Kendelse af 20-11-2023 - indlagt i TaxCons database den 15-12-2023

Journalnr. 22-0104309

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomstår 2017

Værdi af fri bil

132.290 kr.

0 kr.

132.290 kr.

Indkomstår 2018

Værdi af fri bil

260.230 kr.

0 kr.

135.533 kr.

Indkomstår 2019

Værdi af fri bil

269.020 kr.

0 kr.

153.251 kr.

Indkomstår 2020

Værdi af fri bil

82.395 kr.

0 kr.

36.591 kr.

Indkomstår 2021

Værdi af fri bil

333.321 kr.

0 kr.

225.347 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren ejer 100 % af anparterne i selskabet [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1] (efterfølgende selskabet) gennem sit 100 % ejerskab af [virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...2]. Klageren er den eneste ansatte i selskabet. Selskabets navn var [virksomhed3] ApS i perioden 27. november 2013 til 7. maj 2019.

Selskabet handler med personbiler, varebiler og minibusser. Selskabets formål er at drive kombineret kontoradministration for andre virksomheder på honorar eller kontraktbasis samt drift af ejendom beliggende på [adresse1] i [by1].

Reg. Nr

Bilmærke/model

1. reg.

Tilgang

Afgang

Ejer/leaset

[reg.nr.1]

BMW 4-serie

17.12.2014

24.07.2017

11.06.2018

Leaset af [finans1] A/S

[reg.nr.2]

BMW 550 D XDRIVE

27.09.2012

11.08.2017

20.04.2018

Leaset af [finans1] A/S

[reg.nr.3]

MASERATI GRANTURISMO

17.06.2009

26.04.2018

12.06.2018

Leaset af [finans2]

[reg.nr.4]

LAND ROVER RANGE ROVER

SPORT

27.02.2014

14.06.2018

17.07.2019

Leaset af [finans2]

[reg.nr.5]

MERCEDES-BENZ E-Klasse

30.10.2018

30.10.2018

25.06.2019

Leaset af [finans3]

[reg.nr.6]

MERCEDES-BENZ E-Klasse

21.05.2019

21.05.2019

25.11.2019

Leaset af [finans3]

[reg.nr.7]

PORSCHE Cayenne S

14.12.2010

02.06.2020

30.06.2021

Leaset af [finans4]

[reg.nr.8]

MERCEDES-BENZ GL 63 AMG

19.12.2014

21.12.2020

-

Leaset af [finans4]

[reg.nr.9]

PORSCHE Cayenne S

14.12.2010

30.06.2021

30.06.2022

Leaset af [finans4]

Selskabet har i perioden 2017 til 2021 haft følgende leasede biler indregistreret på hvide plader:

BMW 4-serie, reg.nr. [reg.nr.1]

Bilen blev førstegangsregistreret den 17. december 2014. Selskabet har i perioden 24. juli 2017 til 11. juni 2018 haft bilen indregistreret. [finans1] har til Motorstyrelsen oplyst, at bilens nyvognspris den 17. december 2014 udgjorde 589.061 kr.

Skattestyrelsen har indhentet kontroloplysninger fra Politiet og [parkeringsselskab], hvor det ses, at klageren har indløst parkeringslicens for bilen i [by2]s Kommune i perioden den 8. august 2017 til 13. september 2017.

Repræsentanten har oplyst, at bilen har været til salg som leasing eller køb i hele perioden. Han har hertil fremlagt henvendelser fra potentielle kunder på [...dk].

Repræsentanten har derudover fremlagt et lånedokument dateret den 26. april 2018, hvor det fremgår at bilen har været udlånt i en måned til [person1].

Repræsentanten har endvidere oplyst, at bilen herefter blev solgt i byttehandel til en privatperson, som indfriede restgælden på 235.000 kr. hos leasingselskabet den 4. juni 2018. Det fremgår af den fremlagte mailkorrespondance, at bilen blev byttet med en Audi A5 2,0 tfsi man., som har kørt 172.000 km. Det fremgår herudover, hvem ejeren af Audi’en er, at begge biler er gældfrie samt at BMW’en indfries på vedlagte betalingsadvis til [finans1].

BMW 550 D Xdrive, reg.nr. [reg.nr.2]

Bilen blev førstegangsregistreret den 27. september 2012. Selskabet har i perioden 11. august 2017 til 20. april 2018 haft bilen indregistreret. [finans1] har til Motorstyrelsen oplyst, at bilens handelspris den 11. august 2017 udgjorde 697.086 kr.

Skattestyrelsen har indhentet kontroloplysninger fra Politiet og [parkeringsselskab], hvor det ses, at klageren har indløst parkeringslicens for bilen i [by2]s Kommune i perioden den 14. september 2017 til 27. marts 2018.

Repræsentanten har oplyst, at selskabet har forsøgt at foretage et debitorskifte af leasingkontrakten på bilen, men de potentielle nye debitorer kunne ikke kreditgodkendes af [finans1] leasing. Repræsentanten har hertil fremlagt mailkorrespondance med en leasingkonsulent, hvor leasingkonsulenten ikke kreditgodkender debitorerne. Repræsentanten har derudover fremlagt en mailkorrespondance og en leasingaftale, hvor der skete et debitorskifte med virkning fra 1. maj 2018.

Maserati Granturismo, reg.nr. [reg.nr.3]

Bilen blev førstegangsregistreret den 17. juni 2009. Selskabet har i perioden 26. april 2018 til 12. juni 2018 haft bilen indregistreret. [finans2] har til Motorstyrelsen oplyst, at bilens handelspris den 26. april 2018 udgjorde 754.751 kr.

Skattestyrelsen har indhentet kontroloplysninger fra Politiet og [parkeringsselskab], hvor det ses, at klageren har indløst parkeringslicens for bilen i [by2]s Kommune i perioden den 30. april 2018 til 29. april 2019.

Repræsentanten har oplyst, at Skattestyrelsens bemærkning om, at der har været betalt parkeringslicens i perioden 30. april 2018 til 29. april 2019, ikke vedrører nærværende sag, idet bilen har været indregistreret i selskabet til den 12. juni 2018.

Det fremgår, af den af repræsentanten fremsendte købsaftale, at selskabet købte bilen i Tyskland den 16. april 2018. Af købsaftalen fremgår, hvem køber og sælger er, købsprisen, sælgerens underskrift samt oplysninger om køretøjet, herunder bl.a. mærke, type og årgang. Det fremgår af den indsendte faktura, at bilen herefter blev solgt til [virksomhed4] den 25. april 2018 til 280.000 kr. Af fakturaen fremgår oplysninger såsom pris, dato, beskrivelse af køretøjet og moms.Derefter blev bilen tilbageleaset til selskabet med henblik på videreformidling. Af den fremlagte mailkorrespondance og debitorskifte leasingaftale fremgår det at der blev bevilliget et debitorskifte den 4. juni 2018. Leasingaftalen om debitorskifte gennem [finans2] er adresseret til [virksomhed5] ApS. Leasingaftalen indeholder oplysninger om køretøjet og krav til leasingtager, herunder underskrift, billede-ID, registreringsattest og NETS tilmeldingsblanket.

Land Rover Range Rover, reg.nr. [reg.nr.4]

Bilen blev førstegangsregistreret den 27. februar 2014. Selskabet har i perioden 14. juni 2018 til 17. juli 2019 haft bilen indregistreret. [finans2] har til Motorstyrelsen oplyst, at bilens handelspris den 14. juni 2018 udgjorde 880.103 kr.

Repræsentanten har oplyst, at bilen har været udlejet i hele perioden, og derfor ikke været stillet til rådighed for selskabets hovedanpartshaver. Han har hertil fremlagt en lejekontrakt med [virksomhed6] ApS for perioden 14. juni 2018 til 31. august 2018. Det fremgår af lejekontrakten med [virksomhed6] ApS, at [person2] vil leje bilen fra 1. september 2018, hvis bilen ikke bliver videreformidlet. Repræsentanten har herudover fremlagt en lejekontrakt med direktøren [person2], hvor det fremgår, at direktøren vil leje bilen fra 1. september 2018. Der er ikke anført en slutdato for lejeperioden, ligesom at kontrakten ikke er dateret. Repræsentanten har endvidere fremlagt de månedlige fakturaer for opkrævning af lejeindtægten fra [person2]. Fakturaerne er adresseret til direktøren med opkrævning af det aftalte beløb på 10.500 kr. om måneden. Der er fremsendt fakturaer for august til september og november til december 2018 samt for januar til maj og juli 2019.

Repræsentanten har derudover fremlagt et brev dateret 28. maj 2019 fra [politiet], hvor det fremgår at det automatiske trafikkontroludstyr har fotograferet bilen og føreren af bilen for overtrædelse af færdselsloven. Repræsentanten har oplyst, at [person2] den 13. maj 2019 var føreren af bilen.

Repræsentanten har herudover fremlagt en leasingaftale, hvor det fremgår at der er sket et debitorskifte den 16. juli 2019. Leasingaftalen indeholder bl.a. oplysninger om, leasingtager og leasinggiver, køretøjet, leasingperiode, leasingydelsen, afviklingsvilkår, forsikring, kørsel og kautionist.

Mercedes Benz E-klasse, reg.nr. [reg.nr.5]

Bilen blev førstegangsregistreret den 30. oktober 2018. Selskabet har i perioden 30. oktober 2018 til 25. juni 2019 haft bilen indregistreret. [finans3] har til Motorstyrelsen oplyst, at bilens nyvognspris den 30. oktober 2018 udgjorde 544.080 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at bilen har holdt ulovligt parkeret på en Taxa holdeplads ved [adresse2], [by1].

Repræsentanten har oplyst, at der ikke har været betalt parkeringslicens for bilen i [by2]s Kommune i perioden.

Repræsentanten har samtidig oplyst, at bilen blev forsøgt videreformidlet, men da dette ikke lykkedes klageren, blev bilen tilbageleveret. Der er hertil ikke fremlagt nogen dokumentation.

Mercedes Benz E-klasse, reg.nr. [reg.nr.6]

Bilen blev førstegangsregistreret den 21. maj 2019. Selskabet har i perioden 21. maj 2019 til 25. november 2019 haft bilen indregistreret. [finans3] har til Motorstyrelsen oplyst, at bilens nyvognspris den 21. maj 2019 udgjorde 687.135 kr.

Repræsentanten har oplyst, at der ikke har været betalt parkeringslicens for bilen i [by2] i perioden.

Repræsentanten har oplyst, at bilen blev forsøgt videreformidlet, men dette lykkedes ikke. Repræsentanten har hertil bemærket, at klageren fik frakendt førerretten den 5. august 2019, hvorved bilen ikke været stillet til rådighed for klageren.

Porsche Cayenne S, reg.nr. [reg.nr.7]/[reg.nr.9]

Bilen blev førstegangsregistreret den 14. december 2010. Selskabet har i perioden 2. juni 2020 til 30. juni 2021 haft bilen indregistreret med reg.nr. [reg.nr.7]. [finans4] har til Motorstyrelsen oplyst, at bilens handelspris den 02. juni 2020 udgjorde 414.500 kr. Selskabet har i perioden 30. juni 2021 til 30. juni 2022 haft bilen indregistreret med reg.nr. [reg.nr.9]. [finans4] har til Motorstyrelsen oplyst, at bilens handelspris den 30. juni 2021 udgjorde 360.820 kr. Bilen var over 3 år gammel på anskaffelsestidspunktet.

Skattestyrelsen har oplyst, at klageren, som var føreren af bilen, den 14. august 2020 blev stoppet af politiet i fartkontrol.

Repræsentanten har oplyst, at bilen i perioden 2. juni 2020 til 1. august 2020 var til salg i selskabet, og at bilen i perioden 1. august 2020 til 30. juni 2021 var udlejet til [virksomhed7] ApS. Der er hertil fremlagt en lejeaftale med [virksomhed7] ApS samt en opgørelse over betalinger til [virksomhed7] ApS fra september 2020 til marts 2021. Derudover har klageren den 4. juni 2021 via mail videresendt en fartbøde til [person3] fra [virksomhed7] ApS. Fartbøden er fra 31. maj 2021.

Der er herudover fremlagt en finansiel leasingaftale for perioden 3. juni 2020 til 30. juni 2021. Bilen fik herefter ny registreringsnummer, og derfor blev der udarbejdet en ny leasingaftale med [virksomhed7] ApS for perioden 1. juli 2021 til 30. juni 2022. Selskabet har udarbejdet en opgørelse over udstående med [virksomhed7] ApS for perioden 1. juli 2021 til 30. juni 2022. Af opgørelsen fremgår der oplysninger om den aftalte leasingydelse for perioden, hvilke måneder [virksomhed7] ApS har indbetalt leasingydelsen samt oplysninger om beløbsstørrelse på den manglende indbetaling.

Repræsentanten har oplyst, at selskabet efter leasingperioden med [virksomhed7] ApS har solgt bilen til eksport. Der er fremlagt en betalingadvis af indfrielsen fra [finans4] på 80.000 kr., en regning på salg af bilen til [virksomhed8] ApS samt en regning på differencen mellem indfrielsen og videresalg af bilen til selskabet.

Mercedes Benz GL 63 amg, reg.nr. [reg.nr.8]

Bilen blev førstegangsregistreret den 19. december 2014. Selskabet har i perioden 21. december 2020 til 2. november 2022 haft bilen indregistreret. [finans4] har til Motorstyrelsen oplyst, at bilens handelspris den 21. december 2020 udgjorde 942.257 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at klagerens ægtefælle har betalt parkeringslicens for bilen i [by2]s Kommune for perioden 14. januar 2020 til 13. januar 2021 og i perioden 5. februar 2021 til 4. februar 2022. Skattestyrelsen har derudover oplyst, at bilen har holdt ulovligt parkeret på adressen [adresse3], [by2] samt at bilen blev stoppet af politiet på [...]motorvejen.

Repræsentanten har oplyst, at bilen blev indkøbt til udlejning eller debitorskifte, men at der ikke var den forventede interesse.

Repræsentanten har endvidere oplyst, at bilen blev udlejet 1. februar 2022 til [person4], og derefter købt af lejeren den 2. november 2022. Der er hertil fremlagt en lejeaftale og en faktura af købet.

Øvrige faktiske oplysninger vedrørende klageren og selskabet

Klageren har haft følgende folkeregisteradresse i indkomstårene 2017-2021:

[adresse3], st. th, [by2]: 30. Maj 2021 –
[adresse4], [by1]: 1. august 2018 – 30. maj 2021
[adresse5], 4. th, [by2]: 1. juni 2018 – 1. august 2018
[adresse6], 5. tv, [by2]: 12. september 2017 – 1. juni 2018
[adresse7], 2.tv, [by2]: 1. januar 2017 – 12. september 2017
[adresse8], 3. tv, [by2]: 30. april 2016 – 1. januar 2017

Klageren og selskabet har i perioden 7. maj 2019 til 30. maj 2021 haft identisk adresse på [adresse4], [by1].

Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger, at han har haft følgende registreret biler:

Audi Q7, reg.nr. [reg.nr.10]: 14. juli 2015 til 28. juli 2017
Mercedes Benz Gl 320, reg.nr. [reg.nr.11]: 29. december 2016 til 15. juni 2017
Audi RS6 Avant, reg.nr. [reg.nr.12]: 3. august 2017 til 15. august 2017

Hverken klageren eller hans ægtefælle har haft registreret en bil efterfølgende. Klageren fik frakendt sit kørekort i tre år fra den 5. august 2019. Repræsentanten har oplyst, at klageren blev overfaldet og diagnoseret med kronisk posttraumatisk hovedpine, og har derfor ikke generhvervet et nyt kørekort.

Klageren har fremlagt en faktura for leasing af en Audi A6 for perioden 2. juli 2020 til 1. december 2020 samt en faktura for leasing af en Audi A6 for perioden 1. januar 2021 til 24. marts 2021. Repræsentanten har oplyst, at klageren har leaset en Audi A6 til sin kone i de nævnte perioder.

Skattestyrelsen har fremført, at klageren har haft en sort og en hvid bil i sin garage på adressen [adresse4], [by1]. Dette fremgår af et luftfoto taget den 18. april 2019. Det fremgår ikke tydeligt af luftfotoet, hvilke biler, der holder parkeret i garagen.

Repræsentanten har oplyst, at dette luftfoto ikke kan anvendes til at underbygge, at selskabets køretøjer har været parkeret på klagerens hjemmeadresse, da der ikke er sammenfald i datoerne med perioden klageren og selskabet har haft samme adresse fra 7. maj 2019 til 30. maj 2021.

Repræsentanten har herudover oplyst, at klageren har haft bopæl og arbejde i [by2] siden 19. februar 2016. Det hus, hvor klageren har folkeregisteradresse, har stået tomt og blev købt som en privat investering i 2014. Repræsentanten har endvidere oplyst, at klageren har haft midlertidig adresse i [by1] fra 1. august 2018 til 30. maj 2021, og at han i den periode har haft fast bopæl i [by2] med sin kone og deres fælles børn. Repræsentanten har hertil fremlagt en erklæring fra klagerens ægtefælle, hvoraf det fremgår, at hun erklærer, at de har haft bopæl sammen på [adresse5], 4. th og derefter på [adresse3], st. th fra 2018 samt en registerindsigt, hvor det fremgår, at klageren har haft bopæl på [adresse5], 4. th fra 1. juni 2018 til 1. august 2018 og på [adresse3], st. th fra den 30. maj 2021.

Som dokumentation på, at klageren ikke har boet på adressen [adresse4], [by1] sammen med sin familie har repræsentanten fremlagt årsoversigter af forbruget på el og vand for indkomstårene 2018-2021. Årsoversigterne er adresseret til klageren på [adresse3], st. th.

Følgende fremgår af årsoversigterne:

Indkomstår

El

Vand

2018

4479 KWH

27,71 m3

2019

2618 KWH

18,28 m3

2020

9181 KWH

64,41 m3

2021

9575 KWH

32,78 m3

Det fremgår bl.a. af årsoversigterne, at vandforbruget har været højere i månederne marts til og med november 2020, og at elforbruget har været højt i januar 2018, april 2020 til og med juli 2020 og oktober 2020 til og med marts 2021.

Repræsentanten har i den forbindelse endvidere oplyst, at der i indkomståret 2020 var et højt vandforbrug grundet en vandskade, som klageren anmeldte til Købstædernes forsikring den 18. juni 2020. I forbindelse hermed har repræsentanten fremsendt udskrift af skadesanmeldelsen, hvoraf det fremgår, at der er tale om en rørskade under køkkenøen på adressen [adresse4], [by1].

Skattestyrelsen har i deres supplerende udtalelse af den 8. marts 2023 udtalt, at de finder det dokumenteret, at klageren ikke har haft rådighed over følgende biler:

Reg.nr. [reg.nr.1] BMW 4-serie i perioden 24. juni 2018 til 24. juli 2018
Reg.nr. [reg.nr.4] Land Rover Range Rover i perioden 14. juni 2018 til 17. juli 2019
Reg.nr. Porsche Cayenne S i perioden 1. september 2020 til 31. december 2021

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 1.077.256 kr. vedrørende værdi af fri bil for indkomstårene 2017-2021.

Forhøjelsen er foretaget med følgende begrundelse:

”(...)

1.4Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

En hovedanpartshaver defineres i overensstemmelse med aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 1 som ejer af hovedaktionæraktier. Som hovedaktionæraktier anses aktier eller anparter, der ejes af den skattepligtige, på noget tidspunkt inden for de seneste fem år.

Aktionærer, som ejer eller har ejet 25 pct. eller mere af aktiekapitalen eller råder eller har rådet over mere end 50 pct. af stemmeværdien, er hovedaktionærer.

Du ejer 100 % af aktierne i selskabet, og du betragtes derfor efter ovenstående som hovedaktionær.

Når en hovedaktionær har råderet over en firmabil, er der en formodning om, at bilen ikke kun er til rådighed for erhvervsmæssig kørsel, men også for privat kørsel. Dette skyldes, at der er tale om interesseforbundne parter, jf. praksis herom som bl.a. fremgår af Den juridiske vejledning afsnit C.A.5.14.1.11.

Der sker kun beskatning af en firmabil, hvis den er til rådighed for privat brug. En firmabil, som kun er til rådighed for erhvervsmæssig kørsel, beskattes ikke. Det er rådigheden over firmabilen der beskattes. I hvilket omfang firmabilen faktisk benyttes privat har ingen betydning for beskatningen af firmabil.

Hvis en firmabil holder ved privat adressen uden for arbejdstiden, er der en formodning om, at firmabilen også er til rådighed for privat kørsel, og således skal der ske beskatning af firmabilen.

Dette er ligeledes tilfældet, når virksomhedens og den private adresse er sammenfaldende.

Den eneste måde en hovedaktionær kan undgå beskatning af firmabil, er ved at sandsynliggøre eller dokumentere, at firmabilen ikke har været til rådighed for privatkørsel.

Hvis der skiftes bil midt i en måned, er det den dyreste af bilerne inkl. miljøafgift der beskattes. Dette gælder også hvis den samme bil genleases i samme måned som kontrakten ophører.

Da vi ikke har modtaget svar på vores henvendelser, vil vi behandle sagen på det foreliggende grundlag.

Selskabets hvidpladebiler er ifølge motorregisteret leaset, og der er betalt grøn ejerafgift i alle leasingperioderne.

Du har anført, at bilerne er salgsbiler, og at indregistreringen er foretaget for, at gøre det nemmere at sælge svært omsættelige biler.

Vi har i forbindelse med denne sag indhentet kontroloplysninger fra Politiet og [parkeringsselskab]. Vi kan derfor konstatere følgende:

  1. BMW 4-Serie, reg. nr. [reg.nr.1]:
  2. Du har betalt for parkeringslicens i [by2]s Kommune for perioden 08.08.2017 – 13.09.2017.
  1. BMW 550 D XDRIVE, reg. nr. [reg.nr.2]:
  2. Du har betalt for parkeringslicens i [by2]s Kommune for perioden 14.09.2017 – 27.03.2018.
  1. Maserati Granturismo, reg. nr. [reg.nr.3]:
  2. Du har betalt for parkeringslicens i [by2]s Kommune for perioden 30.04.2018 – 29.04.2019.
  1. Mercedes-Benz E-Klasse, reg. nr. [reg.nr.5]:
  2. Søndag den 24. februar 2019 kl. 01:55 holdt bilen ulovligt parkeret på en Taxa holdeplads ved [adresse2], [by1].
  1. Porsche Cayenne S, reg. nr. [reg.nr.7]:
  2. Pinse søndag den 23. maj kl 12:19 blev bilen registreret i en ATK fartkontrol.
  3. Lørdag den 14. august 2020 kl. 17:05 blev du stoppet af politiet ved adressen [adresse9], [by1].
  1. Mercedes-Bez GL 63 AMG, reg. nr. [reg.nr.8]:
  2. Din ægtefælle har betalt for parkeringslicens i [by2]s Kommune for perioden 14.01.2020 - 13.01.2021 og 05.02.2021 – 04.02.2022.
  3. Lørdag den 13. februar 2021 holdt bilen ulovligt parkeret på adressen [adresse3], [by2].
  4. Onsdag den 10. marts 2021 kl. 19:39 blev bilen stoppet af Politiet på [...]motorvejen.

Det fremgår, af et luftfoto af din daværende folkeregisteradresse på [adresse4], [by1] (bilag 1), at der holder en sort bil og en hvid bil parkeret i garagen. Hverken dig eller din ægtefælle havde på daværende tidspunkt indregistreret nogen bil privat.

Ved vurdering af om du har haft bilerne til rådighed har vi lagt vægt på følgende:

Hverken du eller din ægtefælle har haft indregistreret en privat bil siden 03.08.2017
Du er hovedaktionær og eneste ansatte i selskabet, og der er derfor en skærpet formodning om at du har haft bilerne til din private rådighed.
Du har betalt for parkering for flere af bilerne.
Du er blevet stoppet i en af bilerne, og flere af bilerne har holdt ulovligt parkeret, herunder ved din ægtefælles folkeregisteradresse og ved en taxaholdeplads ved [adresse2] i [by1], kl. 01:55.
Selskabet og dig har i perioden 07.05.2019 - 30.05.2021 haft samme adresse på [adresse4], [by1].
Der har holdt biler parkeret i garagen på adressen [adresse4], [by1].
Bilerne er leaset med selskabet som bruger, hvilket Skattestyrelsen virker som usædvanligt, hvis selskabet som bilforhandler har til formål at sælge bilerne.
Porsche Cayenne S [reg.nr.7]/[reg.nr.9] blev genleaset fra 30.06.2021.

Vi vurderer på baggrund af ovenstående, at du har haft bilerne til din private rådighed.

Den skattepligtige skal ved indkomstopgørelsen medregne værdien af helt eller delvis vederlagsfri benyttelse af andres formuegoder, når godet modtages som led i et ansættelsesforhold, jf. ligningslovens § 16, stk. 1, 1. pkt. Værdien af fri bil til rådighed for privat benyttelse fastsættes efter ligningslovens § 16, stk. 4 (uddrag):

Den skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til rådighed for den skattepligtiges private benyttelse af en arbejdsgiver som nævnt i stk. 1, sættes til en årlig værdi på 25 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten. Fra og med den 1. juli 2021 sættes den årlige værdi for resten af indkomståret 2021 til 24,5 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20,5 pct. af resten. Bilens skattepligtige værdi beregnes dog mindst af 160.000 kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et miljøtillæg. Miljøtillægget udgør den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter vægtafgiftsloven, med tillæg af 50 pct. Fra og med den 1. juli 2021 udgør miljøtillægget for resten af indkomståret 2021 den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med tillæg af 150 pct.”

... ”For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst tre år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til den oprindelige nyvognspris i indtil 36 måneder regnet fra og med den måned, hvori første indregistrering er foretaget, og herefter 75 pct. af nyvognsprisen. For biler der er anskaffet mere end tre år efter første indregistrering opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter.”

BMW 4-Serie, reg. nr. [reg.nr.1]:

Bilen er indregistreret 1. gang den 17.12.2014.

Bilen er indregistreret i selskabet i perioden 24.07.2017 – 11.06.2018.

Bilen var under 3 år på anskaffelsestidspunktet. [finans1] har til Motorstyrelsen oplyst at bilens nyvognspris pr. 17.12.2014 udgjorde kr. 589.061. Bilens beskatningsgrundlag udgør derfor kr. 589.061 til og med november 2017 og derefter 75 % af nyvognsprisen, svarende til kr. 441.795.

BMW 550 D XDRIVE, reg. nr. [reg.nr.2]:

Bilen er indregistreret 1. gang den 27.09.2012.

Bilen er indregistreret i selskabet i perioden 11.08.2017 – 20.04.2018.

Bilen var over 3 år gammel på anskaffelsestidspunktet. [finans1] har til Motorstyrelsen oplyst, at bilens handelspris pr. 11.08.2017 udgjorde kr. 697.086. Bilens beskatningsgrundlag udgør derfor kr. 697.086.

Maserati Granturismo, reg. nr. [reg.nr.3]:

Bilen er indregistreret 1. gang den 17.06.2009.

Bilen er indregistreret i selskabet i perioden 26.04.2018 – 12.06.2018.

Bilen var over 3 år gammel på anskaffelsestidspunktet. [finans2] har til Motorstyrelsen oplyst, at bilens handelspris pr. 26.04.2018 udgjorde kr. 754.751. Bilens beskatningsgrundlag udgør derfor kr. 754.751.

Land Rover Range Rover Sport, reg. nr. [reg.nr.4]:

Bilen er indregistreret 1. gang den 27.02.2014.

Bilen er indregistreret i selskabet i perioden 14.06.2018 – 17.07.2019.

Bilen var over 3 år gammel på anskaffelsestidspunktet. [finans2] har til Motorstyrelsen oplyst, at bilens handelspris pr. 14.06.2018 udgjorde kr. 880.103. Bilens beskatningsgrundlag udgør derfor kr. 880.103.

Mercedes-Benz E-klasse, reg. nr. [reg.nr.5]:

Bilen er indregistreret 1. gang den 30.10.2018.

Bilen er indregistreret i selskabet i perioden 30.10.2018 – 25.06.2019.

Bilen var under 3 år gammel på anskaffelsestidspunktet. [finans3] har oplyst til Motorstyrelsen, at bilens nyvognspris pr. 30.10.2018 udgjorde kr. 544.080. Bilens beskatningsgrundlag udgør derfor kr. 544.080.

Mercedes-Benz E-klasse, reg. nr. [reg.nr.6]:

Bilen er indregistreret 1. gang den 21.05.2019.

Bilen er indregistreret i selskabet i perioden 21.05.2019 – 25.11.2019.

Bilen var under 3 år gammel på anskaffelsestidspunktet. [finans3] har oplyst til Motorstyrelsen, at bilens nyvognspris pr. 21.05.2019 udgjorde kr. 687.135. Bilens beskatningsgrundlag udgør derfor kr. 687.135.

Porsche Cayenne S, reg. nr. [reg.nr.7]:

Bilen er indregistreret 1. gang den 14.12.2010.

Bilen er indregistreret i selskabet i perioden 02.06.2020 – 30.06.2021.

Bilen var over 3 år gammel på anskaffelsestidspunktet. [finans4] har oplyst til Motorstyrelsen, at bilens handelspris pr. 02.06.2020 udgjorde kr. 414.500. Bilens beskatningsgrundlag udgør derfor kr. 414.500.

Porsche Cayenne S, reg. nr. [reg.nr.9]:

Bilen er indregistreret 1. gang den 14.12.2010.

Bilen er indregistreret i selskabet i perioden 30.06.2021 – 30.06.2022.

Bilen var over 3 år gammel på anskaffelsestidspunktet. [finans4] har oplyst til Motorstyrelsen, at bilens handelspris pr. 30.06.2021 udgjorde kr. 360.820. Bilens beskatningsgrundlag udgør derfor kr. 360.820.

Mercedes-Benz GL 63 AMG, reg. nr. [reg.nr.8]:

Bilen er indregistreret 1. gang den 19.12.2014.

Bilen er indregistreret i selskabet i perioden 21.12.2020 – dags dato.

Bilen var over 3 år på anskaffelsestidspunktet. [finans4] har oplyst til Motorstyrelsen, at bilens handelspris pr. 21.12.2020 udgjorde kr. 942.257. Bilens beskatningsgrundlag udgør derfor kr. 942.257.

Vi har lavet kontrol af indkomstårene 2017-2021 i henhold til reglerne om ansættelse for kontrollerede transaktioner jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5. Der er tale om kontrollerede transaktioner, idet du udøver bestemmende indflydelse over selskabet jf. skattekontrollovens § 37.

Hvis der stilles en bil til rådighed, som den ansatte kan bruge privat, er der tale om et skattepligtigt personalegode jf. ligningslovens § 16, stk. 4. Der er tale om A-indkomst, jf. kildeskattebekendtgørelsen § 18, nr. 26. Værdien af godet er arbejdsmarkedsbidragspligtigt, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 2, nr. 2 jf. stk. 1.

Værdi af fri bil opgøres på baggrund af ovenstående til følgende:

2017

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.1]

BMW 4-serie

2017

juli - november

Grøn ejerafgift

1.190 kr.

Beskatningsgrundlag

589.061 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

57.812 kr.

Miljøtillæg årligt

2.380 kr.

+ 50 % miljøtillæg

1.190 kr.

Årlig beskatning

136.382 kr.

Beskatning juli-november

56.826 kr.

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.1]

BMW 4-serie

2017

december

Grøn ejerafgift

1.190 kr.

Beskatningsgrundlag

441.796 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

28.359 kr.

Miljøtillæg årligt

2.380 kr.

+ 50 % miljøtillæg

1.190 kr.

Årlig beskatning

106.929 kr.

Beskatning december

8.911 kr.

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.2]

BMW 550 D XDRIVE

2017

august - december

Grøn ejerafgift

1.770 kr.

Beskatningsgrundlag

697.086 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

79.417 kr.

Miljøtillæg årligt

3.540 kr.

+ 50 % miljøtillæg

1.770 kr.

Årlig beskatning

159.727 kr.

Beskatning august - december

66.553 kr.

2018

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.1]

BMW 4-serie

2018

Januar - juni

Grøn ejerafgift

1.260 kr.

Beskatningsgrundlag

441.796 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

28.359 kr.

Miljøtillæg årligt

2.520 kr.

+ 50 % miljøtillæg

1.260 kr.

Årlig beskatning

107.139 kr.

Beskatning januar - juni

53.570 kr.

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.2]

BMW 550 D XDRIVE

2018

januar - marts

Grøn ejerafgift

1.837 kr.

Beskatningsgrundlag

697.086 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

79.417 kr.

Miljøtillæg årligt

3.673 kr.

+ 50 % miljøtillæg

1.837 kr.

Årlig beskatning

159.927 kr.

Beskatning januar - marts

39.982 kr.

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.3]

MASERATI GRANTURISMO

2018

april - maj

Grøn ejerafgift

4.650 kr.

Beskatningsgrundlag

754.751 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

90.950 kr.

Miljøtillæg årligt

9.300 kr.

+ 50 % miljøtillæg

4.650 kr.

Årlig beskatning

179.900 kr.

Beskatning april - maj

29.983 kr.

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.4]

LAND ROVER RANGE ROVER SPORT

2018

juni - december

Grøn ejerafgift

2.480 kr.

Beskatningsgrundlag

880.103 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

116.021 kr.

Miljøtillæg årligt

4.960 kr.

+ 50 % miljøtillæg

2.480 kr.

Årlig beskatning

198.461 kr.

Beskatning juni - december

115.769 kr.

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.5]

MERCEDES-BENZ E-Klasse

2018

november - december

Grøn ejerafgift

580 kr.

Beskatningsgrundlag

544.080 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

48.816 kr.

Miljøtillæg årligt

1.160 kr.

+ 50 % miljøtillæg

580 kr.

Årlig beskatning

125.556 kr.

Beskatning november - december

20.926 kr.

2019

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.4]

LAND ROVER RANGE ROVER SPORT

2019

januar - juli

Grøn ejerafgift

2.480 kr.

Beskatningsgrundlag

880.103 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

116.021 kr.

Miljøtillæg årligt

4.960 kr.

+ 50 % miljøtillæg

2.480 kr.

Årlig beskatning

198.461 kr.

Beskatning januar - juli

115.769 kr.

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.5]

MERCEDES-BENZ E-Klasse

2019

januar - juni

Grøn ejerafgift

580 kr.

Beskatningsgrundlag

544.080 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

48.816 kr.

Miljøtillæg årligt

1.160 kr.

+ 50 % miljøtillæg

580 kr.

Årlig beskatning

125.556 kr.

Beskatning januar - juni

62.778 kr.

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.6]

MERCEDES-BENZ E-Klasse

2019

maj - november

Grøn ejerafgift

890 kr.

Beskatningsgrundlag

687.135 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

77.427 kr.

Miljøtillæg årligt

1.780 kr.

+ 50 % miljøtillæg

890 kr.

Årlig beskatning

155.097 kr.

Beskatning maj - november

90.473 kr.

2020

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.7]

PORSCHE Cayenne S

2020

juni - december

Grøn ejerafgift

4.010 kr.

Beskatningsgrundlag

414.500 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

22.900 kr.

Miljøtillæg årligt

8.020 kr.

+ 50 % miljøtillæg

4.010 kr.

Årlig beskatning

109.930 kr.

Beskatning juni - december

64.126 kr.

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.8]

MERCEDES-BENZ GL 63 AMG

2020

december

Grøn ejerafgift

5.260 kr.

Beskatningsgrundlag

942.257 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

128.451 kr.

Miljøtillæg årligt

10.520 kr.

+ 50 % miljøtillæg

5.260 kr.

Årlig beskatning

219.231 kr.

Beskatning december

18.269 kr.

2021

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.7]

PORSCHE Cayenne S

2021

januar - juni

Grøn ejerafgift

4.010 kr.

Beskatningsgrundlag

414.500 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

22.900 kr.

Miljøtillæg årligt

8.020 kr.

+ 50 % miljøtillæg

4.010 kr.

Årlig beskatning

109.930 kr.

Beskatning januar - juni

54.965 kr.

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.7]

PORSCHE Cayenne S

2021

juli - december

Grøn ejerafgift

4.010 kr.

Beskatningsgrundlag

360.820 kr.

24,5 % af op til 300.000 kr.

73.500 kr.

20,5 % af over 300.000 kr.

12.468 kr.

Miljøtillæg årligt

8.020 kr.

+ 150 % miljøtillæg

12.030 kr.

Årlig beskatning

106.018 kr.

Beskatning juli - december

53.009 kr.

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.8]

MERCEDES-BENZ GL 63 AMG

2021

Januar - Juni

Grøn ejerafgift

5.260 kr.

Beskatningsgrundlag

942.257 kr.

25 % af op til 300.000 kr.

75.000 kr.

20 % af over 300.000 kr.

128.451 kr.

Miljøtillæg årligt

10.520 kr.

+ 50 % miljøtillæg

5.260 kr.

Årlig beskatning

219.231 kr.

Beskatning januar - juni

109.616 kr.

Reg.Nr

Mærke

[reg.nr.8]

MERCEDES-BENZ GL 63 AMG

2021

Juli - december

Grøn ejerafgift

5.260 kr.

Beskatningsgrundlag

942.257 kr.

24,5 % af op til 300.000 kr.

73.500 kr.

20,5 % af over 300.000 kr.

131.663 kr.

Miljøtillæg årligt

10.520 kr.

+ 150 % miljøtillæg

15.780 kr.

Årlig beskatning

231.463 kr.

Beskatning juli - december

115.731 kr.

Vi forhøjer herefter din skattepligtige indkomst følgende beløb:

Indkomståret 2017: Kr. 132.290.
Indkomståret 2018: Kr. 260.230.
Indkomståret 2019: Kr. 269.020.
Indkomståret 2020: Kr. 82.395.
Indkomståret 2021: Kr. 333.321.

Samlet beskatning: Kr. 1.077.256.

(...)”

Skattestyrelsen har den 14. februar 2023 indsendt en supplerende udtalelse, hvor følgende fremgår:

”(...)

Rådgivers supplerende indlæg har ikke ændret Skattestyrelsens opfattelse af sagen.

Der er herved henset til sagens faktiske forhold som fremgår af Skattestyrelsens afgørelse af 21. oktober 2022.

Der er efter Skattestyrelsens ikke fremlagt dokumentation for at bilerne er anskaffet med videresalg for øje.

Skattestyrelsen finder det atypisk, at bilerne generelt er indregistreret til selskabet i længere perioder, såfremt formålet med bilernes anskaffelse var med henblik på videre salg.

I de perioder selskabet har bilerne indregistreret, er der ikke foretaget omregistrering til en anden bruger såfremt den nye bruger skulle lease bilen i mere end 30 dage – jf. bestemmelserne om registrering af køretøjer.

På baggrund af sagens faktiske forhold er det fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at det er klager der har bevisbyrden for at bilerne ikke har stået til hans rådighed.

I henhold til skm2018.224.BR kan der foretages beskatning af værdi af fri bil selvom klager ikke har et gyldigt kørekort.

Klager anses således at have videregivet rådigheden til andre, hvilket efter Skattestyrelsens opfattelse, underbygges af sagens oplysninger om parkeringslicenser og bøder.

Klager er endvidere lørdag den 14. august 2020 blevet stoppet af politiet, i den af selskabet leasede Porsche Cayenne S, reg. nr. [reg.nr.7], hvilket er efter den dato hvor klagers kørekort blev inddraget.

Rådgivers oplysninger om at klager har været tilmeldt folkeregistret på en anden adresse end hvor han reelt har opholdt sig, har efter Skattestyrelsens opfattelse ikke betydning for vurdering af bevisbyrden og den foretagne beskatning af værdi af fri bil.

(...)”

Skattestyrelsen har den 8. marts 2023 indsendt en supplerende udtalelse, hvor følgende fremgår:

”(...)

Skattestyrelsen kan for de perioder, hvor det er dokumenteret at bilerne er lejet ud, godkende at [person5] ikke skal beskattes af værdi af fri bil.

Skattestyrelsen finder det dokumenteret, at der ikke har været rådighed over bilerne i følgende perioder:

[reg.nr.1] BMW 4-serie

Partsrepræsentanten har oplyst at bilen har været udlejet pr. 24 juni 2018 i 1 måned. Skattestyrelsen bemærker, at bilen blev afregistreret i selskabet den 11. juni 2018. Af bilag 13 fremgår det, at lånedokumentet er dateret med den 26. april 2018. Vi finder det dokumenteret at, bilen har været lejet ud i 1 måned.

Vi indstiller, at beskatningen for 2018 nedsættes med kr. 8.928.

[reg.nr.4] Land Rover Range Rover

Vi finder det dokumenteret, at bilen har været lejet ud i hele perioden fra 14. juni 2018 – 17. juli 2019, svarende til hhv. 7 måneder i 2018 og 7 måneder i 2019

Vi indstiller, at beskatningen for 2018 nedsættes med kr. 115.769. Vi indstiller, at beskatningen for 2019 nedsættes med kr. 115.769.

Porsche Cayenne S

Vi finder det dokumenteret, at bilen har været lejet ud i perioden fra 1. september. 2020 - 31. december 2021, svarende til hhv. 4 måneder i 2020 og 12 måneder i 2021. Det bemærkes at, det af bilag 29 fremgår, at der først er betalt for leje af bilen fra og med september måned 2020. Skattestyrelsen har endvidere bemærket, at [person5] blev stoppet af politiet lørdag den 14. august 2020 kl. 17:05 ved adressen [adresse9], [by1].

Vi indstiller, at beskatningen for 2020 nedsættes med kr. 36.643. Vi indstiller, at beskatningen for 2021 nedsættes med kr. 107.974.

Vi indstiller samlet set, at beskatningen af fri bil nedsættes med kr. 124.697 for 2018, nedsættes med kr. 115.769 for 2019, nedsættes med kr. 36.643 for 2020 og nedsættes med kr. 107.974 for

2021.

For de øvrige biler og perioder fastholder Skattestyrelsen sin afgørelse, blandt andet henset til at bilerne er indregistreret på hvide plader og at der for flere af bilerne er betalt for parkeringslicenser ved [person5]s ægtefælles adresse, hvor han har opholdt sig.

Vi lægger endvidere til grund, at [person5] er blevet stoppet af politiet i en af bilerne uden kørekort og at flere af bilerne har holdt ulovligt parkeret, herunder ved [person5]s ægtefælles adresse folkeregisteradresse og ved en taxaholdeplads ved [adresse2] i [by1], kl. 01:55.

Vi finder ikke, at det øvrige indsendte materiale dokumenterer at bilerne ikke har været til rådighed for [person5] eller at han ikke har kunne videregive råderetten til andre.

(...)”

Skattestyrelsen har den 9. juni 2023 indsendt deres supplerende udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling, hvor følgende fremgår:

”(...)

Skattestyrelsens vurdering

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens indstilling som det fremgår af Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse af 26. maj 2023.

Faktiske forhold

Klager ejer 100 % af anparterne i selskabet [virksomhed1] ApS gennem sit ejerskab af [virksomhed2] ApS. Klager er den eneste ansatte i [virksomhed1] ApS (herefter ”selskabet”) i de omhandlede indkomstår. Selskabet handler med personbiler, varebiler og minibusser.

Selskabet har i perioden 7. maj 2019-30 maj 2021 haft samme adresse på [adresse4], [by1]. Klager har indtil 3. august 2017 haft en Audi RS6 Avant registret som klagers private bil. Siden 3. august 2017 har hverken klager eller klagers ægtefælle haft indregistreret en bil.

Idet klager ejer 100 % af anparterne i selskabet, og dermed er hovedaktionær, er der en formodning om, at en firmabil ikke alene er til erhvervsmæssig kørsel, men også til privat kørsel, da der er tale om interesseforbundne parter.

Den 11. marts 2022 anmodede Skattestyrelsen selskabet om en række dokumenter, såsom leasingkontrakter på de omfattede biler, redegørelse for aftalerne med leasingselskaberne, redegørelse for selskabets beslutning om at indregistrere bilerne hos selskabet, dokumentation for opnået fortjeneste ved salg af bilerne, og kopi af lejekontrakter og tilhørende lejefakturaer for de biler der har været lejet ud.

Materielt

Sagen angår, hvorvidt der skal ske beskatning af værdi af fri bil i indkomstårene 2017-2021.

Klagers repræsentant har anført, at selskabet i de påklagede indkomstår ønskede at forsøge at formidle køretøjer på en ikke tidligere afprøvet måde, ved at videreformidle leasingbiler, hvor leasingtager gerne ville udtræde af leasingaftalen, og overlade leasingaftalen til en ny leasingtager. Klagers repræsentant mener derfor ikke, at der nogensinde har været et reelt ejerskab over de pågældende køretøjer i den omhandlede periode.

Ad retsregler

Stiller et selskab en bil til rådighed for privat anvendelse for en hovedaktionær, skal denne beskattes af værdien heraf, uanset om han er ansat i selskabet. Dette fremgår af ligningslovens § 16, stk. 1, og § 16 A, stk. 5. Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 5, 2. pkt.

Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 5, 2. pkt. Den skattepligtige værdi af fri bil, udgør 25 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr. og 20 % af resten. Den skattepligtige værdi af fri bil, udgør 24,5 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr. og 20,5 % af resten af indkomståret 2021. Værdien beregnes dog mindst 160.000 kr. For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til den oprindelige nyvognspris i indtil 36 måneder regnet fra og med den måned, hvori første indregistrering er foretaget, og herefter til 75 pct. af nyvognsprisen. For biler, der er anskaffet mere end 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter. Dette følger af ligningslovens § 16, stk. 4.

Det er rådigheden, og ikke den faktiske anvendelse, der beskattes.

Bevisbyrden for, at en firmabil ikke har været stillet til rådighed for privat anvendelse, påhviler som hovedregel hovedaktionæren, når bilen har været parkeret ved hovedaktionærens bopæl. Dette fremgår af Højesterets dom af 30. juni 2014, offentliggjort som SKM2014.504.HR og Vestre Landsretsdom i SKM2002.203.VLR.

Efter praksis kan bevisbyrden løftes, hvis der foreligger et detaljeret kørselsregnskab, som godtgør, at bilen ikke har været anvendt til privat kørsel eller der er fremlagt ukorrekte oplysninger, som på anden vis godtgør, at bilen ikke har været stillet til rådighed.

Ad konkret sag

Klager er hovedanpartshaver i [virksomhed1] ApS, cvr. -nr. [...1]. Klager og selskabet har i perioden 7. maj 2019 til 30. maj 2021 haft identisk folkeregisteradresse på [adresse4], [by1]. Klager har selv oplyst, at han har haft fast bopæl og arbejde i [by2] siden 19. februar 2016.

BMW 4-serie, reg.nr. [reg.nr.1]

Selskabet har i perioden 24. juli 2017 til 11. juni 2018 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 589.061 kr. til og med november 2017 og derefter 75 % af nyvognsprisen, svarende til 441.795 kr.

Skattestyrelsen finder, at klager ikke har kunnet dokumentere, at bilen ikke har været stillet til rådighed for klager i perioden 24. juli 2017 til 11. juni 2018. Der er lagt vægt på, at der har været indløst parkeringslicens for bilen i [by2]s Kommune i perioden 8. august 2017 til 13. september 2017, ligesom der ikke er fremlagt dokumentation for at bilen har været udlejet eller solgt i den periode bilen har været registreret i selskabet.

Skattestyrelsen finder dog også, at klager ikke har haft bilen stillet til rådighed i perioden 24. juni 2018 og en måned frem. Der er hermed lagt vægt på, at klager har fremlagt lånedokumentation dateret den 26. april 2018, hvoraf det fremgår at bilen har været udlånt i en måned til en [person1], hvorfor beskatningen nedsættes med 8.928 kr. i 2018.

BMX 550 D Xdrive, reg.nr. [reg.nr.2]

Selskabet har i perioden 11. august 2017 til 20. april 2018 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 697.086 kr.

Skattestyrelsen finder, at klager ikke har kunnet dokumentere, at bilen ikke har været stillet til rådighed for klager i perioden 11. august 2017 til 20. april 2018. Der er lagt vægt på, at debitorskiftet af leasingkontrakten er sket med virkning fra 1. maj 2018, som er efter perioden, hvor selskabet havde bilen indregistreret samt at der har været indløst parkeringslicens for bilen i [by2]s Kommune i perioden den 14. september 2017 til 27. marts 2018.

Maserati Granturism, reg.nr. [reg.nr.3]

Selskabet har i perioden 26. april 2018 til 12. juni 2018 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 754.751 kr.

Skattestyrelsen finder, at klager ikke har kunnet dokumentere, at bilen ikke har været stillet til rådighed for klager i perioden 26. april 2018 til 12. juni 2018.

Det faktum, at selskabet købte bilen i Tyskland den 16. april 2018, efterfølgende solgte bilen til [virksomhed4] den 25. april 2018 til 280.000 kr., og tilbageleasede bilen til [virksomhed1] ApS, kan ikke føre til et andet resultat, uagtet at der blev bevilliget debitorskifte den 4. juni 2018.

Land Rover Range Rover, reg.nr. [reg.nr.4]

Selskabet har i perioden 14. juni 2018 til 17. juli 2019 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 880.103 kr.

Skattestyrelsen finder, at klager har kunnet dokumentere, at bilen ikke har været stillet til rådighed for klager i perioden 14. juni 2018 til 17. juli 2019.

Skattestyrelsen har i den forbindelse lagt vægt på, at klager har fremlagt lejekontrakt med [virksomhed6] for perioden 14, juni 2018 til 31. august 2018, samt en lejekontrakt med direktøren [person2] fra 1. september 2018. Det fremgår endvidere af lejekontrakten med [person2] at han lejer bilen, såfremt den ikke bliver videreformidlet. Klager har ydermere også fremlagt de månedlige fakturaer or opkrævning af lejeindtægten fra [person2].

Beskatningen nedsættes derfor med 115.769 kr. for indkomståret 2018 og 115.769 for indkomståret 2019.

Mercedes Benz E-klasse, reg. nr. [reg.nr.5]

Selskabet har i perioden 30. oktober 2018 til 25. juni 2019 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 544.080 kr.

Skattestyrelsen finder, at klager ikke har kunnet dokumentere, at bilen ikke har været stillet til rådighed for klager i perioden 30. oktober 2018 til 25. juni 2019.

Mercedes Benz E-klasse, reg. nr. [reg.nr.6]

Selskabet har i perioden 21. maj 2019 til 25. november 2019 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 687.135 kr.

Skattestyrelsen finder, at klager ikke har kunnet dokumentere, at bilen ikke har været stillet til rådighed. Det faktum at klager den 5. august 2019 fik frakendt førerretten kan ikke medføre et andet resultat, idet der henses til at klager den 14. august 2020 blev stoppet af politiet i den af selskabet leasede Porsche Cayenne S, med reg.nr. [reg.nr.7] selvom klager ikke havde generhvervet sit kørekort.

Porsche Cayenne S, reg.nr. [reg.nr.7]/[reg.nr.9]

Selskabet har i perioden 2. juni 2020 til 30. juni 2022 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 414.500 kr. i perioden med reg.nr. [reg.nr.7]. Bilens beskatningsgrundlag udgør 360.820 kr. i perioden med reg.nr. [reg.nr.9].

Skattestyrelsen finder, at klager ikke har kunnet dokumentere, at bilen ikke har været stillet til rådighed for klager i perioden 2. juni 2020 til 31. august 2020 og i perioden 1. januar 2022 til 30. juni 2022.

Der er lagt vægt på, at klager ikke selv har ejet bilen, men alligevel er dokumenteret stoppet af politiet i en fartkontrol den 14. august 2020 i [by1] i netop denne bil.

Skattestyrelsen finder, at klager ikke har haft bilen stillet til rådighed fra 1. september 2020 til 31. december 2021. Der er for denne periode lagt vægt på, at klager har fremlagt en lejeaftale med [virksomhed7] ApS, samt en opgørelse over betalinger fra [virksomhed7] ApS fra september 2020 til marts 2021. Ligeledes er der fremlagt en leasingaftale indtil den 30. juni 2021. Derudover er der lagt vægt på, at bilen fik nyt registreringsnummer, hvorefter der blev udarbejdet en ny leasingaftale med [virksomhed7] ApS for perioden 1. juli 2021 til 30. juni 2022.

Beskatningen nedsættes derfor med 36.643 kr. i indkomståret 2020 og 107.974 kr. i indkomståret 2021.

Mercedes Benz GL 63 AMG, reg.nr. [reg.nr.8]

Selskabet har i perioden 21. december 2020 til 2. november 2021 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 942.257 kr.

Skattestyrelsen finder, at klager ikke har kunnet dokumentere, at bilen ikke har været stillet til rådighed for klager i perioden 21. december 2020 til 2. november 2022.

Der er lagt vægt på, at bilen har været ulovligt parkeret på [adresse3], [by2] samt at bilen blev stoppet af politiet på [...]motorvejen, og at klagers ægtefælle har betalt parkeringslicens for perioden 14. januar 2020 til 13. januar 2021, og i perioden 5. februar 2021 til 4. februar 2022.

Det af klagers repræsentant anførte om, at bilen er købt til udlejning eller debitorskifte, men at der ikke var den forventede interesse, kan ikke medføre et andet resultat. Ligeledes kan det ikke medføre et andet resultat at bilen blev udlejet den 1. februar 2022 af [person4] og efterfølgende solgt til lejeren den 2. november 2022, idet nærværende sag vedrører indkomstårene 2017-2021.

Samlet konklusion

Skattestyrelsen indstiller til ændring af Skattestyrelsens afgørelse af 21. oktober 2022, således at beskatningen nedsættes med henholdsvis 124.697 kr. for indkomståret 2018, 115.769 kr. for indkomståret 2019, 36.643 kr. for indkomståret 2020 og 107.974 kr. for indkomståret 2021.

(...)”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har den 5. december 2022 nedlagt påstand om, at klagerens skattepligtige indkomst skal nedsættes med 1.077.256 kr. for indkomstårene 2017-2021.

Til støtte herfor har han anført følgende:

”(...)

1. SAGENS PROBLEMSTILLING

Sagen vedrører overordnet spørgsmålet om, [person5] for indkomstårene 2017-2021 i henhold til ligningslovens § 16, stk. 1 samt Ligningslovens § 16, stk.4, skal beskattes af kr. 1.077.256.

2. FAKTUM

Der henvises i første omgang til sagsfremstillingen i Skattestyrelsens afgørelse, jf. bilag 1.

Faktum vil blive suppleret i det næste indlæg i sagen.

3. JURIDISK VURDERING AF DEN FORELIGGENDE SAG

Det gøres overordnet gældende, at [person5], som hovedaktionær i [virksomhed1] ApS, ikke har haft råderet over en eller flere firmabiler, da køretøjerne udelukkende har været anvendt til erhvervsmæssig kørsel.

De køretøjer, der har været indregistreret i [virksomhed1] ApS, har været anvendt til udlejning forud for videresalg heraf.

Da [person5] ikke har haft råderet over bilerne, som Skattestyrelsen har fremført, er det min opfattelse, at [person5] ikke skal beskattes, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, samt de øvrige bestemmelser omkring beskatning af fri bil.

(...)”

Repræsentanten har den 9. februar 2023 indsendt et supplerende indlæg, hvor følgende fremgår:

”(...)

2. Generelt om selskabets forretningsmodel

[virksomhed1] ApS ville i den, i sagen, omhandlende periode forsøge at formidle køretøjer på en ikke tidligere afprøvet metode, som er udtænkt af selskabets hovedaktionær [person5], der i en lang årrække har beskæftiget sig med køb og salg af køretøjer, som medarbejder hos en bilforhandler.

I sine ansættelsesforhold i bilbranchen indså hovedaktionæren, [person5], at der potentielt kunne opnås en fortjeneste ved at videreformidle leasingbiler, når en leasingtager gerne vil udtræde af en leasingaftale og overlade leasingaftalen til en ny leasingtager. Et såkaldt debitorskifte.

Baggrunden for, at et debitorskifte kan være fordelagtigt for leasingtager er dels, at det ofte ikke er muligt at udtræde af leasingaftaler førtidig, og dels at leasingselskabet ofte helst vil fortsætte leasingaftalen indtil dennes oprindelig udløb af hensyn til de mange administrative opgaver, der er forbundet med førtidig ophør af en leasingaftale.

Ved at overtage en allerede igangværende leasingaftale kan en ny leasingtager indtræde i leasingaftale, som oftest har en kortere løbetid eller vilkår, hvilke potentielt ikke ville være muligt at aftale ved indgåelsen af en ny leasingaftale.

Med andre ord, så kan leasinggiver, gældende leasingtager og ny leasingtager opnå økonomiske fordele ved et debitorskifte.

[virksomhed1] ApS har i forbindelse med formidlingen af køretøjer haft køretøjerne indregistreret i selskabets navn, da det på den måde har været muligt at udlåne, videreformidle og præsentere køretøjerne til og for mulige leasingtagere.

Det har imidlertid ikke været muligt at have køretøjerne i selskabet uden at disse var indregistreret, da afmeldelse af køretøjerne ville have medført, at der skulle udarbejdes en ny leasingkontrakt eller betales fuld registreringsafgift, såfremt køretøjerne skulle indregistreres på et senere tidspunkt.

Det har derfor været en nødvendighed for forretningsmodellen, at køretøjerne har været indregistreret i selskabets navn i perioden.

Da køretøjerne har været indregistreret i selskabets navn, har der ligeledes været betalt grøn ejerafgift, da dette skal betales for alle indregistrerede køretøjer.

Selskabet har i hele perioden lavet opsøgende arbejde i forhold til at få videreformidlet køretøjerne, da der ikke er et positivt afkast i at have køretøjerne holdene, når disse er indregistreret.

Forretningsmodellen underbygges af, at alle de omhandlende køretøjer har været leaset i perioden og ikke indkøbt med fuld afgift i selskabet. Selskabet har således ikke ejet køretøjer i den omhandlende periode, men udelukkende haft til formål at videreformidle køretøjerne.

3. Andre bemærkninger til Skattestyrelsens afgørelse

Luftfoto af selskabsadressen i [by1]

Skattestyrelsen fremfører, at det fremgår af et luftfoto, at der holder en sort og en hvid bil i garagen på [adresse4], [by1]. Luftfotoet er taget d. 18. april 2019, hvilket er forud for det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen anfører, at selskabet og selskabets hovedaktionær havde sammenfaldende adresse, som er perioden 07. maj 2019 til 30. maj 2021.

Dette luftfoto kan derfor ikke anvendes til at underbygge, at selskabets køretøjer har været parkeret på hovedaktionærens hjemmeadresse, da der ikke er sammenfald i datoerne med, hvornår hovedaktionæren og selskabet har haft sammenfaldende adresse.

Det bemærkes hertil, at hovedaktionæren ikke har boet på selskabets adresse i perioden, selvom hovedaktionæren haft officiel adresse her, jf. nedenstående.

Hovedaktionærens bopæl

Selskabets hovedaktionær har i hele perioden boet på i [by2] og haft arbejde i [by2], hvorfor hovedaktionæren ikke haft behov for et køretøj i den omhandlende periode. Hovedaktionæren har således ej heller haft bopæl på samme adresse, som selskabet. Huset, hvor selskabet har registreret sin adresse, er købt som en privat investering og står tomt.

Dette uddybes i senere indlæg i sagen.

Inddraget kørekort

Hovedaktionæren har pr. 8. august 2019 fået inddraget sit kørekort og har ikke siden hen generhvervet det.

Dette skyldes, at hovedaktionæren ikke har et behov herfor, og det underbygger efter min opfattelse, at hovedaktionæren ikke har haft behov for at kunne føre et køretøj, herunder, at køretøjerne ikke kan have været til rådighed for hovedaktionærens private brug særligt i perioden efter d. 8. august 2019.

Køretøjernes rådighed for privat kørsel

Generelt skal der henvises til ovenstående beskrivelse i forhold til, hvorfor køretøjerne har været indregistreret i den i sagen omhandlende perioden.

Dertil vil der i et senere indlæg blive fremsendt dokumentation for, hvornår det kan dokumenteres, at køretøjerne ikke har været til hovedaktionærens rådighed.

Afslutning

Det skal nævnes, at hovedaktionæren har svær ADHD og dertil har været udsat for et overfald, der har bevirket, at hovedaktionæren har koncentrationsbesvær og i perioder har meget svært ved at sidde med en koncentreret opgave, hvorfor det ikke har været muligt at fremfinde al nødvendig dokumentation inden datoen for nærværende indlæg vedrørende dokumentation for, hvornår de enkelte køretøjer har været lejet ud m.v. Der arbejdes imidlertid på at fremfinde den nødvendige dokumentation.

Derudover vil nærværende supplerende indlæg blive underbygget af dokumentation, som er efterspurgt hos hovedaktionæren.

(...)”

Repræsentanten har den 28. februar 2023 indsendt en supplerende udtalelse, hvor følgende fremgår:

”(...)

1. Personlige forhold

Overfald

Selskabets hovedaktionær bliver d. 24. juli 2021 overfaldet, jf. bilag 1, (forhold nr. 2, side 1 og 2), hvilket har medført, at Selskabets hovedaktionær siden episoden har været ramt af kronisk posttraumatisk hovedpine og PTSD-symptomer, såsom stress, angst, nedsat koncentrationsevne, nedsat hukommelse, jf. bilag 2. Disse forhold har medført, at Selskabets hovedaktionær, særligt efter overfaldet, har vanskeligt ved at håndtere komplekse sager som denne, hvilket også begrunder, at det har taget længere tid end forventet at finde den dokumentation, som er vedhæftet dette skriv, samt at selskabets hovedaktionær ikke har ”haft ressourcer” til at komme med indsigelser til Skattestyrelsens afgørelse.

Til bilag 1 skal det bemærkes, at gerningsmændene, der overfaldt selskabets hovedaktionær, d. 20. januar 2022 blev dømt skyldige og udvist fra landet.

Det bemærkes, at det af bilag 2 fremgår, at selskabets hovedaktionær er diagnosticeret med kronisk posttraumatisk hovedpine som følge af overfaldet, og Selskabets hovedaktionær af den grund lider af konstant hovedpinen og lysoverfølsomhed. Det fremgår også af journalen, at Selskabets hovedaktionær er mere træt og har problemer med overblik, motivation og koncentration, og at Selskabets hovedaktionær ej heller kan overskue dagligdagsopgaver, hvilket er en kilde til yderligere stress både hjemme og på arbejde.

Frakendelse af førerretten

Selskabets hovedaktionær fik en ubetinget frakendelsen af førerretten i 3 år fra d. 5. august 2019, jf. bilag 3.

Selskabets hovedaktionær har endnu ikke generhvervet et nyt kørekort, idet selskabets hovedaktionær efter overfaldet og diagnosen; kronisk posttraumatisk hovedpine, har svært ved at overskue den opgave som generhvervelsen vil være.

Bopæl

Selskabets hovedaktionær har været bosat i [by2] i hele den periode, som sagen omhandler. Selskabets hovedaktionær flytter fra Jylland til [by2] d. 19. februar 2016., jf. bilag 4.

Selskabets hovedaktionær har, jf. bilag 4, haft imidlertid adresse i [by1] fra 1. august 2018 til 30. maj 2021, men Selskabets hovedaktionær har i hele perioden haft fast bopæl i [by2] sammen med sin kone og deres fælles børn. Dette underbygges af bilag 5, som er en vidneerklæring fra hovedaktionærens kone [person6].

Selskabets hovedaktionær køber huset i [by1] tilbage i 2014, som en privat investering. Huset står tomt og afventer i øjeblikket en større renovering, som Selskabets hovedaktionær dog ikke er i stand til at overskue, som følge af overfaldet og diagnosen kronisk posttraumatisk hovedpine.

Som dokumentation for, at huset står tomt, vedlægges årsopgørelser fra EWII for el og vand. År 2018 er vedlagt som bilag 6, år 2019 er vedlagt som bilag 7, år 2020 er vedlagt som bilag 8 og år 2021 er vedlagt som bilag 9.

Af bilag 6, 7, 8 og 9 fremgår det, at der er et begrænset vandforbrug, hvilket dokumenterer, at Selskabets hovedaktionær ikke har boet fast på adressen.

Det bemærkes, at Bolius i en artikel af 26. januar 2023, som findes her [*], henviser til, at en familie på 2 voksne og 2 børn bruger ca. 144 m3 vand om året, og at en single bruger ca. 50 m3 vand om året. Af bilag 6 fremgår det, at vandforbruget i 2018 var 27,71 m3, af bilag 7 fremgår det, at vandforbruget i 2019 var 18,28 m3, af bilag 8 fremgår det, at vandforbruget i 2020 var 64,41 m3 og af bilag 9 fremgår det, at vandforbruget i 2021 var 32,78 m3. Hertil skal det bemærkes, at der er anmeldt en vandskade d. 18. juni 2020 til [virksomhed9], jf. bilag 10, hvilket begrunder det højere vandforbrug i 2020.

Det lave vandforbrug, som ligger markant under det forventede vandforbrug for både singler og familier, underbygger efter min opfattelse, at der ikke har boet nogen fast i huset i perioden 2018-2021. Det forhold, at der har været et lavt vandforbrug skyldes, at Selskabets hovedaktionær løbende har været forbi huset og ved enkelte lejligheder har overnattet i huset.

Selskabets hovedaktionær har således ikke på noget tidspunkt i perioden 2018-2021 benyttet huset som sit hjem eller haft fast bopæl der.

Der vil kunne fremsendes yderligere dokumentation for, at selskabets hovedaktionær har haft bopæl i [by2] i perioden 2018-2021 i form af kontoudtog fra bank, medlemskaber til fitness m.v., såfremt dette findes relevant.

Køb af parkeringslicenser

Baggrunden for, at der er købt parkeringslicenser til en række af selskabets køretøjer i [by2] er, at selskabet ikke haft adgang til en fysisk udsalgsplads, hvor køretøjerne kunne parkeres. Det var derfor nødvendigt for selskabets drift, at disse parkeringslicenser blev erhvervet, således at køretøjerne var tæt på hovedaktionærens bopæl, samt potentielle købere i [by2]. Markedet for potentielle købere er alt andet lige større i [by2] end i Jylland.

Det bemærkes, at parkeringslicenserne udelukkende er udstedt til selskabets hovedaktionær, da det ikke er muligt at få parkeringslicenser udstedt til et selskab.

Det skal ligeledes bemærkes, at der udelukkende har været indløst parkeringslicens til et køretøj ad gangen.

2. Dokumentation vedrørende bilerne

[reg.nr.1] BMW 4-serie

Periode: 24.07.2017-11.06.2018

Bilen var til salg som leasing eller køb i hele perioden. Dette underbygges af bilag 11 og bilag 12, som begge viser, at der har været henvendelser på køretøjet i august 2017 og igen i oktober 2017, hvor henvendelserne kommer fra [...dk].

Udlånt pr. 24. juni 2018 (1 måned) til [person1], jf. bilag 13.

Køretøjet afhændes i byttehandel til privatperson, der indfrier restgælden hos leasingselskabet, d. 4. juni 2018, jf. bilag 14.

Det bemærkes hertil, at der udelukkende er indløst parkeringslicens i [by2] i perioden fra d. 08. august 2017 til d. 13. september 2017.

[reg.nr.2] BMW 550 D Xdrive

Periode: 11.08.2017-20.04.2018

Selskabet har flere gange forsøgt at foretage debitorskifte af leasingkontrakten på køretøjet, men det viste sig imidlertid ikke muligt, da de potentielle nye debitorer ikke kunne kreditgodkendes af [finans1], jf. bilag 15, bilag 16 og bilag 17.

Der skete et debitorskifte med virkning fra d. 1. maj 2018, jf. bilag 18 og bilag 19.

Der er indløst parkeringslicens i [by2] i perioden fra d. 14. september 2017 til d. 27. marts 2018 af hensyn til, at køretøjet skulle kunne fremvises til potentielle nye debitorer.

[reg.nr.3] Maserati Granturismo

Periode: 26.04.2018-12.06.2018

Selskabet købte køretøjet i Tyskland d. 16. april 2018, jf. bilag 20, hvorefter køretøjet blev solgt til [virksomhed4] d. 25. april 2018, jf. bilag 21. Køretøjet blev leaset tilbage til selskabet med henblik på videreformidling. Der blev bevilliget et debitorskifte i mail af 4. juni 2018, jf. bilag 22 og bilag 23.

Skattestyrelsen bemærker, at der er betalt for parkering i [by2] i perioden 30. april 2018 til og med 29. april 2019, men køretøjet har kun været indregistreret til selskabet indtil 12. juni 2018, hvorfor parkeringslicensen for perioden herefter ikke vedrører nærværende sag.

[reg.nr.4] Land Rover Range Rover

Periode: 14.06.2018-17.07.2019.

Køretøjet var udlejet i hele perioden.

Lejekontrakt med [virksomhed6] for perioden fra d. 14. juni 2018 til 31. august 2018 og med [person2] fra 01. september 2018, hvor det fremgår, at hvis køretøjet ikke bliver videreformidlet, så lejer [person2] køretøjet fra 1. september 2018 og frem, jf. bilag 24.

Det fremgår ligeledes af billedet taget af Politiets automatiske fartkontrol d. 13. maj 2019, at [person2] var føreren af køretøjet på den dato, jf. bilag 25.

En række af de månedlige fakturaer for opkrævning af lejeindtægt er vedlagt, jf. bilag 26.

Det er foretaget debitorskifte af køretøjet d. 16. juli 2019, jf. bilag 27.

Som det fremgår af den fremlagte dokumentation, har køretøjet været udlejet i hele perioden, hvorfor køretøjet ikke har været til rådighed for selskabets hovedaktionær.

[reg.nr.5] Mercedes-Benz E-klasse

Periode: 30.10.2018-25.06.2019

Køretøjet blev forsøgt videreformidlet, ligesom de andre køretøjer. Dette lykkes imidlertid ikke, hvorfor bilen blev tilbageleveret.

Det bemærkes, at der ikke har været betalt for parkeringslicens i [by2] i perioden.

[reg.nr.6] Mercedes-Benz E-klasse

Periode: 21.05.2019-25.11.2019

Køretøjet skulle være videreformidlet, men dette lykkes ikke. Bemærk, at selskabets hovedaktionær fik frakendt førerretten pr. 5. august 2019, hvorfor køretøjet ikke kan være stillet til rådighed for selskabets hovedaktionær efter denne dato.

Det bemærkes, at der ikke har været betalt for parkeringslicens i [by2] i perioden.

[reg.nr.7]/ [reg.nr.9]Porsche Cayenne S

Periode: 02.06.2020-30.06.2022

I perioden 2. juni 2020 frem til 1. august 2020 stod bilen til salg hos selskabet. Fra 1. august 2020 til og med 30. juni 2021 var køretøjet udlejet til [virksomhed7] ApS, jf. bilag 28.

Selskabet har fremsendt en opgørelse over betalinger til [virksomhed7] ApS i marts 2021, som underbygger, at køretøjet har været lejet ud, jf. bilag 29.

Det fremgår ligeledes af bilag 30, at selskabet har videresendt en fartbøde af 31.maj 2021 til [person3] fra [virksomhed7] ApS.

Bemærk, at køretøjet skifter nummerplade pr. 1. jul 2021, da køretøjet først er leaset i perioden 3. juni 2020 til 30. juni 2021, jf. bilag 31 og herefter genleaset i perioden 1. juli 2021 til 30. juni 2022, jf. bilag 32.

Fra 1. juli 2021 til og med 30. juni 2022 var køretøjet ligeledes udlejet til [virksomhed7] ApS, jf. bilag 33.

Selskabet har opgjort og fremsendt en opgørelse over udestående med [virksomhed7] ApS for lejeperioden 1. juli 2021 til 30. juni 2022, jf. bilag 34.

Selskabet har efter endt leasing d. 1. juli 2022 henvist en køber til køretøjet, der har solgt køretøjet til eksport, jf. bilag 35, bilag 36 og bilag 37.

Det bemærkes ligeledes, at selskabets hovedaktionær i denne periode har lejet en bil til hans kone af to omgange, da de havde behov for en bil i disse perioder, se bilag 38 og bilag 39.

[reg.nr.8] Mercedes-Benz GL 63 amg

Periode: 21.12.2020-02.11.2022

Køretøjet blev indkøbt til udlejning eller debitorskifte, som det er tilfældet med de andre køretøjer.

Det viste sig imidlertid, at der ikke var den forventede interesse for køretøjet, selvom der var fremvisninger heraf.

Køretøjet blev først udlejet pr. 1. februar 2022, jf. bilag 40. Bemærk, at Skattestyrelsens kontrol ikke vedrører 2022.

Køretøjet blev solgt til lejeren pr. 2. november 2022, jf. bilag 41.

Det endte med, at selskabet ikke tjente penge på at have køretøjet indregistreret i den fulde periode.

Afslutning

Som det tidligere er beskrevet, gøres det overordnet gældende, at køretøjerne ikke har været stillet til rådighed for Selskabets hovedaktionærs private anvendelse. Køretøjerne har udelukkende været anvendt til erhvervsmæssig kørsel, herunder i forbindelse med fremvisninger.

Selskabet har forsøgt sig med en forretningsmodel, der kræver, at køretøjerne er indregistreret, som det også tidligere er beskrevet, hvor det også kan ses ud af ovenstående dokumentation, at i hele selskabets ejertid af det enkelte køretøj, har køretøjet enten været lejet ud eller forsøgt videreformidlet.

Skulle Skatteankestyrelsen imidlertid komme frem til, at køretøjerne i perioder har været stillet til rådighed for selskabets hovedaktionær, bedes Skattestyrelsen henlede sin opmærksomhed på, at selskabets hovedaktionær har været bosiddende i [by2] i hele perioden, samt at der kun i perioder er udstedt parkeringslicens til et enkelte køretøj af gangen. I de perioder og for de køretøjer, hvor der ikke er udstedt parkeringslicens, har disse køretøjer været parkeret på selskabets adresse i [by1], hvorfor køretøjerne ikke har været stillet til rådighed for selskabets hovedaktionær.

[https://[...dk]]

(...)”

Repræsentanten har den 23. marts 2023 indsendt en supplerende udtalelse, hvor følgende fremgår:

”(...)

[Delvis genoptagelse af sagen udeladt]

2. Bemærkninger til Skattestyrelsens delvise fastholdelse af sagen

Skattestyrelsen fastholder imidlertid, at den resterende del af afgørelsen fastholdes, herunder med argumentation om, at køretøjerne er indregistreret på hvide plader, og at der har været betalt parkeringslicenser for nogle køretøjer ved hovedaktionærens ægtefælles adresse, hvor hovedaktionæren har opholdt sig.

Indregistrering på hvide plader

Det forhold, at køretøjerne har været indregistreret på hvide plader, taler ikke, som Skattestyrelsen hævder, for, at køretøjerne har været til rådighed for selskabets hovedaktionær.

Det er i tidligere fremsendte supplerende indlæg i sagen redegjort for, at køretøjerne har været indregistreret i selskabet, som led i selskabets forretningsmodel. Denne redegørelse fastholdes.

Ulovlige parkeringer

Skattestyrelsen skriver i brevet af 9. marts 2023, at flere biler har holdt ulovligt parkeret ved hovedaktionærens ægtefælles adresse, men der er i sagen kun redegjort for, at der har været en bil, der har holdt ulovligt parkeret i [by1] og en bil, der har holdt ulovligt parkeret i [by2] ved ægtefællens adresse. I sidste tilfælde er der udstedt en p-afgift i samme periode, som der er betalt for parkeringslicens for køretøjet.

Såfremt Skattestyrelsen ligger inde med yderligere oplysninger om tidspunkter, hvor andre af køretøjerne har været ulovligt parkeret, bedes dette oplyses. Såfremt dette ikke er tilfældet, synes det at være en sproglig overdrivelse at skrive, at flere af køretøjerne har været ulovligt parkeret, når det reelt kun har været to køretøjer i to tilfælde i en periode på 5 år.

Parkeringslicenser

Som det tidligere er redegjort for, så har selskabets hovedaktionær haft bopæl i [by2] hos dennes ægtefælle i hele perioden.

Der er købt parkeringslicenser til enkelte biler ad gangen, da dette skyldes, at der er forsøgt videreformidling af køretøjerne i [by2]området. Det har derfor været nødvendigt med et sted, hvor køretøjerne kunne holde imellem fremvisningerne.

Det skal særligt bemærkes, at parkeringslicenserne udelukkende er udstedt til selskabets hovedaktionær, da det ikke er muligt at få parkeringslicenser udstedt til et selskab.

Det er ligeledes selskabets opfattelse, at skulle Skatteankestyrelsen komme frem til, at køretøjerne i perioder har været stillet til rådighed for selskabets hovedaktionær, så vil det kun være køretøjer, der er indløst parkeringslicens til, der kan anses for at have været til hovedaktionærens rådighed, da køretøjerne i den resterende tid, har været parkeret på selskabets adresse i [by1].

Det er ikke muligt at have normal bopæl i [by2] og samtidig have rådighed over et køretøj, der er parkeret i [by1], alene af hensyn til afstanden mellem byerne.

Opsummering

Som beskrevet ovenfor og af tidligere fremsendte redegørelse til Skatteankestyrelsen, gøres det overordnet gældende, at køretøjerne ikke har været stillet til rådighed for selskabets hovedaktionærs private anvendelse.

Køretøjerne har udelukkende været anvendt til erhvervsmæssig kørsel, herunder i forbindelse med fremvisninger.

Selskabet har forsøgt sig med en forretningsmodel, der kræver, at køretøjerne er indregistreret, som det også tidligere er beskrevet, hvilket det også kan ses ud af den fremsendte dokumentation, da de enkelte køretøjer enten er forsøgt udlejet eller forsøgt videreformidlet.

Det gøres ligeledes gældende, at skulle Skatteankestyrelsen komme frem til, at køretøjerne i perioder har været stillet til rådighed for selskabets hovedaktionær, kan dette kun være tilfældet for de for de køretøjer, hvortil der er udstedt parkeringslicens og for de perioder, hvor der er udstedt parkeringslicens, da køretøjerne uden for disse perioder har været parkeret på selskabets adresse i [by1].

(...)”

Repræsentanten har den 25. maj 2023 fremsendt foreløbige bemærkninger til sagsfremstillingen, hvor følgende fremgår:

”(...)

Jeg skal hermed meddele, at Selskabet og [person5] er igang med at fremskaffe yderligere dokumentation for, at køretøjerne ikke har været til rådighed for selskabets hovedaktionær.

(...)

Vi vil, når vi har gennemgået, hvorvidt der foreligger yderligere dokumentation til sagen, fremsende disse.

(...)”

Retsmøde

Klagerens repræsentant nedlagde påstand om, at klagerens indkomst for indkomstårene 2017-2021 skal nedsættes med i alt 1.077.256 kr., og gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg i sagen og det materiale, der blev udleveret på retsmødet.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen ændres i overensstemmelse med Skatteankestyrelsens indstilling.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har ændret klagerens skattepligtige indkomst med i alt 1.077.256 kr. for indkomstårene 2017-2021 vedrørende værdi af fri bil.

Stiller et selskab en bil til rådighed for privat anvendelse for en hovedanpartshaver, skal denne beskattes af værdien heraf, uanset om han er ansat i selskabet. Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 1, og § 16A, stk. 5. Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, jf. ligningslovens § 16A, stk. 5, 2. pkt.

Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, jf. ligningslovens § 16A, stk. 5, 2. pkt. Den skattepligtige værdi af fri bil, udgør 25 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 og 20 % af resten. Den skattepligtige værdi af fri bil, udgør 24,5 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 og 20,5 % af resten for indkomståret 2021. Værdien beregnes dog mindst af 160.000 kr. For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til den oprindelige nyvognspris i indtil 36 måneder regnet fra og med den måned, hvori første indregistrering er foretaget, og herefter til 75 pct. af nyvognsprisen. For biler, der er anskaffet mere end 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter. Dette følger af ligningslovens § 16, stk. 4.Er bilen kun til rådighed en del af året, nedsættes den skattepligtige værdi svarende til det antal hele måneder, hvori bilen ikke har været til rådighed.

Det er rådigheden, og ikke den faktiske anvendelse, der beskattes.

Bevisbyrden for, at en firmabil ikke har været stillet til rådighed for privat anvendelse, påhviler som hovedregel hovedanpartshaveren, når bilen har været parkeret ved hovedanpartshaverens bopæl. Der henvises til Højesterets dom af 30. juni 2014, SKM2014.504 og Vestre Landsretsdom i SKM2002.203.

Efter praksis kan bevisbyrden anses for løftet, hvis der foreligger et behørigt kørselsregnskab, som godtgør, at bilen ikke har været anvendt til privat kørsel eller der er fremlagt konkrete oplysninger, som på anden vis godtgør, at bilen ikke har været til rådighed.

Klageren, som hovedanpartshaver, og selskabet har i perioden 7. maj 2019 til 30. maj 2021 haft identisk folkeregisteradresse på [adresse4], [by1]. Klageren har oplyst, at han har haft bopæl og arbejde i [by2] siden den 19. februar 2016.

BMW 4-serie, reg.nr. [reg.nr.1]

Selskabet har i perioden 24. juli 2017 til 11. juni 2018 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 589.061 kr. til og med november 2017 og derefter 75 % af nyvognsprisen, svarende til 441.795 kr. Ifølge det af repræsentanten fremlagte lånedokument og ifølge det af repræsentanten oplyste, har bilen været udlånt i én måned fra den 26. april 2018.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at klageren har sandsynliggjort, at bilen har været udlånt fra den 26. april 2018 og én måned frem.

For perioden juli 2017 til og med maj 2018 finder Landsskatteretten, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at bilen ikke har været stillet til klagerens rådighed. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at der ikke er fremlagt faktisk dokumentation for, at bilen har været udlejet eller solgt til anden siden i perioden juli 2017 til og med maj 2018, herunder at der ikke er fremlagt kørselsregnskab eller lignende, som dokumentation for, at bilen ikke har været anvendt privat af klageren. Endvidere er der lagt vægt på, at klageren har indløst parkeringslicens for bilen i [by2]s Kommune i perioden 8. august 2017 til 13. september 2017.

Beskatningen nedsættes med 8.928 kr. i 2018.

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

BMW 550 D Xdrive, reg.nr. [reg.nr.2]

Selskabet har i perioden 11. august 2017 til 20. april 2018 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 697.086 kr.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at bilen ikke har været stillet til rådighed for klageren i perioden 11. august 2017 til 20. april 2018.

Der er ved vurderingen lagt vægt på, at der ikke er fremlagt faktisk dokumentation i form af eksempelvis en kørebog eller anden faktisk dokumentation, der dokumenterer eller sandsynliggør, at klageren ikke har anvendt bilen privat. Endvidere er der lagt vægt på, at klageren har indløst parkeringslicens for bilen i [by2]s Kommune i perioden 14. september 2017 til 27. marts 2018.

Det forhold, at repræsentanten har forklaret at selskabet har forsøgt at foretage et debitorskifte af leasingkontrakten på bilen, kan ikke føre til et andet resultat, lige såvel som indholdet af den af repræsentanten fremlagte mailkorrespondance med leasingkonsulenten ikke kan føre til et andet resultat. Der er herved henset til, at debitorskiftet skete med virkning fra 1. maj 2018, hvilket er efter perioden, hvor selskabet havde bilen indregistreret.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Maserati Granturismo, reg.nr. [reg.nr.3]

Selskabet har i perioden 26. april 2018 til 12. juni 2018 haft bilen indregistreret. Bilens beskatnings- grundlag udgør 754.751 kr.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at bilen ikke har været stillet til rådighed for klageren i perioden 26. april 2018 til 12. juni 2018.

Der er ved vurderingen lagt vægt på, at der ikke er fremlagt faktisk dokumentation for, at klageren ikke har anvendt bilen privat, eksempelvis i form af en kørebog, eller på anden vis har sandsynliggjort, at han har været afskåret fra at råde over bilen. Endvidere er der lagt vægt på, at klageren har indløst parkeringslicens for bilen i [by2]s Kommune i perioden 30. april 2018 til 29. april 2019.

Det forhold, at selskabet købte bilen i Tyskland den 16. april 2018, hvorefter bilen blev solgt til [virksomhed4] den 25. april 2018 til 280.000 kr., og tilbageleaset til selskabet med henblik på videreformidling, hvorefter der blev bevilliget et debitorskifte den 4. juni 2018, finder Landsskatteretten ikke fører til et andet resultat. Der er herved henset til, at klageren ikke anses for at have været afskåret fra at råde over bilen på grund af de nævnte forhold.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Land Rover Range Rover, reg.nr. [reg.nr.4]

Selskabet har i perioden 14. juni 2018 til 17. juli 2019 haft bilen indregistreret. Bilens beskatnings- grundlag udgør 880.103 kr. Der er fremlagt en lejekontrakt med [virksomhed6] for perioden 14. juni 2018 til 31. august 2018. Endvidere er der fremlagt en lejekontrakt gældende fra den 1. september 2018, og fakturaer for leasing af bilen for perioden frem til juli 2019.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at klageren har dokumenteret, at han ikke har haft bilen stillet til sin rådighed fra 14. juni 2018 til 17. juli 2019.

Beskatningen nedsættes med 115.769 kr. i indkomståret 2018 og med 115.769 kr. i indkomståret 2019.

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Mercedes Benz E-klasse, reg.nr. [reg.nr.5]

Selskabet har i perioden 30. oktober 2018 til 25. juni 2019 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 544.080 kr.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at bilen ikke har været stillet til rådighed for klageren i perioden 30. oktober 2018 til 25. juni 2019.

Der er ved vurderingen lagt vægt på, at der ikke er fremlagt faktisk dokumentation for, at klageren ikke har anvendt bilen privat, eksempelvis i form af en kørebog, eller på anden vis har sandsynliggjort, at han har været afskåret fra at råde over bilen. Endvidere er der lagt vægt på, at det er blevet registreret, at bilen har holdt ulovlig parkeret den 24. februar 2019 i [by1], hvor klageren har haft folkeregisteradresse i perioden 1. august 2018 til 30. maj 2021, og på et tidspunkt, hvor klageren hverken har ejet eller leaset en bil privat.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Mercedes Benz E-klasse, reg.nr. [reg.nr.6]

Selskabet har i perioden 21. maj 2019 til 25. november 2019 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 687.135 kr.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at bilen ikke har været stillet til rådighed for klageren i perioden 21. maj 2019 til 25. november 2019.

Der er ved vurderingen lagt vægt på, at der ikke er fremlagt faktisk dokumentation for, at klageren ikke har anvendt bilen privat, eksempelvis i form af en kørebog, eller på anden vis har sandsynliggjort, at han har været afskåret fra at råde over bilen.

Det forhold, at klageren fik frakendt førerretten den 5. august 2019, kan ikke føre til et andet resultat. Der er herved henset til, at frakendelsen af kørekortet ikke afskærer klageren fra at råde over bilen eller afskærer klageren fra at køre bil. Landsskatteretten bemærker, at klageren blev stoppet af politiet i en af selskabets leasingbiler den 14. august 2020, hvor han ikke havde generhvervet sit kørekort.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Porsche Cayenne S, reg.nr. [reg.nr.7]/[reg.nr.9]

Selskabet har i perioden 2. juni 2020 til 30. juni 2022 haft bilen indregistreret. Skattestyrelsen har med den påklagede afgørelse alene forhøjet klagerens indkomst vedrørende værdi af fri bil for den omhandlende bil for indkomstårene 2020 og 2021. Bilens beskatningsgrundlag udgør 414.500 kr. i perioden med reg.nr. [reg.nr.7]. Bilens beskatningsgrundlag udgør 360.820 kr. i perioden med reg.nr. [reg.nr.9].

Ifølge den af repræsentanten fremlagte lejeaftale, den fremlagte opgørelse over betalinger og den fremlagte finansielleasingaftale, har bilen været lejet ud i perioden 1. august 2020 til 31. december 2021.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at klageren har godtgjort, at bilen har været udlånt i perioden 1. august 2020 til 31. december 2021.

For perioden 2. juli 2020 til 30. juli 2020 finder Landsskatteretten, at hovedanpartshaveren ikke har løftet bevisbyrden for, at bilen ikke har været stillet til hovedanpartshaverens rådighed. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at der ikke er fremlagt faktisk dokumentation for, at hovedanpartshaveren ikke har anvendt bilen privat, eksempelvis i form af en kørebog, eller på anden vis har sandsynliggjort, at han har været afskåret fra at råde over bilen.

Beskatningen nedsættes derfor med 45.804 kr. i indkomståret 2020 og med 107.974 kr. i indkomståret 2021.

Landsskatteretten ænder således Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Mercedes Benz GL 63 amg, reg.nr. [reg.nr.8]

Selskabet har i perioden 21. december 2020 til 2. november 2022 haft bilen indregistreret. Bilens beskatningsgrundlag udgør 942.257 kr.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at bilen ikke har været stillet til rådighed for klageren i perioden 21. december 2020 til 31. december 2021.

Der er ved vurderingen lagt vægt på, at der ikke er fremlagt faktisk dokumentation for, at klageren ikke har anvendt bilen privat, eksempelvis i form af en kørebog, eller på anden vis har sandsynliggjort, at han har været afskåret fra at råde over bilen. Endvidere er der lagt vægt på, at bilen blev stoppet af politiet på [...] Motorvejen den 10. marts 2021, at bilen har holdt ulovlig parkeret i [by2] den 13. februar 2021, og at klagerens ægtefælle har indløst parkeringslicens i Københavns Kmmune for to perioder, henholdsvis den 14. januar 2020 til den 13. januar 2021 og den 5. februar 2021 til den 4. februar 2022.

Oplysningen om, at bilen blev udlejet fra den 1. februar 2022 og efterfølgende solgt, kan ikke føre til et andet resultat, idet Skattestyrelsen med den påklagede afgørelse alene har truffet afgørelse for den omhandlende bil for indkomstårene 2020 og 2021.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Samlet konklusion

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for indkomståret 2017, og ændrer Skattestyrelsens afgørelse for indkomstårene 2018, 2019, 2020 og 2021 således, at beskatningen nedsættes med henholdsvis 124.697 kr., 115.769 kr., 47.804 kr. og 107.974 kr.