Dokumentets metadata

Dokumentets dato:17-12-2013
Offentliggjort:23-01-2014
SKM-nr:SKM2014.75.SR
Journalnr.:13-0086365
Referencer.:Pensionsbeskatningsloven
Dokumenttype:Bindende svar


Pensionsprodukt - livsvarig alderspension - livrente - ægtefællepension - garanterede ydelser

Skatterådet anså en pensionsordning, der bestod af en opsat livsvarig livrente med tilknyttet supplerende kollektiv ydelse (garanteret ydelse), samt en kollektiv tegnet ægtefællepension med ophørende risiko og ophørende udbetaling for at opfylde betingelserne i pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og d, samt §§ 4-5. Indbetalingerne til pensionsordningsordningen med løbende udbetalinger var fuldt fradragsberettiget efter pensionsbeskatningslovens § 18.Skatterådet fandt, at det ikke havde indflydelse på fradragsretten, hvis udbetalingerne først begyndte ved forsikringstagerens fyldte 75. år, eller hvis pensionsordningen først blev oprettet efter forsikringstagerens fyldte 75. år


Spørgsmål

  1. Vil det nedenfor beskrevne pensionsprodukt i sin helhed være omfattet af skattekode 1 og således være fuldt fradragsberettiget som pensionsordning med løbende udbetalinger efter pensionsbeskatningslovens § 18 for A?
  2. Vil det have indflydelse på fradragsretten, hvis starttidspunktet for udbetalingen af de løbende ydelser (udløbsalderen) fra ordningen, kan aftales til en alder, der er højere end 75 år?
  3. Vil det have indflydelse på fradragsretten, hvis alderen ved oprettelse af ordningen kan aftales til en alder højere end 75 år?

Svar

  1. Ja
  2. Nej
  3. Nej

Beskrivelse af de faktiske forhold

A har rettet henvendelse til F Pension med ønske om at købe et forsikringsprodukt. A vil være den forsikrede og ejer af forsikringen. Der er tale om et livsforsikringsprodukt, der kombinerer allerede bestående livsforsikringsgrundformer, som er anmeldt til Finanstilsynet. De kombinerede grundformer er alle omfattet af skattekode 1.

Der er tale om en sammensætning af forsikringsformer, som har bestået og er blevet udbudt på det danske pensionsmarked siden 1982. Det beskrevne pensionsprodukt, som A ønsker at købe, udbydes aktuelt på det danske pensionsmarked som en pensionsordning omfattet af skattekode 1.

I sin grundform består pensionsordningen af et tilsagn fra et pensionsinstitut om en livsvarig pengeydelse. Det vil sige, at der sker udbetaling af en periodisk ydelse fra et givet tidspunkt og i resten af den pensionsberettigedes levetid, uanset, hvor længe han eller hun lever.

Ydelsen har dermed karakter af pension.

Endvidere er ordningen i sin grundform livsbetinget. Det vil sige, at ydelsen bortfalder, når den pensionsberettigede dør.

Ordningen er suppleret med garanterede ydelser, der udbetales i en periode med et beløb, der er uafhængigt af, om ejeren er død og med mulighed for udbetaling af et engangsbeløb.

Produktsammensætningen ændres på pensioneringstidspunktet, og består dermed af to forskellige sammensætninger af grundformer hhv. før og efter pensioneringstidspunktet.

Før pensionering:

211 - Opsat livrente

Denne udbetales i månedlige ydelser fra opsættelsestidspuktet så længe den forsikrede er i live. Udbetalingen sker til den forsikrede.

811 - Kollektiv tegnet ægtefællepension med ophørende risiko og ophørende udbetaling.

Denne udbetales fra forsikredes død (før pensionering), så længe den efterladte lever. Dog længst i m år.

865 - Supplerende kollektiv ydelse

Denne udbetales fra forsikredes død (før pensionering), hvis der ikke er en efterladt ægtefælle. Dog længst i m år. Hvis der er en efterladt ægtefælle, udbetales den efter dennes død, dog længst i m år fra forsikredes død.

Den sidstnævnte må kun tegnes i kombination med den første og med samme ydelser og aldre. Kombinationen af grundformerne 811 og 865 giver for kunden i ydre fremtræden det samme resultat som ville være opnået ved tegning af en ophørende livsforsikring i rater (grundform 165).

Ydelsen på grundformerne 811 og 865 fastsættes, så en kapitalisering af livsforsikringen på et hvert tidspunkt svarer til opsparingens værdi. De to dækninger skal have en forsikringstid på 10 år fra dødsfaldet. Betaling for evt. garantier vil ikke overstige 10 % af præmien for den samlede forsikring.

Ovennævnte produktsammensætning indebærer i praksis, at der er kontosikring på ordningen i hele opsparingsperioden, så opsparingen udbetales fuldt ud, hvis kunden dør før udbetalingens start. Da der er tale om en livrente, er der i pensionsbeskatningsloven ikke fastsat, fra hvilken alder forsikringen senest skal startes udbetalt. Opsparingen bliver ved forsikredes død opgjort til 40 % afgift.

Efter pensionering:

Ved udbetalingens start bortfalder dækningerne 811 og 865. A kan på udbetalingstidspunktet tage stilling til ægtefælledækning og eventuel garanti.

Spørgers opfattelse og begrundelse

Spørgers repræsentant anfører, at alt dette er i overensstemmelse med beskrivelsen af en pensionsordning med løbende udbetalinger i Skats juridiske vejledning 2012-2, afsnit C.A.10.2.1.1.1 .

Det er derfor repræsentantens vurdering, at spørgsmål 1 skal besvares med "Ja" og spørgsmål 2 og 3 skal besvares med "Nej".

SKATs indstilling og begrundelse

Spørgsmål 1

Det ønskes bekræftet, at det nedenfor beskrevne pensionsprodukt i sin helhed er omfattet af skattekode 1 og således er fuldt fradragsberettiget som pensionsordning med løbende udbetalinger efter pensionsbeskatningslovens § 18 for A.

Lovgrundlag

Praksis

Se PBL § 5 , stk. 2.

Hvis garantien er knyttet til en overlevelsesrente, skal den først berettigede tilhøre den personkreds, der er nævnt ovenfor. En overlevelsesrente er en dækning, der kommer til udbetaling i månedlige ydelser til den medforsikrede (forsørgede) ved forsikredes død. En medforsikret kan være en ægtefælle, en fraskilt ægtefælle, en registreret partner eller en samlever.

Pensionsbeskatningsloven stiller ingen krav til varigheden af garantiperioden og heller ikke krav om, at de garanterede ydelser skal være af samme størrelse som den livsbetingede hovedydelse, eller at de skal forfalde over en given minimums- eller maksimumsperiode.

PBL § 5 forudsætter dog efter ordlyden, at der er tale om mere end een udbetaling, idet der tales om løbende "ydelser". (...)
Tilknytningen af garanterede ydelser til en livsvarig og livsbetinget pensionsordning indebærer, at der kan ske udbetalinger efter pensionsopsparerens død.(...)"

Begrundelse

Den pensionsordning A ønsker at tegne består som beskrevet af:

211 - Opsat livrente

Denne udbetales i månedlige ydelser fra opsættelsestidspuktet så længe den forsikrede er i live. Udbetalingen sker til den forsikrede. Den opsatte livrente er en livsbetinget og livsvarig alderspension med løbende udbetalinger, hvor A både vil være den forsikrede og ejer af ordningen.
Det er ved besvarelsen forudsat, at udbetaling fra livrenten efter aftale tidligst kan finde sted fra det tidspunkt A har opnået sin pensionsudbetalingsalder jf. pensionsbeskatningslovens § 1 a. Se også Den Juridiske vejledning 2013-2, afsnit C.A.10.2.1.1.2.1 .

Den opsatte livrente opfylder efter SKATs opfattelse betingelserne i pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1 nr. 4, litra a og § 4, stk. 2, og er derfor en pensionsordning med løbende udbetalinger dvs. en skattekode 1-ordning, hvor indbetalingerne er fuldt fradragsberettiget efter pensionsbeskatningslovens § 18.

811 - Kollektiv tegnet ægtefællepension med ophørende risiko og ophørende udbetaling.

Denne udbetales fra forsikredes død (før pensionering), så længe den efterladte lever. Dog længst i m år.

Ægtefællepension er en aftale om livsbetinget udbetaling af løbende ydelser til forsikringstagerens medforsikrede ægtefælle ved den forsikredes død. Det er aftalt, at ægtefællepensionen ophører efter en valgt periode. A vil være både den forsikrede og ejer af ordningen.

Pensionsbeskatningslovens § 2 indeholder ikke krav til længden af den periode, hvor der skal ske udbetaling, jf. også SKM2013.275.SR og Den Juridiske vejledning 2013-2, afsnit C.A.10.2.1.1.3 . Det kan derfor aftales, at udbetalingen kan ophører efter en vis periode, der kan være helt kort fx ned til to år, idet der dog skal være tale om løbende ydelser.

Den kollektive ægtefællepension med ophørende risiko og udbetalinger opfylder efter SKATs opfattelse betingelserne i pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1 nr. 4, litra d og § 4, stk. 2, og er derfor en pensionsordning med løbende udbetalinger dvs. en skattekode 1-ordning, hvor indbetalingerne er fuldt fradragsberettiget efter pensionsbeskatningslovens § 18.

865 - Supplerende kollektiv ydelse

Denne udbetales fra forsikredes død (før pensionering), hvis der ikke er en efterladt ægtefælle. Dog længst i m år. Hvis der er en efterladt ægtefælle, udbetales den efter dennes død, dog længst i m år fra forsikredes død.

Denne ydelse knytter sig til den opsatte livrente - 211. Kombinationen af produkterne 211 - opsat livrente og 865 - supplerende kollektiv ydelse giver en forsikringer, hvis ydelser i alle tilfælde udbetales i en vis periode uanset den forsikredes død dvs. en pensionspensionsordning med løbende garanterede ydelser, som i øvrigt opfylder betingelserne i § 2, nr. 4, litra a og § 4.
Under forudsætning af, at præmien for produktet 865 - supplerende kollektiv ydelse (garanterede ydelser), som det også er oplyst, ikke overstiger 10 pct. af præmien for den samlede forsikring, vil pensionsordningen blive behandlet efter reglerne for pensionsordninger med løbende ydelser jf. pensionsbeskatningsloven § 5, SKM2006.262.SR og Den juridiske vejledning 2013-2, afsnit C.A.10.2.1.1.4 .

Under disse forudsætninger opfylder den opsatte livrente med garanterede ydelser efter SKATs opfattelse betingelserne i pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1 nr. 4, litra a, samt §§ 4 - 5, og er derfor en pensionsordning med løbende udbetalinger dvs. en skattekode 1-ordning, hvor indbetalingerne er fuldt fradragsberettiget efter pensionsbeskatningslovens § 18.

Ved besvarelsen er det desuden lagt til grund, at beløb, der kommer til udbetaling efter den forsikrede As død, efter aftalen sker som løbende ydelser jf. SKM 2012.154.SR.

De nævnte dækninger, der indgår i den pensionsordning, A ønsker at købe, er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litra a og litra d, og er dermed skattekode 1- ordninger.

Det faktum, at kombinationen af mulige dækninger efter pensionsbeskatningslovens § 2 giver en kontosikring, der i det ydre vil give det samme resultat som en rateforsikring, hvis den forsikrede A afgår ved døden inden det aftalte starttidspunkt for udbetalingerne fra livrenten, ændrer efter SKATs opfattelse ikke på dette.

Indstilling

SKAT indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".

Spørgsmål 2

Det ønskes besvaret, om det har indflydelse på fradragsretten, hvis starttidspunktet for udbetalingen af de løbende ydelser (udløbsalderen) fra ordningen, kan aftales til en alder, der er højere end 75 år.

Lovgrundlag

Se spørgsmål 1

Praksis

Se spørgsmål 1

Begrundelse

Pensionsbeskatningslovens § 2 indeholder alene et alderskrav til det tidspunkt, hvor udbetalinger fra en livsvarig alderspension med løbende udbetalinger tidligst kan påbegyndes.
Der er ikke fastsat bestemmelser om, at udbetalingerne senest skal være påbegyndt ved en given alder.

Udbetalingerne fra en livsvarig alderspensionen kan derfor påbegyndes ved en alder, der er højere end 75 år.

En livsvarig alderspension med en aftalt udbetalingsalder, der er højere end 75 år, vil være omfattet af pensionsbeskatningslovens, kapitel 1, § 2, nr. 4, litra a, og den aftalte udbetalingsalder, vil ikke have indflydelse på fradragsretten for indbetalingerne til pensionsordningen.

Indstilling

SKAT indstiller, at spørgsmål 2 bevares med "Nej".

Spørgsmål 3

Det ønskes besvaret, om det har indflydelse på fradragsretten, hvis alderen ved oprettelse af ordningen kan aftales til en alder højere end 75 år.

Lovgrundlag

Se spørgsmål 1

Praksis

Se spørgsmål 1

Begrundelse

Pensionsbeskatningslovens § 2 indeholder ikke bestemmelser om, at en pensionsordning med løbende udbetalinger senest skal være oprettet inden en given alder.

En pensionsordning med løbende ydelser kan derfor oprettes ved en alder, der er højere end 75 år.

En livsvarig alderspension der er oprettet efter at pensionsopspareren er fyldt 75 år, vil være omfattet af pensionsbeskatningslovens, kapitel 1, § 2, nr. 4, litra a, og en oprettelse af ordningen efter det fyldte 75. år, vil ikke have indflydelse på fradragsretten for indbetalingerne til pensionsordningen.

Indstilling

SKAT indstiller, at spørgsmål 3 bevares med "Nej".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder SKATs indstilling og begrundelse.