frivilligt momsregistreret for udlejning af fast ejendom.

    Idet Partnerskabet X afgiver 'Bygningen' og lejeaftalen om udlejning i forbindelse med apportindskuddet, vil Partnerskabet X som følge heraf ophøre med denne aktivitet.

    På denne baggrund er det Skatteministeriets opfattelse, at apportindskuddet er at anse som en momsfritaget virksomhedsoverdragelse jf. momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.

    Det bemærkes, at den omstændighed, at det er hensigten at den sidste del af etape 2, leveres af Partnerskabet X som en momspligtig entreprise til Partnerskabet Y, er apportindskuddet uvedkommende i momsmæssig henseende.

    Endvidere skal det bemærkes, momslovens § 43, stk. 3, nr. 5, foreskriver, at der skal reguleres for momsfradraget hvis et driftsmiddel overdrages som led i hel eller delvis momsfritaget overdragelse af virksomheden, jf. momslovens § 8, stk. 1. 3. pkt.. En momsfritaget overdragelse sidestilles med driftsmidlets overgang til ikke fradragsberettiget anvendelse. Såfremt køberen overtager reguleringsforpligtigelsen, kan regulering dog undlades.

    Indstilling

    Skatteministeriet indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "ja".

    Spørgsmål 2

    Hvis spørgsmål 1 besvares med et "nej", kan Skatterådet da bekræfte, at 'Bygningen' kan anses for at være én bygning, der skal behandles efter de momsregler, der var gældende ind til udgangen af 2010, således at apportindskuddet i et Partnerskab er momsfrit, idet støbningen af fundamentet til bygningen er påbegyndt senest den 31. december 2010.

    Indstilling

    Da spørgsmål 1 ikke besvares benægtende, indstiller Skatteministeriet, at spørgsmål 2 bortfalder.

    Spørgsmål 3

    I tilfælde af, at både spørgsmål 1 og spørgsmål 2 besvares med et "nej", kan Skatterådet da bekræfte, at 'Bygningen' skal deles op i to etaper, hvoraf Etape 1 skal behandles momsfrit (efter regler frem til udgangen af 2010) og Etape 2 skal behandles momspligtigt (efter regler fra 2011).

    Indstilling

    Da spørgsmål 1 og 2 ikke besvares benægtende, indstiller Skatteministeriet, at spørgsmål 3 bortfalder.

    Skatterådets afgørelse og begrundelse

    Skatterådet tiltræder Skatteministeriets indstilling.