Kendelse af 22-06-2023 - indlagt i TaxCons database den 07-07-2023

Journalnr. 23-0009822

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2020

Fradrag for udgifter til underleverandører

0 kr.

60.500 kr.

0 kr.

Fradrag for reparation og vedligehold

0 kr.

2.611 kr.

0 kr.

Fradrag for småanskaffelser

0 kr.

15.496 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], herefter benævnt virksomheden, som blev startet den 1. maj 2019 under branchekode 463900 ”ikke-specialiseret engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer, samt bibrancherne 811000 ”kombinerede serviceydelser” og 692000 ”bogføring og revision: skatterådgivning”.

Klageren er virksomhedens fuldt ansvarlige deltager og ejer.

I perioden 1. maj 2019 til 22. september 2022 var virksomheden registreret under navnet ”Data Bogføring Service”. For indkomståret 2020 har virksomheden haft mellem 3-4 ansatte.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har virksomheden selvangivet et overskud på 410.346 kr. for indkomståret 2020.

Virksomheden har ifølge resultatopgørelse for indkomståret 2020 haft følgende resultater:

Indtægter

1.211.887,58 kr.

Omkostninger

Underleverandører

76.500,00 kr.

Dækningsbidrag

1.135.387,58 kr.

Lokaler

Husleje

151.890,30 kr.

El

1.665,02 kr.

Rep. & Vedligehold

2.610,78 kr.

Lokaler i alt

156.166,10 kr.

Lønninger

283.015,56 kr.

Administration

Kontorartikler

1.093,80 kr.

Ekspeditionsgebyrer

3.000,00 kr.

[bro]

1.883,20 kr.

Småanskaffelser

23.186,40 kr.

Bankomkostninger

24,00 kr.

Gebyrer

26,00 kr.

Park & vej

1.030,00 kr.

Administration i alt

30.243,40 kr.

Auto

4.033,90 kr.

Finansielle poster

0 kr.

Afståelse

22.750 kr.

Nettoresultat

639.178,62 kr.

Virksomheden har ikke fremlagt en årsrapport for indkomståret 2020.

Skatterådet gav den 23. marts 2021 Skattestyrelsen tilladelse til at indhente oplysninger om personer og deres indtægter via den digitale platform Mover. Oplysningerne blev indhentet med det formål at få bekræftet, at de indtægter som klageren havde erhvervet, var oplyst korrekt på selvangivelsen for indkomståret 2020.

På baggrund af kontrollen ændrede Skattestyrelsen klagerens skattepligtige indkomst med 231.738 kr. og forhøjede virksomhedens momstilsvar med 85.953 kr. for indkomståret 2020.

Dele af den skattepligtige forhøjelse er påklaget til Landsskatteretten. Klageren har påklaget nægtet fradrag for udgifter på i alt 78.607 kr. for indkomståret 2020, fordelt på følgende udgifter:

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører

60.500 kr.

Ikke godkendt fradrag for udgifter til reparation og vedligehold

2.611 kr.

Ikke godkendt fradrag for udgifter til småanskaffelser

15.496 kr.

78.607 kr.

Udgifter til underleverandører

For den påklagede periode har klageren fratrukket udgifter til underleverandørerne [virksomhed2] og [virksomhed3] IVS. Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifterne på i alt 60.500 kr., idet Skattestyrelsen ikke finder det tilstrækkeligt dokumenteret, at underleverandørerne har leveret ydelser til virksomheden.

[virksomhed3] IVS , CVR-nr. [...2], herefter benævnt [virksomhed3], blev stiftet den 28. januar 2017 og blev opløst efter erklæring den 21. oktober 2021. [virksomhed3] var registreret under branchekode 743000 ”oversættelse og tolkning” og havde til formål at drive virksomhed med tolkning og mentor arbejde. [virksomhed3] blev stiftet af [person1], som også var administrerende direktør frem til den 20. marts 2019, hvor [person2] indtrådte som administrerende direktør. Der fremgår ikke oplysninger om ansatte for 2019 og fremefter i CVR-registreret.

Ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen blev [virksomhed3] afmeldt for alle pligter, dog ikke selskabsskat, den 31. maj 2020.

[virksomhed3] har udstedt følgende faktura til virksomheden:

Dato

Fakturanummer

Beløb eks. moms

Moms

Beløb inkl. moms

25.06.2020

121

16.000,00

4.000,00

20.000,00

Af fakturaen fremgår: ”Korspondace med dvrs.”. Der er angivet 20 i antal og 800 i pris.

I alt

16.000,00

4.000,00

20.000,00

Fakturabeløbet ekskl. moms er bogført den 25. juni 2020 på virksomhedens konto 1100 ”UNDERLEVERANDOR”. Momsen er bogført samme dato på konto 1851 ”INDGÅENDE AFGIFT”.

Der er ikke fremlagt dokumentation for betaling af fakturaen. Klageren har oplyst, at betaling af fakturaen er sket kontant.

Klageren har fremlagt en årsrapport fra [virksomhed3] for perioden 1. december 2019 til 30. november 2020. Ifølge årsrapporten har [virksomhed3] ikke haft nogen omsætning i perioden.

Der er endvidere fremlagt saldobalance og et kontokort fra [virksomhed3], som vedrører perioden 1. december 2019 til 30. november 2020. Saldobalancen og kontokortet er udskrevet den 31. januar 2023.

Ifølge saldobalancen har [virksomhed3] haft en omsætning på 127.230 kr. og har haft udgifter til underleverandører på i alt 114.464 kr.

[virksomhed2] , CVR-nr. [...3], herefter benævnt [virksomhed2], er en enkeltmandsvirksomhed, som blev startet den 1. maj 2015. [virksomhed2] er nu registreret under navnet ”Skatterevisoren”. [virksomhed2] er registreret under branchekode 692000 ”bogføring og revision: skatterådgivning” og den fuldt ansvarlige deltager er [person3]. Der fremgår ikke oplysninger om ansatte for den påklagede periode.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed2] ikke angivet overskud af virksomhed og moms for den påklagede periode.

[virksomhed2] har udstedt følgende fakturaer til virksomheden:

Dato

Fakturanummer

Beløb eks. moms

Moms

Beløb inkl. moms

14.08.2020

10033

26.500,00

6.625,00

33.125,00

14.12.2020

10034

18.000,00

4.500,00

22.500,00

Af faktura 10033 fremgår: ”Assistance årsrapporter”. Der er angivet 1,00 i antal og 26.500 i a pris.
Af faktura 10034 fremgår: ”Assistance årsrapporter”. Der er angivet 1,00 i antal og 18.000 i a pris.

I alt

44.500,00

11.125,00

55.625,00

Af fakturaerne fremgår, at betaling skal ske kontant. Længere nede på fakturaerne fremgår, at betaling skal ske på konto [...16]. Ifølge Skattestyrelsens oplysninger tilhører kontoen [person3].

Fakturabeløbene er bogført den 14. august 2020 og 14. december 2020 på konto 1100 ”UNDERLEVERANDOR”. Momsen er bogført på konto 1851 ”INDGÅENDE AFGIFT”.

Ifølge kontoudskrifter fra klagerens konto i [finans1], kontonummer [...04], er fakturanummer 10033 betalt den 17. august 2020. Fakturanummer 10034 er betalt den 15. december 2020.

Klageren har under sagens behandling ved Skattestyrelsen den 3. oktober 2020 oplyst følgende:

”...[virksomhed2] er en revisor som vi samarbejder med. [virksomhed2] hjælper min virksomhed med årsregnskaber til mine kunder som er ApS. Jeg betaler [virksomhed2] 2-3 gange årligt afhængigt af hvor mange årsregnskaber jeg sender til ham.

...”

Klageren har fremlagt i alt 185 fakturaer, som virksomheden har udstedt til sine kunder. Fakturaerne omhandler udarbejdelse af momsregnskaber, årsregnskaber, lønudregninger, budgetter, forretningsplaner, lønkompensationer, omdannelse til ApS og diverse øvrige opgaver. Fakturaerne udgør i alt 878.570 kr., ekskl. moms. Moms udgør 219.642,50 kr.

60 af fakturaerne vedrører blandt andet udarbejdelse af årsregnskaber til virksomhedens kunder. Fakturaerne er udstedt til anpartsselskaber, interessentskaber, enkeltmandsvirksomheder og iværksætterselskaber. Der er faktureret ydelser vedrørende udarbejdelse af årsregnskaber for i alt 212.000 kr. ekskl. moms for perioden 7. januar 2020 til 8. december 2020.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftaler, timesedler eller anden underliggende dokumentation som f.eks. korrespondance mellem virksomheden og underleverandørerne.

Udgifter til Reparation og vedligehold og udgifter til småanskaffelser

Klageren har fratrukket udgifter på i alt 2.611 kr. for en udgift til reparation og vedligehold.

Udgiften er bogført den 1. december 2020 som bilag 777 på konto 1304 ”REP. & VEDLIGEHOLD.” Af bogføringsbeskrivelsen fremgår: ”[virksomhed4]”. Udgiften er bogført med 2.610,78 kr. ekskl. moms. Moms udgør 652,69 kr. Udgiften inkl. moms udgør 3.263,47 kr.

Den 2. december 2020 er der via klagerens konto i [finans1], kontonummer [...04] overført 3.263,47 kr. Overførslen har beskrivelsen: ”Visa køb DKK 3263,47 [virksomhed4]*- [...] den 30.11”.

Der er ikke fremlagt en faktura for udgiften.

Klageren har derudover fratrukket udgifter på i alt 15.496 kr. for tre udgifter; bilag 67, bilag 314 og bilag 586, som er bogført på konto 1511 ”SMÅANSKAFFELSER”.

Bilag 67 er bogført den 7. februar 2020 med 7.056,80 kr. ekskl. moms. Moms udgør 1.764,20 kr. Udgiften inkl. moms udgør 8.821 kr. Ifølge posteringsteksten vedrører bilaget ”[virksomhed5]”.

Den 7. februar 2020 er der via klagerens konto i [finans1], kontonummer [...04] overført 8.821 kr. med beskrivelsen: ”Visa køb DKK 8821,00 [virksomhed5] DELBETALING Den 05.02”.

Bilag 314 er bogført den 26. maj 2020 med 4.800 kr. ekskl. moms. Moms udgør 1.200 kr. Udgiften inkl. moms udgør 6.000 kr. Ifølge posteringsteksten vedrører bilaget ”BRUGT BAEBER”.

Den 26. maj 2020 er der via klagerens konto i [finans1], kontonummer [...04] overført 6.000 kr. Overførslen har beskrivelsen: ”Bgs køb af brugt bærbar.”

Bilag 586 er bogført den 21. september 2020 og vedrører ifølge posteringsteksten en udgift fra [virksomhed6]. Der er bogført 3.639 kr. ekskl. moms. Moms udgør 909,80 kr. Udgiften inkl. moms udgør 4.548,80 kr.

Den 21. september 2020 er der via klagerens konto i [finans1], kontonummer [...04] overført 4.549 kr. Overførslen har beskrivelsen: ”Dankort-nota [virksomhed6] [...]”

Der er ikke fremlagt fakturaer for udgifterne.

Udgifter til husleje, ekspeditionsgebyrer og [bro]

Klageren har fratrukket udgifter til husleje, ekspeditionsgebyrer og [bro].

På konto 1300 ”HUSLEJE” er der bogført udgifter til husleje for i alt 151.890 kr. ekskl. moms. Moms udgør 37.972,56 kr.

På konto 1506 ”EKSPEDITIONSGEBYRE” er der bogført bilag 53, som er en ekspeditionsudgift på i alt 1.500 kr. ekskl. moms. Moms udgør 375 kr.

På konto 1509 ”[bro]” er der bogført udgifter til [bro] på i alt 1.883,20 kr. Moms udgør 470,80 kr.

I Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 18. oktober 2022, havde Skattestyrelsen foreslået at nægte fradrag for udgifter afholdt til husleje på i alt 151.890 kr., foreslået at nægte fradrag for udgifter på i alt 1.500 kr. for ekspeditionsgebyrer og foreslået at nægte fradrag for udgifter på i alt 1.883 kr. for udgifter til [bro], idet der ikke var fremlagt dokumentation for udgifterne.

Efterfølgende fremlagde klageren dokumentation for huslejeudgifter, udgifter vedrørende ekspeditionsgebyrer og udgifter til [bro]. Skattestyrelsen godkendte herefter fradrag for udgifterne.

Punktet behandles ikke yderligere.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomståret 2020 forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med i alt 231.738 kr. Forhøjelsen af den skattepligtige indkomst skyldes blandt andet, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag på 78.607 kr. for udgifter til underleverandører, udgifter til reparation og vedligehold og udgifter til småanskaffelser.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført:

”...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

...

Øvrige konti

Konto 1100 - Underleverandør

I det følgende fremgår oplysninger om andre virksomheders skatte- og momsmæssige forhold, som sædvanligvis vil være underlagt Skattestyrelsens tavshedspligtsbestemmelser i skatteforvaltningslovens § 17. Under hensyntagen til Skattestyrelsens begrundelsespligt i forvaltningslovens § 24 og skatteforvaltningslovens § 19, stk. 2 kan Skattestyrelsen give oplysninger om andre virksomheders skatte- og momsmæssige forhold, hvis det er af afgørende betydning for sagen. Det vurderes, at oplysninger om andre virksomheders forhold er vigtige for, at denne sag er fuldt ud begrundet.

Bilag 478 og bilag 800 [virksomhed2]

Netto Moms Brutto

Bilag 478 26.500 kr. 6.625 kr. 33.125 kr.

Bilag 800 18.000 kr. 4.500 kr. 22.500 kr.

Fakturaerne er udstedt af [virksomhed2], CVR-nr. [...3]. Virksomheden er registreret pr. 1. februar 2016 og er stadig aktiv for så vidt angår momsregistrering. Virksomheden ejes af [person3]. Beløbene er indbetalt til konto [...16], som tilhører [person3].

[person3] er hovedaktionær i virksomheden CVR-nr. [...4], [virksomhed7] ApS. Virksomheden er registreret pr. 15.09.2022.

Desuden er [person3] lønansat i virksomheden CVR-nr. [...5], [virksomhed2] ApS, som er ledet af [person3]s bror [person4]. Virksomheden er registreret pr. 28.06.2017.

[person3] har i 2020 ikke selvangivet overskud af virksomhed og vedrørende virksomhedens ([...3]) moms er der angivet 0-angivelser.

På fakturaerne er der faktureret for ”Assistance årsrapporter”, som imidlertid ikke er yderligere specificeret med underbilag.

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan der godkendes fradrag for udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Dette betyder, at der kræves en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.

Vi kan konstatere, at de to fakturaer ikke opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1, idet det ikke er specificeret, hvad det udførte arbejde består af.

Da specifikationen på fakturaen ikke er fyldestgørende, har vi ikke fået den nødvendige dokumentation for, at udgiften udelukkende er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Vi finder det ikke tilstrækkeligt, at bilaget er vedlagt, uden dokumentation for at ydelsen er anvendt til at erhverve indkomst, samt at [virksomhed2] faktisk har leveret den oplyste ydelse.

Ifølge SKATs juridiske vejledning defineres en faktura som et dokument, der af leverandøren og modtageren betragtes som en anmodning om betaling af leverancen. En faktura skal bl.a. indeholde omfanget og arten af de leverede ydelser, samt indeholde dato for levering af ydelserne, såfremt denne er forskellig fra fakturadatoen. Det fremgår af SKM2020.484.BR at køber ikke havde løftet bevisbyrden for, at underleverandøren havde leveret ydelser til skatteyderen, som berettigede til fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Retten lagde herved bl.a. vægt på, at skatteyderen ikke havde fremlagt samarbejdsaftaler, arbejdssedler eller anden form for dokumentation for, at det i fakturaerne anførte arbejde var udført, at skatteyderen ikke havde dokumenteret, at et hævet beløb var anvendt til betaling af en faktura, og at skatteyderen heller ikke kunne oplyse, hvem han var i kontakt med i forbindelse med bestilling m.v. af arbejdet.

Da [virksomhed2] CVR-nr. [...3] tillige, hverken har oplyst overskud af virksomhed eller angivet moms, anses det ud fra en samlet vurdering ikke for dokumenteret, om der overhovedet er leveret de fakturerede ydelser.

På det foreliggende grundlag må Skattestyrelsen derfor nægte fradrag for disse bilag.

Skattestyrelsen foreslår at forhøje virksomhedens indkomst med 44.500 kr., jf. statsskattelovens § 6, stk. 1.

Dine bemærkninger

” Vedrørende bilag 478 og bilag 800 [virksomhed2]
Det er korrekt at der desværre ikke er specifikke detaljer i ovennævnte fakturaer, men dette ikke ensbetydende med at ydelsen ikke er leveret eller at udgiften ikke udelukkende er anvendt til erhverv.
At virksomheden [virksomhed2], [person3], har angivet 0 angivelse for moms bør ikke være noget min virksomhed skal hæfte for, da min virksomhed har angivet det i regnskabet.
Jeg kan dokumentere med e-mails fra min virksomhed til [person3]s at dette arbejde er udført og er 100 % erhvervsrelateret arbejde.”

Skattestyrelsens afgørelse

Da du ikke har dokumenteret, at [virksomhed2] har udført det fakturerede arbejde, og der i øvrigt ikke er fremkommet oplysninger, der gør at du løfter bevisbyrden for, at [virksomhed2] har leveret ydelser til dig, fastholder Skattestyrelsen afgørelsen og gennemfører de påtænkte ændringer.

Bilag 382 – [virksomhed3] IVS

Netto Moms Brutto

Bilag 478 16.000 kr. 4.000 kr. 20.000 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1100 – Underleverandør, konto 1831 – privat hævet og konto 1851 – indgående moms. Der fremgår ingen betalingsoverførsel fra virksomhedens bankkonto.

Fakturaren er udstedt d. 25.06.2020 af [virksomhed3] IVS, CVR-nr. [...2]. Selskabet er registreret pr. 01.03.2017 og afmeldt for alle pligter, dog ikke selskabsskat, pr. 31.05.2020. Selskabets regnskab for 1/12 2019 – 30/11 2020 viser, at der ikke var nogen omsætning.

På fakturaen er der faktureret for ”Korspondace med dvrs.”, som imidlertid ikke er yderligere specificeret med underbilag.

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan der godkendes fradrag for udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Dette betyder, at der kræves en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.

Vi kan konstatere, at fakturaen ikke opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1, idet det ikke er specificeret, hvad det udførte arbejde består af.

Da specifikationen på fakturaen ikke er fyldestgørende, har vi ikke fået den nødvendige dokumentation for, at udgiften udelukkende er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Vi finder det ikke tilstrækkeligt, at bilaget er vedlagt, uden dokumentation for at ydelsen er anvendt til at erhverve indkomst, samt at [virksomhed3] IVS faktisk har leveret den oplyste ydelse.

Yderligere er fakturaen dateret efter selskabet er afmeldt fra registrering.

Da [virksomhed3] IVS ikke har angivet den påførte moms, og at fakturaen ikke betalt fra virksomhedskontoen, anses det ud fra en samlet vurdering ikke for dokumenteret, om der overhovedet er leveret de fakturerede ydelser.

På det foreliggende grundlag må Skattestyrelsen derfor nægte fradrag for dette bilag.

Skattestyrelsen foreslår at forhøje virksomhedens indkomst med 16.000 kr., jf. statsskattelovens § 6, stk. 1.

Skattestyrelsens afgørelse

Du har ikke haft indvendinger mod det tidligere fremsendte forslag, og da der ikke er tilført nye oplysninger til punktet, har vi gennemført de påtænkte ændringer.

Manglende bilagsdokumentation

På konto 1300 – Husleje er der bogført udgifter for i alt 151.890 kr. + moms 37.972 kr. Der er ikke fremlagt bilag for udgifterne.

På konto 1304 – Rep. & vedligehold. er der ved bilag 777 bogført en udgift med 2.611 kr. + moms 653 kr. Bilaget er ikke fremlagt.

På konto 1506 – Ekspeditionsgebyr er der ved bilag 53 bogført en udgift på 1.500 kr. + moms 375 kr. Bilaget er ikke fremlagt.

På konto 1509 – [bro] er der bogført udgifter for i alt 1.883 kr. + moms 471 kr. Der er ikke fremlagt bilag for udgifterne.

På konto 1511 – Småanskaffelser er der ved bilag 67, 314 og 586 bogført udgifter med henholdsvis 7.057 kr. + moms 1.764 kr., 4.800 kr. + moms 1.200 kr. og 3.639 + moms 910 kr., i alt 15.496 kr. + moms 3.874 kr. Der er ikke fremlagt bilag for udgifterne.

På konto 1529 – Park & vej er der ved bilag 723 og 734 bogført udgifter for henholdsvis 750 kr. og 280 kr. i alt 1.030 kr. Der er ikke fremlagt bilag for udgifterne.

Det fremgår af statsskatteloven § 6 stk. 1 litra a, at alene udgifter som har til formål at sikre, vedligeholde og ajourføre indkomsten, kan fratrækkes i indkomsten.

Det fremgår tillige af bogføringsloven § 5-9, at der skal foreligge et fyldestgørende bilag, som dokumentation for udgiften.

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvor der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, se bogføringslovens § 5 og § 9. Kontoudtog, ordrebekræftelse og kvittering for betaling anses ikke for behørig dokumentation.

Da der ikke foreligger dokumentation for udgifterne, kan fradrag ikke anerkendes. At der kan fremlægges en udskrift fra banken om beløbets hævning er ikke tilstrækkelig dokumentation.

Skattestyrelsen foreslår derfor at forhøje virksomhedens indkomst med 174.410 kr., jf. statsskattelovens § 6, stk. 1.

Dine bemærkninger

” Jeg har vedlagt dokumentationsbilagene som jeg besidder.”

Skattestyrelsens afgørelse

Du har fremlagt behørig dokumentation for huslejeudgifter, ekspeditionsgebyr og [bro].

Der er ikke fremlagt bilag for Rep. & vedligehold., Småanskaffelser og Park & vej, hvorfor vi forhøjer virksomhedens indkomst med 19.137 kr.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at klageren har ret til fradrag for udgifter til underleverandører, reparation og vedligehold og småanskaffelser på i alt 78.607 kr. for indkomståret 2020.

Som begrundelse har klageren anført:

”...

Vi vil klage over skattestyrelsen afgørelse, sag-id. [sag1] for 2020.

Vi vil klage over på følgende punkter.

Bilag nr.478 og 800 [virksomhed2].

Vi har betalt til [virksomhed2] penge gennem banken og hvis [virksomhed2] har angivet 0 angivelse for momsen og har ikke angivet overskud i selvangivelsen, så angår det ikke mig, vi er ikke vidende om revisor har indberette beløbet eller ej til skatte styrelsen

Bilag nr. 382 [virksomhed3] IVS.

Vi har betalt kontant til [virksomhed3] IVS 20.000 kr. inkl. Moms og dette beløb indgår i [virksomhed3] IVS regnskab som indtægt.

Vedlagt regnskab for selskabet som indberettet til Erhvervs og Selskabsstyrelsen, samt konto kort for indtægter for [virksomhed3] IVS som viser beløbet 20.000 kr. er indgået. som indtægt den 25.06.2020.

Vedr. Manglende bilags dokumentation for konto 1300,1304,1506,1509,1511

vi har sendt nødvendige dokumentationer for overnævnet konti.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om klageren har ret til fradrag for udgifter til underleverandører, reparation og vedligehold og småanskaffelser på i alt 78.607 kr. for indkomståret 2020.

Retsgrundlag

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Ifølge bogføringslovens § 9 skal enhver registrering dokumenteres ved bilag, og såfremt der er udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb. Det følger af bogføringslovens § 5, at der ved bilag forstås enhver nødvendig dokumentation for transaktioner, der registreres i bogføringen, uanset dokumentationen er på elektronisk medie, mikrofilm, papir eller andet medie.

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan der fradrages udgifter vedrørende køb af varer og ydelser betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør mindre end 8.000 kr. inklusive moms. Dette følger af ligningslovens § 8 Y, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 806 af 8. august 2019).

Ved betaling via et pengeinstitut eller betalingsinstitut menes enten betaling fra konto til konto eller betaling på anden måde til modtagerens konto, f.eks. ved anvendelse af betalingskort, hvorved der sikres en entydig elektronisk identifikation af betaler og betalingsmodtager. Dette følger af § 1, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 1044 af 8. november 2012 om visse ligningslovsregler m.v.

Såfremt en virksomhed ikke har mulighed for at betale via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, kan virksomheden opnå sit fradrag ved at indberette oplysninger om købet på told- og skatteforvaltningens hjemmeside, herunder fakturaoplysninger, der entydigt identificerer leverandøren, og betalingen heraf. Dette følger af ligningslovens § 8 Y, stk. 3.

Den konkrete sag

Udgifter afholdt til underleverandører

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for udgifter til underleverandører på i alt 60.500 kr.

Klageren har oplyst, at fakturaen udstedt af [virksomhed3] er betalt kontant. Der er således ikke sket betaling af fakturaen ved en overførsel fra en konto til en anden konto eller en betaling på en anden måde, hvorved der sikres entydig elektronisk identifikation af betaler og betalingsmodtager. Klageren har heller ikke indberettet kontantkøbet til Skattestyrelsen. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgiften i henhold til ligningslovens § 8 Y.

Vedrørende [virksomhed2] har retten lagt vægt på at [virksomhed2] ikke har angivet overskud af virksomhed og ikke har angivet moms.

Da fakturaerne fra [virksomhed2] indeholder sparsomme oplysninger om ydelsernes karakter og der endvidere ikke er fremlagt anden dokumentation såsom timesedler, samarbejdsaftaler eller anden korrespondance, som kan dokumentere eller tilstrækkeligt sandsynliggøre en samhandel mellem [virksomhed2] og virksomheden finder retten, at klageren ikke har løftet sin bevisbyrde for, at udgifterne har været afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedens indkomst.

At virksomheden har faktureret kunder for udarbejdelse af årsregnskaber kan ikke føre til et andet resultat. Retten har henset til, at virksomhedens fakturaer til kunder ikke dokumenterer, at det er [virksomhed2], som har udarbejdet årsregnskaberne.

Den påklagede afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Udgifter afholdt til reparation og vedligeholdelse og småanskaffelser

Retten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for udgifter til reparation og vedligehold og til småanskaffelser på i alt 18.107 kr. Der er lagt vægt på, at der ikke er fremlagt eksterne bilag for udgifterne.

At der er fremlagt bankkontoudskrifter og bogføring kan ikke føre til et andet resultat. Der er lagt vægt på, at kontoudskrifter dokumenterer, at der er foretaget betaling, men ikke hvilke udgifter overførslerne konkret dækker over, eller om udgifterne har tilknytning til virksomheden. Bogføringsmateriale er interne bilag, som udarbejdes af virksomheden til brug for virksomhedens regnskaber. Det kan ikke ud fra bogføringen afgøres, om udgifterne er afholdt for at sikre, erhverve og vedligeholde virksomheden indkomst, og dermed om virksomheden er rette omkostningsbærer.

På baggrund af den fremlagte dokumentation har klageren ikke løftet sin bevisbyrde for, at udgifterne er fradragsberettigede.

Det er således med rette, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for udgifterne på i alt 18.107 kr.

Den påklagede afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Den påklagede afgørelse stadfæstes.