Dokumentets metadata

Offentliggjort:09-10-2018
Dokumenttype:Referat


Referat fra Momskontaktudvalgsmødet d. 18. september 2018

Referat fra møde i Momskontaktudvalget d. 18. september 2018 kl. 9.30-11.00

Eksterne medlemmer:

Morten Pernø, Dansk Transport og Logistik (DTL)
Lars Ellegaard, AutoBranchen Danmark
Lina Pedersen, Danmarks Statistik
Robert Mikelsons, Advokatrådet
Lene Nielsen, Dansk Industri
Jess Thiersen, Danske Advokater
Kasper Svendsen, Finans Danmark
Astrid Rugaard, Finans Danmark (i stedet for Michael Kirkegaard Nielsen, Finans Danmark)
Lars Loftager Jørgensen, FSR
Randi Christiansen, FSR
Jacob Kunø Christensen, SEGES
Frederik Waaben, Landbrug & Fødevarer
Jesper Sebbelin, Danmarks Skibsmæglerforening
Anders Christensen, Danmarks Skibsmæglerforening
Henrik Wilson, Foreningen Danske Revisorer
Søren Nicolay Edsen Johansen, Danske Speditører

Medlemmer fra SKTST:
Underdirektør for Selskab, Annette Olesen
Kontorchef, Moms i Jura, Susanne Reinholdt
Kontorchef, Afgifter i Jura, Ingrid Hornshøj Jensen
Funktionsleder, Afgørelser - Moms og afgifter, Jesper Bech Christensen
Kontorchef, Erhverv, Erhvervsprocesser, Moms og Lønsum, Mia E. B. Hansen
Søren Jensen, DEP, Moms, Afgifter og Told
Karin Rasmussen, Moms
Dorthe Dahl, Moms
Betina S. A. Kristensen, Moms
Lars Rendboe, Moms
Charlotte F. Kløigaard, Afgifter

Afbud:
Michael Kirkegaard Nielsen, Finans Danmark
Torsten Schiøler, Forsikring og Pension
Claus Bøgelund K. Nielsen, De Samvirkende Købmænd (DSK)
Bo Sandberg, Dansk Byggeri
Ulla Brandt, Dansk Erhverv
Bente Nøhr, Dansk Energi
Malene Selbo, Danmarks Rederiforening
Kaare Friis Petersen, HORESTA
Kristian Koktvedgaard, Dansk Industri
Niclas Holst Sonne, Danske Advokater
Torsten Hasforth, Dansk Energi
Kristian Brændstrup Bech, SMVdanmark
Peter Fenger, Bryggeriforeningen
Underdirektør for Jura, Jesper Wang-Holm
Kontorchef, Proces 2 i Jura, Else Veggerby
Underdirektør, Erhverv, Afgifter, Rikke Kure Wendel
Kontorchef, Punktafgifter og registrering, Jeanette Holden Heiner

1) Velkomst
Susanne R. bød velkommen samt præsenterede de nye medlemmer.

Der var nye interne deltagere fra:

Der var nye eksterne deltagere fra:

Susanne R. bød velkommen til Danske Speditører, som fremadrettet er fast medlem af Momskontaktudvalget:

2) Godkendelse af dagsorden
Godkendt - ingen indkomne bemærkninger.

3) Kort opfølgning fra sidst
Susanne R. fulgte kort op på referatet fra sidst vedr. følgende punkter:

1) Momsbeskatningssted (Cross Border Ruling - pilotprojekt) (punkt 7 på mødet d. 21/3-18):
Susanne R. oplyste, at der har været afholdt møde med Kristian Koktvedgaard/DI tirsdag d. 28. august 2018 samt orienterede kort om mødets indhold. Punktet vil givetvis blive sat på Momskontaktudvalgsmødet d. 5. februar 2019.

Lene Nielsen oplyste, at da forsøgsordningen ikke giver mulighed for at få et bindende/endeligt svar, så er der måske mange, der fravælger ordningen. Dette er måske årsagen til, at der er få henvendelser.

Susanne R. oplyste, at der som sagt er tale om et pilotprojekt, og ved uenighed landene imellem, så skal landene indgå i en dialog med henblik på at opnå enighed. Pt. er der meget få sager (blot 2).

Søren Jensen oplyste endvidere, at det er frivilligt for landene at deltage, samt i hvilket omfang. Spanien har eksempelvis besluttet, at deres svar er bindende, hvilket Danmark ikke har. Tyskland deltager slet ikke.

Astrid Rugaard spurgte, hvor mange/hvilke lande, der deltager i forsøgsordningen.

Det kan oplyses, at følgende lande deltager i CBR forsøget: Belgien, Danmark, Irland, Estland, Spanien, Frankrig, Italien, Cypern, Letland, Litauen, Malta, Ungarn, Nederlandene, Portugal, Slovenien, Finland, Sverige og Det Forenede Kongerige.

CBR-forsøget er beskrevet på skat.dk - nærmere bestemt på undersiden Moms ved salg af varer og ydelser i EU, underoverskriften EU-handel - Forsøgsordninger for at undgå dobbeltbeskatning.

Forsøgsordningen her sin egen underhjemmeside på Kommissionens hjemmeside VAT Cross Border Rulings (CBR).

Forsøget er forlænget samtidig med at EU VAT Forum forlænges.

2) Private borgeres afregning af punktafgifter efter køb på udenlandske hjemmesider (punkt 8 på mødet d. 21/3-18):
Susanne R. oplyste, at Jeanette Holden Heiner har oplyst, at status på sagen er, at der fortsat er kontakt med de tyske myndigheder. Den tyske finansminister har tilkendegivet, at han hurtigst muligt vil vende tilbage med et svar, og foreløbigt afventes den tyske opfølgning på embedsmandsniveau.

3) Moms på byggegrunde (punkt 11 på mødet d. 21/3-18):
Susanne R. oplyste, at der ikke er nyt siden sidst. Der er fortsat dialog i gang med Departementet.

4) Ny tilbagebetalingslov (punkt 15 på mødet d. 21/3-18):
Susanne R. oplyste, at der ikke er nyt. Der afventes fortsat erfaringer fra tilbagebetalingssagerne. Erfaringerne vil blive behandlet og udmøntet i et forslag, som efterfølgende vil blive sendt til Departementet.

5) Evt. lovændring vedr. momsfri virksomhedsoverdragelse (punkt 16 på mødet d. 21/3-18):
Susanne R. oplyste, at der ikke er nyt samt at der fortsat er dialog med Departementet. Susanne R. oplyste endvidere, at hun i nærmeste fremtid skal mødes med Departementet, samt at hun her vil benytte lejligheden til at spørge ind til en evt. lovændring.

6) Status for implementering af ændringen til momssystemdirektivets behandling af vouchere (punkt 18 på mødet d. 21/3-18):
Susanne R. oplyste, at Departementet arbejder på det, og det forventes at blive implementeret inden fristen d. 31. december 2018.

Søren Jensen oplyste, at der har været planmæssig høring af lovforslag henover sommeren.

7) SKM2016.1.SKAT ctr. Gmina Wroclaw (punkt 22 på mødet d. 21/3-18):
Susanne R. oplyste, at SKTST fortsat afventer Skatteministeriets stillingtagen til EU-domstolens sag C-276/14, Gmina Wroclaw og dens eventuelle konsekvenser for dansk praksis.

8) Ændringer i momsindberetningen i TastSelv Erhverv (punkt 24 på mødet d. 21/3-18):
Susanne R. oplyste, at der efter Momskontaktudvalgsmødet d. 21/3-18 har været dialog mellem Randi Christiansen/FSR og Else V. - spørgsmålene anses for at være besvaret, se nedenfor.
Else V. har oplyst, at der oprindeligt blev spurgt til "årsopgørelser/årsreguleringer for moms og lønsumsafgift".

FSR har efterfølgende oplyst, at der tænkes på reguleringen i momsbekendtgørelsens § 17, hvorefter en virksomhed med blandede aktiviteter, skal opgøre en endelig fradragsprocent ved regnskabsåret udløb baseret på regnskabsårets samlede omsætningsfordeling - og om nødvendigt regulere det fradrag, der løbende er indberettet for selskabets fællesomkostninger.

FSR har yderligere oplyst, at reguleringen kan i sagens natur tidligst opgøres ved regnskabsårets udløb. Der er ikke fastsat bestemmelser om angivelsesfristen for denne regulering, men i praksis har den tidligere været indberettet som led i den først kommende ordinære momsangivelse efter kalenderårets udgang. Denne procedure blev for et par år siden ændret, således at reguleringen nu skal indberettes som en efterangivelse. Tidligere en efterangivelse for hele det regnskabsår, som reguleringen vedrører, men efter det nye styresignal skal den ny opdeles på de angivelsesperioder, som reguleringen vedrører. Det er på denne baggrund FSR bekymring, at selve reguleringen forældes i takt med den ordinære angivelsesfrist, hvilket for FSR strider mod principperne i forældelsesloven, hvorefter en fordring tidligst kan forældes fra det tidspunkt, hvor den kan opgøres.

Else V. har henvist til, at Højesteret i SKM2007.837.HR har fundet, at SKATs krav var delvist forældet, idet momsbekendtgørelsens § 17 om efterregulering af et foreløbigt fradrag i henhold til momslovens § 38 ikke kunne føre til en udskydelse af forfaldstidspunktet for myndighedernes krav i forhold til de almindelige regler i momsloven om opgørelse og afregning af momstilsvaret. Else V. har bemærket, at Højesteret har vurderet spørgsmålet i forhold til 1908-lovens regler om forældelse og den gældende forældelseslov. Jura har derfor behov for at vurdere om den nye forældelseslov fra 2008 og indførelse af fristregler på momsområdet (2005) giver anledning til en anden vurdering. Jura vil derfor vende tilbage med et uddybende svar. Dette svar er endnu ikke udarbejdet.


4) Styresignaler og afgørelser m.v. af særlig interesse (SKTST)
Oversigt over styresignaler, der er sendt ud siden sidste møde d. 21. marts 2018, og udkast til styresignaler, der enten er i høring eller hvor høringen er afsluttet, blev delt ud inden mødet.

Søren N. E. Johansen spurgte, om indkomne høringssvar løbende kan ses på høringsportalen (inden fristens udløb).

Susanne R. svarede, at høringssvar offentliggøres samtidig med styresignalet.

Der var enighed om, at det kunne være hensigtsmæssigt, hvis svarene kunne ses på et tidligere tidspunkt (inden fristens udløb).

Susanne R. oplyste, at hun ville tage problemstillingen med tilbage.

Randi Christiansen ønskede link til høringsportalen indsat i referatet.

Kasper Svendsen spurgte til status på udkast til styresignal vedr. moms - solcelleanlæg og husstandsvindmøller - opgørelse af salgsmoms mv.

Susanne R. oplyste, at der er indkommet en del høringssvar, som der arbejdes med i øjeblikket.

Jesper Sebbelin efterlyste en mulighed for at se de indarbejdede styresignaler i oprindelig form. Han oplever, at det efter indarbejdelsen i Den Juridiske Vejledning kan være svært at genkende/genkalde sig styresignalets indhold.
Jesper S. lovede at finde et par eksempler til næste møde.

Susanne R. oplyste, at styresignaler som udgangspunkt ophæves, når de indarbejdes i Den Juridiske Vejledning, samt at det er bekymrende, hvis indarbejdelsen medfører tvivl om indholdet. Indarbejdelsen skulle gerne medvirke til at gøre styresignalet mere forståeligt.

Betina S. A. Kristensen oplyste, at man efter indarbejdelsen fortsat kan se de indarbejdede styresignaler på oversigten - man skal blot sætte hak i "Historisk arkiv" øverst til venstre.

5) Gennemgang af den nye organisation - primært Skattestyrelsen (kontaktpersoner på momsområdet) (SKTST)
Susanne R. gennemgik plancherne, der blev uddelt inden mødet.

Lars Loftager Jørgensen spurgte, om Juras Videndeling stod for intern eller ekstern videndeling.

Susanne R. oplyste, at der pt. er tale om intern videndeling.

Kontorchef Peter Vogelsang har efterfølgende præciseret, at der dog formentlig vil blive områder, hvor det interne og eksterne vil overlappe, fx i relation til Den Juridiske Vejledning, som Videndelingskontoret også får til opgave at se på.

Jesper Bech Christensen orienterede kort om Erhverv, samt oplyste at der vil ske en mindre organisationsændring pr. 1/10-18 (opsplitning i hhv. momskontor og afgiftskontor).

Astrid Rugaard spurgte, om ATP-sagerne er placeret hos Jesper B., hvilket Jesper B. bekræftede.

Anders Christensen oplyste, at EMCS ikke virker ret godt, samt spurgte ind til, hvor procesejerskabet er placeret.

Mia E. B. Hansen oplyste, at det ligger i Erhverv; Punktafgifter og registrering hos Jeanette Holden Heiner.

Efterfølgende orienterede Mia E. B. Hansen kort om Erhvervsprocesser og de underliggende kontorer.

Annette Olesen oplyste, at der arbejdes på nye og mere sigende navne til Små og mellemstore selskabers kontorer i stedet for VAK, MSV osv., da disse er et levn fra de tidligere kontrol- og indsatsenheder. I den forbindelse vil kortene blive blandet, således at kontrol og vejledning ikke længere vil være så skarpt adskilt kontorvist. Sidstnævnte udtrykte Jesper Sebbelin stor tilfredshed med, samt efterlyste det samme på toldsiden.

Astrid Rugaard ønskede at få plancherne tilsendt elektronisk, hvilket Susanne R. lovede.

6) Kort orientering om sagsbehandlingstider vedr. bindende svar (SKTST)
Annette Olesen orienterede kort om de stigende sagsbehandlingstider vedrørende bindende svar. Stigningen skyldes til dels mangel på ressourcer. Der er rekrutteret en del nye medarbejdere, som dog skal læres op, hvilket desværre kommer til at tage lidt tid.

Annette Olesen opfordrede til, at brancherne tager kontakt til SKTST, hvis der er behov herfor.

Astrid Rugaard spurgte, hvad sagsbehandlingstiden pt. er på principielle bindende svar.

Susanne R. oplyste, at omkring 86% bliver besvaret indenfor 6 måneder.

7) Status på styresignal vedr. C-33/16 A Oy (Danmarks Skibsmæglerforening + DI)
Lene Nielsen redegjorde kort for baggrunden, herunder ønsket om en generel orientering om synspunkter og argumenter EU-landene imellem.

Søren Jensen oplyste, at Momskomiteen i mellemtiden har valgt en skriftlig behandling/proces, som er fortrolig. Resultatet vil blive offentliggjort på et senere tidspunkt, og til den tid kan SKTST give en mere fyldestgørende tilbagemelding.

Lars Loftager Jørgensen spurgte, om styresignalet fortsat afventer EU, hvilket Susanne R. bekræftede.

Jesper Sebbelin oplyste, at de har stillet en del spørgsmål i deres høringssvar, som de håber styresignalet vil besvare. Samtidig spurgte han ind til, hvorvidt der fortsat skal støttes ret på FBK-dommen, selvom den (efter deres opfattelse) tolker forkert.

Søren Jensen svarede, at SKTST fortsat afventer ovenstående, og derfor ikke kan sige så meget på nuværende tidspunkt.

Søren N. E. Johansen spurgte, hvad tidshorisonten for en evt. afklaring forventes at være.

Søren Jensen oplyste, at der forventes en afklaring inden årets udgang samt at SKTST presser på for en snarlig afklaring.

8) Status på styresignal vedr. momsfritagelse ved transport af udførsel til ikke-EU-land (Danmarks Skibsmæglerforening)
Jesper Sebbelin redegjorde kort for ønsket om at diskutere evt. uklarheder omkring styresignalet, der havde høringsfrist d. 27. august 2018.

Jesper Sebbelin redegjorde kort for en række problemstillinger, som de har rejst i deres høringssvar, og som han håber styresignalet vil give svar på.

Søren N. E. Johansen orienterede kort om problemstilling vedr. flytning af gods fra Danmark til EU-land, herunder brugen af underleverandører. Han håber, at styresignalet vil give svar på, hvilket led der momsfritages.

Susanne Reinholdt oplyste, at der er modtaget en del høringssvar, som er ved at blive gennemgået. Forhåbentlig vil alle spørgsmål blive besvaret i styresignalet.

Anders Christensen foreslog et bilateralt møde snarest muligt, hvilket Susanne R. bifaldt.

SKTST tager initiativ til et møde, når alle høringssvar er gennemgået.

9) Status for (kommende) høring af styresignaludkast om afgrænsning af momsfritagne investeringsforeninger (Forsikring og Pension samt Danske Advokater)
Betina Schack Adler Kristensen oplyste, at det er Skattestyrelsens forventning, at et styresignal vil kunne sendes i høring inden årets udgang.

Betina S. A. Kristensen oplyste endvidere, at Momskomiteen den 28. juni 2018 har vedtaget en guideline om de betingelser, som skal indgå ved vurderingen af, hvorvidt en konkret enhed kan anses for at være en investeringsforening i fritagelsesbestemmelsens forstand. Styresignalet vil blive udformet i overensstemmelse med den vedtagne guideline, som er tiltrådt af Danmark.

Herudover vil styresignalet bl.a. være baseret på Finanstilsynets vurdering af, hvornår de pågældende enheder er undergivet et særligt statsligt tilsyn.

Ifølge EU-Domstolen er det afgørende for at der er tale om en investeringsforening i momssystemdirektivets forstand, at der enten er tale om et institut for kollektiv investering i værdipapirer, som er omfattet af UCITS-direktivet, eller at enhederne efter en konkret vurdering kan anses for at foretage de samme transaktioner eller fremviser sammenlignelige træk i en sådan grad, at de konkurrerer med UCITS-investeringsinstitutterne.

Ved vurderingen af, hvorvidt investeringsfonde omfattet af FAIF-direktivet kan anses for en investeringsforening i momssystemdirektivets forstand, skal der således foretages en konkret vurdering af, hvorvidt den enkelte enhed kan anses for at foretage de samme transaktioner eller fremviser sammenligne træk i en sådan grad, at de konkurrerer med UCITS-investeringsinstitutterne.

Som anført af EU-Domstolen i bl.a. sag C-595/13, Fiscale Eenheid X, og som det er præciseret i Momskomiteens guideline nr. 949, skal det vurderes, hvorvidt den konkrete ikke-UCITS enhed opfylder betingelserne om:

I forhold til betingelsen om, at enheden skal være undergivet et særligt statsligt tilsyn har Skattestyrelsen bedt Finanstilsynet om, at tage stilling til, hvorvidt enheder omfattet af FAIF-direktivet/ FAIF-loven kan anses for at være "undergivet et særligt statsligt tilsyn" svarende til det tilsyn, som Finanstilsynet fører med UCITS-institutterne.

Finanstilsynet har oplyst følgende:
"De kollektive investeringsfondes forvalter er direkte reguleret, og forvalteren er i modsætning til fondene også underkastet et lovbestemt tilsyn. I og med, at der føres tilsyn med, at forvalteren lever op til sine forpligtigelser vedrørende fonden, så er der også et tilsyn med fondene.

Der findes to slags forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF'ere). Der er dem, som har tilladelse efter § 6 i lov om forvaltere af alternativefonde, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 6. juli 2016 og så er der de FAIF'ere, som er registrerede efter lovens § 9.

Det er kun de AIF'er, som bliver forvaltet af FAIF'er med tilladelse efter § 6, der er omfattet af et særligt statsligt tilsyn. De FAIF'er, som er registrerede efter lovens § 9, er ikke undergivet tilsynsregulering og er derfor ikke undergivet et særligt statsligt tilsyn".

Ved udarbejdelsen af styresignalet vil Finanstilsynet vurdering af, hvorvidt investeringsfonde omfattet af FAIF-direktivet/FAIF-loven kan anses for en investeringsforening blive lagt til grund.

Randi Christiansen spurgte, om der er tale om et ultimativt krav om statsligt tilsyn.

Betina S. A. Kristensen svarede, at der (som SKTST tolker) er krav om statsligt tilsyn, hvilket også er beskrevet i guidelinen. Der vil være tale om en konkret vurdering fsva. underenheder.


10) Løbende status på styresignaler (Dansk Erhverv)

Dansk Erhverv havde inden mødet bedt SKTST overveje, om det vil være muligt at udarbejde en liste på høringsportalen, hvor SKTST løbende giver en status på de endnu ikke udgivne styresignaler, hvor høringsfristen er afsluttet.

Susanne R. orienterede kort om høringsprocessen, samt oplyste, at når høringsfristen udløber, så er styresignalet "i proces", hvilket er det eneste, der kan oplyses. Det vil derfor ikke give mening at udarbejde en liste blot med denne status.

Randi Christiansen sagde, at Dansk Erhverv måske blot ønsker en liste over åbentstående udkast til styresignaler, det vil sige udkast der endnu ikke er blevet offentliggjort som styresignaler.

Susanne R. oplyste, at ovenstående tages med tilbage og vil indgå i overvejelserne om at tilrette høringsportalen.


11) Bindende svar om frivillig momsregistrering (ML § 51)(Dansk Erhverv)
Dansk Erhverv havde endvidere bedt SKTST overveje, om der kan skabes mulighed for, at virksomheder kan anmode SKTST om et bindende svar med henblik på at få afklaret, om en frivillig momsregistrering kan godkendes af SKTST.

Susanne R. oplyste, at det vil kræve en lovændring, da der i dag er tale om bevillinger. Det vil være en ressourcetung opgave, hvilket vil indgå i overvejelserne i forbindelse med en ressourcevurdering.

Lars Loftager Jørgensen spurgte, om ikke det også bør indgå i overvejelserne, at man måske kan undgå evt. kommende store og ressourcekrævende sager.

Susanne R. var enig heri.

12) Opfølgning på ATP-styresignaler
Susanne R. orienterede kort om status vedrørende styresignal vedr. "Forvaltning af investeringsforeninger - begrebet forvaltning i momsmæssig forstand - præcisering", som blev sendt i høring d. 26/6 2018 med høringsfrist d. 14/8 2018 samt styresignal vedr. "Forenklet valgfri model for behandling af krav om tilbagebetaling som følge af EU-Domstolens dom i sag C-464/12, ATP PensionService", som ligeledes blev sendt i høring d. 26/6 2018 med høringsfrist d. 14/8 2018.

Susanne R. oplyste, at der ikke var stor begejstring for den forenklede model, samt at der derfor havde været afholdt møde med relevante høringsparter. I øjeblikket afventer SKTST yderligere materiale fra disse.

Susanne R. oplyste, at der arbejdes ihærdigt på ovenstående, men tidshorisonten er desværre ukendt.

13) Opfølgning på styresignal vedr. momsfradragsret i holdingselskaber (FSR)
FSR har ønsket en vurdering af, om afgørelsen C 320-17 Marle Participations giver anledning til at ændre styresignalet SKM2015.711 i forhold til holdingselskabers momsfradragsret.

Susanne R. oplyste, at SKTST i mellemtiden har offentliggjort udkast til styresignal vedrørende ovenstående på høringsportalen.

14) Styresignal om momsfradrag ved leasing af biler (FSR)
FSR ønskede oplyst, om SKTST planlægger at udstede et styresignal om genoptagelse, som følge af ændret praksis for momsfradrag ved leasing af biler for bilforhandlere og leasingselskaber på baggrund af Landsskatterettens kendelse af 4. januar 2018, SKM2018.25.LSR.

Lars Rendboe orienterede om, at der vil blive udarbejdet et styresignal om konsekvenserne af Landsskatterettens afgørelse, som vedrører autoforhandleres leasing af personbiler, der bruges i virksomheden som demonstrations- og udlejningsbiler.

Det fremgår bl.a. af afgørelsen, at når køretøjet er lejet, er der adgang til fradrag for moms af leasingafgiften i henhold til momslovens § 42, stk. 6, når køretøjerne bruges som led i den afgiftspligtige virksomhed - også selv om der er foretaget ærindekørsel - så længe det ikke er sket til et virksomheden uvedkommende formål.

For autoforhandlere, der køber personbiler til videresalg er praksis, at der skal betales udtagningsmoms, jf. momslovens § 5, stk. 1 og 2, af indkøbsprisen af demonstrationskøretøjer, der anvendes til formål, som ikke vedrører den registreringspligtige virksomheds formål, herunder til privat brug for virksomhedens indehaver eller personale eller til ikke-fradragsberettigede formål i øvrigt, fx ærindekørsel i virksomheden. Når køretøjet er udtaget, kan det efterfølgende sælges uden moms, jf. momslovens § 13, stk. 2.

SKM2018.25.LSR giver anledning til at overveje, om denne praksis kan opretholdes. En praksisændring vil betyde, at hvis et demonstrationskøretøj bruges til ærindekørsel i virksomheden, skal det ikke længere anses som udtaget, og der skal betales moms af den fulde salgspris inkl. registreringsafgiften.

Randi Christiansen anmodede om, at styresignalet også beskriver den situation, hvor demonstrationskøretøjet er forsynet med prøveplader, hvilket Lars Rendboe gav tilsagn om.

15) Fælles opdatering på EU-tiltag (FSR)
FSR har ønsket en kort gennemgang af de forskellige arbejdsgrupper og udvalg, som de danske myndigheder sidder repræsenteret i, under drøftelse og vedtagelse af særligt EU lovgivning. Der er flere tiltag undervejs fra EU kommissionen på momsrådet, og Skattestyrelsen/ministeriet er blevet bedt om at give en kort redegørelse for holdninger og implementeringsovervejelser til de forskellige tiltag.

Susanne R. oplyste, at Departementet har sendt følgende input:

Ad forslagene om det endelige momssystem:

Ad SMV-forslaget:

Kort status på forslagene om satser, generel omvendt betalingspligt og administrativt samarbejde:

Forslaget om satser

Forslaget om generel omvendt betalingspligt (såkaldt 'reverse charge')

Forslaget om styrket administrativt samarbejde:


16) Eventuelt
Jesper Sebbelin vendte tilbage til punkt 8, hvor der i styresignalet under "Gyldighed" står "Styresignalet har derfor alene fremadrettet virkning fra den 1. september 2018". Jesper Sebbelin spurgte, om det stadig var gældende.

Susanne R. oplyste, at der var tale om en beklagelig fejl.

Næste møde afholdes tirsdag d. 5. februar 2019.