Kendelse af 10-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 08-02-2024

Journalnr. 23-0096134

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2021

Skattemæssigt fradrag for udgifter til underleverandører

0 kr.

376.750 kr.

0 kr.

Skattemæssigt fradrag for skønnede lønudgifter

376.750 kr.

0 kr.

470.937 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS Klagerens navn (i det følgende benævnt selskabet) blev ifølge CVR stiftet den 24. februar 2017. Selskabet er for nærværende ejet af [virksomhed2] ApS med 35 % og [virksomhed3] ApS med 65 %. De reelle ejere er hhv. [person1], herefter [person1] og [person2], herefter [person2]. [person2] købte sig ind i selskabet fra 1. januar 2020, og har været direktør for selskabet siden 31. december 2021. I den påklagede periode har [person3] været direktør frem til 1. januar 2020, hvorefter [person1] blev indsat som direktør frem til 31. december 2021. Selskabet er registreret under branchekoden 681000 ”Køb og salg af egen fast ejendom”. Selskabets formål er at ”drive virksomhed med køb, salg, udlejning, administration og investering i fast ejendom samt anden dermed beslægtet virksomhed m.v.”

Ifølge CVR har selskabet ikke været registrerede med ansatte.

Selskabet blev momsregistreret fra den 1. juni 2017.

Selskabet har angivet følgende momstilsvar:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

2019

306.507 kr.

205.854 kr.

100.653 kr.

2020

321.027 kr.

247.013 kr.

74.014 kr.

2021

334.256 kr.

210.248 kr.

124.008 kr.

Samlet

961.790 kr.

663.115 kr.

298.675 kr.

Skattestyrelsen har indkaldt selskabets regnskabsmateriale, og har efterfølgende modtaget selskabets saldobalance, kontokort, fakturaer samt bankkontoudtog.

Selskabet har bogført sine udgifter til underleverandører på konto ”3430: Vedligeholdelse/reperation” med 494.280,01 kr. ekskl. moms for afgiftsperioderne i 2019, 775.199,27 kr. ekskl. moms for afgiftsperioderne i 2020 og 211.641,27 kr. ekskl. moms for afgiftsperioderne i 2021.

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse forhøjet selskabets momstilsvar med 94.187 kr. som følge af, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for udgifter til to underleverandører, hvor Skattestyrelsen har anset fakturaerne fra underleverandørerne som falske eller fiktive.

Skattestyrelsen har anset selskabets brug af underleverandørerne [virksomhed4] og [virksomhed5], for at være afholdt for at dække over løn til uregistrerede ansatte. Selskabets lønudgifter blev som følge heraf forhøjet med 376.750 kr., svarende til fakturabeløbene ekskl. moms, og selskabets fradrag for udgifter til underleverandørerne blev nedsat tilsvarende, hvilket resulterede i, at Skattestyrelsen ikke foretog en ændring af selskabets skatteansættelse. Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse således anset, at det var fakturabeløbene ekskl. moms, som var anvendt til udbetaling af løn til uregistrerede ansatte.

Som følge af ovenstående har Skattestyrelsen forhøjet selskabets indeholdelsespligtige AM-bidrag og A-skat med henholdsvis 30.140 kr. og 190.635 kr.

Skattestyrelsens forhøjelse vedrører ikke godkendt fradrag for købsmoms for følgende fire fakturaer:

Fakturadato

Faktura nr.

Underleverandør

Beskrivelse

Beløb kr. ekskl. Moms

Moms kr.

Beløb kr. inkl. moms

17.02.2021

762

[virksomhed4]

Fast pris

42.000,00

10.500,00

52.500,00

17.02.2021

763

[virksomhed4]

Fast pris

40.000,00

10.000,00

50.000,00

12.11.2021

258

[virksomhed5]

ETABLERING AF NYT DRÆN. SÆTNING AF BRØNDE PÅ PLADS – ACU DRÆN. REGULERING AF TERRÆN. ETABLERING AF NY VED ISKEL. FLYTNING AF OLIETANK. BORTKØRSEL FORURENET JORD.

215.000,00

53.750,00

268.750,00

07.12.2021

323

[virksomhed5]

UDLÅN AF MANDSKAB I PERIODEN 1-30. 11. 21

79.750,00

19.937,50

99.687,50

Samlet

376.750,00

94.187,50

470.937,50

Selskabet har i relation til det ikke godkendte fradrag fremlagt fire fakturaer, tilbud fra underleverandørerne [virksomhed4] og [virksomhed5] samt en timeseddel fra [virksomhed5].

Følgende oplysninger foreligger vedrørende de angivne underleverandører:

[virksomhed4], CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 21. september 2020. [virksomhed4] er registreret med branchekode 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og bibranchekode 412000 ”Opførelse af bygninger”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] har været registreret som arbejdsgiver i perioden fra 1. januar 2021 til 9. marts 2021. [virksomhed4] har indberettet løn med 4.874.367 kr. for 79 ansatte for denne periode.

Ifølge CVR har [virksomhed4] været registreret med følgende årsværk:

December 2020 3 årsværk

Januar 2021 39 årsværk

Februar 2021 33 årsværk

Marts 2021 38 årsværk

April 2021 3 årsværk

Maj 2021 1,43 årsværk

Juni 2021 1,08 årsværk

Selskabet har fremlagt to fakturaer fra [virksomhed4], som selskabet har betalt den 17. februar 2021, hvilket er sammenfaldende med fakturadatoen. Fakturaerne er bogført hhv. den 31. januar 2021 og den 17. februar 2021. Af fakturaerne fremgår en kort beskrivelse af arbejdet, som vedrører renovering. Fakturaerne er ikke specificeret på antal timer, hvem der har udført arbejdet eller lignende, idet der er anført ”1,00” under antal.

Til hver af fakturaerne har selskabet fremlagt et tilbud, hvor arbejdet er specificeret nærmere, og hvor der fremgår en opgørelse af timeantal pr. opgave. Det fremgår, at der er afsat et beløb til materialer. På begge tilbud fremgår, at arbejdet skal udføres på selskabets adresse [adresse1], [by1]. Tilbud nr. 588 er udstedt fredag den 12. februar 2021 og fakturaen er udstedt onsdag den 17. februar med fakturanr. 762, og betalt af selskabet samme dag. Af tilbuddet fremgår et estimeret timeforbrug på 68 timer og en timepris på 425,00 kr. Der er angivet nogle samlede beløb, men beløbene er beregnet forkert. Eksempelvis er ”Udskiftning af krydsfiner samt isolering af væg” beløbsmæssigt angivet med 18.000 kr. i stedet for 18.700 kr. (44 timer x 425,00 kr.) Det samme gør sig gældende på tilbud 586.

Kontooplysningerne på fakturaerne tilhører, ifølge Skattestyrelsen, en person uden tilknytning til [virksomhed4].

Skattestyrelsen har anset, at fakturaerne fra [virksomhed4] er fiktive eller falske, og at der ikke er sket levering i overensstemmelse med de fremlagte fakturaer.

[virksomhed5], CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 1. juni 2021 og ophørte den 13. januar 2023. [virksomhed5] var registreret med branchekode 467310 ”Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer” og bibranchekode 236900 ”Fremstilling af andre beton-, gips- og cementprodukter”.

Ifølge CVR har [virksomhed5] været registreret som arbejdsgiver, men har ikke angivet A-skat og AM-bidrag. [virksomhed5] har været momsregistret, men har ikke angivet moms for 2021, hvor arbejdet for selskabet er udført.

Selskabet har fremlagt to fakturaer fra [virksomhed5]. Den ene faktura, fakturanr. 258, vedrører etablering af dræn og brønde, mens den anden faktura, fakturanr. 323, vedrører leje af mandskab. Af fakturanr. 258 fremgår en kort beskrivelse af arbejdet. Fakturaen er ikke specificeret på antal timer, hvem der har udført arbejdet eller lignende, idet der er anført ”1,00” under antal. Til fakturaen er vedlagt et tilbud med en kort beskrivelse af arbejdet, og oplysning om, at arbejdet udføres i uge 39 til 44, og at der skal anvendes 247 timer. Endvidere fremgår en pris for materialer og bortkørsel af jord. Af fakturanr. 323 fremgår et timeantal som stemmer overens med timerne, jf. den vedlagte timeseddel. Af timesedlen fremgår, at arbejdet er udført i perioden 1. november til 29. november 2021. Af fakturaen fremgår perioden 1. november – 30. november 2021.

Ifølge Skattestyrelsen har [virksomhed5] benyttet et andet selskabs adgang til [virksomhed6] A/S og udstedt fakturaerne derigennem. Kontooplysningerne på fakturaerne vedrører et tredje selskab.

Skattestyrelsen har oplyst, at de anser fakturaerne for fiktive, og anser at BT’s formål har været at give andre virksomheder et uretmæssigt momsfradrag.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ved opgørelse af selskabets indkomst for indkomståret 2021 indrømmet skønsmæssigt fradrag for yderligere lønudgifter svarende til fakturabeløbene fra selskabets underleverandører ekskl. moms. Skattestyrelsen har samtidig ikke godkendt fradrag for fakturabeløbene som underleverandørudgifter.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

” Selskabets skattepligtige indkomst ændres ikke.

...

Selskabet har selvangivet selskabsindkomst i 2019 med 235.326 kr., i 2020 med 113.397 kr. og i

2021 med 203.695 kr.

...”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at selskabets skattemæssige fradrag for indkomstårene 2019, 2020 og 2021 skal forhøjes med i alt 376.750 kr., svarende til fakturaernes købsmomsbeløb.

Selskabets repræsentant har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

Vedrørende fakturaer udstedt af [virksomhed4]:

...

Det fastholdes derfor at [virksomhed1] er berettiget til momsfradrag for udgifterne til [virksomhed4], ligesom det gøres gældende, at [virksomhed1] har et skattemæssigt fradrag for udgiften på 82.000,00 kr.

Vedrørende fakturaer udstedt af [virksomhed5]:

...

Det fastholdes derfor at [virksomhed1] er berettiget til momsfradrag for udgifterne til [virksomhed5], ligesom det gøres gældende, at [virksomhed1] har et skattemæssigt fradrag for udgiften på 294.750,00 kr.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for selskabets udgifter til underleverandører med 376.750 kr. for indkomståret 2021 og at Skattestyrelsen samtidig har godkendt fradrag for yderligere lønudgifter på 376.750 kr. for indkomståret 2021.

Retsgrundlaget

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Den, der anser sig for berettiget til fradrag for udgifter til underleverandører, skal således kunne dokumentere eller i hvert fald i fornødent omfang sandsynliggøre, at ydelserne ifølge de pågældende fakturaer er reelle.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Fradrag for udgifter til underleverandører

Tre ud af fire fakturaer indeholder ikke oplysning om mængden og arten af de leverede ydelser. Der er atypiske forhold omkring bogføring og betaling vedrørende fakturaerne fra [virksomhed4]. Endvidere har [virksomhed5] ikke været registreret med ansatte, men har faktureret for mandskabsudlejning og samtidig er der ikke fremlagt samarbejdsaftaler mellem selskabet og underleverandørerne. Selskabet har desuden ikke bevaret et kontrolspor og har kun i et enkelt tilfælde opbevaret en intern kopi af timesedlerne. Selskabet har dermed ikke kunnet redegøre for grundlaget for samarbejdet med underleverandørerne, jf. SKM2020.484.BR.

Under disse omstændigheder finder Landsskatteretten, at den fremlagte dokumentation i form af de udstedte fakturaer ikke er tilstrækkelig dokumentation for, at der er tale om fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Det forhold, at fakturaerne er betalt ved elektronisk pengeoverførsel, udgør ikke i sig selv dokumentation for, at leveringer har fundet sted, hvorfor dette ikke kan føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Fradrag for yderligere lønudgifter

Landsskatterettens har i afgørelsen i den sammenholdte sag med sagsnr. [sag1] forhøjet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, hvor Skattestyrelsen har anset lønudgifter svarende til de nettobeløb på samlet set 376.750 kr., som fremgår af fakturaerne fra to underleverandører, for at være yderligere løn. I den sammenholdte sag har retten anset de bruttobeløb, som fremgår af fakturaerne fra de to underleverandører, svarende til 470.937 kr., for at udgøre lønudgifter til aflønning af uregistrerede ansatte. Som konsekvens har Landsskatteretten opgjort yderligere lønudgifter for selskabet med i alt 94.188 kr., hvilket svarer til fakturaernes momsbeløb.

Efter indeholdelsen af A-skat og AM-bidrag, udgør lønudgiften på 94.188 kr. en almindelig driftsomkostning, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst. Udgiften til løn, for hvilken der er indeholdt A-skat og AM-bidrag, er en fradragsberettiget udgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse og godkender et yderligere skønsmæssigt fradrag for lønudgifter på 94.188 kr. for indkomståret 2021, som skal fratrækkes i selskabets ansatte resultat for indkomståret 2021.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.