Offentliggjort: | 09-06-2021 |
Journalnr.: | 20-1162385 |
Referencer.: | Momsloven |
Tidsfrist.: | 09-07-2021 23:59:00 |
Dokumenttype: | Udkast til styresignal |
Styresignalet præciserer, at ejendomsinvesteringsfonde m.v. i relation til fritagelsesbestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra f), ikke investerer ud fra princippet om risikospredning, når fonden m.v. investerer de indskudte midler i én enkelt ejendom. Det forhold, at investeringsejendommen eventuelt er opdelt i ejerlejligheder, og at der eventuelt tillige udlejes parkeringspladser til ejendommens lejere, ændrer ikke herved. Det præciseres endvidere, at i koncernstrukturer skal vurderingen af, hvorvidt betingelsen om risikospredning er opfyldt, ske på selskabsniveau og ikke på koncernniveau.
1. Baggrund for præcisering af praksis
Styresignalet offentliggøres, da det er konstateret, at der i praksis hersker tvivl om, hvornår ejendomsinvesteringsfonde investerer ud fra princippet om risikospredning og dermed opfylder én af de i alt fem betingelser for momsretligt at blive kvalificeret som en investeringsforening.
I styresignalet præciseres det, at:
2. Det retlige grundlag
Momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.
Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.
Af momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra f)
Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:
(...)
11) Følgende finansielle aktiviteter:
(...)
f) forvaltning af investeringsforeninger
UCITS-direktivet - Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/65/EF artikel 1, stk. 1 og 2 litra a
Direktiv om samordning af love og administrative bestemmelse rom visse institutter for kollektiv investering i værdipapirer (UCITS-direktivet).
UCITS-direktivet - Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/65/EF artikel 52
De i stk. 1 til 4 fastsatte grænser skal ikke kumuleres, og investeringer, der i overensstemmelse med stk. 1 til 4 finder sted i værdipapirer eller pengemarkedsinstrumenter udstedt af samme emittent eller i indskud i eller afledte instrumenter udstedt af denne emittent, må derfor ikke sammenlagt overstige 35 % af investeringsinstitutternes aktiver.
Selskaber inden for samme koncern anses med henblik på konsoliderede regnskaber, som defineret i direktiv 83/349/EØF eller i overensstemmelse med anerkendte internationale regnskabsregler, for at være samme emittent ved beregning af de i denne artikel fastsatte grænser.
Medlemsstaterne kan tillade kumulation af investeringer i værdipapirer og pengemarkedsinstrumenter, der er udstedt af samme koncern, op til en grænse på 20 %.
C-595/13, Fiscale Eenheid X
I dommen fastslog EU-Domstolen, at ved investeringsforeninger i momsdirektivets forstand forstås:
I dommen fortolker EU-Domstolen endvidere på betingelsen om, at ejendomsfonde i lighed med investeringsinstitutter omfattet af UCITS-direktivet skal investere ud fra princippet om risikospredning. EU-Domstolen konstaterer således, at de omhandlede ejendomsinvesteringsfonde investerer ud fra princippet om risikospredning, idet midlerne investeres i forskellige kategorier af fast ejendom, både beboelses- og erhvervsejendomme, og også i forskellige geografiske områder.
Den juridiske vejledning afsnit D.A.5.11.9.2 .
Det er en betingelse, at investeringsinstituttet investerer ud fra et princip om risikospredning, dvs. i en mere spredt portefølje, for derved at mindske investeringsrisikoen.
EU-Domstolen har i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X udtalt, at der vil være tale om risikospredning ved investering i fast ejendom, når formuen investeres i forskellige kategorier af fast ejendom, både beboelses- og erhvervsejendomme, og også i forskellige geografiske områder.
Betingelsen om, at der skal investeres ud fra princippet om risikospredning, vil i forhold til investering i fast ejendom og andre aktiver end værdipapirer blive fortolket efter de samme principper, som er afgørende for, at investeringsforeninger omfattet af UCITS-direktivet anses for at investere ud fra princippet om risikospredning.
3. Praksis
I henhold til momslovens § 4, stk. 1 pålægges der moms på bl.a. tjenesteydelser, som leveres mod vederlag her i landet.
Forvaltningsydelser er dog fritaget for moms, hvis de leveres til juridiske enheder, som opfylder betingelserne for momsretligt at være en investeringsforening, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra f.
De juridiske enheder, som momsretligt kvalificeres som investeringer er:
UCITS-direktivet omfatter investeringsinstitutter, der har som eneste formål at foretage kollektiv investering i værdipapirer eller i andre af de i UCITS-direktivets artikel 50, stk. 1 nævnte likvide finansielle aktiver. Juridiske enheder, som investerer i fast ejendom, er derfor ikke være omfattet af UCITS-direktivet.
For at en ejendomsinvesteringsfond kan kvalificeres som en investeringsforening, skal den derfor fremvise lignende kendetegn som UCITS-investeringsinstitutterne eller i det mindste være sammenlignelig i en sådan grad, at den konkurrerer med disse.
Investering ud fra princippet om risikospredning
For at en juridisk enhed er omfattet af UCITS-direktivet, er det et krav, at UCITS-investeringsinstitutterne investerer de indskudte midler ud fra princippet om risikospredning.
For at en ejendomsinvesteringsfond m.v. momsretligt kan kvalificeres som en investeringsforening, er det derfor en betingelse, at ejendomsinvesteringsfonden m.v. i lighed med UCITS-investeringsinstitutterne, investerer ud fra princippet om risikospredning.
Som anført i Den juridiske vejledning afsnit D.A.5.11.9.2 ., skal der ved fortolkningen af betingelsen henses til de principper, som er afgørende for, at investeringsforeninger omfattet af UCITS-direktivets anses for at investere ud fra principper om risikospredning.
UCITS-direktivet indeholder yderst detaljerede krav i relation til investeringsinstitutters investering af de indskudte midler, jf. UCITS-direktivets kapital VII "Forpligtigelser med hensyn til investeringsinstitutters investeringspolitik".
I henhold til UCITS-direktivet må investeringsinstitutterne således som udgangspunkt maksimalt investere 5% af de indskudte midler i værdipapirer eller pengemarkedsinstrumenter, der er udstedt af samme emittent, eller indskyde maksimalt 20% af sine aktiver i den samme enhed, jf. UCITS-direktivets artikel 52, stk. 1.
Princippet om risikospredning fordrer således, at der investeres i en bredere portefølje af investeringsaktiver fx i aktier i flere forskellige selskaber eller i forskellige typer af værdipapirer.
At der er flere typer af risici forbundet med det enkelte investeringsobjektiv fx konkursrisikoen eller udlejningsrisikoen indebærer derimod ikke, at der investeres ud fra principper om risikospredning.
Efter principperne i UCITS-direktivet investeres der således ikke ud fra principper om risikospredning, hvis et investeringsinstitut har investeret de indskudte midler i ét aktiv i form af en enkelt ejendom, jf. at det i UCITS-direktivet er fastsat, at kun en vis procentdel af de indskudte midler må investeres i værdipapirer udstedt af samme emittent/indskydes i den samme enhed.
At investering af samtlige midler i én ejendom ikke bevirker, at der investeres ud fra et princip om risikospredning understøttes også af EU-Domstolens afgørelse i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X. Ved afgørelsen af, hvorvidt de konkrete fonde investerede ud fra princippet om risikospredning henså EU-Domstolen til, at de omhandlede fonde investerede de indskudte midler i forskellige kategorier af fast ejendom, både beboelses- og erhvervsejendomme, og også i forskellige geografiske områder.
Det forhold, at den pågældende ejendom eventuelt er opdelt i ejerligheder eller at investeringsfonden også udlejer fx parkeringspladser til ejendommens lejere, medfører efter Skattestyrelens opfattelse ikke, at der investeres ud fra et princip om risikospredning.
Koncernforbundne selskabers investeringer
Skattestyrelsen er bekendt med strukturer, hvor der under en masterfond er placeret flere datter-/projektselskaber, som hver ejer én enkelt ejendom. De enkelte investorer indskyder alene midler i det enkelte datter-/projektselskab og ikke i masterfonden.
Ved vurderingen af, hvorvidt de enkelte datter-/projektselskaber momsretligt kan anses for at være en investeringsforening, skal det derfor vurderes om, det enkelte datter-/projektselskab opfylder betingelserne for momsretligt at være en investeringsforening. Ved vurderingen af, om det enkelte selskab investerer ud fra princippet om risikospredning, kan investeringer foretaget af andre selskaber i samme koncern derfor ikke tillægges betydning.
6. Gyldighed
Der er alene tale om en præcisering af gældende praksis. Præciseringen vil blive indarbejdet i Den juridiske vejledning 2022-1, afsnit D.A.5.11.9.2 . Efter offentliggørelsen af Den juridiske vejledning 2022-1 bortfalder styresignalet.