Dokumentets metadata

Dokumentets dato:23-01-2007
Offentliggjort:28-03-2007
SKM-nr:SKM2007.232.SR
Journalnr.:07-046916
Referencer.:Kildeskatteloven
Dokumenttype:Bindende svar


Arbejdsudleje gennem rekrutteringsfirma

Skatterådet finder, at der er tale om arbejdsudleje i en situation, hvor et dansk rekrutteringsfirma indgår aftale med udenlandske konsulentfirmaer om, at disse firmaer skal stille udenlandske konsulenter med specialviden til rådighed for danske kunder, der har overladt rekrutteringsopgaven til det danske rekrutteringsfirma. Konsulenterne er ansat i de udenlandske konsulentfirmaer, der også udbetaler løn til konsulenterne. De danske kunder vil være forpligtet til at indeholde arbejdsudlejeskat samt AM- og SP-bidrag.


Spørgsmål

  1. Kan Skatterådet bekræfte, at der ikke er tale om arbejdsudleje, jf. kildeskattelovens § 2?
  2. Kan Skatterådet bekræfte, at spørgeren ikke bliver pligtig til at indeholde dansk skat mv. for den eksterne konsulent eller rapportere til de danske skattemyndigheder?
  3. Kan Skatterådet bekræfte, at den danske kunde ikke bliver pligtig til at indeholde dansk skat mv. for den eksterne konsulent eller rapportere til de danske skattemyndigheder?

Svar

  1. Nej.
  2. Ja.
  3. Nej.
Beskrivelse af de faktiske forhold

Spørgeren, som er en del af X-Group Limited i England, er et dansk rekrutteringsfirma, som rekrutterer konsulenter til fx danske virksomheder.

Spørgeren råder ikke selv over konsulenter, hvorfor konsulenterne findes ved at indgå en underleverandøraftale med andre virksomheder om levering af konsulenter, som kan imødekomme de faglige krav, som den danske kunde har fremsat.

Den danske kunde har ofte brug for en konsulent med en specialviden, som kan være svær at finde på det danske marked. Da spørgeren råder over et netværk af konsulentfirmaer, som hurtigt er i stand til at opfylde dette ønske hos kunden, har kunden valgt at outsource denne rekrutteringsopgave til spørgeren.

Formålet for den danske kunde i relation til outsourcing af rekrutteringsprocessen til spørgeren er samtidig, at den danske kunde ikke ønsker at have instruktionsbeføjelser eller andre forpligtelser over for konsulenter, som skal bruges på enkeltstående projekter af begrænset omfang.

Forholdet mellem de tre involverede parter er beskrevet således:

Om spørgeren:

Om det udenlandske konsulentfirma:

Det udenlandske konsulentfirma har ansættelsesaftalen med de enkelte konsulenter og bevarer alle instruktionsbeføjelser i forbindelse med deres arbejde for den danske kunde. De udenlandske konsulenter har bopæl uden for Danmark, og opholdet i Danmark er af begrænset omfang.

Om den danske kunde:

Spørgers eventuelle opfattelse ifølge anmodning og bemærkninger til sagsfremstilling

Spørgerens repræsentant er af den opfattelse, at der ikke er tale om arbejdsudleje, idet der skal lægges vægt på en samlet bedømmelse af følgende forhold:

Ved at sammenholde ovennævnte forhold med de aftaler, der er indgået mellem 1) den danske kunde og spørgeren og 2) det udenlandske konsulentfirma og spørgeren, er det repræsentantens opfattelse, at der er flest forhold, som trækker i retning af, at der ikke er tale om arbejdsudleje. Der lægges vægt på følgende forhold:

Hertil kommer, at der er tale om konsulenter med en speciel viden. For disse kan arbejdsudlejesynspunktet ikke gøres gældende, da der er tale om eksperter med sådanne kvalifikationer, at den danske kunde ikke har mulighed for at varetage den overordnede ledelse af den opgave, der skal udføres.

Det er således repræsentantens opfattelse, at der ikke er en dansk hvervgiver i den forstand, som arbejdsudlejereglerne forudsætter, ligesom der ikke foreligger en arbejdsudlejesituation.

For så vidt angår spørgsmål 2 og 3 har repræsentanten anført, at der ved vurderingen af, om den danske kunde eller spørgeren kan pålægges oplysningspligt og pligt til at indeholde skat mv., er forskellige forhold, der er afgørende. Den danske kunde/spørgeren kan pålægges disse forpligtelser, hvis:

Repræsentanten har gjort gældende, at der ikke er dansk oplysningspligt eller indeholdelsespligt for spørgeren eller den danske kunde. Det er til støtte herfor anført, at de pågældende konsulenter bevarer deres ansættelsesforhold med den udenlandske konsulentvirksomhed, hvor de er ansat, og alene udfører arbejde i Danmark i en afgrænset periode og under instruktion af deres arbejdsgiver i hjemlandet.

De pågældende personer modtager deres normale løn fra hjemlandet og har således intet med den danske virksomhed at gøre, udover at de udfører det arbejde, som deres arbejdsgiver har aftalt. Den udenlandske virksomhed sikrer fortsat udbetaling af løn samt afregning af skat mv.

Der er således ikke tale om ansættelse i en dansk virksomhed, hverken hos spørgeren eller hos kunden, ligesom der efter repræsentantens opfattelse ikke er tale om en arbejdsudlejesituation.

SKATs indstilling og begrundelse

Bestemmelsen i kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3, medfører begrænset skattepligt af lønindkomst for en udenlandsk arbejdstager, der af sin udenlandske arbejdsgiver (udlejeren) er udlejet til en arbejdsgiver, der er skattepligtig til Danmark (hvervgiveren), for at udføre arbejde her i landet.

Det særegne ved arbejdsudlejesituationen er, at arbejdstageren fortsat formelt er i et ansættelsesforhold til sin udenlandske arbejdsgiver og modtager lønnen fra denne, samtidig med, at hvervgiveren er ansvarlig for eller bærer risikoen for arbejdsresultatet.

Afgørelsen af, om en arbejdstager skal anses for udlejet, træffes ud fra en samlet bedømmelse, hvor der især lægges vægt på, om

SKAT bemærker, at såvel spørgeren som de tilknyttede udenlandske konsulentvirksomheder driver virksomhed med rekruttering af konsulenter til bl.a. danske virksomheder. Ingen af disse parter driver således virksomhed inden for de fagområder, som de rekrutterede konsulenter repræsenterer. Konsulenterne stilles til rådighed for/formidles til spørgerens kunder med henblik på at udføre arbejde inden for deres fagområde som led i kundens virksomhed.

Dette forhold medfører efter SKAT's opfattelse, at den overordnede ledelse påhviler den danske kunde som hvervgiver, uanset om der måtte være tale om personer/konsulenter med sådanne kvalifikationer, at hvervgiveren er uden forudsætninger for at varetage den overordnede faglige ledelse af den opgave, der skal udføres. Der er herved lagt vægt på, at spørgeren alene er forpligtet til at stille kvalificerede konsulenter til rådighed - ikke til at fuldføre konkrete opgaver/projekter/entrepriser som led i egen virksomhed.

Med hensyn til betalingen for det udførte arbejde fremgår det af det foreliggende kontraktsmateriale, at det udenlandske konsulentfirma (den formelle arbejdsgiver) erlægges med en fastsat takst pr. time for den tid, der effektivt er forbrugt. Konsulenterne skal ugentligt registrere timeforbruget i den danske kundes interne timeregistreringssystem.

Det fremgår endvidere af kontraktsmaterialet, at spørgeren kan opsige bestillingen vedrørende en bestemt konsulent, hvis der er rimelig grund til at antage, at konsulenten er uegnet til eller ikke har de fornødne kvalifikationer til at udføre ydelserne i henhold til bestillingen eller ikke har en gældende og relevant adgang til at arbejde i landet.

Disse forhold vedrørende betaling og opsigelse af konsulenter opfylder betingelserne for, at der er tale om arbejdsudleje, idet dette indebærer, at risikoen og ansvaret for det udførte arbejde ligger hos hvervgiveren. Det er i den forbindelse ikke afgørende, at konsulentfirmaet er forpligtet til at tegne forsikring til dækning af eventuelle tab opstået hos spørgeren eller den danske kunde som følge af mangler ved det udførte arbejde.

De to sidstnævnte betingelser anses ligeledes for opfyldt, idet det er oplyst, at den danske kunde skal stille diverse kontorfaciliteter til rådighed, herunder hardware og software. Endvidere fastsættes antallet af konsulenter ikke ensidigt af det udenlandske konsulentfirma eller spørgeren.

Det indstilles på denne baggrund at svare nej til spørgsmål 1.

For så vidt angår spørgsmål 2 og 3 vil den danske kunde være forpligtet til at indeholde arbejdsudlejeskat samt AM- og SP-bidrag af den del af vederlaget til spørgeren, der kan anses for vederlag til den udlejede arbejdstager.

Det indstilles at svare ja til spørgsmål 2 og nej til spørgsmål 3.

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder SKATs indstilling og begrundelse.

Svaret er bindende for skattemyndighederne i 5 år fra afgørelsens dato.