Dokumentets metadata

Dokumentets dato:22-01-2002
Offentliggjort:09-04-2002
SKM-nr:SKM2002.211.LR
Journalnr.:99/01-4332-01423
Referencer.:Erhvervsfondsloven
Fondsbeskatningsloven
Ligningsloven
Dokumenttype:Bindende forhåndsbesked


Overdragelse af datterselskab til fond

En hovedaktionær ønskede at overdrage sit selskabs datterselskab til en af ham stiftet fond. Ligningsrådet fandt, at hovedaktionæren ikke ville blive beskattet i medfør af overdragelsen, idet fondens formål var af almenvelgørende karakter, og idet hovedaktionæren ikke antoges at have økonomiske og/eller personlige interesser i overdragelsen. Da holdingselskabet havde ejet aktierne i datterselskabet i mere end tre år, ville overdragelsen heller ikke føre til beskatning af holdingselskabet. Endelig fandt Ligningsrådet, at også fonden ville være skattefri af overdragelsen, jf. fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3.


Ligningsrådet har taget stilling til en anmodning om bindende forhåndsbesked vedrørende overdragelse af et driftsselskab til en fond. Ligningsrådet blev spurgt om følgende:

Spørgsmål

1. Vil hovedaktionæren A blive beskattet af en vederlagsfri overførsel af samtlige aktier i driftsselskabet D fra moderselskabet H til en fond F, som F's formål er formuleret i fundatsen?

2. Vil F eller H blive beskattet i anledning af den vederlagsfri overførsel af samtlige aktier i D fra H til F, som F's formål og ledelsessammensætning er formuleret i fundatsen?

Ligningsrådet besvarede begge spørgsmål benægtende.

Anmodningens indhold

Det fremgik af sagen, at A var eneaktionær og direktør i H, og ønskede at stifte F på H's vegne. F skulle stiftes med den i henhold til lovgivningen fastsatte grundkapital, som herefter skulle udvides med et beløb, svarende til den indre værdi af D. Udvidelsen skulle ske ved at H vederlagsfrit overdrog aktierne i D til F.

F's formål skulle være at videreføre aktiviteten i D samt at yde støtte til almennyttige og almenvelgørende formål, som nærmere var beskrevet i udkast til fundats. D kunne ikke sælges eller på anden måde overdrages til tredjemand. Uddelinger fra F kunne ikke tilfalde bestemte persongrupper. Baggrunden for at oprette F var dels, at A ønskede de årlige væsentlige udbytteindtægter fra D udnyttet på en så samfundsgavnlig måde som muligt. Dels at A ønskede, at D efter A's død skulle drives videre på sunde forretningsmæssige vilkår.

Af udkast til fundats for F fremgik, at F's bestyrelse skulle ledes af 3 medlemmer, hvoraf den ene skulle være A og de to øvrige personer med kendskab til regnskab og erfaring med drift af erhvervsvirksomhed; de to sidstnævnte var ikke i familie med A. Hvert medlem skulle selv udpege en suppleant. Nedsættelse af F's grundkapital kunne kun foretages med fondsmyndighedens samtykke.

Det var rådgivers opfattelse, at A gav både direkte og indirekte afkald på indflydelse over anparterne i D, herunder afkald på at disponere over de udbytteudlodninger, der årligt kunne distribueres fra D.

Rådgiver fremhævede, at H havde ejet D i tre år, og således kunne afstå D skattefrit. Der kunne således ikke ligge skattemæssige hensyn bag ønsket om at overdrage D til F. Der blev endvidere henvist til afgørelserne refereret i TfS 2000, 874 og TfS 1988, 472, hvor hovedaktionæren heller ikke blev beskattet af overdragelse til en fond. Følgelig skulle spørgsmål 1 efter rådgivers opfattelse besvares benægtende.

Vedrørende besvarelsen af spørgsmål 2 anførtes det, at D måtte kunne overdrages til F, uden at dette medførte beskatning af H, idet D havde været ejet af H i mere end tre år. Med hensyn til beskatning af F anførtes det, at grundkapitalen ikke kunne uddeles. F kunne således ikke være skatte- eller afgiftspligtig af gaven. Også spørgsmål 2 skulle derfor besvares benægtende ifølge rådgiver.

Styrelsens indstilling og begrundelse

Styrelsen udtalte, at på baggrund af TfS 2000, 874, måtte det afgørende for besvarelsen af spørgsmål 1 være, om F kunne anses for at være af almennyttig og almenvelgørende karakter, samt om A kunne antages at have økonomiske og/eller personlige interesser i overdragelsen af D til F.

Ingen personer eller virksomheder havde særlige rettigheder til uddelinger fra F. Da den kreds af personer eller institutioner, som kunne komme i betragtning ved uddelinger fra F, endvidere var afgrænset efter retningslinjer med et objektivt præg, var det styrelsens opfattelse, at F var af almennyttig og almenvelgørende karakter.

Ud fra en samlet bedømmelse, herunder at bestyrelsen skulle have den ovenfor nævnte sammensætning, udtalte styrelsen videre, at A ikke kunne anses at have hverken personlig eller økonomisk interesse i overdragelsen af D til F.

Styrelsen indstillede derfor, at spørgsmål 1 blev besvaret med "nej".

I relation til spørgsmål 2 udtalte styrelsen vedrørende H, at da H har ejet anparterne i D i mere end tre år, vil H ikke blive beskattet i anledning af overdragelsen af aktierne i D til F, jf. aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 6.

I relation til spørgsmål 2 udtalte styrelsen vedrørende F, at F vil være omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, idet det lagdes til grund at F vil være omfattet af § 1, stk. 2, nr. 3 i lov om erhvervsdrivende fonde.

Det forhold, at A skal være medlem af F's bestyrelse, medfører ikke, at F vil være skattepligtig i medfør af fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3, 2. pkt. Der henvistes i den forbindelse til LV 2000 Selskaber og aktionærer, afsnit S.H.14.2 samt § 8, stk. 2 i lov om erhvervsdrivende fonde.

Henset til at aktierne i D ifølge F's fundats skal indgå i F's grundkapital; at F's formål vil være stedse at eje den fulde aktiekapital i A; samt at der ikke vil være tillagt medlemmer af bestemte familier fortrinsret til uddelinger fra F eller fortrinsret til at indtage bestemte stillinger m.v., indstillede styrelsen, at F ikke skal anses for skattepligtig af den vederlagsfri overførsel aktierne i D til F, jf. fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3.

Styrelsen indstillede således at besvare spørgsmål 2 med "nej".

Ligningsrådet tiltrådte styrelsens indstilling og begrundelse.