Kendelse af 10-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 08-02-2024

Journalnr. 23-0081401

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

1. januar – 31. december 2021

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

190.635 kr.

0 kr.

238.295 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

30.140 kr.

0 kr.

37.675 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS Klagerens navn (i det følgende benævnt selskabet) blev ifølge CVR stiftet den 24. februar 2017. Selskabet er for nærværende ejet af [virksomhed2] ApS med 35 % og [virksomhed3] ApS med 65 %. De reelle ejere er hhv. [person1], herefter [person1] og [person2], herefter [person2]. [person2] købte sig ind i selskabet fra 1. januar 2020, og har været direktør for selskabet siden 31. december 2021. I den påklagede periode har [person3] været direktør frem til 1. januar 2020, hvorefter [person1] blev indsat som direktør frem til 31. december 2021. Selskabet er registreret under branchekoden 681000 ”Køb og salg af egen fast ejendom”. Selskabets formål er at ”drive virksomhed med køb, salg, udlejning, administration og investering i fast ejendom samt anden dermed beslægtet virksomhed m.v.”

Ifølge CVR har selskabet ikke været registrerede med ansatte.

Selskabet blev momsregistreret fra den 1. juni 2017.

Selskabet har angivet følgende momstilsvar:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

2019

306.507 kr.

205.854 kr.

100.653 kr.

2020

321.027 kr.

247.013 kr.

74.014 kr.

2021

334.256 kr.

210.248 kr.

124.008 kr.

Samlet

961.790 kr.

663.115 kr.

298.675 kr.

Skattestyrelsen har indkaldt selskabets regnskabsmateriale, og har efterfølgende modtaget selskabets saldobalance, kontokort, fakturaer samt bankkontoudtog.

Selskabet har bogført sine udgifter til underleverandører på konto ”3430: Vedligeholdelse/reperation” med 494.280,01 kr. ekskl. moms for afgiftsperioderne i 2019, 775.199,27 kr. ekskl. moms for afgiftsperioderne i 2020 og 211.641,27 kr. ekskl. moms for afgiftsperioderne i 2021.

Skattestyrelsen har ansat selskabets A-skat og AM-bidrag til samlet 220.775 kr. for perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms på 94.187,50 kr. for udgifter til to underleverandører, hvor Skattestyrelsen har anset fakturaer fra underleverandørerne som falske eller fiktive og for at dække over aflønning af uregistreret arbejdskraft.

Fakturadato

Faktura nr.

Underleverandør

Beskrivelse

Beløb kr. ekskl. Moms

Moms kr.

Beløb kr. inkl. moms

17.02.2021

762

[virksomhed4]

Fast pris

42.000,00

10.500,00

52.500,00

17.02.2021

763

[virksomhed4]

Fast pris

40.000,00

10.000,00

50.000,00

12.11.2021

258

[virksomhed5]

ETABLERING AF NYT DRÆN. SÆTNING AF BRØNDE PÅ PLADS – ACU DRÆN. REGULERING AF TERRÆN. ETABLERING AF NY VED ISKEL. FLYTNING AF OLIETANK. BORTKØRSEL FORURENET JORD.

215.000,00

53.750,00

268.750,00

07.12.2021

323

[virksomhed5]

UDLÅN AF MANDSKAB I PERIODEN 1-30. 11. 21

79.750,00

19.937,50

99.687,50

Samlet

376.750,00

94.187,50

470.937,50

Selskabet har i relation til det ikke godkendte fradrag fremlagt fire fakturaer, tilbud fra underleverandørerne [virksomhed4] og [virksomhed5] samt en timeseddel fra [virksomhed5].

Følgende oplysninger foreligger vedrørende de angivne underleverandører:

[virksomhed4], CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 21. september 2020. [virksomhed4] er registreret med branchekode 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og bibranchekode 412000 ”Opførelse af bygninger”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] har været registreret som arbejdsgiver i perioden fra 1. januar 2021 til 9. marts 2021. [virksomhed4] har indberettet løn med 4.874.367 kr. for 79 ansatte for denne periode.

Ifølge CVR har [virksomhed4] været registreret med følgende årsværk:

December 2020 3 årsværk

Januar 2021 39 årsværk

Februar 2021 33 årsværk

Marts 2021 38 årsværk

April 2021 3 årsværk

Maj 2021 1,43 årsværk

Juni 2021 1,08 årsværk

Selskabet har fremlagt to fakturaer fra [virksomhed4], som selskabet har betalt den 17. februar 2021, hvilket er sammenfaldende med fakturadatoen. Fakturaerne er bogført hhv. den 31. januar 2021 og den 17. februar 2021. Af fakturaerne fremgår en kort beskrivelse af arbejdet, som vedrører renovering. Fakturaerne er ikke specificeret på antal timer, hvem der har udført arbejdet eller lignende, idet der er anført ”1,00” under antal.

Til hver af fakturaerne har selskabet fremlagt et tilbud, hvor arbejdet er specificeret nærmere, og hvor der fremgår en opgørelse af timeantal pr. opgave. Det fremgår, at der er afsat et beløb til materialer. På begge tilbud fremgår, at arbejdet skal udføres på selskabets adresse [adresse1], [by1]. Tilbud nr. 588 er udstedt fredag den 12. februar 2021 og fakturaen er udstedt onsdag den 17. februar med fakturanr. 762, og betalt af selskabet samme dag. Af tilbuddet fremgår et estimeret timeforbrug på 68 timer og en timepris på 425,00 kr. Der er angivet nogle samlede beløb, men beløbene er beregnet forkert. Eksempelvis er ”Udskiftning af krydsfiner samt isolering af væg” beløbsmæssigt angivet med 18.000 kr. i stedet for 18.700 kr. (44 timer x 425,00 kr.) Det samme gør sig gældende på tilbud 586.

Kontooplysningerne på fakturaerne tilhører, ifølge Skattestyrelsen, en person uden tilknytning til [virksomhed4].

Skattestyrelsen har anset, at fakturaerne fra [virksomhed4] er fiktive eller falske, og at der ikke er sket levering i overensstemmelse med de fremlagte fakturaer.

[virksomhed5], CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 1. juni 2021 og ophørte den 13. januar 2023. [virksomhed5] var registreret med branchekode 467310 ”Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer” og bibranchekode 236900 ”Fremstilling af andre beton-, gips- og cementprodukter”.

Ifølge CVR har [virksomhed5] været registreret som arbejdsgiver, men har ikke angivet A-skat og AM-bidrag. [virksomhed5] har været momsregistret, men har ikke angivet moms for 2021, hvor arbejdet for selskabet er udført.

Selskabet har fremlagt to fakturaer fra [virksomhed5]. Den ene faktura, fakturanr. 258, vedrører etablering af dræn og brønde, mens den anden faktura, fakturanr. 323, vedrører leje af mandskab. Af fakturanr. 258 fremgår en kort beskrivelse af arbejdet. Fakturaen er ikke specificeret på antal timer, hvem der har udført arbejdet eller lignende, idet der er anført ”1,00” under antal. Til fakturaen er vedlagt et tilbud med en kort beskrivelse af arbejdet, og oplysning om, at arbejdet udføres i uge 39 til 44, og at der skal anvendes 247 timer. Endvidere fremgår en pris for materialer og bortkørsel af jord. Af fakturanr. 323 fremgår et timeantal som stemmer overens med timerne, jf. den vedlagte timeseddel. Af timesedlen fremgår, at arbejdet er udført i perioden 1. november til 29. november 2021. Af fakturaen fremgår perioden 1. november – 30. november 2021.

Ifølge Skattestyrelsen har [virksomhed5] benyttet et andet selskabs adgang til [virksomhed6] A/S og udstedt fakturaerne derigennem. Kontooplysningerne på fakturaerne vedrører et tredje selskab.

Skattestyrelsen har oplyst, at de anser fakturaerne for fiktive, og anser at BT’s formål har været at give andre virksomheder et uretmæssigt momsfradrag.

Skattestyrelsen har beregnet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til følgende:

2021

Beregningsgrundlag

376.750 kr.

Beregnet AM-bidrag

376.750

* 8 %

30.140 kr.

Beregnet A-skat 55 %

(376.750-30.140 = 346.610)

346.610

* 55 %

190.635 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat manglende indeholdelse af A-skat til 190.635 kr. og AM-bidrag til 30.140 kr. for perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Selskabet har i 2021 benyttet sig af underleverandører, hvor det er skattestyrelsens opfattelse at disse virksomheder/selskaber er uden reelle aktiviteter, og at de ikke godkendte underleverandør-fakturaer er falske eller fiktive, og således er bogført i selskabet for at dække over udgifter til sorte lønninger.

For yderligere beskrivelse henvises til sagsfremstillingens afsnit om ”nægtelse af fradrag for fremmed arbejde, herunder købsmoms, punkt 1.

Skattestyrelsen har derfor opgjort en yderligere lønudgift i selskabet til en ukendt kreds af lønmodtagere, svarende til de ikke godkendte udgifter til underleverandører ekskl. moms.

Lønudbetalinger i selskabet er således opgjort til 376.750 kr. i 2021 ([virksomhed4] med 82.000 kr. og [virksomhed5] med 294.750 kr.).

Udgifterne anses, ifølge Skattestyrelsen opfattelse, ikke for reelle køb af arbejdskraft i henhold til sagsfremstillingens punkt 2. Momsbeløbet indgår ikke i den beregnede lønudgift, da momsbeløbet anses for anvendt til andre formål.

Skattestyrelsen har således anset det samlede fakturabeløb i perioden eksklusive moms for reelt anvendt til lønninger, hvorved der ikke er sket indeholdelse af A-skat og am-bidrag heraf.

Da selskabet har været forpligtet til at indeholde A-skat og Am-bidrag i den udbetalte løn uden at opfylde denne forpligtigelse, hæfter selskabet for betaling af den opgjorte A-skat og Am-bidrag.

Efter Skattestyrelsens opfattelse, er vi berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af ikke angivet A-skat og Am-bidrag, da der i selskabets regnskab indgår fiktive eller falske bilag.

AM-bidrag er beregnet med 8 % af den opgjorte løn. A-skat er beregnet med 55 % af den opgjorte løn fratrukket beregnet Am-bidrag.

...

Am-bidrag af ikke godkendte underleverandørfakturaer 2021

30.140

I alt

30.140

A-skat af ikke godkendte underleverandørfakturaer 2021

190.635

I alt

190.635

For lidt angivet A-skat og Am-bidrag i alt

220.775

Vedrørende A-skat og am-bidrag har vi foretaget en teknisk fordeling med lige store beløb over antal måneder, idet vi ikke er i besiddelse af yderligere oplysninger fra selskabet, der kan give en mere præcis fordeling.”

Skattestyrelsen har den 29. september 2023 endvidere bemærket følgende:

”...

Vedrørende fakturaer udstedt af [virksomhed4], cvr-nr. [...1]

...

Vedrørende fakturaer udstedt af [virksomhed5], cvr-nr. [...2]

...

På baggrund af ovenstående forhold vedrørende virksomheden [virksomhed5] er det vores opfattelse, at Skattestyrelsen med rette har nægtet fradrag for fakturaer udstedt af [virksomhed5]. Det er ligeledes vores opfattelse, at den bogførte skattemæssige værdi af fakturaerne ikke er anvendt til fremmedarbejde men til sort arbejdskraft, da [virksomhed5] efter vores vurdering ikke har været i stand til at levere det fakturerede arbejde. Arbejdet må derfor være udført af andre, men da vi ikke kender de ansatte, hæfter [virksomhed1] ApS for betaling af A-skat og am-bidrag i henhold til kildeskattelovens § 69. Vi henviser til SKM2019.332.ØLR samt SKM2016.9.BR”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af selskabets manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 nedsættes til 0 kr.

Selskabets repræsentant har til støtte for påstanden anført følgende:

”Klage over afgørelse fra Skattestyrelsen – [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...3] – Ændring af moms

...

Min klient er ikke enig i dette, idet de anser sig som berettiget til fradrag for udgifter til underleverandører i 2019 og 2021, samt at min klient bestrider, at fakturaerne, som anført af Skattestyrelsen, skulle dække over sorte lønninger, hvorfor den af Skattestyrelsen skønsmæssige fastsættelse af A-skat og AM-bidrag ikke anses som værende korrekt, hvorfor nærværende klage er nødvendiggjort.

...

Vedrørende faktura udstedt af [virksomhed7] ApS:

...

Vedrørende fakturaer udstedt af [virksomhed4]:

Indledningsvist fastholdes det, at [virksomhed4] har udført de arbejder, der er udstedt faktura for, hvorfor min klient er fradragsberettiget i forhold til de udstedte fakturaer.

Skattestyrelsen har gjort gældende, at [virksomhed1] har betalt fakturaerne til en person, som ikke har relation til [virksomhed4].

...

Skattestyrelsen har i deres afgørelse tillige lagt vægt på, at det ikke fremgår af de fremsendte tilbud, hvornår arbejderne er udført.

Det gøres i den forbindelse gældende, at i og med, at der er tale om et tilbud, var arbejderne de facto ikke udført på tidspunktet for fremsendelsen af tilbuddet, hvorfor det ikke er muligt at angive en dato for udførelsen af arbejderne.

Skattestyrelsen har videre anført at tilbuddet den 12. februar 2021 angiver at arbejderne, der skal udføres, vil tage i alt 68 timer at udføre.

Hvad Skattestyrelsen vil med anførelsen af dette, står mig uklart, men jeg tillader mig at antage, at Skattestyrelsen har vurderet, at det ikke er muligt at udføre 68 timers arbejde i perioden fra den 12. februar til den 17. februar 2021, hvor fakturaen er udstedt.

Jeg har i den forbindelse anmodet Skattestyrelsen om at oplyse, hvorvidt dette er tilfældet, men dette har de desværre ikke ønsket at oplyse.

Såfremt Skattestyrelsen vurderer, at det ikke er muligt at udføre 68 timers arbejde i ovenstående periode, gøres det gældende, at dette er et nyt forhold, der ikke tidligere har været gjort gældende overfor min klient.

I den forbindelse tillader jeg mig at henvise til Skattestyrelsens egen oplysning om, at der har været tilknyttet intet mindre end 79 ansatte til [virksomhed4] i den periode, hvor tilbud og fakturaer er fremsendt. Det er derfor mere end sandsynliggjort, at det var muligt for [virksomhed4] at levere mandskabet til opgaven. Dette også henset til, at det fastholdes, at arbejderne faktuelt er udført af [virksomhed4].

...

Det fastholdes derfor at [virksomhed1] er berettiget til momsfradrag for udgifterne til [virksomhed4], ligesom det gøres gældende, at [virksomhed1] har et skattemæssigt fradrag for udgiften på 82.000,00 kr.

Vedrørende fakturaer udstedt af [virksomhed5]:

...

Hertil kommer, at det gentagne gange er gjort gældende, at arbejdet faktuelt er udført af [virksomhed5], hvilket i sig selv også er en anerkendelse af, at det fremsendte tilbud blev accepteret.

...

Det fastholdes derfor at [virksomhed1] er berettiget til momsfradrag for udgifterne til [virksomhed5], ligesom det gøres gældende, at [virksomhed1] har et skattemæssigt fradrag for udgiften på 294.750,00 kr.

På baggrund af ovenstående, skal jeg tillige for god ordens skyld, bestride at fakturaerne, som anført af Skattestyrelsen på s. 15 nederst ”er bogført i selskabet for at dække over udgifter til sorte lønninger”, hvorfor den skønsmæssige fastsættelse af A-skat og AM-bidrag pålydende kr. 220.775,00 ikke er korrekt.

Opsummering:

...

Ligeledes bestrides det, at fakturaerne skulle være bogført for at dække over udgifter til sorte lønninger, som anført af Skattestyrelsen, hvorfor den skønsmæssige fastsættelse af A-skat og AM-bidrag ikke er korrekt.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig ansættelse af selskabets manglende indeholdelse af A-skat til 190.635 kr. samt AM-bidrag til 30.140 kr. for perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021. Forhøjelsen sker på baggrund af selskabets overførsler til to underleverandører, som Skattestyrelsen har anset som falske eller fiktive.

Retsgrundlaget

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 8.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 dagældende lov nr. 471 af 12. juni 2009, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 pct. af grundlaget.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Skattestyrelsen har anset fakturaerne fra [virksomhed4] og [virksomhed5] for at være fiktive, og har anset selskabets overførsler for at dække over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Skattestyrelsen har med udgangspunkt i fakturaernes nettobeløb beregnet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til 220.775 kr. for 1. januar – 31. december 2021.

Landsskatteretten har i sammenholdt momssag med journalnummer [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår fradrag for købsmoms af betalinger til de to ovenstående underleverandører. Retten har anset selskabets fakturaer fra underleverandørerne for at være fiktive, og har derfor truffet afgørelse om ikke at godkende fradrag for købsmoms af de af selskabet bogførte udgifter.

Henset til, at fakturaerne lider af indholdsmæssige mangler, at der er atypiske forhold omkring bogføring og fakturabetalingerne vedrørende fakturaerne fra [virksomhed4] samt at [virksomhed5] ikke har været registreret med ansatte, men har faktureret for mandskabsudlejning, finder Landsskatteretten, at selskabets bogførte udgifter ikke dækker over reelle leverancer.

Selskabet må anses for at have fået udført renoveringsarbejdet. Landsskatteretten finder, at selskabet ikke har været i stand til at udføre renoveringen, idet selskabet ikke er registreret med ansatte, hvorfor det er rettens opfattelse, at selskabets udgifter til de to underleverandører er afholdt for at dække over udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft. Landsskatteretten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har pålagt selskabet efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode. Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØL.

Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af selskabets yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb til grund for beregningsgrundlaget. Ved en skønsmæssig ansættelse af det indeholdelsespligtige beløb, skal ansættelsen foretages så virkelighedsnært som muligt. I gennemførelsen af myndighedernes pligtmæssige skøn, skal inddrages alle relevante saglige hensyn.

Landsskatteretten har i den sammenholdte momssag anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb og de betalte beløb til underleverandørerne, falder udenfor momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag efter momslovens § 37. Retten finder derfor, at fakturabeløbene og betalingerne i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb.

Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget af A-skat og AM-bidrag som følger:

2021

Beregningsgrundlag

470.938 kr.

AM-bidrag (8 % af 470.938)

37.675 kr.

A-skat (55 % af 470.938 – 37.675)

238.295 kr.

Efterbetaling af A-skat og AM-bidrag i alt

275.970 kr.

Landsskatteretten forhøjer som følge heraf efterbetalingen af selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til henholdsvis 238.295 kr. og 37.675 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.