Kendelse af 04-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 05-02-2024

Journalnr. 23-0033547

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

3. kvartal 2019

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

7.280 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

46.052 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, CVR-nr. [...1], blev stiftet den 10. maj 2019 og registreret under branchekoden 494100 ”Vejgodstransport”. Selskabets formål er at drive en transportvirksomhed og hermed beslægtet aktiviteter. Selskabets ejer og direktør er [person1], herefter selskabets ejer. Selskabet har kalenderår som regnskabsår og blev registreret for A-skat og AM-bidrag den 1. juli 2019.

Selskabets ejer har oplyst, at selskabet beskæftiger sig med transport og logistik, og at selskabets største kunde for tiden er [virksomhed2], som beskæftiger sig med salg af isenkram via engroshandel og [virksomhed3] ApS. Indehaveren oplyste videre, at selskabet anvendte hovedsageligt egne chauffører til at udføre arbejder, men i travle periode anvendte de også underleverandører.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har selskabet ikke haft ansatte i 2. – og 3. kvartal 2019. Selskabet har haft to ansatte i 4. kvartal 2019.

Selskabet har oprindeligt indsendt følgende lønindberetning:

2019

463.116 kr..

Selskabet har efterfølgende korrigeret lønindberetningen til følgende:

2019

487.022 kr.

Af saldobalancen for perioden 10. maj 2019 til 31. december 2019 fremgår, at selskabet har haft en omsætning på i alt 1.750.117,10 kr. inkl. moms og lønninger på 652.727,67 kr.

Skattestyrelsen har anset fakturaen fra underleverandøren [virksomhed4] ApS på 72.810 kr. ekskl. moms for fiktiv, som ikke dækker reelle leverede ydelser. Derimod har Skattestyrelsen anset udgifterne for at dække over udgifter til sorte lønninger.

Skattestyrelsen har opgjort selskabets A-skat og AM-bidrag til følgende:

Ikke godkendt fradrag for udgifter til [virksomhed4] ApS (fakturabeløb inkl. moms)

91.012 kr.

AM-bidrag heraf 8 %

7.280 kr.

A-skat heraf 55 %

46.052 kr.

I alt

53.332 kr.

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets A-skat og AM-bidrag med samlet 53.332 kr. for 2019. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af nægtelse af fradrag for købsmoms for udgifter til selskabets underleverandør [virksomhed4] ApS. Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har opgjort selskabets A-skat og AM-bidrag for manglende løn for 2019 på baggrund af fakturaens nettobeløb. Fakturaens nettobeløb udgør 72.810 kr. og ikke 92.012 kr., som oplyst af Skattestyrelsen.

Følgende forhold gør sig gældende for den anvendte underleverandør:

[virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...2], blev stiftet den 13. marts 2018 under branchekoden 463890 ”Specialiseret engros med fødevarer” og bibrancherne 812290 ”Anden rengøring af bygninger og rengøring af erhvervslokaler, 532000 ”Andre post- og kurertjenester” og 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed4] ApS´ formål var at drive virksomhed med handel og service samt aktiviteter i tilknytning hertil. Ifølge CVR har [virksomhed4] ApS haft to ansatte i december 2019, som er tidspunktet for selskabets foretagne bogføring hertil. [virksomhed4] ApS blev taget under konkursbehandling den 25. januar 2021 og blev opløst den 4. februar 2022.

Selskabet har den 3. december 2019 fratrukket 72.810 kr. ekskl. moms, hvoraf moms udgør 18.202,50 kr., vedrørende udgifter til ”[virksomhed4] ApS F120” som bilag 198. Selskabet har som dokumentation for samhandlen med [virksomhed4] ApS fremlagt faktura af den 1. september 2019 på i alt 91.012,50 kr. inkl. moms. Fakturaen vedrører ”Kørsel Rute 40, 45, rute 10 kassevogn, Jylland afhentning kassevogn og special kørsel”. Fakturaen er ikke specificeret med nærmere angivelse af det udførte arbejde. Selskabets repræsentant har ikke fremlagt dokumentation til understøttelse af samhandlen i form af time-/arbejdssedler, samarbejdskontrakter, mailkorrespondancer m.v.

Det fremgår af Skattestyrelsens oplysninger, at [virksomhed4] ApS ikke har reageret på Skattestyrelsens henvendelser, og at [virksomhed4] ApS bankkonto ikke indeholder udbetalinger, som svarer til de lønninger, som der er blevet indberettet. [virksomhed4] ApS har fået slettet samtlige af sine lønindberetninger, idet de anses for at være fiktive. Skattestyrelsen har videre oplyst, at [virksomhed4] ApS ikke har haft menneskelige ressourcer til at levere ydelser til selskabet.

Selskabet har som dokumentation for betaling af fakturaen fremlagt kontoudtog for perioden 25. januar 2019 til 31. december 2019 for selskabets erhvervskonto med kontonummer [...62]. Betalingen af fakturaen fremgår ikke af kontoudtoget.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for 2019 foretaget skønsmæssig ansættelse af selskabets manglende indeholdelse af AM-bidrag til 7.280 kr. og A-skat til 46.052 kr., i alt 53.332 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Som det fremgår ovenfor under punkt 1.4 har Skattestyrelsen ikke godkendt fradrag for udgiften på 91.012 kr. ekskl. moms til underleverandøren [virksomhed4] ApS.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at den ikke godkendte underleverandørfaktura er fiktiv og er bogført i selskabet for at dække over udgifter til sorte lønninger i jeres selskab uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag. Det er dog ikke muligt at identificere personerne, hvorfor der er tale om yderligere løn til ukendt personkreds.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet hæfter for de ikke indeholdte skatter, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og 2 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Da der ikke er indsendt fyldestgørende materiale, kan Skattestyrelsen fortage en skønsmæssig opgørelse over lønnen og manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der er tale om arbejde inden for kørsel/transport og lønnen anses med rimelig klarhed at falde ind under definitionerne i kildeskattelovens § 43 stk. 1 og 2, idet der efter Skattestyrelsens vurdering er tale om betaling for personligt arbejde i tjenesteforhold.

Da selskabet har haft øvrigt ansat personale og på den baggrund har været klar over, at der skal indeholdes A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, har der ikke foreligget en uklarhed om selskabets indeholdelsespligt. Selskabet har derfor handlet forsømmeligt og hæfter derfor for manglende indeholdt A-skat og am-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 pct. af den udbetalte A-indkomst og 8 pct. i am-bidrag.

Ikke angivet A-skat og am-bidrag er beregnet på grundlag af fakturabeløb ekskl. moms.

Momsbeløbet indgår ikke i den beregnede lønudgift, da momsbeløbet anses for anvendt til andre formål.

...

Skattestyrelsen efteropkræver således 53.332 kr. i henhold til kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kravene vedrørende A-skat og am-bidrag registreres i september måned, hvor fakturaen er udskrevet.”

Skattestyrelsen er i forbindelse med klagesagens behandling den 27. april 2023 fremkommet med følgende supplerende bemærkninger:

”...

[virksomhed4] ApS

Som det fremgår af Østre Landsrets dom fra 2009, SKM 2009.325.ØLR påhviler der køber af underleverandørydelser en skærpet bevisbyrde for, at ydelserne er købt, betalt og leveret, som anført på fakturaerne, såfremt der kan rejses tvivl om fakturaernes realitet. Da Skattestyrelsen har foretaget kontrol af selskabet [virksomhed4] ApS og derved konstateret, at de ikke har kunne levere den ydelser der fremgår af fakturaen foreligger der en skærpet bevisbyrde for [virksomhed1] ApS. Selskabet har ikke udelukkende ved fremlæggelse af en faktura opfyldt denne skærpede bevisbyrde.

Der skal henvises til sagsfremstillingen med hensyn til, hvilke momenter der indgår i Skattestyrelsens bedømmelse af selskabet [virksomhed4] ApS.

...”

Skattestyrelsen er den 27. juni 2023 fremkommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:

”...

Skatteankestyrelsen anfører i sin indstilling, at Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette at Skattestyrelsen har pålagt selskabet efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag af udgifter til selskabets underleverandør [virksomhed4] ApS for 2019 på i alt 53.332 kr.

Den konkrete sag

Skatteankestyrelsen anfører i sin indstilling at den i sagen med Skatteankestyrelsens sagsnr. [sag1] indstiller stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse om, at der ikke skal godkendes fradrag for købsmoms for udgifter til underleverandøren [virksomhed4] ApS, da det ikke er dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til den fremlagte faktura fra [virksomhed4] ApS, ligesom fakturaen ikke opfylder de indholdsmæssige krav i momsbekendtgørelsens § 58.

Skattestyrelsen har foretaget kontrol af selskabet [virksomhed4] ApS og derved konstateret, at det ikke har kunne levere de ydelser, der fremgår af fakturaen.

Når der foreligger så usædvanlige omstændigheder i forbindelse med selskabets brug af underleverandøren [virksomhed4] ApS påhviler der selskabet en skærpet bevisbyrde for at dokumentere, at der er leveret tjenesteydelser.

Fra retspraksis henviser Skattestyrelsen til Østre Landsrets dom afsagt den 28. april 2009 og offentliggjort som SKM 2009.325.ØLR, hvorefter det påhviler køber af underleverandørydelser en skærpet bevisbyrde for, at ydelserne er købt, betalt og leveret, som anført på fakturaerne, såfremt der kan rejses tvivl om fakturaernes realitet.

Om selskabet [virksomhed4] ApS fremgår det blandt andet af Skattestyrelsens afgørelse, at det er opløst efter konkurs, at det ikke har reageret på Skattestyrelsens henvendelser, at det ikke har haft menneskelige ressourcer til at levere ydelser til selskabet, og at dets bankkonto ikke indeholder udbetalinger, som svarer til de lønninger, som der er blevet indberettet.

Skatteankestyrelsen anfører desuden i sin indstilling, at den ikke kan genfinde betalingen af fakturaen på selskabets bankkontoudtog.

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens bemærkning i indstillingen om, at arbejdet må anses for udført af selskabets egne ansatte, hvorfor Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag vedrørende udbetalte lønninger, som den fremlagte faktura fra [virksomhed4] ApS reelt antages at dække over.

Skattestyrelsen fastholder, at selskabet har handlet forsømmeligt og derfor hæfter for de ikke indeholdte skatter, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og 2 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Der er tale om arbejde inden for kørsel/transport og lønnen anses med rimelig klarhed at falde ind under definitionerne i kildeskattelovens § 43 stk. 1 og 2, idet der efter Skattestyrelsens vurdering er tale om betaling for personligt arbejde i tjenesteforhold

Da selskabet i forvejen har haft ansatte, har det også kendskab til reglerne herom og dermed også være klar over, at der skal indeholdes A-skat og AM-bidrag af de omhandlede lønudgifter.

Skattestyrelsen fastholder dermed at det er med rette, at Skattestyrelsen har pålagt selskabet efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag af udgifter til selskabets underleverandør [virksomhed4] ApS for 2019 på i alt 53.332 kr.

..”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at det ikke er med rette, at Skattestyrelsen har pålagt selskabet efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag for i alt 53.332 kr. for 2019.

Repræsentanten har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

Skattestyrelsen har begrundet nægtelsen i [virksomhed4] ApS forhold. De forhold er uvedkommende for Klageren.

Det kan ikke være Klagerens problem, at [virksomhed4] ApS ikke rettidigt har indberettet eller angivet overfor Skattestyrelsen. Det må være et forhold mellem Skattestyrelsen og [virksomhed4] ApS.

...

I forlængelse heraf bør A-skat og AM-bidrag tilsvarende nedsættes med 53.332 kr.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har pålagt selskabet efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag af udgifter til selskabets underleverandør [virksomhed4] ApS for 2019 på i alt 53.332 kr.

Retsgrundlaget

Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i, og om retten til indkomsten eller vederlaget er erhvervet efter ophør af arbejdet her i landet. Dette fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomsten påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Der henvises til kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Personer, der har lønindkomst m.v. fra beskæftigelse udført her i landet, er pligtige til at betale arbejdsmarkedsbidrag, og bidraget udgør 8 pct. af grundlaget. Det følger af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1. Arbejdsgiveren er indeholdelsespligtig af arbejdsmarkedsbidraget i forbindelse med udbetalingen af A-indkomsten, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder denne med for lavt beløb, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i kildeskatteloven. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1.

Kravene til udarbejdelse af regnskab fremgår af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011). Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan virksomhedens afgiftstilsvar fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i sagen med sagsnr. [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse om, at

der ikke skal godkendes fradrag for købsmoms for udgifter til underleverandøren [virksomhed4] ApS. Retten har fundet, at selskabet ikke har dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Det er således ikke dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til den fremlagte faktura fra [virksomhed4] ApS, ligesom fakturaen ikke opfylder de indholdsmæssige krav i momsbekendtgørelsens § 58.

Der foreligger så usædvanlige omstændigheder i forbindelse med selskabets brug af underleverandøren [virksomhed4] ApS, at der påhviler selskabet en skærpet bevisbyrde for at dokumentere, at der er leveret tjenesteydelser. Der er herved henset til underleverandørens forhold, fakturaens udfærdigelse og den manglende understøttende dokumentation i form af samarbejdsaftaler, time- eller arbejdssedler. Der er endvidere henset til, at [virksomhed4] ApS er opløst efter konkurs, ligesom det af Skattestyrelsens kontroloplysninger fremgår, at [virksomhed4] ApS ikke har reageret på Skattestyrelsens henvendelser, ikke har haft menneskelige ressourcer til at levere ydelser til selskabet, og at [virksomhed4] ApS´ bankkonto ikke indeholder udbetalinger, som svarer til de lønninger, som der er blevet indberettet.

Betalingen af fakturaen fremgår ikke af selskabets bankkontoudtog.

Landsskatteretten finder i konsekvens heraf, at arbejdet må anses for udført af selskabets egne ansatte. Da selskabet i forvejen har haft ansatte, har selskabet været klar over, at der skal indeholde A-skat og AM-bidrag af lønudgifter. Selskabet har handlet forsømmeligt og hæfter derfor for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedslovens § 7. Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. juni 2016, offentliggjort i SKM2017.117.ØL.

Skattestyrelsen har på den baggrund været berettiget til at foretage skønsmæssig ansættelse af manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag vedrørende udbetalte lønninger, som den fremlagte faktura fra RO reelt antages at dække over.

Selskabet har ikke godtgjort, at det af Skattestyrelsen udøvede skøn over den uregistrerede arbejdskraft er foretaget på et fejlagtigt eller ufuldstændigt grundlag, eller at skønnet er urimeligt.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse.