A.C.3.1.1 Kompetencen til at afslutte en straffesag

Dette afsnit beskriver SKATs kompetence til administrativt at afgøre straffesager om overtrædelser af skatte-, afgifts- og toldlovgivningen.

Afsnittet indeholder:

Regel

SKAT er bemyndiget til administrativt at afgøre en straffesag når

Kompetencen er beskrevet i en række næsten enslydende bestemmelser. Se fx SKL § 20 for så vidt angår skat og OPKL § 18 for så vidt angår moms og øvrige afgifter.

Bemærk

SKAT kan også afslutte en straffesag administrativt i de tilfælde, hvor overtrædelsen er begået af udlændinge og udenlandske selskaber på dansk territorium. Se STRFL §§ 6-9 a, hvoraf det fremgår, hvornår danske domstole har straffemyndighed.

Når den skatte- eller afgiftspligtige ikke er enig i SKATs vurdering

Når den skatte- eller afgiftspligtige ikke er enig i SKATs vurdering, er det altid domstolene, der har kompetencen til at sanktionere strafbare overtrædelser. Enhver, der er tiltalt for en strafbar overtrædelse, har således krav på at få afgjort skyldsspørgsmålet og strafudmålingen ved retten.

Afgrænsning af kompetencen til at afgøre sager om bøde eller frihedsstraf

SKAT kan kun træffe en administrativ afgørelse i sager, der kan sluttes med et bødeforelæg, hvis den skatte- og afgiftspligtige er enig heri.

Det er domstolene, der fastsætter praksis for, i hvilke tilfælde frihedsstraf kan idømmes, efter indstilling fra anklagemyndigheden.

SKAT kan ikke afgøre afgøre administrative told-. skatte- og/eller afgiftsstraffesager, når en forsætlig unddragelse overstiger:

Se også

Se afsnit A.C.3.5 om sanktioner.

Praksis for bødestørrelse fastsættes af domstolene

Da administrative bødeforelæg er straffesager skal de straffeprocessuelle regler i retsplejeloven om den sigtedes rettigheder og bevisbyrdereglerne anvendes. Se afsnit A.C.3.4.2 om sigtelse og afsnit A.C.3.4.5 om bevisbyrde.

I en straffesag er det SKAT, der har bevisbyrden for, at der er begået et strafbart forhold. Bødens størrelse er afledt af retspraksis. Ved ny lovgivning eller ønske om en ændret praksis, skal der derfor anlægges prøvesager ved domstolene.

Hvis udfaldet af prøvesagerne viser en ensartet strafudmåling, og Rigsadvokaten tilkendegiver, at domstolene har anlagt en fast bødepraksis, kan SKAT anvende det fastlagte bødeniveau ved administrative bødeforelæg for overtrædelse af den nye lovgivning. Det samme gælder, hvis domstolene i prøvesagerne har ændret den tidligere bødepraksis.

Vedtaget bødeforelæg

Et vedtaget bødeforelæg har samme retsvirkning som en endelig dom. Se RPL § 832, stk. 3.

Der kan indgås forlig om betaling af omkostninger til beskikket forsvarer. Se afsnit A.C.3.3 om forsvarerbistand.