Dokumentets metadata

Dokumentets dato:21-02-2006
Offentliggjort:01-03-2006
SKM-nr:SKM2006.107.SR
Journalnr.:06-008120
Referencer.:Selskabsskatteloven
Dokumenttype:Bindende svar


Sambeskatning - koncernforbindelse - ret til at udnævne flertallet af medlemmerne af bestyrelsen

Skatterådet blev anmodet om at bekræfte, at en obligatorisk national sambeskatning ville omfatte selskaberne A, B, C og D. A ejede 100 pct. af såvel kapitalen som stemmerettighederne i B, hvorfor A og B var koncernforbundne, jf. selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 1. Spørgsmålet var i stedet, om A skulle inddrage datterselskabet C og dermed også dettes datterselskab D, hvori C ejede 52 pct. af stemmerettighederne, i den obligatoriske sambeskatning. A ejede 50 pct. af såvel kapitalen som stemmerettighederne i C. Ifølge en aktionæroverenskomst indgået mellem A og den anden aktionær i C, havde A imidlertid ret til at udnævne flertallet af medlemmerne af C's bestyrelse. Skatterådet kom derfor frem til, at A var koncernforbundet med C, jf. selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 2, hvorfor såvel C som det med C koncernforbundne selskab, D, skulle indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 1. Det kunne således bekræftes, at den obligatoriske nationale sambeskatning ville omfatte selskaberne A, B, C og D.


Skatterådet blev anmodet om at bekræfte, at en obligatorisk national sambeskatning ville omfatte selskaberne A, B, C og D.

Det var oplyst, at A var ejet af tre personlige aktionærer. A ejede 100 pct. af såvel kapitalen som stemmerettighederne i B. Herudover ejede A 50 pct. af såvel kapitalen som stemmerettighederne i C, mens C ejede 52 pct. af såvel kapitalen som stemmerettighederne i D.

Baggrunden for spørgsmålet var følgende:

A og E ejer hver 50 pct. af såvel aktiekapitalen som stemmerettighederne i C. Som udgangspunkt besidder hverken A eller E således flertallet af stemmerettighederne i C, jf. selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 1.

Der var imidlertid efter det oplyste indgået en aktionæroverenskomst mellem A og E. Af aktionæroverenskomsten fremgik følgende:

"Bestyrelsen skal bestå af 4 medlemmer. Heraf har E ret til at udnævne et medlem og A ret til at udpege øvrige medlemmer. Hvis bestyrelsen ønskes udvidet herudover, har E ret til at udpege ét yderligere bestyrelsesmedlem. E har endvidere ret til at være medlem af bestyrelserne for selskabets datterselskaber."

Endvidere fremgik det af vedtægterne for C at bestyrelsen bestod af 3-5 medlemmer.

I tilknytning til ovenstående havde rådgiver oplyst, at:

Skatterådet kunne på denne baggrund bekræfte, at en obligatorisk national sambeskatning ville omfatte selskaberne A, B, C og D blandt andet med følgende begrundelse:

"Det er oplyst, at A besidder 100 pct. af såvel stemmerettighederne som aktiekapitalen i B. A må således på baggrund af de foreliggende oplysninger anses for koncernforbundet med B, jf. selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 1. B skal derfor indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning.

C ejer endvidere 52 pct. af stemmerettighederne i D, hvorfor C på baggrund af de foreliggende oplysninger er koncernforbundet med D, jf. selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 1.

Det afgørende for, om C og D kan indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning er således, om A er koncernforbundet med C.

Det er oplyst, at ingen selskaber er koncernforbundne med C på baggrund af bestemmelserne i selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 1 og 3-5, hvorfor spørgsmålet bliver, hvorvidt A er selskabsdeltager og har ret til at udnævne eller afsætte et flertal af medlemmerne i C's øverste ledelsesorgan, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 2, nr. 2.

Hvis ovenstående spørgsmål besvares med at ja, da er A koncernforbundet med C, i hvilket tilfælde såvel B som C og D skal indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning.

Hvis ovenstående spørgsmål i stedet besvares med et nej, da er A ikke koncernforbundet med C, og hverken C eller D skal indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning. B vil dog fortsat skulle indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning.

Det er oplyst, at det øverste ledelsesorgan i C er bestyrelsen, jf. vedtægterne for C, at bestyrelsen består af 3-5 medlemmer, jf. vedtægterne for C, samt at A har ret til at udpege 3 medlemmer af bestyrelsen, uanset om denne består af 4 eller 5 medlemmer, jf. aktionæroverenskomsten sammenholdt med vedtægterne for C.

På ovenstående baggrund må det konstateres, at A ud fra de foreliggende oplysninger er selskabsdeltager og har ret til at udnævne eller afsætte et flertal af medlemmerne i C's øverste ledelsesorgan, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 2, nr. 2. A og C må følgelig anses for koncernforbundne, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 2, nr. 2, hvilket bevirker, at såvel C som det med C koncernforbundne selskab, D, skal indgå i den obligatoriske nationale sambeskatning, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 1."