Kendelse af 16-10-2023 - indlagt i TaxCons database den 15-11-2023

Journalnr. 23-0005065

Klagepunkt

Skattestyrelsen s afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatteretten s afgørelse

Periode den 1. april 2019 til den 31. december 2019

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

462.989 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

73.200 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Periode den 1. januar til 31. december 2020

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

790.559 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

124.990 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Periode den 1. januar til den 31. marts 2021

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

347.684 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

54.970 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1], CVR-nr. [...1], herefter virksomheden, blev startet den 2. maj 2016. Virksomheden var ejet af [person1], men var registreret ved [person2], som var virksomhedens repræsentant i Danmark. Virksomheden var registreret under branchekoden 812100 ”almindelig rengøring i bygninger” og bibranchen 532000 ”andre post- og kurertjenester”. Virksomheden ophørte den 30. juni 2022.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har virksomheden i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

2. kvartal. 2019

5-9

2-4

3. kvartal 2019

5-9

2-4

Oktober 2019

8

5

November 2019

8

4,88

December 2019

8

6

Januar 2020

8

5

Februar 2020

7

4

Marts 2020

7

4

April 2020

10

6

Maj 2020

9

7

Juni 2020

9

7

Juli 2020

8

6

August 2020

9

8

September 2020

13

9

Oktober 2020

16

11

November 2020

18

13

December 2020

12

10

Januar 2021

16

11

Februar 2021

20

14

Marts 2021

21

14

Virksomheden blev momsregistreret fra den 2. maj 2016.

Skattestyrelsen har ændret virksomhedens momstilsvar med i alt 632.900 kr. for perioden fra den 1. april 2019 til den 31. marts 2021. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af de angivne fakturaer for udgifter til nedenstående underleverandører:

Underleverandør

Anvendt

Beløb ekskl. moms

Moms

[virksomhed2] IVS

April, maj, juni og august 2019

506.600 kr.

126.650 kr.

[virksomhed3] ApS

September 2019

126.000 kr.

31.500 kr.

[virksomhed4] IVS

Oktober 2019

99.400 kr.

24.850 kr.

[virksomhed5]

Marts og juni 2020

376.400 kr.

94.100 kr.

[virksomhed6]

April 2020

140.400 kr.

35.100 kr.

[virksomhed7] ApS

Maj 2020

188.000 kr.

47.000 kr.

[virksomhed8] IVS

Juli og august 2020

323.400 kr.

80.850

[virksomhed9] ApS

September, oktober, november og december 2020

572.700 kr.

143.175 kr.

[virksomhed10] ApS

Januar 2021

198.700 kr.

49.675 kr.

Total

2.531.600 kr.

632.900 kr.

[virksomhed2] IVS , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed2], blev stiftet den 3. september 2017. [virksomhed2] var registreret under branchekoden 782000 ”vikarbureauer”. [virksomhed2]’s formål var at drive virksomheden indenfor byggebranchen, herunder vikarrekruttering og beslægtet virksomhed. Der blev afsagt konkursdekret den 1. marts 2021 og selskabet blev opløst den. 20. april 2022.

[virksomhed2] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

Der er blevet fremlagt følgende fire fakturaer fra [virksomhed2] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

06.06.2019

2

Kørsel for [virksomhed1] iht april

96.600 kr.

24.150 kr.

120.750 kr.

30.06.2019

1040

Kørsel for [virksomhed1] iht maj

141.200 kr.

35.300 kr.

176.500 kr.

02.08.2019

1099

Kørsel for [virksomhed1] iht juni

126.400 kr.

31.600 kr.

158.000 kr.

01.10.2019

1105

Kørsel for [virksomhed1] iht august

142.400 kr.

35.600 kr.

178.000 kr.

Total

506.600 kr.

126.650 kr.

633.250 kr.

Ifølge fakturateksten vedrører fakturaerne kørsel. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er sket overførsler til udlandet.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed2] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 1. januar 2016. [virksomhed3] er ejet og drevet af [person3], der er hovedanpartshaver. [virksomhed3] er registreret under branchekoden 479113 ” Detailhandel med husholdnings- eller boligudstyr, bortset fra elektriske apparater, via internet”. Selskabets formål er at importere og eksportere varer fra Kina.

[virksomhed3] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

Der er blevet fremlagt følgende faktura fra [virksomhed3] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

08.11.2019

1281

Kørsel september

126.000 kr.

31.500 kr.

157.500 kr.

Skattestyrelsen har oplyst har oplyst, at fakturaen er udstedt via Visma Dinero på en konto tilhørende [virksomhed11] ApS. Den anførte bankkonto tilhører [virksomhed12] ApS, der ifølge Skattestyrelsens kontrol er blevet misbrugt til at udstede falske fakturaer.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ikke råder over nogen biler.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed3] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed4] IVS , CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 1. juli 2014. [virksomhed4] var ejet og drevet af [person4], der var hovedanpartshaver. [virksomhed4] var registreret under branchekoden 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og bibrancherne 493920 ”turistkørsel og anden landpassagertransport”, 562900 ”anden restaurationsvirksomhed” og 463890 ”specialiseret engroshandel med fødevare i.a.n”. Selskabets formål var at drive virksomhed med kombinerede serviceydelser, restaurationsvirksomhed, turistkørsel og anden landpassagertransport, engroshandel med fødevarer. Der blev afsagt konkursdekret den. 19. juni 2020, og selskabet blev opløst den 23. marts 2021.

[virksomhed4] har ifølge Det Centrale Virksomhedsregister i oktober været registreret med 2 ansatte, herunder 1,88 årsværk.

Der er blevet fremlagt følgende faktura fra [virksomhed4] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

30.11.2019

2019-105

Kørsel Oktober 497 timer

99.400 kr.

24.850 kr.

124.250 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at den anførte bankkonto [...30] på fakturaen ikke tilhører [virksomhed4], men tilhører [virksomhed13] IVS, CVR-nr. [...5].

[virksomhed13] IVS ,CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed13], blev stiftet 14. januar 2019. [virksomhed13] var registreret under branchekoden 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. Selskabets formål var at drive engrosvirksomhed og anden i forbindelse hermed stående virksomhed. [virksomhed13] er under konkurs.

[virksomhed13] havde ni ansatte i oktober 2019.

[virksomhed13] har ikke angivet moms.

Skattestyrelsen har oplyst, at de indberettede lønninger ikke er bekræftet af de personer, der er registreret som ansatte.

Skattestyrelsen har oplyst, at der ikke er afholdt driftsudgifter i [virksomhed13].

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed4] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

Der er ikke fremlagt yderligere dokumentation i form af samarbejdsaftaler, timesedler eller korrespondance med underleverandøren.

[virksomhed5] , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed5], blev startet den 22. oktober 2019.[virksomhed5] var ejet og drevet af [person5], der var indehaver. [virksomhed5] er registreret under branchekoden 811000 ”kombinerede serviceydelser”. [virksomhed5] ophørte den 11. januar 2021. CVR-nr. er efterfølgende blevet videredrevet af [person5] som ”[virksomhed14]” og ”[virksomhed15]” og er endelig ophørt den. 30. juni 2022.

[virksomhed5] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

Der er blevet fremlagt følgende to fakturaer fra [virksomhed5] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

30.04.2020

119

Udført arbejde for [virksomhed1] Marts Måned

199.000 kr.

49.750 kr.

248.750 kr.

12.08.2020

308

Udført arbejde for [virksomhed1] Juni Måned

177.400 kr.

44.350 kr.

221.750 kr.

Total

376.400 kr.

94.100 kr.

470.500 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at det anførte bankkontonummer på fakturanr. 308 ikke tilhører [virksomhed5], men i stedet tilhører en person, der også har lagt bankkonto til betalinger fra [virksomhed7] ApS.

Skattestyrelsen har oplyst, at de modtagne fakturabetalinger straks videreføres. [virksomhed5] har ikke angivet nogen salgsmoms i kontrolperioden.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed5].

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed5] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed6], blev stiftet den 26. oktober 2010. [virksomhed6] var ejet og drevet af [person6] i perioden fra den 6. april 2020 til den 13. november 2020. [virksomhed6] var registreret under branchekoden 433200 ”tømrer- og bygningssnedkervirksomhed” og bibranchen 782000 ”Vikarbureauer”. Selskabets formål var at hjælpe til på byggepladser på alle områder. Der blev afsagt konkursdekret den 13. november 2020, og selskabet blev opløst den 16. juni 2021.

[virksomhed6] har ikke haft registreret ansatte i kontrolperioden.

Skattestyrelsen har oplyst at [virksomhed6] ikke har angivet moms.

Der er blevet fremlagt følgende faktura fra [virksomhed6] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

29.05.2020

261

Vilkar kørsel April Md

140.400 kr.

35.100 kr.

175.500 kr.

Fakturaen er sparsomt udfærdiget. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed6].

Skattestyrelsen har oplyst, at der er begrænsede udgifter til driftsomkostninger, [virksomhed6] overfører betalinger til udlandet, [virksomhed6] har anvendt fem forskellige bankkontoer til modtagning af betalinger samt at direktøren i [virksomhed6] er den samme som i [virksomhed7] ApS.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed6] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed7] ApS , CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed7], blev stiftet den 5. juni 2013. [virksomhed7] var ejet og drevet af [person6], der var hovedanpartshaver og direktør. [virksomhed7] er registreret under branchekoden 431200 ”forberedende byggepladsarbejder” og bibrancherne 782000 ”vikarbureauer” og 494100 ”vejgodstransport”. [virksomhed7]s formål er at drive virksomhed ved at yde forretningservice og administration af søster- datterselskaber. [virksomhed7] er under konkurs med dekret afsagt den. 21. september 2021.

[virksomhed7] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

Der er blevet fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed7] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

30.06.2020

52

Maj Kørsel Efter behøv

188.000 kr.

47.000 kr.

235.000 kr.

30.09.2020

1122

605,5 timer x 200 kr.pr time September kørsel

121.100 kr.

30.275 kr.

151.375 kr.

10.11.2020

1178

605,5 timer x 200 kr.pr time

121.100 kr.

30.275 kr.

151.375 kr.

Fakturaerne er sparsomt udfærdiget. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har kun kunnet bekræfte, at fakturanummer 52 er betalt.

Fakturanummer 1122 er ikke betalt. Fakturaens timeantal er identisk med timeantallet for fakturanummer 98 fra [virksomhed9] ApS omhandlende kørsel for september.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] har anvendt 30 forskellige bankkonti til modtagelse af betalinger fra udstedte fakturaer.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed7] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed8] IVS, CVR-nr. [...9], blev stiftet den 4. maj 2018. [virksomhed8] var ejet og drevet af [person7], der var hovedanpartshaver og direktør. [virksomhed8] var registreret under branchekoden 433200 ”tømrer- og bygningssnedkervirksomhed” og bibranchen 494100 ”vejgodstransport”. Selskabets formål var at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. Der blev afsagt konkursdekret den 24. marts 2022, og selskabet blev opløst den 12. januar 2023.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed8] i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

Juli 2020

1

1

August 2020

1

1

Der er blevet fremlagt følgende to fakturaer fra [virksomhed8] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

16.09.2020

1014

Kørsel vedr. Juli måned iht. Aftale

139.400 kr.

34.850 kr.

174.250 kr.

30.09.2020

1041

Kørsel vedr. August måned iht. Aftale

184.000 kr.

46.000 kr.

230.000 kr.

Total

323.400 kr.

80.850 kr.

404.250 kr.

Fakturaerne er sparsomt udfærdiget, men vedrører begge kørsel. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed8] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed8] har også benyttet bogføringsprogrammet Visma Dinero. Det fremgår, at fakturaerne er udstedt med firecifrede tal samt, at der ikke er bogført andet end fakturaerne. De bogførte fakturaer er udstedt inden for transport, malerarbejde, vagter, renoveringer, flytning m.fl.

Skattestyrelsen har oplyst, at der ikke har været bogført driftsudgifter efter 28. august 2020.

[virksomhed9] ApS, CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed9], blev stiftet den 23. september 2011.[virksomhed9] er registreret under branchekoden 43310 ”Malerforretninger” og bibrancherne 811000 ”kombinerede serviceydelser” og 782000 ”vikarbureauer”. [virksomhed9]’s formål er at sælge marketingsservice med samt hermed beslægtet virksomhed. [virksomhed9] er under konkurs med konkursdekret afsagt den 26. januar 2022.

[virksomhed9] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

Der er blevet fremlagt følgende fire fakturaer fra [virksomhed9] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

14.11.2020

98

Kørsel September måned efter behøv ifølge timesedler

121.100 kr.

30.275 kr.

151.375 kr.

01.12.2020

135

Kørsel Oktober måned efter behøv i følge timesedler

100.600 kr.

25.150 kr.

125.750 kr.

06.01.2021

567

Kørsel november måned efter behøv ifølge timesedler

126.500 kr.

31.625 kr.

158.125 kr.

03.02.2021

832

Kørsel December måned efter behøv ifølge timesedler

224.500 kr.

56.125 kr.

280.625 kr.

Total

572.700 kr.

143.175 kr.

715.875 kr.

Fakturaerne er sparsomt udfærdiget, men vedrører alle kørsel. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at kontoen [...98], der fremgår på fakturaerne, ikke tilhører [virksomhed9] ApS.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] ApS anvender forskellige konti til fakturabetalingerne, og betalingerne overføres til udlandet. Selskabet har ikke indberettet moms i 2020 og kun indberettet lønninger i begrænset omfang. [virksomhed9] ApS har ikke nogen registrerede køretøjer.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed9] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

[virksomhed10] ApS, CVR-nr. [...11], herefter [virksomhed10], blev stiftet den 16. august 2019. [virksomhed10] er registreret under branchekoden 702200 ”virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse” og bibrancherne 782000 ”vikarbureauer” og 494100 ”vejgodstransport”. [virksomhed10]’s formål er at drive rådgivning indenfor byggeri samt anden økonomisk rådgivning indenfor bolig- og ejendomskøb. Der er afsagt konkursdekret den 29. juni 2021.

[virksomhed10] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

Der er blevet fremlagt følgende faktura fra [virksomhed10] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

25.03.2021

459

Januar kørsel 2021 for nemlig.com og chauffør udlejning

198.700 kr.

49.675 kr.

248.375 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at konto [...12], som er anført på fakturanr. 459, ikke tilhører [virksomhed10]. [virksomhed16], der er angivet som reference, er ikke registreret som ansat hos [virksomhed10].

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed10] har anvendt 23 forskellige bankkonti til modtagelse af fakturabetalinger, og betalingerne overføres til udlandet. Selskabet har ikke angivet moms, og der er ikke afholdt driftsudgifter, der tyder på reel virksomhedsdrift.

Der er den 7. december 2022 fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem [virksomhed10] og virksomheden.

Der er den 7. december 2022 fremlagt timeopgørelser, hvoraf fremgår dato, klokkeslæt, arbejdstimer og fornavn på chaufførerne.

Skattestyrelsen har beregnet indeholdelse på baggrund af følgende fakturabeløb inkl. moms:

Udsteder

Dato

Kørsel for

Fakturanr.

Beløb ex

Moms

Inkl. moms

[virksomhed2] IVS

06.06.2019

April 2019

2

96.600,00

24.150,00

120.750,00

[virksomhed2] IVS 30-06- 2019

06.06.2019

Maj 2019

1040

141.200,00

35.300,00

176.500,00

[virksomhed2] IVS

02.08.2019

Juni 2019

1099

126.400,00

31.600,00

158.000,00

[virksomhed2] IVS

01.10.2019

August 2019

1105

142.400,00

35.600,00

178.000,00

[virksomhed3] ApS

08.11.2019

September 2019

1281

126.000,00

31.500,00

157.500,00

[virksomhed4] IVS

30.11.2019

Februar 2020

2019-105

99.400,00

24.850,00

124.250,00

[virksomhed5]

30.04.2020

Marts 2020

119

199.000,00

49.750,00

248.750,00

[virksomhed6] ApS

29.05.2020

April 2020

261

140.400,00

35.100,00

175.500,00

[virksomhed7] ApS

30.06.2020

Maj 2020

52

188.000,00

47.000,00

235.000,00

[virksomhed5]

12.08.2020

Juni 2020

308

177.400,00

44.350,00

221.750,00

[virksomhed8] IVS

16.09.2020

Juli 2020

1014

139.400,00

34.850,00

174.250,00

[virksomhed8] IVS

30.09.2020

August 2020

1041

184.000,00

46.000,00

230.000,00

[virksomhed9] ApS

14.11.2020

September 2020

98

121.100,00

30.275,00

151.375,00

[virksomhed9] ApS

01.12.2020

Oktober 2020

135

100.600,00

25.150,00

125.750,00

[virksomhed9] ApS

06.01.2021

November 2020

567

126.500,00

31.625,00

158.125,00

[virksomhed9] ApS

03.02.2021

December 2020

832

224.500,00

56.125,00

280.625,00

[virksomhed10] ApS

25.03.2021

Januar 2021

459

198.700,00

49.675,00

248.375,00

2.531.600,00

632.900,00

3.164.500,00

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at virksomheden er pligtig at indeholde A-skat og AM-bidrag af lønninger. Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af den manglende indeholdelse og hæftelse af virksomhedens A-skat til 1.601.232 kr. og AM-bidrag til 253.160 kr. for perioden fra april 2019 til marts 2021.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”2. A-skat og arbejdsmarkedsbidrag

...

2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at betalinger af fiktive fakturer på 3.164.500 kr. inklusiv moms for perioden 6. juni 2019 til 25. marts 2021, som er opgjort i afsnit 1.1., er uden realitet og at fakturaerne alene er udstedt for, at virksomheden kan opnå et moms- og skattemæssigt fradrag. Det er endvidere Skattestyrelsens opfattelse, at beløbene er anvendt til brug for virksomhedens udbetaling af sorte lønninger.

Der er herved lagt vægt på, at ingen af de pågældende underleverandører har været i stand til at levere arbejdskraft til virksomheden, jf. de kontroller, Skattestyrelsen har foretaget i [virksomhed2] IVS, [virksomhed5], [virksomhed6] ApS, [virksomhed7] ApS, [virksomhed8] IVS, [virksomhed9] ApS og [virksomhed10] ApS, jf. afsnit 1.1.

De pågældende virksomheder er endvidere kendetegnet ved manglende reaktion på Skattestyrelsens henvendelser, manglende angivelse af moms, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, manglende bogføring, fakturerede ydelser indenfor mange brancher, høj omsætning på kort tid og hurtig videreførsel af midler, ofte til udlandet.

For så vidt angår [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] IVS, hvor Skattestyrelsen ikke har foretaget kontrol, er det ligeledes Skattestyrelsens opfattelse, at der er tale om henholdsvis falske og fiktive fakturaer. Jf. beskrivelsen i afsnit 1.1. anses [virksomhed3] ApS for at være misbrugt til udstedelse af falske fakturaer, særligt fordi selve fakturaen er udstedt af [virksomhed11] ApS, der er en fakturafabrik, og fordi betalingen sker til en tredje virksomhed, som Skattestyrelsen på baggrund af en kontrol også vurderer, er blevet misbrugt. Betalingen for fakturaen, udstedt af [virksomhed4] IVS, er sket til en konto tilhørende en virksomhed, Skattestyrelsen ved kontrol har konstateret, er en fiktiv virksomhed/fakturafabrik.

For alle de anførte fakturaer, er der således ikke tale om reelle leverancer, men falske eller fiktive fakturaer.

Da virksomhedens egne ansatte ikke anses for at kunne have generet den omsætning, virksomheden har oppebåret, kræver det, at virksomheden har ansatte i større omfang end det, der kan dækkes af de underleverandører, Skattestyrelsen ikke nægter fradrag for, eller af indehaverens egen arbejdsindsats. Der er et behov for yderligere arbejdskraft til at oppebære den oplyste omsætning, hvorfor Skattestyrelsen anser betalingerne til de fiktive underleverandører på 3.164.500 kr. for at være returneret til selskabet og anvendt til sorte lønninger.

Skattestyrelsen er derfor berettiget til at fastsætte virksomhedens A-skat og arbejdsmarkedsbidrag skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at fastslå hvilke personer, der har arbejdet i virksomheden. Det antages derfor ikke, at der har været skattekort som grundlag for udbetaling af lønningerne til den ukendte kreds af personer, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 1.

Er arbejdsgiveren ikke i besiddelse af et skattekort, skal der indeholdes 55 % i A-skat, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7. Der skal endvidere indeholdes et arbejdsmarkedsbidrag på 8 %, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 1 og 7.

Arbejdsmarkedsbidraget kan således beregnes til 8 % af 3.164.500 kr., svarende til 253.160 kr., mens den ikke indeholdte A-skat kan beregnes som 55 % af betalingerne minus arbejdsmarkedsbidrag, i alt 1.601.237 kr. (3.164.500 – 253.160 x 0,55).

Beløbene er fordelt forholdsmæssigt på de måneder, hvor arbejdet er udført, grundet mangel på andet grundlag, jf. bilag 5. Differencer skyldes øreafrundinger.

Skattestyrelsen forhøjer selskabets A-indkomst med 1.601.232 kr. for månederne april 2019 til juni 2019, august 2019 til september 2019 og februar 2020 til januar 2021 samt arbejdsmarkedsbidrag med 253.160 kr. for samme periode.”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens har fremsat påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens A-skat og AM-bidrag skal nedsættes med henholdsvis 1.601.232 kr. og 253.160 kr. for perioden fra april 2019 til januar 2021.

Til støtte for sin påstand har virksomheden den 15. januar 2023 anført følgende:

”Det gøres gældende, at alle fakturaer som selskabet har modtaget ikke er fiktive. Selskabet har modtaget en ydelse og selskabet har dokumentationer på dette i forbindelse med følgesedler og anden korrespondance. Jeg vil fremsende en kasse til Skatteankestyrelsen med dokumentationer.

Det bestrides, at nogen af de betalte fakturaer er fiktive.

Vi vil fremsende en supplerende redegørelse omkring hver enkelt faktura og betaling.”

Repræsentanten har telefonisk den 16. maj 2023 tilføjet, at de ikke har yderligere og efterfølgende er anmodningen om møde med Skatteankestyrelsen frafaldet.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har opkrævet efterbetaling af A-skat og AM-bidrag med henholdsvis 1.601.232 kr. og 253.160 kr. i perioden fra den 1. april 2019 til og med den 31. marts 2021.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1.pkt.

Af kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1.pkt. fremgår, at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 dagældende lov nr. 471 af 12. juni 2009, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 pct. af grundlaget.

Af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1, fremgår, at grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han/hun godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra dennes side. Dette fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Skattestyrelsen har den 14. oktober 2022 truffet afgørelse om, at der ikke kan godkendes momsmæssigt fradrag for udgifter til fremmed arbejde, idet virksomheden ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra underleverandørerne til virksomheden, samt at fakturaerne er anset som fiktive. Som konsekvens har Skattestyrelsen lagt til grund, at arbejdet i henhold til de udstedte fakturaer i stedet må anses for værende udført af en anden og har anset virksomhedens overførsler for at dække over udbetaling af sort løn i relation til underleverandør [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9] og [virksomhed10].

Landsskatteretten har i sammenholdt momssag med sagsnummer [sag1] stadfæstet den nævnte afgørelse for så vidt angår fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandørerne. Retten har anset virksomhedens fakturaer og bogføringer til disse underleverandører for at være fiktive og uden realitet og har derfor truffet afgørelse om ikke at godkende virksomhedens fradrag for købsmoms af virksomhedens bogførte udgifter hertil.

Henset til, at [virksomhed2], MS, [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9] og [virksomhed10] er opløst efter konkurs eller gået konkurs, at [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed9] og [virksomhed10] ikke har været registreret med ansatte i perioden, hvor ydelserne skulle være udført og leveret til virksomheden, og at [virksomhed4] og [virksomhed8] har været registreret med få ansatte i kontrolperioden, samt at der har været leveret ydelser i form af kørsel fra underleverandører, der ikke har været registreret med køretøjer eller registreret bruger af køretøjer, finder Landsskatteretten, at virksomheden har haft udgifter til løn, der ikke er oplyst til myndighederne, og at virksomheden ikke har indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag herfor. Virksomhedens bogførte udgifter til [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9] og [virksomhed10] dækker ikke over reelle leverancer.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra underleverandørerne i 2019 og 2020. Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØL.

Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der have være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag. Landsskatteretten tiltræder Skattestyrelsens beregning af A-skat og AM-bidrag på baggrund af fakturabeløbet inkl. moms.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse