Kendelse af 24-08-2023 - indlagt i TaxCons database den 20-09-2023

Journalnr. 22-0096401

Korrigeret afgørelse til afløsning af afgørelse af 15. august 2023.

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2019

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører

3.303.397 kr.

0 kr.

3.303.397 kr.

Ikke godkendt fradrag for øvrige driftsudgifter

384.587 kr.

0 kr.

384.587 kr.

Yderligere godkendt fradrag for udgifter til løn

2.103.370 kr.

-

2.629.213 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, herefter benævnt selskabet, blev stiftet den 7. september 2017 af [virksomhed2] IVS, CVR-nr. [...1].

[person1] var direktør fra stiftelsesdatoen frem til den 4. januar 2018, hvorefter [person2] tiltrådte direktionen. Selskabet er registreret under branchekoden 532000 "Andre post- og kurertjenester", hvor formålet er at drive virksomhed med kurer- og pakkekørsel samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Selskabets legale ejer er [virksomhed3] ApS og den reelle ejer er [person2].

I indkomståret 2019, var selskabet registreret med 5-10 medarbejdere, fordelt på 5-11 årsværk.

Ifølge selskabets resultatopgørelse for 2019 omsatte selskabet i 2019 for 11.411.645,42 kr. ekskl. moms. Selskabet har for perioden bogført direkte omkostninger for 5.839.892,08 kr. ekskl. moms, samt renteudgifter for 1.255 kr. Selskabet havde ifølge resultatopgørelsen et resultat på 577.978 kr.

Selskabet har for perioden indberettet løn for 3.507.021 kr.

Skattestyrelsen traf den 22. november 2021 afgørelse om at forhøje selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2019 med 5.222.021 kr. Forhøjelsen skyldtes, at selskabet ikke på anmodning fra Skattestyrelsen havde indsendt det regnskabsmateriale, der lå til grund for selskabets oplyste nettoomsætning på 11.411.645 kr. for 2019. Skattestyrelsen kunne efter en gennemgang af transaktioner og posteringstekster på selskabets bankkonto konstatere, at selskabet havde overført i alt 2.629.212 kr. til underleverandørerne [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS.

Skattestyrelsen kunne derudover konstatere, at der var foretaget overførsler til flere andre virksomheder, herunder [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8] ApS, [virksomhed9], [virksomhed10] og [virksomhed11] m.fl. Selskabet havde ikke fremlagt dokumentation for udgiftsafholdelsen, hvorfor Skattestyrelsen nægtede selskabet fradrag for udgifterne.

Skattestyrelsen anså derudover selskabets overførsler til [virksomhed4] og [virksomhed5] for at være afholdt for at dække over uregistreret arbejdskraft. Selskabets lønudgifter blev derefter forhøjet med 2.103.370 kr., svarende til fakturaernes nettobeløb, som Skattestyrelsen også godkendte fradrag for. Selskabets skattepligtige indkomst blev med fradrag af allerede indberettet løn, yderligere lønninger og renteudgifter og oplyst overskud forhøjet med 5.222.021 kr.

Den 12. april 2022 modtog Skattestyrelsen en genoptagelsesanmodning fra selskabet. Ved genoptagelsesanmodningen var der vedlagt dele af det manglende regnskabs- og bogføringsmateriale.

Selskabet har aktiviteter med kurerkørsel og lejer i forbindelse hermed biler fra udlejningsfirmaer. Der er bogført udgifter til biludlejningsselskabet [virksomhed12] og [virksomhed13].

Selskabet har anvendt underleverandører til udførsel af kurertjenester. I kontrolperioden har selskabet bogført udgifter til underleverandørerne [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS, [virksomhed6], [virksomhed14] ApS, [virksomhed11] og [virksomhed9]. Afregning med underleverandørerne er sket enten gennem fakturaer eller kreditnotaer.

Af kreditnotaerne til underleverandørerne fremgår, at selskabet ved opgørelsen af det skyldige beløb, fratrækker udgifter til billeje, forsikringer, selvrisiko, brændstofforbrug, fartbøder og administrationsgebyr.

Skattestyrelsen traf på baggrund af genoptagelsesanmodningen afgørelse den 10. oktober 2022, hvor Skattestyrelsen godkendte et fradrag for driftsomkostninger for samlet 956.059 kr. Skattestyrelsen har fastholdt de øvrige ændringer fra den oprindelige afgørelse af den 22. november 2021.

På baggrund af det indsendte materiale, opgjorde Skattestyrelsen selskabets skattepligtige indkomst på følgende måde:

2019

Eksklusive moms

Oplyst nettoomsætning

11.411.645 kr.

Fratrækkes

Indberettede lønninger

-3.507.021 kr.

Yderligere lønninger

-2.103.370 kr.

Godkendte driftsomkostninger jf. afgørelsen af 10. oktober 2022

-956.059 kr.

Indberettede renteudgifter

-1.255 kr.

Resultat skønsmæssigt ansat til

4.843.940 kr.

Oplyst overskud

-577.978 kr.

Forhøjet skattepligtig indkomst

4.265.962 kr.

Ikke godkendte udgifter/fradrag

Skattestyrelsen har afvist at godkende fradrag for udgifter, som selskabet har bogført til underleverandører for i alt. 3.303.397 kr. I de ikke godkendte fradrag, har Skattestyrelsen medtaget selskabets bogførte udgifter til følgende underleverandører:

[virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...2], herefter benævnt [virksomhed4], blev stiftet den 3. september 2014 og blev den 23. september 2019 taget under konkursbehandling. Konkursdekretet blev afsagt den 23. september 2019. [virksomhed4] er registreret under branchekoden 532000 "Andre post- og kurertjenester" og bibrancherne 433200 "tømrer- og bygningssnedkervirksomhed", 811000 "kombinerede serviceydelser" og 467310 "engroshandel med træ, trælast og byggematerialer". Formålet med [virksomhed4] er at drive virksomhed inden for post og kurertjenester, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

[person3] var direktør i [virksomhed4] i perioden fra den 9. januar 2018 til den 23. september 2019.

[virksomhed4] har i kontrolperioden ikke været registreret med ansatte.

Der er fremlagt fem fakturaer fra [virksomhed4], der er anført med teksten "Uge XX - YYY timer", hvor XX er udtryk for et ugenummer og YYY er udtryk for et givent antal timer. Samtlige fakturaer er anført en timepris på 290 kr.

Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for udgifter til [virksomhed4] for følgende fakturaer

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms
(Nettobeløb)

Moms

Beløb inkl. moms
(Bruttobeløb)

03-01-2019

39030

188.210 kr.

47.053 kr.

235.263 kr.

04-02-2019

39190

235.335 kr.

58.834 kr.

294.169 kr.

04-03-2019

39479

237.800 kr.

59.450 kr.

297.250 kr.

01-04-2019

47682

235.335 kr.

58.834 kr.

294.169 kr.

03-05-2019

40087

231.275 kr.

57.819 kr.

289.094 kr.

I alt

1.127.955 kr.

281.989 kr.

1.409.944 kr.

Fakturaerne er bogført på konto 1310 "Direkte omkostninger"og konto 6903 "Indgående moms".

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed4] været momsregistreret, men har ikke angivet moms i 2019. [virksomhed4] er desuden blevet nægtet registrering som arbejdsgiver, og har ikke indsendt regnskab for 2019. Ifølge Skattestyrelsens oplysninger tilhører betalingsreferencen på fakturaerne en bankkonto, der ikke tilhører [virksomhed4]. Bankkontoen tilhører betalingsformidleren [finans1] A/S, hvorfra pengene videreføres til udenlandske selskaber.

[virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...3], herefter benævnt [virksomhed5], blev stiftet den 8. september 2015 og blev opløst efter konkurs den 18. juli 2022. Konkursdekretet blev afsagt den 19. januar 2021. [virksomhed5] var registreret under branchekoden 821100 "kombinerede administrationsserviceydelser" og bibrancherne 811000 "kombinerede serviceydelser", samt 466300 "engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed".

[virksomhed5]'s direktør var i kontrolperioden [person4], der tiltrådte direktionen den 31. januar 2019.

[virksomhed5] har i kontrolperioden ikke været registreret med ansatte.

Selskabet har ikke fremlagt de bogførte fakturaer fra [virksomhed5] og Skattestyrelsen har opgjort selskabets samhandel med [virksomhed5] på baggrund af posteringstekster på selskabets bankkonto.

Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for udgifter til [virksomhed5] for følgende bogførte udgifter:

Bogføringsdato

Bilagsnr.

Beløb ekskl. moms
(Nettobeløb)

Moms

Beløb inkl. moms
(Bruttobeløb)

30-07-2019

544

271.150 kr.

67.788 kr.

338.938 kr.

23-09-2019

615

213.875 kr.

53.469 kr.

267.344 kr.

24-10-2019

656

266.945 kr.

66.736 kr.

333.681 kr.

19-12-2019

707

223.445 kr.

55.861 kr.

279.306 kr.

I alt

975.415 kr.

243.854 kr.

1.219.269 kr.

Udgifterne til [virksomhed5] er bogført på konto 1310 "Direkte omkostninger" og på konto 6903 "Indgående moms".

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger, har [virksomhed5] været momsregistreret, men har kun angivet mindre momsbeløb. [virksomhed5] har derudover været registreret som arbejdsgiver, men har angivet A-skat eller AM-bidrag for samlet 0 kr.

To personer er ved separate domme afsagt henholdsvis den 4. juni 2020 og den 3. juli 2020 af [by1] byret, blevet dømt for hvidvask af særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 290 a, ved i perioden fra den 19. juni 2020 til den 20. december 2019 at have hvidvasket penge gennem [virksomhed5].

[virksomhed6], CVR-nr. [...4], herefter benævnt [virksomhed6], blev startet den 1. april 2016, af [person5], som også er virksomhedens fuldt ansvarlige deltager. [virksomhed6] er registreret under branchekoden 432000 "andre post- og kurertjenester" og bibrancherne 439910 "murere", 463890 "specialiseret engroshandel med fødevarer i.a.n." og 433410 "malerforretninger".

[virksomhed6] har ikke været registreret med ansatte i kontrolperioden.

Skattestyrelsen har for indkomståret 2019 nægtet selskabet fradrag for udgifter til [virksomhed6] for 184.482 kr. ekskl. moms

Selskabet har bogført udgifter af fem kreditnotaer på konto 1310 "Direkte omkostninger"og på konto 6903 "Indgående moms".

Selskabet har fremlagt fire kreditnotaer udstedt til [virksomhed6]. Kreditnotaerne til [virksomhed6] indeholder et skyldigt beløb for den kurerservice [virksomhed6] ifølge selskabet har leveret. På visse kreditnotaer, herunder nr. 25 og 30, er der anført modregning for erstatning og tøj.

Ifølge Skattestyrelens oplysninger, har [virksomhed6] ikke haft de tekniske, økonomiske eller menneskelige ressourcer til at kunne levere ydelserne til selskabet.

[virksomhed14] ApS, CVR-nr. [...5], herefter benævnt [virksomhed14], blev stiftet den 7. januar 2019 af [virksomhed15] ApS, hvor [person6] er direktør og [virksomhed14]'s reelle ejer. [virksomhed14] er registreret under branchekoden 702200 "virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse", hvor formålet er at levere konsulentydelser og hermed beslægtet virksomhed.

[virksomhed14] har ikke været registreret med medarbejdere i kontrolperioden.

Skattestyrelsen har for indkomståret 2019 nægtet selskabet fradrag for udgifter til [virksomhed14] for i alt 191.811 kr. ekskl. moms

Selskabet har bogført udgifter til otte kreditnotaer på konto 1310 "Direkte omkostninger" og konto 6903 "Indgående moms".

Selskabet har fremlagt syv kreditnotaer i tilknytning til [virksomhed14], hvor kreditnotaen til bogføringen med bilagsnr. 297 af 24. januar 2019 mangler. Kreditnotaerne til [virksomhed14] indeholder et skyldigt beløb for de ydelser [virksomhed14] ifølge selskabet har leveret. Der er sket modregning af udgifter til forsikring, selvrisiko, brændstofforbrug, fartbøde og administrationsgebyr.

Der er konstateret differencer mellem de beløb, der fremgår af kreditnotaerne og de respektive bogføringer. Differencerne for udgifterne er opgjort til 44.239 kr. Skattestyrelsens ændringer er foretaget på baggrund af bogføringen.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger, har [virksomhed14] ikke haft de tekniske, økonomiske eller menneskelige ressourcer til at kunne levere ydelserne til selskabet.

Kreditnotaen, der er anført som faktura nr. 42 er anført et nettobeløb på 29.900 kr. ekskl. moms, mens selskabet har bogført 31.112 kr. ekskl. moms for udgiften Kreditnotaen er udstedt til en enkeltmandsvirksomhed ved navn [virksomhed14], CVR-nr. [...6]. Skattestyrelsen har behandlet den sammen med de øvrige kreditnotaer til [virksomhed14].

Forhold vedr. underleverandøren [virksomhed14], CVR-nr. [...6] er ikke behandlet af Skattestyrelsen.

[virksomhed11], CVR-nr. [...7], herefter benævnt [virksomhed11], blev startet en 1. oktober 2015 med [person7] som den fuldt ansvarlige deltager. [virksomhed11] ophørte den 7. oktober 2020 og var registreret under branchekoden 532000 "andre post- og kurertjenester".

[virksomhed11] har ikke været registreret med ansatte i kontrolperioden.

Skattestyrelsen har for indkomståret 2019 nægtet selskabet fradrag for udgifter for samlet 237.475 kr.

Selskabet har bogført udgifterne til [virksomhed11] på konto 1310 "Direkte omkostninger" og 6903 "Indgående moms".

Selskabet har i tilknytning til bogføringen fremlagt 9 kreditnotaer samt én faktura. På kreditnotaerne fremgår der et skyldigt beløb for den kurerservice [virksomhed11] ifølge selskabet har leveret. Det skyldige beløb er modregnet udgifter til billeje, forsikringer og brændstofforbrug.

Der er konstateret differencer mellem de beløb, der fremgår af kreditnotaerne og de respektive bogføringer. Differencerne for udgifterne er opgjort til 53.891 kr. Skattestyrelsens ændringer er foretaget på baggrund af bogføringen.

Ifølge Skattestyrelens oplysninger, har [virksomhed11] ikke haft de tekniske, økonomiske eller menneskelige ressourcer til at kunne levere ydelserne til selskabet.

[virksomhed9], CVR-nr. [...8], herefter benævnt [virksomhed9] blev startet den 1. januar 2019 som en enkeltmandsvirksomhed og ophørte den 8. marts 2022. Den fuldt ansvarlige deltager var [person8]. [virksomhed9] var registreret under branchekoden 31890968 "andre post- og kurertjenester".

I december 2019 var [virksomhed9] registreret med 1 medarbejder, fordelt på 0,3 årsværk.

Skattestyrelsen har for indkomståret 2019 nægtet selskabet fradrag for udgifter for i alt 586.259 kr. ekskl. moms

Selskabet har bogført udgifter til [virksomhed9] på konto 1310 "Direkte omkostninger" og 6903 "Indgående moms".

Selskabet har fremlagt 21 kreditnotaer til [virksomhed9]. På kreditnotaerne er det skyldige beløb blevet modregnet med forskellige udgifter, herunder til billeje, forsikringer og brændstofforbrug.

Der er konstateret differencer mellem de beløb, der fremgår af kreditnotaerne og de respektive bogføringer. Differencerne for udgifterne er opgjort til 123.841 kr. Skattestyrelsens ændringer er foretaget på baggrund af bogføringen.

Datoerne, der fremgår af selskabets kreditnotaer til underleverandørerne, er forskudt en måned i forhold til selskabets bogføring. Eksempelvis sker bogføringen i flere tilfælde en måned før den dato, der fremgår af kreditnotaerne. Bogføringerne henviser til de specifikke fakturaer og kreditnotaer, og bogføringsteksten i selskabets bogføring er anført som "[virksomhed14] KN 21", "[virksomhed5] fak 10304" og "[virksomhed6] kn 25".

Der er ikke fremlagt støttebilag i form af samarbejdskontrakter, timesedler, erklæringer, korrespondance eller anden underliggende dokumentation mellem selskabet og underleverandørerne.

Øvrige udgifter

Skattestyrelsen har desuden afvist at godkende fradrag for 384.587 kr. ekskl. moms, for følgende udgifter, hvor selskabet ikke har fremlagt dokumentation:

Bogføringsdato

Bilagsnr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

04-01-2019

282

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

263,48 kr.

65,87 kr.

329,35 kr.

11-01-2019

287

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

255,92 kr.

63,98 kr.

319,90 kr.

18-01-2019

293

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

239,76 kr.

59,94 kr.

299,70 kr.

22-01-2019

294

Aftale [...90]123

28,00 kr.

7,00 kr.

35,00 kr.

25-01-2019

299

Kortpostering [virksomhed16] [by2] 1669 1225

221,60 kr.

55,40 kr.

277,00 kr.

01-02-2019

311

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

260,76 kr.

65,19 kr.

325,95 kr.

07-02-2019

320

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

340,64 kr.

85,16 kr.

425,80 kr.

06-02-2019

322

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

318,28 kr.

79,57 kr.

397,85 kr.

21-02-2019

329

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

349,08 kr.

87,27 kr.

436,35 kr.

07-03-2019

346

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

283,44 kr.

70,86 kr.

354,30 kr.

21-03-2019

356

Debetkort [virksomhed17] [by2]

191,40 kr.

47,85 kr.

239,25 kr.

21-03-2019

357

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

450,04 kr.

112,51 kr.

562,55 kr.

31-03-2019

507

af 2019

360.000,00 kr.

90.000,00 kr.

450.000,00 kr.

03-04-2019

379

Kortpostering [virksomhed17] [by2]

160,71 kr.

40,18 kr.

200,89 kr.

04-04-2019

380

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

381,44 kr.

95,36 kr.

476,80 kr.

11-04-2019

383

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

354,64 kr.

88,66 kr.

443,30 kr.

15-04-2019

384

Debetkort [virksomhed17] [by2]

191,40 kr.

47,85 kr.

239,25 kr.

16-04-2019

385

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

318,40 kr.

79,60 kr.

398,00 kr.

17-04-2019

387

Debetkort [virksomhed18] B 068

576,00 kr.

144,00 kr.

720,00 kr.

23-04-2019

390

Debetkort [adresse1]

960,00 kr.

240,00 kr.

1.200,00 kr.

23-04-2019

391

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

372,12 kr.

93,03 kr.

465,15 kr.

01-05-2019

419

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

325,84 kr.

81,46 kr.

407,30 kr.

09-05-2019

433

Debetkort [virksomhed16] Tilst

159,20 kr.

39,80 kr.

199,00 kr.

09-05-2019

434

Debetkort [virksomhed16] [by2] 1669

205,48 kr.

51,37 kr.

256,85 kr.

01-11-2019

665

Udgifter

2.337,95 kr.

584,49 kr.

2.922,44 kr.

06-11-2019

669

Fleet

14.304,40 kr.

3.576,10 kr.

17.880,50 kr.

06-11-2019

670

Bilglas

256,00 kr.

64,00 kr.

320,00 kr.

14-11-2019

680

[virksomhed16]

480,78 kr.

120,20 kr.

600,98 kr.

I alt

384.586,76 kr.

96.146,69 kr.

480.733,45 kr.

˜ 384.587 kr.

˜ 96.147 kr.

˜ 480.733 kr.

Udgifterne er bogført på konto 1310 "Direkte omkostninger" og konto 6903 "Indgående moms".

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ved afgørelsen af 10. oktober 2022 forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med 4.265.962 kr. for indkomståret 2019. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for udgifter til fremmed arbejde, samt øvrige udgifter der ikke har været dokumenteret ved bilag. Skattestyrelsen har derudover godkendt fradrag for yderligere lønudgifter, svarende til selskabets udgifter til underleverandørerne [virksomhed4] og [virksomhed5].

Skattestyrelsen har anført følgende bemærkninger:

"(...)

Ved gennemgang af transaktionerne og posteringsteksterne på selskabets bankkonti samt selskabets kontospecifikation og underliggende bilag for 2019, har vi konstateret, at vi ikke kan godkende fradrag for udgiftsbilag der er udstedt af [virksomhed4] A/S (cvr nr. [...2]), [virksomhed5] ApS (cvr nr. [...3]), [virksomhed6] (cvr [...4]), [virksomhed11] (cvr [...7]), [virksomhed9] (cvr [...8]) og [virksomhed14] ApS (cvr [...5]).

I har ikke indsendt underliggende bilag og vi er dermed ikke i besiddelse af samarbejdsaftaler, timesedler eller andet som understøtter ydelserne, der fremgår af fakturaerne. Vi har som det fremgår i punkt 1.3 konstateret at de ovennævnte underleverandørvirksomheder, ikke har haft de tekniske, økonomiske eller menneskelige ressourcer til at levere de fakturerede ydelser.

Vi har derudover undersøge nærmere om [virksomhed6] (cvr [...4]), [virksomhed11] (cvr [...7]), [virksomhed9] (cvr [...8]) og [virksomhed14] ApS (cvr [...5]) og konstaterer at virksomhedernes momsangivelse ikke kan dække de fakturerede udgifter og at virksomhederne ikke ejer biler og ikke har ansatte, der kan udføre de fakturerede ydelser. I har ikke indsendt underliggende bilag og vi er dermed ikke i besiddelse af samarbejdsaftaler, timesedler eller andet som understøtter ydelserne, der fremgår af fakturaerne.

Ud fra vores tidligere kontrol og foreliggende oplysninger har Skattestyrelsen vurderet at ovennævnte virksomheder er stråmandsselskaber, der helt eller delvis udsteder fiktive fakturaer og/eller fakturaer, der skal dække over andre virksomheders sorte lønninger. Når fakturaen er fiktiv, er der ikke nogen realitet bag de fremlagte fakturaer og dermed kan selskabet ikke få fradrag efter statsskatteloven § 6, stk. 1. Se SKM2018.539.LSR og SKM2009.325.ØLR.

Det fremgår af praksis, se f.eks. SKM2004.162.HR, at I som altovervejende udgangspunkt har bevisbyrden for, at betingelserne for at foretage skattemæssigt fradrag er opfyldte.

Da I ikke har fremlagt underskrevne samarbejdsaftaler, arbejdssedler eller andet materiale, der kan dokumentere, hvilken slags ydelse, underleverandøren har udført, og at arbejdet faktisk er udført, godkender vi ikke fradrag for køb der fremgår af vores bilag 1. De samlede ikke-godkendte bogførte udgifter efter fratrukket moms udgør i alt 3.687.984 kr.

Idet vi ikke har modtaget ovenstående dokumentation efter skattekontrollovens § 2, foreslår vi derfor, at vi ikke fuldt ud imødekommer selskabets anmodning og nedsættelse af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2019, da vi således ikke godkender fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a for ovennævnte udgifter.

Dog godkender vi en nedsættelse af selskabets indkomst med 956.059 kr. som følge af det indsendte materiale i forbindelse jeres anmodning om genoptagelse der efter vores opfattelse dokumenterer fradrag i selskabets skattepligtige indkomst.

(...)"

Skattestyrelsen har ved afgørelse af 22. november 2021 anført følgende begrundelse:

"(...)

Det fremgår af selskabsskattelovens § 8, at selskabets skattepligtige indkomst opgøres efter skattelovgivningens almindelige regler.

I har ikke indsendt regnskabsmaterialer for 2019 efter skattekontrollovens bestemmelser. I har ikke opfyldt betingelserne ved at føre et fyldestgørende regnskab efter bestemmelserne i mindstekravsbekendtgørelsen og bogføringsloven, som kan lægges til grund for opgørelsen af selskabets resultat for 2019. Det skal bemærkes, at som erhvervsdrivende har I pligt til at opbevare og indsende jeres regnskabsmaterialer til os. Det fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 7. I har ikke efterlevet vores anmodninger, hvorfor vi foretager en skønsmæssig ansættelse af selskabets skattepligtige indkomst efter skattekontrollovens § 6, stk. 3, jf. § 74, stk. 1 og § 53, stk. 3. Vores skøn foretaget på grundlag af selskabets bankkontoudskrifter sammenholdt med samhandels oplysninger som indgår i vores tidligere kontroller af underleverandørerne.

I har sammen med jeres selvangivelse oplyst en regnskabsmæssig nettoomsætning på 11.411.645 kr. i 2019.

Vareforbrug/øvrige driftsudgifter

Ved gennemgang af transaktionerne og posteringstekster på selskabets bankkonti, har vi opgjort,

at der er overført i alt 2.629.212 kr. til [virksomhed4] A/S, cvr nr. [...2] og [virksomhed5] ApS, cvr m. [...3]. Opgørelsen af udbetalinger til [virksomhed4] A/S og [virksomhed5] ApS kan findes i bilag 1.

I forhold til det anførte punkt 1.3, udgør ikke-godkendte fradrag for udgifter til underleverandørerne, [virksomhed4] A/S og [virksomhed5] ApS 2.103.370 kr. ekskl. Moms

I forhold til det anførte punkt. 2.3 er det vores opfattelse, at de ikke godkendte underleverandørfakturaer er falske eller fiktive og er bogført i selskabet for at dække over udgifter til sorte lønninger.

Skattestyrelsen har derfor opgjort en yderligere lønudgift i selskabet til en ukendt kreds af lønmodtagere svarende til de ikke godkendte udgifter til underleverandører ekskl. moms.

For yderligere beskrivelse vedrørende ikke-godkendte underleverandører henvises til sagsfremstillingens punkt. 1.4.

Yderligere lønudbetaling i selskabet for 2019 er opgjort til 2.103.370 kr. I har tidligere indberettet lønudgifter på i alt 3.507.021 kr. til elndkomst. Lønninger udgør derfor i alt 5.610.391 kr. og der godkendes skattemæssigt fradrag for lønudgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Som det anføres i punkt 1.1 har [virksomhed6] for 2019 angivet en samlet købsmoms på 1.817.603 kr. hvilket svarer til varekøb på i alt 9.088.015 kr. inklusive moms.

Såfremt [virksomhed6] ikke kan fremlægge dokumentation for, at [virksomhed6] har afholdt udgifter til køb af varer, tjenesteydelser eller aktiver, har [virksomhed6] som hovedregel ikke ret til fradrag for de pågældende udgifter. Se fx SKM2008.4. HR. Men hvis vi finder det konkret sandsynliggjort, at [virksomhed6] har afholdt fradragsberettigede udgifter, hvis størrelse [virksomhed6] ikke kan dokumentere på regulær vis, kan vi foretage en skønsmæssig ansættelse af den pågældende udgift. Det kan [virksomhed6] læse mere om i Den Juridiske Vejledning afsnit A.B.5.2.

Ifølge bankkontoudskrifter for 2019, er der foretaget overførsler til andre virksomheder eksempelsvis [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8] ApS, [virksomhed9], [virksomhed10] og [virksomhed11] m.fl. Men der fremgår ikke nogen yderligere oplysninger og der er heller ikke indsendt nogen dokumentation, der bekræfter, hvilken modydelse der er tale om og hvem der anses for at være den rette modtager. Det vil sige, at udgifterne afholdes på vegne af selskabet, hovedaktionær eller en anden. Vi har gennemgået nogen af de ovennævnte virksomhedernes moms og løn angivelses oplysninger og de har ikke indberettet et tilstrækkelig beløb på moms og lønninger i forhold til de beløb, I har overført. Det er på det foreliggende grundlag ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at der er tale om fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Vi har tidligere ved vores forslag bedt jer om at indsende nærmere dokumentation for eventuelle erhvervsmæssige udgifter, men I har ikke inden klagefristens udløb indsendt dokumentation, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for erhvervsmæssige udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der er indberettet renteudgifter (bank) på i alt 1.255 kr.

Selskabets resultat

Selskabets resultat i 2019 kan efter skattekontrollovens § 6, stk. 3, jf. § 74 og § 53, og på baggrund af ovenstående skønsmæssigt fastsættes til:

Eksklusive moms

Oplyst nettoomsætning

11.411.645 kr.

Fratrækkes

Indberettede lønninger

-3.507.021 kr.

Yderligere lønninger

-2.103.370 kr.

Indberettede renteudgifter

-1.255 kr.

Resultat skønsmæssigt ansat til

5.799.999 kr.

Oplyst overskud

-577.978 kr.

Forhøjet skattepligtig indkomst

5.222.021 kr.

(...)"

Selskabets opfattelse

Selskabet har fremsat påstand om, at selskabets resultat skal nedsættes med 4.265.962 kr. for indkomståret 2019

Selskabets repræsentant har anført følgende:

"(...)

8. Selskabets resultat

Selskabets skattepligtige indkomst for 2019 forhøjes skønsmæssigt af skattestyrelsen med i alt kr. 4.265.962. Dette svarer til, at Selskabet skulle have et overskud pa omkring 40 %, og det svarer samtidig til, at selskabet, udover lønninger, kun skulle have udgifter på lige under 1 mio. kr., dvs. under 10 % af nettoomsætningen.

Det gøres gældende, at det af skattestyrelsen forslåede resultat er urealistisk, da det inden for Selskabets branche er meget usandsynligt at have et overskud pa 40 %.

Det bemærkes, at Selskabet har indsendt dokumentation for yderligere udgifter pa i alt kr. 3.687.984 ekskl. moms, som dog ikke godkendes af Skattestyrelsen. Disse udgifter udgør imidlertid et langt mere retvisende billede af virksomhedens faktiske forhold.

På baggrund af det ovenfor anførte gores det sammenfattende gældende, at Skattestyrelsens skøn er forfejlet, og ikke tager hensyn til de i branchen sædvanlige forhold. Skattestyrelsens skøn afspejler således et urealistisk billede af selskabets regnskabsforhold. Pa den baggrund bor virksomhedens overskud nedsattes med yderligere kr. 4.265.962, så Selskabets overskud stemmeroverens med det af Selskabet oprindelige oplyste overskud på kr. 577.978.

(...)"

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med 4.265.962 kr. for indkomståret 2019 efter at have afvist at godkende fradrag for selskabets udgifter til fremmed arbejde og afvist af godkende fradrag for øvrige driftsudgifter, som ikke er dokumenteret.

Retsgrundlag

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden.

Bevisbyrden for, at der foreligger fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, påhviler - i overensstemmelse med hvad der generelt gælder for skattemæssige fradrag - som udgangspunkt skatteyderen, jf. Højesterets dom af 19. marts 2004 offentliggjort som SKM2004.162.HR.

Den, der anser sig berettiget til fradrag for udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, må således i fornødent omfang kunne dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at betingelserne for fradrag er opfyldt.

Beviskravet vil efter retspraksis typisk blive skærpet i tilfælde, hvor der foreligger usædvanlige omstændigheder, der kan tale imod, at der er tale om fradragsberettigede udgifter. Der henvises til Østre Landsrets dom af 28. april 2009, offentliggjort i SKM2009.325.ØLR.

Ifølge bogføringslovens § 9 skal enhver registrering dokumenteres ved bilag, og såfremt der er udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb. Det følger af bogføringslovens § 5, at der ved bilag forstås enhver nødvendig dokumentation for transaktioner, der registreres i bogføringen, uanset dokumentationen er på elektronisk medie, mikrofilm, papir eller andet medie.

Det følger af forvaltningslovens § 22, at en skriftlig afgørelse fra myndighederne skal være begrundet, medmindre der fuldt ud gives medhold i sagen.

Det følger videre af forvaltningslovens § 24, stk. 2, at begrundelsen endvidere om fornødent skal indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelse.

Begrundelsesmangler anses for garantiforskrifter og kan medføre, at afgørelsen er ugyldig, medmindre det efter en konkret væsentlighedsvurdering kan fastslås, at manglen ikke har haft betydning for den konkrete afgørelse.

Underleverandørudgifter

Selskabet har som dokumentation for udgifter til fremmed arbejde fremlagt fem fakturaer fra [virksomhed4], fire kreditnotaer til [virksomhed6], syv kreditnotaer til [virksomhed14], 10 kreditnotaer til [virksomhed11] og 21 kreditnotaer til [virksomhed9].

Under normale omstændigheder ville denne dokumentation, som udgangspunkt være tilstrækkelig til at dokumentere, at der er tale om fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

I denne sag, hvor ansatte i [virksomhed5] er dømt for hvidvask, hvor flere af underleverandørerne enten er under konkurs eller er opløst efter konkurs, hvor flere af underleverandørerne ikke har angivet korrekt moms, hvor fakturaerne ikke angiver art eller mængde af de leverede ydelser, hvor pengeoverførsler til underleverandørerne videreføres til udenlandske konti, hvor underleverandørerne ikke har haft ansatte i perioden, finder Landsskatteretten at den fremlagte dokumentation i form af de udstedte fakturaer og betaling af disse, under disse omstændigheder ikke er tilstrækkelig dokumentation for, at der er tale om fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Selskabet har i tilknytning til fakturaerne ikke fremlagt anden dokumentation i form af samarbejdskontrakter, korrespondance med underleverandørerne, timesedler for det fakturerede arbejde, erklæringer fra underleverandørerne om omfanget af samarbejdet, identifikation af kontaktpersoner eller andet materiale der forekommer ved sædvanligt samarbejde.

Retten finder, at der ikke foreligger realiteter bag de fremlagte fakturaer fra underleverandørerne, idet der henvises til praksis herom jf. retten i [by3] dom af 10. februar 2017 offentliggjort i SKM 2017.210.BR, og Retten i [by4] dom af 16. november af 16. november 2015, offentliggjort i SKM 2016.9.BR. Der henvises endvidere til Landsskatterettens afgørelser af henholdsvis 27. september 2018, offentliggjort som SKM 2018.539.LSR og 15. november 2018, offentliggjort som SKM 2018.613.LSR.

Sammenfattende finder retten, at der er tale om så usædvanlige omstændigheder, at selskabet på baggrund af det fremlagte materiale, ikke har løftet sin bevisbyrde for, at der er sket levering af de fakturerede serviceydelser i det påklagede indkomstår.

Øvrige udgifter

Landsskatteretten skal derudover tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har afslået at godkende fradrag for øvrige driftsudgifter for 384.587 kr. for indkomståret 2019.

Retten finder, at selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at udgifterne er afholdt til at erhverve, sikre eller vedligeholde selskabets indkomst efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Selskabet har ikke under sagens behandling fremlagt ekstern dokumentation for udgifterne eller bemærkninger der sandsynliggør at betingelserne for fradrag er opfyldt, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag herfor.

Landsskatteretten stadfæster dette punkt af Skattestyrelsens afgørelse.

Yderligere lønudgifter

Landsskatteretten har i sammenholdt sag med journal nr. [sag1] skærpet Skattestyrelsens afgørelse af 10. oktober 2022 vedrørende indeholdelse af selskabets A-skat og AM-bidrag. I den sammenholdte sag har retten anset bruttobeløbene af fakturaerne fra [virksomhed4] og [virksomhed5], svarende til 2.629.213 kr., for at være udgifter til uregistreret arbejdskraft. Som konsekvens heraf har Landsskatteretten opgjort yderligere lønudgifter i selskabet for i alt 525.843 kr.

Efter indeholdelsen af A-skat og AM-bidrag, udgør disse lønudgifter almindelige driftsomkostninger, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst. Udgiften til løn, for hvilken der er indeholdt A-skat og AM-bidrag, er en fradragsberettiget udgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse og godkender et yderligere fradrag for lønudgifter på 525.843 kr.

Landsskatteretten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse.