Kendelse af 26-04-2023 - indlagt i TaxCons database den 07-06-2023

Journalnr. 22-0078438

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2019

Fradrag for udgifter til underleverandører

0 kr.

103.500 kr.

103.500 kr.

Afskrivning af inventar

0 kr.

25.000 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], som for det påklagede indkomstår var registreret under navnet [virksomhed2], herefter benævnt virksomheden. Virksomheden blev startet den 1. maj 2019 under branchekode "463900 Ikke-specialiseret engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer", bibrancherne "811000 Kombinerede serviceydelser" og "692000 Bogføring og revision: skatterådgivning". Virksomhedens fuldt ansvarlige deltager var klageren. Der har for indkomståret 2019 været mellem 2-3 ansatte i virksomheden, svarende til mellem 0,35 - 1,26 årsværk.

Skatterådet gav den 28. januar 2022 Skattestyrelsen tilladelse til at indhente oplysninger om personer og deres indtægter via den digitale platform [virksomhed3], herunder oplysninger om klageren.

På baggrund af de modtagne oplysninger fra [virksomhed3] besluttede Skattestyrelsen at udvide kontrollen af klageren til at omfatte alle klagerens indtægter for indkomståret 2019 og sammenholde dem med klagerens årsopgørelse for indkomståret 2019. I den forbindelse har Skattestyrelsen gennemgået bogføring og underliggende materiale for klagerens virksomhed.

Klageren har for indkomståret 2019 angivet følgende regnskabsoplysninger vedrørende virksomheden:

Nettoomsætning

655.583 kr.

Fremmed arbejde

103.500 kr.

Ordinært resultat før afskrivninger og renter

230.681 kr.

Regnskabsmæssige afskrivninger

25.000 kr.

Regnskabsmæssigt resultat efter renter

205.681 kr.

Anlægsaktiver

166.954 kr.

Egenkapital

70.990 kr.

Følgende fremgår af virksomhedens resultatopgørelse for indkomståret 2019:

Indtægter

2 Omsætninger

677.525,62 kr.

Variable omkostninger

Underleverandører

103.500 kr.

Lokaler

Husleje

94.983,26 kr.

Rep. & vedligehold.

3.185,98 kr.

Marketing

0,00 kr.

Lønninger

Løn

123.930,43 kr.

ATP andel

1.893,36 kr.

Administration

Kontorartikler

6.656,75 kr.

DK service aftaler

1.176,00 kr.

Småanskaffelser

4.691,00 kr.

Bankomkostninger

13,00 kr.

Auto

Benzin, olie, vask

23.561,82 kr.

Skat & forsikring

3.168,14 kr.

Rep. & vedligehold

28.250,00 kr.

Parkering

2.672,00 kr.

Finansielle poster

0 kr.

Afståelse

25.000,00 kr.

Nettoresultat

253.840,49 kr.

Udgifter til underleverandørerne [virksomhed4] og [virksomhed5]

Klageren har i forbindelse med klagesagen fremlagt to fakturaer udstedt af [virksomhed4] revision, cvr-nr. [...2] og [virksomhed5] IVS, cvr-nr. [...3], som klageren ønsker fradrag for. Udgifterne udgør i alt 103.500 kr.

Skattestyrelsen har nægtet fradraget, da der ikke tidligere har været fremlagt dokumentation for udgifterne.

Fakturaen med fakturanr. 10032 fra [virksomhed4] er udstedt den 24. juni 2019. Beløbet ekskl. moms udgør 59.500 kr. Ifølge beskrivelsen vedrører fakturaen assistance til årsrapporter.

På mødet med Skatteankestyrelsen oplyste klageren, at når virksomheden modtog en opgave om at udarbejde årsrapporter for virksomhedens kunder, blev [virksomhed4] revision hyret til at udarbejde årsrapporterne.

Følgende fakturaer udstedt af virksomheden i perioden 30. april 2019 til 24. juni 2019 til virksomhedens kunder, indeholder beskrivelse vedrørende årsregnskaber:

Dato

Fakturanummer

Beskrivelse

Beløb eks. moms i kr.

30-04-2019

003

Årsregnskab.18

2.400,00

01-05-2019

002

Årsregnskab.18

2.400,00

01-05-2019

004

Års Regnskab 2018

2.400,00

01-05-2019

006

Årsregnskab 2018

2.000,00

01-05-2019

007

Års regnskab for 2018

2.400,00

01-05-2019

009

Årsregnskab 2018

2.400,00

01-05-2019

010

Års Regnskab 18

2.500,00

01-05-2019

011

Års regnskab for 2018

2.400,00

02-05-2019

012

Års regnskab for 2018

2.000,00

02-05-2019

013

Års Regnskab for 2018 til revisor

6.000,00

02-05-2019

014

Års regnskab 2018

2.400,00

02-05-2019

015

Årsregnskab 2018

1.000,00

02-05-2019

016

Årsregnskab Revisor 18

5.600,00

02-05-2019

017

Års Regnskab 2018

2.000,00

02-05-2019

018

Åreregnskab 2018

6.000,00

02-05-2019

019

Års regnskab for 2018

2.400,00

02-05-2019

021

Årsregnskab 2018

2.000,00

02-05-2019

023

Årsregnskab 18

1.600,00

02-05-2019

024

Års Regnskab 18

2.400,00

08-05-2019

028

Års Regnskab. For 2018

3.000,00

08-05-2019

029

Års Regnskab. For 2018

3.000,00

20-05-2019

035

Års Regnskab.for 2018

4.000,00

03-06-2019

041

Årsregnskab For 2018

6.000,00

13-06-2019

053

Årsregnskab 2018

6.000,00

I alt

74.300,00

Fakturaen med fakturanr. 206 er udstedt af [virksomhed5] IVS den 31. maj 2019. Der er faktureret for 44.000 kr. eksklusive moms. Ifølge fakturabeskrivelsen er der faktureret for forretningsplaner samt korrespondance med diverse. Der er faktureret henholdsvis 15 enheder vedrørende forretningsplan og 20 enheder vedrørende korrespondance med diverse.

Klageren har forklaret, at [virksomhed5] IVS blev hyret til at udarbejde skabeloner til forretningsplaner, budgetplaner, netværk m.v., som klageren fremadrettet kunne anvende til virksomhedens kunder. Det var ved hjælp af skabelonerne muligt for virksomheden fremadrettet at løse opgaver vedrørende forretnings- og budgetplaner.

Virksomheden har den 19. august 2019 med fakturanr. 073 og den 9. november 2019 med fakturanr. 113 faktureret to kunder for udarbejdelse af forretningsplaner og budgetter. Af faktura med fakturanr. 073 fremgår, at virksomheden har faktureret for ydelserne "Budget" og "Foretting Plan" til samlet 1.000 kr. ekskl. moms. Af faktura med fakturanr. 113 har virksomheden bl.a. faktureret for ydelsen "Budget + Forettingplan" med 3.000 kr. ekskl. moms.

Fakturaerne fra [virksomhed4] og [virksomhed5] IVS er bogført henholdsvis den 24. juni 2019 og den 31. maj 2019 på konto 1100 "UNDERLEVERANDOR" og betalt via virksomhedens konto i [finans1], kontonummer [...04].

Udgifter til [virksomhed6]

I forbindelse med klagesagsbehandlingen har klageren fremlagt følgende fem kvitteringer fra [virksomhed6], som klageren ønsker fradrag for:

Dato

Beløb. eksl. moms

Moms i kr.

Beløb inkl. moms

Bilag

13-07-2019

1.145,50

286,38

1.431,88

164

17-07-2019

128,60

32,15

160,75

176

21-07-2019

1.119,16

279,79

1.398,95

180

21-07-2019

220,60

55,15

275,75

179

13-07-2019

792,72

198,18

990,90

185

I alt

3.406,58

851,65

4.258,23

Fire af fakturaerne er bogført på virksomhedens konto 1304: REP. & VEDLIGEHOLD. Faktura udstedt den 21. juli 2019 på 275,75 kr. ses bogført på konto 1511: SMÅANSKAFFELSER. Beløbet på 275,75 kr. ses betalt med Dankort fra en forretningskonto uden kredit tilhørende virksomheden, kontonummer [...04].

Ifølge Skattestyrelsens bilag 6 "Fradragsberettigede driftsudgifter" til afgørelsen, har Skattestyrelsen godkendt fradrag for kvitteringerne. Beløbene indgår således i de 108.684 kr., som Skattestyrelsen har godkendt fradrag for.

Afskrivning af inventar

Klageren har angivet regnskabsmæssige afskrivninger på 25.000 kr. for indkomståret 2019.

Der er bogført 70.000 kr. på konto 1720: INVENTAR, PRIMO for det påklagede indkomstår.

På konto 1722: INVENTAR AFSKRIVNING har klageren for indkomståret 2019 bogført 25.000 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for anskaffelse af inventaret.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har i afgørelse af 23. juni 2022 forhøjet klagerens indkomst med i alt 183.861 kr. for indkomståret 2019.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført:

"...

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Din indtægt / Omsætning

Når du leverer ydelser til andre, og modtager betaling for det, skal du betale skat af det. Det kan f.eks. være vederlag modtaget for fragtkørsel eller kørsel i forbindelse med indsamling af diverse effekter. Dette omfatter også indtægter fra arbejdsydelser formidlet via den digitale platform [virksomhed3].

Vederlag fra denne type af arbejdsydelser er skattepligtige i henhold til statsskattelovens § 4, og beskattes som personlig indkomst, se personskattelovens § 3. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 4.

Din indkomst fra [virksomhed3]-kørsel er derfor skattepligtig efter statsskattelovens § 4. De biludgifter, du har afholdt, som er direkte forbundet med kørslen via [virksomhed3], er fradragsberettigede. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Du har herudover haft indtægter i form af bogføringsassistance, som du har faktureret med moms i perioden 1. maj 2019 til 31. december 2019. Indkomsten forbundet hermed er ligeledes skattepligtig i henhold til statsskattelovens § 4, og beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 4.

Af dine kontoudskrifter fremgår det, at der, ud over indtægter fra [virksomhed3] og indtægter fra din bogføringsvirksomhed, indsættes en del beløb via mobilepay samt andre former for overførsler af større beløb. Skattestyrelsen har ikke medtaget indsættelser, der stammer fra medlemmer af din nærmeste familie. De resterende indsættelser er du i brev af 27. april 2022 blevet bedt om at dokumentere stammer fra allerede beskattede midler. Skattestyrelsen har ikke modtaget noget fra dig, hvorfor de arbejdsydelser som relaterer sig til disse indsættelser, ligeledes anses for værende skattepligtige i henhold til statsskattelovens § 4, og skal beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3.

Da du allerede driver momspligtig virksomhed, i form af bogføringsvirksomhed og transportvirksomhed via [virksomhed3], anses alle indtægterne for værende en del af din momspligtige omsætning, jf. momslovens § 4 og punkt 2.4. Der beregnes derfor moms af alle indsættelser i henhold til bilag 8 med 20 % af det indsatte beløb, jf. momslovens § 27. Det beløb du bliver beskattet af, er herefter indsættelserne ekskl. moms.

(...)

Skattestyrelsens forslag

Din indtægt / Omsætning

Du har oplyst et overskud af virksomhed på 205.681 kr. i 2019. Virksomheden registreres for moms den 1. maj 2019 og herfra modtog du afregningsbilag fra [virksomhed3], som var pålagt moms. Ligeledes udstedte du fra denne dato fakturaer for bogføringsassistance inkl. moms.

Indtil 1. maj 2019 modtog du afregningsbilag fra [virksomhed3] uden moms. Afregningsbilagene fra [virksomhed3] er i hele 2019 udstedt til din virksomhed [virksomhed2], CVR-nr. [...1].

Du har oplyst, at indtægterne via [virksomhed3] for perioden 1. januar 2019 til 30. april 2019 ikke er medtaget i bogføringen, da virksomheden ikke var aktiv på daværende tidspunkt, men at disse er medtaget på selvangivelsen som B-indkomst.

Din bogføring omfatter perioden 1. maj 2019 til 31. december 2019.
I brev af 28. september 2021 oplyser du, at adskillige dieselfakturaer er gået tabt, hvorfor disse efterfølgende er blevet slettet fra regnskabet, ligesom at der var indtægt via [virksomhed3], som ikke var medtaget i regnskabet. Der ville derfor være en difference i både overskud og moms.

Du har bl.a. indsendt virksomhedens bogføring samt købs- og salgsbilag. Det ses af kontospecifikationen for debitorer, at der mangler at blive bogført enkelte bilag, ligesom at enkelte bogføringer er anført med forkert fakturahenvisning. Der er herudover enkelte bilag, hvor indtægten ikke er bogført, men hvor betalingen er bogført. Der henvises i den forbindelse til bilag 2.

Det er ligeledes ikke muligt, at afstemme virksomhedens bogføring med det oplyste resultat af virksomhed.

Skattestyrelsen har på den baggrund tilsidesat bogføringen og har opgjort overskud af virksomhed på baggrund af dine kontoudskrifter samt de fremsendte salgs- og købsbilag, jf. skattekontrollovens § 74 og juridisk vejledning afsnit A.C.2.1.4.4.1 og afsnit A.C.2.1.4.4.2.4.

Hvis du har erhvervet anden indkomst, der ikke allerede er oplyst, har du pligt til at meddele dette til Skattestyrelsen inden den frist, der er anført nedenfor.

Dine udgifter, herunder dine kørselsudgifter

Enkelte bilag ses bogført, uden at bilaget er til stede i bilagsmaterialet. Det drejer sig om bogførte bilag 30, 71, 88, 91, 279, 285, 308, 467 og 469.

Herudover er der fremlagt en enkelt ordrebekræftelse, som ikke ses betalt fra nogen af dine konti, ligesom der er fremlagt en enkelt faktura, der må anses at vedrøre et privat indkøb.

Herudover er der fremlagt enkelte bilag, der vedrører restancebetalinger inkl. rykkergebyrer, en enkelt betalingsserviceoversigt, samt brændstofboner.

Der er ikke givet fradrag for udgifterne i henhold til disse bilag, da det ikke kan ses, at der er tale om udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. De bilag, der ikke er givet fradrag for, fremgår af bilag 7.

Du har fremlagt enkelte købsfakturaer på indkøb af bl.a. kontorartikler, småanskaffelser, revisionsydelser samt husleje, hvorfor der godkendes fradrag for disse udgifter. Udgifterne beløber sig til i alt 108.684 kr. ekskl. moms i 2019, jf. bilag 8.

(...)

Vi foreslår, at din indkomst bliver ændret med:

Omsætning via [virksomhed3], inkl. moms, jf. bilag 8, s. 2 247.262 kr.

Udstedte fakturaer inkl. moms, jf. bilag 2 664.850 kr.

Mobilepayindbetalinger, der anses for værende erhvervsmæssig indtægt,

jf. bilag 8, s. 2 36.820 kr.

Andre indsættelser, der anses for værende erhvervsmæssig indtægt,

jf. bilag 8, s. 2 42.724 kr.

Omsætning i alt, jf. bilag 8, s. 2 991.656 kr.

Heraf salgsmoms, se punkt 2.4 og bilag 8, -198.331 kr.

Nettoomsætning 793.325 kr.

Beregnede udgifter til kørsel, jf. bilag 5 og bilag 6, s. 3 -86.680 kr.

Driftsudgifter ekskl. moms, jf. bilag 8, s. 2 -108.684 kr.

Lønudgifter, jf. bilag 6, s. 3 -124.530 kr.

Resultat af virksomhed 473.431 kr.

Oplyst resultat af virksomhed -205.681 kr.

Forhøjelse af resultat af virksomhed 267.750 kr.

Allerede oplyst B-indkomst -20.254 kr.

Nettoændringen af din indkomst udgør herefter 247.496 kr.

Der henvises i øvrigt til bilag 8.

Skattestyrelsen foreslår herefter at forhøje dit resultat af virksomhed for 2019 med 267.750 kr. og nedsætte din B-indkomst med 20.254 kr., jf. statsskattelovens § 4 og personskattelovens § 3.

Skattestyrelsens afgørelse

Med baggrund i de oplysninger, du er kommet med den 17. juni 2022 og den 20. juni 2022 vedrørende mobilepayindsættelser samt andre overførsler til dine konti, har Skattestyrelsen givet dig medhold på disse punkter, og har herefter udelukkende beregnet din omsætning på baggrund af de afregningsbilag og fakturaer, du har indsendt til Skattestyrelsen.
De mobilepayindbetalinger samt andre indsættelser, der i forslaget blev anset for værende erhvervsmæssig indtægt er herefter sat til 0 kr. Resultatet er dermed, at din indkomst herefter bliver ændret med i alt 183.861 kr. og din B-indkomst fortsat bliver nedsat med 20.254 kr., jf. statsskattelovens § 4 og personskattelovens § 3.

Beregning af ændring af indkomst, se også bilag 8 til Skattestyrelsens afgørelse:

Omsætning via [virksomhed3], inkl. moms

247.262 kr.

Udstedte fakturaer inkl. moms

664.850 kr.

Mobilepayindbetalinger, der anses for værende erhvervsmæssig indtægt

0 kr.

Andre indsættelser, der anses for værende erhvervsmæssig indtægt

0 kr.

Omsætning i alt

912.112 kr.

Heraf salgsmoms, se punkt 2.4

-182.422 kr.

Nettoomsætning

729.690 kr.

Beregnede udgifter til kørsel

-86.680 kr.

Driftsudgifter ekskl. moms

-108.684 kr.

Lønudgifter

-124.530 kr.

Resultat af virksomhed

409.796 kr.

Oplyst resultat af virksomhed

-205.681 kr.

Forhøjelse af resultat af virksomhed

204.115 kr.

Allerede oplyst B-indkomst

-20.254 kr.

Nettoændringen af din indkomst udgør herefter

183.861 kr.

..."

I udtalelse af 6. oktober 2022 har Skattestyrelsen anført:

"...

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

· Overordnet skal det påpeges, at klagers regnskabsgrundlag er tilsidesat i sin helhed, jf. begrundelsen i afgørelsen.
Herefter er virksomhedsresultatet opgjort ud fra de bilag, som klager har fremlagt.
· Klager har med sin klage indsendt 2 bilag for udgifter til underleverandører, som han ønsker fradrag for. Klager anfører, at der er tale om fakturaer fra revisionsfirmaer, som har hjulpet ham med udarbejdelse af forretningsplaner, korrespondance, årsregnskaber for ApS-virksomheder og lign.
Der er ikke i Skattestyrelsens afgørelse givet fradrag for disse udgifter, idet bilagene ikke har været fremlagt tidligere. Det fremgår af klagers konto i [finans1] med kontonummer [...04], at der er sket betalinger med de anførte beløb henholdsvis den 20/6 2019 og den 25/6 2019. Det kan ikke af bankkontoudtoget konstateres, hvortil betalingerne er foretaget. De på bilagene anførte konti til brug for betaling tilhører efter Skattestyrelsens oplysninger de respektive fakturaudstedere. Overordnet skal det til de 2 bilag bemærkes, at de ikke er specificeret i tilstrækkeligt omfang, således at det kan verificeres / kontrolleres, hvorvidt de anførte leverede ydelser er medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i klagers virksomhed, som bestemt i Statsskattelovens § 6a. Det fremgår således ikke af fakturaerne hvilke af klagers kunder, som fakturaudstederen har arbejdet med. Det må kræves, at der ud fra specifikationer på udgiftsbilagene skal kunne foretages en sammenholdelse mellem de kunder, som udgifterne vedrører og de kunder og ydelser, som klagers virksomhed har faktureret til virksomhedens kunder. Til det indsendte bilag fra [virksomhed5] IVS har Skattestyrelsens følgende bemærkninger:
Fakturaen er dateret 31.05.2019 og angiver, at der er leveret "forretningsplan" 15 enheder a 1.600 kr. i alt 24.000 kr. ex. moms.
Der er desuden leveret ydelser for "korrespondance med diverse" 20 enheder a 1.000 kr. i alt 20.000 kr. ex. moms.
Fakturaen er dateret 1 måned efter klager starter sin virksomhed den 1/5 2019.
Ved gennemgang af fakturaer i klagers virksomhed fra startdatoen 1/5 til datoen på [virksomhed5] IVS's faktura den 31/5 ses alene faktureret 1 "plan" a 1.500 kr. ex. moms (på faktura 30).
Da fakturaen fra [virksomhed5] IVS er dateret 1 måned efter start af klagers virksomhed er det Skattestyrelsens opfattelse, at der kan være tale om en faktura, der relaterer sig til opstarten af klagers egen virksomhed i form af forretningsplan for denne samt diverse korrespondance i forbindelse med opstarten.
Såfremt udgiften relaterer sig til klagers egen opstart af virksomhed er det Skattestyrelsens opfattelse, at sådanne udgifter skal henføres til selve indkomstgrundlaget og dermed ikke er fradragsberettiget efter bestemmelsen i Statsskattelovens § 6a. Til det indsendte bilag fra [virksomhed4] (if. CVR-nr. [...2] er der tale om et ApS, selvom det ikke står på fakturaen) har Skattestyrelsens følgende bemærkninger:
Af fakturaen, som er dateret 24/6 2019, fremgår alene, at der er leveret 1 enhed a 59.500 kr. ex. moms for "Assistance årsrapporter".
Klager oplyser, at der er tale om årsregnskaber for ApS-virksomheder.
Ved gennemgang af de fakturaer, som klagers virksomhed har udstedet fra startdatoen 1/5 2019 og frem til datoen på [virksomhed4] ApS's faktura den 24/6 2022, kan det konstateres, at klagers virksomhed alene 5 gange har faktureret en selskabskunde for udarbejdelse af regnskab. Det fakturerede beløb ex. moms fra klagers virksomhed udgør alene 29.600 kr. (fakturanr. 13, 16, 18, 41 og 53), mens udgiften hertil udgør 59.500 kr.
Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse, at det ikke, ud fra oplysningerne / specifikationerne på fakturaen fra [virksomhed4] ApS kan verificeres, at udgifterne if. fakturaen er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i klagers virksomhed, jf. Statsskattelovens § 6a. På det foreliggende grundlag indstilles den foretagne ansættelse på dette punkt herefter for fastholdt, således at der ikke anerkendes fradrag i indkomsten og ej heller anerkendes fradrag for købsmoms for disse 2 fakturaer.
· Klager vedlægger 5 bilag for indkøb i [virksomhed6], som han anfører, at der ikke er godkendt fradrag for. Det drejer sig om bilagsnummer 164, 176, 180 og 185 samt et bilag uden påført bilagsnummer.
Det kan af Bilag 6 til afgørelsen (under 3. kvartal) konstateres, at der er givet fradrag for alle disse bilag ved opgørelsen af virksomhedens resultat. Det kan også her konstateres, at det til klagen vedlagte bilag uden bilagsnummer er godkendt med henvisning til bilagsnummer 179.
Da den foretagne ansættelse allerede har givet fradrag for disse udgifter, indstilles at ansættelsen fastholdes på dette punkt.
· Klager anfører, at der ikke er godkendt fradrag for afskrivning på inventar.
Det skal hertil bemærkes, at Skattestyrelsen ikke har modtaget dokumentation for anskaffelsen af inventaret, hvorfor der ikke er anerkendt fradrag for afskrivninger herpå.
Klager har bogført 70.000 kr. på konto 1720 (inventar, primo) med datoen 31.12.19 (ses af kontospecifikation - Udskrevet: 28.09.21). Posteringen er bogført med henvisning til p.nr. 475. Samtidig er der på konto 1722 (inventar afskrivning) bogført en afskrivning på 25.000 kr. den 31.12.19 med henvisning til p-nr. 477.
Det bemærkes, at det bogførte beløb for afskrivning på inventar ikke er beregnet i overensstemmelse med reglerne om afskrivning på inventar som de fremgår af Afskrivningslovens bestemmelser.
På det foreliggende grundlag indstilles den foretagne ansættelse på dette punkt herefter for fastholdt.

..."

Skattestyrelsen har i udtalelse af 3. februar 2023 anført følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"...

Skattestyrelsen har gennemgået sagen, herunder klagers bemærkninger og er enig med Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse af sagen. Klager indrømmes fradrag for afholdte udgifter til underleverandører [virksomhed4] samt [virksomhed5] IVS i henhold til fremlagte faktura jf. statsskattelovens § 6.

Endvidere er Skattestyrelsen enig med Skatteankestyrelsen, at der ikke anerkendes fradrag for afskrivning af inventar, idet der ikke er fremlagt dokumentation for anskaffelsen af inventaret.

Klager har registreret virksomhed den 1. maj 2019 under navnet [virksomhed7]. Virksomheden beskæftiger sig bl.a. med udarbejdelse af årsrapporter og rådgivning i forbindelse med drift af virksomhed, herunder udarbejdelse af forretningsplaner.

Ud over indtægter fra bogføringsvirksomheden har klager haft indtægter fra transportvirksomhed via [virksomhed3].

Skattestyrelsens har foretaget følgende ændring:

Beregnet overskud af virksomhed 409.796 kr.

Oplyst overskud af virksomhed 205.681 kr.

Forhøjelse af overskud af virksomhed 204.115 kr.

I forbindelse med klagen til Skatteankestyrelsen er fremlagt to faktura fra [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] IVS på hhv. 59.500 kr. og 44.000 kr., i alt 103.500 kr. ekskl. moms for udgifter til underleverandører.

De fremlagte faktura er dateret hhv. 24. juni og 31. maj 2019.

Det fremgår af klagers konto i [finans1], at der er sket betaling i henhold til de fakturerede beløb.

Skønsmæssig ansættelse

Bevisbyrden for afholdelse og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettigede, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af SKM2004.162.HR.

Af dagældende bogføringslovens § 8 fremgår, at det skal være muligt at følge alle registreringer i virksomhedens regnskab. Af lovens § 9 fremgår, at enhver registrering skal kunne dokumenteres ved bilag.

Det har ikke været muligt at afstemme virksomhedens bogføring med det opgjorte resultat og er berettigede, at bogføringen er tilsidesat og virksomhedens resultat skønsmæssigt fastsat jf. skattekontrollovens § 74.

Det foretagne skøn er opgjort på baggrund af kontoudskrifter samt fremlagte salgs- og købsbilag.

Fradrag for udgifter til underleverandører

Efter en konkret vurdering af sagen er Skattestyrelsen enig med Skatteankestyrelsen, at klager på tilstrækkelig vis har sandsynliggjort, at udgifterne er relateret til indkomsterhvervelsen i klagers virksomhed. Klager indrømmes fradrag for udgifterne jf. statsskattelovens § 6.

Der er i vurderingen lagt vægt på det oplyste om, at faktureringen fra [virksomhed4] vedrører assistance med udarbejdelse af årsrapporter for egne kunder, og at der i perioden er udstedt 24 fakturaer, hvor klager har faktureret egne kunder for assiscance? med årsregnskaber.

Der er i vurderingen for udgiften til [virksomhed5] IVS lagt vægt på, at det af fakturaen fremgår, at betalingen bl.a. vedrører udarbejdelse af 15 forretningsplaner, og at klager hertil har oplyst, at der taler om forskellige skabeloner med virksomhedstyper indenfor klagers potentielle kunder. Det fremgår endvidere af sagen, at klager har faktureret to kunder for udarbejdelse af forretningsplan og budget i pågældende periode.

Afskrivning af inventar

I påklagede indkomstår har klager angivet afskrivninger for driftsinventar på i alt 25.000 kr.

Der er fortsat ikke fremlagt dokumentation for anskaffelsen af inventaret, hvorfor der ikke anerkendes fradrag for afskrivninger.

Vi er enig med Skatteankestyrelsen, at afgørelsen stadfæstes på dette punkt.

Udgifter til [virksomhed6]

Skattestyrelsen har allerede i den påklagede afgørelse anerkendt fradrag for de fremlagte udgiftsbilag til [virksomhed6] på i alt 3.407 kr. ekskl. moms.

Der kan ikke anerkendes yderligere fradrag.

Skattestyrelsen tiltræder herefter Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse af sagen. Det findes tilstrækkelig sandsynliggjort, at udgifter til ovenstående underleverandører er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Klager er herefter berettiget til fradrag for udgifterne jf. ovenstående skema. Øvrige klagepunkter stadfæstes.

..."

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at virksomheden har ret til fradrag for udgifter til underleverandører, ret til fradrag for udgifter til [virksomhed6] samt ret til fradrag for afskrivninger af driftsinventar.

Som begrundelse har klageren anført:

"Jeg er uenig med skats afgørelse. Skat foretog kontrol på min virksomhed for 2019, dertil bad sagsbehandleren om mine bilag. Jeg havde et bogholderi og kørte for [virksomhed3] i 2019. I skats afgørelse er "underleverandør" ikke medregnet som en virksomhedsrelateret omkostning, det er faktura til revisionsfirmaer som har hjulpet mig med noget arbejde, f.eks. udarbejdelse af forretningsplaner, korrespondance, årsregnskaber for ApS virksomheder og lign.

(Bilag vedhæftes).

Jeg havde også handlet i [virksomhed6], hvor jeg har købt nogen vedligeholdelsesmidler såsom maling, afdækningsplast, afdækningstape osv (bilag vedhæftes) som jeg brugte til at istandsætte mit kontor, som heller ikke er blevet medregnet i afgørelsen som virksomhedsrelateret omkostninger. Afskrivning af inventar blev heller ikke medregnet.

Jeg har arbejdet for [virksomhed3] fra Januar til og med April, som privat, altså under mit CPR-nr. og ikke cvr nummer, dvs. uden moms. Alligevel er det blevet medregnet med moms under min virksomhed. Jeg tilknyttet min [virksomhed3] kørsel til virksomheden i Maj måned 2019."

Klageren er i indlæg af 17. oktober 2022 fremkommet med følgende bemærkninger:

"...

Vedr. de to bilag til underleverandør og [virksomhed3]

Til bilaget vedr. [virksomhed5] IVS 44.000kr. Ex. moms.

I fakturaens beskrivelse er der noteret 15 forretningsplaner og 20 korspondance med divers. Disse forretningsplaner var skabeloner til adskillige virksomhedstyper, da jeg ville gøre mig klar og klæde mig på til at kunne udfører forretningsplaner for mine egne kunder i fremtiden ligeledes er korspondancen med diverse været præget af ansættelseskontrakter, opsigelser og andre nyttige skabeloner og dokumenter til at drive min virksomhed.

Til bilaget vedr. [virksomhed4] 59.500kr. Ex.moms

Det stemmer ikke at det fakturerede beløb ex. moms fra min virksomhed udgør 29.600kr. Det er nævnt at det er summen af fakturanr. 13, 16, 18, 41 og 53, men der er mange flere. Misforståelsen er muligvis opstået af at disse faktura specifikt har en beskrivelse hvori der står noget magen til (årsregnskab for 2018 til revisor), hvor imod der kun står (Årsregnskab 2018) på de resterende.

Det har været tilfældigt om fakturaen er beskrevet med " til revisor" eller ikke. Det var der ikke større betydning med. Det vil sige at der har været yderligere fakturaer udover de 5 ovennævnte

som også har været sendt til revisoren, i dette tilfælde [virksomhed4].

..."

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om klageren har ret til fradrag for udgifter til underleverandører, udgifter til materiale købt i [virksomhed6] samt ret til fradrag for afskrivninger af driftsinventar.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Klagerens virksomhed blev drevet som en enkeltmandsvirksomhed, og virksomheden var derfor omfattet af reglerne i bogføringsloven. Det følger af dagældende bogføringslovs (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) § 1, stk. 1 og § 2.

Det skal ifølge dagældende bogføringslovs § 8 være muligt at følge alle registreringer i virksomhedens regnskab. Det fremgår af lovens § 9, at enhver registrering skal kunne dokumenteres ved bilag. Hvis der er udstedt et eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Et bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.

Ifølge lovens § 5 skal et bilag forstås som enhver nødvendig dokumentation for transaktioner, der registreres i bogføringen. Ved eksterne bilag forstås dokumentation, som hidrører fra andre end den bogføringspligtige. Øvrige bilag anses som interne.

Af afskrivningslovens § 5, stk. 1, fremgår, at driftsmidler og skibe, som en skattepligtig udelukkende anvender erhvervsmæssigt, skal afskrives på en samlet saldo for den enkelte virksomhed.

Den afskrivningsberettigede saldoværdi opgøres som saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med tillæg af anskaffelsessummer for driftsmidler og skibe, der er anskaffet i indkomståret, og med fradrag af salgssummer for driftsmidler og skibe, der er solgt og leveret i indkomstårets løb, jf. afskrivningslovens § 5, stk. 2.

Afskrivning kan højst udgøre 25 % af den afskrivningsberettigede saldoværdi, jf. afskrivningslovens § 5, stk. 3.

Udgifter til underleverandørerne [virksomhed4] og [virksomhed5] IVS

Skattestyrelsen har for indkomståret 2019 nægtet klageren fradrag for udgifter til underleverandørerne [virksomhed4] og [virksomhed5] IVS for i alt 103.500 kr. Skattestyrelsen har nægtet klageren fradrag, idet der under Skattestyrelsens sagsbehandling ikke var fremlagt dokumentation for udgifterne.

Virksomheden har i indkomståret 2019 bl.a. beskæftiget sig med skatterådgivning for virksomheder og selskaber.

I forbindelse med indgivelse af klagen har klageren fremlagt en faktura fra [virksomhed4] vedrørende assistance til udarbejdelse af årsrapporter og en faktura fra [virksomhed5] vedrørende forretningsplaner og diverse korrespondance. Fakturaerne eksklusive moms udgør i alt 103.500 kr. Fakturaerne er bogført på konto 1100 "UNDERLEVERANDOR" og er betalt via bankoverførsel.

Landsskatteretten finder, at klageren i tilstrækkelig grad har sandsynliggjort, at der er tale om udgifter som har været afholdt til at erhverve sikre og vedligeholde virksomhedens indkomst.

Der er herved henset til, at klageren på mødet med Skatteankestyrelsen har forklaret, at [virksomhed4] er anvendt til at hjælpe med at udarbejde årsrapporter for virksomhedens kunder. Der er i den relevante periode udstedt 24 fakturaer af virksomheden, hvor der blandt andet er faktureret for årsregnskaber for i alt 74.300 kr. Retten er uenig med Skattestyrelsens opfattelse af, at formuleringen i klagen "årsregnskaber for ApS virksomheder og lign." skal forstås således, at underleverandørydelsen kun dækker assistance for årsregnskaber for kunder som er anpartsselskaber.

For fakturaen udstedt af [virksomhed5] IVS har retten henset til, at klageren på mødet med Skatteankestyrelsen har forklaret, at fakturaen ikke vedrører forretningsplan og budget i forbindelse med opstart af virksomheden, men at [virksomhed5] IVS har udarbejdet skabeloner for forretnings- og budgetplaner, således at virksomheden også kan tilbyde sine kunder at udarbejde sådanne ydelser. Sådanne opgaver må anses for at ligge inden for de naturlige rammer for en bogføringsvirksomhed. Der er endvidere henset til, at klagerens virksomhed den 19. august 2019 og den 9. november 2019 har faktureret to kunder for udarbejdelse af forretningsplan og budget.

Der er desuden overensstemmelse mellem bogføringen af de to fakturaer og fakturaernes udstedelsesdatoer.

Retten finder herefter, at der kan godkendes fradrag for udgifter til underleverandører for i alt 103.500 kr.

Den påklagede afgørelse ændres på dette punkt.

Udgifter til [virksomhed6]

Klageren har fremsat påstand om, at virksomheden har ret til fradrag for udgifter til [virksomhed6]. Som dokumentation har klageren fremlagt i alt fem kvitteringer, som udgør 3.407 kr. eksklusive moms.

Skattestyrelsen har oplyst, at de allerede har godkendt fradrag for udgifterne og henviser til bilag 6 "Fradragsberettigede driftsudgifter" til Skattestyrelsens afgørelse.

Henset til at Skattestyrelsen allerede har godkendt fradrag for udgifterne, finder Landsskatteretten, at der er enighed om punktet. Punktet behandles dermed ikke yderligere.

Fradrag for afskrivninger af driftsinventar

Klageren har for indkomståret 2019 angivet afskrivninger af driftsinventar på i alt 25.000 kr. Ifølge virksomhedens bogføring, er der bogført 25.000 kr. på konto 1720: IVENTAR PRIMO og bogført 70.000 kr. på konto 1722: INVENTAR AFSKRIVNING.

Der er ikke fremlagt yderligere dokumentation for anskaffelsen af inventaret.

Retten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for afskrivninger af driftsinventar for det påklagede indkomstår. Der er er herved henset til, at der ikke er fremlagt dokumentation for inventaret.

Den påklagede afgørelse stadfæstes på dette punkt.