Dokumentets metadata

Dokumentets dato:11-11-2021
Offentliggjort:16-12-2021
SKM-nr:SKM2021.686.LSR
Journalnr.:21-0022233
Referencer.:Momsloven
Dokumenttype:Afgørelse


Inddragelse af registrering for moms, ATP, AM-bidrag og A-skat

Klagen drejede sig om, hvorvidt Skattestyrelsen havde været berettiget til at afmelde et selskabs registrering for moms og A-skat mv. som følge af, at selskabet ikke havde dokumenteret, hvor det faktiske driftssted var og ikke havde givet Skattestyrelsen besked om ændringer i selskabets registreringsforhold. Landsskatteretten bemærkede, at Skattestyrelsen kan afmelde en virksomheds momsregistrering, såfremt registreringen er sket på et urigtigt grundlag, eller såfremt der sker en ændring af virksomhedens forhold, der har betydning for virksomhedens registrering, og at Skattestyrelsen ikke havde haft mulighed for at gennemføre en kontrol af selskabets angivelse af moms og A-skat mv. for 2019-2020. Retten fandt, at Skattestyrelsen var berettiget til at indhente oplysninger til kontrol af, om der er tale om en afgiftspligtig person, der driver afgiftspligtig virksomhed, forud for en registrering for moms, men også til kontrol af, om de registrerede oplysninger er i overensstemmelse med de faktiske forhold efterfølgende. Retten bemærkede, at det er selskabet, der skal dokumentere, at der fortsat drives selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3. Retten bemærkede videre, at det ikke fremgik af Skattestyrelsens afgørelse eller forslag til afgørelse, at Skattestyrelsen havde anmodet selskabet om at fremsende dokumentation for, at der fortsat blev drevet registreringspligtig virksomhed med levering af varer og ydelser i Danmark, og at selskabet fortsat skulle være registreret for moms.

Landsskatteretten bemærkede, at Skattestyrelsen ved inddragelse af selskabets registreringer skulle angive hjemlen for inddragelsen og foretage en prøvelse med udgangspunkt i disse bestemmelser. Det fremgik ikke af Skattestyrelsens afgørelse, at der var foretaget en prøvelse af selskabets forhold efter momslovens §§ 3 og 47 samt kildeskattebekendtgørelsens § 16. Landsskatteretten hjemviste herefter sagen til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.


Skattestyrelsen har afmeldt selskabets registrering for moms, A-skat, AM-bidrag og ATP, da selskabet ikke har dokumenteret, hvor det faktiske driftssted er og ikke har givet Skattestyrelsen besked om ændringer i selskabets registreringsforhold, jf. momslovens § 47, stk. 5.

Landsskatteretten hjemviser Skattestyrelsen afgørelse til fornyet behandling.

Faktiske oplysninger
H1 ApS (herefter benævnt selskabet) er et anpartsselskab stiftet den 1. oktober 2017 af A. Selskabet er registreret under branchekode 562900 Anden restaurationsvirksomhed og med bibranche 811000 Kombinerede serviceydelser.

Selskabets formål er at drive cateringvirksomhed samt aktiviteter i tilknytning hertil.

Selskabet er den 1. oktober 2017 registreret for moms og selskabsskat. Fra den 1. april 2018 er selskabet tillige registreret for A-skat, AM-bidrag og ATP.

Selskabet er fra den 21. april 2020 registreret med adresse på Adresse Y1 7A, By Y1. Det fremgår af oplysninger på CVR, at antal ansatte i selskabet var én i november 2019, december 2019 og marts 2020.

Skattestyrelsen anmodede den 23. november 2020 selskabet om at fremsende følgende materiale til brug for, at Skattestyrelsen kunne behandle selskabets opgørelse af A-skat og moms for 2019 og 2020:

Skattestyrelsen sendte brevet til selskabets adresse, Adresse Y1 7 A, By Y1. Selskabets frist for at indsende materialet var den 16. december 2020.

Skattestyrelsen modtog den 2. december 2020 brevet retur som ubekendt på adressen.

Selskabet har ikke anmeldt ændringer i sine registreringsforhold til told- og skatteforvaltningen.

Skattestyrelsen sendte den 8. december 2020 forslag til afgørelse til selskabet. Heri foreslår Skattestyrelsen at afmelde selskabet for moms, A-skat, AM-bidrag og ATP. Fristen for at komme med indsigelser til Skattestyrelsens forslag til afgørelse var den 4. januar 2021.

Skattestyrelsen modtog den 16. december 2020 forslag til afgørelse retur.

Den 14. januar 2021 genfremsendte Skattestyrelsen forslag til afgørelse til selskabets digitale postkasse. Skattestyrelsen gjorde her opmærksom på, at fristen for at komme med indsigelser var overskredet. Det fremgik ligeledes af Skattestyrelsens følgebrev, at såfremt selskabet havde indsigelser til Skattestyrelsens forslag til afgørelse, skulle selskabet kontakte Skattestyrelsen snarest.

Selskabet har ikke reageret på Skattestyrelsens henvendelse.

Den 22. januar 2021 traf Skattestyrelsen afgørelse og afmeldte selskabet for moms, A-skat, AM-bidrag og ATP. Afgørelsen blev sendt til selskabets adresse, Adresse Y1 7 A, By Y1.

Selskabets repræsentant har i klagen til Skatteankestyrelsen oplyst, at Adresse Y1 7 A, By Y1, er et kontorfællesskab, som strækker sig over Adresse Y1 7 A til 7 C, hvor Adresse Y1 7 A også har st. tv., st. th. mv.

Skattestyrelsen har i sin udtalelse til Skatteankestyrelsen oplyst, at Skattestyrelsen iværksatte en kontrol af selskabet som følge af, at selskabet har modtaget en faktura fra G1 ApS, som, jf. Skattestyrelsens oplysninger, er en fiktiv virksomhed.

I forbindelse med klagesagens behandling hos Skatteankestyrelsen har Skatteankestyrelsen anmodet selskabets repræsentant om at fremsende en kopi af det materiale, Skattestyrelsen efterspurgte i brev af den 23. november 2020. Der blev sendt en kopi af Skatteankestyrelsens anmodning til selskabet. Skatteankestyrelsens anmodning er sendt til repræsentantens og selskabets digitale postkasse.

Hverken selskabets repræsentant eller selskabet har reageret på Skatteankestyrelsens henvendelse.

Skatteankestyrelsen har ligeledes anmodet repræsentanten om at fremsende en redegørelse for selskabets aktiviteter, oplysninger om hvorfra selskabet drives samt oplysninger om, hvordan myndighederne kan komme i kontakt med selskabet.

Selskabets repræsentant har ikke reageret på Skatteankestyrelsens anmodning.

Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har afmeldt selskabets registrering for moms, A-skat, AM-bidrag og ATP, da selskabet ikke har dokumenteret, hvor det faktiske driftssted er og ikke har givet Skattestyrelsen besked om ændringer i selskabets registreringsforhold, jf. momslovens § 47, stk. 5.

Som begrundelse herfor har Skattestyrelsen blandt andet anført følgende:

"…

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsens materialeindkaldelse er kommet retur som ubekendt på adressen. Skattestyrelsen kan således ikke gennemføre kontrol af virksomhedens momsindberetninger. Virksomheden har ikke dokumenteret hvor det faktiske driftssted er. Jf. momslovens § 47, stk. 5, 5. og 6. pkt., har virksomheden pligt til at angive ændringer i registreringsforhold senest 8 dage efter ændringen er indtruffet. Skattestyrelsen foreslår at afmelde H1 ApS for nedenstående pligter med henvisning til reglerne jf. afsnit 1.3.:

- Moms
- ATP
- AM-bidrag
- A-skat

Såfremt virksomheden fortsætter sin drift, efter en inddragelse, vil det være strafbart efter opkrævningslovens § 17, stk. 3.

1.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Skattestyrelsen har kontrolleret eventuelle ændringer i selskabets registreringer. Selskabets registrerede adresseforhold er uændrede i forhold til registreret adresse den 4. december 2020.

Da selskabet ikke har sendt sine bemærkninger til forslag af den 4. december 2020 indenfor fristen herfor, og adresseforhold er uændrede, træffer Skattestyrelsen hermed afgørelse i overensstemmelse med forslag af den 4. december 2020, jf. ovenstående.

…".

Skattestyrelsen har den 19. april 2021 fremsendt følgende bemærkninger i forbindelse med klagesagens behandling hos Skatteankestyrelsen:

"…

Klager oplyser at der ikke er forhold der indikerer momssvig. Skattestyrelsen har iværksat kontrol som følge af at virksomheden har modtaget en faktura fra G1 ApS, som jf. Skattestyrelsens oplysninger er en fiktiv virksomhed. Da Skattestyrelsen ikke er i stand til at få kontakt til selskabet og kontrollere om virksomheden har fratrukket denne faktura i sit momsregnskab, har Skattestyrelsen sendt forslag om inddragelse af H1 ApS' pligter.

Klager anfører, at årsag til at brevet ikke er kommet frem, kan være f.eks. en fejlplaceret postkasse. Netop henset til denne risiko, har Skattestyrelsen den 14. januar 2021 genfremsendt forslaget digitalt og henvist til at fristen for indsigelser er overskredet, så virksomheden opfordres til at kontakte Skattestyrelsen.

…".

Selskabets opfattelse
Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen ikke har været berettiget til at afmelde selskabets registrering for moms, A-skat, AM-bidrag og ATP, idet der ikke foreligger alvorlige indicier på momssvig/misbrug på momsområdet ved et fiktivt selskab. Hertil har repræsentanten anmodet om, at klagesagen får opsættende virkning.

Til støtte herfor har repræsentanten blandt andet anført følgende:

"…
DEN RETLIGE VURDERING OG ANBRINGENDER
Skattestyrelsen har selv fremhævet, at afmelding kan ske, i medfør af bekendtgørelse om virksomhedsregistrering § 4.

Dette er præciseret ved sag C-25/02 Halifax, præmis 74, hvoraf fremgår, at der skal konstateres et misbrug på momsområdet, hvilket vil indebære, at der blev opnået en afgiftsfordel. Dette præciseres i præmis 75, hvorved det skal fremgå af en samlet række objektive omstændigheder, at hovedformålet med de omhandlede transaktioner er opnåelsen af en afgiftsfordel. Der henvises også til Bilag 1, s. 4f. i denne sammenhæng.

Videre fremgår af sag C-527/11 Ablessio, præmis 34, som indklagede fortolker således, at den ligeledes gælder, når en virksomhed har fået tildelt et momsregistreringsnummer og Skattestyrelsen foretager en genvurdering af virksomhedens registreringsforhold:

"For at et afslag på at tildele en afgiftspligtig et individuelt registreringsnummer kan anses for at stå i et rimelig forhold til formålet om at forebygge svig, skal det hvile på alvorlige indicier, hvorefter det objektiv må anses for sandsynligt, at det momsregistreringsnummer, som tildeles denne afgiftspligtige vil blive anvendt svigagtigt." (egen fremhævning ved understregning)

Det bemærkes efter en sammenfatning af den relevante EU-retlige retspraksis, at der skal foreligge objektive omstændigheder ved konkrete transaktioner, der udgør alvorlige indicier på momssvig/misbrug på momsområdet, førend afmelding kan ske.

Indklagede har blot fremhævet, at indklagede har skrevet til klager den 23. november 2020, hvilket brev den 2. december 2020 er kommet retur som ubekendt på adressen, jf. Bilag 1, s. 1.

Der er ingen andre faktiske omstændigheder og dermed ingen konkrete transaktioner, som indklagede lægger vægt på.

Bevisbyrden ses dermed ikke løftet af indklagede, hvorved der ikke er et grundlag for afmelding af klager.

Supplerende skal det bemærkes, at det forhold at postmanden ikke har været i stand til at finde en postkasse ikke medfører, at en postkasse ikke findes eller, at der foreligger en fiktiv etablering, sml. Sag C-73/06 Planzer Luxembourgh Sárl mod Bundeszentralamt für Steurn, præmis 62.

En anden mulighed er netop fordi, der er tale om et relativt nyt og nyistandsat kontorfællesskab, jf. Bilag 3, s. 1, at postkassen ikke har levet op til betingelserne i bilag 1 til bekendtgørelse nr. 727 af den 24. juni 2011 om postbefordring og postvirksomheder, da man i disse tilfælde kan undlade omdeling af forsendelser til modtagere, jf. bekendtgørelsens § 8, stk. 4, 1. pkt. og returnere til afsenderen, jf. bekendtgørelsens § 8, stk. 5.

Det forhold at klager ikke har overholdt betingelserne i bilag 1 til bekendtgørelse nr. 727 af den 24. juni 2011 om postbefordring og postvirksomheder kan næppe medføre, at man herefter kan nå den noget drastiske konklusion, at der foreligger alvorlige indicier på momssvig/misbrug på momsområdet ved en fiktiv virksomhed. Postkassen kunne også bare være placeret forkert, fordi man ikke har taget højde herfor ved en simpel fejl under ny istandsættelsen ifølge Bilag 3, s. 1.

Ad Opsættende virkning
Klager finder, at der er grundlag for, at nærværende klage får opsættende virkning, således at afmelding ikke kan ske, førend klagesagen er endeligt afgjort og har retskraft derved, at klage/sagsanlægs/ankemulighederne er udtømt.

…".

Bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling
Ved skriftligt indlæg af den 28. september 2021 har Skattestyrelsen fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

"Skattestyrelsen er efter en gennemgang af oplysningerne i klagesagen enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse og begrundelsen heri, der indstiller sagen hjemvist til fornyet behandling af den foretagne afmeldelse af klagers registrering for moms, A-skat, AM-bidrag og ATP."

Repræsentanten har fået tilsendt Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens bemærkninger hertil den 1. oktober 2021. Repræsentanten har ikke reageret herpå.

Landsskatterettens afgørelse
Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har afmeldt selskabets registrering for moms, A-skat, AM-bidrag og ATP som følge af, at selskabet ikke har dokumenteret, hvor det faktiske driftssted er og ikke har givet Skattestyrelsen besked om ændringer i selskabets registreringsforhold, jf. momslovens § 47, stk. 5 (lovbekendtgørelse nr. 1021 af 26. september 2019).

Momslovens kapitel 12 opregner den gruppe af personer, der er forpligtede til eller frivilligt kan lade sig registrere for moms. Som hovedregel omfatter registreringspligten afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, jf. momslovens § 47, stk. 1, 1. punktum.

Det følger af momslovens § 3, stk. 1, at:

"Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed."

Det følger af momslovens § 47, at:

"§ 47
Afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, skal anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Dette gælder ikke
1. virksomhed med levering af varer og ydelser, som er fritaget efter § 13, bortset fra transaktioner som nævnt i § 37, stk. 7 og 8, og
2. afgiftspligtige personer, der foretager levering af varer, som er oplagt i Københavns Frihavn, et toldoplag eller et afgiftsoplag uden afgift.

Stk. 5. Anmeldelse til registrering skal ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed. Virksomheden registreres med kvartalet som afgiftsperiode efter § 57, stk. 3. Hvis virksomhedens forventede samlede afgiftspligtige leverancer overstiger 55 mio. kr. årligt, registreres virksomheden dog med kalendermåneden som afgiftsperiode efter § 57, stk. 2. Hvis de forventede afgiftspligtige leverancer overstiger 55 mio. kr., skal virksomheden oplyse dette ved anmeldelsen til registrering. Ændringer i en virksomheds registreringsforhold skal meddeles til told- og skatteforvaltningen senest 8 dage efter ændringen.
".

EU-domstolen har i sag C-527/11, Ablessio, fastslået, at medlemsstaterne har en pligt til at sikre rigtigheden af de oplysninger, der optages i registret, med henblik på at sikre, at momssystemet fungerer korrekt. Det påhviler den kompetente offentlige myndighed at kontrollere ansøgerens egenskab af en afgiftspligtig person, før den tildeler den pågældende et momsregistreringsnummer, jf. præmis 29.

Det følger af momslovens § 47, at afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser skal anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Det følger videre, at virksomheden skal meddele ændringer i registreringsforhold til told- og skatteforvaltningen senest 8 dage efter ændringen.

Landsskatteretten bemærker, at Skattestyrelsen kan afmelde en virksomheds momsregistrering, såfremt registreringen er sket på et urigtigt grundlag, eller såfremt der sker en ændring af virksomhedens forhold, der har betydning for virksomhedens registrering.

Skattestyrelsen har ad flere omgange forsøgt at komme i kontakt med selskabet. Selskabet har ikke reageret på Skattestyrelsens henvendelser. Skattestyrelsen har modtaget returpost med besked om, at selskabet er ubekendt på adressen. Skatteankestyrelsen har under klagesagens behandling ikke kunnet komme i kontakt med selskabet eller dennes repræsentant. Selskabet har således ikke indsendt det efterspurgte regnskabsmateriale, redegjort for selskabets aktivitet eller oplyst, hvorfra virksomheden drives.

Skattestyrelsen har således ikke haft mulighed for at gennemføre en kontrol af virksomhedens angivelse af moms, A-skat, AM-bidrag og ATP for 2019-2020.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen er berettiget til at indhente oplysninger til kontrol af, om der er tale om en afgiftspligtig person, der driver afgiftspligtig virksomhed, forud for en registrering for moms, men også til kontrol af, om de registrerede oplysninger er i overensstemmelse med de faktiske forhold efterfølgende.

Det er i den forbindelse selskabet, der skal dokumentere, at der fortsat drives selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3. Selskabet skal tillige oplyse Skattestyrelsen om ændringer i dets registreringsforhold, herunder hvis selskabet ophører med at drive registreringspligtig virksomhed, jf. momslovens § 47, stk. 5-6.

Landsskatteretten bemærker, at det ikke fremgår af Skattestyrelsens afgørelse eller forslag til afgørelse, at Skattestyrelsen har anmodet selskabet om at fremsende dokumentation for, at der fortsat drives registreringspligtig virksomhed med levering af varer og ydelser i Danmark, og at selskabet fortsat skal være registreret for moms, jf. momslovens § 47, stk. 1, 1. punktum. Selskabet har ikke oplyst Skattestyrelsen om ændringer i dets registreringsforhold, jf. momslovens § 47, stk. 5-6, og Skattestyrelsen kan derfor ikke lægge til grund, at selskabet på baggrund af den manglende kontakt er ophørt med at drive registreringspligtig virksomhed.

Tillige indeholder Skattestyrelses afgørelse ikke en hjemmel for inddragelse af selskabets registrering for A-skat, AM-bidrag og ATP. Skattestyrelsen ses ikke at have anmodet selskabet om at dokumentere, at der er ansatte i selskabet. Der ses således ikke at være foretaget en prøvelse af, hvorvidt der er grundlag for at opretholde selskabets registrering for A-skat, AM-bidrag og ATP, jf. kildeskatbekendtgørelsen § 16.

Landsskatteretten finder det korrekt, at Skattestyrelsen reagerer, når der ikke kan opnås kontakt til selskabet, og Skattestyrelsen ikke kan kontrollere selskabets aktiviteter, og hvorvidt selskabet stadig opfylder betingelserne for selskabets registreringer. Landsskatteretten bemærker, at Skattestyrelsen ved inddragelse af selskabets registreringer skal angive hjemlen for inddragelsen og foretage en prøvelse med udgangspunkt i disse bestemmelser. Skattestyrelsen bør hertil beskrive praksis for inddragelse af selskabets registreringer og følge en af Skattestyrelsen fastsat procedure herfor.

Det fremgår ikke af Skattestyrelsens afgørelse, at der er foretaget en prøvelse af selskabets forhold efter momslovens §§ 3 og 47 samt kildeskatbekendtgørelsens § 16.

Landsskatteretten hjemviser herefter sagen til fornyet behandling hos Skattestyrelsen som følge af Skattestyrelsens manglende begrundelse for at inddrage selskabets registreringer.

Selskabets anmodning om, at sagen får opsættende virkning, bortfalder herefter.