G.A.3.1.1.2.3 Afdragsordninger for igangværende virksomheder

Afsnittet beskriver reglerne for afdragsordninger for igangværende virksomhed.

Afsnittet indeholder:

Hvilke restancer er omfattet?

Udgangspunktet er, at alle krav, der er til inddrivelse hos RIM, kan omfattes af en afdragsordning. Dog kan RIM ikke indgå afdragsordninger på "kiosk-bødekrav" og dagbøder, samt registreringsafgiftx

Hvornår kan en virksomhed komme i betragtning til en afdragsordning?

En igangværende virksomhed kan få tilladelse til en afdragsordning, hvis RIM skønner, at

Betingelser for, at en virksomhed kan få en afdragsordning

Virksomhedens samlede restance skal være fuldt indbetalt eller kraftigt nedbragt ved udløbet af afdragsperioden.

Det vil også altid være en betingelse for en afdragsordning, at

Herudover skal det gøres klart for virksomheden, at afdragsordningen betragtes som misligholdt, hvis

En misligholdelse indebærer, at hele restancen på ny forfalder til betaling, og at inddrivelsen uden yderligere varsel vil blive genoptaget i fuldt omfang.

RIM skal oplyse virksomheden om, at afdragsordningen

Hvor lang tid kan en afdragsordning gælde?

En afdragsordning kan som hovedregel kun indgås for maksimalt 12 måneder ad gangen. RIM kan forlænge afdragsordningen efter en revurdering/genforhandling af aftalen. Revurderingen kan fx medføre:

Hvordan skal en afdragsaftale med en virksomhed udfærdiges?

Hvis RIM accepterer en afdragsordning, skal der være en skriftlig aftale mellem virksomheden og RIM.

En skriftlig aftale om afdragsvis betaling skal indeholde følgende betingelser:

Hvis ordningen eller aftalen er indgået for at afværge en kreditbegrænsning og/eller indberetning til et kreditoplysningsbureau kan de nævnte betingelser anvendes. I modsat fald skal sidste punkt om registrering i et kreditoplysningsbureau ved misligholdelse udgå.

Praktisk fremgangsmåde

Når RIM tiltræder en afdragsordning, skal det ske med udgangspunkt i

RIM kan stille krav om dokumentation for virksomhedens økonomiske forhold til brug for vurdering af en ansøgning om afdragsordning. Kravet til hvilket dokumentationsmateriale, som virksomheden skal sende til RIM, afhænger af omstændighederne i den enkelte sag. Det vil typisk være regnskabs- og budgetmateriale.

RIM bør så vidt muligt kræve sikkerhedsstillelse for det skyldige beløb.

Kan virksomheden ikke stille sikkerhed, bør RIM foretage udlæg til sikkerhed for det skyldige beløb.

RIM bør ikke foretage udlæg i varelager eller udestående fordringer, hvis det forringer virksomhedens mulighed for at overholde afdragsordningen.

Hvis en virksomhed fremsætter anmodning om en afdragsordning under en udlægsforretning

Pantefogedens tiltrædelse af en afdragsordning skal ske med udgangspunkt i en konkret vurdering af virksomhedens oplysninger om de aktuelle betalingsproblemer, og i pantefogedens evt. kendskab til virksomhedens tidligere betalingsvilje- og evne.

Pantefogeden kan anmode virksomheden om at få forelagt regnskabs- og budgetmateriale.

Er pantefogeden i tvivl, om virksomheden opfylder betingelserne for at kunne opnå en afdragsordning, skal pantefogeden henvise virksomheden til at ansøge RIM om en afdragsordning. Pantefogeden skal vejlede virksomheden om hvilken dokumentation, der skal indsendes til RIM.

Selv om pantefogeden henviser virksomheden til at ansøge RIM om en afdragsordning, skal han stadig gennemføre udlægsforretningen hos virksomheden.

Tiltræder pantefogeden virksomhedens tilbud om en afdragsordning, bør der så vidt muligt foretages udlæg til sikkerhed for det skyldige beløb. RIM bør ikke foretage udlæg i varelager eller udestående fordringer, hvis det forringer virksomhedens mulighed for at overholde afdragsordningen.