Dokumentets metadata

Dokumentets dato:26-10-2021
Offentliggjort:20-09-2023
SKM-nr:SKM2023.452.SR
Journalnr.:21-0282692
Referencer.:Pensionsbeskatningsloven
Dokumenttype:Afgørelse


Dispensation til nedsat pensionsudbetalingsalder for flyvende personale

Skatterådet godkendte nedsat pensionsudbetalingsalder til 55 år for piloter og kabinepersonale ansat i A A/S, jf. pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b (livrente), § 8, stk. 1, nr. 3 (rateforsikring) og § 10, stk. 1, nr. 3 (aldersforsikring). Dispensationen omfattede endvidere kontorpersonale, der havde funktion som pilot eller kabinepersonale, såfremt den konkrete medarbejder kontinuerligt henlagde de oplyste ca. 80 pct. af arbejdstiden i luften.

Dispensationen blev givet ud fra en vurdering af, at de omhandlede medarbejdere udsættes for nedslidning og arbejdsbetingede lidelser, der kunne berettige til en tidligere pensionsudbetalingsalder. Der blev videre henset til, at en række andre kommercielle luftfartsselskaber havde fået godkendt nedsat pensionsalder.


Anmodning om dispensation til nedsat pensionsudbetalingsalder

Selskabet anmoder om nedsættelse af pensionsalderen for selskabets flyvende personale til 55 år.

Beskrivelse af de faktiske forhold

Anmodningen angår selskabets flyvende personale, som har en arbejdsgiveradministreret pensionsordning.

Der er tale om kabineansatte og piloter, herunder også kontoransatte med en funktion som kabineansat og/eller pilot.

Selskabet har oplyst, at de nævnte kontoransatte primært er ansat som kabineansat eller pilot, idet de fast indgår i vagtplanlægningen. Flyvning er for disse medarbejdere prioriteret fremfor kontorfunktionen, og arbejdstiden er fordelt med ca. 80 pct. flyvetid og 20 pct. kontorarbejde.

Den nuværende arbejdsgiveradministrerede pensionsordning er oprettet i B, og der er tale om henholdsvis ratepension, livrente og/eller alderspension.

Spørgers opfattelse og begrundelse

Selskabet ønsker Skatterådets godkendelse af en nedsættelse af pensionsalderen til 55 år for selskabets flyvende personale - kabinepersonale og piloter.

Nedsættelse af pensionsalderen er nødvendig, da selskabets flyvende personale udsættes for fysisk og psykisk belastning i deres daglige udførelse af deres arbejde. Belastningen nedslider kroppen i et betydeligt omfang, som gør det vanskeligt at fungere på arbejdsmarkedet frem til folkepensionsalderen.

Følgende faktorer belaster kroppen fysisk og psykisk, som kan give kroniske mén:

Derudover er nedsættelse af pensionsalderen nødvendig, da selskabet er underlagt aldersrestriktioner reguleret af det fælleseuropæiske reglement for luftfart, European Aviation Safety Agency (EASA).

EASAs regler foreskriver, at kun én ud af to piloter i cockpittet på luftfartøjet må være over 60 år. For selskabet medfører dette driftsmæssige begrænsninger, hvis selskabet har for mange piloter over 60 år.

Selskabet ønsker derudover at kunne konkurrere på lige fod med lignende selskaber, som har fået godkendt en nedsættelse af pensionsalderen af Skatterådet. Det er vigtigt for selskabet at have en sammenlignelig pensionsordning med konkurrerende virksomheder for at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere.

Pensionsalderen ønskes nedsat hurtigst muligt.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Begrundelse

Fra den 1. januar 2018 er pensionsudbetalingsalderen 3 år før folkepensionsalderen, jf. pensionsbeskatningslovens § 1 A, stk. 1.

Efter § 1 A, stk. 2, gælder dog følgende pensionsudbetalingsalder for konkrete årgange:

Ifølge overgangsregler ved ændringen af pensionsudbetalingsalderen gælder herudover en anden pensionsudbetalingsalder for ordninger etableret på bestemte tidspunkter:

Pensionsudbetalingsalderen er således i forskellige varianter knyttet op på folkepensionsalderen. Folkepensionsalderen fremgår af lov om social pension § 1 a. Efter lov om social pension § 1 a, stk. 2 og 3 indekseres folkepensionsalderen i forhold til levetiden. Efter bestemmelsen er en persons folkepensionsalder afhængig af personens fødselsår, og ligger i intervallet 65 år for personer født frem til 1954 og 69 år for personer født efter 31. december 1966.

For de konkret omhandlede ordninger ligger Skatterådets dispensationshjemmel i pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b (livrente), § 8, stk. 1, nr. 3 (rateforsikring) og § 10, stk. 1, nr. 3 (alderspension).

Anvendelsesområdet for dispensationshjemlen fremgår af forarbejderne til den første pensionsbeskatningslov, som indført ved lov nr. 310 af 28-05-1971 (LF 13 1970-71, 1. samling). Det fremgår heraf, at "…dispensationshjemlen må forventes anvendt efter tilsvarende retningslinjer som nu følges i praksis, hvorefter der f.eks. er meddelt konkrete godkendelser af en 55 års aldersgrænse for grupper af arbejdstagere med særligt anstrængende eller opslidende arbejde. Dispensation kan også tænkes givet f.eks. i tilfælde, hvor der for en virksomhed med særlig motivering og efter en forud fastlagt plan gælder regler om afskedigelse med pension før det 60. år…"

Ifølge regel FCL.065 fra European Aviation Safety Agency (EASA) må en pilot, som er fyldt 60 år, kun fungere som pilot på et kommercielt fly, såfremt der er indgår andre piloter på flyvningen. Efter det fyldte 65 år må en pilot ikke længere føre fly i kommerciel luftfart.

Der er anmodet om nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen til 55 år for kabinepersonale og piloter samt kontorpersonale, som også har funktion af flyvende personale.

Skatterådet (og tidligere Ligningsrådet) har i flere situationer godkendt nedsat pensionsudbetalingsalder for bl.a. piloter, stewardesser og stewarder til 55 år hhv. 62 år. Arbejdsgivere, der har fået godkendt en lavere pensionsudbetalingssalder for deres ansatte, er oplistet i Den juridiske vejledning afsnit C.A.10.2.1.1.2.1 i underafsnittet "Lavere pensionsalder godkendt af Lignings- eller Skatterådet".

Der er oplistet 34 medarbejdergrupper i konkrete ansættelsesforhold, hvor der er godkendt en lavere pensionsalder. For 12 af disse er der tale om kommercielle luftfartsselskaber, hvor pensionsalderen er nedsat til 55 år samt 2, hvor den er nedsat til 62 år.

Selskabet har henvist til en række arbejdsbetingede belastninger mv. for det flyvende personale, som begrundelse for nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen. De nævnte arbejdsbetingede lidelser og belastninger ses at være de samme, for kabinepersonale i det anmodende selskab, som i de øvrige kommercielle luftfartsselskaber, der har fået godkendt nedsat pensionsudbetalingsalder. 14 andre kommercielle luftfartsselskaber har fået nedsat pensionsudbetalingsalderen for deres arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger til 55 hhv. 62 år. Skattestyrelsen finder på den baggrund, at Skatterådet har fast praksis for, at arbejdsfunktioner som flyvende personale medfører en sådan nedslidning og andre arbejdsbetingede lidelser, at der kan ske nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen. På dette grundlag bør der også i nærværende tilfælde gives dispensation til nedsat pensionsudbetalingsalder for piloter og kabinepersonale.

Selskabet har ligeledes anmodet om nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen for kontorpersonale med funktion af kabinepersonale eller pilot. Der er ikke tidligere givet dispensation til nedsat pensionsudbetalingsalder for sådant personale.

Det er oplyst at ca. 80 pct. af arbejdstiden for disse medarbejdere udgøres af flyvninger, og at medarbejderne indgår i selskabets faste vagtplanlægning. Såfremt medarbejderne kontinuerligt anvender en så stor del af arbejdstiden som kabinepersonale eller pilot, er det Skattestyrelsens vurdering, at disse medarbejdere vil være udsat for arbejdsforhold, der fører til de oplyste arbejdsbetingede lidelser og nedslidninger.

På baggrund af ovenstående er det Skattestyrelsens opfattelse, at der kan godkendes en nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen til 55 år for kabinepersonale og piloter i selskabet. Det er endvidere Skattestyrelsens opfattelse, at godkendelsen også omfatter kontoransatte, der kontinuerligt anvender de oplyste ca. 80 pct. af arbejdstiden i en funktion som flyvende personale.

Den nedsatte pensionsudbetalingsalder gælder alene arbejdsgiverordninger, som er indgået under ansættelsesforholdet i selskabet. Evt. private pensionsordninger er ikke omfattet heraf, og skal derfor oprettes med sædvanligt udbetalingstidspunkt.

Fratræder arbejdstageren ansættelsesforholdet før den nedsatte pensionsudbetalingsalder, bevares denne. Dette gælder også, selv om ejeren fortsætter med at indbetale til ordningen. Videreføres ordningen hos en ny arbejdsgiver, anses ordningen for en ny ordning. For denne nye ordning gælder de almindelige vilkår, medmindre den også omfattes af godkendelsen. Se Den juridiske vejledning, afsnit C.A.10.2.1.1.2.1 i underafsnittet "Lavere pensionsalder godkendt af Lignings- eller Skatterådet".

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at anmodningen imødekommes.

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Lovgrundlag

Pensionsbeskatningslovens § 1a, stk. 1:
Ved pensionsudbetalingsalderen forstås i denne lov 3 år før folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. For personer født i perioden til og med den 31. december 1958 er pensionsudbetalingsalderen 60 år. For personer født i perioden 1. januar 1959 - 30. juni 1959 er pensionsudbetalingsalderen 60 ½ år. For personer født i perioden 1. juli 1959 - 31. december 1959 er pensionsudbetalingsalderen 61 år. For personer født i perioden 1. januar 1960 - 30. juni 1960 er pensionsudbetalingsalderen 61 ½ år. "

Pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b:

"En pensionsordning med lige store løbende udbetalinger skal gå ud på at sikre pension i form at lige store løbende ydelser, der bortfalder ved den pensionsberettigedes død, idet kravet om lige store ydelser ikke gælder pensionsordninger omfattet af nr. 1, og som udbetales:

4 fra en pensionskasse der opfylder betingelserne i § 3, eller i henhold til en forsikring der opfylder betingelserne i § 4, dog kun hvis ydelserne fra pensionskassen eller forsikringsselskabet har karakter af:
a) alderspension, hvis udbetalinger er livsvarige og tidligst begynder på det tidspunkt, hvor pensionsudbetalingsalderen nås, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet,

b) ophørende alderspension, hvis udbetalinger sker over mindst 10 år, jf. dog § 41, skt. 1, nr. 13 og tidligst begynder på det tidspunkt, hvor pensionsudbetalingsalderen nås, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet,…"

Pensionsbeskatningslovens § 8, stk. 1, nr. 3:

En rateforsikring i pensionsøjemed skal indeholde bestemmelser om, at forsikringssummen udbetales i lige store rater over mindst 10 år, jf. dog skt. 3, § 15 B, stk. 4 og § 41, stk. 1, nr. 3, og at rater, der kommer til udbetaling, medens forsikrede lever, tilfalder ham. Endvidere skal følgende betingelser være opfyldt:

3. Der kan ikke aftales senere forfaldstidspunkt for sidste rate, end første policedag 30 år efter at den forsikrede når pensionsudbetalingsalderen. Rateudbetalingen kan tidligst påbegyndes på det tidspunkt, hvor den forsikrede når pensionsudbetalingsalderen, og for pensionsordninger omfattet af § 15 A tidligst 5 år efter at policen er oprettet, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet…"

Pensionsbeskatningslovens § 10, stk. 1, nr. 3:

En kapitalforsikring i pensionsøjemed skal opfylde følgende betingelser:

3. Er forsikringen ikke tegnet som en ren dødsfaldsforsikring, skal policen indeholde bestemmelse om udbetaling til den forsikrede selv tidligst på det tidspunkt, hvor den forsikrede når pensionsudbetalingsalderen, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet…".

Lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 234 af 12-02-2021:

"§ 1 a. Folkepensionsalderen er:

1) 65 år for personer, der er født før den 1. januar 1954.

2) 65 1/2 år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1954 til den 30. juni 1954.

3) 66 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1954 til den 31. december 1954.

4) 66 1/2 år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1955 til den 30. juni 1955.

5) 67 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1955 til den 31. december 1962.

6) 68 år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1963 til den 31. december 1966.

7) 69 år for personer, der er født efter den 31. december 1966.

Stk. 2. I 2015 og herefter hvert 5. år beregnes, jf. stk. 3, om folkepensionsalderen for personer født efter den 31. december 1962 skal reguleres.

Stk. 3. Folkepensionsalderen for personer født efter den 31. december 1962 forhøjes, hvis den gennemsnitlige levetid for 60-årige i de seneste 2 år på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse heraf overstiger levetiden i 2004-2005 på 81,4 år. Levetiden opgøres som et simpelt gennemsnit for mænd og kvinder. Folkepensionsalderen fastsættes af beskæftigelsesministeren til levetiden for 60-årige i de seneste 2 år tillagt en forudsat stigning i levetiden på 0,6 år og fratrukket en forudsat folkepensionsperiode på 14,5 år. Der afrundes til nærmeste halve år. Folkepensionsalderen reguleres med højst 1 år ad gangen. Folkepensionsalderen fastsættes med virkning pr. 1. januar i kalenderåret 15 år efter det år, hvori folkepensionsalderen reguleres."

Easy Access Rules for Aircrew (Regulation (EU) No 1178/2011), Annex I (part FCL), Subpart A - General requirements.
FCL.065 Curtailment of privileges of licence holders aged 60 years
or more in commercial air transport, Regulation (EU) 2020/359:

"(a) Age 60-64. Aeroplanes and helicopters. The holder of a pilot licence who has attained the age of 60 years shall not act as a pilot of an aircraft engaged in commercial air transport except as a member of a multi-pilot crew.

(b) Age 65. Holders of a pilot licence who has attained the age of 65 years shall not act as a pilot of an aircraft that is engaged in commercial air transport."

Forarbejder

LF 13 1970-71, 1. samling. Bemærkningerne til § 2, nr. 4:
"…Med henblik på at understrege pensionsforsmålet har man derimod fundet det rimeligt i lighed med de regler, der nu gælder for kapitalpensionsordninger, at stille det vilkår, at pensionskassevedtægterne eller forsikringspolicen som hovedregel ikke må give ret til "alderspension" før det 60. år. Udtrykket "alderspension" omfatter også rene livrenteforsikringer, herunder såvel opsatte som straks begyndende livrenter. Fra aldersgrænsen kan der, ligesom det nu er tilfældet for kapitalpensionsordninger, dispenseres af ligningsrådet. Denne dispensationshjemmel må forventes anvendt efter tilsvarende retningslinjer, som nu følges i praksis, hvorefter der f.eks. er meddelt konkrete godkendelser af en 55 års aldersgrænse for grupper af arbejdstagere med særligt anstrengende eller opslidende arbejde. Dispensationen kan også tænkes givet f.eks. i tilfælde, hvor der for en virksomhed med særlig motivering og efter en forud fastlagt plan gælder regler om afskedigelse med pension før det 60. år…"

Praksis

Den juridiske vejledning, afsnit C.A.10.2.1.1.2.1. i underafsnittet "Lavere pensionsalder godkendt af Lignings- eller Skatterådet":

"De virksomheder og de medarbejdergrupper, der har fået godkendt lavere pensionsalder af Ligningsrådet/Skatterådet, er:

Den lavere pensionsalder gælder kun arbejdsgiverordninger, som en arbejdstager har indgået, mens han eller hun havde et ansættelsesforhold inden for et af de områder, der er nævnt. Private ordninger skal derfor oprettes med sædvanligt udbetalingstidspunkt.

Ved fratræden før den nedsatte pensionsalder bevares denne, uanset ejeren fortsætter indbetalingerne til ordningen. Videreføres ordningen med en ny arbejdsgiver i et nyt ansættelsesforhold, anses ordningen dog for en ny pensionsordning. For den nye ordning gælder de almindelige vilkår, medmindre den også omfattes af godkendelsen."