Dokumentets metadata

Dokumentets dato:20-06-2023
Offentliggjort:23-06-2023
SKM-nr:SKM2023.282.SR
Journalnr.:23-0191341
Referencer.:Selskabsskatteloven
Dokumenttype:Bindende svar


Fjernvarmeværk fortsat skattefritaget hvis der bliver tilbudt forsikringsordning

Skatterådet kunne bekræfte, at selskabet fortsat kunne være omfattet af skattefritagelsen i selskabsskattelovens § 3 stk. 1, nr. 4, hvis der blev tilbudt en forsikringsordning for gasfyr ved konvertering til fjernvarme, til kommende fjernvarmekunder, hvor selskabet havde forsyningspligt. Forsikringsordningen havde umiddelbart en nær tilknytning til aktiviteten i selskabet, hvor der skete en udvidelse af fjernvarmenettet, og hvor forsikringsordningen bestod af reparation eller udskiftning af gasfyret/varmtvandsbeholderen med basis i fjernvarmeværkets store reservedelslager af gamle gasfyr. Indtægterne fra denne forsikringsordning faldt derfor inden for de aktiviteter et sådant fjernvarmeværk almindeligvis kunne have, hvor der var tale om en udvidelse af fjernvarmenettet over en årrække.


Spørgsmål

  1. Kan Skatterådet bekræfte, at Spørger A.M.B.A. fortsat vil være omfattet af skattefritagelsen i selskabsskattelovens § 3 stk. 1, nr. 4, hvis der tilbydes en forsikringsordning for gasfyr ved konvertering til fjernvarme, til kommende fjernvarmekunder i områder af Y By, hvor Spørger har forsyningspligt?

Svar

  1. Ja

Beskrivelse af de faktiske forhold

Spørger A.M.B.A. er et fjernvarmeforsyningsselskab ejet af forbrugerne i området.

Spørger A.M.B.A. påbegyndte sin varmeforsyningsdrift i 19XX og forsyner forbrugere i området med fjernvarme.

Spørger A.M.B.A. er omfattet af betinget skattefritagelse i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4.

Spørger A.M.B.A. påtænker at etablere en forsikringsordning til vedligeholdelse af eksisterende gasfyr for kommende fjernvarmekunder indtil det er muligt for de pågældende kommende fjernevarmekunder at blive tilsluttet fjernvarmenettet. Det drejer sig om ca. xx ejendomme der indenfor de næste 5 år skal konverteres fra gasfyr til fjernvarme.

Formålet med forsikringsordningen er:

  1. Formål
    For at give økonomisk tryghed i forbindelse med udvidelse af fjernvarmeområdet i Y by etableres en forsikringsordning for ejendommens gasfyr.
    Ved nedbrud af ejendommens gasfyr sikres kommende fjernvarmekunder, at de ikke skal afholde en stor omkostning til udskiftning eller reparation af gasfyret kort tid før der etableres fjernvarme i ejendommens område.

Den påtænkte forsikringsordning - FORSIKRINGSORDNING FOR GASFYR VED KONVERTERING TIL FJERNVARME - fremgår af det til anmodningen vedlagte bilag A.

Ordningen beregnes ud fra varmeforsyningsselskabers "hvile i sig selv" princip.

Spørger A.M.B.A. vil bruge selvstændige VVS-firmaer til at gennemføre ordningen, hvorved Spørger ikke vil være i konkurrence med skattepligtige virksomheder.

I forbindelse med sagens behandling har Spørger A.M.B.A.'s repræsentant uddybet anmodningen om bindende svar og herunder sendt fjernvarmeværkets nugældende vedtægter.

Om forsikringsordningen har Spørger A.M.B.A.'s repræsentant oplyst, at:

Det forventes at mindst xx ejendomme vil benytte forsikringsordningen. Det er fjernvarmeværket der beslutter, om gasfyret/varmtvandsbeholderen skal repareres eller udskiftes. Der vil altid blive valgt den billigste løsning.

Fjernvarmeværket har et stort reservedelslager af gamle gasfyr, som anvendes til reparation. Hvis en reparation ikke kan lade sig gøre, vil der blive opsat et nyt gasfyr. I 95 pct. af tilfældene forventes, at man kan reparere gasfyret/varmtvandsbeholderen.

Der er ikke tilslutningspligt til fjernvarme for de ejendomme hvor forsikringsordningen tilbydes. Det betyder reelt, at en ejendom i givet fald blot vil kunne indgå en fjernvarmeleveringsaftale for derefter at opsige den, hvornår det passer ejendomsejeren.

En fjernvarmeleveringsaftale, der ikke er effektueret (stikledning er ikke anlagt hos kunden) kan opsiges med 1 dags varsel. Er stikledningen etableret og ejendommen er tilsluttet fjernvarmesystemet er opsigelsesvarslet 6 mdr.

Fjernvarmeværket er underlagt "hvile-i-sig-selv "-princippet.

Fjernvarmeværket kan derfor ikke lave fjernvarmeleveringsaftale f.eks. 5 år ud i fremtiden, da vi ikke kender anlægspriserne på det tidspunkt og kan derved ikke beregne kundens betaling for tilslutning til fjernvarmesystemet. Når kunden ikke kender sin tilslutningsbetaling, kan der heller indgås en kontrakt.

"Hvile i sig selv" betyder, at ordningen ikke må give over- eller underskud. Dem, der benytter ordningen, skal også betale omkostningerne hertil. Fjernvarmeværket vil derfor løbende lave tilpasning af "præmie "-betalingen for at sikre at dette princip overholdes.

Det pågældende fjernvarmeområde er endnu ikke godkendt. Kommunen har givet en administrativ godkendelse af projektet.

Fjernvarmeværket afventer nu den politiske godkendelse. Kommunen har udstedt et påbud til Spørger A.M.B.A. om, at fjernvarmeværket skal udarbejde et projektforslag, hvor vi i størst muligt omfang skal tilbyde fjernvarme til alle borgere i Y by.

Fjernvarmeværket har oplyst, at der vil ske en regnskabsmæssig adskillelse af aktiviteten for forsikringsordningen. Fjernvarmeværket vil ikke indregne omkostningen i varmeprisen, men lave en særskilt opkrævning hos de husejere, der vil benytte ordningen. Det er en frivillig ordning. Det kræver ikke en ny afgørelse hos Forsyningstilsynet

Spørgers opfattelse og begrundelse

Skattefritagelsesbestemmelsen i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, er, betinget af at leverancen fra værket står åben for alle inden for det område, hvori værket arbejder, og at værkets indtægter, bortset fra normal forrentning af en eventuel indskudskapital, udelukkende kan anvendes til værkets formål i følge selskabets vedtægter.

Det fremgår af den politiske aftale, Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 af 25. juni 2022 under overskriften, Delaftale om mere grøn varme og udfasning af naturgas 2022, at fjernvarmeselskaber kan tilbyde en midlertidig varmeforsyning i tilfælde, hvor fremtidige kunders gasfyr bryder sammen, imens de afventer, at fjernvarmen udrulles.

"Aftalepartierne noterer sig, at når kommunen har godkendt et fjernvarmeprojekt og dertil hørende periode med forsyningspligt for fjernvarmeselskabet, kan fjernvarmeselskabet tilbyde fremtidige kunder en midlertidig varmeforsyning i tilfælde af, at deres gasfyr bryder sammen mens de venter på, at fjernvarmen udrulles."

Spørger A.M.B.A. påtænker at sikre en sådan midlertidig varmeforsyning i tilfælde af kommende fjernvarmekunders gasfyr bryder sammen, mens de venter på udrulning af fjernvarme i deres område via den beskrevne forsikringsordning i BILAG A, der er vedlagt anmodningen.

Energistyrelsen har pr. mail bekræftet, at der intet er til hindrer for at tilbyde forsikringsordningen, når dette sker i et område godkendt til fjernvarme. Energistyrelsen anser tilbud om individuelle varmeløsninger som led i overholdelse af forsyningspligten, jf. mailsvar nedenfor - og samme i bilag B vedlagt anmodningen.

Forsikring som led i forsyningspligten

For så vidt angår områder, hvor Spørger A.M.B.A. har forsyningspligt, er det vores opfattelse, at den beskrevne forsikringsordning kan tilbydes til kommende fjernvarmekunder som en naturlig del af fjernvarmeforsyningsvirksomhedens kerneaktivitet og i overensstemmelse med de politiske ønsker i Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 af 25. juni 2022.

Energistyrelsen har anerkendt, at individuelle varmeforsyningsløsning sker som led i overholdelse af forsyningspligten.

Forsikringsordningen udbydes ikke for at opnå profit, men for at tilbyde hjælp til midlertidig varmeforsyning i perioden indtil de kommende kunder kan tilkobles fjernvarmenettet.

Vi er derfor af den opfattelse, at Spørger A.M.B.A. også efter deres tilbud om forsikringsordning for gasfyr ved konvertering til fjernvarme til kommende fjernvarmekunder som angivet i bilag A (vedlagt anmodningen) er omfattet af den betinget skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 3 stk. 1, nr. 4, da forsikringsordningen er indenfor fjernvarmeværkets formål og kerneaktivitet og dermed i overensstemmelse med aktiviteter, der kan rummes indenfor selskabsskattelovens § 3 stk. 1 nr. 4.

Det er herefter vores vurdering, at spørgsmål 1 skal besvares med "Ja".

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Spørgsmål 1

Det ønskes bekræftet, at Spørger A.M.B.A. fortsat vil være omfattet af skattefritagelsen i selskabsskattelovens § 3 stk. 1, nr. 4, hvis der tilbydes en forsikringsordning for gasfyr ved konvertering til fjernvarme til kommende fjernvarmekunder i områder af Y By, hvor Spørger har forsyningspligt.

Begrundelse

Spørger A.M.B.A. producerer og leverer varme til forbrugerne i fjernvarmeværkets forsyningsområde, og selskabet er ejet af forbrugerne i området.

Fjernvarmeværket ønsker at tilbyde fremtidige kunder, der ønsker at konvertere fra gasfyr til fjernvarme en forsikringsordning indtil det bliver muligt at tilslutte sig til fjernvarmenettet.

Fjernvarmeværket er på nuværende tidspunkt omfattet af skattefritagelse i selskabsskatteloven, hvilket indebærer at visse betingelser skal overholdes efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4.

Om betingelsen "Åben for alle… "

De i bestemmelsen nævnte fjernvarmeværker mv. er kun fritaget for beskatning, hvis adgangen til leverance fra fjernvarmeværket står åben for alle inden for det område, hvor fjernvarmeværket arbejder.

Selskaber mv., der er undtaget fra skattepligt efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, er såkaldt betinget, fuldstændigt skattefritagne.

Spørger A.M.B.A. har oplyst, at Spørger forsyner alle forbrugerne i området med fjernvarme. Det fremgår ligeledes af fjernvarmeværkets vedtægtsmæssige bestemmelser om andelshavere/varmemodtagere, at enhver kan blive optaget som andelshaver, hvis ejendommens forsynes med fjernvarme.

Skattestyrelsen lægger derfor til grund for besvarelsen, at fjernvarmeværkets leverance er åbent for alle inden for det område, hvor fjernvarmeværket arbejder, således at denne betingelse i bestemmelsens første led må anses som opfyldt i henhold til selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4.

Om betingelsen "indtægterne efter vedtægterne udelukkende anvendes til havnens eller værkets formål…"

Efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, er det en betingelse for skattefritagelsen, at den del af indtægterne, der ikke medgår til normal forrentning af en eventuel indskudskapital, i henhold til vedtægterne udelukkende kan anvendes til den pågældende institutions formål.

Det følger af vedtægternes §§ 3.1 og 3.2, at adgangen til leverance fra værket er åben for alle i fjernvarmeværkets forsyningsområde.

Det følger endvidere af vedtægternes § 2.2, at selskabets løbende indtægter - samt et eventuelt provenu ved opløsning - kun kan anvendes til kollektive varmeforsyningsformål.

Ligeledes fremgår det af vedtægternes § 4, stk. 1, at selskabet ikke har nogen indskudskapital. Efter vedtægternes § 5, stk. 5, at en udtrædende andelshaver ikke har krav på nogen andel af selskabets formue.

Det følger af vedtægternes § 10, stk. 3, at eventuelle overskud ved opløsningen skal anvendes til kollektive varmeforsyningsformål.

Skattestyrelsen finder, at vedtægterne, herunder ovenstående bestemmelser, opfylder betingelserne for skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4.

Om forsikringsordningen

Som nævnt ønsker Spørger A.M.B.A., at tilbyde en forsikringsordning. Ordningen er nærmere beskrevet i det tilsendte bilag, der er vedlagt anmodningen om bindende svar samt de supplerende oplysninger, som Spørger A.M.B.A.'s repræsentant har oplyst til Skattestyrelsen under sagens behandling.

For at et fjernvarmeværk kan være fritaget for skattepligt efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, er det en betingelse, at fjernvarmeværkets indtægter ifølge vedtægterne udelukkende kan anvendes til fjernvarmeværkets formål.

Da skattefritagelsen knytter sig til selve driften af fjernvarmeværket, er det en betingelse, at fjernvarmeværkets indtægter stammer fra aktiviteter, der falder inden for de aktiviteter, et sådant fjernvarmeværk almindeligvis har.

Hvis fjernvarmeværket omvendt har aktiviteter, der ikke kan anses for relateret til driften af fjernvarmeværket, fortabes skattefritagelsen, og fjernvarmeværket bliver skattepligtigt af samtlige sine indtægter. Se Den juridiske vejledning 2023-1, afsnit C.D.1.3.1.

Betingelserne for skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, er sammenfaldende for fjernvarmeværker og havne, således at praksis vedrørende andre værker end fjernvarmeværker vil kunne finde anvendelse, i det omfang omstændighederne er sammenlignelige.

I SKM2009.468.VLR tog Vestre Landsret stilling til, hvorvidt en havn, der drev havnevirksomhed, men som tillige havde indtægter ved udlejning af nogle arealer og ejendomme, havde mistet retten til skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, som følge af udlejningen. Vestre Landsret fandt, at ved afgrænsningen af, hvilke aktiviteter en havn kan udøve uden at ifalde skattepligt, er det naturligt at se på, hvilke aktiviteter, der sædvanligvis udøves i kommunale havne.

Bestemmelsen skal efter Skattestyrelsens opfattelse fortolkes indskrænkende, jf. Skatteministeriets kommentar til landsretsdommen i SKM2009.756.DEP: "Der vil (...) stadig være snævre grænser for, i hvilke tilfælde der kan ske udlejning til ikke-havnerelaterede aktiviteter."

Det er derfor efter Skattestyrelsens opfattelse snævre grænser for, i hvilke tilfælde, der kan indgå sideordnet aktiviteter i et skattefritaget fjernvarmeværk.

Der er ikke nogen fast grænse for en tilladt sideordnet aktivitets størrelse, herunder er det ikke afgørende, om den er overskudgivende eller ej. Det er således den blotte tilstedeværelse af en sideordnet aktivitet, som vil kunne bringe fjernvarmeværket ud af skattefritagelsen. Se også SKM2019.510.SR.

Skatterådet har tidligere taget stilling til en situation, hvor et fjernvarmeværk ønskede at tiltrække nye kunder. I SKM2015.190.SR kunne Skatterådet ikke bekræfte, at X A.m.b.a. udelukkende drev varmeforsyningsvirksomhed i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4's forstand, hvis det ydede kredit til nye kunder til dækning af udgifter i forbindelse med tilslutning til fjernvarme.

Det er dog Skattestyrelsens opfattelse, at den af Spørger A.M.B.A. beskrevne forsikringsordning, er forenelig med fjernvarmeværket fortsatte skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, da den konkrete sag adskiller sig fra SKM2015.190.SR, hvor der var tale om at yde lån til nye kunder. Kreditgivning er ikke en normal del af driften som fjernvarmeværk. En sådan aktivitet blev anset for at ligge udenfor fjernvarmeværket vedtægtsmæssige formål.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at forsikringsordningen umiddelbart har en nær tilknytning til aktiviteten hos Spørger A.M.B.A., hvor der sker en udvidelse af fjernvarmenettet og hvor forsikringen består af reparation eller udskiftning af gasfyret/varmtvandsbeholderen med basis i fjernvarmeværkets store reservedelslager af gamle gasfyr. Indtægterne fra denne forsikringsordning falder derfor inden for de aktiviteter et sådant fjernvarmeværk almindeligvis kan have, hvor der er tale om en udvidelse af fjernvarmenettet over en årrække.

I forbindelse med den konkrete vurdering af sagens omstændigheder lægger Skattestyrelsen desuden vægt på følgende forhold:

Efter en samlet konkret vurdering kan Skattestyrelsen bekræfte, at Spørger A.M.B.A. fortsat vil være omfattet af skattefritagelsen i selskabsskattelovens § 3 stk. 1, nr. 4, hvis der tilbydes en forsikringsordning for gasfyr ved konvertering til fjernvarme, jf. bilag A vedlagt anmodningen, til kommende fjernvarmekunder i områder af Y By, hvor Spørger A.M.B.A. har forsyningspligt.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Spørgsmål 1

Lovgrundlag

Selskabsskatteloven, lovbekendtgørelse nr. 1241 af 22. august 2022:

§ 3

Undtaget fra skattepligten er:

4) Havne, herunder lufthavne, der er åbne for offentlig trafik, samt gas- og fjernvarmeværker, når adgangen til leverance fra værket står åben for alle inden for det område, hvori værket arbejder, alt for så vidt havnens eller værkets indtægter, bortset fra normal forrentning af en eventuel indskudskapital, ifølge vedtægtsmæssig bestemmelse udelukkende kan anvendes til havnens eller værkets formål. Betingelserne i 1. pkt. er opfyldt, selv om en havn, en lufthavn eller et gas- eller fjernvarmeværk udøver aktivitet, der falder uden for formålet, såfremt disse aktiviteter udøves i et skattepligtigt datterselskab. Betingelserne i 1. pkt. er også opfyldt, selv om en havn, en lufthavn eller et gas- eller fjernvarmeværk har produktion af elektricitet med en installeret effekt på 25 kW eller derunder. Fritagelsen efter 1. pkt. gælder dog ikke indtægt ved produktion af elektricitet og for en havn eller lufthavn indtægt ved produktion af varme

Forarbejder

Bemærkninger til selskabsskattelovens § 3, stk. 4 (lov nr. 255 af 11. juni 1960 - L43 1959/60)

"(…)

Til § 3

Nr. 4. Medens statshavne og kommunale havne vil være fritaget for skattepligten i deres egenskab af statslige eller kommunale institutioner, findes det rimeligt også at fritage private havne, når disse ikke forfølger et privatøkonomisk formål. Tilsvarende betragtninger kan anlægges med hensyn til de i bestemmelsen nævnte elektricitets-, gas- og vandværker.

(…)"

Bemærkninger til selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4 i L 134, FT 1966/67

"(…)

Under hensyn til at fjernvarmeværker varetager opgaver i forbindelse med den offentlige forsyning på linje med elektricitets- og gasværker, foreslås det, at der tilvejebringes hjemmel for, at fjernvarmeværker undtages for skattepligt under samme betingelser, som gælder for elektricitets-, gas- og vandværker. Disse betingelser er, dels at adgangen til leverance fra værket står åben for alle inden for det område, hvori værket arbejder, dels at værkets indtægter - bortset fra eventuel normal forrentning af eventuel indskudskapital - ifølge vedtægtsmæssig bestemmelse udelukkende kan anvendes til værkets formål.

(…)"

Praksis

SKM2019.510.SR

H Fjernvarme A.m.b.a. var fritaget for selskabsbeskatning efter selskabslovens § 3, stk. 1, nr. 4.

H Fjernvarme A.m.b.a. flyttede til nye lokaler i 20xx. Selskabet ønskede bekræftet, at ledige lokaler, der tidligere havde tjent som administrations- og driftsbygninger for selskabet, kunne udlejes, uden at det medførte skattepligt for selskabet.

Det var oplyst, at de ledige lokaler lå i tilknytning til selskabets nye domicil, og at de ledige administrationslokaler lå på første sal over selskabets kedelanlæg, som fortsat blev benyttet i selskabets varmeproduktion. Det var oplyst, at der ikke fandtes andre værker i lokalområdet, som drev kollektiv varmeforsyning.

Betingelserne for skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, var sammenfaldende for fjernvarmeværker og havne. Skatterådet fandt derfor, at praksis vedrørende havnes udlejning af ledige bygninger måtte finde tilsvarende anvendelse.

Skatterådet bekræftede, at udlejning ikke medførte skattepligt for H Fjernvarme A.m.b.a. Der blev lagt vægt på, at de ledige lokaler fortsat blev besiddet med henblik på varmeproduktion, at udlejning til lignende aktivitet ikke var mulig, og at udmatrikulering/salg af de ledige lokaler ikke var praktisk muligt. Skatterådet lagde til grund, at udlejningen forventedes at indbringe maksimalt x mio. kr. om året, hvilket var i niveauet under 1% af den samlede omsætning.

H Fjernvarme A.m.b.a. ønskede derudover bekræftet, at selskabet som sideordnet aktivitet kunne stille målerdata til rådighed på vegne af G Forsyning, uden at skattefritagelsen efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, blev mistet.

Skatterådet lagde til grund, at der var tale om at stille data, som allerede blev opsamlet af H Fjernvarme A,m.b.a.´s antennesystem, til rådighed, uden at det krævede anden indsats fra selskabet, end at der blev åbnet for adgang til data. Det blev lagt til grund, at betalingen fra G Forsyning skete til delvis dækning af eksisterende driftsomkostninger til antennesystemet, og at den sparede driftsudgift ville blive indregnet i varmeprisen og dermed komme forbrugerne til gode.

Skatterådet bekræftede efter en konkret vurdering, at den påtænkte aktivitet under de oplyste omstændigheder - herunder henset til indtægtens beskedne størrelse - var forenelig med skattefriheden efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4.

SKM2018.373.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at et varmeværks varmeaktivitet ikke ville blive omfattet af selskabsskattepligt, såfremt selskabet stiftede et datterselskab i sameje med et A.m.b.A.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at det nystiftede datterselskab ville kunne anses for ikke at have erhvervsmæssig aktivitet, hvis der i selskabet kun blev foretaget omkostningsfordeling mellem de to ejere. Datterselskabet ville ikke blive fritaget for selskabsskattepligt.

Skatterådet bekræftede, at varmeværkets varmeaktivitet ikke ville blive omfattet af selskabsskattepligt, såfremt selskabet stiftede et helejet datterselskab, og datterselskabet også ville udføre administrative og tekniske opgaver for andre lignede selskaber.

SKM2018.52.SR

Skatterådet bekræftede, at det påtænkte samarbejde mellem Varmeværket SPØRGER og H2 ikke påvirkede den betingede skattefrihed i henhold til selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, for SPØRGER.

SKM2018.42.SR

Sagen omhandler spørgsmålet, om A Havn A/S fortsat kan være fritaget for skattepligt efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, på trods af at havnen udøver aktiviteter i form af bygningsudleje, arealudleje, trosseføring, bugseringstjeneste og arbejde for fremmed regning.

SKM2015.190.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at X A.m.b.A. udelukkende drev varmeforsyningsvirksomhed i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4's forstand, hvis det ydede kredit til nye kunder til dækning af udgifter i forbindelse med tilslutning til fjernvarme. Skatterådet kunne heller ikke bekræfte at varmeværket beholdt sin skattefritagelse, hvis det ydede lån til eksisterende kunder til dækning af udgifter i forbindelse med ombygning af varmeanlæg for at opnå energibesparelser. Skatterådet kunne heller ikke bekræfte spørgsmålene såfremt lånene blev ydet rentefrit.

SKM2013.449.SR

Skatterådet bekræfter, at Spørgers (et varmeværk) etablering af et solcelleanlæg, med det delvise formål at spare på el-udgiften til fjernvarmeproduktion, vil medføre, at Spørger bliver skattepligtig af hele varmeværkets virksomhed.

SKM2009.468.VLR

Sagen drejede sig om, hvorvidt sagsøgeren, Spørger Havn A/S, var skattepligtig i årene 2003 og 2004, eller om havnen som følge af udlejning af nogle arealer og ejendomme til ikke-havnerelaterede formål havde mistet retten til skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4.

Landsretten henviste til at en væsentlig del af Spørger Havns dispositioner med hensyn til erhvervelse og udleje af de omtvistede ejendomme var foretaget mens havnen var kommunal og dermed fritaget for skattepligt, og dispositionerne er i vid udstrækning godkendt af ressortministeriet. Efter bevisførelsen blev det antaget, at det overordnede formål med erhvervelsen af ejendommene havde været at sikre arealer til brug for den fremtidige drift af havnen. Retten anså det endvidere tilstrækkeligt sandsynliggjort, at havnen havde bestræbt sig på så vidt muligt at udleje ejendommene til virksomheder med relation til havnen. Retten mente derfor ikke, at der var grundlag for at fastslå, at havnens aktiviteter lå uden for rammerne af sædvanlig havnedrift, og der var herefter ikke den fornødne hjemmel til at beskatte Spørger Havn A/S af selskabets indkomster i 2003 og 2004, hvorfor Spørger Havn A/S blev anset for at have opfyldt betingelserne for skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4.

SKM2009.145.LSR

Et fjernvarmeværk, der alene foretog distribution af varme, men som ikke var selvproducerende, kunne ikke anses for omfattet af skattefritagelsesbestemmelsen i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4. Selskabet ansås omfattet af selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 2.

Cirkulære nr. 206 af 3. oktober 1967 om indkomstbeskatning af aktieselskaber (historisk).

"(…)

Ad § 3, stk. 1:

Ved ændring af bestemmelsens nr. 4 er der tilvejebragt hjemmel for, at fjernvarmeværker fra og med skatteåret 1968-69 er undtaget fra skattepligt under samme betingelser, som gælder for elektricitets-, gas- og vandværker. Det er således en betingelse for fritagelsen, at adgangen til leverance fra værket står åben for alle inden for det område, hvor værket arbejder, og at værkets indtægter - bortset fra normal forrentning af en eventuel indskudskapital - ifølge vedtægtsmæssig bestemmelse udelukkende kan anvendes til værkets formål.

(…)"

Den juridiske vejledning, 2023-1, afsnit C.D.1.3.1 Skattefritagne selskaber og institutioner med flere (uddrag):

"(…)

Ad. E Gas - og fjernvarmeværker

Det er en betingelse, at alle inden for værkets område kan få leverance fra værket. En vindmøllepark er anset for omfattet af bestemmelsen. Værkets indtægter må ifølge vedtægtsmæssige bestemmelser udelukkende anvendes til værkets formål. Dog må der ske en normal forrentning af en eventuel indskudskapital. Disse værker er ikke omfattet af bestemmelsens sidste pkt. om at aktivitet, der falder uden for formålet, kan udøves via et datterselskab. Gas- og fjernvarmeværker er i følge SEL § 3, stk. 6, fritaget fra skattepligten, uanset at det i § 3, stk. 1, nr. 4, nævnte krav om vedtægtsmæssig bestemmelse ikke er opfyldt. Dette dog alene såfremt det må anses for udelukket at ændre værkets vedtægter. Det er en betingelse, at der ved likvidation af foretagendet ikke udloddes mere end den indskudte kapital, og at foretagendet overholder den i stk. 1, nr. 4 fastsatte begrænsning for anvendelsen af foretagendets indtægter.

Der er ved Lov 2015-02-27 nr. 202 indført en adgang for fjernvarmeværker til at kunne udøve sideordnede aktiviteter i skattepligtige datterselskaber, uden at værkerne mister den eksisterende skattefrihed for deres kerneaktivitet (produktion af varme).

(…)"