Kendelse af 29-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 03-11-2023
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2019 | |||
Fradrag for udgifter til underleverandører | 0 kr. | 935.200 kr. | Stadfæstelse |
Yderligere godkendt fradrag for udgifter til løn | 935.200 kr. | - | Forhøjes til 1.169.000 kr. |
Indkomståret 2020 | |||
Fradrag for udgifter til underleverandøren [virksomhed1] | 0 kr. | 73.800 kr. | Stadfæstelse |
Fradrag for udgifter til øvrige underleverandører | 0 kr. | 625.140 kr. | Stadfæstelse |
Yderligere godkendt fradrag for udgifter til løn | 625.140 kr. | - | Forhøjes til 781.425 kr. |
Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed2], herefter virksomheden, blev stiftet den 1. december 2018 af [person1], herefter klageren. Virksomheden er registreret med branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger” og bibranche 311100 ”Nedrivning”. Virksomheden er ophørt den 4. maj 2023.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har virksomheden i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Januar 2020 | 3 | 3 |
Februar 2020 | 4 | 4 |
Marts 2020 | 4 | 3 |
April 2020 | 5 | 5 |
Maj 2020 | 4 | 4 |
Juni 2020 | 4 | 4 |
Juli 2020 | 5 | 4 |
August 2020 | 4 | 3 |
September 2020 | 5 | 4 |
Oktober 2020 | 5 | 4 |
November 2020 | 5 | 4 |
December 2020 | 6 | 5 |
Virksomheden har for indkomstårene 2019 og 2020 angivet overskud af virksomhed på henholdsvis 376.603 kr. og 436.757 kr.
Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrol af klagerens underleverandørudgifter i virksomheden fundet anledning til at se nærmere på klagerens skattepligtige indkomst. Som følge heraf har Skattestyrelsen forhøjet klagerens skattepligtige indkomst vedrørende overskud af virksomheden med 73.800 kr. i indkomståret 2020. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandøren, [virksomhed1].
Ikke godkendt fradrag for udgifter til [virksomhed1]:
[virksomhed1] , CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed1], blev stiftet den 1. juli 2019 under branchekoden 951200 ”Reparation af kommunikationsudstyr” samt bibrancherne 532000 ”Andre post- og kurertjenester”, 741020 ”Kommunikationsdesign og grafisk design” og 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”. [virksomhed1] ophørteden 26. september 2021.
[virksomhed1] har ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer udstedt af [virksomhed1] i 2020:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
26.08.2020 | 1638261 | Udlejning af mandskab til Rengøring, diverse håndværker opgaver samt oprydning Periode: 20/7-20/8 ANTAL 180 | 36.000 kr. | 9.000 kr. | 45.000 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”565”. |
30.11.2020 | 142145 | Udlejning af mandskab til Rengøring, diverse håndværker opgaver samt oprydning Periode: 20/10-20/11 ANTAL 210 | 37.800 kr. | 9.450 kr. | 47.250 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”702”. |
I alt | 73.800 kr. | 18.450 kr. | 92.250 kr. |
Fakturaerne er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med numrene ”565” og ”702”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.
Faktura 142145 fremgår som udstedt af virksomheden til [virksomhed1].
Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaen er betalt via virksomhedens bankkonto til [virksomhed1].
Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed1], hvoraf det er konstateret, at der ikke er angivet moms for den periode, hvor fakturaerne er udstedt.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed1], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
Yderligere løn i klagerens virksomhed:
Klagerens virksomhed er i indkomstårene 2019 og 2020 blevet nægtet fradrag for udgifter til nedenstående underleverandører med 935.200 kr. for 2019 og 625.140 kr. for 2020. Skattestyrelsen har i stedet godkendt fradrag for yderligere løn i virksomheden på samme beløb:
Underleverandører | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | 2019 | 2020 |
[virksomhed3] IVS | 63.000 kr. | 15.750 kr. | 78.750 kr. | X | |
[virksomhed4] IVS | 84.600 kr. | 21.150 kr. | 105.750 kr. | X | |
[virksomhed5] IVS | 320.000 kr. | 80.000 kr. | 400.000 kr. | X | |
[virksomhed6] ApS | 152.000 kr. | 38.000 kr. | 190.000 kr. | X | |
[virksomhed7] A/S | 130.000 kr. | 32.500 kr. | 162.500 kr. | X | |
[virksomhed8] | 385.040 kr. | 96.260 kr. | 481.300 kr. | X | X |
[virksomhed9] IVS | 126.000 kr. | 31.500 kr. | 157.500 kr. | X | X |
[virksomhed10] | 70.200 kr. | 17.550 kr. | 87.750 kr. | X | |
[virksomhed11] ApS | 32.400 kr. | 8.100 kr. | 40.500 kr. | X | |
[virksomhed12] ApS | 33.300 kr. | 8.325 kr. | 41.625 kr. | X | |
Manglende dokumentation | 163.800 kr. | 40.950 kr. | 204.750 kr. | X | |
I alt | 1.560.340 kr. | 390.085 kr. | 1.950.425 kr. | ||
[virksomhed3] IVS ([virksomhed13] IVS), CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed3], har tidligere været registreret som [virksomhed13] IVS. [virksomhed3] blev stiftet den 8. maj 2018 under branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”. Fra den 9. juli 2018 har [virksomhed3]s formål været rengøringsvirksomhed og bygge-og renoveringsvirksomhed indenfor byggeri. [virksomhed3] er opløst efter konkurs den 23. marts 2021. Konkursdekretet blev afsagt den 17. januar 2020.
[virksomhed3] har ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed3]:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
18.02.2019 | 0046-2019 | Arbejds periode 15/01-14/02.2019 315 timer a Udført arbejde: Diverse rengøringopgaver og oprydning | 63.000 kr. | 15.750 kr. | 78.750 kr. | Betalingsbetingelser fremgår med ”d.d” |
I alt | 63.000 kr. | 15.750 kr. | 78.750 kr. |
Fakturaen er bogført den 18. februar 2019 på konto 1315 ”Ekstern service” med et andet nummer end anført på fakturaen.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed3], og at [virksomhed3] i den forbindelse er blevet nægtet registrering for moms og som arbejdsgiver.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed3], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.
[virksomhed4] IVS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 3. februar 2016 under branchekoden 683120 ” Boliganvisning, ferieboligudlejning m.v.” samt bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel”. [virksomhed4] havde til formål at udleje ferieboliger. [virksomhed4] er opløst efter konkurs den 20. september 2021. Konkursdekretet blev afsagt den 7. juli 2020.
[virksomhed4] har været registreret med 3 ansatte i oktober 2019 og 1 ansat i november 2019. [virksomhed4] har derudover ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed4]:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
25.10.2019 | 222060 | Oprydning ved byggepladser og udskiftning af glas 470,00 Timer | 84.600 kr. | 21.150 kr. | 105.750 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”249”. |
I alt | 84.600 kr. | 21.150 kr. | 105.750 kr. |
Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”249”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed4] uden reaktion.
Ved en kontrol af to selskaber er Skattestyrelsen blevet oplyst af [finans1] (Litauisk Bank), at [virksomhed4] næsten dagligt har foretaget pengeoverførsler med store beløb til en konto i [finans2] ejet af [finans1]. Efterfølgende overfører [finans1] pengene til egen bank i Litauen, hvorefter pengene indsættes på to konti, som ejes af to danske selskaber, [virksomhed14] ApS og [virksomhed15] ApS.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed4], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.
[virksomhed5] IVS , CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed5] blev stiftet den 14. november 2018 under branchekoden 411000 ”Gennemførelse af byggeprojekter” og havde til formål at bygge entreprise. [virksomhed5] er opløst efter konkurs den 22. november 2021. Konkursdekretet blev afsagt den 12. maj 2021.
[virksomhed5] har ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende 3 fakturaer udstedt af [virksomhed5]:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
20.03.2019 | 101 | Udlejning af mandskab Oprydning, Rengøring mm. i marts måned Antal 520 | 104.000 kr. | 26.000 kr. | 130.000 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”47”. |
29.04.2019 | 110 | Udlejning af mandskab Oprydning, rengøring mm. i perioden d. 1/4 - 29/4 Antal 450 | 90.000 kr. | 22.500 kr. | 112.500 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”94”. |
26.05.2019 | 120 | Rengøring Slutrengøring. Oprydning på byggepladser, opsætning af Hegn mm. Antal 530 Fakturaen er blevet betalt | 106.000 kr. | 26.500 kr. | 132.500 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”114”. |
15.12.2019 | 235687 | Slut rengøring | 20.000 kr. | 5.000 kr. | 25.000 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”308”. |
I alt | 320.000 kr. | 80.000 kr. | 400.000 kr. |
Fakturaerne er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med numrene ”47”, ”94”, ”114” og ”308”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.
Fakturanr. 101, 110 og 235687 fremgår med forskellige reg.nr. og kontonummer.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed5] uden reaktion, og at [virksomhed5] ikke er moms- eller arbejdsgiverregistreret.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed5], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed6] ApS , CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed6], blev stiftet den 8. september 2015 af [virksomhed16] ApS under branchekoden 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser”, samt bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 466300 ”Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed”. [virksomhed6] havde til formål at drive administrationsvirksomhed. [virksomhed6] er opløst efter konkurs den 18. juli 2022. Konkursdekretet blev afsagt den 19. januar 2021.
[virksomhed6] har ikke været registreret med ansatte i 2019.
Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed6] i 2019:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
08.07.2019 | 10372 | Rengøring Oprydning. nedrivning samt rengøring 17/6 – 16/7 460,00 Timer | 92.000 kr. | 23.000 kr. | 115.000 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”180”. |
19.08.2019 | 10626 | Pris ifølge aftale 1/7 – 31/7 Uført arbejde, oprydning, rengøring samt nedrivningsarbejde 360,00 Timer | 60.000 kr. | 15.000 kr. | 75.000 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”205”. |
I alt | 152.000 kr. | 38.000 kr. | 190.000 kr. |
Fakturaerne er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med numrene ”180” og ”205”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.
Af fakturaerne fremgår derudover følgende ”!!! MEGET VIGTIGT !!! Ved betaling angives KUN reference og IKKE fakturanummer. Referencen til denne betaling er: [...]”.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] har anført en bankkonto som betalingsreference, der ikke tilhører [virksomhed6], men tilhører betalingsformidleren [finans3] A/S. Fra [finans3] A/S videreoverføres betalingen til udenlandske selskaber i blandt andet Polen.
Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed6], med kommentar fra [virksomhed6] om, at de har til formål at udøve aktivitet inden for kombinerede administrationsserviceydelser, kombinerede serviceydelser og engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed.
Ifølge Skattestyrelsens oplysninger, har [virksomhed6] ikke købt arbejdskraft i udlandet og ligeledes ikke afholdt almindelige driftsudgifter. Herudover har [virksomhed6] ikke angivet korrekt momstilsvar, hvorfor Skattestyrelsen har fortaget korrektion for den kontrollerede periode.
Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at tre personer i sommeren 2020 blev idømt straf for hvidvaskning i relation til blandt andet [virksomhed6]. Det er beskrevet, at [virksomhed6] havde til formål at udstede fiktive fakturaer for at få en uberettiget vinding og flytte penge til udlandet.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed6], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed7] A/S , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed7], blev stiftet den 3. september 2014 under branchekoden 532000 ”Andre post- og kurertjenester” samt bibrancherne 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”, 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 467310 ”Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer”. [virksomhed7] havde til formål at drive virksomhed indenfor post og kurertjenester, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. [virksomhed7] er opløst efter konkurs den 13. december 2022. Konkursdekretet blev afsagt den 23. september 2019.
[virksomhed7] har ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura af [virksomhed7] i 2019:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
20.06.2019 | 40043 | Leje af mandskab -15/5 -15/6 Oprydning, rengøring samt nedrivningsarbejde 650 timer | 130.000 kr. | 32.500 kr. | 162.500 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”144” og overstreget ”136”. |
I alt | 130.000 kr. | 32.500 kr. | 162.500 kr. |
Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”144”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.
Af fakturaen fremgår derudover følgende ”!!! OBS OBS OBS !!! Der må KUN anføres reference i feltet ”Tekst til modtager” og INTET andet. Referencen til denne betaling er: [...].
Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed7] uden reaktion.
Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at [virksomhed7] har anført en bankkonto som betalingsreference, der ikke tilhører [virksomhed7], men tilhører betalingsformidleren [finans3] A/S. Fra [finans3] A/S videreoverføres betalingen til udenlandske selskaber i blandt andet Polen.
[virksomhed7] har ikke købt arbejdskraft i udlandet og ligeledes ikke afholdt almindelige driftsudgifter ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har ligeledes oplyst, at [virksomhed7] er blevet nægtet registrering som arbejdsgiver grundet manglende materiale.
Skattestyrelsen har oplyst, at tre personer i sommeren 2020 blev idømt straf for hvidvaskning i relation til blandt andet [virksomhed7]. Det er beskrevet, at [virksomhed7] havde til formål at udstede fiktive fakturaer for at få en uberettiget vinding og flytte penge til udlandet.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed7], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.
[virksomhed8] , CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed8], blev stiftet den 1. august 2017 under branchekode 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. [virksomhed8] er ophørt den 8. december 2020.
[virksomhed8] har ikke været registreret med ansatte i perioden.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed8] i 2019:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
27.12.2019 | 10193 | vikar 460,00 Timer | 92.000 kr. | 23.000 kr. | 115.000 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”Betalt” og ”319”. |
I alt | 92.000 kr. | 23.000 kr. | 115.000 kr. |
Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”319”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.
Virksomheden har fremlagt følgende 4 fakturaer udstedt af [virksomhed8] i 2020:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
28.01.2020 | 10245 | Rengøring Rengøring, oprydning saml nedrivning periode 28/12-19-28/01/20 360,00 Timer | 64.800 kr. | 16.200 kr. | 81.000 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”363”. |
28.03.2020 | 10315 | mandskabsleje Ifølge aftale er der udført diverse arbejdsopgaver i perioden 1-3 til 28-3 390,00 timer | 70.200 kr. | 17.550 kr. | 87.750 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”Betalt” og ”409”. |
21.04.2020 | 10381 | mandskabsleje ifølge aftale er der udført oprydningsarbejde, rengørings arbejde og malerarbejde periode 20/3-21/4 398,00 timer | 71.640 kr. | 17.910 kr. | 89.550 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”429”. |
21.05.2020 | 10525 | mandskabsleje Ifølge aftale er der udført oprydningsarbejde, rengøringsarbejde og malerarbejde i perioden: 20/ 4-21/5 480,00 timer | 86.400 kr. | 21.600 kr. | 108.000 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”478”. |
I alt | 293.040 kr. | 73.260 kr. | 366.300 kr. |
Fakturaerne er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med numrene ”363”, ”409”, ”429” og ”478”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed8] uden reaktion. Endvidere har Skattestyrelsen oplyst, at ejeren af [virksomhed8] er udrejst af Danmark den 19. juli 2019, og at Skattestyrelsen ikke har kunnet få kontakt til ejeren.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed8], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed9] IVS , CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed9], blev stiftet den 4. juli 2017 under branchekoden 811000 ”Kombinerede serviceydelser” samt bibranchen 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. [virksomhed9] havde til formål at drive virksomhed med mandskabsudlejning samt hermed beslægtet virksomhed. [virksomhed9] er opløst efter konkurs den 27. maj 2022. Konkursdekretet blev afsagt den 31. august 2021.
[virksomhed9] har været registreret med 6 ansatte i oktober 2019 til december 2019 og 1-4 ansatte i periode fra januar 2020 til juni 2020.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura udstedt af [virksomhed9] i 2019:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
28.11.2019 | 318 | Mandskab udlejning til nedrivning, rengøring samt oprydning 520 ANTAL | 93.600 kr. | 23.400 kr. | 117.000 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”Betalt” og ”283”. |
I alt | 93.600 kr. | 23.400 kr. | 117.000 kr. |
Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”283”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed9] udstedt i 2020:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
22.06.2020 | 362 | Ifølge aftale er der udført oprydning, rengøring og malerarbejde i perioden 20/5-21/6 180 ANTAL | 32.400 kr. | 8.100 kr. | 40.500 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”511”. |
I alt | 32.400 kr. | 8.100 kr. | 40.500 kr. |
Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”511”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed9] uden reaktion.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed9], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed10] ApS , CVR-nr. [...9], herefter [virksomhed10], blev stiftet den 21. februar 2018 under branchekoden 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse” samt bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed10] havde til formål at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse, samt aktiviteter tilknyttet hertil. [virksomhed10] er opløst efter konkurs den 22. november 2022. Konkursdekretet blev afsagt den 12. marts 2021.
[virksomhed10] har ikke været registreret med ansatte i 2020.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed10] i 2020:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
28.02.2020 | 1440 | ifølge aftale, er der udført malerarbejde og oprydningsarbejde I perioden 20/1-20-20/2 Udført arbejde 390,00 timer | 70.200 kr. | 17.550 kr. | 87.750 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”390”. |
I alt | 70.200 kr. | 17.550 kr. | 87.750 kr. |
Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”390”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed10] uden reaktion og med returbrev med bemærkning ”ubekendt på adressen”.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed10] ikke har tegn på almindelige driftsudgifter, der knytter sig til de fakturaer, der er betalt, ligesom [virksomhed10] ikke har haft lønudgifter og udgifter til underleverandører, der gør det muligt for levering af de fakturerede ydelser.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed10], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.
[virksomhed11] ApS , CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed11], blev stiftet den 19. marts 2020 med det formål at drive virksomhed ved handel og investering samt hermed efter ledelsens skøn beslægtet virksomhed. [virksomhed11] har fra den 15. april 2020 haft det formål at drive virksomhed ved formidling af salg af håndteringsudstyr til tunge løft i såvel indland som udland samt hermed efter ledelsens skøn beslægtet virksomhed. [virksomhed11] var registreret med branchekoden 282200 ”Fremstilling af løfte- og håndteringsudstyr” samt bibranchen 494100 ”Vejgodstransport”. [virksomhed11] er under konkurs, og konkursdekret blev afsagt den 15. juli 2021.
[virksomhed11] har ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura af [virksomhed11] i 2020:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
02.10.2020 | 20077 | Udlejning af mandskab til Rengøring, diverse håndværker opgaver samt oprydning Antal 180 timer | 32.400 kr. | 8.100 kr. | 40.500 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”Betalt” og ”623”. |
I alt | 32.400 kr. | 8.100 kr. | 40.500 kr. |
Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”623”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed11].
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed11] udelukkende har været en fakturafabrik, der har udstedt fiktive fakturaer til brug for uberettiget momsfradrag og dække over sort løn hos modtagerne af fakturaerne, idet [virksomhed11] ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske ressourcer til at levere ydelser.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed11], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.
[virksomhed12] ApS , CVR-nr. [...11], herefter [virksomhed12], blev stiftet den 13. maj 2020 under branchekode 259900 ”Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n.” samt bibranchen 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”. [virksomhed12] har til formål at drive virksomhed med udvikling og produktion af andre færdige metalprodukter - branchekode 259900 - samt andre dermed efter direktionens skøn beslægtede formål. [virksomhed12] er under konkurs, og konkursdekret blev afsagt den 12. januar 2022.
[virksomhed12] har ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura udstedt af [virksomhed12] i 2020:
Fakturadato | Fakturanr. | Fakturatekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | Bemærkninger |
28.10.2020 | 20108 | Udlejning af mandskab til Rengøring, diverse håndværker opgaver samt oprydning. | 33.300 kr. | 8.325 kr. | 41.625 kr. | På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”Betalt” og ”650”. |
I alt | 33.300 kr. | 8.325 kr. | 41.625 kr. |
Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”650”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed12] ikke har angivet moms for den kontrolperiode, som Skattestyrelsen har foretaget, og at [virksomhed12] ikke har været registreret som arbejdsgiver.
Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at de har modtaget [virksomhed12]’s regnskabsmateriale fra politiet i forbindelse med politiets efterforskning.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed12], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.
Skattestyrelsen har for indkomstårene 2019 og 2020 nægtet virksomheden fradrag for udgifter til underleverandører på 935.200 kr. og 625.140 kr. Skattestyrelsen har samtidig godkendt et fradrag for yderligere løn i virksomheden for 2019 og 2020 på 935.200 kr. og 625.140 kr.
For indkomståret 2020 har Skattestyrelsen derudover nægtet fradrag for udgifter vedrørende underleverandøren [virksomhed1] på i alt 73.800 kr. og har forhøjet den skattepligtige indkomst med 73.800 kr.
Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):
”...
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
...
Evt. skattemæssigt fradrag for den ikke godkendte moms:
Skattestyrelsen har foretaget en vurdering af, hvorvidt der eventuelt skal godkendes skattemæssigt fradrag for den ikke godkendte købsmoms (indgående moms).
Udgangspunktet er, at fradraget for købsmoms er nægtet hos [virksomhed2] og Service, idet der er rejst tvivl om fakturaernes realitet, herunder at fakturaerne fra underleverandørerne på baggrund af Skattestyrelsens kontrol anses for fiktive. Spørgsmålet er så, hvorvidt denne moms skattemæssigt kan fratrækkes som en driftsudgift hos [virksomhed2].
Af Juridisk Vejledning afsnit C.C.2.2.2.14 fremgår: ”Moms er som udgangspunkt en afgift, der ikke vedrører indkomstopgørelsen, fordi den er en neutral meromsætningsafgift.”
Den relevante lovhjemmel for ekstraordinært skattemæssigt fradrag findes i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, som har følgende ordlyd:
”Ved Beregningen af den skattepligtige Indkomst bliver at fradrage:
a. Driftsomkostninger, dvs. de Udgifter, som i Aarets Løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten, derunder ordinære Afskrivninger; ”
Det afgørende heri er, hvorvidt udgiften er ”anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten”.
Skattestyrelsen har i styresignal af 16. marts 2009 (SKM2009.181.SKAT) udtalt følgende: ”Der er tale om et tab, der er lidt som følge af en adfærd, der ikke er udslag af almindelig driftsrisiko, hvorfor tabet ikke anses for en fradragsberettiget udgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Da der ikke i øvrigt ses at være hjemmel til fradrag i en situation som den foreliggende, finder Skattestyrelsen konkluderende, at der er tale om en udgift (tab), som ikke berettiger til fradrag.”
Skattestyrelsen lægger her vægt på, at den adfærd en virksomhed udviser i forbindelse med afholdelse af udgiften, sammen med andre forhold, er afgørende for vurderingen af, hvorvidt der er tale om almindelig driftsrisiko.
Det er på grundlag af en samlet vurdering Skattestyrelsens opfattelse, at den købsmoms der nægtes på grund af de pågældende fakturaer er anset for fiktive, ikke kan anses for afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der kan derfor ikke godkendes skattemæssigt fradrag for købsmomsen.
Der er ved vurderingen lagt vægt på følgende:
• Moms er en meromsætningsafgift og som udgangspunkt indkomstopgørelsen uvedkommende.
• Der foreligger ikke en separat hjemmel til fradragsret.
• Udgiften til indgående moms er ikke afholdt til, at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.
• Det er virksomhedens ansvar, at de fakturaer der ligger til grund for en driftsudgift opfylder bestemmelsen i momsbekendtgørelsen § 57, og at der ikke kan rejses tvivl om fakturaernes realitet. Det er således virksomhedens egen adfærd der er skyld i, at formalia ikke er opfyldt. Ligesom i SKM2009.181.SKAT kunne ”tabet” være undgået såfremt virksomhedens adfærd havde været anderledes.
Det er samtidig Skattestyrelsens opfattelse, at fradragsnægtelse for købsmoms har en pønal effekt, som svækkes, hvis der tildeles skattemæssigt fradrag for den samme moms. Der skal i den forbindelse henvises til, at fartbøder og lignende opstået under udøvelse af erhverv af samme grund ikke er fradragsberettiget.
...
3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Udgift til [virksomhed1] hvor der er fratrukket følgende:
26-08-2020 | 565 | 1638261 | Udlejning af mandskab til rengøring, diverse håndværker | 36.000 | 9.000 |
30-11-2020 | 702 | 142145 | Udlejning af mandskab til rengøring, diverse håndværker | 37.800 | 9.450 |
73.800 | 18.450 |
Henvisning til punkt 1.4.
2019: | |
Oplyst overskud af virksomhed | 376.603 kr. |
Ikke godkendt udgifter til underleverandører jf. punkt 1.4. | 935.200 kr. |
Yderligere løn i virksomheden | - 935.200 kr. |
Ansat/oplyst overskud af virksomhed | 376.603 kr. |
2020: | |
Oplyst overskud af virksomhed | 436.757 kr. |
Ikke godkendt udgift til [virksomhed1] | 73.800 kr. |
Ikke godkendt udgifter til underleverandører jf. punkt 1.4. | 625.140 kr. |
Yderligere løn i virksomheden | - 625.140 kr. |
Ansat overskud af virksomhed | 510.557 kr. |
...”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for udgifter til underleverandøren [virksomhed1] med i alt 73.800 kr. i indkomståret 2020.
Til støtte for sin påstand har klagerens repræsentant anført følgende (uddrag):
”...
PÅSTAND
SKATs forhøjelse af moms for år 2019 med kr. 233.800, for 2020 med kr. 174.735, med kr. 568.793 for 2021, am bidrag 2019 med kr. 74.816, A-skat 2019 med kr. 473.211, am bidrag 2020 med kr. 50.011, A skat 2020 med kr. 316.321, am bidrag 2021 med kr. 50.011, A skat 2021 med kr. 316.321, samt overskud virksomhed med kr.73.800 ændres således at forhøjelserne ikke gennemføres, hvorfor forhøjelserne nedsættes til 0 kr, subsidiært alene gennemføres i reduceret omfang og nedsættes med mindre end forhøjelserne foretaget iht. afgørelsen af 1. juni 2022.
Her bemærkes det at SKAT muligvis har villet foretage forhøjelse for 2021 med ambidrag med kr. 182.014 og A skat med kr. 1.151.237, og dersom der sker retlig bindende forhøjelse påståes sådan forhøjelse nedsat til 0 kr., subsidiært alene gennemføres i reduceret omfang og nedsættes med mindre end forhøjelsen.
Det gøres gældende at der aktuel ikke kan foretages ændret forhøjelse for 2021, ud over det der fremgår af afgørelsen af 1. juni 2022, i sagsid [sag1].
SAGENS FAKTISKE FORHOLD
Fsva. SKATTESTYRELSENS afgørelse haves der foreløbig følgende bemærkninger til SKATTESTYRELSENS bemærkninger og begrundelse.
Det bestrides at de fakturaer som der ikke gives fradragsret for er udtryk for at disse firmaer ikke har leveret ydelser til klager.
Klager har ikke været viden om at der hos de anvendte underleverandører har været uorden, herunder at der hos underleverandørerne ikke er afregnet sædvanlig a-skat m.v. vedr. de ansatte der har leveret arbejdskraft iht. indgået aftale, enten fordi virksomhederne ikke har været registreret som indeholdelsespligtige eller ikke har angivet A skat selv om de har været registreret, eller ikke har lønangivet
Klager har ej heller været vidende om hvorledes underleverandørerne har håndteret modtagne indbetalinger fra klager.
Der vil under klagesagen ske registrering og redegørelse for hvor hver enkelt underleverandør som er omfattet af sagen har leveret ydelse, ligesom der vil blive redegjort for hvori arbejdet har bestået.
Det fastholdes at klager uanset det af SKAT anførte skal have fradrag for købsmoms der er nægtet fradrag for, og at der ikke skal ske den af SKAT foretagne forhøjelse af ambidrag og a-skat, idet forudsætningerne herfor ikke er tilstede.
Det fastholdes ligeledes at forhøjelse af overskud af virksomhed skal nedsættes til 0.
Det gøres gældende at klager skal have skattemæssig fradrag for moms der ikke godkendes endeligt, idet der skal meddeles fradrag for den ikke godkendte moms.
Det fastholdes at [virksomhed2] IKKE har fået tilbageført de angivne beløb iht. Fakturaer fra underleverandører der er omfattet af nærværende sag, for efterfølgende at kunne afholde løn til personale uden angivelse og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag, og det gøres gældende at SKAT på ingen måde har dokumenteret sådanne pengestrømme til klager.
Dersom klager har indberettet lønninger til Skattestyrelsen, og ikke har indeholdt ambidrag og a-skat, har dette ikke sammenhæng med ovenstående, men er et selvstændigt forhold som SKAT må træffes særskilt afgørelse vedrørende.
...”
Virksomhedens repræsentant har på et møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyst, at der klages over moms, indeholdelse og skat.
Ved mødet oplyste repræsentanten, at virksomheden lejer folk inden for kort varsling til opgaver på byggepladser, og virksomhedens indehaver oplyste supplerede, at opgaverne sker ved mundtlig kommunikation over telefonisk bestilling af entreprenører.
Repræsentanten oplyste, at fakturaerne altid skrives kortfattede med intern forståelse, da opgaverne kan være mange små opgaver af forskellig karakter, hvorfor priserne ikke er faste i forhold til de faktisk anvendte timer til udførsel.
Klagerens repræsentant har den 21. august 2023 fremsendt supplerende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling af 7. juli 2023:
”...
PÅSTAND
SKATs forhøjelse af moms for år 2019 med kr. 233.800, for 2020 med kr. 174.735, med kr. 568.793 for 2021, am bidrag 2019 med kr. 74.816, A-skat 2019 med kr. 473.211, am bidrag 2020 med kr. 50.011, A skat 2020 med kr. 316.321, am bidrag 2021 med kr. 50.011, A skat 2021 med kr. 316.321, samt overskud virksomhed med kr.73.800 ændres således at forhøjelserne ikke gennemføres, hvorfor forhøjelserne nedsættes til 0 kr, subsidiært alene gennemføres i reduceret omfang og nedsættes med mindre end forhøjelserne foretaget iht. afgørelsen af 1. juni 2022.
Her bemærkes det at SKAT muligvis har villet foretage forhøjelse for 2021 med ambidrag med kr. 182.014 og A skat med kr. 1.151.237, og dersom der sker retlig bindende forhøjelse påståes sådan forhøjelse nedsat til 0 kr., subsidiært alene gennemføres i reduceret omfang og nedsættes med mindre end forhøjelsen.
Det gøres gældende at der aktuel ikke kan foretages ændret forhøjelse for 2021, ud over det der fremgår af afgørelsen af 1. juni 2022, i sagsid [sag1].
SAGENS FAKTISKE FORHOLD
Der er i dag kommet skrivelse af 21. august 2023 med angivelse af at der vedr. 2021 ønskes foretaget forhøjelse for 2021 med efterbetaling af indeholdelsespligt A-skat og hæftelse herfor fra kr. 316.321 til kr. 1.439.046 og efterbetaling af indeholdelsespligt AM bidrag og hæftelse herfor fra kr. 50.011 til kr. 227.517.
Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelsen af 7. juli 2023 vedr. fsva. år 2021 alene forhøjelse af indeholdelsespligtig A skat med kr. 287.809, således at forhøjelsen herefter vil skulle foreslåes til kr. 604.130.
Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelsen af 7. juli 2023 vedr. fsva. år 2021 alene forhøjelse af indeholdelsespligtig AM bidrag med kr. 45.503, således at forhøjelsen herefter vil skulle foreslåes til kr. 95.514.
Baggrunden for de øvrige forhøjelser vedr. indeholdelsespligt A-skat vedr. 2021, er at SKAT i afgørelsen der er påklaget har genanvendt beløbende der var angivet vedr. 2021, således at forhøjelsen vedr. 2021 er medtaget med samme beløb som 2020. Rettelig har SKAT måske ønsket at ændre forhøjelse for 2021 således at der skete forhøjelse med ambidrag med kr. 182.014 og A skat med kr. 1.151.237, og ikke alene med hhv. kr. 316.321 og kr. 50.011.
I påstanden i forbindelse med påklagen af 31. august 2022 er anført
”Her bemærkes det at SKAT muligvis har villet foretage forhøjelse for 2021 med ambidrag med kr. 182.014 og A skat med kr. 1.151.237, og dersom der sker retlig bindende forhøjelse påståes sådan forhøjelse nedsat til 0 kr., subsidiært alene gennemføres i reduceret omfang og nedsættes med mindre end forhøjelsen.”
Det gøres gældende at der aktuel IKKE er sket en retlig bindende forhøjelse ad AM bidrag fsva. forskellen mellem kr. 50.011 og kr. 182.014, og forhøjelse af A-skat mellem kr. 316.321 og kr. 1.151.237.
Det gøres gældende at SKAT maksimal kan fortage forhøjelse af indeholdelsespligtig A skat med kr. 287.809, således at forhøjelsen herefter vil skulle foreslåes til kr. 604.130, og af AM bidrag med kr. 45.503, således at forhøjelsen herefter vil skulle foreslåes til kr. 95.514.
Forhøjelsen der nu lægges op til af Skatteankestyrelsen i skrivelse af 21. august er ikke foretaget af SKAT, og har ikke været undergivet sædvanlig proces, herunder klagers mulighed for at påklage og fremkomme med bemærkninger i sædvanlig sagsproces, herunder er klager frataget muligheden for at fremkomme med bemærkninger overfor de relevante sagsbehandler hos SKAT forud for afgørelse.
Der påståes derfor principalt at Landsskatteretten alene kan foretage maksimal forhøjelse af A skat med kr. 287.809, således at forhøjelsen herefter vil skulle foreslåes til kr. 604.130, og AM bidrag med kr. 45.503, således at forhøjelsen herefter vil skulle foreslåes til kr. 95.514.
Der påståes derfor subsidiært at Landsskatteretten skal hjemvise forhøjelsen vedr. 2021 til fornyet behandling hos SKAT.
Det gøres gældende at Skatteankestyrelsens skrivelse af 7. juli 2023 ikke giver Landsskatteretten mulighed for at foretage forhøjelse som anført i Skatteankestyrelsens skrivelse af d.d. i sags nr. [sag2], idet skrivelsen af 7. juli 2023 vedr. Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse vedr. sag nr. 22-997981 og ikke [sag3], ligesom ovenstående gentages fra dagens indlæg i sag nr. [sag3], dersom Landsskatteretten vil lade Skatteankestyrelsens skrivelse af 21. august 2023 i sag [sag3] indgå i forbindelse med afgørelse af sag nr. 22-0074981.
Det virker som om Skatteankestyrelsen med skrivelse af 21. august 2022 forsøger at foretage reparation uden at gennemfører sædvanlig proces.
Det bemærkes at der er såvel retlige forhold der vil mangle belysning, ligesom der vil være formelle forhold der vil skulle forholdes til.
...”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med i alt 73.800 kr. for indkomståret 2020, idet Skattestyrelsen har nægtet at godkende fradrag for virksomhedens udgifter til fremmed arbejde fra underleverandøren [virksomhed1].
Derudover har Skattestyrelsen nægtet virksomheden fradrag for udgifter til øvrige underleverandører med 935.200 kr. for 2019 og 625.140 for 2020, idet Skattestyrelsen har anset udgifterne for at være afholdt til yderligere løn. Skattestyrelsen har herefter godkendt fradrag for yderligere lønudgifter på 935.200 kr. for 2019 og 625.140 kr. for 2020. Den beløbsmæssige ændring er således 0 kr.
Retsgrundlaget
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af klagerens virksomhed.
Bevisbyrden for, at der foreligger fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, påhviler - i overensstemmelse med, hvad der generelt gælder for skattemæssige fradrag – som udgangspunkt skatteyderen, jf. højesteretsdom af 19. marts 2004, offentliggjort som SKM2004.162.HR.
Den, der anser sig berettiget til fradrag for udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, må således i fornødent omfang kunne dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at betingelserne for fradrag er opfyldt.
Ifølge bogføringslovens § 9 skal enhver registrering dokumenteres ved bilag, og såfremt der er udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb. Det følger af bog-føringslovens § 5, at der ved bilag forstås enhver nødvendig dokumentation for transaktioner, der registreres i bogføringen, uanset dokumentationen er på elektronisk medie, mikrofilm, papir eller andet medie.
Landsskatterettens bemærkninger
Fradrag for udgifter afholdt til underleverandøren [virksomhed1]
Klageren har fremlagt dokumentation i form af de udstedte fakturaer fra underleverandører og bogføring.
Under normale omstændigheder ville denne dokumentation som udgangspunkt være tilstrækkelig til at dokumentere, at der er tale om fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
I denne sag, hvor [virksomhed1] ikke har indtægtsført og ikke har angivet salgsmoms vedrørende de udstedte fakturaer, hvor [virksomhed1] ikke har indeholdt A-skat og AM-bidrag og er opløst 2 år efter stiftelsen, hvor [virksomhed1] endvidere ikke har været registreret med ansatte, hvor virksomheden ikke har indgået en skriftlig samarbejdsaftale med [virksomhed1], og hvor virksomheden på ingen måde har kunnet redegøre for grundlaget for samarbejdet med [virksomhed1] i form af for eksempel en skriftlig samarbejdsaftale, erklæringer fra underleverandøren om omfanget af samarbejdet og identifikation af kontaktperson, hvor fakturaerne ikke opfylder kravene i momsloven, idet mængden og arten af de leverede ydelser ikke er angivet, og hvor virksomheden ikke har bevaret et kontrolspor og en intern kopi af timesedlerne, finder Landsskatteretten, at den fremlagte dokumentation i form af de udstedte fakturaer og bogføring under disse omstændigheder ikke er tilstrækkelig dokumentation for, at der er tale om fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Yderligere lønudgifter
Landsskatteretten har i den sammenholdte sag med sagsnr. [sag2] vedrørende virksomhedens tilsvar i form af A-skat og AM-bidrag skærpet Skattestyrelsens afgørelse af 1. juni 2022 vedrørende indeholdelse af virksomhedens A-skat og AM-bidrag. I den sammenholdte sag har retten anset bruttobeløbene på fakturaerne fra underleverandørerne, svarende til 4.794.390 kr., for at være udgifter til løn til uregistreret arbejdskraft. Som konsekvens heraf har Landsskatteretten opgjort lønudgifter i virksomheden på i alt 1.169.000 kr. i 2019, 781.425 kr. i 2020 og 2.843.965 kr. i 2021.
Efter indeholdelsen af A-skat og AM-bidrag udgør disse lønudgifter almindelige driftsomkostninger i indkomstårene 2019 og 2020, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedens indkomst. Udgiften til løn, for hvilken der er indeholdt A-skat og AM-bidrag, er en fradragsberettiget udgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Som konsekvens af skærpelsen i sagsnr. [sag2] vedrørende indeholdelse af virksomhedens A- skat og AM-bidrag, ændrer Landsskatteretten herefter Skattestyrelsens afgørelse og godkender et yderligere fradrag for lønudgifter på i alt 233.800 kr. i indkomståret 2019 og 156.285 kr. i indkomståret 2020, som følge af at der gives fradrag for fakturaernes bruttobeløb. Retten forhøjer således klagerens yderligere fradrag for lønudgifter i indkomståret 2019 fra 935.200 kr. til 1.169.000 kr. og i indkomståret 2020 fra 625.140 kr. til 781.425 kr.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.