Dokumentets metadata

Offentliggjort:20-04-2018
Dokumenttype:Referat


Referat fra Momskontaktudvalgsmødet d. 21. marts 2018

Referat fra møde i Momskontaktudvalget den 21. marts 2018 kl. 9.30-11.15


Eksterne medlemmer:
Claus Bøgelund K. Nielsen, DSK (De Samvirkende Købmænd)
Morten Pernø, Dansk Transport og Logistik (DTL)
Bo Sandberg, Dansk Byggeri
Lina Pedersen, Danmarks Statistik
Robert Mikelsons, Advokatrådet
Kristian Koktvedgaard, Dansk Industri
Lene Nielsen, Dansk Industri
Ulla Brandt, Dansk Erhverv
Torsten Schiøler, Forsikring & Pension
Randi Christiansen, FSR
Malene Selbo, Danmarks Rederiforening
Kristian Brændstrup Bech, SMVdanmark
Jacob Kunø Christensen, SEGES
Peter Fenger, Bryggeriforeningen
Jesper Sebbelin, Danmarks Skibsmæglerforening
Henrik Wilson, Foreningen Danske Revisorer
Astrid Rugaard, Finans Danmark (pva. Michael Kirkegaard Nielsen, Finans Danmark)
Kasper Bring Truelsen, FSR (pva. Lars Loftager Jørgensen, FSR)

Medlemmer fra SKAT:
Underdirektør for Jura, Jesper Wang-Holm, Formand
Underdirektør for Selskab, Annette Olesen
Underdirektør, Erhverv, Større erhvervsvirksomheder, Johnny Schaadt Hansen
Funktionsleder, Afgørelser - Moms og afgifter, Jesper Bech Christensen
Kontorchef, Moms i Jura, Susanne Reinholdt
Fg. kontorchef, Afgifter i Jura, Susanne Seerup
Kontorchef, Proces 2 i Jura, Else Veggerby
Kontorchef, Punktafgifter og registrering, Jeanette Holden Heiner
Søren Jensen, Jura, Moms
Stig Jacobsen, Jura, Moms
Bodil Svensson, Punktafgifter og registrering
Charlotte F. Kløigaard, Jura, Afgifter

Afbud:
Michael Kirkegaard Nielsen, Finans Danmark
Lars Loftager Jørgensen, FSR
Bente Nøhr, Dansk Energi
Torsten Hasforth, Dansk Energi
Kaare Friis Petersen, HORESTA
Lisa Bindner, AutoBranchen Danmark
Niclas Holst Sonne, Danske Advokater
Kasper Svendsen, Finans Danmark
Frederik Waaben, Landbrug & Fødevarer

1) Velkomst
Jesper Wang-Holm bød velkommen, præsenterede sig selv som ny formand samt præsenterede de nye medlemmer.

Der er nye interne deltagere fra:

Der er nye eksterne deltagere fra:

2) Godkendelse af dagsorden
Godkendt - ingen indkomne bemærkninger.

3) Styresignaler og afgørelser m.v. af særlig interesse
Oversigt over styresignaler blev delt rundt inden mødet.

Der var ingen spørgsmål.

4) SKATs tolkning af C-33/16 A Oy om momsfritagelse (Danmarks Skibsmæglerforening)
Jesper Sebbelin orienterede kort om baggrunden for punktet.

Punkterne 4, 9 og 20 behandles under ét nedenfor.

Søren Jensen oplyste, at SKAT har udarbejdet et styresignal, som den 7. februar 2018 er sendt til departementet med henblik på forlæggelse for ministeren. Styresignalet vil efter endt godkendelsesprocedure blive sendt i høring.

I styresignalet konkluderes, at praksis ændres, således at det herefter er hovedreglen, at det ikke længere ved levering af varer og ydelser vedrørende skibe er en betingelse for momsfritagelse efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 7 - 9, jf. momssystemdirektivets artikel 148, litra a) - d), at levering sker i sidste omsætningsled til ejer eller rederi.

Dommen ændrer ikke praksis for levering af brændstof og transport heraf, som den fremgår af C-185/89, C-181/04 - 183/04 og C-526/13, som dermed udgør en undtagelse fra hovedreglen. Dvs. at det fortsat ved levering af brændstof og levering af transport af brændstof er en betingelse for momsfritagelse, at levering sker i sidste omsætningsled til ejer eller rederi.

Lene Nielsen spurgte, om drøftelsen i Momskomiteen har fundet sted.

Søren Jensen oplyste, at A Oy-dommen ikke har været genstand for en selvstændig drøftelse i Momskomitéen. Men A Oy-dommen har været drøftet i komitéen i forbindelse med SKATs henvendelse til komitéen om dommen i sag C-526/13, Fast Bunkering Klaipėda (FBK-dommen).

Søren Jensen oplyste, at henvendelsen om FBK-dommen blev behandlet på Momskomiteens møde den 1. december 2017. Kommissionen havde udarbejdet et arbejdspapir til brug for mødet, og det fremgår heraf, at A Oy-dommen ikke ændrer på FBK-dommen, og at FBK-dommen skal forstås således, at der kun er fritagelse i sidste led. Kommissionen er dermed enig med SKAT.

Der var kun få medlemslande tilstede på mødet, da henvendelsen blev behandlet. Kommissionen har efterfølgende udsendt et spørgeskema med de samme spørgsmål, som var en del af Kommissionens arbejdspapir.

Søren Jensen oplyste endvidere, at Kommissionen vil tage initiativ til en fornyet drøftelse af FBK-dommen på et nyt møde i komitéen. Dette vil måske ske på mødet i april, men dagsordenen er endnu ukendt.

Jesper Sebbelin gjorde opmærksom på, at der stadig ventes på en tolkning af dommene. Når den er kommet, vil der givetvis opstå en masse spørgsmål, som efterfølgende bør drøftes på det/de kommende Momskontaktudvalgsmøder.

Kristian Koktvedgaard spurgte, om det ville være muligt at få oplyst, hvilke uenigheder, der evt. har været mellem landene, når drøftelsen har fundet sted.

Søren Jensen oplyste, at SKAT gerne giver en generel orientering om synspunkter og argumenter landene imellem ud fra Kommissionens referat, hvis det er offentliggjort inden næste Momskontaktudvalgsmøde d. 18. september 2018.

Søren Jensen oplyste endvidere, at Kommissionen lægger stor vægt på, at uens praksis ikke skaber ulige konkurrence i det indre marked.

5) Moms på fragt mellem 2 ikke-EU-lande (Danmarks Skibsmæglerforening)
Jesper Sebbelin orienterede kort om baggrunden for ønsket om at drøfte moms på fragt mellem 2 ikke-EU-lande, når sælger og køber af fragten sidder i Danmark.

Søren Jensen orienterede kort om, at EU i 2008 med virkning fra 2010 foretog en reform af fastlæggelsen af det momsmæssige beskatningssted for ydelser leveret fra en afgiftspligtig person (virksomhed) til en anden. Herefter er hovedreglen, at der skal betales moms i det land, hvor kunden er etableret.

Leveringsstedet (det momsmæssige beskatningssted) for transport af varer for afgiftspligtige personer er kundens etableringssted.

Momsfritagelsen for transport af varer i tilfælde, hvor ydelsen er direkte knyttet til udførsel af varer til steder uden for EU, finder ikke anvendelse på transport mellem to tredjelande.

Reglerne om momsfritagelse for transport i forbindelse med indførsel af varer i EU finder heller ikke anvendelse på transport mellem to tredjelande.

Transport af varer mellem to tredjelande er derfor momspligtigt her i landet, når kunden er en afgiftspligtig person etableret her i landet.

SKAT er opmærksom på, at det kan være uhensigtsmæssigt. Men der er tale om en - utilsigtet - konsekvens af 2010-reformen.

6) Brugtmomsordningen - kommende styresignal? (FDR + Forsikring & Pension + SMVdanmark)
Torsten Schiøler orienterede kort om baggrunden for punktet, suppleret af Kristian Brændstrup Bech.

Stig Jacobsen oplyste, at udkast til styresignal er sendt til Departementet, hvor det afventer Departementets overvejelser om opfølgning på landsrettens dom i relation til forsikringsbiler, som er genopbygget og videresolgt efter brugtmomsreglerne. Tidshorisonten er ukendt.

Kristian Brændstrup gjorde opmærksom på, at det er vigtigt at få retningslinjerne klarlagt hurtigst muligt af hensyn til branchen.

Jesper Wang-Holm oplyste, at SKAT er klar over, at der er pres på området for at få klarlagt retningslinjerne. Der arbejdes på det, dog er tidshorisonten som nævnt ukendt.

Torsten Schiøler oplyste, at han vil orientere skadesforsikringsselskaberne om, at deres indtægt fra salg af skadede biler til bl.a. autogenbrugsbranchen stadig/indtil videre anses for momsfritaget.

7) Momsbeskatningssted (FDR)
Henrik Wilson orienterede kort om baggrunden for punktet, herunder problemerne når den svenske virksomhed er fritaget for moms (og ikke er indstillet på at lade sig momsregistrere for at overtage momsforpligtelsen). I disse tilfælde kan kundens momsnummer ikke oplyses på faktura, ligesom der ikke kan indberettes til EU-salg uden moms.

Søren Jensen oplyste, at SKAT har forstået spørgsmålet sådan, at den danske leverandør ved, at den svenske kunde er en afgiftspligtig person, og at det momsmæssige beskatningssted efter hovedreglen efter 2010-reformen er i Sverige. SKAT har også forstået, at problemet opstår fordi, at den svenske kunde alene har salg, der er momsfritaget efter regler svarende til momslovens § 13. Den svenske kunde er derfor ikke momsregistreret og ønsker heller ikke at blive det.

Den danske leverandør skal opbevare dokumentationen for, at den svenske kunde er en afgiftspligtig person. Den danske leverandør er forpligtet til at indberette salget af ydelsen og den svenske kundens momsregistreringsnummer til SKAT, nærmere bestemt til EU-salg uden moms (også kendt som VIES-systemet). SKAT vil så normalt videresende oplysningerne til det andet EU-land, her Sverige, med henblik på deres kontrol med betaling af moms efter reglerne om omvendt betalingspligt. Efter 2010-reformen er kunden forpligtet til at blive momsregistreret, hvis de køber ydelser omfattet af hovedreglen i andre EU-lande. Også selvom kundens egne salg alle er momsfritaget. Hvis den danske leverandør ikke har det svenske momsregistreringsnummer, så er det ikke teknisk muligt for leverandøren at indberette til SKAT.Leverandøren kan i disse tilfælde i stedet skrive til SKAT og beskrive hændelsesforløbet, herunder kundens navn, adresse og andre identifikationsoplysninger. SKAT vil herefter kunne orientere de svenske myndigheder om sagen efter reglerne om spontan udveksling af kontroloplysninger.

Randi Christiansen spurgte, efter hvilket lands kriterier det skal afgøres, hvorvidt en virksomhed er afgiftspligtig eller ej.

Søren Jensen oplyste, at reglerne for, hvornår kunden er en afgiftspligtig person er fuldt ud harmoniseret i EU, men at der kan være en uens praksis for fortolkningen af de fælles regler. Hvis der er tale om en dansk leverandør, så afgøres spørgsmålet efter danske kriterier (dansk praksis).

Kristian Koktvedgaard henstillede til, at SKAT faciliterede en enklere metode. Han oplyste, at handel med andre lande nogle gange fravælges grundet byrden med momsafregning. Den eneste mulighed, han så for virksomhederne under de nuværende regler, var, at leverandøren bad om en Cross-border ruling (CBR), hvis det andet EU-land, ligesom Danmark deltog i EU-forsøget med CBR.

Susanne Reinholdt støttede, at virksomhederne bad om en CBR, hvor det var muligt. (CBR-forsøget er beskrevet på Kommissionens hjemmeside, og SKATs hjemmeside, se "EU-handel - Forsøgsordninger for at undgå dobbeltbeskatning). CBR-forsøget skulle egentligt udløbe 30. september 2018, men SKAT forventer, at forsøget forlænges.

Begge tilkendegav, at der var behov for en fælles indsats for at udbrede kendskabet til CBR-forsøget og for at øge anvendelsen af ordningen.

8) Private borgeres afregning af punktafgifter efter køb på udenlandske hjemmesider (De Samvirkende Købmænd)
Claus Bøgelund K. Nielsen orienterede kort om baggrunden for punktet.

Jeanette Holden Heiner oplyste, at SKAT på de to sidste møder har orienteret om status vedr. private borgeres afregning af punktafgifter efter køb på udenlandske hjemmesider.

Siden sidst er der afsendt en ny anmodning til de tyske myndigheder, og der er fortsat god dialog om området.

9) A Oy-dommen (DI)
Se punkt 4.

10) Kontaktdata for relevante SKAT-medarbejdere på momsområdet (DI)
Lene Nielsen redegjorde kort for ønsket om en organisationsplan med kontaktdata for relevante SKAT-medarbejdere på momsområdet.

Jesper Wang-Holm oplyste, at det bør tænkes ind i SKATs generelle holdning, herunder kanalstrategi (via hvilke kanaler bør SKAT kontaktes).

Kristian Koktvedgaard supplerede, at der var et stort ønske om en hurtig og smidig indgang/kontakt til SKAT. Når organisationsændringerne er faldet på plads, ønskes en gennemgang af den nye skatteforvaltning.

Jesper Wang-Holm foreslog, at den nye organisation kunne gennemgås på det næste Momskontaktudvalgsmøde, hvilket der var tilslutning til. Mødet vil derfor blive forlænget med ½ times tid (fra kl. 09.30-11.30).

Jesper Sebbelin henviste til toldområdet, hvor der evt. kan hentes inspiration med hensyn til kontaktinformation mv.

Johnny Schaadt Hansen oplyste, at ovenstående vil indgå i de kommende overvejelser.

11) Moms på byggegrunde og ekspropriationserstatninger (SEGES)
Jacob Kunø Christensen orienterede kort om baggrunden for punktet.

Susanne Reinholdt orienterede kort om den igangværende dialog mellem Skattedepartementet og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Tidshorisonten er ukendt.

12) Status for SKATs behandling af krav i ATP-sagen (Forsikring & Pension)
Jeanette Holden Heiner oplyste, at sagsbehandlingen afventer styresignal for at sikre ensartethed. I øjeblikket klargøres sagerne.

Else Veggerby oplyste endvidere, at der i øjeblikket bruges tid på diverse afklaringer og overvejelser, som altid er nødvendige undervejs.

Kristian Koktvedgaard oplyste, at SKAT tidligere har oplyst, at antallet af sager forventes at ligge omkring 550. Han spurgte, om antallet stadig var deromkring.

Jeanette Holden Heiner oplyste, at antallet forventes at ligge deromkring.

13) Status for kommende styresignaler om forvaltningsydelser og om forenklet tilbagebetalingsordning - som begge har været i høring (Forsikring & Pension)
Else Veggerby oplyste, i overensstemmelse med det oplyste på det forrige Momskontaktudvalgsmøde, at der i forbindelse med høringen af styresignalet i 2017 er fremkommet en række bemærkninger til aftagernes opgørelse af tilbagebetalingskravet, herunder foretagelsen af konsekvensreguleringen af tilbagebetalingskravet, herunder hvilken dokumentation der skal foreligge og hvorfra dokumentationen skal indhentes.

Som konsekvens af disse høringsbemærkninger arbejder SKAT på en forenklet model for beregning af konsekvensændringerne. I dette arbejde indgår, at SKAT anvender de oplysninger, der er til rådighed i SKATs systemer med henblik på foretagelse af en skønsmæssig beregning af konsekvensændringen.

Når SKAT har afsluttet arbejdet med en forenklet model for beregning af konsekvensændringerne vil styresignalet blive sendt i fornyet høring. Det forventes, at styresignalerne kan sendes i fornyet høring inden sommerferien.

For så vidt angår styresignalet om kvalifikation af ydelserne afventer offentliggørelsen af dette styresignal styresignalet om den forenklede model.

Randi Christiansen opfordrede til, at hele sagskomplekset blev tænkt igennem, da der efterfølgende vil opstå en del sager med henblik på at rette op på den mellemliggende periode.

Else Veggerby oplyste, at SKAT er opmærksomme på at EU-domstolens dom på nuværende tidspunkt ikke er fuldt implementeret i dansk praksis, med den følge, at leverandører til pensionskasser fortsat opkræver moms af alle ydelser og at der derfor løbende opstår krav mod SKAT på tilbagebetaling af moms. SKAT har derfor den 3. juli 2017 udsendt SKM2017.437.SKAT. Styresignalet suspenderer forældelsesfristen for krav som efterfølgende omsætningsled/aftagere kan rejse overfor SKAT, indtil SKAT endeligt udmelder EU-domstolens afgørelses betydning for dansk praksis. Genoptagelsesfristerne er reguleret af bestemmelserne i skatteforvaltningsloven. Genoptagelsesfristerne kan, jf. lovens ordlyd, ikke suspenderes.

14) Status for (kommende) høring af styresignaludkast om afgrænsning af momsfritagne investeringsforeninger (Forsikring & Pension)
Styresignalet har været i præhøring hos en række organisationer m.v.

Med henblik på en korrekt implementering af de omhandlede domme i dansk ret har Skatteministeriet foretaget en undersøgelse af, hvorledes de øvrige EU-lande afgrænser begrebet "investeringsforeninger" omfattet af momsfritagelsen.

Undersøgelsen har vist, at der blandt EU's medlemslande er en noget uensartet fortolkning af begrebet investeringsforening.

Henset til at SKAT ved udformningen af styresignalet både skal sikre, at SKAT opkræver den afgift, som Danmark er forpligtet til, men samtidig skal påse, at der ikke sker en overimplementering af EU-regler i dansk ret, har SKAT fundet det nødvendigt at forelægge de fortolkningsmæssige udfordringer for EU's momskomite.

Momskomiteen drøftede spørgsmålet på det seneste møde i komiteen. Der er dog fortsat en række uafklarede spørgsmål, herunder særligt i forhold til betingelsen om, at investorerne skal bære risikoen. Dette spørgsmål vil blive drøftet på et senere møde.

Styresignalet afventer drøftelserne i momskomiteen.

15) Status for Skatteministeriets arbejde med tilbagebetalingslov, eller yderligere afklaring af regler gennem styresignal fra SKAT (Forsikring & Pension)
Torsten Schiøler orienterede kort om baggrunden for punktet, samt oplyste at han havde hørt, at arbejdet med tilbagebetalingsloven er opgivet.

Else Veggerby oplyste, at status er, at arbejdet med ny lovgivning afventer de erfaringer, som SKAT høster i forbindelse med behandling af de nuværende tilbagebetalingssager i ATP-sagskomplekset. Erfaringerne vil blive behandlet og udmøntet i et forslag, som efterfølgende vil blive sendt til Departementet.

16) Status for evt. lovændring vedr. momsfri virksomhedsoverdragelse (Forsikring & Pension)
Torsten Schiøler orienterede kort om baggrunden.

Susanne Reinholdt oplyste, at der er dialog i gang med Departementet om området.

17) Status for beregning af delvist momsfradrag ifm. Skadesomkostninger/erstatningsudgifter (Forsikring & Pension)
Torsten Schiøler oplyste, at kort før mødet havde SKAT og Forsikring & Pension aftalt et møde, så man kan komme videre med løsning af problemstillingen (drøftelse mellem Torsten S. m.fl., Susanne R. og Søren J.).

Punktet blev derfor ikke drøftet på mødet.

18) Status for implementering af ændringen til momssystemdirektivets behandling af vouchere(FSR)
Søren Jensen oplyste, at Departementet arbejder på det, og det forventes at blive implementeret inden fristen d. 31. december 2018.

19) Status på momsfradragsret i holdingselskaber (FSR)
Susanne Reinholdt oplyste, at styresignalet er på vej gennem godkendelsesproceduren, og der pågår en dialog med Departementet herom. Styresignalet vil blive offentliggjort som et endeligt styresignal. Tidshorisonten er desværre ukendt.

20) Opfølgning på punkt 7 og 8 fra dagsordenen (A Oy og FBK) til momskontaktudvalgets møde 12. september 2017(FSR)
Se punkt 4.

21) C-288/16 L.C. (FSR)
Søren Jensen oplyste, at styresignalet er i godkendelsesproceduren.

Styresignalet er udarbejdet, og der pågår en dialog med Departementet herom.

22) SKM2016.1.SKAT ctr. Gmina Wroclaw-sagen (FSR)
Susanne Reinholdt oplyste, at SKAT afventer Skatteministeriets stillingtagen til EU-domstolens sag C-276/14, Gmina Wroclaw og dens eventuelle konsekvenser for dansk praksis.

Der er ingen konkret tidshorisont.

23) Orientering om Moms- og Skattetjek (Erhvervsprocesser)
Jeanette Holden Heiner orienterede kort om den nye forsøgsordning.

Moms- og Skattetjek er en ny forsøgsordning med opstart fra 1. januar 2018. Med moms- og skattetjekket kan virksomheder få en revisor eller anden skattefaglig rådgiver til at hjælpe med grundlaget for indberetning af moms og skat.

Helt konkret indebærer moms- og skattetjekket, at virksomheden kan få hjælp til at gennemgå en række udvalgte forhold og dermed sørge for, at de fejl eller mangler, som gennemgangen afdækker, bliver rettet forud for indberetning til SKAT. Hermed kan virksomheder blive betrygget i, at de oplysninger, de indberetter til SKAT, er korrekte.

Når en virksomhed får lavet moms- og skattetjek hos en revisor eller rådgiver, får virksomheden blandt andet adgang til følgende hos SKAT:

24) Ændringer i momsindberetningen i TastSelv Erhverv
Jeanette Holden Heiner orienterede kort om ændringerne.

SKAT har tidligere informeret om, at der lukkes for muligheden for at lave en efterangivelse i TastSelv Erhverv, der vedrører flere perioder. Dette er sket d. 21. marts 2018.

Fremover skal en efterangivelse tilknyttes den korrekte (og altså kun én) periode. I praksis betyder det følgende:

For moms:
Muligheden for at indtaste en rettelse over en valgfri periode bliver fjernet i TastSelv Erhverv. I stedet skal man indtaste hver rettelse på den lovbestemte afregningsperiode, dvs. en måned, et kvartal eller et halvår.

For lønsumsafgift og punktafgifter:
De blanketter, der bruges i dag, bliver ikke ændret og skal udfyldes som hidtil, det vil sige, én blanket for hver periode.

SKAT har samtidig lukket muligheden for at man kan indberette før perioden er afsluttet.

Randi Christiansen spurgte indtil, om og hvordan ændringerne berørte virksomhedernes årlige indberetning af regulering fra à conto-fradrag til endeligt fradrag for momspålagte udgifter, som der kun er delvist fradrag for. Hun bad også om SKATs holdning til forældelse og genoptagelse i forbindelse med reguleringen.

SKAT bemærkede at SKAT vil vende tilbage til spørgsmålet enten i referatet eller på næste møde.

25) Eventuelt
Bo Sandberg nævnte, at Dansk Byggeri af flere medlemsvirksomheder er blevet gjort opmærksom på en række problemer i forbindelse med SKATs kontrolprojekt vedrørende tilbagebetaling af energiafgifter, hvor industri- og byggerivirksomheders opgørelse af energiafgifter kontrolleres. I den forbindelse er det bl.a. oplevelsen, at SKAT meget hurtigt postulerer grov uagtsomhed.

På den baggrund er Dansk Byggeri i dialog bl.a. med SKATs indsatsdirektør og SKATs kontor for indsatsplanlægning om denne kontrolpraksis.

Næste Momskontaktudvalgsmøde er d. 18. september 2018.