A.A.3.12.3 Bortfald af bindende virkning ved oprindelige mangler

Dette afsnit handler om, hvornår et bindende svar kan bortfalde ved urigtige forudsætninger (oprindelige mangler).

Afsnittet indeholder:

Regel

I tilfælde hvor et enkeltstående bindende svar for direktivbaserede afgifter er i strid med EU-retten, skal det bindende svar tilbagekaldes.

Hvis et enkeltstående bindende svar for ikke-direktivbaserede afgifter er i strid med EU-retten, skal det bindende svar tilsvarende tilbagekaldes.

Er det enkeltstående bindende svar for ikke-direktivbaserede afgifter derimod alene i strid med dansk lovgivning og dansk praksis, kan der ikke ske tilbagekaldelse af et sådant enkeltstående urigtigt bindende afgiftssvar.

SFL § 25, stk. 2 regulerer, hvornår SKAT kan ophæve et bindende svar inden for bindingsperioden.

Landsskatteretten tiltræder, at SKATs bindende svar er i strid med EU-retten, hvorfor svar kan tilbagekaldes. Se SFL § 25, stk. 2. Et varsel på 3 måneder anses for passende og rimeligt til at indrette sig på, at SKATs svar ikke længere er bindende. Se SKM2015.798.LSR.

Eksempel

Skatterådet traf afgørelse om, at rådets bindende svar til spørger af 24. marts 2015 (SKM2015.280.SR), ikke længere er bindende, idet svaret er i strid med EU-retten. Afgørelsen træder i kraft med 3 måneders varsel. Se SKM2016.185.SR. Se også SKM2016.186.SR.

Oversigt over hvornår et enkeltstående forkert bindende svar kan tilbagekaldes

Nedenstående skema viser en oversigt over, i hvilke tilfælde den bindende virkning af et enkeltstående forkert bindende svar kan tilbagekaldes.

Direktivbaserede

afgifter

Ikke-direktiv-baserede afgifter

Enkeltstående bindende afgiftssvar i strid med EU-retten

Kan tilbagekaldes

Kan tilbagekaldes

Enkeltstående bindende afgiftssvar i strid med dansk lovgivning og dansk praksis

Kan tilbagekaldes 1)

Kan ikke tilbagekaldes

1) Det forudsættes, at dansk lovgivning og praksis er i overensstemmelse med EU-retten.

Varsel

I tilfælde hvor et enkeltstående bindende svar for direktivbaserede afgifter er i strid med EU-retten og derfor skal tilbagekaldes, skal SKAT tilbagekalde svaret direkte over for indehaveren af det bindende svar. Tilbagekaldelsen skal ske med fremadrettet virkning med et passende varsel, der fastsættes med udgangspunkt i indehaverens konkrete situation. Varslet vil som udgangspunkt ikke være kortere end tre måneder.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretten

SKM2015.798.LSR

Landskatteretten tiltræder, at SKATs bindende svar er i strid med EU-retten, hvorfor svaret kan tilbagekaldes. Se SFL § 25, stk. 2. Et varsel på 3 måneder anses for passende og rimeligt til at indrette sig på, at SKATs svar ikke længere er bindende.

SKAT

SKM2016.186.SR

Skatterådet traf afgørelse om, at rådets bindende svar til spørger af 24. marts 2015 (SKM2015.282.SR), ikke længere er bindende, idet svaret er i strid med EU-retten. Afgørelsen træder i kraft med 3 måneders varsel.

SKM2016.185.SR

Skatterådet traf afgørelse om, at rådets bindende svar til spørger af 24. marts 2015 (SKM2015.280.SR), ikke længere er bindende, idet svaret er i strid med EU-retten. Afgørelsen træder i kraft med 3 måneders varsel.