Dokumentets metadata

Dokumentets dato:24-10-2023
Offentliggjort:10-11-2023
SKM-nr:SKM2023.528.SR
Journalnr.:23-0963312
Referencer.:Pensionsbeskatningsloven
Kildeskatteloven
Dokumenttype:Afgørelse


Dispensation til nedsat pensionsudbetalingsalder for flyvende personel #2

Skatterådet godkendte, at pensionsudbetalingsalderen for piloter og kabinepersonale ansat i H1 og H2 blev nedsat til 55 år. Afhængig af pensionsordningernes type, kan Skatterådet godkende nedsat pensionsudbetalingsalder efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b, § 8, stk. 1, nr. 3, § 10, stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr. 4 og § 12, stk. 1, nr. 3.

Dispensationen blev givet med den begrundelse, at de nævnte medarbejdere blev udsat for arbejdsbetingede belastninger, som kunne begrunde en nedsat pensionsudbetalingsalder. Herudover blev der lagt vægt på, at en række andre kommercielle luftfartsselskaber har fået godkendt nedsat pensionsudbetalingsalder for flyvende personale.

En medarbejders eventuelle nedsatte pensionsudbetalingsalder i et andet sideløbende ansættelsesforhold var ikke gældende for arbejdsgiverpensionsordninger, som H1 og H2 tilbød deres piloter og kabinepersonale som en del af deres ansættelsesvilkår.


Anmodning om dispensation til nedsat pensionsudbetalingsalder

Med henvisning til pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og tilsvarende bestemmelser i loven anmodes Skatterådet om at godkende en lavere pensionsalder for piloter og kabinepersonale i H1 og H2. Konkret anmodes om, at Skatterådet godkender en pensionsalder på:

Beskrivelse af de faktiske forhold

1. G-koncernens struktur og de enkelte virksomheders placering i koncernen

G-koncernen ejes overordnet af G1.

G2 Konsortiet ejes af tre selskaber, G3, G4 og G5 ("de oprindelige luftfartsselskaber").

G1 ejer herudover blandt andet selskabet G6, som bl.a. ejer H1 og H2.

2. Tredobbelt ansættelsesforhold

Pilotgruppen er ansat i henholdsvis G2, H1 eller i H2 og kan tillige være omfattet af andre ansættelsesforhold.

Piloter ansat i H1 og H2 er omfattet af et tredobbelt ansættelsesforhold, hvilket ses af følgende overenskomstmæssige bestemmelse:

"Ansættelse i andre selskaber

For piloter på DPFs aftale, som er ansat i [H2] og [H1], gælder, at de også er ansat i respektive AOC og i [G2]. Det er dog hhv. [H2] og [H1], som udøver arbejdsgiveransvar. Såfremt piloten opsiges, er parterne enige om, at ansættelse i alle tre selskaber dermed ophører."

Det tredobbelte ansættelsesforhold (ansættelse i andre selskaber) medfører følgende:

3. 5-Partsaftalen om fælles karriereveje

Til orientering kan det oplyses, at 5-Partsaftalen omfatter parterne G9 og de fire pilotforeninger (P1, P2, P3, og P4). Navnet kommer fra forhandlinger i 2015, hvor G9 indgik aftale om karriereveje for piloterne mod at pilotforeningerne/piloterne skulle levere besparelser.

Piloter ansat i G2, H1 og H2 er omfattet af 5-Partsaftalen om fælles karriereveje.

Aftalen medfører, at piloterne igennem et fuldt karriereforløb forventes at skifte imellem de respektive selskaber bl.a. i forbindelse med overgang fra styrmand til kaptajn eller fra styrmand på mindre fly i H1 til styrmand på store fly i G2, som trafikerer oversøiske destinationer i Nordamerika og Asien.

Spørgers opfattelse og begrundelse

Begrundelse for lavere pensionsalder

Indledningsvis skal det anføres, at G2 har fået Ligningsrådets godkendelse af en pensionsalder på 55 år for piloter og kabinepersonale.

Det er den nye struktur med selskaberne H1 og H2, der nødvendiggør nærværende anmodning om Skatterådets godkendelse af lavere pensionsalder. H1 og H2 leverer piloter og kabinepersonale (kabineledere, stewarder m.v.) til koncernens flyselskaber.

Statens Institut for Strålebeskyttelse, der hører under Sundhedsstyrelsen, udarbejdede i 2012 en orientering om kosmisk stråling. Dosis af kosmisk stråling er et udtryk for virkningen af den energi, som strålingen afsætter i kroppen. Det fremgår af materialet, at personer ved flyvning i 10-12 km højde udsættes for en kosmisk stråling, der er 50-400 gange højere end ved havoverfladen, og at strålingen stiger, jo højere flyvehøjden er. Det skal dog anføres, at flybesætninger, der arbejder for danske flyselskaber, er væsentligt under dosisgrænsen for arbejdstagere, jf. sundhedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 823 af 31. december 1997 om dosisgrænser for ioniserende stråling.

Fra Branchevejledningen for luftfart, der omhandler de øvrige arbejdsbetingede belastninger som flyvende personel udsættes for, kan uddrages følgende:

4.1 Piloter

Der eksisterer flere aldersrestriktioner i henhold til Lov om luftfart, samt European Aviation Safety (EASA), der regulerer de fælleseuropæiske regler for civil luftfart, og fungerer som det europæiske luftfartssikkerhedsagentur. Eksempelvis foreskriver EASA's regler, at kun én ud af de to piloter i cockpittet på et civilt luftfartøj må være over 60 år. Der eksisterer således en række uhensigtsmæssige driftsmæssige begrænsninger, hvis man har for mange piloter over denne alder, herunder en række øvrige helbredskrav, der nødvendiggør en lavere pensionsalder for det flyvende personale.

Som anført indledningsvis under punkt 4 er der en række arbejdsbetingede belastninger for piloter af en sådan karakter, at de udsættes for arbejdsbetingede lidelser, der kan begrunde en nedsat pensionsalder.

Pensionsalderen ønskes fastsat til 55 år i lighed med den nugældende af Ligningsrådet godkendte pensionsalder for piloter i G2, idet vi skal tillade os at henvise til punkt 2 om "Tredobbelt ansættelsesforhold" og punkt 3 om "5-Partsaftalen om fælles karrierevej".

Det er i G9's driftsmæssige interesse, at piloterne uhindret kan skifte imellem de respektive selskaber, uden at pensionsudbetalingsalderen skal blive en hæmsko for de i ansættelsesforholdet oprettede pensionsordninger.

4.2 Kabinepersonale

Som anført indledningsvis under punkt 4 er der en række arbejdsbetingede belastninger for kabinepersonale af en sådan karakter, at de udsættes for arbejdsbetingede lidelser, der kan begrunde en nedsat pensionsalder.

Det vil administrativt være nemmere for G9, hvis kabinepersonalet i H1 og H2 fik godkendt samme pensionsalder som kabinepersonalet i G2. Men vi er selvfølgelig bekendt med de senest to offentliggjorte afgørelse, hvor der blev godkendt en pensionsalder på 62 år, som dog var ønsket af spørger.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Begrundelse

Pensionsudbetalingsalderen er 3 år før folkepensionsalderen, jf. pensionsbeskatningslovens § 1 A, stk. 1.

Efter pensionsbeskatningslovens § 1 A, stk. 2, gælder dog følgende pensionsudbetalingsalder for konkrete årgange:

Folkepensionsalderen fremgår af lov om social pension § 1 a. Efter lov om social pension § 1 a, stk. 1, er en persons folkepensionsalder afhængig af personens fødselsår, og ligger i intervallet 65 år for personer født før den 1. januar 1954, og 69 år for personer født efter 31. december 1966.

Der gælder andre pensionsudbetalingsaldre for pensionsordninger, som er oprettet tidligere end 1. januar 2018, jf. nedenfor.

For ordninger oprettet i perioden 1. maj 2007 til 31. december 2017 er pensionsudbetalingsalderen 5 år før folkepensionsalderen, jf. § 1 a, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 1088 af 3. september 2015 af pensionsbeskatningsloven og § 8, stk. 4, i lov nr. 1682 af 26. december 2017 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. Dog gælder dog, som nævnt ovenfor, særlige regler for konkrete årgange, jf. pensionsbeskatningslovens § 1 A, stk. 2.

For ordninger oprettet før 1. maj 2007 er tidspunktet for tidligste udbetaling af ordningen 60 år, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, litra a, § 8, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., § 10, stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr. 5, § 12, stk. 1, nr. 3, i lovbekendtgørelse nr. 1120 af 10. november 2006 af pensionsbeskatningsloven. Der henvises også til overgangsreglerne i § 4, stk. 4, i lov nr. 347 af 18. april 2007 om ændring af pensionsbeskatningsloven, lov om en arbejdsmarkedsfond og kildeskatteloven, samt § 8, stk. 4, i lov nr. 1682 af 26. december 2017 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love.

Skatterådet har hjemmel til at dispensere til en lavere pensionsudbetalingsalder. Dette fremgår af pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b, § 8, stk. 1, nr. 3, § 10, stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr. 4 og § 12, stk. 1, nr. 3.

Dispensationshjemlens anvendelsesområde beskrives i forarbejderne til den første pensionsbeskatningslov, som blev indført ved lov nr. 310 af 28. maj 1971. Det følger således af bemærkningerne til § 2, nr. 4, i lovforslag nr. 13 af 7. oktober 1970 til lov om beskatningen af pensionsordninger m.v., at:

"(…) Fra aldersgrænsen kan der, ligesom det nu er tilfældet for kapitalpensionsordninger, dispenseres af ligningsrådet. Denne dispensationshjemmel må forventes anvendt efter tilsvarende retningslinjer som nu følges i praksis, hvorefter der f.eks. er meddelt konkrete godkendelser af en 55 års aldersgrænse for grupper af arbejdstagere med særligt anstrengende eller opslidende arbejde. Dispensation kan også tænkes givet f.eks. i tilfælde, hvor der for en virksomhed med særlig motivering og efter en forud fastlagt plan gælder regler om afskedigelse med pension før det 60. år."

Skatterådet (tidligere Ligningsrådet) har godkendt, at 36 medarbejdergrupper i konkrete ansættelsesforhold har fået nedsat pensionsudbetalingsalderen til 55 år henholdsvis 62 år.

De 35 af medarbejdergrupperne i konkrete ansættelsesforhold, som har fået godkendt en nedsat pensionsudbetalingsalder, er oplistet i Den juridiske vejledning 2023-2, afsnit C.A.10.2.1.1.2.1, "Lavere pensionsalder godkendt af Lignings- eller Skatterådet". Derudover har A A/S også fået godkendelse af nedsat pensionsalder til 55 år for selskabets kabineansatte og piloter, herunder også kontoransatte med en funktion som kabineansat og/eller pilot, jf. SKM2023.452.SR.

Disse medarbejdergrupper i konkrete ansættelsesforhold, som har fået godkendt en nedsat pensionsudbetalingsalder, fremgår af Den juridiske vejledning, afsnit C.A.10.2.1.1.2.1:

Det fremgår af ovenstående, at 13 af de 36 medarbejdergrupper i konkrete ansættelsesforhold, der har fået godkendt en lavere pensionsudbetalingsalder, er i kommercielle luftfartsselskaber, hvor pensionsudbetalingsalderen er nedsat til 55 år, og 3 i kommercielle luftfartsselskaber, hvor pensionsudbetalingsalderen er nedsat til 62 år. I alt har 16 luftfartsselskaber dermed fået godkendt en nedsat pensionsudbetalingsalder.

For de 13 kommercielle luftfartsselskaber, hvor pensionsudbetalingsalderen er nedsat til 55 år i, gælder 13 af sagerne for piloter, mens 6 af sagerne gælder for stewarder, stewardesser m.fl.

Som det fremgår af ovenstående liste, har piloter, stewarder og stewardesser i G9 fået godkendt en nedsat pensionsudbetalingsalder på 55 år. Spørgerne i denne sag er selskaberne H1 og H2. Der er tale om aktieselskaber, dvs. selvstændige juridiske enheder, som ikke tidligere har fået Skatterådets godkendelse af nedsat pensionsudbetalingsalder. Skattestyrelsen er derfor enig i, at det er nødvendigt at ansøge om en selvstændig godkendelse af, at pensionsudbetalingsalderen nedsættes for arbejdsgiverpensionsordninger, som H1 og H2 tilbyder deres piloter og kabinepersonale som en del af deres ansættelsesvilkår, selv om der foreligger en tidligere godkendelse af nedsat pensionsalder for piloter, stewarder og stewardesser i G9.

Det fremgår af oplysningerne, at piloter ansat i H1 og H2 er omfattet af et tredobbelt ansættelsesforhold. Det tredobbelte ansættelsesforhold medfører ifølge oplysningerne, at piloter, som udfører arbejde på fly registreret i H1, er ansat i H1 og det dertil hørende driftsselskab G7 samt i G2. Piloter, som udfører arbejde på fly registreret i H2, er ansat i H2 og det dertil hørende driftsselskab G8, samt i G2.

Skattestyrelsen bemærker, at det tredobbelte ansættelsesforhold ikke ændrer på, at det er nødvendigt, at H1 og H2 ansøger om en nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen for deres piloter og kabinepersonale, idet en medarbejders eventuelle nedsatte pensionsudbetalingsalder i et andet ansættelsesforhold ikke gælder for arbejdsgiverpensionsordninger, som H1 og H2 tilbyder deres piloter og kabinepersonale som en del af deres ansættelsesvilkår.

Som begrundelse for ønsket om en nedsat pensionsudbetalingsalder har selskaberne henvist til en række arbejdsbetingede belastninger mv. for det flyvende personale. Disse belastninger vedrører kosmisk stråling, hvilket fremgår af en orientering om kosmisk stråling fra Statens Institut for Strålebeskyttelse. Derudover er der ifølge Branchevejledningen for luftfart øvrige arbejdsbetingede belastninger for flyvende personel, som omhandler forhøjet forekomst af øre- næse- og halsproblemer hos såvel piloter om kabinepersonale på grund af den lave luftfugtighed, der udtørrer slimhinderne i luftvejene. Endvidere giver de begrænsede muligheder for fysisk udfoldelse forhøjet forekomst af rygproblemer hos piloter og nedslidning i bevægeapparatet hos kabinepersonalet. Hertil kommer, at støjniveauet er problematisk, idet støj kan påvirke medarbejdernes stressniveau og give tinnitus.

For piloternes vedkommende henviser Spørgerne endvidere til EASA's regler om aldersgrænser for piloter i kommerciel luftfart. Skattestyrelsen bemærker hertil, at det følger af regel FCL.065 fra the European Union Aviation Safety Agency (EASA), at en pilot, som er fyldt 60 år, kun må fungere som pilot på et kommercielt fly, såfremt der indgår andre piloter på flyvningen. Efter det fyldte 65. år må en pilot ikke længere føre fly i kommerciel luftfart.

Skattestyrelsen finder på ovenstående baggrund, at selskabernes piloter og kabinepersonale er omfattet af anvendelsesområdet for dispensationshjemlen.

Hertil kommer, at de nævnte arbejdsbetingede lidelser mv. må antages at være de samme for piloter og kabinepersonale i H1 og H2, som i de 13 kommercielle luftfartsselskaber, der tidligere har fået godkendt en nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen til 55 år for deres ansatte piloter og de 6 kommercielle luftfartsselskaber, der har fået godkendt en nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen til 55 år for deres ansatte stewarder, stewardesser m.fl. Endvidere er selskabets piloter underlagt de samme internationale regler for piloters alder.

Det er på baggrund af antallet af kommercielle luftfartsselskaber, der har fået nedsat pensionsudbetalingsalderen, Skattestyrelsens opfattelse, at Skatterådet har fast praksis for, at flyvende personales arbejdsfunktioner medfører en sådan nedslidning og andre arbejdsbetingede lidelser, at der kan ske en nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen.

På baggrund af ovenstående er det Skattestyrelsens opfattelse, at der bør gives dispensation til nedsat pensionsudbetalingsalder til 55 år for piloter og kabinepersonale ansat i H1 og H2.

Skattestyrelsen er opmærksom på, at pensionsudbetalingsalderen i 3 tidligere tilfælde udelukkende er nedsat til 62 år. Det gælder for piloter i Norwegian Crew Resorces Denmark ApS, jf. SKM2022.246.SR, piloter i Pilot Services Danmark ApS, jf. SKM2017.381.SR, og kabineledere, stewarder og stewardesser i Cabin Services DK ApS, jf. SKM2017.381.SR. Dette ændrer imidlertid ikke på resultatet, idet der i disse 3 tilfælde udelukkende er ansøgt om, at få pensionsudbetalingsalderen nedsat til 62 år.

Den nedsatte pensionsudbetalingsalder gælder alene arbejdsgiverordninger, som er indgået under ansættelsesforholdet i selskaberne. Evt. private pensionsordninger er ikke omfattet heraf, og skal derfor oprettes med sædvanligt udbetalingstidspunkt.

Fratræder arbejdstageren ansættelsesforholdet før den nedsatte pensionsudbetalingsalder, bevares denne. Dette gælder også, selv om ejeren fortsætter med at indbetale til ordningen. Videreføres ordningen hos en ny arbejdsgiver, anses ordningen for en ny ordning. For denne nye ordning gælder de almindelige vilkår, medmindre den også omfattes af godkendelsen. Se Den juridiske vejledning, afsnit C.A.10.2.1.1.2.1. i underafsnittet "Lavere pensionsalder godkendt af Lignings- eller Skatterådet".

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at anmodningen imødekommes.

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Lovgrundlag

Lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022, § 1 a

Folkepensionsalderen er:

1) 65 år for personer, der er født før den 1. januar 1954.

2) 65 1/2 år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1954 til den 30. juni 1954.

3) 66 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1954 til den 31. december 1954.

4) 66 1/2 år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1955 til den 30. juni 1955.

5) 67 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1955 til den 31. december 1962.

6) 68 år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1963 til den 31. december 1966.

7) 69 år for personer, der er født efter den 31. december 1966.

Stk. 2. I 2015 og herefter hvert 5. år beregnes, jf. stk. 3, om folkepensionsalderen for personer født efter den 31. december 1962 skal reguleres.

Stk. 3. Folkepensionsalderen for personer født efter den 31. december 1962 forhøjes, hvis den gennemsnitlige levetid for 60-årige i de seneste 2 år på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse heraf overstiger levetiden i 2004-2005 på 81,4 år. Levetiden opgøres som et simpelt gennemsnit for mænd og kvinder. Folkepensionsalderen fastsættes af beskæftigelsesministeren til levetiden for 60-årige i de seneste 2 år tillagt en forudsat stigning i levetiden på 0,6 år og fratrukket en forudsat folkepensionsperiode på 14,5 år. Der afrundes til nærmeste halve år. Folkepensionsalderen reguleres med højst 1 år ad gangen. Folkepensionsalderen fastsættes med virkning pr. 1. januar i kalenderåret 15 år efter det år, hvori folkepensionsalderen reguleres.

Pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1327 af 10. september 2020 om beskatningen af pensionsordninger m.v.

Pensionsbeskatningslovens § 1 A, stk. 1

Ved pensionsudbetalingsalderen forstås i denne lov 3 år før folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. For personer født i perioden til og med den 31. december 1958 er pensionsudbetalingsalderen 60 år. For personer født i perioden 1. januar 1959 - 30. juni 1959 er pensionsudbetalingsalderen 60 ½ år. For personer født i perioden 1. juli 1959 - 31. december 1959 er pensionsudbetalingsalderen 61 år. For personer født i perioden 1. januar 1960 - 30. juni 1960 er pensionsudbetalingsalderen 61 ½ år.

Pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b

En pensionsordning med lige store løbende udbetalinger skal gå ud på at sikre pension i form af lige store løbende ydelser, der bortfalder ved den pensionsberettigedes død, idet kravet om lige store ydelser ikke gælder pensionsordninger omfattet af nr. 1, og som udbetales:

(…)
4. fra en pensionskasse der opfylder betingelserne i § 3, eller i henhold til en forsikring der opfylder betingelserne i § 4, dog kun hvis ydelserne fra pensionskassen eller forsikringsselskabet har karakter af:

a) alderspension, hvis udbetalinger er livsvarige og tidligst begynder på det tidspunkt, hvor pensionsudbetalingsalderen nås, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet,

b) ophørende alderspension, hvis udbetalinger sker over mindst 10 år, jf. dog § 41, stk. 1, nr. 13 og tidligst begynder på det tidspunkt, hvor pensionsudbetalingsalderen nås, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet,

Pensionsbeskatningslovens § 8, stk. 1, nr. 3

En rateforsikring i pensionsøjemed skal indeholde bestemmelser om, at forsikringssummen udbetales i lige store rater over mindst 10 år, jf. dog stk. 3, § 15 B, stk. 4 og § 41, stk. 1, nr. 3, og at rater, der kommer til udbetaling, medens forsikrede lever, tilfalder ham. Endvidere skal følgende betingelser være opfyldt:
(…)

3. Der kan ikke aftales senere forfaldstudspunkt for sidste rate, end første policedag 30 år efter at den forsikrede når pensionsudbetalingsalderen. Rateudbetalingen kan tidligst påbegyndes på det tidspunkt, hvor den forsikrede når pensionsudbetalingsalderen, og for pensionsordninger omfattet af § 15 A tidligst 5 år efter at policen er oprettet, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet. (…)

Pensionsbeskatningslovens § 10, stk. 1, nr. 3

En kapitalforsikring i pensionsøjemed skal opfylde følgende betingelser:

(…)

3. Er forsikringen ikke tegnet som en ren dødsfaldsforsikring, skal policen indeholde bestemmelse om udbetaling til den forsikrede selv tidligst på det tidspunkt, hvor den forsikrede når pensionsudbetalingsalderen, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet, (…).

Pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 4

En rateopsparing i pensionsøjemed skal indeholde bestemmelse om, at (…). Endvidere skal følgende betingelser være opfyldt:
(…)
4. Der kan ikke aftales senere udbetaling for sidste rate, end kalenderåret 30 år efter at kontohaveren når pensionsudbetalingsalderen. Rateudbetalingen kan tidligst påbegyndes på det tidspunkt, hvor kontohaveren når pensionsudbetalingsalderen (…), medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet. (…)

Pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 3

En opsparing i pensionsøjemed skal opfylde følgende betingelser:

(…)
3. Til kontoen skal være knyttet en bestemmelse om, at udbetaling til kontohaveren sker tidligst på det tidspunkt, hvor kontohaveren når pensionsudbetalingsalderen, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet, (…)

Lov nr. 1682 af 26. december 2017 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love

§ 8, stk. 4

For pensionsordninger oprettet før den 1. maj 2007 opretholdes tidspunktet for tidligste udbetaling af ordningen efter de regler, som fremgår af pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1120 af 10. november 2006. For pensionsordninger oprettet fra og med den 1. maj 2007 til og med den 31. december 2017 opretholdes tidspunktet for tidligste udbetaling af ordningen efter de regler, som fremgår af pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1088 af 3. september 2015.

Lovbekendtgørelse nr. 1088 af 3. september 2015 om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven)

§ 1 a

Ved pensionsudbetalingsalderen forstås i denne lov tidspunktet 5 år før folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. For personer født i perioden 1. januar 1954 - 31. december 1958 er pensionsudbetalingsalderen 60 år. For personer født i perioden 1. januar 1959 - 30. juni 1959 er pensionsudbetalingsalderen 60½ år. For personer født i perioden 1. juli 1959 - 31. december 1959 er pensionsudbetalingsalderen 61 år. For personer født i perioden 1. januar 1960 - 30. juni 1960 er pensionsudbetalingsalderen 61½ år.

Lov nr. 347 af 18. april 2007 om ændring af pensionsbeskatningsloven, lov om en arbejdsmarkedsfond og kildeskatteloven

§ 4, stk. 4

§ 1, nr. 1, 3-18, 20-28, 30, 31 og 40, har virkning for pensionsordninger, der oprettes den 1. maj 2007 eller senere, og for pensionsordninger oprettet før dette tidspunkt, i det omfang den skattepligtige aftaler det med sit pensionsinstitut.

Lovbekendtgørelse nr. 1120 af 10. november 2006 af lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven)

§ 2, stk. 1, nr. 4, litra a

En pensionsordning med løbende udbetalinger skal gå ud på at sikre pension i form af løbende ydelser, der bortfalder ved den pensionsberettigedes død, og som udbetales:

(…)

4. fra en pensionskasse, der opfylder betingelserne i § 3, eller i henhold til en forsikring, der opfylder betingelserne i § 4, dog kun hvis ydelserne fra pensionskassen eller forsikringsselskabet har karakter af:

a) alderspension, hvis udbetalinger sker over mindst 10 år og tidligst begynder ved det fyldte 60. år, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet, (…)

§ 8, stk. 1, nr. 3

En rateforsikring i pensionsøjemed skal indeholde bestemmelser om, at forsikringssummen udbetales i lige store rater over mindst 10 år, jf. dog stk. 3 og § 15 B, stk. 5, og at rater, der kommer til udbetaling, medens forsikrede lever, tilfalder ham. Endvidere skal følgende betingelser være opfyldt:

(…)

3. Der kan ikke aftales senere forfaldstidspunkt for sidste rate end første policedag efter den forsikredes fyldte 85. år. Rateudbetalingen kan tidligst påbegyndes ved forsikredes fyldte 60. år og tidligst 5 år efter, at policen er oprettet, jf. dog § 15 B, stk. 1, medmindre lavere aldersgrænse end forsikredes fyldte 60. år er godkendt af Skatterådet. (…)

§ 10, stk. 1, nr. 3

En kapitalforsikring i pensionsøjemed skal opfylde følgende betingelser:

(…)

3. Er forsikringen ikke tegnet som en ren dødsfaldsforsikring, skal policen indeholde bestemmelse om udbetaling til den forsikrede selv tidligst ved det fyldte 60. år, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet, og senest ved første policedag efter det fyldte 70. år. (…)

§ 11 A, stk. 1, nr. 5

En rateopsparing i pensionsøjemed skal indeholde bestemmelse om, at det opsparede pensionsbeløb udbetales i rater over mindst 10 år, jf. dog § 15 B, stk. 6, og at rater, der kommer til udbetaling, medens kontohaveren lever, skal udbetales til denne. Endvidere skal følgende betingelser være opfyldt:

(…)

5. Der kan ikke aftales senere udbetaling for sidste rate end det kalenderår, hvori kontohaveren fylder 85 år. Rateudbetalingen kan tidligst påbegyndes ved kontohaverens fyldte 60. år og tidligst 5 år efter, at kontoen er oprettet, jf. dog § 15 B, stk. 1, medmindre lavere aldersgrænse end kontohaverens fyldte 60. år er godkendt af Skatterådet. (…)

§ 12, stk. 1, nr. 3

En opsparing i pensionsøjemed skal opfylde følgende betingelser:

(…)

3. Til kontoen skal være knyttet bestemmelse om, at udbetaling til kontohaveren sker tidligst ved det fyldte 60. år, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet, og senest ved det fyldte 70. år. (…)

Easy Access Rules for Aircrew (Regulation (EU) No 1178/2011), Annex I (Part- FCL), Subpart A - General requirements

FCL.065 Curtailment of privileges of licence holders aged 60 years or more in commercial air transport, Regulation (EU) 2020/359

(a) Age 60-64. Aeroplanes and helicopters. The holder of a pilot licence who has attained the age of 60 years shall not act as a pilot of an aircraft engaged in commercial air transport except:

(1) as a member of a multi-pilot crew; and

(2) provided that such a holder is the only pilot in the flight crew who has attained the age of 60 years.

(b) Age 65. The holder of a pilot licence who has attained the age of 65 years shall not act as a pilot of an aircraft engaged in commercial air transport.

Forarbejder

Bemærkningerne til § 2, nr. 4 i lovforslag nr. 13 af 7. oktober 1970 til lov om beskatningen af pensionsordninger m.v.

(…)

Med henblik på at understrege pensionsformålet har man derimod fundet det rimeligt i lighed med de regler der nu gælder for kapitalpensionsordninger, at stille det vilkår, at pensionskassevedtægterne eller forsikringspolicen som hovedregel ikke må give ret til "alderspension" før det 60. år. Udtrykket "alderspension" omfatter også rene livrenteforsikringer, herunder såvel opsatte som straks begyndende livrenter. Fra aldersgrænsen kan der, ligesom det nu er tilfældet for kapitalpensionsordninger, dispenseres af ligningsrådet. Denne dispensationshjemmel må forventes anvendt efter tilsvarende retningslinjer, som nu følges i praksis, hvorefter der f.eks. er meddelt konkrete godkendelser af en 55 års aldersgrænse for grupper af abejdstagere med særligt anstrengende eller opslidende arbejde. Dispensationen kan også tænkes givet f.eks. i tilfælde, hvor der for en virksomhed med særlig motivering og efter en forud fastlagt plan gælder regler om afskedigelse med pension før det 60. år. (…)

Praksis

SKM2023.452.SR
Skatterådet godkendte nedsat pensionsudbetalingsalder til 55 år for piloter og kabinepersonale ansat i A A/S, jf. pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b (livrente), § 8, stk. 1, nr. 3 (rateforsikring) og § 10, stk. 1, nr. 3 (aldersforsikring). Dispensationen omfattede endvidere kontorpersonale, der havde funktion som pilot eller kabinepersonale, såfremt den konkrete medarbejder kontinuerligt henlagde de oplyste ca. 80 pct. af arbejdstiden i luften.

Dispensationen blev givet ud fra en vurdering af, at de omhandlede medarbejdere udsættes for nedslidning og arbejdsbetingede lidelser, der kunne berettige til en tidligere pensionsudbetalingsalder. Der blev videre henset til, at en række andre kommercielle luftfartsselskaber havde fået godkendt nedsat pensionsalder.

SKM2022.246.SR
Skatterådet godkendte, at pensionsudbetalingsalderen for piloter og kabinepersonale ansat hos Selskabet kunne nedsættes til 62 år. Afhængig af pensionsordningernes type kan Skatterådet godkende nedsat pensionsudbetalingsalder efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b, § 8, stk. 1, nr. 3, § 10, stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr. 4 og § 12, stk. 1, nr. 3. Dispensationen blev givet med den begrundelse, at de nævnte medarbejdere udsættes for arbejdsbetingede lidelser, som kan begrunde en nedsat pensionsudbetalingsalder. Herudover blev der lagt vægt på, at en række andre kommercielle luftfartsselskaber har fået godkendt nedsat pensionsudbetalingsalder for flyvende personale.

SKM2017.381.SR
Skatterådet imødekommer anmodning om godkendelse af lavere pensionsalder for kabinepersonale og piloter.

Den juridiske vejledning 2023-2, afsnit C.A.10.2.1.1.2.1. i underafsnittet "Lavere pensionsalder godkendt af Lignings- eller Skatterådet"
De virksomheder og de medarbejdergrupper, der har fået godkendt lavere pensionsalder af Ligningsrådet/Skatterådet, er:

Den lavere pensionsalder gælder kun arbejdsgiverordninger, som en arbejdstager har indgået, mens han eller hun havde et ansættelsesforhold inden for et af de områder, der er nævnt. Private ordninger skal derfor oprettes med sædvanligt udbetalingstidspunkt.

Ved fratræden før den nedsatte pensionsalder bevares denne, uanset ejeren fortsætter indbetalingerne til ordningen. Videreføres ordningen med en ny arbejdsgiver i et nyt ansættelsesforhold, anses ordningen dog for en ny pensionsordning. For den nye ordning gælder de almindelige vilkår, medmindre den også omfattes af godkendelsen. (…)