Kendelse af 15-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 16-02-2024

Journalnr. 23-0003121

Klagepunkt

Skattestyrelsen s afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatteretten s afgørelse

Indkomstår 2020

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

126.502 kr.

0 kr.

158.128 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

20.000 kr.

0 kr.

25.000 kr.

Indkomstår 2021

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

133.665 kr.

0 kr.

167.081 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

21.132 kr.

0 kr.

26.416 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev stiftet den 1. april 2018.Selskabet er ejet og drevet af [person1], der også er direktør i selskabet. Selskabet er registreret under branchekoden 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse”. Selskabets formål er at drive konsulent og rådgivningsvirksomhed.

Selskabet har ikke været registreret med ansatte i kontrolperioden.

Selskabet har i indkomstårene 2020 og 2021 haft en omsætning på henholdsvis 501.400 kr. og 690.515 kr.

Selskabet har i indkomståret 2020 afholdt personaleudgifter for 18.723,15 kr. I indkomståret 2021 er der afholdt udgifter til arbejdstøj for 9.533 kr. og personaleudgifter for 58.395,32 kr.

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med i alt 301.299 kr. for indkomstårene 2020 og 2021. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af, at fakturaerne fra [virksomhed2] ApS anses for at være fiktive, og at der ikke er leveret en ydelse fra [virksomhed2] ApS, hvor der er afholdt udgifter på 642.706,25 kr. inkl. moms.

[virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed2], er stiftet den 14. juli 2011. [virksomhed2] er registreret under branchekoden 661900 ”Andre hjælpetjenester i forbindelse med finansiel formidling” og bibranchen 783000 ”Anden personaleformidling”. [virksomhed2]’s formål er at drive virksomhed med finansiel rådgivning med tilhørende services og arbejde med fintech og tilhørende services. [virksomhed2] er under konkurs med dekret afsagt den 21. juni 2022.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed2] i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

Januar 2021

2

2

Februar 2021

2

2

Marts 2021

2

2

April 2021

3

3

Maj 2021

2

2

Juni 2021

3

3

Juli 2021

3

3

August 2021

3

3

September 2021

3

3

Oktober 2021

3

3

November 2021

2

2

December 2021

2

2

[virksomhed2] har ikke været registreret med ansatte i 2020.

Der er fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed2] til selskabet, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

10.08.2020

137

14.790,00 kr.

3.697,50 kr.

18.487,50 kr.

10.08.2020

138

17.045,00 kr.

4.261,25 kr.

21.306,25 kr.

10.08.2020

139

11.030,00 kr.

2.757,50 kr.

13.787,50 kr.

10.08.2020

140

11.480,00 kr.

2.870,00 kr.

14.350,00 kr.

01.09.2020

172

11.990,00 kr.

2.997,50 kr.

14.987,50 kr.

01.09.2020

173

13.155,00 kr.

3.288,75 kr.

16.443,75 kr.

01.09.2020

174

11.930,00 kr.

2.982,50 kr.

14.912,50 kr.

22.10.2020

236

9.785,00 kr.

2.446,25 kr.

12.231,25 kr.

22.10.2020

237

11.990,00 kr.

2.997,50 kr.

14.987,50 kr.

22.10.2020

238

13.965,00 kr.

3.491,25 kr.

17.456,25 kr.

22.10.2020

239

13.795,00 kr.

3.448,75 kr.

17.243,75 kr.

09.11.2020

257

12.475,00 kr.

3.118,75 kr.

15.593,75 kr.

09.11.2020

258

11.070,00 kr.

2.767,50 kr.

13.837,50 kr.

09.11.2020

259

10.525,00 kr.

2.631,25 kr.

13.156,25 kr.

08.12.2020

267

10.145,00 kr.

2.536,25 kr.

12.681,25 kr.

08.12.2020

268

10.355,00 kr.

2.588,75 kr.

12.943,75 kr.

08.12.2020

269

11.990,00 kr.

2.997,50 kr.

14.987,50 kr.

30.12.2020

307

12.815,00 kr.

3.203,75 kr.

16.018,75 kr.

30.12.2020

308

15.710,00 kr.

3.927,50 kr.

19.637,50 kr.

30.12.2020

309

13.965,00 kr.

3.491,25 kr.

17.456,25 kr.

02.02.2021

355

10.540,00 kr.

2.635,00 kr.

13.175,00 kr.

02.02.2021

356

13.895,00 kr.

3.473,75 kr.

17.368,75 kr.

02.02.2021

357

16.275,00 kr.

4.068,75 kr.

20.343,75 kr.

02.02.2021

358

17.675,00 kr.

4.418,75 kr.

22.093,75 kr.

03.02.2021

422

12.535,00 kr.

3.133,75 kr.

15.668,75 kr.

05.04.2021

423

14.170,00 kr.

3.542,50 kr.

17.712,50 kr.

05.04.2021

424

12.620,00 kr.

3.155,00 kr.

15.775,00 kr.

05.04.2021

425

15.495,00 kr.

3.873,75 kr.

19.368,75 kr.

05.04.2021

426

14.715,00 kr.

3.678,75 kr.

18.393,75 kr.

05.04.2021

427

12.025,00 kr.

3.006,25 kr.

15.031,25 kr.

05.04.2021

428

5.580,00 kr.

1.395,00 kr.

6.975,00 kr.

05.05.2021

477

11.290,00 kr.

2.822,50 kr.

14.112,50 kr.

05.05.2021

478

14.950,00 kr.

3.737,50 kr.

18.687,50 kr.

05.05.2021

479

11.990,00 kr.

2.997,50 kr.

14.987,50 kr.

29.05.2021

507

7.155,00 kr.

1.788,75 kr.

8.943,75 kr.

29.05.2021

508

11.255,00 kr.

2.813,75 kr.

14.068,75 kr.

29.05.2021

509

13.625,00 kr.

3.406,25 kr.

17.031,25 kr.

29.05.2021

510

13.315,00 kr.

3.328,75 kr.

16.643,75 kr.

01.07.2021

565

8.175,00 kr.

2.043,75 kr.

10.218,75 kr.

01.07.2021

566

11.445,00 kr.

2.861,25 kr.

14.306,25 kr.

01.07.2021

567

8.850,00 kr.

2.212,50 kr.

11.062,50 kr.

01.07.2021

568

6.585,00 kr.

1.646,25 kr.

8.231,25 kr.

Total

514.165,00 kr.

128.541,25 kr.

642.706,25 kr.

Af fakturaerne fremgår, at de vedrører ”helhedsorienteret mentor med tolk”, ”hjælp til praktik etablering” og ”sekretærbistand”. Af fakturaerne fremgår desuden timeantal, enhedspris og dato. For ”helhedsorienteret mentor med tolk” og ”sekretærbistand” er timeprisen henholdsvis 545 kr. og 225 kr. For praktiketablering er prisen på fakturanr. 137, 138 og 173 2.800 kr. For praktiketablering er prisen i fakturanr. 238, 239, 258, 259, 267, 307 og 309 2.895 kr. For praktiketablering er prisen i fakturanr. 355, 356, 357, 358, 425, 478, 510 og 568 4.595 kr. Det fremgår ikke af fakturaerne, hvor arbejdet er udført eller hvilke personer, der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] har udstedt fakturaer for 56.000.000 kr. og har angivet 138.360 kr. i salgsmoms. Det er yderligere oplyst, at [virksomhed2] har lavet væsentlige fejlfaktureringer, der ikke er forsøgt korrigeret ved udstedelse af nye fakturaer og kreditnotaer. Samtidig er der udstedt fakturaer, der efterfølgende er krediteret ved kreditnota og samtidig er afregnet til bankkonto. Endelig har Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed2] har uploadet udgiftsbilag til en fiktiv underleverandør for 13.500.000 kr., der ikke er afregnet i [virksomhed2]’s bankkonto.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] i 2021 har indberettet A-indkomst for 662.066 til tre personer.

Skattestyrelsen har oplyst, at størstedelen af indbetalingerne overføres videre til udlandet.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at selskabet er indeholdelsespligtig af 80 procent af det samlede beløb inkl. moms af fakturaer udstedt af underleverandøren [virksomhed2], idet udgifterne anses at være afholdt til aflønning af sort arbejdskraft. Selskabet er pålagt hæftelse for A-skat med i alt 260.167 kr. og for AM-bidrag med i alt 41.132 kr. i indkomstårene 2020 og 2021.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”2. A-skat og am-bidrag

[...]

2.4. Skattestyrelsens endelige afgørelse

[virksomhed1] ApS har i alt afregnet 514.165 kr. ekskl. moms til [virksomhed2] ApS, som af Skattestyrelsen anses for fiktiv. Der er afregnet henholdsvis 250.005 kr. ekskl. moms i 2020 og 264.160 kr. ekskl. moms i 2021.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at betalingerne til [virksomhed2] ApS dækker over videreførelse af beløb, som i sidste ende bliver tilbagebetalt til selskabet, således at [virksomhed1] ApS kan få et uretmæssigt moms- og skattefradrag. Det er samtidig Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed1] ApS har anvendt tilbagebetalte beløb til aflønning af en for Skattestyrelsens ukendt personkreds uden indeholdelse af A-skat og am-bidrag. Hertil skal det ligeledes bemærkes, at selskabet ifølge selskabets bogføring har haft en del personaleudgifter, hvilket underbygger Skattestyrelsens opfattelse af, at selskabet har haft ansatte.

[virksomhed1] ApS har således ikke indeholdt A-skat i udbetalt løn, jf. kildeskattelovens § 46, stk. 1. Det er Skattestyrelsens opfattelse, henset til ovenstående, at [virksomhed1] ApS har udvist forsømmelighed, og derfor, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, hæfter for manglende A-skat. Selskabet hæfter også for manglende indeholdelse af am-bidrag, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1. Ifølge kildeskattelovens § 48, stk. 8, skal A-skat beregnes med 55 %.

Henset hertil opgør Skattestyrelsen manglende A-skat og am-bidrag skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2 og lægger betalinger, der er foretaget til [virksomhed2] ApS til grund.

Da der er tale om en betaling til en ekstern beløbsmodtager, anser Skattestyrelsen der for at være sket reduktion af det beløb, der er gået retur til selskabet til brug for betaling af sorte lønninger.

Skattestyrelsen har ved opgørelsen af A-skat og am-bidrag således taget udgangspunkt i de af selskabet foretagne betalinger til [virksomhed2] ApS og skønsmæssigt fratrukket 20 % af disse, hvorfor at der beregnes A-skat og am-bidrag for det resterende beløb på 80 %, da det er Skattestyrelsens opfattelse, at det er dette beløb, der er gået til aflønning af sort arbejdskraft.

Betalinger til [virksomhed2] ApS

2020

Afregnet beløb

Afregnet beløb – 20 %

Betaling foretaget til [virksomhed2] ApS, udspecificeret i bilag 6.

312.506,25

250.005

Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag

250.005

Beregnet am-bidrag

250.005

* 8 %

20.000

250.005

-20.000

Beregnet A-skat 55 %

230.005

* 55 %

126.502

Efterbetaling A-skat og am-bidrag i alt

146.502

Betalinger til [virksomhed2] ApS

2021

Afregnet beløb

Afregnet beløb – 20 %

Betaling foretaget til [virksomhed2] ApS, udspecificeret i bilag 6.

330.200

264.160

Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag

264.160

Beregnet am-bidrag

264.160

* 8 %

21.132

264.160

21.132

Beregnet A-skat 55 %

243.028

* 55 %

133.665

Efterbetaling A-skat og am-bidrag i alt

154.797

Skattestyrelsen efteropkræver således 146.502 kr. i 2020 og 154.797 kr. i 2021 i A-skat og am-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1.

A-skat og am-bidrag fordeles over kontrolperioden i henhold til betaling af den pågældende underleverandør.”

Skattestyrelsen er den 20. november 2023 kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens indstilling, som indstiller den påklagede afgørelse for ændret, således at forhøjelsen af A-skat og AM-bidrag skærpes. Skattestyrelsen er ligeledes enig i, at klager ikke har løftet den skærpet bevisbyrde for, at den omhandlede underleverandør har leveret momsbelagte ydelser til klager.

Faktuelle forhold

Klager er stiftet den 1. april 2018 af selskabet [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...3], der har [person1] som reel og ultimativ ejer, som ligeledes er registreret som direktør hos klager. [virksomhed3] ApS er fra den 25. april 2019 fusioneret med klager, hvorefter klager er det fortsættende selskab.

Klager er registreret med branchekoden: ’702200 Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse’ og har til formål at drive konsulent og rådgivningsvirksomhed og hermed beslægtet virksomhed.

Klager har i den påklagede periode modtaget 42 fakturaer udstedt af selskabet [virksomhed2] Ap, CVR-nr. [...2] (tidligere [virksomhed4] ApS. Klager har taget fradrag for købsmomsen af de udstedte fakturaer.

...

A-skat og AM-bidrag

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse, som konsekvens af ovenstående, lagt til grund, at arbejdet i henhold til de udstedte fakturaer i stedet må anses for værende udført af en ukendt kreds af personer og har anset klagers overførsler for at dække over udbetaling af sort løn. Skattestyrelsen har herefter pålagt klager efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med samlet 301.299 kr. for indkomstårene 2020 og 2021 på baggrund af klagers overførsler til underleverandøren [virksomhed2] ApS.

Da klager ikke i forbindelse med klagesagen har fremsendt yderligere materiale til understøttelse af, at der er realitet bag de fremlagte fakturakopier, så er det fortsat Skattestyrelsens vurdering, at underleverandøren ikke har leveret de ydelser, der fremgår af fakturaerne. Henset til, at klager ikke selv har været registeret med ansatte i den påklagede periode, men har haft en omsætning på henholdsvis 501.400 kr. i 2020 og 690.515 kr. i 2021, anser Skattestyrelsen klager for at havde anvendt uregistreret arbejdskraft til at oppebære omsætningen.

Det er dermed således fortsat Skattestyrelsens vurdering, at de afholdte udgifter til underleverandøren er afholdt for at dække over udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft, og at klager er indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag heraf.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at der ikke foreligger en sådan uklarhed om klagers indeholdelsespligt, hvorved klager kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1. Hertil bemærkes, at det fremgår af klager bogføring, at der er afholdt udgifter til arbejdstøj og øvrige personaleudgifter, hvilket underbygger, at klager har haft ansatte.

Skattestyrelsen finder således, at det måtte havde stået klart for klager, at der var tale om arbejde af en karakter, hvor der skal indeholdes kildeskat og arbejdsmarkedsbidrag, hvorfor klager har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, uanset at klager ikke har haft registrerede ansatte i den påklagede periode.

Klager hæfter således for manglende indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de pågældende underleverandører i den påklagede periode. Der henvises i den forbindelse til SKM2017.117.ØL. Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte det skyldige beløb skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der er ikke oplysninger om, at klager har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag

Yderligere forhøjelse

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse anvendt fakturaernes nettobeløb som beregningsgrundlag til at opgøre virksomhedens yderligere indeholdelsespligtige A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

I Landsskatterettens afgørelse af 3. marts 2023 med sagsnr. 20-0074493 har Landsskatteretten anvendt fakturaernes bruttobeløb som beregningsgrundlag for indeholdelsespligten. I afgørelsen udtalte Landsskatteretten, ”at den skønsmæssige opgørelse af beregningsgrundlaget for det indeholdelsespligtige beløb burde have taget udgangspunkt i de faktiske betalte fakturabeløb. Ved skønnet burde der således have været anvendt fakturaernes bruttobeløb, da det er den samlede udgift, som anses for anvendt til sort løn.”

Skattestyresen kan herefter tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling om at forhøje efterbetalingen af virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og arbejdsmarkedsbidrag som følge af, at det er fakturaernes bruttobeløb, der bliver anvendt som beregningsgrundlag for det indeholdelsespligtige beløb.”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at selskabets A-skat og AM-bidrag skal nedsættes med i alt 260.167 kr. og 41.132 kr. for indkomstårene 2020 og 2021.

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført følgende:

”Klagen vedrører punkt 1 (moms), punkt 2 (A-skat og am-bidrag). Punkt 3, 4 og 5 indklages ikke, hvorfor Klager accepterer den af Skattestyrelsen trufne afgørelse på disse punkter.

Klager vender tilbage med fyldestgørende indlæg i sagen efter at have modtaget den relevante aktindsigt. Jeg forbeholder mig retten til at præcisere og fremkomme med yderligere bemærkninger, faktum og påstande.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har pålagt selskabet efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag med i alt 260.167 kr. og 41.132 kr. for indkomstårene 2020 og 2021 på baggrund af selskabets overførsler til underleverandøren [virksomhed2].

Retsregler

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 dagældende lov nr. 471 af 12. juni 2009, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 pct. af grundlaget.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Landsskatterettens bemærkninger

Skattestyrelsen har den 28. september 2022 truffet afgørelse om, at der ikke kan godkendes momsmæssigt fradrag for udgifter til underleverandøren [virksomhed2], idet selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra underleverandøren til selskabet, herunder at fakturaerne er uden realitet og er fiktive. Som konsekvens har Skattestyrelsen lagt til grund, at arbejdet i henhold til de udstedte fakturaer i stedet må anses for udført af en ukendt kreds af personer og har anset selskabets overførsler for at dække over udbetaling af sort løn.

Landsskatteretten har i sammenholdt momssag med sagsnummer [sag1] stadfæstet den nævnte afgørelse, for så vidt angår nægtelse af fradrag for købsmoms af udgifter til [virksomhed2]. Retten har anset fakturaerne fra denne underleverandør for at være fiktive og uden realitet og har derfor truffet afgørelse om ikke at godkende fradrag for købsmoms for selskabets bogførte udgifter hertil.

Henset til, at [virksomhed2], jf. ovennævnte afgørelse, ikke har leveret de ydelser, der fremgår af fakturaerne, samt henset til, at selskabet ikke selv har været registeret med ansatte i den påklagede periode, men har haft en omsætning på henholdsvis 501.400 kr. i 2020 og 690.515 kr. i 2021, finder Landsskatteretten, at selskabet har anvendt uregistreret arbejdskraft til at oppebære omsætningen. Dermed finder Landsskatteretten, at selskabets udgifter til underleverandøren [virksomhed2] er afholdt for at dække over udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft, og at selskabet er indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag heraf.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet findes at have udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, uanset at selskabet ikke har haft registrerede ansatte i de to indkomstår. Der er henset til, at det fremgår af selskabets saldobalance, at der er afholdt udgifter til arbejdstøj og øvrige personaleudgifter. Det må på denne baggrund have stået klart for selskabet, at der var tale om arbejde af en karakter, hvor der skal indeholdes kildeskat og arbejdsmarkedsbidrag. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra [virksomhed2] i indkomstårene 2020 og 2021. Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØL.

Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af selskabets lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har taget udgangspunkt i 80 % af fakturaernes bruttobeløb med henvisning til, at der er sket reduktion i det beløb, der er gået retur til selskabet til brug for sorte lønninger. Ved en skønsmæssig ansættelse af det indeholdelsespligtige beløb skal ansættelsen foretages så virkelighedsnært som muligt. I gennemførelsen af myndighedernes pligtmæssige skøn skal inddrages alle relevante saglige hensyn.

Landsskatteretten har i den sammenholdte momssag anset fakturaerne fra [virksomhed2] for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag. Retten finder derfor, at fakturabeløbet i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb uden reduktion.

Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af A-skat og AM-bidrag således:

Beregningsgrundlag

642.706 kr.

AM-bidrag (8 % af 642.706,25)

51.416 kr.

A-skat (55 % af 642.706,25 - 51.416,5)

325.209 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt

376.625 kr.

Landsskatteretten forhøjer som følge heraf selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til henholdsvis 325.209 kr. og 51.416 kr. for indkomstårene 2020 og 2021, jf. herved skatteforvaltningslovens § 45, stk. 1, hvoraf fremgår, at Landsskatteretten uanset klagens formulering, kan foretage afledte ændringer.

Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse.