Kendelse af 27-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 03-11-2023

Journalnr. 23-0004184

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om at forhøje selskabet [virksomhed1] A/S’ to ansattes skattepligtige indkomst vedrørende yderligere værdi af fri bil i indkomstårene 2019-2022 samt pålagt selskabet at indberette til eIndkomst for indkomståret 2022 for de to ansatte.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Skattestyrelsen har den 13. oktober 2022 truffet afgørelse om at ændre selskabet [virksomhed1] A/S’ to ansattes skattepligtige indkomst i indkomstårene 2019-2022 og givet pålæg om kørebøger. Klagerens repræsentant har alene påklaget afgørelsen vedrørende beskatning af yderligere værdi af fri bil til selskabets ansatte [person1] og [person2] i indkomstårene 2019-2022.

Selskabet [virksomhed1] A/S’, CVR-nr. [...1], formål er, at drive udvikling, fabrikation, handel og anden i forbindelse med stående virksomhed, herunder finansieringsvirksomhed.

Ifølge skatteoplysningerne for indkomstårene 2019-2022 er selskabet blandt andet indregistreret med følgende biler:

Reg.nr.

Mærke, anvendelse m.v.

1.gang registreret

Tilgang

Afgang

[reg.nr.1]

Volvo XC60

Personbil, privat personkørsel

Stelnr.: [...]

Primær ejer og bruger

13/12-2010

4/8-2016

27/5-2019

[reg.nr.2]

Mercedes-Benz C350E

Personbil, privat personkørsel

Stelnr.: [...]

Primær bruger, ej ejer

15/6-2016

30/7-2019

25/6-2021

[reg.nr.3]

Mercedes-Benz GLC 350 e 4-Matic

Personbil, privat personkørsel

Stel.nr.: [...]

Primær bruger, ej ejer

16/5-2017

16/5-2019

31/03-2021

[reg.nr.4]

Mercedes-Benz EQC

Personbil, privat personkørsel

Stelnr.: [...]

Primær bruger, ej ejer

23/10-2020

29/3-2021

31/3-2022

[reg.nr.5]

Mercedes-Benz EQC400 4-Matic

Personbil, privat personkørsel

Stelnr.:

[...]

Primær bruger, ej ejer

21/10-2020

9/6-2021

6/1-2022

Selskabet har stillet fri bil til rådighed for selskabets to ansatte [person1] og [person2] i de påklagede indkomstår. Det er af parterne ubestridt, at selskabets to ansatte har haft rådighed over selskabets biler og dermed har været skattepligtige af værdi af fri bil i indkomstårene 2019-2022.

Vedrørende [person1]

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [person1] haft tre af selskabets biler til rådighed for privat kørsel i de påklagede indkomstår, hvorved der er anvendt følgende beskatningsgrundlag:

Bil

Til rådighed i perioden

Anvendt beskatningsgrundlag

[reg.nr.1]

Volvo XC60

01-01-2019 – 27-05-2019

350.000 kr.

[reg.nr.3]

Mercedes-Benz GLC

16-05-2019 – 31-05-2020

581.679 kr.

[reg.nr.3]

Mercedes-Benz GLC

01-06-2019 – 31-03-2021

476.885 kr.

[reg.nr.4]

Mercedes-Benz EQC

29-03-2021 – 31-03-2022

628.620 kr.

Selskabet har indgået leasingaftaler henholdsvis den 16. maj 2019 på 13 måneder og den 15. juni 2020 på 12 måneder på bilen Mercedes-Benz GLC med reg.nr. [reg.nr.3] med [finans1]. Aftalen blev den 23. april 2021 afbrudt.

Selskabet har indgået leasingaftale den 29. marts 2020 på 13 måneder på bilen Mercedes-Benz EQC med reg.nr. [reg.nr.4] med [finans1]. Bilen blev den 31. marts 2022 afmeldt.

[finans1] har indberettet følgende priser (ekskl. eftermonteret ekstraudstyr) og ejerafgifter til Motorregistret:

Bil

Dato

Nypris

Handelspris

Ejerafgift

[reg.nr.1]

Volvo XC60

04-08-2016

333.000 kr.

(2019) 4.360 kr.

[reg.nr.3]

Mercedes-Benz GLC

16-05-2019

753.812 kr.

637.683 kr.

1.080 kr.

[reg.nr.3]

Mercedes-Benz GLC

15-06-2020

560.489 kr.

1.080 kr.

[reg.nr.4]

Mercedes-Benz EQC

29-03-2021

775.077 kr.

609.460 kr.

(2021) 740 kr.

(2022) 780 kr.

Beregningsgrundlaget for bilen Volvo XC60 med reg.nr. [reg.nr.1] er ubestridt.

Ifølge Skattestyrelsen er beregningsgrundlaget for bilerne Mercedes-Benz GLC med reg.nr. [reg.nr.3] og Mercedes-Benz EQC med reg.nr. [reg.nr.4] for lave, da begge biler var under 3 år ved registreringen i selskabet.

Motorstyrelsen har vurderet nyvognsprisen for bilen Mercedes-Benz GLC med reg.nr. [reg.nr.3] til 862.719 kr., hvoraf 647.952 kr. udgør udsalgspris og 214.767 kr. udgør ekstraudstyr.

Motorstyrelsen har vurderet nyvognsprisen for bilen Mercedes-Benz EQC med reg.nr. [reg.nr.4] til 770.937 kr., hvoraf 686.877 kr. udgør udsalgspris og 84.060 kr. udgør ekstraudstyr.

Selskabets repræsentant har fremlagt oplysninger om sammenlignelige biler for Mercedes-Benz GLC350 e 4Matic og Mercedes-Benz EQC 400 4Matic.

Selskabets repræsentant har fremlagt en afgiftsberegning af registreringsafgiften på Mercedes-Benz GLC350 e 4Matic årgang 2017 fra leasingselskabet [virksomhed2] A/S, hvorved leasingselskabet har vurderet en nypris til 707.052 kr. og en handelspris til 506.770 kr.

Der er ligeledes fremlagt fem Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic årgang 2016-2017 fra Motorregistret, hvor den gennemsnitlige nypris udgør 700.917,80 kr.

Der er også fremlagt en afgiftsberegning af registreringsafgiften på Mercedes-Benz EQC 400 4Matic årgang 2020 fra leasingselskabet [virksomhed2] A/S, hvorved leasingselskabet har vurderet en nypris til 686.077 kr. og en handelspris til 612.620 kr.

Der er ligeledes fremlagt otte sammenlignelige Mercedes-Benz EQC 400 4Matic årgang 2020 fra Motorregistret, hvor den gennemsnitlige nypris udgør 637.043 kr.

Vedrørende [person2]

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [person2] haft to af selskabets biler til rådighed for privat kørsel i de påklagede indkomstår, hvorved der er anvendt følgende beskatningsgrundlag:

Bil

Til rådighed i perioden

Anvendt beskatningsgrundlag

[reg.nr.2]

Mercedes-Benz C350E

01-01-2019 – 31-07-2019

539.000 kr.

[reg.nr.2]

Mercedes-Benz C350E

01-08-2019 – 31-07-2020

433.993 kr.

[reg.nr.2]

Mercedes-Benz C350E

01-08-2020 – 30-07-2021

250.750 kr.

[reg.nr.5]

Mercedes-Benz EQC400

01-07-2021 – 06-07-2022

654.000 kr.

Selskabet har indgået første leasingaftale den 30. juni 2018 på 13 måneder på Mercedes-Benz C350E med reg.nr. [reg.nr.2] med [finans1], hvor bilen på det tidspunkt var under 3 år. Den næste leasingaftale blev indgået den 26. juli 2019 på 13 måneder, hvor bilen på det tidspunkt var over 3 år. Den sidste leasingaftale blev indgået den 10. august 2020 på 12 måneder, hvorved aftalen den 25. juni 2021 blev afbrudt.

Selskabet har indgået leasingaftale den 9. juni 2021 på 13 måneder på Mercedes-Benz EQC400 med reg.nr. [reg.nr.5] med [finans1]. Bilen var på det tidspunkt under 3 år og blev den 6. juli 2022 afmeldt.

[finans1] har indberettet følgende priser (ekskl. eftermonteret ekstraudstyr) og ejerafgifter til motorregistret:

Bil

Dato

Nypris

Handelspris

Ejerafgift

[reg.nr.2]

Mercedes-Benz C350E

30-07-2018

587.546 kr.

469.904 kr.

1.000 kr.

[reg.nr.2]

Mercedes-Benz C350E

26-07-2019

345.127 kr.

1.000 kr.

[reg.nr.2]

Mercedes-Benz C350E

10-08-2020

301.627 kr.

1.000 kr.

[reg.nr.5]

Mercedes-Benz EQC400

09-06-2021

665.590 kr.

574.068 kr.

(2021) 740 kr.

(2022) 780 kr.

Ifølge Skattestyrelsen er beregningsgrundlaget for bilerne Mercedes-Benz C350E med reg.nr. [reg.nr.2] og Mercedes-Benz EQC400 med reg.nr. [reg.nr.5] for lave, da begge biler blev importeret som brugte, og begge var under 3 år ved registreringen i selskabet.

Motorstyrelsen har vurderet nyvognsprisen for bilen Mercedes-Benz C350E med reg.nr. [reg.nr.2] til 823.944 kr., hvoraf 648.725 kr. udgør udsalgspris og 175.219 kr. udgør ekstraudstyr.

Motorstyrelsen har vurderet nyvognsprisen for bilen Mercedes-Benz EQC400 med reg.nr. [reg.nr.5] til 865.540 kr., hvoraf 688.092 kr. udgør listeprisen og 72.046 kr. udgør ekstraudstyr.

Selskabets repræsentant har fremlagt oplysninger om sammenlignelige biler for Mercedes-Benz GLC350 e 4Matic årgang 2016 og Mercedes-Benz EQC 400 4Matic årgang 2020.

Selskabets repræsentant har fremlagt en afgiftsberegning af registreringsafgiften på Mercedes-Benz C350E årgang 2016 fra leasingselskabet [virksomhed2] A/S, hvorved leasingselskabet har vurderet en nypris til 800.497 kr. og en handelspris til 327.262 kr.

Der er ligeledes fremlagt to Mercedes-Benz GLC 350e årgang 2016 fra Motorregistret, hvor den gennemsnitlige handelspris udgør 300.791 kr.

Der er også fremlagt en afgiftsberegning af registreringsafgiften på Mercedes-Benz EQC400 4Matic årgang 2020 fra leasingselskabet [virksomhed2] A/S, hvorved leasingselskabet har vurderet en nypris inkl. udstyr til 743.117 kr. og en handelspris til 612.985 kr.

Der er ligeledes fremlagt otte sammenlignelige Mercedes-Benz EQC 400 AMG Edition/Line 4Matic årgang 2020 fra Motorregistret, hvor den gennemsnitlige handelspris udgør 637.408 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet den skattepligtige indkomst for selskabets to ansatte med henholdsvis 73.427 kr., 61.450 kr., 77.049 kr. og 29.773 kr. for indkomstårene 2019, 2020, 2021 og 2022 med følgende begrundelse:

”(...)

3. Beskatning af firmabil ved [person1]

(...)

3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Beskatning af Volvo XC60

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det anvendte beregningsgrundlag på 350.000 kr. for fri bil kan anses for korrekt. Forhandleren/leasingselskabet har i forbindelse med selskabets køb den 4/8 2016 indberettet en handelsværdi på 333.000 kr. til Motorstyrelsen, og differencen op til 350.000 kr. skønnes at være eftermonteret ekstraudstyr. Bilen var over 3 år ved købet.

Bilen har i 2019 været registreret i selskabet frem til 27/5 2019, og den er blevet afløst af en Mercedes GLC350 den 16/5 2019, som har et væsentligt højere beskatningsgrundlag.

Da værdi af fri bil altid skal beregnes af den dyreste bil i den måned, der skiftes bil, skal der kun ske beskatning af Volvo i perioden januar – april 2019 og derefter af Mercedes GLC350.

Den årlige ejerafgift udgør 4.360 kr. i 2019.

Det giver følgende beskatningsgrundlag pr. måned

Perioden januar – april 2019. Grundlag 350.000 kr.

300.000 kr. x 25 % = 75.000 kr.

50.000 kr. x 20 % = 10.000 kr.

Miljøtillæg: 4.360 kr. x 150 % = 6.540 kr.

I alt årlig beskatning 91.540 kr.

Månedlig beskatning: 91.540 kr. x 1/12 = 7.628 kr.

Hvilket stemmer med indberetningerne for januar – april 2019.

Beskatning af Mercedes GLC 350 og Mercedes EQC400

Vi har umiddelbart vurderet, at beregningsgrundlagene for Mercedes GLC350 E på 581.679 kr. og for Mercedes EQC400 på 628.620 kr. er for lave.

Da begge biler blev importeret som brugte, og de begge var under 3 år ved registreringen i selskabet, har vi bedt Motorstyrelsen vurdere, om de af forhandlerens/leasingselskabets indberettede nypriser på bilerne svarer til markedsprisen på tidspunktet for første registrering.

Det er nyprisen, der danner grundlag for beregning af fri bil de første 36 måneder af bilen levetid.

Motorstyrelsen har vurderet, at nyprisen for Mercedes GLC350 E var på 862.719 kr. og ikke 753.812 kr., som forhandleren/leasingselskabet har indberettet, og at nyprisen for Mercedes-Benz EQC 400 var på 770.937 kr. og ikke 775.077 kr., som forhandleren/leasingselskabet har indberettet.

Vurderingerne vedlægges som bilag.

Mercedes GLC350 E blev indregistreret 1. gang den 16. maj 2017, og selskabet leasede den pr. 16/5 2019 for 13 måneder og igen pr. 15/6 2020 for 12 måneder. Aftalen blev dog afbrudt den 23/4 2021.

Det er vores opfattelse, at [person1] skal beskattes af denne bil i perioden maj 2019 til og med marts 2021, da Mercedes EQC400 afløser bilen den 29/3 2021.

Beregningsgrundlag de første 36 måneder af bilens levetid sættes til Motorstyrelsens vurdering på 862.719 kr. Det skal således anvendes fra maj 2019 til og med april 2020. Fra maj 2020 til og med juni 2020 anvendes 75 % af 862.719 kr. = 647.039 kr.

Den 15/6 2020, hvor bilen er over 3. år, indgås ny leasingaftale, hvor handelspriser er indberettet til Motorregistret med 560.489 kr. Denne værdi anvendes fra juli 2020 til og med marts 2021. Den årlige ejerafgift udgør 1.080 kr. i 2019-2021.

Det giver følgende beskatningsgrundlag pr. måned

Perioden maj 2019 – april 2020. Grundlag 862.719 kr.:

300.000 kr. x 25 % = 75.000 kr.

562.719 kr. x 20 % = 112.543 kr.

Miljøtillæg: 1.080 kr. x 150 % = 1.620 kr.

I alt årlig beskatning 189.163 kr.

Til månedlig beskatning: 189.163 kr. x 1/12 = 15.764 kr.

Beløbet på 15.764 kr. beskattes i månederne maj 2019 – marts 2020.

Fra april 2020 gives en elbil rabat på 3.333 kr., så da skal der beskattes 12.431 kr.

Perioden maj – juni 2020. Grundlag 862.719 kr. x 75 % = 647.039 kr.:

300.000 kr. x 25 % = 75.000 kr.

347.039 kr. x 20 % = 69.408 kr.

Miljøtillæg: 1.080 kr. x 150 % = 1.620 kr.

I alt årlig beskatning 146.028 kr.

Til månedlig beskatning før rabat: 146.028 kr. x 1/12 = 12.169 kr.

Elbil rabat pr. måned -3.333 kr.

Til månedlig beskatning efter rabat 8.836 kr.

Beløbet på 8.836 kr. beskattes i månederne maj og juni 2020.

Perioden juli 2020 – marts 2021. Nyt grundlag 560.489 kr.:

300.000 kr. x 25 % = 75.000 kr.

260.489 kr. x 20 % = 52.098 kr.

Miljøtillæg: 1.080 kr. x 150 % = 1.620 kr.

I alt årlig beskatning 128.718 kr.

Til månedlig beskatning: 128.718 kr. x 1/12 = 10.727 kr.

I månederne juli – december 2020 gives en månedlig elbil rabat på 3.333 kr., så der beskattes

7.394 kr. pr. måned.

Beløbet på 10.727 kr. beskattes i månederne januar - marts 2021.

Mercedes-Benz EQC 400 blev indregistreret 1. gang den 23. oktober 2020, og selskabet leasede den pr. 29/3 2021 for 13 måneder. Den blev afmeldt igen den 31/3 2022.

Det er vores opfattelse, at [person1] skal beskattes af denne bil i perioden april 2021 til og med marts 2022.

Beregningsgrundlag de første 36 måneder af bilens levetid sættes til Motorstyrelsens vurdering på 770.937 kr. Det skal således anvendes i hele den leasede periode.

Den årlige ejerafgift udgør 740 kr. i 2021 og 780 kr. i 2022.

Det giver følgende beskatningsgrundlag pr. måned.

Perioden april – juni 2021. Grundlag 770.937 kr.:

300.000 kr. x 25 % = 75.000 kr.

470.937 kr. x 20 % = 94.187 kr.

Miljøtillæg: 740 kr. x 150 % = 1.110 kr.

I alt årlig beskatning 170.297 kr.

Til månedlig beskatning: 170.297 kr. x 1/12 = 14.191 kr.

Beløbet på 14.191 kr. skal beskattes i månederne april – juni 2021.

Perioden juli – december 2021. Grundlag 770.937 kr.:

300.000 kr. x 24,5 % = 73.500 kr.

470.937 kr. x 20,5 % = 96.542 kr.

Miljøtillæg: 740 kr. x 250 % = 1.850 kr.

I alt årlig beskatning 171.892 kr.

Til månedlig beskatning: 171.892 kr. x 1/12 = 14.324 kr.

Beløbet på 14.324 kr. beskattes i månederne juli – december 2021.

Perioden januar – marts 2022. Grundlag 770.937 kr.:

300.000 kr. x 24 % = 72.000 kr.

470.937 kr. x 21 % = 98.897 kr.

Miljøtillæg: 780 kr. x 350 % = 2.730 kr.

I alt årlig beskatning 173.627 kr.

Til månedlig beskatning: 173.627 kr. x 1/12 = 14.469 kr.

Beløbet på 14.469 kr. beskattes i månederne januar - marts 2022.

Det giver følgende ændringer i forhold til indberetningerne til eIndkomst:

2019:

Måned

Indberettet til eIndkomst

I henhold til ovenstående

Difference

Januar

7.628,33

7.628,00

0

februar

7.628,33

7.628,00

0

Marts

7.628,33

7.628,00

0

April

7.628,33

7.628,00

0

Maj

7.628,33

15.764,00

8.136

Juni

11.079,65

15.764,00

4.684

Juli

11.0079,65

15.764,00

4.684

August

11.079,65

15.764,00

4.684

September

11.079,65

15.764,00

4.684

Oktober

11.079,65

15.764,00

4.684

November

11.079,65

15.764,00

4.684

December

11.079,65

15.764,00

4.684

I alt

40.925

2020:

Måned

Indberettet til eIndkomst

I henhold til ovenstående

Difference

Januar

11.079,65

15.764,00

4.684

februar

11.079,65

15.764,00

4.684

Marts

11.079,65

15.764,00

4.684

April

7.746,32

12.431,00

4.685

Maj

5.322,66

8.836,00

3.513

Juni

4.012,73

8.836,00

4.823

Juli

4.012,73

7.394,00

3.381

August

4.012,73

7.394,00

3.381

September

4.012,73

7.394,00

3.381

Oktober

4.012,73

7.394,00

3.381

November

4.012,73

7.394,00

3.381

December

4.012,73

7.394,00

3.381

I alt

47.362

2021:

Måned

Indberettet til eIndkomst

I henhold til ovenstående

Difference

Januar

7.346,06

10.727,00

3.381

februar

7.346,06

10.727,00

3.381

Marts

7.346,06

10.727,00

3.381

April

11.819,50

14.191,00

2.372

Maj

11.819,50

14.191,00

2.372

Juni

92,00

14.191,00

14.099

Juli

23.620,00

14.324,00

-9.296

August

11.893,10

14.324,00

2.431

September

11.893,10

14.324,00

2.431

Oktober

11.893,10

14.324,00

2.431

November

11.893,10

14.324,00

2.431

December

11.893,10

14.324,00

2.431

I alt

31.843

2022:

Måned

Indberettet til eIndkomst

I henhold til ovenstående

Difference

Januar

11.966,68

14.469,00

2.502

februar

11.966,68

14.469,00

2.502

Marts

11.978,35

14.469,00

2.491

I henhold til ovenstående opgørelse forhøjer vi [person1]s skattepligtige indkomst med 40.925 kr. i 2019, 47.362 kr. i 2020 og 31.843 kr. i 2021.

Beløbene er skattepligtige efter statsskattelovens §4 og ligningslovens § 16, stk.4, og beskattes

som personlig indkomst efter personskatteloven § 3.

[person1] er som lønmodtager normalt omfattet af den korte ansættelsesfrist, men vi anser ovennævnte forhold for omfattet af bekendtgørelse om kort ansættelsesfrist § 1, stk. 4, da det er et tilsvarende forhold som i 2021, der begrunder genoptagelsen af skatteansættelserne for 2019 og 2020.

Det pålægges samtidig selskabet at ændre indberetningen til eIndkomst for [person1] fra 11.966,68 kr. til 14.469 kr. i januar og februar 2022, samt fra 11.978,35 kr. til 14.469 kr. i marts 2022 vedrørende Mercedes EQC.

Besvarelse af jeres bemærkninger af den 3. oktober 2022 vedrørende beskatning af fri bil for [person1]:

[reg.nr.3] – Mercedes Benz GLC 350:

I henviser her til bilag 1- udskrift fra ”bilinfo”. Her bliver bilens nypris anført til at være 589.647 kr. Det fremgår ikke af bilaget, hvilket ekstraudstyr der medfølger. Leasingselskabet [finans1] har i motorregisteret oplyst nyprisen til at være 753.812 kr. Motorstyrelsen vurderer, at nyprisen er 862.719 kr. I Motorstyrelsens vurdering er der medtaget ekstraudstyr for i alt 214.767 kr. Jf. Bilag 1 - [...].

Bilen er importeret som brugt, inden den er 3 år gammel. Derfor skal bilens nypris anvendes som beskatningsgrundlag. Det er ikke dokumenteret, at [virksomhed1] eller [finans1] kunne have købt bilen som ny til hverken 589.647 kr. 753.812 kr. inkl. det anførte ekstraudstyr i Bilag 1 - [...].

I anfører yderligere vedr. beskatningen fra juni 2020, at grundlaget skal være 476.885 kr. Her ved- lægger i bilag 2 – beregnet registreringsafgift. Bilen er på dette tidspunkt mere end 3 år gammel, og derfor er det handelsværdien, der skal anvendes som beskatningsgrundlag.

I det fremsendte bilag 2 – beregnet registreringsafgift fremgår det også. at leasingselskabet har vurderet handelsprisen til 560.489 kr.

I henviser yderligere til en frikøbspris fra leasingselskabet, og at bilen er købt fri af leasingselskabet. Dette må antages at være den pris, selskabet har kunnet købe bilen for, når leasingaftaler udløber. Vi kan ikke se, at selskabet har købt bilen fri af leasingselskabet. Frikøbsprisen er yderligere også en fremtidig kostpris efter aftalens udløb, og derfor ikke retvisende for bilens handelspris på tidspunktet for indgåelsen af leasingaftalen. En evt. fremtidig kostpris kan ikke anvendes som beskatningsgrundlag, da den ikke er retvisende for bilens værdi på tidspunktet for indgåelse af leasingaftalen.

[reg.nr.4] Mercedes Benz EQC 400:

I henviser her til bilag 3 – [reg.nr.4]Nypris EQC. Her bliver bilens beskatningsgrundlag anført til 628.620 kr., hvor I har tilvalgt følgende ekstraudstyr:

Anhængertræk

Førerassistentpakke

Metallak

Motorstyrelsen har vurderet nyprisen til at være 770.937 kr. inkl. ekstraudstyr. Leasingselskabet har indberettet en nypris på 775.077 kr. Bilen, som I leaser til [person1] med reg.nr. [reg.nr.4], har dog en del mere ekstraudstyr end anført i bilag 3 jf. Motorstyrelsen:

Forrudeviskeranlæg el-opvarmet

Garagedøråbner

El-skydetag

Digital Radio

Bilnøgle i højglans sort og højglanskrom

Parkeringspakke med 360 grader kamera

Smartphone integrationspakke

Interiørlister i børstet aluminium

El-justerbart førersæde

20” letmetalfælge i dobbelt 5-eget design i sort og højglans

El-justerbart passagersæde

Det fremgår yderligere af diverse søgninger på nettet, at en nypris på bilen er mellem 686.077 kr. og 809.998 kr. alt efter ekstraudstyr jf. [...dk], [...dk] samt [...dk]. Derfor mener vi også, at en nypris på 770.937 kr. er korrekt, og dette er fortsat også lavere end den nypris, som leasingselskabet har oplyst som nypris.

4. Beskatning af fri bil ved [person2]

(...)

4.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har umiddelbart vurderet, at beregningsgrundlagene for Mercedes C350E på 539.000 kr. og for Mercedes EQC400 på 654.000 kr. er for lave. Da begge biler blev importeret som brugte, og de begge var under 3 år ved registrering i selskabet, har vi bedt Motorstyrelsen vurdere, om de af for- handleren/leasingselskabet indberettede nypriser på bilerne svarer til markedsprisen på tidspunktet for første registrering.

Det er nyprisen, der danner grundlag for beregning af fri bil de første 36 måneder af bilen levetid.

Motorstyrelsen har vurderet, at nyprisen for Mercedes-Benz C350E var på 823.944 kr. og ikke 587.546 kr., som forhandleren/leasingselskabet har indberettet, og at nyprisen for Mercedes-Benz EQC 400 var på 865.540 kr. og ikke 665.590 kr., som forhandleren/leasingselskabet har indberettet.

Vurderingerne vedlægges som bilag.

Mercedes C350 E blev indregistreret 1. gang den 15. juni 2016, og selskabet leasede den pr. 30/7 2018 for 12 måneder og den 26/7 2019 for 13 måneder, samt den 10/8 2020 for 12 måneder. Aftalen blev dog afbrudt den 25/6 2021.

Det er vores opfattelse, at [person2] skal beskattes af denne bil i perioden januar 2019 til og med maj 2021, hvor den afløses af Mercedes EQC 400 den 9/6 2021, som er væsentlig dyrere. Det er den dyreste bil, der skal beskattes i den måned, hvor der skiftes bil.

Beregningsgrundlag de første 36 måneder af bilens levetid sættes til Motorstyrelsens vurdering på 823.944 kr. Det skal således anvendes fra januar til og med maj 2019. For juni og juli 2019 anvendes 75 % af 823.944 kr. = 617.958 kr.

Den 26/7 2019, hvor bilen er over 3 år, indgås der en ny leasingaftale, hvor handelspriser er indberettet til Motorregistret med 345.127 kr. Denne værdi anvendes fra august 2019 til og med august 2020.

Den 10/8 2020 indgås der en ny leasingaftale, hvor handelspriser er indberettet til Motorregistret med 301.627 kr. Denne værdi anvendes fra september 2020 til og med maj 2021.

Den årlige ejerafgift udgør 1.000 kr. i 2019-2021.

Det giver følgende beskatningsgrundlag pr. måned

Perioden januar - maj 2019. Grundlag 823.944 kr.:

300.000 kr. x 25 % = 75.000 kr.

523.944 kr. x 20 % = 104.789 kr.

Miljøtillæg: 1.000 kr. x 150 % = 1.500 kr.

I alt årlig beskatning 181.289 kr.

Til månedlig beskatning: 181.289 kr. x 1/12 = 15.107 kr.

Beløbet på 15.764 kr. beskattes i månederne januar - maj 2019.

Perioden juni - juli 2019. Grundlag 823.944 kr. x 75 % = 617.958 kr.:

300.000 kr. x 25 % = 75.000 kr.

317.958 kr. x 20 % = 63.592 kr.

Miljøtillæg: 1.000 kr. x 150 % = 1.500 kr.

I alt årlig beskatning 140.092 kr.

Til månedlig beskatning: 140.092 kr. x 1/12 = 11.674 kr.

Beløbet på 11.674 kr. beskattes i månederne juni og juli 2019.

Perioden august 2019 - august 2020. Nyt grundlag 345.127 kr.:

300.000 kr. x 25 % = 75.000 kr.

45.127 kr. x 20 % = 9.025 kr.

Miljøtillæg: 1.000 kr. x 150 % = 1.500 kr.

I alt årlig beskatning 85.525 kr.

Til månedlig beskatning: 85.525 kr. x 1/12 = 7.127 kr.

Beløbet på 7.127 kr. beskattes i månederne august 2019 – marts 2020.

I månederne april – august 2020 gives en elbil rabat på 3.333 kr., så der beskattes 3.794 kr. pr. måned.

Perioden september 2020 - maj 2021. Nyt grundlag 301.627 kr.:

300.000 kr. x 25 % = 75.000 kr.

1.627 kr. x 20 % = 325 kr.

Miljøtillæg: 1.000 kr. x 150 % = 1.500 kr.

I alt årlig beskatning 76.825 kr.

Til månedlig beskatning: 76.825 kr. x 1/12 = 6.402 kr.

I månederne september – december 2020 gives en elbil rabat på 3.333 kr., så der beskattes 3.069 kr. pr. måned.

Beløbet på 6.402 kr. beskattes i månederne januar - maj 2021.

Mercedes-Benz EQC 400 blev indregistreret 1. gang den 21. oktober 2020, og selskabet leasede den pr. 9/6 2021 for 13 måneder. Den blev afmeldt igen den 6/7 2022.

Det er vores opfattelse, at [person2] skal beskattes af denne bil i perioden juni 2021 til og med juni 2022.

Beregningsgrundlag de første 36 måneder af bilens levetid sættes til Motorstyrelsens vurdering på 865.540 kr. Det skal således anvendes i hele den leasede periode.

Den årlige ejerafgift udgør 740 kr. i 2021 og 780 kr. i 2022.

Det giver følgende beskatningsgrundlag pr. måned.

For juni 2021. Grundlag 865.540 kr.:

300.000 kr. x 25 % = 75.000 kr.

565.540 kr. x 20 % = 113.108 kr.

Miljøtillæg: 740 kr. x 150 % = 1.110 kr.

I alt årlig beskatning 189.218 kr.

Til månedlig beskatning: 189.218 kr. x 1/12 = 15.768 kr.

Beløbet på 15.768 kr. beskattes i juni 2021.

Perioden juli – december 2021. Grundlag 865.540 kr.:

300.000 kr. x 24,5 % = 73.500 kr.

565.540 kr. x 20,5 % = 115.936 kr.

Miljøtillæg: 740 kr. x 250 % = 1.850 kr.

I alt årlig beskatning 191.286 kr.

Til månedlig beskatning før rabat: 191.286 kr. x 1/12 = 15.941 kr.

Beløbet på 15.941 kr. beskattes i månederne juli – december 2021.

Perioden januar – juni 2022. Grundlag 865.540 kr.:

300.000 kr. x 24 % = 72.000 kr.

565.540 kr. x 21 % = 118.763 kr.

Miljøtillæg: 780 kr. x 350 % = 2.730 kr.

I alt årlig beskatning 193.493 kr.

Til månedlig beskatning: 193.493 kr. x 1/12 = 16.124 kr.

Beløbet på 16.124 kr. beskattes i månederne januar – juni 2022.

Det giver følgende ændringer i forhold til indberetningerne til eIndkomst:

2019

Måned

Indberettet til eIndkomst

I henhold til ovenstående

Difference

Januar

10.358,33

15.107,00

4.749

februar

10.358,33

15.107,00

4.749

Marts

10.358,33

15.107,00

4.749

April

10.358,33

15.107,00

4.749

Maj

10.358,33

15.107,00

4.749

Juni

8.112,50

11.674,00

3.562

Juli

8.112,50

11.674,00

3.562

August

6.799,92

7.127,00

327

September

6.799,92

7.127,00

327

Oktober

6.799,92

7.127,00

327

November

6.799,92

7.127,00

327

December

6.799,92

7.127,00

327

I alt

32.502

2020

Måned

Indberettet til eIndkomst

I henhold til ovenstående

Difference

Januar

6.799,92

7.127,00

327

februar

6.799,92

7.127,00

327

Marts

6.799,92

7.127,00

327

April

3.466,59

3.794,00

327

Maj

3.466,59

3.794,00

327

Juni

3.466,59

3.794,00

327

Juli

3.466,59

3.794,00

327

August

709,64

3.069,00

2.359

September

709,64

3.069,00

2.359

Oktober

709,64

3.069,00

2.359

November

709,64

3.069,00

2.359

December

709,64

3.069,00

2.359

I alt

14.088

2021

Måned

Indberettet til eIndkomst

I henhold til ovenstående

Difference

Januar

4.042,97

6.402,00

2.359

februar

4.042,97

6.402,00

2.359

Marts

4.042,97

6.402,00

2.359

April

4.042,97

6.402,00

2.359

Maj

4.042,97

6.402,00

2.359

Juni

125,00

15.768,00

15.643

Juli

16.244,64

15.941,00

-304

August

12.326,67

15.941,00

3.614

September

12.326,67

15.941,00

3.614

Oktober

12.326,67

15.941,00

3.614

November

12.326,67

15.941,00

3.614

December

12.326,67

15.941,00

3.614

I alt

45.206

2022

Måned

Indberettet til eIndkomst

I henhold til ovenstående

Difference

Januar

12.410,83

16.124,00

3.713

februar

12.410,83

16.124,00

3.713

Marts

12.410,83

16.124,00

3.713

April

12.410,83

16.124,00

3.713

Maj

12.410,83

16.124,00

3.713

Juni

12.410,83

16.124,00

3.713

I alt

22.278

I henhold til ovenstående opgørelse forhøjer vi [person2]s skattepligtige indkomst med 32.502 kr. i 2019, 14.088 kr. i 2020 og 45.206 kr. i 2021.

Beløbene er skattepligtige efter statsskattelovens §4 og ligningslovens § 16, stk. 4, og beskattes som personlig indkomst efter personskatteloven § 3.

[person2] er normalt omfattet af den korte ansættelsesfrist, men vi anser ovennævnte for- hold for omfattet af bekendtgørelse om kort ansættelsesfrist § 1, stk. 4, da det er tilsvarende forhold som i 2021, der begrunder genoptagelsen af skatteansættelserne for 2019 og 2020.

Det pålægges samtidig selskabet at ændre indberetningen til eIndkomst for [person2] fra 12.410,83 kr. til 16.124,00 kr. pr. måned i perioden januar - juni 2022.

Besvarelse af jeres bemærkninger af den 3. oktober 2022 vedrørende beskatning af fri bil for [person2]:

[reg.nr.2] Mercedes Benz C350E:

I henviser her til bilag 4 – [reg.nr.2]-Tilbud, hvor der er oplyst en vejledende beskatningsværdi på 658.000 kr. uden miljøtillæg. Der fremgår ikke ekstraudstyr til bilen af bilag 4 – [reg.nr.2]-Tilbud.

Da bilen er importeret inden bilen er 3 år gammel, er det nyprisen, som skal anvendes. Det har ikke været muligt at dokumentere, at [finans1] har kunnet købe bilen til 539.000 kr. som ny. Motorstyrelsen har vurderet nyprisen til 673.760 kr. uden ekstraudstyr. Ekstraudstyr på Mercedes Benz C350E med reg.nr. [reg.nr.2] er af Motorstyrelsen vurderet til en pris på 175.219 kr.

Vi mener derfor, at et beskatningsgrundlag på 823.944 kr. er retvisende og skal anvendes som beskatningsgrundlag, indtil bilen er 3 år gammel.

Fra august 2019 og fra august 2020 foreslår I at avende bilens frikøbspris fra leasingselskabet, når leasingaftalen er udløbet. Bilens handelspris skal anvendes som beskatningsgrundlag, når en bil er mere end 3 år gammel. Leasingselskabet har den 26. juli 2019 vurderet handelsprisen til 345.127 kr. Leasingselskabet har den 10. august 2020 vurderet handelsprisen til 301.627 kr. En fremtidig købspris, når leasingaftalen slutter, kan ikke anvendes som beskatningsgrundlag, da denne ikke af- spejler værdien, når leasingaftalen begynder.

[reg.nr.5] Mercedes Benz EQC 400:

I henviser her til bilag 5 – [reg.nr.5] nypris EQC, som er Mercedes´ vurdering af et beskatnings- grundlag tillagt ekstra udstyr. Her er beskatningsgrundlaget oplyst til 654.000 kr., og der er tilvalgt premiumpakke PLUS som ekstraudstyr.

Da bilen er importeret som brugt bil under 3 år gammel på importtidspunktet, skal nyprisen anvendes som beskatningsgrundlag. Det er ikke dokumenteret, at [finans1] har kunne købe bilen til 654.000 kr.

I den henviste model i bilag 5 - [reg.nr.5] nypris EQC kun anført, at ekstraudstyr er premium- pakke PLUS. En premiumpakke PLUS indeholder følgende:

El-Skydetag

Head-up display

Parkeringspakke inkl. 360 graders kamera

El-justerbart fører- og passagersæde

I den model I har leaset fra [finans1] er der dog følgende ekstraudstyr jf. Motorstyrelsen: Forrudeviskeranlæg el-opvarmet

Garagedøråbner

Selenitgrå metallak

Førerassistentpakke

Multifunktionstelefoni

El-skydetag

Digital Radio

Parkeringspakke med 360 grader kamera

Smartphone integrationspakke

MBUX augmented reality til navigation

Læder, sort

Anhængertræk med ESP trailer stabilisering og nedfælgedeligt træk

Trinbræt i aluminium

Interiørlister i matrix-look, grå

El-justerbart førersæde

Opvarmet multifunktionsrat

Thermotronic klimaanlæg.

20” letmetalfælge i multieget design

El-justerbart passagersæde

Dette ekstraudstyr er ikke medregnet i bilag 5 - [reg.nr.5] nypris EQC. Vi mener derfor ikke, at det er dokumenteret, at hverken selskabet eller [finans1] har kunne købe bilen for 654.000 kr.

Jf. SKM2022.385.BR er det leasingselskabets købspris, som skal anvendes som nypris. Da den er importeret brugt, men mindre end 3 år gammel skal det kunne dokumenteres, at leasingselskabet kunne have købt bilen til den angivne pris.

(...)”

Skattestyrelsen har den 24. januar 2023 ved høring af klagen indsendt følgende bemærkninger:

”(...)

Vedr. klagen af værdiansættelse af Mercedes-Benz, GLC350e 4 matic, med reg.nr. [reg.nr.3] bemærker skattestyrelsen følgende:

Skattestyrelsen har indhentet vurdering fra motorstyrelsen, som er kompetent myndighed på om- rådet. Skattestyrelsen henviser derfor til motorstyrelsens afgørelse for den ansatte ny pris. Yderligere har skattestyrelsen også, som nævnt i afgørelsen, konstateret at selskabet har anvendt en lave- re ny pris, end den som leasingselskabet har indberettet.

Det fremgår endvidere ikke af oplysningerne i motorregisteret, at bilen skulle være frikøbt af lea- singselskabet inden den 1/6-2020. Det er fortsat udokumenteret at bilen er frikøbt af selskabet in- den leasingperiodens start.

Vedr. klagen af værdiansættelse af Mercedes-Benz, EQC 400 med reg.nr. [reg.nr.4] bemærker skattestyrelsen følgende:

Skattestyrelsen har indhentet vurdering fra motorstyrelsen, som er kompetent myndighed på om- rådet. Skattestyrelsen henviser derfor til motorstyrelsens afgørelse for den ansatte ny pris. Yderligere har skattestyrelsen også, som nævnt i afgørelsen, konstateret at selskabet har anvendt en lave- re ny pris, end den som leasingselskabet har indberettet. Motorstyrelsens vurdering af nypris er yderligere også lavere end det leasingselskab har indberettet som nypris.

Vedr. klagen af værdiansættelse af Mercedes-Benz, C350 E, med reg.nr. [reg.nr.2], bemærker skattestyrelsen følgende:

Skattestyrelsen har indhentet vurdering fra motorstyrelsen, som er kompetent myndighed på om- rådet. Skattestyrelsen henviser derfor til motorstyrelsens afgørelse for den ansatte ny pris. Yderligere har skattestyrelsen også, som nævnt i afgørelsen, konstateret at selskabet har anvendt en lavere ny pris, end den som leasingselskabet har indberettet.

Vedr. klagen af værdiansættelse af Mercedes-Benz, EQC 400 med reg.nr. [reg.nr.5], bemærker skattestyrelsen følgende:

Skattestyrelsen har indhentet vurdering fra motorstyrelsen, som er kompetent myndighed på om- rådet. Skattestyrelsen henviser derfor til motorstyrelsens afgørelse for den ansatte ny pris.

(...)”

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at den skattepligtige indkomst for selskabets ansatte skal nedsætte med henholdsvis 23.295 kr., 22.637 kr., 31.710 kr. og 17.307 kr. for indkomstårene 2019, 2020, 2021 og 2022.

Til støtte for påstanden er følgende anført:

”Vi skal hermed på vegne af [virksomhed1] A/S påklage den af Skattestyrelsen afsagte afgørelse den 13. oktober 2022 vedr. forhøjelser af beskatningen af fri bil for selskabets ansatte [person1] og [person2] for indkomstårene 2019-2022 jf. bilag 1.

(...)

Skattestyrelsens afgørelse vedr. pkt. 3 – Beskatning af firmabil ved [person1] påklages jf. nedenstående dokumentation. Bilag 2-5.

Nærværende sag omhandler vurdering af nyvognpris ifm. leasing af biler under 3 år. [virksomhed1] og [person1] har løbende beskattet fri bil med de oplyste og anviste beskatningsgrundlag fra leasingselskabet. Vi har gennemgået beskatningsgrundlagene og SKATs dokumentation og vedgiver at de oprindelig udmeldte beskatningsgrundlag ikke stemmer med de nyvognpriser som leasingselskabet har indberettet overfor SKAT/Motor ifm. afgiftsberigtigelse m.v.

Vi mener at SKATs vurderinger rammer den modsatte grøftekant og vi har derfor allieret os med et uvildigt leasingselskab hvor vi har fået foretaget beregninger af nyvognspriserne. Årsagen til at disse er mere retvisende er at der ikke tages udgangspunkt i listepriser fra bilselskaberne men aktuelle salgsværdier fra en database med samtlige handler i perioden. Der tages også højde for at samtlige købere at denne typer af køretøjer opnår flåderabatter og udstyrspakker til kampagnepriser og dermed er disse vurderinger udtryk for de aktuelle handelsværdier i perioden. Vi mener derfor at de beskrevne beskatningsgrundlag i bilag 2 bør anvendes til beregning af fri bil.

Påstand

Der nedlægges påstand om, at [person1]s skatteansættelser for indkomstårene

2019 nedsættes med kr. 20.758

2020 nedsættes med kr. 22.637

2021 nedsættes med kr. 17.119

2022 nedsættes med kr. 4.455

Skattestyrelsens afgørelse vedr. pkt. 4 – Beskatning af firmabil ved [person2] påklages jf. nedenstående dokumentation. Bilag 6-8

Med samme argumentation som ovenfor under pkt. 3 henvises til bilag 6-8 hvor konsekvens beregninger tager højde for aktuelle salgspriser i perioden jf. uvildig beregning fra anerkendt system og vedhæftede rapporter.

Påstand

Der nedlægges påstand om, at [person2] skatteansættelser for indkomstårene

2019 nedsættes med kr. 2.537

2020 nedsættes med kr. 0

2021 nedsættes med kr. 14.591

2022 nedsættes med kr. 12.852

(...)”

I klagen har selskabets repræsentant henvist til bilag 2 vedrørende fastsættelse af beskatningsgrundlag for de biler, som [person1] har haft til rådighed.

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at beskatningsgrundlaget for Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic med reg.nr. [reg.nr.3], som er indregistreret 1. gang den 16. maj 2017, i perioden fra den 1. juni 2019 til den 31. maj 2020 bør fastsættes til en nyvognspris på 707.052 kr. i henhold til beregning fra uvildigt leasingselskab ved brug af asg-digital m.v., der er henvist til bilag 3a, og at niveauet er sandsynliggjort med tilsvarende biler i bilag 3b.

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at beskatningsgrundlaget for Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic med reg.nr. [reg.nr.3], som også i perioden fra den 1. maj 2020 til den 30. juni 2020 har været til rådighed, ændres med 75 % af 707.052 kr., hvilket udgør 530.289 kr., da bilen på dette tidspunkt var mere end 36 måneder gammel. Der er henvist til bilag 3.

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at beskatningsgrundlaget for Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic med reg.nr. [reg.nr.3], i perioden fra den 1. juni 2020 til den 31. marts 2021 bør fastsættes til en handelspris på 476.885 kr., da bilen ifølge bilag 4 er frikøbt fra leasing og bilen på det tidspunkt var over 3 år. Beskatningsgrundlaget skal ifølge repræsentanten beregnes i henhold til kostpris, som er opgjort og beregnet samt fastsættelse af registreringsafgift på det pågældende tidspunkt.

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at beskatningsgrundlaget for Mercedes-Benz EQC 400 med reg.nr. [reg.nr.4], som er 1. gang indregistreret den 23. oktober 2020, i perioden fra den 1. april 2021 til den 31. marts 2022 bør fastsættes til en nyvognspris på 686.077 kr. i henhold til beregning fra et uvildigt leasingselskab ved brug af asg-digital m.v.

Repræsentantens beregning af beskatningsgrundlaget for [person1]:

Periode maj 2019 - Marts 2020

Grundlag

707.052

300.000 kr.

25 %

75.000

Over 300.000

20 %

81.410

Miljøtillæg. 1.080 kr. x 150 %

1.620

I alt årlig beskatning

158.030

Til månedlig beskatning

13.169

Periode april 2020 - April 2020

Grundlag

707.052

300.000 kr.

25 %

75.000

Over 300.000

20 %

81.410

Miljøtillæg. 1.080 kr. x 150 %

1.620

I alt årlig beskatning

158.030

Til månedlig beskatning

13.169

Elbil rabat pr. måned

3.333

Til månedlig beskatning efter rabat

9.836

Periode maj - Juni 2020

Grundlag

530.289

300.000 kr.

25 %

75.000

Over 300.000

20 %

46.058

Miljøtillæg. 1.080 kr. x 150 %

1.620

I alt årlig beskatning

122.678

Til månedlig beskatning

10.223

Elbil rabat pr. måned

3.333

Til månedlig beskatning efter rabat

6.890

Periode juli - december 2020

Grundlag

476.885

300.000 kr.

25 %

75.000

Over 300.000

20 %

35.377

Miljøtillæg. 1.080 kr. x 150 %

1.620

I alt årlig beskatning

111.997

Til månedlig beskatning

9.333

Elbil rabat pr. måned

3.333

Til månedlig beskatning efter rabat

6.000

Periode januar - marts 2021

Grundlag

476.885

300.000 kr.

25 %

75.000

Over 300.000

20 %

35.377

Miljøtillæg. 1.080 kr. x 150 %

1.620

I alt årlig beskatning

111.997

Til månedlig beskatning

9.333

Periode april - juni 2021

Grundlag

686.077

300.000 kr.

25 %

75.000

Over 300.000

20 %

77.215

Miljøtillæg. 740kr. x 150 %

1.110

I alt årlig beskatning

153.325

Til månedlig beskatning

12.777

Periode juli - december 2021

Grundlag

686.077

300.000 kr.

24,5 %

73.500

Over 300.000

20,5 %

79.146

Miljøtillæg. 740kr. x 250 %

1.850

I alt årlig beskatning

154.496

Til månedlig beskatning

12.875

Periode januar - marts 2022

Grundlag

686.077

300.000 kr.

24,0 %

72.000

Over 300.000

21,0 %

81.076

Miljøtillæg. 780kr. x 350 %

2.730

I alt årlig beskatning

155.806

Til månedlig beskatning

12.984

I klagen har selskabets repræsentant henvist til bilag 6 vedrørende fastsættelse af beskatningsgrundlag for de biler, som [person2] har haft til rådighed.

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at beskatningsgrundlaget for Mercedes-Benz C350e med reg.nr. [reg.nr.2], som er 1. gang indregistreret den 15. juni 2016, i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. maj 2019, bør fastsættes til en nyvognspris på 800.497 kr. og i perioden fra den 1. juni 2019 til den 31. juli 2019, bør fastsættes til 600.373 kr. i henhold til beregning fra et uvildigt leasingselskab ved brug af asg-digital m.v.

Repræsentanten har anført, at han er enig i Skattestyrelsens anvendelse af de indberettede værdier for bilen Mercedes-Benz C350e med reg.nr. [reg.nr.2], som har været til rådighed i perioderne fra den 1. august 2019 til den 31. juli 2020 og igen fra den 1. september 2020 til den 31. maj 2021, hvor Skattestyrelsen har anvendt et beskatningsgrundlag på henholdsvis 345.127 kr. og 301.627 kr.

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at beskatningsgrundlaget for Mercedes-Benz EQC 400 med reg.nr. [reg.nr.5], som er 1. gang indregistreret den 21. oktober 2020, i perioden fra den 1. juni 2021 til den 30. juni 2022, bør fastsættes til en nyvognspris på 743.117 kr. i henhold til beregning fra et uvildigt leasingselskab ved brug af asg-digital m.v.

Repræsentantens beregning af beskatningsgrundlaget for [person2]:

Periode januar - maj 2019

Grundlag

800.497

300.000 kr.

25 %

75.000

Over 300.000

20 %

100.099

Miljøtillæg. 1000 kr. x 150 %

1.500

I alt årlig beskatning

176.599

Til månedlig beskatning

14.717

Periode juni - juli 2019

Grundlag

600.373

300.000 kr.

25 %

75.000

Over 300.000

20 %

60.075

Miljøtillæg. 1000 kr. x 150 %

1.500

I alt årlig beskatning

136.575

Til månedlig beskatning

11.381

Periode august 2019 - marts 2020

Grundlag

345.127

300.000 kr.

25 %

75.000

Over 300.000

20 %

9.025

Miljøtillæg. 1000 kr. x 150 %

1.500

I alt årlig beskatning

85.525

Til månedlig beskatning

7.127

Periode april - august 2020

Grundlag

345.127

300.000 kr.

25 %

75.000

Over 300.000

20 %

9.025

Miljøtillæg. 1000 kr. x 150 %

1.500

I alt årlig beskatning

85.525

Til månedlig beskatning

7.127

Elbil rabat pr. måned

3.333

Til månedlig beskatning efter rabat

3.794

Periode september – december 2020

Grundlag

301.627

300.000 kr.

25 %

75.407

Over 300.000

20 %

9.025

Miljøtillæg. 1000 kr. x 150 %

1.500

I alt årlig beskatning

76.907

Til månedlig beskatning

6.409

Elbil rabat pr. måned

3.333

Til månedlig beskatning efter rabat

3.076

Periode januar - maj 2021

Grundlag

301.627

300.000 kr.

25 %

75.000

Over 300.000

20 %

325

Miljøtillæg. 1000 kr. x 150 %

1.500

I alt årlig beskatning

76.825

Til månedlig beskatning

6.402

Periode juni 2021

Grundlag

743.117

300.000 kr.

25 %

75.000

Over 300.000

20 %

88.623

Miljøtillæg. 740 kr. x 150 %

1.110

I alt årlig beskatning

164.733

Til månedlig beskatning

13.728

Periode juli - december 2021

Grundlag

743.117

300.000 kr.

24,5 %

73.500

Over 300.000

20,5 %

90.839

Miljøtillæg. 740 kr. x 250 %

1.850

I alt årlig beskatning

166.189

Til månedlig beskatning

13.849

Periode juli - december 2021

Grundlag

743.117

300.000 kr.

24 %

72.000

Over 300.000

21 %

93.055

Miljøtillæg. 780 kr. x 350 %

2.730

I alt årlig beskatning

167.785

Til månedlig beskatning

13.982

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvilket beskatningsgrundlag der skal anvendes for selskabets leasede biler af mærke Mercedes-Benz GLC med reg.nr. [reg.nr.3] og Mercedes-Benz EQC med reg.nr. [reg.nr.4], som har været til rådighed for den ansatte [person1], samt bilerne af mærke Mercedes-Benz C350e med reg.nr. [reg.nr.2] og Mercedes-Benz EQC400 med reg.nr. [reg.nr.5], som har været til rådighed for den ansatte [person2], i indkomstårene 2019-2022.

Selskabet har pligt til at indberette værdi af fri bil til indkomstregisteret, jf. dagældende skattekontrollovs § 7 og nugældende skatteindberetningslov § 6.

Når en person som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde får stillet en bil til rådighed, er værdien heraf skattepligtig. Det følger af ligningslovens § 16, stk. 1.

Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4. Den skattepligtige værdi af fri bil, udgør 25 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr. og 20 % af resten. Værdien beregnes dog mindst af 160.000 kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et miljøtillæg, som udgør den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter vægtafgiftsloven, med tillæg af 50 %.

For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til den oprindelige nyvognspris i indtil 36 måneder regnet fra og med den måned, hvori første indregistrering er foretaget, og herefter til 75 % af nyvognsprisen.

For biler, der er anskaffet mere end 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter. Dette følger af ligningslovens § 16, stk. 4.

Nyvognsprisen er bilens fakturapris inklusive moms, registreringsafgift, udgifter til nummerplader og leveringsomkostninger samt normalt registreringsafgiftspligtigt tilbehør/ekstraudstyr.

Forarbejderne til lov nr. 385 af 2. juni 1999, L 211 1998, definerer “nyvognsprisen” som følgende:

“Nyvognsprisen” udgør den pris, som forhandleren faktisk benytter ved afgiftsberigtigelsen (inkl. forhandleravance) inklusive registreringsafgift, moms, leveringsomkostninger og alt normalt tilbehør.”

Det følger af en ordlydsfortolkning af ligningslovens § 16, stk. 4, 3. pkt., og af lovens forarbejder, at der ved beregningen af den skattemæssige værdi af fri bil skal tages udgangspunkt i bilens “nyvognspris”, der må forstås som bilens pris i handel og vandel jf. Vestre Landsretsdom af 8. januar 2004, offentliggjort i SKM2004.18.VLR og Østre Landsretsdom af 7. juni 2019, offentliggjort i SKM2019.338.ØLR, hvor det fastlås, at det er prisen til en slutbruger.

Hverken en administrativ praksis eller forarbejderne til en senere ændring af registreringsafgiftsloven indebærer, at der kan anlægges en anden forståelse af ”nyvognsprisen”.

Det er ubestridt, at selskabets to ansatte [person1] og [person2] har haft fri bil til rådighed, som de er blevet beskattet af i indkomstårene 2019-2022. Skattestyrelsen har forhøjet værdien af fri bil for de pågældende indkomstår, idet Skattestyrelsen har ændret beskatningsgrundlaget ved beregningen af værdi af fri bil for fire af selskabets leasede biler.

Selskabets repræsentant har blandt andet anført, at det er mere retvisende, at der ikke tages udgangspunkt i listepriser fra bilselskaberne, men aktuelle salgsværdier fra en database med samtlige handler i perioden, samt at der også tages højde for at samtlige købere af denne type køretøjer opnår flåderabatter og udstyrspakker til kampagnepriser og dermed er disse vurderinger udtryk for de aktuelle handelsværdier i perioden.

Beskatning af fri bil for [person1]

Mercedes-Benz GLC med reg.nr. [reg.nr.3]

Den Mercedes-Benz GLC med reg.nr. [reg.nr.3], som [person1] i perioden fra den 1. juni 2019 til den 31. marts 2021 har fået stillet til rådighed af selskabet, er første gang indregistreret den 16. maj 2017.

Selskabet leasede bilen Mercedes-Benz GLC med reg.nr. [reg.nr.3] den 16. maj 2019 i 13 måneder og genleasede bilen den 15. juni 2020 i 12 måneder fra [finans1]. Aftalen blev den 23. april 2021 afbrudt.

Landsskatteretten lægger til grund, at beskatningsgrundlaget indtil april 2020 udgør bilens nyvognspris, fra maj til juni 2020 udgør beskatningsgrundlaget 75 % af bilens nyvognspris, hvorefter beskatningsgrundlaget fra juli 2020 udgør handelsprisen.

Leasingselskabet har den 16. maj 2019 indberettet en nyvognspris på 753.812 kr. og en handelspris på 637.683 kr., og den 15. juni 2020 er der indberettet en handelspris på 560.489 kr.

Selskabet har anvendt et beskatningsgrundlag på 581.679 kr. indtil den 31. maj 2020 og 476.885 kr. indtil den 31. marts 2021.

Motorstyrelsen har udtalt, at bilens nyvognspris inkl. ekstraudstyr skønnes til at være 862.719 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund af Motorstyrelsens vurdering fastsat bilens nyvognspris til 862.719 kr. og anvendt dette beløb som beregningsgrundlag for beskatningen. Skattestyrelsen har herefter fra maj til juni 2020 anvendt 75 % af nyvognsprisen på 862.719 kr., herved i alt 647.039 kr. Ved indgåelsen af en ny leasingaftale den 15. juni 2020, hvor bilen på det tidspunkt var over 3 år, har Skattestyrelsen i perioden fra juli til marts 2020 anvendt en handelspris på 560.489 kr.

Selskabets repræsentant har anført, at beskatningsgrundlaget for Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic med reg.nr. [reg.nr.3] indtil den 31. maj 2020 skal ansættes til en nyvognspris på 707.052 kr., og 75 % af nyvognsprisen fra maj 2020 til juni 2020 til 530.289 kr. og herefter til en handelspris på 476.885 kr.

Repræsentanten har fremlagt en afgiftsberegning af registreringsafgiften på Mercedes-Benz GLC350 e 4Matic årgang 2017 fra leasingselskabet [virksomhed2] A/S, hvorved leasingselskabet har vurderet en nyvognspris til 707.052 kr. og en handelspris til 506.770 kr.

Der er ligeledes fremlagt fem Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic årgang 2016-2017 fra Motorregistret, hvor den gennemsnitlige nypris udgør 700.918 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for, hvad leasingselskabets nyvognspris ville have været ved anskaffelse af bilen som ny, jf. SKM2021.308.LSR og SKM2022.325.SKTST.

Landsskatteretten finder, at den af leasingselskabet oplyste nyvognspris på 753.812 kr., ikke ses at afspejle, hvad en slutbruger skulle have betalt for bilen Mercedes-Benz GLC 350 E 4Matic årgang 2017. Landsskatteretten finder endvidere, at det af selskabet anvendte beskatningsgrundlag på 581.679, som er en lavere nyvognspris end den som leasingselskabet har indberettet, ligeledes uomtvistelig ikke svarer til bilens reelle nyvognspris. Der er særlig lagt vægt på den oplyste nyvognspris fra Motorstyrelsen på 862.719 kr.

Landsskatteretten finder, at den oplyste pris fra Motorstyrelsen på 862.719 kr. ses at afspejle den reelle pris i handel og vandel for en Mercedes-Benz GLC 350e årgang 2017, idet der henses til listeprisen for bilen og listen over værdien af bilens ekstraudstyr. Landsskatteretten finder således, at beskatningsgrundlaget skal fastsættes med udgangspunkt i nyvognsprisen for de første 36 måneder og herefter 75 % af nyvognsprisen indtil der indgås en ny leasingkontrakt, og at Motorstyrelsens vurdering kan lægges til grund, da der ikke foreligger dokumentation for den reelle nyvognspris, herunder hvad leasingselskabets nyvognspris ville have været ved anskaffelse af bilen som ny. Landsskatteretten finder desuden, at der ved indgåelsen af en ny leasingkontrakt den 15. juni 2020, hvor bilen på det tidspunkt var over 3 år, udgør beskatningsgrundlaget handelsprisen på 560.489 kr.

Landsskatteretten finder på denne baggrund ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens beløbsmæssige beregning af den skattepligtige værdi af fri bil for bilen Mercedes-Benz GLC med reg.nr. [reg.nr.3].

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Mercedes-Benz EQC med reg.nr. [reg.nr.4]

Den Mercedes-Benz EQC med reg.nr. [reg.nr.4], som [person1] i perioden i perioden fra den 1. april 2021 til den 31. marts 2022 har fået stillet til rådighed af selskabet, er første gang indregistreret den 23. oktober 2020.

Selskabet leasede bilen Mercedes-Benz EQC med reg.nr. [reg.nr.4] den 29. marts 2020 i 13 måneder fra [finans1]. Bilen blev den 31. marts 2022 afmeldt.

Landsskatteretten lægger til grund, at beskatningsgrundlaget i indkomstårene 2021-2022 udgør bilens nyvognspris.

Leasingselskabet har den 29. marts 2021 indberettet en nyvognspris på 775.077 kr. og en handelspris på 609.460 kr. Selskabet har anvendt et beskatningsgrundlag på 628.620 kr.

Motorstyrelsen har udtalt, at bilens nyvognspris inkl. ekstraudstyr skønnes til at være 770.937 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund af Motorstyrelsens vurdering fastsat bilens nyvognspris til 770.077 kr. og anvendt dette beløb som beregningsgrundlag for beskatningen.

Selskabets repræsentant har anført, at nyvognsprisen for Mercedes-Benz EQC 400 med reg.nr. [reg.nr.4], i perioden fra den 1. april 2021 til den 31. marts 2022 skal fastsættes til 686.077 kr. Repræsentanten har fremlagt en afgiftsberegning af registreringsafgiften på Mercedes-Benz EQC 400 4Matic årgang 2020 fra leasingselskabet [virksomhed2] A/S, hvorved leasingselskabet har vurderet en nyvognspris til 686.077 kr. og en handelspris til 612.620 kr.

Der er ligeledes fremlagt otte sammenlignelige Mercedes-Benz EQC 400 4Matic årgang 2020 fra Motorregistret, hvor den gennemsnitlige nyvognspris udgør 637.043 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for, hvad leasingselskabets nyvognspris ville have været ved anskaffelse af bilen som ny, jf. SKM2021.308.LSR og SKM2022.325.SKTST.

Landsskatteretten finder, at det af selskabet anvendte beskatningsgrundlag på 628.620 kr., ikke ses at afspejle, hvad en slutbruger skulle have betalt for bilen Mercedes-Benz EQC 400 4Matic årgang 2020. Der er særlig lagt vægt på den oplyste nyvognspris fra Motorstyrelsen på 770.937 kr. Der er endvidere lagt vægt på, at selskabet har anvendt en lavere nyvognspris end den som leasingselskabet har indberettet.

Landsskatteretten finder, at den oplyste pris fra Motorstyrelsen på 770.937 kr. ses at afspejle den reelle pris i handel og vandel for en Mercedes-Benz EQC 400 4Matic årgang 2020, idet der henses til listeprisen for bilen og listen over værdien af bilens ekstraudstyr. Landsskatteretten finder således, at beskatningsgrundlaget skal fastsættes med udgangspunkt i nyvognsprisen, og at Motorstyrelsens vurdering kan lægges til grund, da der ikke foreligger dokumentation for den reelle nyvognspris, herunder hvad leasingselskabets nyvognspris ville have været ved anskaffelse af bilen som ny.

Landsskatteretten finder ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens beløbsmæssige beregning af den skattepligtige værdi af fri bil for bilen Mercedes-Benz EQC med reg.nr. [reg.nr.4].

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Beskatning af fri bil for [person2]

Mercedes-Benz C350e med reg.nr. [reg.nr.2]

Den Mercedes-Benz C350e med reg.nr. [reg.nr.2], som [person2] i perioden fra den 1. januar 2019 til den 25. juni 2021 har fået stillet til rådighed, er første gang indregistreret den 15. juni 2016.

Selskabet har indgået den første leasingaftale den 30. juni 2018 på 13 måneder på Mercedes-Benz C350E med reg.nr. [reg.nr.2] med [finans1], hvor bilen på det tidspunkt var under 3 år. Den næste leasingaftale blev indgået den 26. juli 2019 på 13 måneder, hvor bilen på det tidspunkt var over 3 år. Den sidste leasingaftale blev indgået den 10. august 2020 på 12 måneder, hvorved aftalen den 25. juni 2021 blev afbrudt.

Landsskatteretten lægger til grund, at beskatningsgrundlaget i perioden fra den 1. januar 2019 til den maj 2019 udgør bilens nyvognspris, for juni og juli 2019 udgør 75 % af nyvognsprisen og den efterfølgende periode udgør bilens handelspris, da der den 26. juli 2019 og igen den 10. august 2020 er indgået en ny leasingaftale, hvor bilen på daværende tidspunkt var over 3 år.

Leasingselskabet har den 30. juli 2018 indberettet en nyvognspris på 587.546 kr. og en handelspris på 469.904 kr. Den 26. juli 2019, hvor bilen var over 3 år, blev handelsprisen indberettet med 345.127 kr., og den 10. august 2020 blev handelsprisen indberettet med 301.627 kr.

Selskabet har anvendt et beskatningsgrundlag på 539.000 kr. frem til den 31. juli 2019, 433.993 kr. fra den 1. august 2019 til den 31. juli 2020 og 250.750 kr. fra den 1. august 2020 til den 30. juni 2021.

Motorstyrelsen har udtalt, at bilens nyvognspris inkl. værdi af ekstraudstyr skønnes til at være 823.944 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund af Motorstyrelsens vurdering fastsat bilens nyvognspris til 823.944 kr. og anvendt dette beløb som beregningsgrundlag for beskatningen. Skattestyrelsen har endvidere anvendt de af Motorregistret indberettede handelspriser for perioden august 2019 til august 2020 til 345.127 kr. og september 2020 til maj 2021 til 301.627 kr.

Selskabets repræsentant har anført, at beskatningsgrundlaget for Mercedes-Benz C350e med reg.nr. [reg.nr.2] i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. maj 2019, skal fastsættes til en nyvognspris på 800.497 kr., og 75 % af nyvognsprisen på 800.497 kr. i perioden fra den 1. juni 2019 til den 31. juli 2019, skal fastsættes til 600.373 kr., i henhold til beregning fra et uvildigt leasingselskab. Repræsentanten er enig i de af Skattestyrelsen anvendte handelspriser for efterfølgende leasingperioder.

Repræsentanten har fremlagt en afgiftsberegning af registreringsafgiften på Mercedes-Benz C350E årgang 2016 fra leasingselskabet [virksomhed2] A/S, hvorved leasingselskabet har vurderet en nyvognspris til 800.497 kr. og en handelspris til 327.262 kr.

Der er ligeledes fremlagt to Mercedes-Benz GLC 350e årgang 2016 fra Motorregistret, hvor den gennemsnitlige handelspris udgør 300.791 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for, hvad leasingselskabets nyvognspris ville have været ved anskaffelse af bilen som ny, jf. SKM2021.308.LSR og SKM2022.325.SKTST.

Landsskatteretten finder, at den af leasingselskabet oplyste nyvognspris på 587.546 kr., ikke ses at afspejle, hvad en slutbruger skulle have betalt for bilen Mercedes-Benz C350e årgang 2016. Landsskatteretten finder endvidere, at det af selskabet anvendte beregningsgrundlag på 539.000 kr., som er en lavere nyvognspris end den som leasingselskabet har indberettet, ligeledes uomtvistelig ikke svarer til bilens reelle nyvognspris. Der er særlig lagt vægt på den oplyste nypris fra Motorstyrelsen på 823.944 kr.

Landsskatteretten finder, at den oplyste pris fra Motorstyrelsen på 823.944 kr. ses at afspejle den reelle pris i handel og vandel for en Mercedes-Benz C350e årgang 2016, idet der henses til listeprisen for bilen og listen over værdien af bilens ekstraudstyr. Landsskatteretten finder således, at beskatningsgrundlaget skal fastsættes med udgangspunkt i nyvognsprisen for de første 36 måneder og herefter 75 % af nyvognsprisen indtil der indgås en ny leasingkontrakt, og at Motorstyrelsens vurdering kan lægges til grund, da der ikke foreligger dokumentation for den reelle nyvognspris, herunder hvad leasingselskabets nyvognspris ville have været ved anskaffelse af bilen som ny. Landsskatteretten finder desuden, at der ved indgåelsen af en ny leasingkontrakt den 26. juli 2019 og igen den 10. august 2020, hvor bilen er over 3 år, er handelsprisen, som er gældende.

Landsskatteretten finder ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens beløbsmæssige beregning af den skattepligtige værdi af fri bil for bilen Mercedes-Benz C350e med reg.nr. [reg.nr.2].

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Mercedes-Benz EQC400 med reg.nr. [reg.nr.5]

Den Mercedes-Benz EQC400 med reg.nr. [reg.nr.5], som [person2] i perioden fra den 1. juli 2021 til den 6. juli 2022 har fået stillet til rådighed af selskabet, er første gang indregistreret den 21. oktober 2020.

Landsskatteretten lægger til grund, at beskatningsgrundlaget i indkomstårene 2021-2022 udgør bilens nyvognspris.

Leasingselskabet har den 9. juli 2021 indberettet en nyvognspris på 665.590 kr. og en handelspris på 574.068 kr. Selskabet har anvendt et beskatningsgrundlag på 654.000 kr.

Motorstyrelsen har udtalt, at bilens nyvognspris inkl. ekstraudstyr skønnes til at være 865.540 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund af Motorstyrelsens vurdering fastsat bilens nyvognspris til 865.540 kr., og anvendt dette beløb som beregningsgrundlag for beskatningen.

Selskabets repræsentant har anført, at nyvognsprisen for Mercedes-Benz EQC 400 med reg.nr. [reg.nr.5] i perioden fra den 1. juni 2021 til den 30. juni 2022, skal fastsættes til 743.117 kr. i henhold til beregning fra et uvildigt leasingselskab. Repræsentanten har fremlagt en afgiftsberegning af registreringsafgiften på Mercedes-Benz EQC400 4Matic årgang 2020 fra leasingselskabet [virksomhed2] A/S, hvorved leasingselskabet har vurderet en nypris inkl. udstyr til 743.117 kr. og en handelspris til 612.985 kr. Der er ligeledes fremlagt otte sammenlignelige Mercedes-Benz EQC 400 AMG Edition/Line 4Matic årgang 2020 fra Motorregistret, hvor den gennemsnitlige handelspris udgør 637.408 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for, hvad leasingselskabets nyvognspris ville have været ved anskaffelse af bilen som ny, jf. SKM2021.308.LSR og SKM2022.325.SKTST.

Landsskatteretten finder, at den af leasingselskabet oplyste nyvognspris på 665.590 kr., ikke ses at afspejle, hvad en slutbruger skulle have betalt for bilen Mercedes-Benz EQC400 4Matic årgang 2020. Landsskatteretten finder endvidere, at det af selskabet anvendte beskatningsrundlag på 654.000 kr., som er en lavere nyvognspris end den af leasingselskabet har indberettet, ligeledes uomtvistelig ikke svarer til bilens reelle nyvognspris. Der er herved lagt vægt på den oplyste nyvognspris fra Motorstyrelsen på 865.540 kr.

Landsskatteretten finder, at den oplyste pris fra Motorstyrelsen på 865.540 kr. ses at afspejle den reelle pris i handel og vandel for en Mercedes-Benz EQC400 4Matic årgang 2020, idet der henses til listeprisen for bilen og listen over værdien af bilens ekstraudstyr. Landsskatteretten finder således, at beskatningsgrundlaget skal fastsættes med udgangspunkt i nyvognsprisen, og at Motorstyrelsens vurdering kan lægges til grund, da der ikke foreligger dokumentation for den reelle nyvognspris, herunder hvad leasingselskabets nyvognspris ville have været ved anskaffelse af bilen som ny.

Landsskatteretten finder ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens beløbsmæssige beregning af den skattepligtige værdi af fri bil for bilen Mercedes-Benz EQC400 med reg.nr. [reg.nr.5].

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse i det hele.