Kendelse af 08-08-2023 - indlagt i TaxCons database den 02-09-2023

Journalnr. 23-0007301

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Opgørelse af skattepligtig indkomst for mellemperioden

Nej

Ja

Nej

Omgørelse eller omvalg vedrørende behandling af oplysningsskema for mellemperioden

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter benævnt afdøde) afgik ved døden den 14. februar 2022.

Det fremgår af brev af 5. april 2022 fra Retten i [by1], at skifteretten har udleveret Boet efter [person1] (herefter benævnt boet) til privat skifte, og at boets kontaktperson er [person2] (herefter benævnt boets kontaktperson).

Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen den 10. november 2022 har modtaget boets oplysningsskema for mellemperioden, som udgør perioden fra den 1. januar 2022 (årets begyndelse) til den 14. februar 2022 (dødsdagen). Oplysningsskemaet er dateret den 7. juni 2022 og underskrevet af boets kontaktperson.

Boet har oplyst at have indsendt oplysningsskemaet til Skattestyrelsen den 7. juni 2022 via afdødes skattemappe. Boet har ikke fremlagt en kvittering for indsendelsen.

Skattestyrelsen har oplyst, at boets kontaktperson har været logget på afdødes skattemappe den 7. juni 2022 kl. 9.25, men ikke sendt en besked og/eller oplysningsskema til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at boets anmodning om opgørelse af skattepligtig indkomst for mellemperioden ikke kan godkendes, og at der ikke er mulighed for omgørelse eller omvalg vedrørende behandling af oplysningsskema for mellemperioden.

Som begrundelse er følgende anført i afgørelsen:

”Boets anmodning om skatteansættelse for mellemperioden (fra 1. januar 2022 til 14. februar 2022) kan ikke godkendes, fordi oplysningsskemaet ikke er modtaget inden 6 måneder efter dødsfaldet.

Dødsfaldet 14. februar 2022

Boet udlagt til privat skifte – besked fra Skifteretten 5. april 2022

Modtaget oplysningsskema for mellemperioden 10. november 2022

Boet oplyser, at oplysningsskema for mellemperioden skulle være indsendt den 7. juni 2022 kl. 9.25 via afdødes skattemappe.

Boet har ingen kvittering for indsendelsen.

Oplysningsskemaet er indgået for sent, og dermed laves ingen opgørelse af boets skattepligtige indkomst for mellemperioden.

Det er korrekt, at boets kontaktperson har været logget på afdødes skattemappe den pågældende dato, men ikke sendt en besked og/eller oplysningsskema til os.

Begrundelse for ikke at opgøre boets indkomst for mellemperioden er, fordi oplysningsskemaet er indsendt for sent, jf. dødsboskatteloven § 13, stk. 2.

Boets frist for indsendelse er senest 6 måneder efter dødsdagen, dvs. den 14. august 2022.

Mellemperiodens oplysningsskema er modtaget den 10. november 2022.

Der ses ikke at være dispensationsmuligheder for den manglende indsendelse, jf. dødsboskatteloven § 13, stk. 2.

Iflg. vores vejledninger: https://skat.dk/data.aspx?oid = 149087 fremgår, at hvis arvinger ønsker afsluttende skatteansættelse skal boet indgive oplysningsskema for mellemperioden til Skattestyrelsen senest 6 måneder efter dødsfaldet.

(...)

Vores vurderinger og begrundelser

Vi fastholder fortsat, at boets skatteopgørelse for mellemperioden er indgået for sent, og at skatten derfor ikke kan beregnes.

Vi kan først tage stilling til boets skattemæssige status, når vi får boopgørelsen, og den har vi modtaget den 21. september 2022.

Vi har heller ikke haft mulighed for at komme med bemærkninger til oplysningsskemaet den 24. august 2022, hvor boet er i kontakt med os angående indsendelse af gældsbrev, da vi ikke er bekendt med, at boet ønsker skatteopgørelse for mellemperioden.

Boet har spørgsmål til forståelse af bobehandlingsmåde jf. dødsboskatteloven § 13, stk. 2,

Det er vores opfattelse, at det er tidspunktet for Skifterettens udlevering af boet, der er afgørende.

Der henvises til noten i dødsboskatteloven § 13, stk. 2:

Stk. 2 indebærer, at kravet skal fremsættes senest 6 måneder efter dødsfaldet og ledsages af en selvangivelse for mellemperioden for afdøde. Hvis boet først bliver udleveret fra skifteretten mere end 4 måneder efter dødsfaldet, har boet dog altid en frist på 2 måneder til at fremsætte kravet

Det vil sige, at udgangspunktet er de 6 måneder efter dødsfaldet, hvilket i dette bo vil sige den 14. august 2022, jf. dødsboskattelovens § 13, stk. 2, 1. pkt. Hvis boet først var blevet udleveret fra skifteretten mere end 4 måneder efter dødsfaldet - det vil sige efter den 14. juni 2022 – ville boet have haft 2 måneder til at fremsætte kravet om skatteopgørelse for mellemperiode, jf. dødsboskattelovens § 13, stk. 2, 2. pkt.

I dette bo er der tale om, at boet er udleveret fra skifteretten inden 6 måneder fra dødsfaldet, hvorfor det er omfattet af dødsboskattelovens § 13, stk. 2, 1. pkt.

Der henvises i øvrigt til Den juridiske vejledning, afsnit C.E.3.2.2.2.1, hvor det fremgår, at et dødsbo skal indsende krav om afsluttende ansættelse for mellemperioden senest 6 måneder efter dødsfaldet. Er dødsboets behandlingsmåde først afgjort senere end fire måneder efter dødsfaldet, skal kravet dog først sendes til Skattestyrelsen senest to måneder efter, at afgørelsen er truffet.

I afgørelse fra Landskatteretten journalnr. 17-0987540 (kopi er vedhæftet) har Skifteretten udleveret boet den 9. november 2016. Den pågældende var afgået ved døden den 2. juli 2016, hvorfor boet er udleveret over 4 måneder efter dødsfaldet. Boets frist for krav om skatteansættelse for mellemperiode er begyndelsestidspunktet for 2 månedsfristen den 9. november 2016, hvor Skifteretten afgør bobehandlingsmåde.

Den 11. januar 2017 modtog Skat mellemperiode selvangivelsen. Oplysningsskemaet er indgået 2 dage for sent, og der blev der ikke beregnet afsluttende ansættelse for mellemperioden.

Det fremgår af afgørelsen, at hvis dødsboskattelovens § 13, stk. 2, 2. pkt. skal finde anvendelse, skal boet været udleveret fra Skifteretten over 4 måneder efter dødsfaldet, og i så fald gælder der en 2 måneders frist fra udleveringsdagen for fremsættelse af krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden. Hvis denne frist ikke overholdes, vil krav om afsluttende skatteansættelse være indgivet for sent, og anmodningen kan ikke imødekommes fra Skattestyrelsen side.

Vi kan tillade en omgørelse, når der er foretaget et valg og indsendt oplysninger til skattemyndighederne, men her er ikke indsendt noget, der kan vælges om.

Der er ikke dispensationsmuligheder til at fravige fristen, som er nævnt i dødsboskatteloven § 13, stk. 2.

Der er derfor ikke mulighed for omgørelse vedr. behandling af oplysningsskema for mellemperioden, jf. Skatteforvaltningsloven § 30.”

Følgende fremgår af Skattestyrelsens høringssvar af 7. februar 2023:

”(...)

Boet påklager, at vi ikke har anerkendt anmodning om afsluttende ansættelse for mellemperioden fra 1/1-14/2-2022, jf. dødsboskatteloven § 13, stk. 2.

Boets begrundelse er, at vi har ændret boet fra skattepligtig til skattefrit, og dermed gælder tidsfristen for indgivelse af afsluttende ansættelse for mellemperioden fra det tidspunkt, hvor ændringen er meddelt.

(...)

Vores bemærkning er, at det fremgår af dødsboskatteloven § 13, stk. 1, hvornår vi som skattemyndighed kan kræve opgørelse for mellemperioden.

I stk. 2 fremgår fristen for, hvornår dødsboet kan gøre krav gældende om afsluttende ansættelse for mellemperioden. Det er 6 måneder efter dødsfaldet. Hvis behandlingsmåden først afgøres senere end 4 måneder efter dødsfaldet af Skifteretten, skal kravet være indsendt senest 2 måneder efter. Kravet skal være ledsaget af et oplysningsskema for mellemperioden.

Da fristerne for både skattemyndigheden og boets krav om afsluttende ansættelse for mellemperioden er lovbestemt, er der ikke mulighed for at fravige dem.

Det fremgår af noten til stk. 2, at hvis boet først bliver udleveretfraskifteretten mere end 4 måneder efter dødsfaldet, har boet altid en frist på 2 måneder til at fremsætte kravet. Det vil sige, at det er tidspunktet for udlevering fra skifteretten og ikke ved en senere ændring i boets skattemæssige status, som er frist for krav om skatteopgørelse for mellemperioden.

I afgørelse fra Landsskatteretten journalnr. 17-0987540 fremgår, at hvis fristen i § 13, stk. 2 ikke overholdes, vil krav om afsluttende ansættelse være indgivet for sent, og anmodningen kan ikke imødekommes fra Skattestyrelsen.

Vedrørende boets subsidiære påstand om, at vores begrundelse på afslag for omvalg ikke er en begrundelse men en påstand, henviser boet til juridisk vejledning, og anfører, at bestemmelsen om omgørelse vedrører de tilfælde, hvor en borger beskattes på grundlag af privatretlig disposition, der har utilsigtet skattemæssig virkning, som er væsentlig.

(...)

Vi har i afgørelse af 19. december 2022 begrundet, at der ikke kan ske omvalg/omgørelse jf. skatteforvaltningsloven § 30 med, at hvis der skal godkendes et omvalg/omgørelse, skal der være indsendt noget, der kan vælges om.

Vi har ikke modtaget oplysningsskema for mellemperioden indenfor fristen i dødsboskatteloven § 13, stk. 2, og har dermed ikke mulighed for et omvalg.

I vores mail af 16. januar 2023 fremgår ligeledes, at der ikke kan gives omvalg efter skatteforvaltningsloven § 30, fordi der ikke er en skatteansættelse, som kan ændres ved et omvalg.

Vi er af den opfattelse, at afslaget er begrundet med de faktiske forhold om, at der ikke er en skatteansættelse, hvor der kan ske omvalg.”

Klagerens opfattelse

Boets repræsentant har nedlagt principal påstand om, at boets anmodning om opgørelse af skattepligtig indkomst for mellemperioden skal godkendes, og subsidiær påstand om omgørelse eller omvalg vedrørende behandling af oplysningsskema for mellemperioden.

Som begrundelse er følgende anført i klagen:

Påklagen drejer sig om

1. Skattestyrelsens afslag på Boets anmodning om Afsluttende ansættelse for mellemperiode, 01.01.2022 – 14.02.2022 iht. Dødsboskattelovens § 13, og

2. Skattestyrelsens afslag på Boets anmodning om omgørelse iht. Skatteforvaltningslovens § 29-30.

1. Sagsforløbet i korthed

1.1. Boet udleveres til privat skifte 5. april 2022 jf. skifteattest. Skiftet forestås af boets kontaktperson til skifteretten, [person2], der ægtefælle til afdødes ældste datter og arving, [person3]. Kontaktperson i sagen er efterfølgende ændret til undertegnede, [person4], der er ægtefælle til afdødes næstældste datter og arving, [person5].

1.2. Skattestyrelsens afslag på anmodningerne ----, medfører, at Boet mister ca. 75.000 kr. i forventet tilbagebetaling af udbytteskat, forårsaget af ændring af den skattemæssige bo behandling fra skattepligtig til skattefri.

1.3 Boets nettoformue udgør, if. Boets åbningsstatus, 5.002.055 kr., hvorefter det lægges til grund, at boet er skattepligtig iht. Dødsboskattelovens § 6 stk. 1 (boer med nettoformue over 2.595.100 kr. (2010-niveau) er skattepligtig). Oplysningsskema for bo beskatningsperioden 01.01 -30.06.2022 sendes til Skattestyrelsen den 01.07.2022. Bilag 1.

1.4 Den 08.11.2022 modtager Boet forslag fra Skattestyrelsen om ændring af Boets skattemæssige status fra skattepligtig til skattefri. Bilag 2.

1.5 Boets accepterer 21.11.2022 Skattestyrelsens forslag og anmoder samtidig om afsluttende ansættelse for mellemperioden, pga. den ændrede skattemæssige bobehandling. Oplysningsskema for mellemperioden vedlægges anmodningen. Bilag 3 og 4.

1.6 Boet modtager 19.12.2022 afgørelse om Boets skattepligt og afslag på anmodningen om afsluttende ansættelse for mellemperioden. Begrundelse: Anmodningen indgivet for sent iht. Dødsboskattelovens §13. Bilag 5.

1.7 Boet anmoder derefter, 29.12.2022 om omgørelse iht. Skatteforvaltningslovens § 29 -30. Brev af 29.12.2022, Bilag 6.

1.8 Skattestyrelsen afslår at imødekomme anmodningen i mail til [person2]. Skattestyrelsens begrundelse er; ”Der er ikke foretaget en ansættelse som kan ændres ved omvalg”. Bilag 7.

---------------------------

2. Boets påstand

Skattestyrelsen skal anerkende boets anmodning om afsluttende ansættelse af boets indkomst for mellemperioden 01.01. – 14.02.2022 jf. Dødsboskattelovens § 13 stk.2.

Subsidiære påstand

Skattestyrelsen skal anerkende Boets anmodning om afsluttende ansættelse ved omgørelse iht. Skatteforvaltningslovens § 29 og § 30.

-------------------------

3. Begrundelse for påstand

3.1 Skattestyrelsen har ændret Boets behandlingsmåde fra skattepligtig til skattefri jf. Bilag 5, hvorved tidsfristen for indgivelse af anmodning om afsluttende ansættelse er to måneder fra det tidspunkt hvor ændringen er meddelt af Skattestyrelsen.

Boets anmodning om afsluttende ansættelse er derfor rettidig indgivet iht. til Dødsboskattelovens § 13 stk.2:

”Hvis boets behandlingsmåde først afgøres senere end 4 måneder efter dødsfaldet, skal kravet dog først fremsættes senest 2 måneder efter, at afgørelsen er truffet”.

3.2 Dødsboskattelovens § 13 omhandler, i sagens natur, dødsboers skattemæssige forhold. Alene af den grund giver det ingen mening, at fortolke boets behandlingsmåde afgrænset til, f.eks. Skiftelovens behandlingsmåde. Hvis lovgivningen har ment, at det alene er behandlingsmåden iht. Skifteloven, der skal være tidsfrist, vil det stå i lovteksten. Under alle omstændigheder, er der ikke klart eller logisk retsgrundlag, for at afvise Boets anmodning, med henvisning til Lovens § 13. Tværtimod.

3.3 Dødsboer kan løbe over flere år, og der kan opstå ændringer undervejs, både i relation til skattelovgivningen og Skifteloven. Dødsboskattelovens § 13 har til hensigt at fastsætte hensigtsmæssige rammer om boers skattemæssige behandling, der er så fleksible, at de kan tilpasses, hvis/når der sker ændringer i bo behandlingsmåden. Fristen på de seks måneder er således alene en hovedregel der gælder, med mindre der sker ændringer i bobehandlingen.

3.4 Boets fortolkningen af Dødsboskattelovens § 13.stk.2, jf. ovenfor, understøttes af forholdets og sagens natur, herunder de lempelige regler i Skatteforvaltningsloven om adgang til efterfølgende ændringer af valg og dispositioner, der måtte vise sig uhensigtsmæssig for skatteyder.

--------------------------------

4. Begrundelse for Boets subsidiære påstand

4.1 Skattestyrelsens begrundelse for afslaget på anmodningen om omvalg;

”Der er ikke foretaget en ansættelse som kan ændres ved omvalg”.

Det er ikke muligt at imødegå ”begrundelsen”, fordi det er en påstand, og ikke en begrundelse.

4.2 Skats juridiske vejledning

[Link udeladt]

”Bestemmelsen om omgørelse vedrører de tilfælde, hvor en borger/virksomhed beskattes på grundlag af en privatretslig disposition, der har utilsigtet skattemæssige virkning, som er væsentlig”.

Rets – og forvaltningspraksis for omgørelse forekommer vidtrækkende positivt for de skatteydere der har anmodet herom. Skattestyrelsen har ikke henvist til afgørelser, der begrunder afslaget på Boets anmodning.

4.3 Om afgørelsesbegrebet

[Link udeladt]

”En afgørelse i forvaltningslovens forstand er en retsakt (forvaltningsakt) dvs. en udtalelse, der går på at fastsætte, hvad der er eller skal være ret i et foreliggende tilfælde. Afgrænsningen mellem afgørelse og f.eks. faktisk forvaltningsvirksomhed eller procesledende beslutning kan give anledning til tvivl i praksis.

Hvis en myndighed er bevidst om, at der træffes en afgørelse i en sag, og derfor ikke overholder forvaltningslovens regler, kan det betyde, at afgørelsen derfor ikke overholder forvaltningslovens regler kan det betyde, at afgørelsen i sagen bliver forkert eller ugyldig, og at myndigheden må behandle sagen på ny”

Det er Boets opfattelse, at Skattestyrelsens, ubegrundede påstand og afslag på Boets anmodning om omgørelse ikke er i overensstemmelse med Skatteforvaltningsloven og Ombudsmandens syn på forvaltningsretten.”

Boets repræsentant har den 10. februar 2023 indsendt følgende bemærkninger til Skattestyrelsens høringssvar:

1. Vedrørende boets subsidiære påstand

Skattestyrelsen skriver på side 3, tredjesidste afsnit; ”Der kan ikke gives omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30 fordi der ikke er en skatteansættelse som kan ændres ved omvalg”.

1.1 Boets bemærkninger

Boets kontaktperson anså Boet for skattepligtig, fordi nettoformuen overskred grænsen for skattefrihed, jf. Dødsbobeskatningslovens § 6 stk. 1. Oplysningsskema for bo beskatningsperioden blev indsendt til Skattestyrelsen i overensstemmelse hermed.

Skattestyrelsen ændrer, med Boets accept, den skattemæssige behandlingsmåde til skattefri, hvorefter Boet anmoder om afsluttende ansættelse for mellemperioden.

Man kan spørge;

Havde det gjort en forskel, hvis Boet ikke havde accepteret Skattestyrelsens forslag? Det havde, givetvis, resulteret i den ansættelse, Skattestyrelsen efterlyser, for at tillade omgørelse.

Eller;

Havde det gjort en forskel, hvis Boet havde fastholdt valget af den skattemæssige bobehandling, som skattepligtig?

2. Vedrørende boets primære påstand

Skattestyrelsen henviser til Landsskatterettens afgørelse 17-0987540, hvor en anmodning afsluttende ansættelse er afvist, pga. for sen indgivelse (to dage) iht. Dødsboskattelovens § 13 stk. 2.

2.1 Boets bemærkninger

Landsskatterettens afgørelsen omhandler normalsituationen, uden omstændigheder, der kan begrunde udsættelse af fristen iht. § 13 stk. 2. Landsskatterettens afgørelse er dermed principiel, og udfaldet forventelig. Afgørelse kan ikke lægges til grund for afvisning af Boets anmodning i nærværende sag, tværtimod;

Landsskatteretten bemærker ”I hvert fald under disse omstændigheder findes der ikke grundlag for at anse begyndelsestidspunktet for 2 måneders fristen senere end 9. november2016, hvor afgørelsen blev truffet”

Landsskatterettens afgørelse taler dermed til fordel for Boets fortolkningen af Dødsboskattelovens § 13 stk. 2. Skattestyrelsens restriktive fortolkning strider imod forholdets og sagens natur og Landsskatterettens bemærkning i afgørelsen.”

Boets repræsentant har den 1. august 2023 indsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse:

”(...)

Boet foreslår, at Landsskatteretten afgør sagen på følgende måde:

1. Sagens indhold

Sagen omhandler fortolkningen af Dødsboskatteloven §13.stk.2. hvoraf fremgår, at derved ændring af boets behandlingsmåde fastsætter ny frist på 4, resp. 2 måneder, for indgivelse af oplysningsskema for boets mellemperiode.

2. Faktiske oplysninger

2.1 [person1] afgik ved døden den 14. februar 2022. Skifteretten udleverer boet til privat skifte den 5. april 2022. Boets skifte varetages af [person2] (bobestyrer), der er lægmand og ægtefælle til afdødes ældste datter [person3].

2.2. Boets nettoformuen udgør 5.002.0055 kr. og boet er dermed skattepligtig i henhold til Dødsboskattelovens § 6 stk1 hvoraf fremgår, at boer med nettoformuer over 2.595.100 kr. (2010 niveau) er skattepligtig. Oplysningsskemaet for bobeskatningsperioden indsendes til Skattestyrelsen den 1. juli 2022.

3.2. Den 8. november 2022 modtager boet brev fra Skattestyrelsen ”Vi foreslår at ændre boets skattemæssige status”. Den 21. november accepterer boet forslaget om ændring af boets skattemæssige status fra skattepligtig til skattefri. I brevet anmodes samtidig om afsluttende ansættelse for boets mellemperiode. Oplysningsskema for mellemperioden vedlægges brevet.

3.4. Den 19. december 2022 modtager boet brev fra Skattestyrelsen ”Vi har ændret boets skat” I brevet afslår Skattestyrelsen anmodningen om afsluttende ansættelse for mellemperioden fordi oplysningsskemaet for mellemperioden er indsendt efter udløbet af 6 måneders fristen fra dødsdagen jf. Dødsboskattelovens § 13 stk.2. Afslag medfører, at boet mister tilbagebetaling af udbytteskat, ca. 75.000 kr.

4. Skattestyrelsens afgørelse

4.4. Skattestyrelsen nægter at godkende oplysningsskemaet for mellemperioden som rettidig indsendt i forhold til 6 måneders fristen i Dødsboskattelovens § 13 stk. 2.

4.5. Skattestyrelsen nægtet at godkende boets subsidiære anmodning om omgørelse iht. Skatteforvaltningslovens § 30 fordi der ikke er foretaget en ansættelse der kan ændres ved omvalg.

5. Boets opfattelse

5.1. Boets repræsentant (boet) har påklaget Skattestyrelsens afgørelse med krav om afsluttende ansættelse for mellemperioden jf. Dødsboskattelovens §13.stk.2. Boet har indgivet oplysningsskema for mellemperioden den 21. november 2022 og er dermed rettidig i henhold til § 13. stk.2. idet boets skattemæssige behandlingsmåde er ændret fra skattepligtig til skattefri ved boets accept af Skattestyrelsens forslag.

5.2. Boet har subsidiært påklaget Skattestyrelsens afgørelse vedrørende afslag på boets anmodning om omgørelse i henhold til Skatteforvaltningslovens § 30. Boet afviser Skattestyrelsen begrundelse for afslag som akademisk hvorved man teknisk begrunder sig ud af omgørelsesbestemmelsens ånd, formål og hensigt. Skatteforvaltningslovens § 30 har til formål at bringe rimelighed og pragmatisme i skatteforvaltningen ved mulighed for omgørelses af valg, der efterfølgende viser sig uhensigtsmæssig for skatteyder.

Ved anmodning om omgørelse henholder boet sig til Skattestyrelsens brev af 19. december 2022 med overskriften ”Vi har ændret boets skat” hvorved 6 måneders fristen fra dødsdagen, for indgivelse af oplysningsskema for mellemperioden ikke kan overholdes jf. §13.stk.2.

Boet anmoder derfor om tilladelse til at omgøre valget af boets skattemæssige status fra skattepligtig til skattefri med virkning indsendelse af oplysningsskema for bobeskatningsperioden, den 1. juli 2022, subsidiært fra det tidspunkt hvor Skattestyrelsen meddeler ændringen af boets skattemæssige status fra skattepligtig til skattefri, den 19. december 2022

Forslag til Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af Dødsboskattelovens § 13 stk.2. at fristen for indgivelse af opgørelse for mellemperioden er 4, resp. 2 måneder fra det tidspunkt hvor der sker ændring i boets behandlingsmåde. Det er ikke angivet en nærmere definition af begrebet ”boets behandlingsmåde” i loven.

Det lægges til grund, at bestemmelsen har til formål at opbløde hovedreglen på 6 måneders frist fra dødsdagen i § 13.stk 2, for at imødekomme uhensigtsmæssige konsekvenser ved ændringer i bobehandlingen. Den stækker sig ofte over længere tid, hvor der kan ske ændringer undervejs.

I den foreliggende sag kan der ikke bortses fra, at den sene reaktion fra Skattestyrelsen har afskåret boet fra at indsende oplysningsskemaet for mellemperioden rettidig.

Landsskatteretten finder derfor ikke grundlag for at afvise boets anmodning om afsluttende ansættelse for mellemperioden i henhold til Dødsboskattelovens § 13 stk.2.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om boets krav om afsluttende skatteansættelse er fremsat inden for fristen i dødsboskattelovens § 13, stk. 2, således, at der kan ske opgørelse af boets skattepligtige indkomst for mellemperioden, samt om der kan gives tilladelse til omgørelse eller omvalg vedrørende behandling af oplysningsskema for mellemperioden.

Afsluttende skatteansættelse

Afsluttende skatteansættelse af indkomsten i mellemperioden kan kræves af told- og skatteforvaltningen og af dødsboet. Det fremgår af dødsboskattelovens § 13, stk. 1, 1. pkt.

Dødsboets krav om afsluttende skatteansættelse skal fremsættes senest 6 måneder efter dødsfaldet. Hvis boets behandlingsmåde først afgøres senere end 4 måneder efter dødsfaldet, skal kravet dog først fremsættes senest 2 måneder efter, at afgørelsen er truffet. Kravet skal ledsages af oplysninger efter skattekontrollovens § 2 vedrørende indkomsten for mellemperioden. Det fremgår af dødsboskattelovens § 13, stk. 2.

Det er skifteretten, der træffer afgørelse om dødsboets behandlingsmåde, som omtalt i dødsboskattelovens § 13, stk. 2. Reglerne om skifte af dødsboer fremgår i dødsboskifteloven.

Et dødsbos krav om afsluttende skatteansættelse skal fremsættes til Skattestyrelsen ved at indgive blanketten oplysningsskema for mellemperioden, som findes på Skattestyrelsens hjemmeside.

[person1] afgik ved døden den 14. februar 2022. Skifteretten udleverede den 5. april 2022 boet efter [person1] til privat skifte.

Boets behandlingsmåde er således afgjort før end 4 måneder efter dødsfaldet, hvorfor det er 6-måneders fristen i dødsboskattelovens § 13, stk. 2, 1. pkt., der gælder i henhold til boets fremsættelse af krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden.

6-måneders fristen var den 14. august 2022. Skattestyrelsen modtog boets oplysningsskema for mellemperioden den 10. november 2022.

Boets krav om afsluttende skatteansættelse er således fremsat efter udløbet af fristen, og der kan derfor ikke foretages en opgørelse af boets skattepligtige indkomst for mellemperioden.

Dødsboskatteloven indeholder ikke hjemmel til at fravige fristen.

Det forhold, at boets skattemæssige status er ændret fra skattepligtig til skattefritaget, er uden betydning for fristerne i dødsboskattelovens § 13, stk. 2.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes herefter for så vidt angår dette punkt.

Omgørelse eller omvalg

Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at en skattepligtig ændrer valg af oplysninger afgivet til told- og skatteforvaltningen efter skattekontrollovens § 2, i det omfang skattemyndighederne har foretaget en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, der har betydning for valget, og valget som følge heraf har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 30, stk. 1.

Idet sagen omhandler spørgsmålet, om der kan ske opgørelse af boets skattepligtige indkomst for mellemperioden, og der ikke tidligere er foretaget et valg på oplysningsskemaet, som kan ændres, kan der ikke ske omvalg af oplysningerne.

Reglen i skatteforvaltningslovens § 29 om omgørelse finder ikke anvendelse, idet denne alene vedrører omgørelse af privatretlige dispositioner.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har overholdt sine forvaltningsretlige pligter, herunder begrundelsespligten, idet afgørelsen anses for tilstrækkeligt begrundet.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes herefter for så vidt angår dette punkt.