Kendelse af 19-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 16-02-2024

Journalnr. 22-0094631

Klagepunkt

Skattestyrelsens a
gørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens a
gørelse

Indkomståret 2018

Konkrete indsætninger ekskl. moms

132.400 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2018 virksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er stadig aktiv og er registreret med branchekode 439910 Murere.

Det fremgår af virksomhedens regnskab for indkomståret 2018, at posten 5221 - Driftsmidler, anskaffelse primo udgjorde 242.443 kr., og at post 5226 - Driftsmidler, afskrivning primo udgjorde -242.443 kr. Af regnskabets kontospecifikationer fremgår der ikke bilagsnummer til disse posteringer.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale og klagerens kontoudtog konstateret indsætninger på klagerens private bankkonto, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med klagerens bilagsmateriale.

Skattestyrelsen har anset klageren for at drive næring med køb og salg af antikviteter. I indkomståret 2018 har klageren blandt andet modtaget 206 MobilePay-overførsler på samlet 112.398 kr. Derudover er der modtaget overførsler med teksten "DK-NOTA xx [virksomhed2] IVS", "[virksomhed3] AFR.[dato]" og "[virksomhed4]".

Skattestyrelsen har for indkomståret 2018 henført tre konkrete indsætninger til denne aktivitet. Af overførselsteksten for disse indsætninger fremgår følgende: "[virksomhed5]", "Kunde nr. 572, [person2]" og "Køb af Stillads".

De konkrete indsætninger udgjorde henholdsvis 33.100 kr., 112.500 kr. og 19.900 kr. og blev indsat på klagerens konto henholdsvis den 9. april 2018, 11. juni 2018 og 4. september 2018. Klageren har oplyst, at disse tre indsætninger udgjorde privat salg af en reol, en minilæsser og et stillads.

Klageren har til brug for sagen fremlagt et billede af en minilæsser og et dokument dateret den 3. september 2018, hvoraf fremgår, at et haki-stillads sælges for 19.400 kr. Det fremgår endvidere, at beløbet overføres til klagerens konto i [finans1]. Køber og sælger er ikke angivet.

Endelig har klageren fremlagt en afregning fra [virksomhed5] A/S dateret den 5. april 2018, hvoraf fremgår, at en stor reolvæg i teak af møbeldesigner Finn Juhl blev solgt for 40.000 kr. Salæret til [virksomhed5] udgjorde 6.400 kr., og grundgebyret udgjorde 500 kr. I alt var der 33.100 kr. til afregning. Afregningen er stilet til klageren.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har medtaget tre konkrete indsætninger på i alt 132.400 kr. ekskl. moms i forhøjelsen af klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

"(...)

2. Skat

(...)

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har følgende kommentarer til jeres bemærkninger til forslag af den 11. februar 2022.

Du oplyser i dokumentet "Svar til SKAT", at du er født samler, og altid har gået på loppemarkeder, hvor du har købt og solgt både "billigt skrammel og dyrt design".

Du tilføjer, at du er ved at tynde ud i egen samling, samt porcelæn fra [virksomhed6] du har fået og købt igennem din familie de sidste 30 år, da du har familie, der har arbejdet

der.

Du fortæller, at du havde en antikvitetsvirksomhed, [virksomhed7] IVS, hvor du har indskudt antikviteter fra egen samling/private køb til en værdi på ca. 200.000 kr.

Du uddyber, at antikviteterne blev solgt i virksomheden eller gik til i en oversvømmelse, hvilket fik kasserne, hvor antikviteterne var opbevaret, til at vælte, hvor indholdet gik i stykker. Du har i [virksomhed7] IVS for 2016-2018 angivet 20.524 kr. i salgsmoms og 23.286 kr. i købsmoms, hvoraf salgsmomsen for 2018 udgør 607 kr. og købsmomsen for 2018 udgør 8.035 kr. Du har ifølge kurator haft en særskilt bankkonto til [virksomhed7] IVS. Denne konto har vi ikke kigget på, den er derfor ikke med i vores opgørelse.

Vi kan således konstatere, at du ved opstart af [virksomhed7] IVS har tilkendegivet at drive selvstændig økonomisk virksomhed med salg af antikviteter med gevinst for øje.

Det fremgår af SKM2020.21.BR, at selvstændig erhvervsvirksomhed er karakteriseret ved, at der for egen regning og risiko udøves virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå et økonomisk overskud. Virksomheden skal:

· udøves regelmæssigt
· have en vis varighed
· være af ikke helt underordnet omfang

Retten slog i sagen fast, at der var drevet erhvervsmæssig virksomhed med køb og salg af designerlamper. De lagde vægt på omsætningens størrelse, og at omsætningen såvel absolut som relativt havde haft en stor vægt i sagsøgers økonomi, samt at der har været foretaget et betydeligt antal køb, og at sagsøger havde de faglige forudsætninger for at drive virksomhed med køb og salg af lamper.

I har indsendt et dokument med en oversigt over lån og indtægter "Oversigt over lån/indtægter". I oplyser, at:

"Begrundelsen for at jeg har anmodet min klient om at lave et forløb over lån/provenu af solgte ejendomme skyldes alene den grund, at når virksomhedens resultat har været så lav, har min klient stadig har mulighed for at kunne leve i form af disse lån, solgte ejendomme samt salg af private genstande der er indsamlet over en længere periode."

Vi har udelukkende udarbejdet afgørelsen på baggrund af indsætninger på dine bankkontoer og regnskabsmateriale og ikke taget udgangspunkt i privatforbruget, derfor er det i denne forbindelse ikke relevant, hvor mange midler du har haft til rådighed for tidligere år og i løbet af året.

I oplyser, at du blandet andet har brugt midlerne fra salg af private genstande til at leve af. Det er således vores vurdering, at salget af antikviteter er karakteriseret ved at være drevet med næring for øje, for at opnå en økonomisk gevinst, hvilket er karakteristisk for selvstændig økonomisk virksomhed.

Det karakteristiske ved dine indsætninger er, at:

· Omsætningens størrelse samt at omsætningen såvel absolut som relativt har haft en stor vægt i din private økonomi
· Du kontinuerligt har solgt et betydeligt antal antikviteter fra 2018 - 2020
· Der er 206 MobilePay transaktioner i 2018 med en samlet omsætning på 112.398 kr. inkl. moms - se Bilag 2 - Mobilepay 2018
· Der er også konstateret et betydeligt antal indsætninger fra loppevirksomheder, bl.a. [virksomhed3] og [virksomhed2] IVS
· Du har fra din tidligere virksomhed [virksomhed7] IVS de faglige forudsætninger for at drive virksomhed med køb og salg af antikviteter
· Salget er fortsat efter nedlukningen af [virksomhed7] IVS
· Virksomheden har den fornødne intensitet og seriøsitet, som kendetegner selvstændig virksomhed
· Der har systematisk været udøvet virksomhed med salg af antikviteter af økonomisk karakter med det formål at skabe overskud
· Du oplyser i "Svar til SKAT" at du sideløbende med dine indtægter fra MobilePay ved salg af antikviteter også selv har købt en del via MobilePay til egen samling
· Du har kommenteret indsætningerne på forslagets bilag 1 - 2018 fra MobilePay og [virksomhed3] og [virksomhed2] IVS med "Mobilepay, ting solgt enten på loppemarked, [...dk] eller lignende" og "[virksomhed2] og [virksomhed3] er genbrugsbutikker, hvor jeg har solgt diverse privat indbo"

Ud fra overstående er det derfor fortsat vores vurdering, at du har fortsat driften fra [virksomhed7] IVS i din personlig ejet virksomhed og dermed fortsat driver virksomhed inden for branchen detailhandel med brugte varer, herunder salg af antikviteter og småeffekter i indkomståret 2018.

Det fremgår af dine bemærkninger til erhvervskontoen, at du fem gange i 2018 har foretaget kontante indbetalinger, "Privat indbetaling", på kontoen. Du har samlet indbetalt kontanter i hæveautomater for 65.500 kr. i 2018. Vi har ikke modtaget dokumentation for, at der er tale om allerede beskattede midler.

Hvis det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, kan indkomsten forhøjes. Det er dig, der har bevisbyrden for at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller er undtaget fra beskatning. Det kan udledes af SKM.2008.905.HR og SKM2019.560.BR.

(...)

I fremsender den 1. august 2022 yderligere bemærkninger til forslaget. Vi har følgende yderligere kommentarer til disse:

(...)

Hvad angår køb og salg af antikviteter anfører I, at der er tale om hobbyvirksomhed, der ikke skal momsregistreres, men at der skal betales skat af det løbende overskud. Vi er enige i, at du skal beskattes af overskuddet af virksomheden.

Vi har i mail af den 27. april 2022 bedt om dokumentation for følgende posteringer:

· Den 9.4.2018 "[virksomhed5]" 33.100 kr. - Reol solgt. I har oplyst, at [person1] har kontaktet [virksomhed5] med henblik på at få udskrevet kontoudtog.
· Den 11.6.2018 "Kunde nr. 572, [person2]" 112.500 kr. Salg af minilæsser.
· Den 4.9.2018 "Køb af stillads" 19.900 kr. Salg af stillads.

I har fremsendt bilag 10 - kontoudtog fra [virksomhed5]. Der er tale om en afregning, hvoraf salgsprisen for en reol og salæret er fratrukket indtægten. Vi fastholder, at der er tale om et erhvervsmæssig salg, og der skal betales moms heraf.

I sender ligeledes bilag 9 - salg af stillads. Vi har i mail af den 27. april 2022 bedt om dokumentation for betaling af købet af stilladset, hvoraf beløb, dato og bankkontonummer fremgår. Vi har ikke modtaget denne dokumentation og fastholder, at der er tale om salg af antikviteter eller salg af driftsmiddel og dermed erhvervsmæssigt salg, som der skal betales skat af.

I sender også i bilag 8 et billede af minilæsseren. Vi har bedt om dokumentation for betaling af købet af minilæsseren, hvoraf beløb, dato og bankkontonummer fremgår. Vi har ikke modtaget denne dokumentation og fastholder, at der er tale om salg af antikviteter eller salg af driftsmiddel og dermed erhvervsmæssigt salg, som der skal betales skat af.

(...)

Med hensyn til jeres bilag 4 - specifikation af indsættelser under "overførsler der ikke har noget med køb og salg at gøre" nævner I salg af sølvtøj, figur og fakt. Nr. 100499018. Vi fastholder, at der er tale om salg af antikviteter og dermed erhvervsmæssige salg, som der skal betales skat af.

I oplyser i jeres bemærkninger og på bilag 1 - afstemning med omsætning if. regnskab, at størstedelen af indsætningerne indgår i den bogførte omsætning for 2018. Dette er der taget højde for både moms- og skattemæssigt, da de allerede angivne beløb er fratrukket i de skønsmæssigt opgjorte beløb.

I oplyser, at I er enige i, at salg af effekter via MobilePay, [virksomhed2] og [virksomhed3] er indsætninger vedrørende salg af antikviteter og loppeeffekter samt at indsætningerne den 16/7 2018 [DA], 31/7 2018 Faktura 608, 1/8 2018 Faktura 607 og 27/8 2018 [DA] er indsætninger, der relaterer sig til murervirksomheden.

I oplyser også, at I vurderer, at der skønsmæssigt har været afholdt udgifter på 60.000 kr. i varelager og 20.000 kr. til standleje, annoncering, varekøb, gebyrer, fragt m.v. Vi accepterer jeres skønsmæssig opgjorte udgifter på 80.000 kr. efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Vi har ikke modtaget yderligere dokumentation til sagen og træffer på baggrund af ovenstående afgørelse på det foreliggende grundlag.

Du har pligt til at indsende dit regnskabsmateriale og bilag, hvis det har betydning for skatteligningen ifølge skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Din virksomheds skattemæssige resultat for indkomståret 2018 fastsættes efter et skøn, da du ikke har indsendt regnskab, bogføring eller anden dokumentation for indtægter og udgifter i din virksomhed. Vi har fastsat din omsætning skønsmæssigt efter reglerne i skattekontrollovens § 53, stk. 3, § 74 og § 6, stk. 2. Skattestyrelsen har på grund af de manglende oplysninger indkaldt dine bankkonti ved [finans1].

Der ses kun erhvervsmæssig aktivitet på konto [...36] (erhverv), konto [...93] (privat) og konto [...02] (gammel privat) fra [finans1], de øvrige indkaldte konti anses ikke for at have erhvervsmæssig karakter.

Det bemærkes, at det fremgår af skattekontrollovens § 74, stk. 3, at når den skønsmæssige ansættelse af din indkomst sker på et sikkert grundlag ud fra andre oplysninger, såsom bankkontoudtog, kan vi foretage et skøn af din indkomst, uden hensyn til dit privatforbrug, din skattepligtige indkomst for tidligere år, årsopgørelser, forskudsregistreringer og oplysninger fra indberetningspligtige.

Efter retspraksis kan skattestyrelsen på baggrund af bankindsætninger fastsætte indkomsten efter et skøn. Vi henviser til Byretsdom SKM2019.560.BR.

Indtægten fra salg af brugsgenstande, løbende indsætninger fra loppemarkeder/genbrugsvirksomheder og levering af serviceydelser skal medtages ved opgørelsen af din skattepligtige indkomst efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Vi har i punkt 1.4. skønnet en yderligere salgsmoms i din virksomhed på baggrund af dine bankkontoudtog, da vi kan se, der har været betydelige indsætninger på dine konti af erhvervsmæssig karakter.

Vi har opgjort din omsætning som følger: (Se Bilag 1 - Indtægter 2018)

Skattepligtig omsætning 2018

Kontonr

Indsat inkl. moms

Moms

Indsat ekskl. moms

Kontonr. [...36] - Erhverv

1.106.490 kr.

221.298 kr.

885.192 kr.

Kontonr. [...93] - Privat

430.848 kr.

86.170 kr.

344.678 kr.

Kontonr. [...02] - Privat

5.300 kr.

1.060 kr.

4.240 kr.

1.542.637,70 kr.

308.528 kr.

1.234.110 kr.

Du har i 2018 angivet salgsmoms med 205.626 kr., hvilket svarer til en omsætning på 822.504 kr. Det betyder, at vi forhøjer din omsætning og dermed resultat af virksomhed med 411.606 kr.

(1.234.110 kr. - 822.504 kr.).

Det følger af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, at ved beregningen af den skattepligtige indkomst fradrages driftsomkostninger, dvs. de udgifter som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, derunder ordinære afskrivninger.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for afholdelse af udvalgte udgifter for indkomståret 2018, men det kan tilføjes, at der ud fra betalinger og tekst på bankkontoen er plads til de fratrukne driftsomkostninger i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Vi har under vores kommentarer til jeres bemærkninger accepteret et yderligere fradrag for driftsomkostninger til afholdelse af udgifter til varelager, standleje, annoncering, varekøb, gebyrer og fragt m.v. på 80.000 kr. efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Vi forhøjer dit overskud af virksomhed for 2018 med 411.606 kr. - 80.000 kr. = 331.606 kr. efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a og § 6, stk. 1, litra a.

(...)"

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 13. december 2022 kommet med følgende bemærkninger:

"(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Klager oplyser, at der ikke i fuldt omfang er taget højde for de udgifter, som er afholdt. Klager har i indsigelserne til både afgørelsen for 2018 og afgørelsen for 2019 og 2020 bedt om at få fradrag for udgifter til omkostninger til salg af varer på loppemarkeder. De udgifter, der er bedt om i indsigelserne, har vi givet fradrag for skattemæssigt, hvilket også fremgår af afgørelserne. Der er efterfølgende den 10. august 2022 fremsendt udskrift fra Mobilepay, hvor klager har opdelt udgifterne pr. år. Den viser, at udgifterne til køb med Mobilepay for 2018 udgør 62.374 kr., for 2019 14.632 kr. og for 2020 113.712,75 kr. Det vil sige samlet udgør udgifterne i alt 190.718,75 kr. Der er i afgørelserne givet fradrag for 80.000 kr. i 2018, 90.000 kr. i 2019 og 110.000 kr. i 2020. Det vil sige samlet udgør udgifterne i afgørelserne 280.000 kr. Vi mener derfor, at der i afgørelsen for 2018 og afgørelsen for 2019 og 2020 er taget højde for de udgifter, som klager har krav på ifølge både den fremsendte dokumentation og i henhold til klagers indsigelser.

(...)"

Skattestyrelsen har den 13. oktober 2023 endvidere fremsendt følgende bemærkninger til de oplysninger, som klageren har fremsendt i forbindelse med klagesagens behandling:

"(...)

Vedr. skøn

Der fremgår af klagen på side 2 og 3 under punktet Skattestyrelsens afgørelser:

"... opgjort virksomhedens omsætning ud fra et "kasseprincip". En opgørelse af omsætningen som udelukkende baseres på de faktiske indsættelser i året, giver ikke et korrekt billede af omsætningen, og det er ikke i overensstemmelse med retserhvervselsesprincippet, jf. nedenfor.

Det anføres under pkt. 1 og 2, vedrørende vores yderligere bemærkninger til forslaget, at virksomhedens resultat (og omsætning) fastsættes efter et skøn, da der ikke er indsendt regnskab, bogføring eller anden dokumentation for indtægter og udgifter i virksomheden."

Det er korrekt, at vi har modtaget regnskabsmateriale for så vidt angår aktiviteter i murermestervirksomheden.

Vi har imidlertid ikke modtaget et regnskab for antikvitetsvirksomheden, som har været en del af [person1]s virksomhed i både 2018, 2019 og 2020. Denne aktivitet har været drevet som uregistreret virksomhed, og klager har gentagne gange påtalt, at der udelukkende er tale om en ikke momspligtig hobbyvirksomhed f.eks. i deres bemærkninger til forslaget af den 3. august 2022.

Da vi ikke har modtaget regnskabsmateriale for denne aktivitet, har vi derfor opgjort virksomhedens salg og køb for denne aktivitet som et skøn ud fra indtægter på bankkontoen efter skattekontrollovens § 74, stk. 3.

(...)

Vedr. forhold 1 - salg af reol

Det forhold at fakturaen fra [virksomhed5] er stilet til [person1] personligt ændre ikke på, at salget kan være sket som led i antikvitetsvirksomheden, da klager af flere omgange har anført, at der udelukkende er tale om hobbyvirksomhed.

På trods heraf har vi valgt at acceptere, at der er tale om privat salg af indbo og nedsætte salgsmomsen med 6.620 kr. og den skattepligtige omsætning med 26.480 kr.

Vedr. forhold 2 - salg af minilæsser

Den 8. juni 2021 sender [person3] fra [virksomhed8] en mail vedhæftet dokumentet "Svar_til _Skat". Heraf fremgår følgende:

"Ad 1) [person1] svarer: " Jeg tanker kun diesel til firmabilerne, og til de maskiner som jeg bruger til arbejdet. Bla gravemaskine og minilæsser kører på diesel..."

[person1] har dermed selv oplyst, at minilæsseren anvendes erhvervsmæssigt.

I Den Juridiske Vejledning fra 2018 fremgår af afsnit D.A.4.5.2 Salg af virksomhedens aktiver, at momspligten omfatter salg af materielle aktiver, se den dagældende momslovs § 8, stk. 1. Momspligten er gældende, hvis der er adgang til for virksomheden at foretage helt eller delvist momsfradrag ved indkøb af de pågældende aktiver. Ifølge lovbemærkningerne skal dette forstås således, at momspligten gælder for alle aktiver, der er indkøbt i den momspligtige virksomhed. Det betyder at momspligten er uafhængig af, om virksomheden rent faktisk har foretaget fradrag ved indkøb af aktivet.

Se også SKM2008.129.ØLR, hvor Østre Landsret tiltrådte, at salg af en virksomheds aktiver er momspligtige i henhold til dagældende momslovs § 8, stk. 1, såfremt der har været hel eller delvis fradragsret ved indkøbet uanset om fradragsretten faktisk er blevet udnyttet eller ej.

Det forhold, at minilæsseren ikke har været bogført som et erhvervsaktiv eller en erhvervsmæssig udgift, ændrer dermed ikke på, at salget kan være moms- og skattepligtigt.

Vedr. forhold 3 - salg af stillads

Klager har fremlagt et salgsbilag, hvor salgssummen er oplyst til 19.400 kr.

Der er på bankkontoen den 4. september 2018 indsat 19.900 kr. med teksten "køb af stillads". Det indsatte beløb på bankkontoen overstiger dermed salgssummen på det fremlagte bilag.

I Den Juridiske Vejledning fra 2018 fremgår af afsnit D.A.4.5.2 Salg af virksomhedens aktiver, at momspligten omfatter salg af materielle aktiver, se den dagældende momslovs § 8, stk. 1. Momspligten er gældende, hvis der er adgang til for virksomheden at foretage helt eller delvist momsfradrag ved indkøb af de pågældende aktiver. Ifølge lovbemærkningerne skal dette forstås således, at momspligten gælder for alle aktiver, der er indkøbt i den momspligtige virksomhed. Det betyder at momspligten er uafhængig af, om virksomheden rent faktisk har foretaget fradrag ved indkøb af aktivet.

Se også SKM2008.129.ØLR, hvor Østre Landsret tiltrådte, at salg af en virksomheds aktiver er momspligtige i henhold til dagældende momslovs § 8, stk. 1, såfremt der har været hel eller delvis fradragsret ved indkøbet uanset om fradragsretten faktisk er blevet udnyttet eller ej.

Det anses ikke som unaturligt at et stillads anvendes i en murervirksomhed.

Det forhold, at stilladset ikke har været bogført som et erhvervsaktiv eller en erhvervsmæssig udgift, ændrer dermed ikke på, at salget kan være moms- og skattepligtigt.

(...)"

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af overskud af virksomhed nedsættes med tre konkrete indsætninger på i alt 132.400 kr. ekskl. moms.

Repræsentanten har til støtte for sin påstand anført følgende:

"(...)

De faktiske forhold

[person1] har siden 2010 drevet selvstændig murervirksomhed i personlig virksomhedsform. [virksomhed1] v/[person1], CVR-nr. [...1].

[person1] har herudover gennem hele sit liv været en samler. Han har gennem årene oparbejdet store private samlinger af Lego, Disney firkløverservice, guld- og sølvsmykker, Starwars samlinger m.v. Hertil kom store samlinger af porcelæn fra [virksomhed6] hvor hans far og farfar arbejdede i stort set hele deres "arbejdsliv".

I 2016 opstartede han [virksomhed7] IVS og indskød en del antikviteter med henblik på at få mere system over sine salg og ikke mindst køb, for udover salg af private effekter var han også begyndt at opkøbe mindre omfang. Det var dog ikke den store succes, og selskabet blev lukket i 2020.

[person1] skiftede revisor under skattesagen, og har efterfølgende fået oprettet et SE-nr. til det bestående CVR-nummer for murermestervirksomheden. Fra og med 2022 bliver der aflagt regnskab for "loppe-aktiviteten".

Skattestyrelsens afgørelser

Skattestyrelsen har ikke blot taget udgangspunkt i de indsættelser der er lavet på [person1]s private konti, men har også inddraget murermestervirksomhedens virksomhedskonto.

Skattestyrelsen har beskattet [person1] af en række indbetalinger, herunder betalinger via mobilepay der er foretaget på hans private bankkonti, jf. bilagene til afgørelserne.

Herudover har man medtaget indsættelser på erhvervskontoen, desuagtet at disse indsættelser er betalinger til murermestervirksomheden og vedrører ydelser som indgår i omsætningen.

Det anføres i afgørelsen, at når den skønsmæssige ansættelse af indkomsten sker på et sikkert grundlag, ud fra andre oplysninger såsom bankkontoudtog, kan der efter skattekontrollovens § 74, stk. 3 foretages et skøn, uden hensyntagen til privatforbrug og andre faktorer.

Vedrørende sidstnævnte har man opgjort virksomhedens omsætning ud fra et "kasseprincip". En opgørelse af omsætningen som udelukkende baseres på de faktiske indsættelser i året, giver ikke et korrekt billede af omsætningen, og det er heller ikke i overensstemmelse med retserhvervelsesprincippet, jf. nedenfor.

Det anføres under pkt. 1 og 2, vedrørende vores yderligere bemærkninger til forslaget, at virksomhedens resultat (og omsætning) fastsættes efter et skøn, da der ikke er indsendt regnskab, bogføring eller anden dokumentation for indtægter og udgifter i virksomheden.

Dette er, som det fremgår af nedenstående ikke korrekt, mht. murermestervirksomheden. Skattestyrelsen ses også at have anerkendt at der ikke er grundlag for at beskatte ham af indsættelser på erhvervskontoen da alt kan afstemmes med regnskabsmaterialet. Der er lavet 4 indsættelser på [person1]s private konti som vedrører erhvervsvirksomheden, men disse er også med i den bogførte omsætning.

Skattestyrelsens afgørelser kunne derfor være begrænset til kun at omfatte [person1]s aktiviteter med køb og salg af loppeeffekter, antikviteter, private samlinger m.v.

Efter at vi er fremkommet med vores bemærkninger til Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelser har man reduceret de skatte- og momspligtige indsættelser på [person1]s private konti til 436.148 DKK (2018), 442.445 (2019) og 609.966 DKK (2020) i alt.

Skattestyrelsen anser herved at [person1] har solgt loppeeffekter, antikviteter m.v. for ca. 1 mio. DKK, idet nedenstående indsættelser som ikke vedrører aktiviteten indgår:

Indkomstår

2018

(...)

1

Salg af reol "[virksomhed5]"

33.100

2

Salg af minilæsser

112.500

3

Salg af stillads

19.900

(...)

I alt

165.500

Skattestyrelsen har til dels fulgt vores opfordring og anerkendt skønsmæssigt fradrag for udgifter til standleje, annoncering, varekøb gebyrer fragt m.v. samt forbrug af varelager på i alt 280.000 fordelt med 80.000 DKK for 2018, 90.000 DKK for 2019 og 110.000 DKK for 2020. Skattestyrelsen har imidlertid ikke anerkendt momsfradrag for udgifterne (hor skønnet er ex moms).

Skattestyrelsens afgørelser/sagsfremstillinger forekommer overordnet set meget uoverskuelige. Udover at man har involveret murermestervirksomheden, så er der ikke et punkt der hedder konklusion/endelig afgørelse.

Afgørelserne er i højere grad en fremstilling af sagsforløbet hvilket i høj grad kan tilskrives det forhold, at sagen der startede som en kontrol af moms for 2. halvår 2020 udviklede sig til at omfatte 3 indkomstår. Herudover har sagsforløbet været påvirket af, at [person1]s tidligere revisor tilsyneladende ikke har givet Skattestyrelsen alt det materiale de ønskede fra start.

Skattestyrelsen har imidlertid modtaget alt det ønskede materiale forud for at der blev truffet afgørelser i sagen ligesom der - ved accept af udskydelse af ansættelsesfristerne fra vores side - blev givet mulighed for at Skattestyrelsen rent faktisk også kunne gennemgå materialet.

Lovregler og praksis

Skattestyrelsen har vedrørende den skønsmæssige opgørelse af virksomhedens omsætning for de 3 år som afgørelserne vedrører, henvist til Skattekontrollovens § 6, stk. 2, § 53 og § 74, stk. 2.

Disse omfatter regnskabskrav for selvstændigt erhvervsdrivende, pligten til at indsende regnskabsmateriale og konsekvenserne hvis dette ikke sker § 74 giver - som anført i afgørelsen - Skattestyrelsen ret til at foretage en skatteansættelse skønsmæssigt. Bestemmelsen omhandler imidlertid kun de situationer hvor den skattepligtige ikke har selvangivet rettidigt eller ikke har imødekommet en anmodning fra Skattestyrelsen om fremsendelse af regnskaber, regnskabsmateriale, eller anden dokumentation.

Skattestyrelsen anfører i relation til bestemmelsen i § 74 at der er adgang til at foretage en skønsmæssig ansættelse af indkomsten, uden inddragelse af forhold vedrørende privatforbrug, indkomst m.v. for tidligere år m.v. hvis der, på grundlag af bankkontoudtog, kan laves en skønsmæssig ansættelse på et mere sikkert grundlag.

En indtægt skal imidlertid medregnes på det tidspunkt, hvor der er erhvervet endelig ret til den, jf. bl.a. Den Juridiske Vejledning, afsnit C.C.2.5.3. om periodisering. Retserhvervelsestidspunktet er i sædvanlige handelsforhold faktureringstidspunktet.

Det er således ikke i overensstemmelse med reglerne at opgøre en virksomheds indtægter ud fra et "kasseprincip" og i den konkrete situation foreligger der et mere sikkert grundlag i form af virksomhedens bogføring, regnskabsmateriale og regnskaber.

Skattestyrelsen har henvist til en lang række bestemmelser i momsloven. Man har imidlertid ikke henvist til § 69 vedrørende brugtmomsordningen, som netop er relevant her, da den omhandler salg af brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter, antikviteter m.v.

Efter brugtmomsordningen betales der kun moms af den faktiske fortjeneste, helt ligesom det også gør sig gældende i skattemæssig henseende.

Vores bemærkninger

Murermestervirksomheden

Skattestyrelsen har som det også fremgår af afgørelserne modtaget alt regnskabsmateriale for alle år den 1.4.2022, hvis ikke før da man tidligere har rekvireret materiale fra tidligere revisor.

At en skønsmæssig ansættelse af murermestervirksomhedens indkomst ikke, som anført af Skattestyrelsen, er et mere sikkert grundlag end virksomhedens regnskaber og bogføring, er her givet ved, at Skattestyrelsen i de fremsendte forslag har anvendt et "kasseprincip" hvor man ikke tog hensyn til periodeforskydninger som eks. debitorer.

Status er at den bogførte, og dermed selvangivne, omsætning i murermestervirksomheden for 2018-2020 kan afstemmes over til indsættelserne på murermestervirksomhedens erhvervskonto, samt tre indbetalinger fra en enkelt kunde på den private konto i august 2018 og det har man også anerkendt i afgørelsen.

Sagen og vores ankepunkter kan derved indskrænkes til kun at omhandle de indsættelser der er lavet på de private konti vedrørende salg af antikviteter og loppeeffekter, samt de øvrige indsættelser.

"Hobbyvirksomheden"

Vi anerkender Skattestyrelsens vurdering af, at der må anses at være tale om en erhvervsmæssig virksomhed, hvilket også betyder at virksomheden anses momspligtig hvorfor der skal svares moms af indtjeningen vedrørende aktiviteten.

Dette skyldes ikke mindst at [person1] klart overfor os, har givet udtryk for at han, sideløbende med murermestervirksomheden, ønsker at drive aktiv erhvervsmæssig virksomhed med køb og salg af loppeeffekter, antikviteter m.v. som er hans store passion. Etableringen af virksomheden er også igangsat fra revisors side, i form af oprettelse af et SE-nummer samt etablering af bogføringsprogram. Dvs. der vil fremadrettet blive udarbejdet regnskaber, afregnet moms (brugtmomsordningen) og selvangivet for virksomheden

Vi står naturligvis også ved vores tidligere bemærkninger, herunder forslaget om at indarbejde et skøn i form af varelager i alt 200.000 DKK, som blev overtaget fra [virksomhed7] IVS via kurator, samt et årligt skønsmæssigt fradrag for udgifter ex. Moms vedrørende aktiviteten.

Skattestyrelsens skøn er som anført ovenfor ikke helt i overensstemmelse med vores forslag, idet man ikke vil anerkende fradrag for varelageret som følge af det oplyste om vandskade m.v.

Vi anerkender skønnet over driftsudgifterne ex. moms men mener at der skal gives momsfradrag for de årlige udgifter, idet det jo netop fremgår af de bemærkninger vi fremkom med, at skønnet over udgifterne - som Skattestyrelsen har anerkendt - er ex moms.

Ved ikke at anerkende fradrag for det varelager som [person1] fik udlagt fra [virksomhed7] IVS, fordi det anses at være gået til ved oversvømmelsen, kan man sige at Skattestyrelsen netop har lagt til grund at der ikke er tale om varer og effekter fra det ophørte selskab. Der er tale om anslåede løbende udgifter og køb som er afholdt efterfølgende, indenfor rammerne af den virksomhed som Skattestyrelsen har anset for at være momspligtig.

Det er vores opfattelse at man ikke med den ene hånd kan lave en skønsmæssig ansættelse af en virksomheds salgsmoms og momstilsvar samt anse indbetalinger for salg varer og effekter m.v. via mobilepay for at være momspligtige, for så med den anden hånd at afvise momsfradrag på de udgifter, som man selv anser, er afholdt med henblik på at erhverve de momspligtige indtægter.

Øvrige indsættelser

Det er vores opfattelse at der ikke er grundlag for at beskatte [person1] - og opkræve moms - af de ovenfor nævnte indsættelser (1-9), jf. nedenfor:

Indkomstår

2018

(...)

Indsættelser 1-8

165.500

Nedsættelse salgsmoms

-33.100

Nedsættelse indkomst

-132.400

Yderligere købsmoms

-20.000

Den yderligere købsmoms er moms af de udgifter som Skattestyrelsen har anerkendt skønsmæssigt. Subsidiært bør der godkendes yderligere skattemæssigt fradrag for momsen af de anslåede årlige udgifter.

Forhold 1 - Salg af reol

Der er tale om salg af en reol som [person1] i mange år havde i sin tidligere private bolig. Fakturaen fra auktionsfirmaet er således også stilet til [person1] personligt.

[person1] solgte reolen efter at have ombygget privatboligen på [adresse1] og lavet nye vinduespartier, hvorefter der ikke rigtig var plads til den.

Der er efter vores opfattelse ikke tilstrækkeligt grundlag for at anse salget af reolen for at være en del af en virksomhed som primært sælger loppeeffekter, antikviteter og private samlinger. Der er tale om salg af privat indbo.

Forhold 2 - Salg af minilæsser

Der er under sagen fremlagt et bilag - bilag 18 - som er et billede af minilæsseren. [person1] anskaffede minilæsseren privat i forbindelse med renoveringen af hans tidligere bolig.

Nuværende revisor har adgang til murermestervirksomhedens bogføring og har gennemgået bevægelserne på kontoen for driftsmidler og småanskaffelser for årene 2015 - 2021. Der er if. denne ikke nogen posteringer som kan rumme et køb af en minilæsser og konklusion er derfor at der er tale om en minilæsser som aldrig har været bogført som et erhvervsaktiv eller en erhvervsmæssig udgift.

Da det samtidig må være indiskutabelt at en minilæsser ikke kan anses som værende salg af loppeeffekter eller antikviteter er der efter vores opfattelse ikke grundlag for beskatning.

Forhold 3 - Salg af stillads

Der henvises til begrundelsen vedrørende forhold 2. På samme måde kan et stillads ikke siges at have relation til aktiviteten med salg af loppeeffekter m.v. Stilladset på samme måde heller ikke at have indgået i murermestervirksomheden.

(...)

Vi mener derfor ikke der er grundlag for at opretholde de foretagne forhøjelser.

(...)"

På mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler gentog og uddybede klagerens repræsentant anbringenderne anført i klagen.

Klageren og repræsentanten anførte, at de anerkender, at klageren har drevet virksomhed med køb og salg af loppefund og antikviteter, men at der ikke er grundlag for at inddrage klagerens private salg af møbler i denne virksomhed, og at der ikke er grundlag for at inddrage klagerens murervirksomhed.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt tre indsætninger på samlet 165.500 kr. inkl. moms, svarende til 132.400 kr. ekskl. moms, skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst i indkomståret 2018.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Af statsskattelovens § 5, litra a, 1. pkt., fremgår følgende:

"Til indkomsten henregnes ikke:

a) formueforøgelse, der fremkommer ved, at de formuegenstande, en skattepligtig ejer, stiger i værdi - medens der på den anden side ikke gives fradrag i indkomsten for deres synken i værdi -, eller indtægter, som hidrører fra salg af den skattepligtiges ejendele (herunder indbefattet værdipapirer) for så vidt disse salg ikke henhører til vedkommendes næringsvej, for eksempel handelsvirksomhed med faste ejendomme, eller er foretaget i spekulationsøjemed, i hvilke tilfælde den derved indvundne handelsfortjeneste henregnes til indkomsten, ligesom også eventuelt tab kan fradrages i denne.

(...)"

Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal årligt oplyse sin indkomst ifølge statsskatteloven til skatteforvaltningen, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1.

Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1, indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Det fremgår endvidere af skattekontrollovens § 53, at enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har pligt til på begæring at fremsende regnskab og bilag til skatteforvaltningen.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 74, stk. 1, jf. § 6, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.H.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Klageren har i indkomståret 2018 blandt andet modtaget 206 MobilePay-overførsler på samlet 112.398 kr., og derudover har klageren modtaget overførsler fra [virksomhed2] IVS og [virksomhed3]. Klageren anerkender Skattestyrelsens vurdering af, at der er tale om erhvervsmæssig virksomhed.

Retten lægger herefter til grund, at klageren har drevet næringsvirksomhed med køb og salg af antikviteter som en del af sin murervirksomhed [virksomhed1] v/ [person1].

Idet klageren ikke har oplyst sin indkomst i forbindelse med denne virksomhed, har Skattestyrelsen været berettiget til at foretage en skønsmæssig forhøjelse.

Der er ikke fremlagt dokumentation vedrørende indsætningen på 33.100 kr. den 9. april 2018. Salg af private ejendele kan ikke holdes uden for klagerens skattepligtige indkomst, hvis der er tale om ejendele af samme art, som indgår i klagerens næringsvirksomhed.

Klageren driver næringsvirksomhed med køb og salg af loppefund og antikviteter, og retten finder, at salg af en reol kan indeholdes i denne aktivitet. Salget af reolen kan således ikke ske skattefrit.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at indsætningen udgør privat salg af en reol, der ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst. Salg af møbler, herunder også designerreoler, kan indeholdes i virksomhedens aktiviteter med køb og salg af loppefund og andre antikviteter.

Landsskatteretten finder endvidere, at det fremlagte kontoudtog fra [virksomhed5] A/S ikke er dokumentation for, at der har været tale om en privatejet reol. Det forhold, at prisen for reolen må antages at være højere end almindelige loppefund, og klagerens oplysning om, at reolen er solgt som konsekvens af en ombygning af klagerens private bolig, kan ikke føre til et andet resultat, idet salg af private ejendele, der kan henføres til den skattepligtiges næringsvej, udgør skattepligtig indkomst.

I forhold til salg af minilæsser og stillads for henholdsvis 112.500 kr. og 19.900 kr., der er indsat på klagerens konto henholdsvis den 11. juni 2018 og 4. september 2018, finder retten, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at der har været tale om salg af private ejendele, der ikke skal henføres til klagerens murervirksomhed. Retten har lagt vægt på, at der er tale om aktiver, der kan anvendes i forbindelse med murervirksomhedens aktiviteter.

Klagerens oplysning om, at aktiverne ikke har været anvendt i murervirksomheden og ikke indgår i tidligere regnskaber, kan ikke føre til et andet resultat, idet de tidligere regnskaber ikke er fremlagt. Der er endvidere ikke fremlagt dokumentation for, at der har været tale om et privat køb. Det af klageren fremlagte billede af minilæsseren godtgør ikke, at der har været tale om en personligt ejet minilæsser. Det forhold, at der på posteringsteksten er anført et kundenummer, indikerer endvidere, at der er tale om et salg, der skal henføres til virksomhedens aktiviteter.

Klageren har således ikke fremlagt dokumentation for, at der har været tale om salg af private ejendele, der skal holdes uden for indkomstansættelsen. Det fremlagte dokument, der angiver handlen vedrørende stilladset, udgør ikke dokumentation for, at der har været tale om et privat salg.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.