Dokumentets metadata

Dokumentets dato:25-01-2011
Offentliggjort:28-01-2011
SKM-nr:SKM2011.61.SR
Journalnr.:10-117053
Referencer.:Ligningsloven
Dokumenttype:Bindende svar


Beskatning af biler: medarbejderleasingaftale og privatleasingaftale

Skatterådet bekræftede, at en medarbejder i A koncernen vil blive beskattet efter reglen i ligningslovens § 16, stk. 4 vedrørende fri bil, såfremt medarbejderen indgår en medarbejderleasingaftale med B A/S.Skatterådet fandt, at såfremt B A/S, der er leasinggiver og datterselskab af A A/S, leaser biler til ansatte i A, må denne leasing sidestilles med det tilfælde, hvor en arbejdsgiver stiller en leaset bil til rådighed for den ansatte. De ansatte, der benytte sig ordningen, skal derfor beskattes i overensstemmelse med ligningslovens § 16, stk. 4.Skatterådet fandt derimod, at en medarbejder i A koncernen ikke vil blive beskattet efter reglen i ligningslovens § 16, stk. 4 vedrørende fri bil, hvis medarbejderen indgår en privatleasingaftale med B A/S. Dette skyldes, at leasing af biler sker på de samme vilkår (herunder den samme forrentning), der gælder for B's eksterne kunder. Dette indebærer, at der ikke stilles nogen fri bil til rådighed for de ansatte, og at der ikke er noget at beskatte.


Spørgsmål

  1. Vil en medarbejder i A koncernen blive beskattet efter LL § 16, stk. 4 "fri bil", hvis medarbejderen indgår en medarbejderleasingaftale med B A/S?
  2. Vil en medarbejder i A koncernen blive beskattet efter LL § 16, stk. 4 "fri bil", hvis medarbejderen indgår en privatleasingaftale med B A/S?
  3. Hvis der svares nej til spørgsmål 1, bedes det oplyst, om en medarbejder i A koncernen vil blive beskattet af den fordel, som medarbejderen opnår henholdsvis ved leasingydelsen og stiftelsesomkostningerne jf. LL § 16, stk. 3 2. punktum. (d.v.s. ingen beskatning, hvis medarbejderfordelen ikke overstiger avancen på leasingydelsen)
  4. Hvis der svares nej til spørgsmål 1 og 3, skal medarbejderen så beskattes efter LL§ 16, stk. 3, 1. punktum af medarbejderfordelen (d.v.s. differencen mellem privatleasing og medarbejderleasing)?
  5. Hvis der svares nej til spørgsmål 2, vil en medarbejder, der indgår en privatleasingaftale blive beskattet?

Svar

  1. Ja.
  2. Nej.
  3. Spørgsmålet bortfalder.
  4. Spørgsmålet bortfalder.
  5. Nej.

Beskrivelse af de faktiske forhold

A koncernen har introduceret en privatleasing koncept omkring leasing af biler til koncernens kunder (herefter privatleasing). Koncernen ønsker at tilbyde sine medarbejdere leasingaftaler på fordelagtige vilkår. (herefter medarbejderleasing).

Privatleasingaftalerne og medarbejderleasingaftalerne indgås mellem B A/S som leasinggiver, og henholdsvis kunderne og medarbejderne som Leasingtager. B A/S driver således almindelig leasingvirksomhed med tredjemand. B A/S er et datterselskab til A A/S.

Ved indgåelse af leasingaftaler med private kunder anvendes en privatleasingaftale (herefter aftalen). Det er den samme aftale, der påtænkes indgået med koncernens medarbejdere. Aftalen vil alene adskille sig fra privatleasing vedrørende opgørelsen af stiftelsesomkostningerne og opgørelsen af leasingydelsen.

Stiftelsesomkostningerne og leasingydelsen ved medarbejderleasing vil svare til bankens kostpris, hvor der ved privatleasing indgår en avance i opgørelsen. Herudover indgås privatleasingaftalerne og medarbejderleasingaftalerne på samme vilkår.

Medarbejdernes betalinger sker med beskattede midler, der er således ikke tale om en "bruttolønsordning".

Medarbejderleasingaftalerne forsætter på uændrede vilkår efter ansættelsesforholdets eventuelle ophør.

Vedrørende opgørelsen af leasingydelsen fremgår følgende af aftalen:

"Leasingydelsen reguleres i forhold til udviklingen i referencerenten CIBOR 3 måneder, beregnet på et månedsgennemsnit. Første leasingydelse er fastsat ud fra renteniveauet den 03.03.2010. Bortfalder CIBOR 3 måneder, - eller mister den efter leasinggivers vurdering sin betydning som reguleringsfaktor/markedsrenteindikator - er leasinggiver berettiget til at vælge en anden referencerente, der er repræsentativ for markedsrenten"

Forskellen består med andre ord i, at leasingydelsen for medarbejdernes vedkommende ikke sker i forhold til referencerenten "CIBOR 3 måneder" (pt. 7%). Ved opgørelsen af leasingydelsen indgår i stedet den rentesats, som medarbejderne normalt betaler ved udlån (pt. 1,5 %), som svarer til den omkostning B A/S har til lån.

Stiftelsesomkostningerne opgøres ifølge aftalen således:

Stiftelsesomkostninger i alt

Ved privatleasing opgøres stiftelsesomkostningerne til xx kr. Ved medarbejderleasing opgøres stiftelsesomkostningerne til yy kr. svarende til de omkostninger B A/S afholder i forbindelse med stiftelsen.

Ved medarbejderleasing ydes der ingen tilskud til ordningen og B A/S, omkostninger bliver dækket af medarbejdernes ydelser.

Spørgers eventuelle opfattelse ifølge anmodning og bemærkninger til sagsfremstilling

For så vidt angår spørgsmål 1 har spørger indledningsvis henvist til ligningslovens § 16, stk. 3, der er formuleret således:

"Stk. 3. Den skattepligtige værdi af de i stk. 1 omhandlede goder skal ved skatteansættelsen, medmindre andet følger af stk. 4-13, fastsættes til den værdi, som det måtte antages at koste den skattepligtige at erhverve godet i almindelig fri handel. Rabat på indkøb af varer og tjenesteydelser, som arbejdsgiveren m.v. udbyder til salg som led i sin virksomhed, skal dog alene beskattes i det omfang, rabatten overstiger avancen hos den pågældende arbejdsgiver m.v. Goder, som arbejdsgiveren i overvejende grad har ydet af hensyn til den ansattes arbejde, beskattes kun, hvis den samlede værdi af disse goder fra en eller flere arbejdsgivere m.v. overstiger et grundbeløb på 5.500 kr. (2010-niveau), der reguleres efter personskattelovens § 20. Hvis godernes samlede værdi i indkomståret overstiger grundbeløbet, beskattes hele den samlede værdi. Værdien af følgende goder beskattes uden hensyn til grundbeløbet, og værdien af disse goder medregnes ikke ved beregningen af, om grundbeløbet er overskredet:

1) Fri bil, fri sommerbolig og fri lystbåd, jf. stk. 4-6.

2) Fri kost og logi, når værdiansættelsen kan foretages efter de af Skatterådet fastsatte normalværdier.

3) Multimedier, jf. stk. 12.

4) Fri helårsbolig, personalelån, samt tv- og radiolicens."

Spørger har dernæst fremsat følgende bemærkninger angående medarbejderleasing.

I den foreliggende sag er der tale om, at medarbejderne i A koncernen kan lease biler på markedsvilkår, men med en rabat, der ikke overstiger As avance.

I Ligningslovens § 16 er reglerne om beskatning og værdiansættelse af personalegoder fastsat. Bestemmelsen forudsætter, at der skal være tale om et skattepligtigt gode, for at værdiansættelsesreglerne finder anvendelse.

Af § 16, stk. 3 fremgår følgende om rabat:

"Rabat på indkøb af varer og tjenesteydelser, som arbejdsgiveren m.v. udbyder til salg som led i sin virksomhed, skal dog alene beskattes i det omfang, rabatten overstiger avancen hos den pågældende arbejdsgiver m.v."

Af ligningsvejledningens afsnit A.B.1.9.18 fremgår det tilsvarende, at en rabat kun anses for et skattepligtigt gode, hvis rabatten overstiger arbejdsgiverens avance:

"Har den ansatte mulighed for at få rabat på varer og tjenesteydelser, som arbejdsgiveren handler med, er der tale om et skattepligtigt personalegode, hvis rabatten overstiger avancen hos arbejdsgiveren."

I nærværende sag har Skatteministeriet som besvarelse af spørgsmål 2 indstillet til Skatterådet, at der ved privatleasing ikke stilles fri bil til rådighed, og at der ikke er noget at beskatte. Begrundelsen er, at leasingaftalen er på markedsvilkår.

Aftalen om medarbejderleasing er en helt identisk aftale indgået på markedsvilkår, der blot suppleres med en rabat. Udgangspunktet er således, at der ikke stilles fri bil til rådighed, medmindre rabatten konstituerer en fri bil. Da rabatten ikke er skattepligtig jfr. stk. 3 (hvis den ikke overstiger avancen)og dermed ikke er udtryk for et skattepligtigt gode, kan den ikke konstituere en fri bil.

Da der således ikke foreligger en fri bil, finder værdiansættelsesprincipperne om fri bil i stykke 4 ikke anvendelse.

En gennemgang af opbygningen af ligningslovens § 16 fører til samme resultat. Bestemmelsen skal læses på følgende måde.

I stk. 1 og 2 fastslås det under henvisning til statsskattelovens §§ 4-6, at personalegoder herunder fri bil er skattepligtige.

Stk. 3 fastslår at udgangspunktet er, goderne skal værdiansættes til markedsværdi. Som undtagelse hertil henvises til særlige værdiansættelsesregler i de følgende stykker for en række nærmere specificerede goder herunder fri bil.

I stk. 3, 2 punktum anføres som generel undtagelsesregel til samtlige værdiansættelsesregler: " Rabat på indkøb af varer og tjenesteydelser, som arbejdsgiveren m.v. udbyder til salg som led i sin virksomhed, skal dog alene beskattes i det omfang, rabatten overstiger avancen hos den pågældende arbejdsgiver m.v.".

At denne bestemmelse om rabat generelt fritager rabatter fra beskatning og henviser til både udgangspunktet om markedsværdiansættelse og de specificerede undtagelsesregler om værdiansættelse fremgår af ordet "dog". Med andre ord, når der er tale om denne form for rabat, skal der hverken ske beskatning opgjort efter det ene eller det andet værdiansættelsesprincip- godet er en skattefri rabat.

De følgende punkter i stk. 3 handler om, at der kun skal ske beskatning af forskellige goder, hvis godernes værdi overstiger et grundbeløb. Denne regel gælder dog ikke for fri bil, der er udtrykkeligt undtaget.

Da denne bestemmelse kommer efter "rabatbestemmelsen", og da lovgiver udtrykkelig har angivet, at den ikke finder anvendelse på fri bil, viser denne sammenhæng, at rabatbestemmelsen finder anvendelse på fri bil og de øvrige særlige værdiansættelsesprincipper. Hvis rabatbestemmelsen ikke skulle finde anvendelse på fri bil, skulle der på tilsvarende måde have været indføjet en udtrykkelig bestemmelse om, at rabatbestemmelsen ikke gjaldt de særlige værdiansættelsesbestemmelser men kun den generelle markedsværdibestemmelse.

Spørger har dernæst bemærket, at det anførte er i fuld overensstemmelse med såvel den af Skatteministeriet nævnte højesteretsdom, SKM2008.3.HR , som de øvrige i indstillingen nævnte domme og afgørelser. Højesteretsdommen handler om, at en leaset bil, der stilles til rådighed for en medarbejder, skal værdiansættes efter ligningslovens § 16, stk. 4. Dette er spørger enige i. De øvrige afgørelser og domme handler også på forskellig vis om leasede biler/fri bil, men ingen af afgørelserne og dommene tager stilling til en situation som den foreliggende rabataftale.

Der er derfor ikke tidligere taget autoritativ stilling til vores påstand om, at der ikke er stillet fri bil til rådighed i den foreliggende situation, og spørgers påstand er ikke i strid med de nævnte afgørelser og domme.

Spørger har således konkluderet, at A ikke stiller en leaset bil til rådighed for medarbejderne, men tilbyder medarbejderne at lease en bil med en rabat svarende til bankens normale avance.

Ved medarbejderleasing stilles der ikke fri bil til rådighed. Der ydes en skattefri rabat. Summen heraf kan ikke udgøre en skattepligtig "fri bil til rådighed". Ligningslovens § 16, stk. 4 om værdiansættelse af fri bil finder ikke anvendelse, da der ikke foreligger "fri bil". Der henvises i øvrigt til vores bemærkninger vedrørende spørgsmål 3 og 4.

Det er derfor spørgers opfattelse, at spørgsmål 1 skal besvares med et "Nej".

For så vidt angår spørgsmål 2 vedrørende privatleasing, har spørger fremsat følgende bemærkninger.

B A/S er et datterselskab til A A/S og er dermed en del af A Koncernen. B A/S driver blandt andet almindelig leasingvirksomhed med leasing af biler til tredjemand.

Ved privatleasing påtænkes der indgået leasingaftaler med koncernens ansatte på samme vilkår, som med de eksterne kunder. Det er derfor spørgers opfattelse, at der ikke stilles fri bil til rådighed for de ansatte, da de ansatte betaler fuldt vederlag for bilen, hvorfor ligningslovens § 16, stk. 4 ikke finder anvendelse. Der henvises til lignignslovens § 16, stk. 4 og pkt. 12.4.6. i cirkulære nr. 72 af 17. april 1996.

Det er derfor spørgers opfattelse, at spørgsmål 2 skal besvares med et "Nej".

For så vidt angår spørgsmål 3, har spørger indledningsvis henvist til ligningslovens § 16, stk. 1 og 3, samt til Ligningsvejledningen, afsnit A.B.1.9.9, hvor der anføres, at ansatte i finanssektoren, der har optaget lån hos eller gennem arbejdsgiveren, skal i henhold til ligningslovens § 16, stk. 3 alene beskattes i det omfang, lånet er ydet til en lavere rente, end hvad der svarer til arbejdsgiverens omkostninger (kostprisen for de penge der udlånes) i forbindelse med lånet.

Med udtrykket "gennem arbejdsgivere" menes, at lån kan optages på anden måde end direkte hos arbejdsgiveren, men der skal være tale om, at arbejdsgiveren også hæfter for lånet. Hvis arbejdsgiveren blot formidler lån, og yder et tilskud til udgiften for at nedbringe den renteudgift, som den ansatte skal betale til långiver, er der tale om et tilskud til lønnen, som skal beskattes efter de almindelige regler herom.

Den ansatte vil som udgangspunkt være skattepligtig af værdien af forskellen mellem den betalte rente og mindsterenten, der er defineret i kursgevinstlovens § 38. Låntageren kan samtidig fratrække et tilsvarende beløb som yderligere renteudgift (kapitalindkomst).

Hvis den betalte rente er lavere end mindsterenten, men svarer enten til den rente, der modsvarer arbejdsgiverens omkostninger, eller den rente, der kan opnås på almindelige markedsvilkår, skal der ikke ske beskatning jf. SKAT's vejledende anvisning SKM2008.958.SKAT om værdiansættelse af personalegoder.

I fortsættelse heraf har spørger anført, at medarbejderne opnår følgende fordele ved medarbejderleasing i forhold til privat leasing:

Et nedslag i stiftelsesomkostningerne på zz kr. (xx-yy)

Leasingydelsen til kunderne reguleres blandt andet i forhold til CIBOR 3 måneder, beregnet på et månedsgennemsnit. Denne rente udgør p.t. 7%. Det er her medarbejderne får en fordel, da tillægget til leasingydelsen sker med 1,5 % i stedet for 7 %.

Det er leasinggiver, der ejer bilen, og da leasingydelsen og stiftelsesomkostningerne ved medarbejderleasing anses for at være lavere end handelsværdien, og da det er en betingelse for at kunne indgå en medarbejderleasingaftale, at der er tale om et ansættelsesforhold i A koncernen, så er det spørgerens opfattelse, at der er tale om delvis vederlagsfri benyttelse af andres formuegoder, hvorefter forholdet er omfattet af ligningslovens § 16, stk. 1.

A koncernen driver finansiel virksomhed, som udbyder finansielle løsninger herunder leasing. Da A koncernen således udbyder leasing til salg som led i sin virksomhed, skal medarbejderne, efter spørgerens opfattelse, kun beskattes i det omfang, rabatten ved medarbejderleasingordningen overstiger avancen jf. ligningslovens § 16, stk. 3, 2. pkt.

Da det er oplyst, at medarbejderen igennem betaling af leasingydelserne og stiftelsesomkostningerne afholder alle leasinggivers udgifter, overstiger rabatten ikke avancen. Medarbejderen skal som følge heraf ikke beskattes af fordelen ved medarbejderleasing jf. ligningslovens § 16, stk. 3, 2. led.

Vedrørende leasingydelsen har spørger bemærket følgende.

Det fordelagtige ved medarbejderleasing er, at den forrentning, som skal tillægges leasingydelsen svarer til den sædvanlige forrentning, som medarbejdere betaler ved personalelån. Forrentningen ved privatleasing svarer derimod til markedsrenten. Fordelen består med andre ord i, at der ved medarbejderordningen skal betales en lavere rente end ved privatleasing.

Den fordel som medarbejderen opnår, ved medarbejderleasing i forhold til privatleasing, svarer derfor fuldstændigt til den fordel, som en medarbejder vil få i forbindelse med optagelse af eksempelvis et billån i forhold til en kunde, der låner til en bil og betaler markedsrenten. En sådan rentefordel beskattes efter fast praksis ikke så længe, renten ikke ydes til et lavere beløb end, hvad der svarer til bankens omkostning jf. ligningslovens § 16, stk. 3, 2. pkt. og Ligningsvejledningen, afsnit A.B.1.9.9 vedr. personalelån.

På den anførte baggrund kan det efter spørgerens opfattelse konkluderes, at medarbejderne ikke skal beskattes af den fordel, der er ved leasingydelsen i medarbejderleasingordningen jf. ligningslovens § 16, stk. 3, 2. pkt. og Ligningsvejledningen, afsnit A.B.1.9.9 vedr. personalelån.

Vedrørende stiftelsesomkostningerne har spørger bemærket følgende.

Stiftelsesomkostningerne i medarbejderordningen svarer til leasinggivers omkostninger i forbindelse med stiftelse af en leasing aftale. Ved privatleasing er stiftelsesomkostningerne tillagt avance.

Det er derfor spørgerens opfattelse, at der skal svares nej til spørgsmål 3.

For så vidt angår spørgsmål 4, har spørger henvist til Ligningsvejledningen, afsnit A.B.1.9.1, vedrørende værdiansættelse af personalegoder. Principperne for den skattemæssige værdiansættelse af personalegoder er fastsat i ligningslovens § 16, stk. 3.

Personalegoder værdiansættes som hovedregel til markedsværdien. Det vil sige det beløb, det vil koste lønmodtageren at erhverve godet for i almindelig fri handel.

Bliver personalegodet overdraget til den ansattes ejendom, skal godet beskattes med et beløb, der svarer til, hvad godet på overdragelsestidspunktet kan købes for på det fri marked.

Det samme gælder for varer og tjenesteydelser, som den ansatte forbruger umiddelbart, fx kost, el og lign.

Bliver personalegodet overdraget til låns, skal den ansatte beskattes af et beløb svarende til, hvad godet kan lejes for i rådighedsperioden på det fri marked. Der kan fx være tale om bolig eller løsøre.

Har godet karakter af sparet privatforbrug, er den skattemæssige værdi af forbruget det beløb, som den ansatte har sparet ved ikke selv at afholde udgiften til det pågældende privatforbrug.

Værdiansættelsen af aktiver, der overdrages til eje eller til lån, foretages således med udgangspunkt i adgangen til at råde over aktivet, mens værdiansættelsen af forbrug foretages med udgangspunkt i det faktiske forbrug.

Værdiansættelsen foretages som udgangspunkt uafhængigt af, om firmaet stiller arbejdsmæssige betingelser til ydelsen af godet, fx repræsentative forpligtelser m.v. Sådanne ulemper reducerer ikke den skattemæssige værdi af godet, idet det forudsættes, at den ansatte er vederlagt herfor med pengeløn. For tjeneste- og lejeboliger gælder særlige regler.

Har den ansatte betalt et beløb til arbejdsgiveren for at have personalegodet til rådighed, trækkes beløbet fra i værdien af personalegodet (egenbetaling). Arbejdsgiveren skal på normal vis indtægtsføre den ansattes betalinger for råderetten.

Spørgsmål 3 forudsættes kun at blive besvaret, hvis der mod forventning svares ja til spørgsmål 1 og 3. I så fald kan ligningslovens § 16, stk. 3, 2. punktum og LL § 16, stk. 4 ikke finde anvendelse.

Såfremt spørgsmålet skal besvares, er det spørgerens opfattelse, at der skal svares ja til spørgsmålet.

Som der tidligere er redegjort for anses forholdet at være omfattet af ligningslovens § 16, stk. 1, idet der ved medarbejderleasing er tale om delvis fri benyttelse af andres formuegoder. Værdiansættelsen skal under de givne omstændigheder ansættes efter ligningslovens § 16, stk. 3, 1. pkt.

Det antages, at det vederlag, som leasingtager skal erlægge ved privatleasing, er et udtryk for handelsværdien. Da der ved medarbejderleasing kun betales delvist vederlag i forhold til privatleasing, er det spørgerens opfattelse, at medarbejderen skal beskattes som et lønaccessorium af differencen mellem privat leasing og medarbejderleasing jf. ligningslovens §16, stk. 3, 1. pkt. og Ligningsvejledningen, afsnit A.B.1.9.1.

For så vidt angår spørgsmål 5, har spørger i forlængelse af argumentationen under spørgsmål 4, bemærket, at det vederlag som medarbejderen erlægger ved privatleasing svarer til handelsværdien af godet. Det er derfor spørgerens opfattelse, at der intet er at beskatte jf. ligningslovens §16, stk. 3, 1. pkt. og Ligningsvejledningen, afsnit A.B.1.9.1.

I forbindelse med høring har spørger anmodet SKAT om at forholde sig til følgende spørgsmål: