C.D.2.1.2 Indkomstår

SEL § 10, stk. 2, 1. pkt.: "Et tidligere benyttet indkomstår kan vælges omlagt til et andetindkomstår, hvis det er begrundet i de forhold, der gør sig gældende for selskabet eller foreningen mv., såsom hensyn til sæson, brancheændring, personaleferie, nye forretningsforbindelser ellerkoncerntilhørsforhold."

En ordlydsfortolkning af formuleringen "i de forhold, der gør sig gældende for selskabet" må føre til, at det skalvære forhold i selskabet, der begrunder ønsket om at omlægge indkomståret. En brancheændring i et datterselskab vil derfor ikke være "forhold, der gør sig gældende for selskabet" og kan dermed ikkebegrunde en omlægning af indkomstår efter SEL § 10, stk. 2, 1. - 3. pkt. Se SKM2016.133.SKAT.

Meddelelse om omlægning

Selskabet skal inden udløbet af det indkomstår, der ønskes omlagt (dvs. det indkomstår selskabet hidtil har anvendt), give SKAT meddelelse om det. Dette skyldes ønsket om, at forhindreefterfølgende indkomstudjævning og hensynet til at kunne påse, om selskabet mv. overholder selvangivelsesfristen, der er maksimalt seks måneder efter indkomstårets udløb. Selskabet skal i denforbindelse give oplysning om, hvilken periode indkomståret ønskes omlagt til.

SEL § 10, stk. 2, giver ikke mulighed for at dispensere fra fristen for meddelelse om omlægningaf indkomstår. Se SKM2001.29.LSR.

Spørgsmål om, hvorvidt betingelserne for at anvende bestemmelsen er opfyldte, afgøres som et led i SKATs efterfølgende kontrol. SKATs afgørelse kan påklages til Skatteankestyrelsen. Se afsnitA.A.10.2.3.4 om Skatteankestyrelsens klagebehandling.

Ansøgning om omlægning - begrundet af andre forhold

Er der andre forhold i selskabet, der kan begrunde en omlægning af indkomståret, skal selskabet ansøge SKAT herom. Det kan eksempelvis dreje sig om hensynet til revisors arbejdstilrettelæggelse.SKATs afgørelse kan påklages til Skatteankestyrelsen. Se afsnit A.A.10.2.3.4 om Skatteankestyrelsens klagebehandling.

SEL § 10, stk. 2, 4. pkt., lyder: "Told- og skatteforvaltningen kan give tilladelse til omlægning af et tidligere benyttetindkomstår begrundet i andre forhold i selskabet eller foreningen mv."

Det fremgår af bemærkningerne til SEL § 10, stk. 2, (lov nr. 166 af 24. marts 1999 - L 87 1998-99), at er der andre forhold i selskabet, der kan begrunde en omlægning af indkomståret,skal selskabet ansøge skatteministeren (nu told- og skatteforvaltningen) herom. Som eksempel på sådanne andre forhold nævnes hensynet til revisors arbejdstilrettelæggelse.

Ordlyden "andre forhold i selskabet eller foreningen mv." må fortolkes således, at det skal være forhold i selskabet,der begrunder ønsket om at omlægge indkomståret. Andre forhold i et datterselskab vil derfor ikke kunne begrunde en omlægning af administrationsselskabets indkomstår efter SEL § 10, stk. 2, 4. pkt. Se SKM2016.133.SKAT.

Tvangsomlægning af indkomstår

SKAT kan efter SEL § 10, stk. 3 kræve, at et selskab eller en forening mv. omlægger sit indkomstår, hvis det vurderes, at derudøves bestemmende indflydelse i selskabet mv. Bestemmende indflydelse foreligger når:

Bestemmende indflydelse på grund af aktiebesiddelse foreligger altid, hvis en person, en forening mv. eller en kreds af personer, selskaber og foreninger mv. på grund af ejerskab eller rådighedover stemmerettigheder direkte eller indirekte ejer mere end 50 pct. af aktiekapitalen eller råder over mere end 50 pct. af stemmerne i selskabet. Se SEL § 10, stk. 3, 2. pkt.

Indkomståret vil blive krævet omlagt, så det bliver sammenfaldende med det, der benyttes af vedkommende personer, selskaber eller foreninger mv., som udøver den bestemmende indflydelse. SKATsafgørelse kan påklages til Skatteankestyrelsen. Se afsnit A.A.10.2.3.4 omSkatteankestyrelsens klagebehandling.

Tvangsmæssig omlægning af et selskabs indkomstår kan fx kræves i tilfælde, hvor et selskabs hovedaktionær driver en virksomhed som personligt ejet virksomhed, og der mellem selskabet og denpersonligt ejede virksomhed er sådanne indbyrdes økonomiske sammenhænge, at fælles indkomstår af kontrolmæssige hensyn er ønskelig.

Selskabets indkomstår kan ikke kræves omlagt til at følge hovedaktionærens indkomstår, hvis hovedaktionæren kun er lønmodtager, bestyrelsesmedlem eller direktør i selskabet.

Alle selskaber i en sambeskatning, der er omfattet af SEL § 31 eller SEL § 31 A, skal have samme indkomstår som administrationsselskabet. Se SEL § 10, stk. 5.

Hvis et selskab ved etableringen af koncernforbindelsen har et indkomstår, som afviger fra administrationsselskabets indkomstår, omlægges selskabets indkomstår, så det udløber samtidig medadministrationsselskabets indkomstår. Se i øvrigt afsnit C.D.3 om sambeskatning.

Et administrationsselskabs indkomstår kan i særlige tilfælde lægges om, hvis administrationsselskabet har beskeden aktivitet i forhold til et tilkøbt driftsselskab/delkoncern. Dette kan ske efterSEL § 31 B, stk. 1. Se afsnit C.D.3.3.3 om frist ved ansøgning om omlægning af indkomstårefter SEL § 31 B, stk. 1.

Indkomstår og regnskabsår

Normalt vil et indkomstår falde sammen med et regnskabsår og således omfatte en 12-måneders periode.

Men ved regnskabsomlægning, ved første skatteansættelse eller ved en afsluttende skatteansættelse vil det ofte forekomme, at indkomståret omfatter en periode, der er kortere eller længere end 12måneder.

I enkelte tilfælde kan indkomståret omfatte mere end en regnskabsperiode. Dette vil fx kunne forekomme, hvis et selskab med regnskabsåret 1. juli til 30. juni får tilladelse til regnskabsomlægningtil kalenderåret med en overgangsperiode fra den 1. juli til den 31. december. Her kan indkomståret være opdelt på to regnskabsperioder fx 1. juli til 30. juni og 1. juli til 31. december.

Selv om indkomståret således er opdelt i to regnskabsperioder, skal perioderne tilsammen i skattemæssig henseende behandles som ét indkomstår.

Første indkomstår

Selskabet skal også give meddelelse eller ansøge om omlægning, når første indkomstperiode ændres, og reglerne om indkomstperiodens længde og placering for første indkomstperiode skal følges.

Eksemplet nedenfor beskriver, om et selskabs første indkomstår kan forlænges, så det første indkomstår udskydes til det efterfølgende år.

Forlængelse af nystiftet selskabs første indkomstår

Eksempel:

Et nystiftet selskab er stiftet med regnskabsperioden 1. juli 2015 til 31. december 2015. Det indebærer, at det første indkomstår er indkomståret 2015.

Kan selskabets første indkomstår forlænges til fx 30. juni 2016, så det første indkomstår bliver 2016 i stedet for 2015?

SKATs opfattelse:

Det er SKATs opfattelse, at selskabet kan forlænge det første indkomstår til fx 30. juni 2016, så det førsteindkomstår i stedet bliver indkomståret 2016, og selskabets første skattemæssige indkomstår derved udskydes.

Meddelelse eller ansøgning herom skal dog indsendes inden udløbet af det indkomstår, der ønskes omlagt, dvs. inden den 31. december 2015. "Et tidligere benyttet indkomstår" omfatter i relation tilSEL § 10, stk. 2, også et nystiftet selskabs igangværende første indkomstår.

Et selskabs første indkomstperiode kan udgøre op til 18 måneder. Se SEL § 4, stk. 2. Den forlængelse, der beskrives i eksemplet,medfører ikke, at indkomstårets længde overstiger 18 måneder.

Det fremgår af SEL § 10, stk. 2, at "et tidligere benyttet indkomstår" kan vælges omlagt til et andet indkomstår, hvis vissebetingelser er opfyldt. Omlægning af et indkomstår kan kun ske efter denne bestemmelse, såfremt alle indkomstperioder kommer til beskatning, og såfremt intet indkomstår overspringes ellerdubleres.

Told- og skatteforvaltningen kan give tilladelse til omlægning af et tidligere benyttet indkomstår begrundet i andre forhold i selskabet eller foreningen mv. Ansøgning herom skal indsendes indenudløbet af det indkomstår, der ønskes omlagt.

Selskabet skal også give meddelelse eller ansøge om omlægning, når første indkomstperiode ændres, og reglerne om indkomstperiodens længde og placering for første indkomstperiode skal følges.

I SKM2001.29.LSR udgjorde et selskabsregnskabsperiode for indkomståret 1998 perioden 1. november 1997 - 31. marts 1999. Selskabet meddelte den 4. oktober 1999 omlægning til told- og skatteregionen. Regionen havde meddelt selskabetafslag på anmodning om omlægning af indkomståret, fordi anmodningen skulle have været indsendt inden udløbet af det indkomstår, der ønskedes omlagt, dvs. inden den 31. marts 1999. Fristen var derforoverskredet. Landsskatteretten fandt med henvisning til SEL § 10, stk. 2, at det var med rette, at der var meddelt afslag på omlægning af indkomståret.

Det fremgår ikke direkte af afgørelsens ordlyd, at der var tale om et nystiftet selskab, men det kan læses ud af indkomstperiodens længde, at der må have været tale om et nystiftet selskab.Landsskatterettens afgørelse må derfor opfattes som udtryk for, at nystiftede selskaber også er omfattet af SEL § 10, stk. 2.

Det er derfor SKATs opfattelse, at et nystiftet selskab også skal anmode om en eventuel omlægning af sit første indkomstår inden indkomstårets udløb. Det vil i eksemplet sige, at selskabet skalanmode om omlægning af indkomståret inden 31. december 2015. Dermed mindskes muligheden for at foretage efterfølgende indkomstudjævning.

Hvis omlægningen er begrundet i de forhold, der gør sig gældende for selskabet eller foreningen m.v., såsom hensyn til sæson, brancheændring, personaleferie, nye forretningsforbindelser ellerkoncerntilhørsforhold, og betingelserne i øvrigt er opfyldt, kan omlægning ske ved at give meddelelse til Told- og skatteforvaltningen, jf. SEL § 10, stk. 2, 1. - 3. pkt. Hvis omlægningen er begrundet i andre forhold i selskabet, skal der ansøges om tilladelse til omlægningen,jf. SEL § 10, stk. 2, 4. pkt.

Meddelelse/anmodning om omlægning af indkomstår skal i begge situationer indsendes inden udløbet af det indkomstår, der ønskes omlagt.

Se også SKM2016.133.SKAT.x

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretskendelser

SKM2001.29.LSR

Landsskatteretten stadfæstede et afslag fra SKAT på anmodning om omlægning af regnskabsår. Selskabets revisor havde meddelt omlægning af regnskabsår til Erhvervsstyrelsen, mens anmodningen først ca. seks måneder efter udløbet af fristen i SEL § 10, stk. 2, blev indgivet til SKAT.