Dokumentets metadata

Offentliggjort:23-03-2018
Journalnr.:18-0457902
Dokumenttype:Nyhedsbrev til virksomheder


Anvendelse af Elektronisk Transport Dokument som en forsendelsesangivelse

Jf overgangsbestemmelserne ophører den tidligere forenklede ordning for skibe og fly (niveau 2) med udgangen af april 2018. Pr. 1. maj 2018 starter i stedet anvendelsen af Elektronisk Transport Dokument (ETD), som en forsendelsesangivelse, for henførsel af varer transporteret ad luft- og søvejen.


Fra 1. maj 2018 kan luftfartsselskaber, Rederier og enkelte ekspreskurerer, der selv er et luftfartsselskab, anvende Elektronisk Transport Dokument (ETD), som en forsendelsesangivelse.

Luftfartsselskabet/ Rederiet kan anvende manifestet som forsendelsesangivelse, der frembydes gennem et elektronisk dataoverførselssystem, hvis de bl.a. udfører et betydeligt antal flyvninger/ sejladser mellem de lande, hvor EU's forsendelsesordning er gældende (læs mere om krav og kriterier nedenfor).

Brugen af proceduren for EU-forsendelse er obligatorisk for transport af ikke EU-varer på skibe i fast rutefart (RSS).

Der er udfærdiget en speciel og meget fint uddybet udgave af Forsendelseshåndbogen for anvendelse af ordningen, herunder ansøgning og administration af bevilling mv., hvor du kan læse om detaljerne for anvendelse af koder, se eksempler og meget mere.

Ligeledes uddybes krav og kriterier i nævnte håndbog/ specialvejledning, hvorfra bl.a. kan nævnes at et af de væsentlige krav for ordningen er, at manifestoplysningerne skal være tilgængelige for afgangstoldstedet og ligeledes bestemmelsestoldstedet, før varerne kan frigives til forsendelse - det sker når oplysningerne er tilgængelige.

Alle data i "forsendelsesangivelsen" skal fremover kunne indgå i en automatisk risisikoanalyse. Nogle lande er langt fremme, men det er ikke obligatorisk at have et IT-toldsystem helt på plads endnu. For en række lande, heriblandt Danmark vil der indtil vores forskellige toldsystemer er på plads, blive anvendt en midlertidig løsning, hvor toldstedet har adgang til luftfartsselskabets / rederiets system fra toldmyndighedernes faciliteter. Alternativt kan toldstedet have adgang til data fra operatørens computer på operatørens kontor, men det er ikke så hensigtsmæssigt.

Dette er helt identisk med proceduren for tidligere niveau 2 forenklet procedure for skibe og fly, så pt ingen ændringer her.

De dataelementer der obligatorisk skal kunne tilgås finder du i bilag B i DF, afsnit 1, kapitel 3, afdeling 1 (kolonne D3).

Ansøgningsskema fås ved henvendelse til undertegnede eller til Toldforvaltningen@SKAT.dk og bør ske hurtigst muligt, så det kan komme på plads inden 1. maj 2018.

Link til håndbog/ specialvejledning: https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/customs-procedures/what-is-customs-transit/common-union-transit_en (vejledningen findes på alle EU sprog, men hvis du ændrer "en" sidst i linket til "da", så kommer du direkte til den danske udgave).