Dokumentets metadata

Dokumentets dato:20-03-2023
Offentliggjort:15-05-2023
SKM-nr:SKM2023.218.LSR
Journalnr.:16-0073694
Referencer.:Emballageafgiftsloven
Dokumenttype:Afgørelse


Emballageafgift - Engangsservice

Sagen angik, om forskellige produkter var omfattet af pligten til at betale emballageafgift. Landsskatteretten anførte, at det afgørende var, om de omhandlede produkter kunne karakteriseres som service, der blev benyttet i forbindelse med indtagelse af et måltid, og som efter brug sædvanligvis ville blive bortkastet. Landsskatteretten anførte herved, at det forhold, at produkterne kunne tjene flere formål, ikke kunne føre til et andet resultat, jf. byretsdom af 6. december 2021, offentliggjort som SKM2021.712.BR. Landsskatteretten foretog herefter en konkret vurdering af de enkelte produkter, som førte til, at Landsskatteretten ændrede den påklagede afgørelse for et af produkterne.


Klagen vedrører SKATs opkrævning af yderligere 1.444.822 kr. i emballageafgift for perioden fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2014 for selskabets udlevering af varer inden for følgende fire varegrupper: "Suppebægre", "Pommes frites bakker/Pommes frites æsker", "Varer fremstillet i plast/polystyren - Eksklusiv præsentation" og "Varer fremstillet af bambus, palmeblade og træ".

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse for så vidt angår varen med varenr. X1. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt angår de øvrige varer.

Faktiske oplysninger
Selskabet, der blev etableret den [dato] 19xx, er registreret med branchekode 464920 Engroshandel med bøger, papir og papirvarer. Selskabets formål er at drive handel og industri samt managementvirksomhed.

I hele perioden fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2014 var selskabet registreret for afgift efter emballageafgiftsloven som mellemhandler af engangsservice.

Selskabet har i perioden fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2014 fra sin virksomhed udleveret følgende fire varegrupper: "Suppebægre", "Pommes frites bakker/Pommes frites æsker, "Varer fremstillet i polystyren/Eksklusiv præsentation" og "Varer fremstillet af bambus, palmeblade og træ".

SKAT har konstateret, at der ikke er blevet betalt emballageafgift af de udleverede varer. SKAT har opgjort afgiften på baggrund af selskabets egne opgørelser.

Nedenfor følger en gennemgang af de fire varegrupper:

Suppebægre
Varegruppen omfatter følgende varenr. X2, X3/X4, X5 og X6.

Varenr

Beskrivelse

Størrelse

X2

Bæger, small

Ø 91 mm. Rumindhold 237 ml.

X3/X4

Bæger, medium

Ø 91 mm. Rumindhold 355 ml.

X5

Bæger, large

Ø 98 mm. Rumindhold 473 ml.

X6

Bæger, X-large

Ø115 mm. Rumindhold 796 ml.

Bægrene var fremstillet af hårdt pap. Der blev ikke forhandlet separat låg. Bægrene indgik i selskabets produktkatalog under "Take Away Emballager (Nudelbakker & soup to go papbægre)".

Pommes frites bakker/Pommes frites æsker
Varegruppen omfatter følgende varenr. X7, X8/X9, X10, X11/X12, X13, X14, X15/X16, X17, X18, X19/X20, X21, X22, X23, X1, X24, X25, X26, X27, X28 og X29.

Varenr

Beskrivelse

Størrelse

X7

Pommes frites bakke No. 0 neutral hvid

120 x 61 x 37 mm.

X8/X9

Pommes frites bakke No. 0 m/[…] logo

120 x 61 x 37 mm.

X10

Pommes frites bakke No. 1 neutral hvid

138 x 67 x 43 mm.

X11/X12

Pommes frites bakke No. 1 m/[…] logo

138 x 67 x 43 mm.

X13

Pommes frites bakke No. 1 Hvid […]

138 x 67 x 43 mm.

X14

Pommes frites bakke No. 2 neutral hvid

145 x 81 x 53 mm.

X15/X16

Pommes frites bakke No. 2 m/[…] logo

145 x 81 x 53 mm.

X17

Pommes frites bakke No. 4 neutral hvid

180 x 100 x 65 mm.

X18

Pommes frites bakke No. 15 neutral hvid

154 x 88 x 54 mm.

X19/X20

Pommes frites bakke No. 15 m/[…] logo

154 x 88 x 54 mm.

X21

Pommes frites bakke

140 x 220 x 37 mm.

X22

Pommes frites æske […]

70 x 40 x 130 mm.

X23

Pommes frites æske Medium […]

90 x 38 x 122 mm.

X1

Pommes frites æske

144 x 85 x 60 mm.

X24

Pommes frites æske karton stor brun

X25

Pommes Stripes æske standard […]

X26

Pommes Stripes æske large […]

X27

Pommes frites æske X-large […]

90 x 60 x 140 mm.

X28

Pommes frites æske […]

X29

Pommes frites æske Large […]

90 x 40 x 100 mm.

Varerne med varenr. X7, X8/X9, X10, X11/X12, X13, X14, X15/X16, X17, X18 og X19/X20 var fremstillet af foldet pap med eller uden print. Der er tale om åbne bakker, hvortil der ikke blev forhandlet separat låg.

Varen med varenr. X21 var fremstillet af pap. Der er tale om en åben bakke med konisk form, som var lamineret med et tyndt lag plastik. Der blev ikke forhandlet separat låg.

Varerne med varenr. X22, X23, X24, X25, X26, X27, X28 og X29 var fremstillet af foldet pap. Der er tale om femkantede bægre med høje sider. Der blev ikke forhandlet separat låg.

Af den påklagede afgørelse fremgår følgende vedrørende varen med varenr. X1:

"Æskerne er fremstillet af foldet pap. Æsken har 5 sider. Den ene side er væsentlig længere end den modsatte side. Dette bevirker, at æsken kan indeholde flere pommes frites og forhindrer pommes fritesene i at falde ud på bord eller andet underlag, når æsken ligger ned.

Der forhandles ikke separat låg."

Selskabet har over for Skatteankestyrelsen forklaret, at dette ikke er korrekt, idet varen med varenr. X1 var udformet som en rektangulær æske med integreret låg og lukkefunktion med følgende mål 144 x 85 x 60 mm.

Alle varerne indgik i selskabets produktkatalog under "Take Away Emballager (Fastfood-emballager)".

Varer fremstillet i plast/polystyren - "Eksklusiv præsentation"
Varegruppen omfatter følgende varenr. X30, X31, X32/X33, X34, X35, X36, X37/X38, X39, X40, X41, X42, X43, X44, X45, X46, X47 og X48.

Varenr

Beskrivelse

Størrelse

X30

Bowle, klar, APET

Ø57 x 40 mm. Rumindhold 75 ml.

X31

Bowle, klar, APET

Ø65 x 48 mm. Rumindhold 130 ml.

X32/X33

Bæger, konisk, klart, PS

Ø58 x 35 mm. Rumindhold 50 ml.

X34

Cube, mini, klar, grøn

40 x 40 x 40 mm. Rumindhold 75 ml.

X35

Tube, medium, klar

Ø50 x 110 mm. Rumindhold 150 ml.

X36

Glas, klart

Ø75 x 88 mm. Rumindhold 200 ml.

X37/X38

Ske, klar, grøn

105 x 50 mm.

X39

Skål, […], klar

Ø76 x 35 mm.

X40

Skål, […], klar

Ø76 x 55 mm.

X41

Skål, […], klar

Ø76 x 93 mm.

X42

Fad, […], klart, grøn

112 x 112 x 14 mm.

X43

Fad, […], klart, grøn

225 x 225 x 15 mm.

X44

Cube, medium, klar

55 x 55 x 55 mm. Rumindhold 160 ml.

X45

Cube, large, klar

100 x 100 x 100 ml. Rumindhold 800 ml.

X46

Fad (Bowle), square, klar, PS

205 x 205 x 40 mm.

X47

Bowle, sort/hvid, PS

Ø50 x 28 mm. Rumindhold 30 ml.

X48

Soyaskål, sort, APET, smagsprøvebakke

Ø78 mm

Varerne med varenr. X30, X31, X32/X33, X34, X35, X36, X37/X38, X39, X40 og X41 var fremstillet i klar eller grøntonet polystyren eller APET (plastik). Der blev ikke forhandlet separat låg.
Varerne med varenr. X42, X43, X44, X45 og X46 var fremstillet i klar eller grøntonet polystyren (plastik). Der blev forhandlet separat låg.

Varen med varenr. X47 var fremstillet af sort polystyren (plastik) på ydersiden og hvidt polystyren (plastik) på indersiden. Der blev ikke forhandlet separat låg.

Varen med varenr. X48 var fremstillet af sort APET (plastik). Der blev ikke forhandlet separat låg.

Alle varerne indgik i 2013 i selskabets produktkatalog under "Fødevareemballager m.m." og i 2014 under "Engangsservice (Eksklusiv præsentation)".

Varer fremstillet af bambus, palmeblade og træ
Varegruppen omfatter følgende varenr. X49, X50, X51, X52, X53, X54, X55/X56, X57, X58, X59, X60/X61, X62, X63, X64, X65, X66, X67, X68, X69, X70, X71, X72 og X73.

Varenr

Beskrivelse

Størrelse

X49

Tong gaffel, bambus

X50

Ske, bambus

130 mm.

X51

Fad, rundt, bambus

Ø180 mm x 15 mm.

X52

Fad […], mini, flad, bambus

100 x 40 mm.

X53

Fad […], oval, mini, flad, bambus

100 x 40 mm.

X54

Fad […], halvrund, mini, flad, bambus

150 x 55 mm.

X55/ X56

Fad […], bambusrør skråtskåret, bambus

Ø50 x 50/90 mm.

X57

Skål, rund, lille, bambus

Ø55 mm.

X58

Skål, bambus

Ø70 x 25 mm.

X59

Fad, palmeblad

170 x 170 mm.

X60 X61

Fad, firkantet, palmeblad

240 x 240 mm.

X62

Fad, rundt, palmeblad

Ø240 mm.

X63

Fad, rundt, palmeblad

Ø180 x 20 mm.

X64

Skål, rund, lille, dipbæger, palmeblad

Ø60 x 20 mm.

X65

Fad, firkantet, mini, palmeblad

70 x 70 x 20 mm.

X66

Båd/skål, træ

90 x 45 x 20 mm.

X67

Båd, træ

175 x 90 x 25 mm.

X68

Båd, bambus

180 x 85 x 25 mm.

X69

Båd, bambus

180 x 90 x 25 mm.

X70

Båd, bambus

135 x 65 x 20 mm.

X71

Båd, bambus

80 x 60 x 20 mm.

X72

Båd, bambus

250 x 110 x 30 mm.

X73

Skål, aflang, bambus

200 x 125 x 50 mm.

Varerne var fremstillet af enten bambus, træ eller palmeblade. Der blev ikke forhandlet separat låg til nogen af varerne. Varerne indgik i selskabets produktkatalog under "Engangsservice (Bionedbrydelige naturmaterialer)".

SKATs afgørelse
SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet skal betale yderligere 1.444.822 kr. i emballageafgift for udleveringen af de i sagen omhandlede afgiftspligtige varer i perioden fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2014, idet de omhandlede produkter er omfattet af emballageafgiftslovens § 2 c.

Som begrundelse er anført følgende:

"1. Afgift af emballage til Soup to Go (Suppebægre)

[…]

Ifølge emballageafgiftslovens § 2 c er der afgift på engangsservice.

Det er SKATs opfattelse, at bægrene skal anses for engangsservice.

Udgangspunktet er, at suppen skal spises direkte af bægrene, som sædvanligvis smides ud efter brug, uanset at de måske kan bruges flere gange.

Hvor bægrene anvendes til take away "soup to go", er det vores opfattelse, at suppen som oftest vil blive fortæret umiddelbart efter opøsning. Bægrene kan her sidestilles med et engangskrus til "coffee to go".

Vi mener derfor, at bægrene er omfattet af det afgiftspligtige vareområde og at bægrene kan sidestilles med en dyb tallerken eller et drikkekrus, hvor det primære formål er, at indholdet spises eller drikkes af bægrene.

2. Afgift af Pommes frites bakker og Pommes frites æske

[…]

Ifølge emballageafgiftslovens § 2 c er der afgift på engangsservice.

Det er SKATs opfattelse, at pommes frites bakker/æsker, som er fremstillet af foldet pap, uden låg, skal anses for engangsservice.

Bakkerne/æskerne sidestilles med pølsebakker i foldet pap, der tilsvarende er afgiftspligtige.

Det primære formål er, at indholdet spises direkte af bakkerne/æskerne, som smides ud efter brug.

De bakker, som er givet som eksempler på ikke-afgiftspligtige bakker, er til jordbær mm. I disse tilfælde er den primære funktion salgsemballage eller transportemballage. Indholdet vil sædvanligvis blive skyllet inden fortæring.

Endvidere er det SKATs opfattelse, at den koniske bakke skal anses for engangsservice, da den sidestilles med en tallerken, hvor det primære formål er, at indholdet spises direkte af bakken, som smides ud efter brug.

[…]

4. Afgift af Eksklusiv præsentation

[…]

Ifølge emballageafgiftslovens § 2 c er der afgift på engangsservice.

Det er SKATs opfattelse, at varerne skal anses for engangsservice.

De fleste af varerne har en størrelse, som blandt andet gør dem egnet til portionsservering. Varerne er fremstillet i en kraftigere kvalitet end sædvanlig engangsservice, for dermed at signalere en bedre kvalitet for at kunne præsentere mad og desserter mere eksklusivt på fx buffeter, i bistroer mfl. Det primære formål er, at indholdet spises umiddelbart efter eller i nær tilknytning til opøsningen.

Da fadene har en diameter på 33 cm eller derunder er de at sidestille med afgiftspligtige tallerkener.
At der forhandles separat låg til nogle af varerne, medfører ikke, at varerne kan anses for transportemballage. Dels har varerne en form, som gør dem vanskelige at stable og dermed at transportere og dels slutter lågene ikke til. Lågene anses for at skulle beskytte fødevarer mod fx støv eller mod udtørring på fx buffeter.

Selvom kvaliteten er kraftigere, ændrer det ikke ved det faktum, at varerne sædvanligvis smides ud efter brug.

5. Afgift af varer fremstillet af bambus, palmeblade og træ

[…]

Ifølge emballageafgiftslovens § 2 c er der afgift på engangsservice.

Det er SKATs opfattelse, at varerne skal anses for engangsservice.

De fleste af varerne har en størrelse, som blandt andet gør dem egnet til portionsservering. Fadene har en diameter på 33 cm eller derunder. Varerne sidestilles derfor med afgiftspligtige tallerkener Varerne markedsføres som engangsservice under betegnelsen Bionedbrydeligt bambussortiment i 2013 og bionedbrydelige naturmaterialer i 2014. Dette underbygger, at det er meningen, at varerne skal smides ud efter brug."

Selskabets opfattelse
Selskabet har nedlagt påstand om, at SKATs opkrævning af yderligere 1.444.822 kr. i emballageafgift for perioden fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2014 nedsættes til 0 kr., idet de omhandlede produkter ikke er omfattet af emballageafgiftslovens § 2 c.

Til støtte for påstanden er anført følgende:

"Til støtte for H1s påstand om, at SKATs efteropkrævning er uberettiget, gøres det overordnet gældende, at de omhandlede varer ikke udgør engangsservice i emballageafgiftslovens forstand.

Som citeret i afsnit 2.2 har skatteministeren den 21. juni 2018 oplyst til Folketinget, at "der skal skelnes mellem, om engangsservicet benyttes, når man spiser og drikker (afgiftsbelagt) eller anvendes til transport og servering (afgiftsfrit)", og Skattestyrelsen har udtalt i afgørelse af 11. marts 2021, at varer falder uden for afgiftspligten, hvis "funktionen … ikke kun er, at man benytter dem, når man spiser [og drikker] … men også anvendes" til andet formål.

Kriteriet er således, som udmøntet i praksis, hvorvidt varerne er bestemt til at spise eller drikke af, eller om de (også) har anden anvendelse.

Generelt bemærkes, at SKAT i den påklagede afgørelse, som det også er anført i klagen af 20. januar 2016, ikke har forholdt sig til de konkrete varer, der indgår i afgørelsen, men blot har anført en række overordnede betragtninger uden hensyn til, hvorvidt disse betragtninger er relevante og korrekte i forhold til de konkrete varer.

H1 gør herved nærmere gældende, at en del af varerne har anden anvendelse end til at spise eller drikke af. Det gælder varer beregnet som transport- eller salgsemballage eller som beholdere, jf. afsnit 3.1, og varer beregnet til præsentation og servering, jf. afsnit 3.2. Der er et vist overlap mellem de forskellige anvendelser.

En række af varerne er egnede til, at man kan spise direkte af dem, eksempelvis en pommes frites-bakke i portionsstørrelse. Det gøres gældende, at dette ikke er afgørende, dels fordi varerne ofte faktisk ikke anvendes på denne måde, dels fordi det relevante er den anden anvendelse, som ikke må beskattes. Praksis vedrørende ikkeafgiftspligtige varer med anden anvendelse omfatter således stort set kun varer, som (også) kan bruges til at spise eller drikke direkte af.

Endvidere er en del af varerne ikke engangsservice, idet de er egnede til genanvendelse, jf. afsnit 3.3.

Endelig er en del af varerne fremstillet i miljøvenlige, bæredygtige og bionedbrydelige materialer og falder derfor uden for emballageafgiftens område, jf. afsnit 3.4.

3.1 Varer, der anvendes som transport- eller salgsemballage eller som beholdere

Varer, der anvendes til transport, er udtrykkeligt nævnt af skatteministeren som en anden anvendelse, der udelukker afgiftspligt som engangsservice. Som konkrete eksempler er i praksis nævnt Banana Boat (transportemballage til isdessert, låg leveres separat), burgerpakninger, låg og pølsepakninger. Videre kan fra praksis nævnes bægre og beholdere over en halv liter/to liter, emballagebægre og -skåle, isbægre (der nedfryses sammen med isen), papbakker til jordbær mv., pommes frites-æsker, termobeholdere og yoghurtbægre, jf. ovenfor i afsnit 2.2. Disse anvendes alle som salgsemballage eller som beholdere.

Man kan spise og drikke af varerne, og for en del af dem er dette nærmest uundgåeligt, f.eks. isbægre og yoghurtbægre, men de har således (også) anden anvendelse, hvilket udelukker afgiftspligt som engangsservice.

I nærværende sag omfatter denne varekategori papbægrene omtalt i afsnit 1.2.1, der markedsføres og forhandles med tilhørende låg. Bægrene anvendes til transport, deraf navnet "To-Go". De er ukomfortable af spise af, og to af dem er så store, at de åbenlyst ikke er beregnede til dette. Samtidig kan de køles og fryses ned og kan opvarmes, alt med indhold, samt anvendes til at opbevare fødevarer over længere tid, og de anvendes således også som beholdere og salgsemballage.

Tilsvarende gælder pommes frites-bakkerne, som er beskrevet i afsnit 1.2.2. De anvendes til transport og til at servere fra. Varenummer X1 (Pommes frites boks 830 ml 140x90x65 mm med Låg […] Brun/Hvid) er født med låg, og øvrige bakker dækkes typisk med et stykke madpapir under transport. Man kan spise af en række af bakkerne, men det bør være ukontroversielt (da de fleste nok har prøvet det), at når man har fået en bakke hjem eller med hjem, så flytter man typisk indholdet over på noget andet, som man så spiser af.

Dertil kommer, at en del af bakkerne er så store, at de udelukkende er ment som transportemballage (og/eller til at servere fra):

[tabel udeladt]

Særligt om pommes frites-æsker er eksemplet fra praksis omtalt som "Pommes Stripes, fremstillet af foldet karton. Bundens største mål andrager ca 8,5 x 5 cm og største højde andrager ca 11 cm. Anvendes som emballage ved salg af pommes frites."

Denne vare, som har ikke-regulær bundflade ("bundens største mål") og er større i højden end i længde eller bredde, er samme varetype som pommes frites-æskerne omfattet af nærværende sag, jf. ovenfor i afsnit 1.2.2. Som det der er nævnt, anvendes æskerne til portionsafmåling og som salgsemballage, mens de er uegnede som service, da indholdet falder ud af dem, når man spiser.

Varer til eksklusiv præsentation er et fjerde eksempel blandt de omhandlede varer, der anvendes som transportemballage. Det gælder for varenumrene X42 (Fad 112 x 112 x 14 mm […] Klar Grøn), X43 (Fad 225 x 225 x 15 mm […] Klar Grøn), X44 (Cube 55 x 55 x 55 mm Medium PS Klar) og X45 (Cube 100 x 100 x 100 mm Large Klar), jf. ovenfor i afsnit 1.2.3. Varen med varenummer X45 er så stor, at den er uegnet til at spise af.

Det gælder endvidere for disse varer, at de, sammen med deres låg, (også) er ment til opbevaring af fødevarer over længere tid efter anretning, herunder i køleskabe, -montre og frysere, indtil de skal serveres.

3.2 Varer, der anvendes til præsentation og servering

Varer, der anvendes til servering, er sammen med anvendelse til transport en anvendelse, der er udtrykkeligt nævnt af skatteministeren som en anden anvendelse, der udelukker afgiftspligt. Fra praksis kan nævnes følgende varetyper, som også nævnt i afsnit 3.1: Bægre og beholdere over en halv liter/to liter, emballagebægre og -skåle, isbægre (der nedfryses sammen med isen), papbakker til jordbær mv., pommes frites-æsker, termobeholdere og yoghurtbægre, jf. ovenfor i afsnit 2.2

Både papbægrene, pommes frites-bakkerne, varerne til eksklusiv præsentation og varerne af bambus, palmeblade og træ er i vidt omfang ment at skulle anvendes til præsentation og servering, hvor man tager eller øser mad fra varen og over på en tallerken eller andet, som man så spiser af.

Det gælder således for følgende varer, som har en sådan form eller størrelse, at de ikke er beregnede til at spise eller drikke af:

[tabel udeladt]

Man kan spise af et meget stort eller meget lille fad, hvis man vil, men det er ikke det, der er meningen. Sådanne varer er alene bestemt til præsentation og servering.

Som eksempler på små varer kan nævnes følgende:

[billeder udeladt]

Disse varer er så små, at deres anvendelse ikke er som engangsservice, men til præsentation og servering.

Som eksempler på store varer kan nævnes følgende:

De store papbægre med volumen på 0,5 liter henholdsvis 0,8 liter, som indeholder flydende fødevarer til 2-4 personer, jf. afsnit 1.2.1 og afsnit 3.1.

De store pommes frites-bakker med volumen mellem 0,6 liter og 1,2 liter, jf. afsnit 3.1.

Det store fad til eksklusiv præsentation med volumen på 1 liter, jf. afsnit 3.1.

Disse varer er omvendt så store, at deres anvendelse tilsvarende ikke er som engangsservice, men til præsentation og servering.

3.3 Varer, der er egnede til genanvendelse

De omhandlede varer til eksklusiv præsentation er fremstillet af slidstærke materialer i kraftigere kvalitet og minder om billigt udstyr til gentagen brug, jf. ovenfor i afsnit 1.2.3.

Af lovbemærkningerne til emballageafgiftsloven, jf. ovenfor i afsnit 2.1 om lovforslag nr. L 59 af 25. oktober 2000, fremgår, at "Hovedsigtet med afgiften er at begrænse anvendelsen af engangsservice og dermed minimere affaldsmængderne."

Forarbejderne nævner også, at engangsservice er omfattet af reglerne, "uanset at det måske kan anvendes flere gange". Man kan måske godt bruge de velkendte engangstallerkener af hvidt, tyndt, blødt plastik flere gange, hvis man vil, men den er ikke lavet som egnet til dette.

Omvendt falder en vare uden for engangsservice-begrebet, hvis den er egnet til gentagen brug. I skattemyndighedernes vejledning Afgift-Punkt er således nævnt "Korttidskop … der ifølge det oplyste tåler opvask er fremstillet af uigennemsigtig kraftig plastic", jf. ovenfor i afsnit 2.2 og bilag 9, side 3.

De omhandlede varer til eksklusiv præsentation kan ikke måske anvendes flere gange. De kan anvendes flere gange, og de er egnede hertil.

3.4 Varer af miljøvenlige materialer

For varer af bambus, palmeblade og træ, jf. afsnit 1.2.4 og bilagene under bilag 8, gælder det, at disse varer falder uden for emballageafgiftens område, idet afgiften er en miljøafgift og ikke har til formål at skaffe provenu.

Forarbejderne til emballageafgiftsloven, jf. ovenfor i afsnit 2.1, anfører, at "Afgiftspligten omfatter engangsservice uanset fremstillingsmateriale, dvs. knive, gafler, skeer, tallerkener og krus m.v. af plast og pap m.v."

Formuleringen "uanset fremstillingsmateriale, dvs. … plast og pap m.v." , indikerer, at der sigtes til varer af almindelige engangsmaterialer så som plast, papir, pap, glas mv., der ikke er bæredygtige, og som både ved fremstillingen af plast osv. og efter anvendelsen af varen belaster miljøet.

Dette omfatter ikke de omhandlede varer af miljøvenlige materialer.

Det bindende svar i SKM2015.669.SR tager ikke højde herfor, jf. også klagen af 20. januar 2016, side 5."

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling af 20. september 2022
Skattestyrelsen har den 3. oktober 2022 fremsendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling:

"Skattestyrelsen er i overvejende grad enige i Skatteankestyrelsens indstilling, i det Skattestyrelsen dog fastholder afgiftspligten efter emballageafgiftsloven også for varenr. X1.

Klager sælger en række papir- og plastprodukter, borddækningsprodukter, engangsservice, emballage til fødevarer, produkter til rengøring, herunder kemi og rekvisitter. Produkterne afsættes primært i Danmark og i resten af Skandinavien.

Øvrige varenr. undtagen nr. X1
Ifølge emballageafgiftslovens § 2 c er der afgift på engangsservice.

Det er Skattestyrelsens overordnede opfattelse for alle klagers produkter i afgørelsen, at disse skal anses for engangsservice omfattet af emballageafgiftsloven.

Der er tale om
· Suppebægre
· Pomme fries bakker/æsker
· Varer fremstillet i plast/polystyren*
· Varer fremstillet i bambus, palmeblade og træ

Udgangspunktet er, at fødevarerne kan og skal spises direkte af bægrene/bakkerne/æskerne, som sædvanligvis smides ud efter brug, uanset at de måske kan bruges flere gange. Hvor bægrene/bakkerne/æskerne anvendes til take away " to go", er det Skattestyrelsens opfattelse, at fødevarerne som oftest vil blive fortæret umiddelbart efter opøsning. Bægrene/bakkerne/æskerne kan her sidestilles med et engangsservice.

Skattestyrelsen finder derfor, at alle klagers bægrene/bakkerne/æskerne, jf. afgørelsen, er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i loven, og produkterne kan sidestilles med en dyb tallerken, et drikkekrus eller tilsvarende, hvor det primære formål er, at indholdet spises eller drikkes af bægrene/bakkerne/æskerne.

Skattestyrelsen skal videre henvise til SKM2021.712.BR. Her fandt Byretten at en plastskeen/rørespatlen efter sin udformning måtte karakteriseres som en ske. Efter de afgivne forklaringer lagde retten til grund, at rørespatlen var udformet som en ske, netop med det formål, at den efterfølgende kunne benyttes som engangsske til at spise isen med, og at skeen altid blev udleveret til kunden sammen med isen. Endvidere antog retten, at skeen efter brug blev bortkastet. Plastskeen må herefter - efter sin udformning, funktion og anvendelse - anses for engangsservice omfattet af afgiftspligten i emballageafgiftslovens § 2c, stk. 1, også selv om den blev anvendt som en del af fremstillingsprocessen inden udleveringen til forbrugeren.

At produkterne er fremstillet af mere klimavenlige materialer eller genanvendelige materialer ændrer efter Skattestyrelsen opfattelse ikke noget, jf. også SKM2022.329.SR. Her fandt Skatterådet at gafler og knive af komposterbart materiale var omfattet af afgiftspligten. Skattestyrelsen henviser også til lovbemærkningerne, hvor det fremgår at afgiftspligten omfatter varer uanset fremstillingsmaterialet og varer af plast, pap mv.

Varenr. X1

Skattestyrelsen er ikke enig i indstillingen.

Efter Skattestyrelsens opfattelse er det ikke de korrekte oplysninger Skatteankestyrelsen lægger til grund for vurderingen af afgiftspligten for varenr. X1.

Indledningsvis bemærket det, at det er klager, som har opgjort afgiften for de enkelte varenumre, og efter Skattestyrelsens praksis for så vidt angår det afgiftspligtige vareområde i Skattestyrelsens afgørelse. Afgørelsen er således baseret på klagers egne oplysninger om varenumre, materiale, mål, formål mv.

I opgørelse indgår varenr. X1 Pommes frites æske med målene 144 x 85 x 60 mm. I afgørelsen (s. 4) er varenr. X1 beskrevet som en æske fremstillet af foldet pap. Æsken har 5 sider. Den ene side er væsentlig længere end den modsatte side.

Vurderingen af klagers æsker og bakker skete i afgørelsens punkt 2 (s. 4 og frem). Her fremgår det også at ingen af bakkerne eller æskerne er med låg, og at der ikke forhandles separat låg. Se også afgørelsens afsnit 2.4 (s. 5), hvor det fremgår, at der er tale om "bakker/æsker, som er fremstillet af foldet pap uden låg".

Varenummer X74 er derimod ikke en del af afgørelsen.

I forbindelse med klagebehandlingen hos Skatteankestyrelen har klager i midlertidig fremlagt billede og målene 140 x 90 x 65 mm på en pommes frites boks med låg. Dvs. 6 sider.

Klager har imidlertid ikke fremlagt datablad for varenr. X1, men alene et skærmdump fra ERP-system

Efter Skattestyrelsen opfattelse er der tale om 2 forskellige varer. En forklaring kan være, at varenummeret er genbrugt af klager til et nyt produkt. Efter Skattestyrelsens opfattelse skal klager i midlertidig dokumenteret, at dette ikke er tilfælde. Skattestyrelsen henviser til at Skattestyrelsen afgørelse bygger på klagers egne oplysninger, og har i været i høring hos klager under sagsbehandlingen. Derfor finder Skattestyrelsen, at oplysningerne i afgørelsen skal lægges til grund for afgiftsvurderingen.

Skattestyrelsen skal også henvise til, at der af klagen fra 20. januar 2016 alene omtales bakker og æsker og ikke bokse.

Efter Skattestyrelsens opfattelse skal der derfor for varenr. X1 Pommes frites tages udgangspunkt i en æske af foldet pap med 5 sider uden låg med målene 144 x 85 x 60 mm.

Skattestyrelsen fastholder derfor at varenr. X1 er afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c. Skattestyrelsen henviser til argumentationen for de øvrige æsker/bakker.

I det omfang Landsskatteretten måtte finde at der skal tages udgangspunkt i det af klager oplyste fakta om mål, sider mv. er Skattestyrelsen enige i, at en pommes frites bakke med integreret låg ikke er afgiftspligtig med de af Skatteankestyrelsen anførte grunde."

Selskabets bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling af 20. september 2022
Selskabet har den 31. oktober 2022 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

"1 ENGANGSSERVICEBEGREBET

I afsnit 1.1 er bemærkninger vedrørende spørgsmålet om, hvad der definerer engangsservice i emballageafgiftslovens forstand, dvs. hvad engangsservice anvendes til.

I afsnit 1.2 er bemærkninger angående betydningen, at en vare - og herunder sagens varer - har anden anvendelse end til at spise og drikke af. Dette er sagens væsentligste spørgsmål.

I afsnit 1.3 er korte bemærkninger om varer, der kan anvendes flere gange, og varer af miljøvenlige materialer.

1.1 Hvad engangsservice anvendes til

For samtlige varekategorier omfattet af sagen (dvs. papbægre/suppebægre, pommes frites-bakker/-æsker, varer til eksklusiv præsentation samt varer fremstillet af bambus, palmeblade og træ) anfører Skatteankestyrelsen i indstillingen, at varerne efter styrelsens vurdering "benyttes i forbindelse med indtagelse af et måltid", jf. forslagets side 2, næstsidste afsnit, side 3, 4. afsnit, side 3, sidste afsnit, og side 4, 4. afsnit.

H1 er usikker på, om der heri ligger en ændring fra forarbejderne til emballageafgiftslovens § 2 c og fra praksis, hvorefter engangsservice er varer, der benyttes, når man spiser og drikker, jf. Skatteankestyrelsens citat af forarbejderne i indstillingen, side 2 øverst, og styrelsens bemærkning på side 2 midt, "Emballageafgiftslovens § 2 c omfatter således bestik, bakker, bægre, tallerkener, skåle mv., der anvendes, når man spiser og drikker …" .

Eksempelvis er bakker og tallerkener, der er så store, at de anvendes (også) til præsentation og servering og ikke (kun), når man spiser og drikker, ikke afgiftspligtige, uanset at de benyttes i forbindelse med indtagelse af måltider.

I fald indstillingen er udtryk for en sådan ændring, vil der være tale om skærpende ændring, som der efter H1s opfattelse ikke er dækning for i lovgrundlaget, og som under alle omstændigheder ikke kan foretages med tilbagevirkende kraft.

Vi anmoder venligst Skatteankestyrelsen om at oplyse, hvorvidt styrelsen mener, at engangsservicebegrebet omfatter varer, der benyttes, når man spiser og drikker, eller at engangsservicebegrebet omfatter varer, der benyttes i forbindelse med indtagelse af måltider, uanset om varerne benyttes, når man spiser og drikker.

1.2 Varer med blandet anvendelse

Skatteankestyrelsen konkluderer og begrunder i det væsentlige sin indstilling med følgende, der går igen for samtlige omfattede varekategorier (med undtagelse af varenr. X1 i kategorien pommes frites-bakker/-æsker):

"Skatteankestyrelsen finder efter en samlet vurdering af de omhandlede produkter, at disse må karakteriseres som [varetype] der benyttes i forbindelse med indtagelse af et måltid, og som efter brug sædvanligvis vil blive bortkastet" (Vores indsættelse i firkantet parentes)

Sagens spørgsmål er imidlertid ikke, om de omhandlede varer kan anvendes, når man spiser og drikker, eller mere generelt i forbindelse med måltider. Det kan de godt.

Spørgsmålet er, hvilken betydning det har, at en lang række af sagens varer også eller endog primært har anden anvendelse.

H1 har i indlægget af 1. juli 2022, i afsnit 1.2 med underafsnit og i afsnit 3.1 og 3.2, beskrevet og redegjort for, at en række af de omhandlede varer fra samtlige varekategorier har anden anvendelse end til benyttelse, når man spiser og drikker. Det omfatter anvendelse som transport- eller salgsemballage, som beholdere, til præsentation og servering m.m. (For en ordens skyld bemærkes, at H1 omvendt ikke har anført, at nogen af varerne "alene anvendes" til sådanne andre formål, hvilket ellers hævdes af styrelsen på side 2, fjerdesidste afsnit, og side 3, 2. afsnit, i indstillingen).

Eksempelvis er det beskrevet i indlægget af 1. juli 2022, at nogle af varerne har en sådan størrelse, at de ikke er beregnet til at spise af, men til at transportere og opbevare indholdet og/eller til at servere fra. Det er ikke udelukket, at man kan benytte dem, når man spiser og drikker, men udformningen (størrelsen) indikerer en anden anvendelse.

I indstillingen af 20. september 2022 anfører Skatteankestyrelsen for samtlige varekategorier, at "alle de omhandlede varer i varegruppen kan behandles samlet under ét" (bortset fra varenr. X1, pommes frites-bakke med låg), jf. side 2, tredjesidste afsnit, side 3, 3. afsnit, side 3, næstsidste afsnit, og side 4, 3. afsnit. Imidlertid har varer inden for samme kategori således forskellige anvendelser og kan dermed ikke behandles samlet.

Til belysning af betydningen af, at en vare har forskellige anvendelser, er der i afsnit 2.1 og 2.2 i H1s indlæg af 1. juli 2022 gennemgået forarbejderne til emballageafgiftslovens § 2 c i lovforslag nr. L 59 af 25. oktober 2000, skattemyndighedernes vejledning Afgift-Punkt, Punktafgiftsvejledningen, Den Juridiske Vejledning, Landsskatterettens afgørelse af 24. september 2004, svar af 21. juni 2018 fra skatteministeren til Folketingets Skatteudvalg samt Skattestyrelsens afgørelse af 11. marts 2021.

Af samtlige de nævnte retskilder fremgår det utvetydigt, at en lang række varer, som benyttes, når man spiser og drikker, falder uden for afgiftspligten for engangsservice.

Det eneste fællestræk for alle disse varetyper er, at de også har andet formål i form af transport, servering mv. Afgiftspligt i sådanne situationer ville indebære beskatning af anvendelser, der ikke er afgiftspligtige. Omvendt er det ikke en betingelse, at den anden anvendelse nødvendigvis skal udelukke, at man kan benytte varen, når man spiser og drikker.

I nærværende sag kommer dette tydeligst til udtryk i forbindelse med varenr. X1, pommes frites-bakke med låg. Skatteankestyrelsen og Skattestyrelsen er enige i, at varen, som følge af sin anvendelse til transport af madvarer, ikke er afgiftspligtig (idet Skattestyrelsen dog er uenig i, at varenr. X1 faktisk er en pommes frites-bakke med låg, jf. nedenfor i afsnit 2). Skatteankestyrelsen anfører herved i indstillingen af 20. september 2022, side 3, 6. afsnit, at "varen må karakteriseres som en æske, der anvendes til transport af madvarer, og ikke som service, der benyttes, når man spiser og drikker".

Man kan i sagens natur spise af en pommes frites-bakke, hvad enten den har låg eller ej. Det er ikke sådan, at en vare enten anvendes, når man spiser og drikker, eller anvendes til andre formål; i de fleste tilfælde er der tale om blandet anvendelse og om en glidende overgang mellem transportemballage mv. og engangsservice, hvor der må foretages en konkret vurdering af den enkelte vare. Dette er netop, hvad skatteministeren udtrykte over for Folketinget i svaret af 21. juni 2018, der er omtalt på side 18 i H1s indlæg af 1. juli 2022.

Forskellen mellem bakken med låg og bakkerne uden låg er blot, at for bakken med låg er det umiskendeligt, at varen ud over at kunne spises af også tjener transportformål. Men for sagens øvrige varer er det ikke desto mindre klart, at tillige disse varer tjener (også) andre formål end at spise og drikke af.

Nødvendigheden af at vurdere den enkelte vares egenskaber og anvendelse er udmøntet i de mange eksempler fra praksis på diverse varetyper, der er fundet enten afgiftspligtige eller afgiftsfri.

Afgørelsesgrundlaget vedrørende eksemplerne er ikke tilgængeligt, hverken for Skattestyrelsen eller for H1, jf. herom i H1s indlæg af 1. juli 2022, side 15, 1. afsnit. Varebeskrivelserne gør det desuagtet muligt at udelukke, at vurderingen udelukkende kan baseres på, hvorvidt man kan spise eller drikke af varen, idet eventuelle andre anvendelser kan være afgørende.

Til illustration kan nævnes bægre og kopper mv. I bilag 9 fremgår en række varetyper, som har været genstand for afgørelser fra Momsnævnet.

"Afgiftspligtig

Drikkebægre, uden hensyn til, om de er forsynet med målestreger.

Drikkebægre. Styrocup, Styro bægre med et rumindhold på 125 ml. […], Styro bægre, rumindhold: 200 ml, 240 ml, 300 ml, 350 ml og 420 ml. Bægrene er fremstillet af expanderet polystyren og kan leveres med dekoration og tilhørende låg.

Kaffekopper -.P 512, 34 cl. Fremstillet af overfladebehandlet pap. Fremtræder som bægre forsynet med løst plasticlåg. (Plasticlåget er ikke afgiftspligtig).

Ikke afgiftspligtig
Bægre og beholdere med et rumindhold på over 50 cl. [dvs. 500 ml, en halv liter]

Emballagebægre. […], Styro emballagebægre med et rumindhold på henholdsvis 120 ml og 350 ml. Varerne er fremstillet af expanderet polystyren og kan leveres med dekoration og tilhørende låg.

Emballageskåle. […], Styro skåle med et rumindhold på 240 ml. Skålene er fremstillet af expanderet polystyren og kan leveres med dekoration og tilhørende låg.

Korttidskop. Koppen, der ifølge det oplyste tåler opvask er fremstillet af uigennemsigtig kraftig plastic. Koppen er bl.a. påtrykt ordene »[…]« og »[…].«

»[…]« kildevand i 10 cl rundt, klart plastbæger med påsvejset låg. Emballagen ikke afgiftspligtig."(Vores understregninger og indsættelse i firkantet parentes)

Som det fremgår, er der bl.a. tale om afgiftspligtige henholdsvis ikke-afgiftspligtige bægre med samme rumindhold (volumen), som alle kan bruges til at spise eller drikke af.

Da afgørelsesgrundlaget ikke er tilgængeligt, er de konkrete præmisser for afgørelserne ukendte, men skattemyndighedernes vejledninger er praksismeddelelser, og det kan konstateres, at den eneste relevante forskel mellem de afgiftspligtige og afgiftsfri varer, der fremgår, er, at de ikke-afgiftspligtige bægre også tjener andre formål.

Ud over, at bægre med samme rumindhold kan være afgiftspligtige henholdsvis ikke-afgiftspligtige afhængig af deres anvendelse, er der blandt ikke-afgiftspligtspligtige varer nævnt "Bægre og beholdere med et rumindhold på over 50 cl", hvilket senere i Den Juridiske Vejledning, afsnit E.A.7.1.8, er ændret til "Bægre og beholdere med et rumindhold på over 2 liter". Der er i begge tilfælde tale om en afgrænsning mellem på den ene side bægre, der anvendes til at spise og drikke af, og på den anden side bægre af en sådan størrelse, at de, uanset deres udformning i øvrigt, (også) anvendes til opbevaring og servering mv. af fødevarer. Endvidere er nævnt en "Korttidskop", der kan anvendes flere gange og af den grund ikke er "engangs"-service.

1.3 Genanvendelige varer og varer af miljøvenlige materialer

Med hensyn til spørgsmålene om dels varer, der kan genanvendes (anvendes flere gange), og som derfor ikke er engangsservice, dels varer, der er fremstillet af miljøvenlige materialer, og som derfor falder uden for emballageafgiftens område, henvises til klagen af 20. januar 2016, side 4-5 under punkt 4) og 5), samt til det supplerende indlæg af 1. juli 2022, afsnit 3.3 og 3.4.

2 SÆRLIGT OM VARENUMMER X1 - POMMES FRITES-BAKKE MED LÅG

Skatteankestyrelsen har i sit forslag til afgørelse af 20. september 2022 indstillet, at varen med varenummer X1, pommes frites-bakke med låg, er afgiftsfri, og at den beløbsmæssige opgørelse vedrørende denne vare overlades til Skattestyrelsen. H1 er enig og har ikke bemærkninger hertil.

Skattestyrelsen har i sine bemærkninger af 3. oktober 2022, side 3 øverst, anført, at "Efter Skattestyrelsens opfattelse er det ikke de korrekte oplysninger Skatteankestyrelsen lægger til grund for vurderingen af afgiftspligten for varenr. X1." Skattestyrelsen mener herved, at det er udokumenteret, at varen med varenr. X1 er en pommes frites-bakke med låg.

Som det fremgår af sagens bilag 11, har H1s økonomidirektør erklæret, at varenr. X1 er en pommes frites-bakke med låg. Erklæringen indeholder også et skærmprint fra H1s produktdatabase med et billede af varenr. X1, som dokumenterer oplysningernes rigtighed.

Foranlediget af Skattestyrelsens bemærkninger af 3. oktober 2022 har H1 derudover indhentet datablad fra H1s leverandør for varenr. X1, der vedlægges som bilag 12. Som bilag 13 er vedlagt e-mail af 18. oktober 2012 udvekslet mellem H1s daværende produktchef og en medarbejder i marketingafdelingen, hvor varenr. X1 er afbilledet med angivelse af varenummer.

Det fremgår herefter af bilag 11, 12 og 13, at varenr. X1 en pommes frites-bakke med låg.

Med hensyn til Skattestyrelsens bemærkninger om sagens behandling ved SKAT bemærkes, at nærværende klagesag har afventet behandling siden januar 2016. Det er ikke her snart syv år senere tilgængeligt for H1, hvad der skete under SKATs behandling af sagen i 2015. Det kan konstateres af skemaet på side 4 i SKATs afgørelse af 21. oktober 2015, at varenr. X1 er kategoriseret forkert sammen med pommes frites-æsker (dvs. de høje og smalle æsker som dem, man får på McDonald's, og som aldrig er med låg), hvilket muligvis er grunden til, at det ikke dengang blev opdaget, at beskrivelsen af varenr. X1 var fejlagtig.

Under alle omstændigheder har dette ingen betydning, da det relevante er, at det ligger fast, hvilken vare der faktisk er tale om.

I den sammenhæng er det åbenlyst urigtigt, når Skattestyrelsen anfører i sine bemærkninger af 3. oktober 2022, at "En forklaring kan være, at varenummeret er genbrugt af klager til et nyt produkt", jf. bemærkningernes side 3, tredjesidste afsnit. Skattestyrelsen er udmærket klar over urigtigheden, eftersom det fremgår direkte og udtrykkeligt af bilag 11, at varenr. X1 og den senere sammenlignelige vare med varenr. X74 ikke har samme varenummer (i øvrigt genbruger H1 aldrig varenumre, da dette kunne kollidere med fødevarelovgivningens krav om sporbarhed). Samtidig insinuerer Skattestyrelsen, at oplysningerne i bilag 11 er fabrikerede til brug for sagen, jf. bemærkningernes side 3, fjerdesidste afsnit. Dette er en grov og grundløs beskyldning.

Derudover anfører Skattestyrelsen på side 3, næstsidste afsnit, at "Skattestyrelsen skal også henvise til, at der af klagen fra 20. januar 2016 alene omtales bakker og æsker og ikke bokse." Dette er helt useriøst og indholdsløst, allerede fordi styrelsen et par linjer længere nede selv betegner varen som en "bakke" og ikke en "boks", jf. "en pommes frites bakke med integreret låg" på side 4, 2. afsnit.

Det er bekymrende, at Skattestyrelsen - en offentlig myndighed - tager sådanne illoyale midler i brug. Skattestyrelsen burde og har ikke mindst selvsagt pligt til at holde sig for god til den slags."

Retsmøde
Selskabet redegjorde for sine påstande og anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det på retsmødet udleverede materiale. Herunder lagde selskabet særligt vægt på, at idet de omhandlede produkter tjener flere formål, er de ikke afgiftspligtige.

Skattestyrelsen indstillede til stadfæstelse af sin afgørelse i overensstemmelse med det tidligere anførte.

Landsskatterettens afgørelse
Når der i det følgende henvises til emballageafgiftsloven, er dette henvisninger til den dagældende lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier, jf. henholdsvis lovbekendtgørelse nr. 1017 af 7. august 2013 med senere lovændring samt lovbekendtgørelse nr. 1071 af 15. september 2014.

I perioden fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2014 havde emballageafgiftslovens § 2 c følgende ordlyd:

"Der svares afgift af engangsservice.

Stk. 2. Afgiften udgør 19,20 kr. pr. kg."

Bestemmelsen blev indsat i emballageafgiftsloven ved lov nr. 1292 af 20. december 2000. Af forarbejderne hertil fremgår bl.a. følgende:

"Afgiftspligten omfatter engangsservice uanset fremstillingsmateriale, dvs. knive, gafler, skeer, tallerkener og krus m.v. af plast og pap m.v, der benyttes, når man spiser og drikker, og som sædvanligvis er bestemt til bortkastning efter brug, uanset at det måske kan anvendes flere gange. Hovedsigtet med afgiften er at begrænse anvendelsen af engangsservice og dermed minimere affaldsmængderne.

[…]

Med forslaget om, at afgiften af engangsservice gøres vægtbaseret, skabes der et incitament til at nedbringe materialeforbruget. Dette vil endvidere kunne ligestille det dyre komposterbare engangsservice med »almindeligt« engangsservice."

Emballageafgiftslovens § 2 c omfatter således bestik, bakker, bægre, tallerkener, skåle mv., der anvendes, når man spiser og drikker, og som almindeligvis er bestemt til bortkastning efter brug. I den henseende er det uden betydning, hvilket materiale varerne er fremstillet af, hvordan varerne fremstilles, og om varerne kan anvendes flere gange.

Suppebægre
SKAT har i sin afgørelse anført, at selskabets produkter med følgende varenr. X2, X3/X4, X5 og X6 skal anses som afgiftspligtigt engangsservice, idet produkterne kan anvendes til at spise af, og idet de sædvanligvis smides væk efter brug.
Heroverfor har selskabet anført, at de omhandlede produkter ikke er omfattet af emballageafgiftslovens § 2 c, idet produkterne anvendes til transport af mad.

Landsskatteretten bemærker indledningsvist, at alle de omhandlede varer i varegruppen kan behandles samlet under ét.

Retten finder efter en samlet vurdering af de omhandlede produkter, at disse må karakteriseres som spisebægre, der benyttes i forbindelse med indtagelse af et måltid, og som efter brug sædvanligvis vil blive bortkastet. Der er derfor tale om afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c. Retten har ved sin vurdering lagt særlig vægt på det fremlagte salgs- og markedsføringsmateriale, de omhandlede produkters udformning og det materiale, de er fremstillet af. Det forhold, at der forhandles låg til produkterne ligesom selskabets anbringende om, at produkterne tjener flere formål, kan ikke føre til et andet resultat, jf. byretsdom af 6. december 2021, offentliggjort som SKM2021.712.BR.

Pommes frites bakker/Pommes frites æsker
SKAT har i sin afgørelse anført, at selskabets produkter med følgende varenr. X7, X8/X9, X10, X11/X12, X13, X14, X15/X16, X17, X18, X19/X20, X21, X22, X23, X1, X24, X25, X26, X27, X28 og X29 skal anses som afgiftspligtigt engangsservice, idet produkterne kan anvendes til at spise af, og idet de sædvanligvis smides væk efter brug.

Heroverfor har selskabet anført, at de omhandlede produkter ikke er omfattet af emballageafgiftslovens § 2 c, idet produkterne anvendes til transport af mad på samme måde som f.eks. bakker til jordbær, tomater osv.

Landsskatteretten bemærker indledningsvist, at alle de omhandlede varer i varegruppen med undtagelse af varenr. X1 kan behandles samlet under ét.

Retten finder efter en samlet vurdering af de omhandlede produkter, at disse må karakteriseres som spisebakker/-bægre, der benyttes i forbindelse med indtagelse af et måltid, og som efter brug sædvanligvis vil blive bortkastet. Der er derfor tale om afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c. Retten har ved sin vurdering lagt særlig vægt på de omhandlede produkters udformning og det materiale, de er fremstillet af.

Selskabets sammenligning med andre konkrete produkter og selskabets anbringende om, at produkterne tjener flere formål, kan ikke føre til andet resultat, jf. byretsdom af 6. december 2021, offentliggjort som SKM2021.712.BR.

Angående produktet med varenr. X1 lægger retten på baggrund af de fremlagte oplysninger til grund, at der er tale om en rektangulær æske med låg. Produktet adskiller sig væsentligt fra de øvrige produkter i varegruppen ved at have et integreret låg og lukkefunktion. Efter en samlet vurdering finder retten, at varen må karakteriseres som en æske, der anvendes til transport af madvarer, og ikke som service, der benyttes, når man spiser og drikker. Der er derfor ikke tale om afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c. Det forhold, at varen sædvanligvis vil blive bortkastet efter brug, kan ikke føre til et andet resultat.

Varer fremstillet i plast/polystyren - "Eksklusiv præsentation"
SKAT har i sin afgørelse anført, at selskabets produkter med følgende varenr. X30, X31, X32/X33, X34, X35, X36, X37/X38, X39, X40, X41, X42, X43, X44, X45, X46, X47 og X48 skal anses som afgiftspligtigt engangsservice, idet produkterne kan anvendes til at drikke af eller spise af/med, og idet de sædvanligvis smides væk efter brug.

Heroverfor har selskabet anført, at de omhandlede produkter ikke er omfattet af emballageafgiftslovens § 2 c, idet produkterne skal anses som genanvendelige varer.

Landsskatteretten bemærker indledningsvist, at alle de omhandlede varer i varegruppen kan behandles samlet under ét.

Retten finder efter en samlet vurdering af de omhandlede produkter, at disse må karakteriseres som enten spisetallerkener, -skåle eller bestik, der benyttes i forbindelse med indtagelse af et måltid, og som efter brug sædvanligvis vil blive bortkastet. Der er derfor tale om afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c. Retten har ved sin vurdering lagt særlig vægt på de omhandlede produkters udformning, det materiale de er fremstillet af og selskabets rubricering af varerne i produktkataloget. Det forhold, at produkterne kan anvendes flere gange, samt det forhold at der til nogle af produkterne forhandles låg, kan ligesom selskabets anbringende om, at produkterne tjener flere formål, ikke føre til et andet resultat, jf. byretsdom af 6. december 2021, offentliggjort som SKM2021.712.BR.

Varer fremstillet af bambus, palmeblade og træ
SKAT har i sin afgørelse anført, at selskabets produkter med følgende varenr. X49, X50, X51, X52, X53, X54, X55/X56, X57, X58, X59, X60/X61, X62, X63, X64, X65, X66, X67, X68, X69, X70, X71, X72 og X73 skal anses som afgiftspligtigt engangsservice, idet produkterne kan anvendes til at spise af/med, og idet de sædvanligvis smides væk efter brug.

Heroverfor har selskabet anført, at de omhandlede produkter ikke er omfattet af emballageafgiftslovens § 2 c, idet der er tale om genanvendelige produkter, der som følge af emballageafgiftslovens formål falder uden for det afgiftspligtige vareområde for emballageafgiftslovens § 2 c.

Landsskatteretten bemærker indledningsvist, at alle de omhandlede varer i varegruppen kan behandles samlet under ét.

Retten finder efter en samlet vurdering af de omhandlede produkter, at disse må karakteriseres som enten spisetallerkener, -bakker, -skåle eller bestik, der benyttes i forbindelse med indtagelse af et måltid, og som efter brug sædvanligvis vil blive bortkastet, herunder sendt til kompostering. Der er derfor tale om afgiftspligtigt engangsservice, jf. emballageafgiftslovens § 2 c. Retten har ved sin vurdering lagt særlig vægt på de omhandlede produkters udformning, det materiale de er fremstillet af og selskabets rubricering af varerne i produktkataloget.

Selskabets anbringende vedrørende emballageafgiftslovens formål ligesom selskabets anbringende om, at produkterne tjener flere formål, kan ikke føre til andet resultat, jf. byretsdom af 6. december 2021, offentliggjort som SKM2021.712.BR.

Afgørelse
Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse vedrørende varen med varenr. X1, idet der ikke er tale om afgiftspligtigt engangsservice i medfør af emballageafgiftslovens § 2 c.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende perioden fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2014 for selskabets udlevering af de øvrige omhandlede varer inden for følgende fire varegrupper: "Suppebægre", "Pommes frites bakker/Pommes frites æsker", "Varer fremstillet i plast/polystyren - "Eksklusiv præsentation"" og "Varer fremstillet af bambus, palmeblade og træ".

Den beløbsmæssige opgørelse vedrørende varen med varenr. X1 overlades i overensstemmelse med § 12, stk. 5, i bekendtgørelse nr. 2373 af 10. december 2021 om forretningsorden for Landsskatteretten til Skattestyrelsen.