Dokumentets metadata

Dokumentets dato:01-01-1900
Offentliggjort:05-07-2018
SKM-nr:SKM2018.357.SKTST
Journalnr.:18-0248745
Referencer.:
Dokumenttype:SKM-meddelelse


SKM-meddelelse om afskæring af TastSelv til ændring af oplysninger i forskudsopgørelse og årsopgørelse

Der er i kildeskattelovens § 53 a og skattekontrollovens § 71 indført bestemmelser om, at Skatteforvaltningen kan træffe afgørelse om at afskære en skattepligtig fra at anvende TastSelv til ændring af oplysninger i forskudsopgørelsen og årsopgørelsen. Bestemmelserne lovfæster administrativ praksis fastlagt i SKM2010.638.SKAT, som herved ophæves.


Karantæneordningen
Ansvarlig styrelseSkattestyrelsen

1. Ved lov nr. 1555 af 19. december 2017 er der i kildeskattelovens § 53 A givet Skatteforvaltningen adgang til at træffe afgørelse om at afskære en skattepligtig fra at anvende TastSelv til ændring af oplysninger i forskudsopgørelsen. Bestemmelsen har virkning fra den 1. januar 2018 og finder dermed første gang anvendelse for forskudsregistreringen for 2018.

Ved lov nr. 1535 af 19. december 2017 er der i skattekontrollovens § 71 givet Skatteforvaltningen adgang til at træffe afgørelse om at afskære en skattepligtig fra at anvende TastSelv til ændring af oplysninger i årsopgørelsen. Bestemmelsen har virkning fra den 1. januar 2019 og finder dermed første gang anvendelse for årsopgørelsen for 2018.

Bestemmelserne har afsæt i den administrative praksis, der er fastlagt i SKM2010.638.SKAT. Denne SKM-meddelelse ophæves, dog således at SKM2010.638.SKAT fortsat vil finde anvendelse for årsopgørelsen for 2017 og tidligere år frem til ikrafttrædelsen af skattekontrollovens § 71 den 1. januar 2019.

Ved udtrykket skattepligtig forstås enhver, som modtager en årsopgørelse inden oplysningsfristens udløb uden at have givet oplysninger, som skattepligtige, eller som modtager et oplysningsskema.

2. I kildeskattelovens § 53 a og skattekontrollovens § 71 er kravene til, hvornår en skattepligtig kan afskæres fra TastSelv, skærpet i forhold til SKM2010.638.SKAT.

En afskæring fra TastSelv kan således ske, hvis Skatteforvaltningen finder, at der er nærliggende risiko for, at den skattepligtige vil begå væsentlige fejl ved anvendelsen af TastSelv.

Som eksempler herpå nævnes i lovforslaget:

Med væsentlige fejl forstås desuden egentlige misbrug af TastSelv-ordningen. Med "nærliggende risiko" forstås, at Skatteforvaltningen på grund af kvaliteten af den skattepligtiges seneste afgivelse af pligtmæssige oplysninger til Skatteforvaltningen har grund til at antage, at kvaliteten af den skattepligtiges oplysninger til forskudsopgørelsen ikke vil blive forbedret.

3. Afskæring fra TastSelv i henhold til kildeskattelovens § 53 A og skattekontrollovens § 71 kan ske med virkning for det aktuelle indkomstår.

Finder Skatteforvaltningen, at der er nærliggende risiko for at den skattepligtige begår væsentlige fejl kan Skatteforvaltningen også afskære den skattepligtige fra at anvende TastSelv for det efterfølgende indkomstår. Det vil bero på en ny selvstændig vurdering og afgørelse, om den skattepligtige skal afskæres fra anvendelsen af TastSelv for yderligere et indkomstår.

4. Afskæring fra at anvende TastSelv til ændring af forskudsopgørelsen og årsopgørelsen er en forvaltningsretlig afgørelse. Skatteforvaltningen skal i afgørelsen angive hvilke indkomstår, der er omfattet.

En afgørelse om afskæring af anvendelse af TastSelv kan påklages til Landsskatteretten.