Kendelse af 29-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 09-11-2023

Journalnr. 22-0074980

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Virksomhedens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2019

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

473.211 kr.

0 kr.

Forhøjes til 591.514 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

74.816 kr.

0 kr.

Forhøjes til 93.520 kr.

Indkomståret 2020

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

316.321 kr.

0 kr.

Forhøjes til 395.401 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

50.011 kr.

0 kr.

Forhøjes til 62.514 kr.

Indkomståret 2021

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

316.321 kr.

0 kr.

Forhøjes til

1.439.046 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

50.011 kr.

0 kr.

Forhøjes til 227.517 kr.

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], herefter virksomheden, blev stiftet den 1. december 2018 af [person1]. Virksomheden var registreret med branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger” og bibranche 311100 ”Nedrivning”. Virksomheden er ophørt den 4. maj 2023.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har virksomheden i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

1. kvartal 2019

2-4

2-4

2. kvartal 2019

2-4

2-4

3. kvartal 2019

2-4

2-4

Oktober 2019

3

3

November 2019

3

2,68

December 2019

3

3

Januar 2020

3

3

Februar 2020

4

4

Marts 2020

4

3

April 2020

5

5

Maj 2020

4

4

Juni 2020

4

4

Juli 2020

5

4

August 2020

4

3

September 2020

5

4

Oktober 2020

5

4

November 2020

5

4

December 2020

6

5

Januar 2021

4

3

Februar 2021

3

3

Marts 2021

4

3

April 2021

3

3

Maj 2021

3

3

Juni 2021

4

3

Juli 2021

3

3

August 2021

4

2

September 2021

4

3

Oktober 2021

4

3

November 2021

4

3

December 2021

4

3

Virksomheden blev registreret som arbejdsgiver den 1. januar 2019.

Virksomheden har angivet 824.235 kr. i løn i 2019, 1.053.723 kr. i løn i 2020 og 875.654 kr. i løn i 2021. For indkomstårene 2019 og 2020 angivet overskud af virksomheden på henholdsvis 376.603 kr. og 436.757 kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrol af virksomhedens underleverandørudgifter, fundet anledning til at se nærmere på virksomhedens skattepligtige indkomst. Skattestyrelsen modtog den 12. februar 2022 dokumentation i form af driftskonti fra 2019 af virksomheden. Som følge heraf har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med i alt 548.027 kr. i 2019, 366.332 kr. i 2020 og 366.332 kr. i 2021. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af nægtelse af fradrag for købsmoms til virksomhedens udgifter til nedenstående underleverandører.

Underleverandører

Beløb ekskl. moms

Beløb inkl. moms

2019

2020

2021

[virksomhed2] IVS

63.000 kr.

78.750 kr.

X

[virksomhed3] IVS

84.600 kr.

105.750 kr.

X

[virksomhed4] IVS

320.000 kr.

400.000 kr.

X

[virksomhed5] ApS

152.000 kr.

190.000 kr.

X

[virksomhed6] A/S

130.000 kr.

162.500 kr.

X

[virksomhed7]

385.040 kr.

481.300 kr.

X

X

[virksomhed8] IVS

126.000 kr.

157.500 kr.

X

X

[virksomhed9]

70.200 kr.

87.750 kr.

X

[virksomhed10] ApS

32.400 kr.

40.500 kr.

X

[virksomhed11] ApS

33.300 kr.

41.625 kr.

X

[virksomhed12] ApS

138.400 kr.

173.000 kr.

X

[virksomhed13] IVS

99.000 kr.

123.750 kr.

X

[virksomhed14]

228.600 kr.

285.750 kr.

X

[virksomhed15] IVS

86.400 kr.

108.000 kr.

X

[virksomhed16] ApS

243.000 kr.

303.750 kr.

X

[virksomhed17]

66.600 kr.

83.250 kr.

X

[virksomhed18] ApS

108.000 kr.

135.000 kr.

X

[virksomhed19] ApS

138.600 kr.

173.250 kr.

X

[virksomhed20] ApS

81.000 kr.

101.250 kr.

X

[virksomhed21]

923.336 kr.

1.154.170 kr.

X

Manglende dokumentation

326.036 kr.

407.545 kr.

X

X

I alt

3.835.512 kr.

4.794.390 kr.

Skattestyrelsen har i afgørelse af den 1. juni 2022, i opgørelsen forhøjet virksomhedens A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med i alt 366.332 kr. i 2021. Af Skattestyrelsens beregnede opgørelse fremgår det under afgørelsens punkt 2.4, at efterbetalingen for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag er i alt 1.333.251 kr. i indkomståret 2021.

Skattestyrelsen har oplyst, at opgørelsen af A-skat og AM-bidrag på henholdsvis 316.321 kr. og 50.011 kr. for 2021, som fremgår af afgørelsens forside er en tastefejl. Skattestyrelsen har oplyst, at det korrekte beløb for A-skat og AM-bidrag for 2021 er henholdsvis 1.151.237 kr. og 182.014 kr., som fremgår af afgørelsens punkt 2.4.

Følgende forhold gør sig gældende for underleverandørerne

[virksomhed2] IVS ([virksomhed22] IVS), CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed2], har tidligere været registreret som [virksomhed22] IVS. [virksomhed2] blev stiftet den 8. maj 2018 under branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”. Fra den 9. juli 2018 har [virksomhed2]s formål været rengøringsvirksomhed og bygge-og renoveringsvirksomhed indenfor byggeri. [virksomhed2] er opløst efter konkurs den 23. marts 2021. Konkursdekretet blev afsagt den 17. januar 2020.

[virksomhed2] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed2]:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

18.02.2019

0046-2019

Arbejds periode 15/01-14/02.2019

315 timer a
kr. 200.00

Udført arbejde:

Diverse rengøringopgaver og oprydning

63.000 kr.

15.750 kr.

78.750 kr.

Betalingsbetingelser fremgår med ”d.d”

I alt

63.000 kr.

15.750 kr.

78.750 kr.

Fakturaen er bogført den 18. februar 2019 på konto 1315 ”Ekstern service” med et andet nummer end anført på fakturaen.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed2], og at [virksomhed2] i den forbindelse er blevet nægtet registrering for moms og som arbejdsgiver.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed2], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed3] IVS , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 3. februar 2016 under branchekoden 683120 ” Boliganvisning, ferieboligudlejning m.v.” samt bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel”. [virksomhed3] havde til formål at udleje ferieboliger. [virksomhed3] er opløst efter konkurs den 20. september 2021. Konkursdekretet blev afsagt den 7. juli 2020.

[virksomhed3] har været registreret med 3 ansatte i oktober 2019 og 1 ansat i november 2019. [virksomhed3] har derudover ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed3]:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

25.10.2019

222060

Oprydning ved byggepladser og udskiftning af

glas

470,00 Timer

84.600 kr.

21.150 kr.

105.750 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”249”.

I alt

84.600 kr.

21.150 kr.

105.750 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”249”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed3] uden reaktion.

Ved en kontrol af to selskaber er Skattestyrelsen blevet oplyst af [finans1] (Litauisk Bank), at [virksomhed3] næsten dagligt har foretaget pengeoverførsler med store beløb til en konto i [finans2] ejet af [finans1]. Efterfølgende overfører [finans1] pengene til egen bank i Litauen, hvorefter pengene indsættes på to konti, som ejes af to danske selskaber, [virksomhed23] ApS og [virksomhed24] ApS.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed3], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed4] IVS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed4] blev stiftet den 14. november 2018 under branchekoden 411000 ”Gennemførelse af byggeprojekter” og havde til formål at bygge entreprise. [virksomhed4] er opløst efter konkurs den 22. november 2021. Konkursdekretet blev afsagt den 12. maj 2021.

[virksomhed4] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende 3 fakturaer udstedt af [virksomhed4]:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

20.03.2019

101

Udlejning af mandskab

Oprydning, Rengøring mm. i marts måned

Antal 520

104.000 kr.

26.000 kr.

130.000 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”47”.

29.04.2019

110

Udlejning af mandskab Oprydning, rengøring mm. i perioden d. 1/4 - 29/4

Antal 450

90.000 kr.

22.500 kr.

112.500 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”94”.

26.05.2019

120

Rengøring

Slutrengøring. Oprydning på byggepladser, opsætning af Hegn

mm.

Antal 530

Fakturaen er blevet betalt

106.000 kr.

26.500 kr.

132.500 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”114”.

15.12.2019

235687

Slut rengøring

20.000 kr.

5.000 kr.

25.000 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”308”.

I alt

320.000 kr.

80.000 kr.

400.000 kr.

Fakturaerne er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med numrene ”47”, ”94”, ”114” og ”308”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Fakturanr. 101, 110 og 235687 fremgår med forskellige reg.nr. og kontonummer.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed4] uden reaktion, og at [virksomhed4] ikke er moms- eller arbejdsgiverregistreret.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed4], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed5] ApS , CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 8. september 2015 af [virksomhed25] ApS under branchekoden 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser”, samt bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 466300 ”Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed”. [virksomhed5] havde til formål at drive administrationsvirksomhed. [virksomhed5] er opløst efter konkurs den 18. juli 2022. Konkursdekretet blev afsagt den 19. januar 2021.

[virksomhed5] har ikke været registreret med ansatte i 2019.

Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed5] i 2019:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

08.07.2019

10372

Rengøring Oprydning. nedrivning samt rengøring 17/6 – 16/7

460,00 Timer

92.000 kr.

23.000 kr.

115.000 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”180”.

19.08.2019

10626

Pris ifølge aftale 1/7 – 31/7 Uført arbejde, oprydning, rengøring samt nedrivningsarbejde

360,00 Timer

60.000 kr.

15.000 kr.

75.000 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”205”.

I alt

152.000 kr.

38.000 kr.

190.000 kr.

Fakturaerne er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med numrene ”180” og ”205”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Af fakturaerne fremgår derudover følgende ”!!! MEGET VIGTIGT !!! Ved betaling angives KUN reference og IKKE fakturanummer. Referencen til denne betaling er: [...]”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] har anført en bankkonto som betalingsreference, der ikke tilhører [virksomhed5], men tilhører betalingsformidleren [finans3] A/S. Fra [finans3] A/S videreoverføres betalingen til udenlandske selskaber i blandt andet Polen.

Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed5], med kommentar fra [virksomhed5] om, at de har til formål at udøve aktivitet inden for kombinerede administrationsserviceydelser, kombinerede serviceydelser og engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger, har [virksomhed5] ikke købt arbejdskraft i udlandet og ligeledes ikke afholdt almindelige driftsudgifter. Herudover har [virksomhed5] ikke angivet korrekt momstilsvar, hvorfor Skattestyrelsen har fortaget korrektion for den kontrollerede periode.

Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at tre personer i sommeren 2020 blev idømt straf for hvidvaskning i relation til blandt andet [virksomhed5]. Det er beskrevet, at [virksomhed5] havde til formål at udstede fiktive fakturaer for at få en uberettiget vinding og flytte penge til udlandet.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed5], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed6] A/S , CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed6], blev stiftet den 3. september 2014 under branchekoden 532000 ”Andre post- og kurertjenester” samt bibrancherne 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”, 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 467310 ”Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer”. [virksomhed6] havde til formål at drive virksomhed indenfor post og kurertjenester, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. [virksomhed6] er opløst efter konkurs den 13. december 2022. Konkursdekretet blev afsagt den 23. september 2019.

[virksomhed6] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura af [virksomhed6] i 2019:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

20.06.2019

40043

Leje af mandskab -15/5 -15/6 Oprydning, rengøring samt nedrivningsarbejde

650 timer

130.000 kr.

32.500 kr.

162.500 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”144” og overstreget ”136”.

I alt

130.000 kr.

32.500 kr.

162.500 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”144”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Af fakturaen fremgår derudover følgende ”!!! OBS OBS OBS !!! Der må KUN anføres reference i feltet ”Tekst til modtager” og INTET andet. Referencen til denne betaling er: 36E67NC.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed6] uden reaktion.

Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at [virksomhed6] har anført en bankkonto som betalingsreference, der ikke tilhører [virksomhed6], men tilhører betalingsformidleren [finans3] A/S. Fra [finans3] A/S videreoverføres betalingen til udenlandske selskaber i blandt andet Polen.

[virksomhed6] har ikke købt arbejdskraft i udlandet og ligeledes ikke afholdt almindelige driftsudgifter ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har ligeledes oplyst, at [virksomhed6] er blevet nægtet registrering som arbejdsgiver grundet manglende materiale.

Skattestyrelsen har oplyst, at tre personer i sommeren 2020 blev idømt straf for hvidvaskning i relation til blandt andet [virksomhed6]. Det er beskrevet, at [virksomhed6] havde til formål at udstede fiktive fakturaer for at få en uberettiget vinding og flytte penge til udlandet.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed6], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed7] , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed7], blev stiftet den 1. august 2017 under branchekode 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. [virksomhed7] er ophørt den 8. december 2020.

[virksomhed7] har ikke været registreret med ansatte i perioden.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed7] i 2019:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

27.12.2019

10193

vikar
Nedrivning, oprydning og rengøring.

460,00 Timer

92.000 kr.

23.000 kr.

115.000 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”Betalt” og ”319”.

I alt

92.000 kr.

23.000 kr.

115.000 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”319”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Virksomheden har fremlagt følgende 4 fakturaer udstedt af [virksomhed7] i 2020:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

28.01.2020

10245

Rengøring Rengøring, oprydning saml nedrivning

periode 28/12-19-28/01/20

360,00 Timer

64.800 kr.

16.200 kr.

81.000 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”363”.

28.03.2020

10315

mandskabsleje Ifølge aftale er der udført diverse arbejdsopgaver i perioden 1-3 til 28-3

390,00 timer

70.200 kr.

17.550 kr.

87.750 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”Betalt” og ”409”.

21.04.2020

10381

mandskabsleje ifølge aftale er der udført oprydningsarbejde, rengørings arbejde og malerarbejde periode 20/3-21/4

398,00 timer

71.640 kr.

17.910 kr.

89.550 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”429”.

21.05.2020

10525

mandskabsleje Ifølge aftale er der udført oprydningsarbejde, rengøringsarbejde og malerarbejde i perioden: 20/ 4-21/5

480,00 timer

86.400 kr.

21.600 kr.

108.000 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”478”.

I alt

293.040 kr.

73.260 kr.

366.300 kr.

Fakturaerne er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med numrene ”363”, ”409”, ”429” og ”478”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed7] uden reaktion. Endvidere har Skattestyrelsen oplyst, at ejeren af [virksomhed7] er udrejst af Danmark den 19. juli 2019, og at Skattestyrelsen ikke har kunnet få kontakt til ejeren.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed7], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed8] IVS , CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed8], blev stiftet den 4. juli 2017 under branchekoden 811000 ”Kombinerede serviceydelser” samt bibranchen 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. [virksomhed8] havde til formål at drive virksomhed med mandskabsudlejning samt hermed beslægtet virksomhed. [virksomhed8] er opløst efter konkurs den 27. maj 2022. Konkursdekretet blev afsagt den 31. august 2021.

[virksomhed8] har været registreret med 6 ansatte i oktober 2019 til december 2019 og 1-4 ansatte i periode fra januar 2020 til juni 2020.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura udstedt af [virksomhed8] i 2019:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

28.11.2019

318

Mandskab udlejning til nedrivning, rengøring samt oprydning

520 [virksomhed21]AL

93.600 kr.

23.400 kr.

117.000 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”Betalt” og ”283”.

I alt

93.600 kr.

23.400 kr.

117.000 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”283”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed8] udstedt i 2020:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

22.06.2020

362

Ifølge aftale er der udført oprydning, rengøring og malerarbejde i perioden 20/5-21/6

180 [virksomhed21]AL

32.400 kr.

8.100 kr.

40.500 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”511”.

I alt

32.400 kr.

8.100 kr.

40.500 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”511”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed8] uden reaktion.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed8], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed9] ApS , CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed9], blev stiftet den 21. februar 2018 under branchekoden 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse” samt bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed9] havde til formål at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse, samt aktiviteter tilknyttet hertil. [virksomhed9] er opløst efter konkurs den 22. november 2022. Konkursdekretet blev afsagt den 12. marts 2021.

[virksomhed9] har ikke været registreret med ansatte i 2020.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed9] i 2020:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

28.02.2020

1440

ifølge aftale, er der udført malerarbejde og oprydningsarbejde I perioden 20/1-20-20/2

Udført arbejde

390,00 timer

70.200 kr.

17.550 kr.

87.750 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”390”.

I alt

70.200 kr.

17.550 kr.

87.750 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”390”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed9] uden reaktion og med returbrev med bemærkning ”ubekendt på adressen”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] ikke har tegn på almindelige driftsudgifter, der knytter sig til de fakturaer, der er betalt, ligesom [virksomhed9] ikke har haft lønudgifter og udgifter til underleverandører, der gør det muligt for levering af de fakturerede ydelser.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed9], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed10] ApS , CVR-nr. [...9], herefter [virksomhed10], blev stiftet den 19. marts 2020 med det formål at drive virksomhed ved handel og investering samt hermed efter ledelsens skøn beslægtet virksomhed. [virksomhed10] har fra den 15. april 2020 haft det formål at drive virksomhed ved formidling af salg af håndteringsudstyr til tunge løft i såvel indland som udland samt hermed efter ledelsens skøn beslægtet virksomhed. [virksomhed10] var registreret med branchekoden 282200 ”Fremstilling af løfte- og håndteringsudstyr” samt bibranchen 494100 ”Vejgodstransport”. [virksomhed10] er under konkurs, og konkursdekret blev afsagt den 15. juli 2021.

[virksomhed10] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura af [virksomhed10] i 2020:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

02.10.2020

20077

Udlejning af mandskab til Rengøring, diverse håndværker opgaver samt oprydning

Antal 180 timer

32.400 kr.

8.100 kr.

40.500 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”Betalt” og ”623”.

I alt

32.400 kr.

8.100 kr.

40.500 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”623”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed10].

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed10] udelukkende har været en fakturafabrik, der har udstedt fiktive fakturaer til brug for uberettiget momsfradrag og dække over sort løn hos modtagerne af fakturaerne, idet [virksomhed10] ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske ressourcer til at levere ydelser.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed10], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed11] ApS , CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed11], blev stiftet den 13. maj 2020 under branchekode 259900 ”Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n.” samt bibranchen 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”. [virksomhed11] har til formål at drive virksomhed med udvikling og produktion af andre færdige metalprodukter - branchekode 259900 - samt andre dermed efter direktionens skøn beslægtede formål. [virksomhed11] er under konkurs, og konkursdekret blev afsagt den 12. januar 2022.

[virksomhed11] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura udstedt af [virksomhed11] i 2020:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

28.10.2020

20108

Udlejning af mandskab til Rengøring, diverse håndværker opgaver samt oprydning.

33.300 kr.

8.325 kr.

41.625 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”Betalt” og ”650”.

I alt

33.300 kr.

8.325 kr.

41.625 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”650”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed11] ikke har angivet moms for den kontrolperiode, som Skattestyrelsen har foretaget, og at [virksomhed11] ikke har været registreret som arbejdsgiver.

Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at de har modtaget [virksomhed11]’s regnskabsmateriale fra politiet i forbindelse med politiets efterforskning.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed11], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed12] ApS, CVR-nr. [...11], herefter [virksomhed12], blev stiftet den 16. august 2019 under branchekode 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse” samt bibrancherne 782000 ”Vikarbureauer” og 494100 ”Vejgodstransport”. [virksomhed12] har til formål at drive rådgivning indenfor byggeri samt anden økonomisk rådgivning indenfor bolig- og ejendomskøb. [virksomhed12] er under konkurs, og konkursdekret blev afsagt den 29. juni 2021.

[virksomhed12] har ikke været registreret med ansatte i 2021.

Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer udstedt af [virksomhed12] i 2021:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

19.03.2021

412

Udlejning af mandskab

Håndværker opgaver samt oprydning i perioden 20-02-2021 til 20-03-2021 i 600 timer x 180 kr.pr time

106.000 kr.

26.500 kr.

132.500 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”834”.

09.04.2021

563

Ekstra arbejde udført i marts mdr. oprydning, rengøring mm Pris: 180 kr. i timen * 180 timer

32.400 kr.

8.100 kr.

40.500 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”856”.

I alt

138.400 kr.

34.600 kr.

173.000 kr.

Fakturaerne er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med numrene ”834” og ”856”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed12], hvoraf det fremgår, at [virksomhed12] ikke har angivet moms i de kontrollerede perioder. Det er videre konstateret af Skattestyrelsen, at [virksomhed12] anvender 23 forskellige kontonumre, hvoraf kun 5 af dem tilhører [virksomhed12].

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed12], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed13] IVS , CVR-nr. [...12], herefter [virksomhed13], blev stiftet den 1. januar 2019 under branchekode 631200 ”Webportaler” og havde til formål at drifte af webportal samt hermed beslægtet virksomhed. [virksomhed13] er opløst efter konkurs den 3. maj 2022. Konkursdekretet blev afsagt den 1. oktober 2021.

[virksomhed13] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed13] i 2021:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

23.02.2021

395

Udlejning af mandskab til diverse opgaver.. rengøring og oprydning fra 20/01-20/02-2021

99.000 kr.

24.750 kr.

123.750 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”809”.

I alt

99.000 kr.

24.750 kr.

123.750 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”809”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer. Fakturaen er endvidere bogført med dato af 22. februar 2021, hvilket er dagen før fakturadatoen.

Af fakturaen fremgår der under pris følgende ”Vores underleverandører [virksomhed26]/[person2] udførte opgaven”.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget kontrol af [virksomhed13], hvoraf det er fundet, at [virksomhed13] har brugt flere forskellige bankkonti, at der ikke ses driftsudgifter på bankkontiene, og at der ikke er angivet moms for den kontrollerede periode.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed13], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed14] , CVR-nr. [...13], blev stiftet den 27. januar 2020 under branchekode 479120 ”Detailhandel via Internettet med digitale produkter”, samt bibranchen 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. [virksomhed14] er ophørt fra den 28. marts 2022.

[virksomhed14] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer udstedt af [virksomhed14] i 2021:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

21.06.2021

347

Udlejning af mandskab til oprydning, rengøring mm.

93.600 kr.

23.400 kr.

117.000 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”969”.

18.06.2021

Udlejning af mandskab til Oprydning, rengøring mm. Periode 21/5 – 20/6

[virksomhed21]AL 750

135.000 kr.

33.750 kr.

168.750 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”924”.

I alt

228.600 kr.

57.150 kr.

285.750 kr.

Fakturaerne er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med numrene ”969” og ”924”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Fakturaen med fakturadato 18. juni 2021 fremgår uden fakturanummer.

Skattestyrelsen har oplyst, at de ikke har kunne få fat i ejeren af [virksomhed14].

Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at [virksomhed14] ikke har angivet moms.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed14], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed15] IVS , CVR-nr. [...14], herefter [virksomhed15], blev stiftet den 9. oktober 2017 under branchekode 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed” og har til formål at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed. [virksomhed15] er under konkurs, og konkursdekret blev afsagt den 30. august 2022.

[virksomhed15] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura af [virksomhed15] i 2021:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

21.08.2021

0305

Udlejning af mandskab til oprydning, rengøring mm.

[virksomhed21]AL 480

86.400 kr.

21.600 kr.

108.000 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”1031”.

I alt

86.400 kr.

21.600 kr.

108.000 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”1031”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed15] ikke har angivet moms, A-skat eller AM-bidrag eller indsendt selvangivelse.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed15], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed16] ApS , CVR-nr. [...15], herefter [virksomhed16], blev stiftet den 14. juli 2011. [virksomhed16] er registered med binavnene [finans4] ApS, [virksomhed27] ApS, [virksomhed28] ApS, [virksomhed29] ApS og [virksomhed30] ApS. [virksomhed16] er registreret med branchekode 661900 ”Andre hjælpetjenester i forbindelse med finansiel formidling” samt bibranchen 783000 ”Anden personaleformidling”. [virksomhed16] har til formål at drive virksomhed med finansiel rådgivning med tilhørende services og arbejde med fintech og tilhørende services. [virksomhed16] er under konkurs, og konkursdekret blev afsagt den 21. juni 2022.

[virksomhed16] har været registreret med 2-3 ansatte i 2021.

Virksomheden har fremlagt 2 fakturaer udstedt af [virksomhed16]:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

20.10.2021

676

Udlejning af mandskab til: Oprydning, rengøring mm.

Antal 700 timer

126.000 kr.

31.500 kr.

157.500 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”1078”.

23.11.2021

217

Udlejning af mandskab til: Oprydning, rengøring mm.

Periode: 21/10 – 20/11

Antal 650 timer

117.000 kr.

29.250 kr.

146.250 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”1111”.

I alt

243.000 kr.

60.750 kr.

303.750 kr.

Fakturaerne er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med numrene ”1078” og ”1111”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed16] har været kontrolleret, og at [virksomhed16] ikke har reageret på Skattestyrelsens skrivelser. Endvidere har Skattestyrelsen oplyst, at den angivne moms ikke stemmer med det fakturerede, og at [virksomhed16] viderefører store beløb til udlandet.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed16], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed17] , CVR-nr. [...16], herefter [virksomhed17], blev stiftet den 1. oktober 2019. [virksomhed17] var registreret under branchekode 479120 ”Detailhandel via Internettet med digitale produkter”. [virksomhed17] er ophørt fra den 18. december 2022.

[virksomhed17] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed17] i 2021:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

27.01.2021

774

Udlejning af mandskab til diverse opgaver.. udført af vores Underleverandører...periode 20/12/2020-20/01/2021

[virksomhed21]AL 360
DKK 185,00

66.600 kr.

16.650 kr.

83.250 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”774”.

I alt

66.600 kr.

16.650 kr.

83.250 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”774”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Virksomheden har sendt fakturaerne fra [virksomhed17] til Skattestyrelsen i forbindelse med høringssvar til Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 2. marts 2022.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed17], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed18] ApS , CVR-nr. [...17], herefter [virksomhed18], blev stiftet den 13. april 2018 under branchekode 439990 ” Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering” samt bibranchen 561020 ” Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.”. [virksomhed18] havde til formål er i byggebranchen, herunder mandskab og logistik, samt ethvert anliggende direktionen finder beslægtet. [virksomhed18] er ophørt fra den 21. december 2021. Konkursdekretet blev afsagt den 21. juni 2021.

[virksomhed18] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura udstedt af [virksomhed18] i 2021:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

24.04.2021

10

Udlejning af mandskab til: oprydning, rengøring mm

Antal 600,00

Enhedspris 180,00

108.000 kr.

27.000 kr.

135.000 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”873”.

I alt

108.000 kr.

27.000 kr.

135.000 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”873”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Virksomheden har sendt fakturaerne fra [virksomhed18] til Skattestyrelsen i forbindelse med høringssvar til Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 2. marts 2022.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed18], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed19] ApS , CVR-nr. [...18], herefter [virksomhed19], blev stiftet den 22. januar 2018 under branchekode 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel” samt bibranchen 439990 ”Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering”. [virksomhed19] har til formål at drive handel, import og eksport med alle former for varer samt anden virksomhed, der står i forbindelse hermed. [virksomhed19] er under konkurs, og konkursdekret blev afsagt den 19. september 2022.

[virksomhed19] har ikke været registreret med ansatte i 2021.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed19] i 2021:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

24.04.2021

3203

Afregning iht. Kontrakt
oprydning, rengøring mm (21/4-20/5)

Antal 700

Enhedspris 180,00

138.600 kr.

34.650 kr.

173.250 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”942”.

I alt

138.600 kr.

34.650 kr.

173.250 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”942”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Virksomheden har sendt fakturaerne fra [virksomhed19] til Skattestyrelsen i forbindelse med høringssvar til Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 2. marts 2022.

Virksomheden har ikke fremsendt tillæg eller bilag i form af kontrakt, som anført på fakturanr. 3203.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed19], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed20] ApS, CVR-nr. [...19], herefter [virksomhed20], blev stiftet den 24. september 2019 under branchekode 431200 ” Forberedende byggepladsarbejder” samt bibranchen 494100 ” Vejgodstransport”. [virksomhed20] havde til formål at drive virksomhed med byggepladser, mandskab og spedition/logistik, samt ethvert arbejde ledelsen finder beslægtet. [virksomhed20] er opløst efter konkurs den 11. oktober 2022. Konkursdekretet blev afsagt den 6. oktober 2021.

[virksomhed20] har ikke været registreret med ansatte i 2021.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed20] i 2021:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

20.08.2021

439

Udlejning af mandskab til oprydning, rengøring mm

Antal 450

Enhedspris 180,00

81.000 kr.

20.250 kr.

101.250 kr.

På fakturaen er der anført tekst med kuglepen ”998”.

I alt

81.000 kr.

20.250 kr.

101.250 kr.

Fakturaen er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med nummeret ”998”, der fremgår med kuglepen og ikke med fakturaens fakturanummer.

Virksomheden har sendt fakturaerne fra [virksomhed20] til Skattestyrelsen i forbindelse med høringssvar til Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 2. marts 2022.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed20], timesedler eller anden specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.

[virksomhed21] , CVR-nr. [...20], herefter [virksomhed21], blev stiftet den 20. september 2019 under branchekode 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”.

[virksomhed21] har været registreret med 2-5 ansatte i 2021.

Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer udstedt af [virksomhed21] i 2021:

Fakturadato

Fakturanr.

Fakturatekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

Bemærkninger

31.05.2021

21*

Arbejdet udført efter aftale

141.677 kr.

35.419 kr.

177.096 kr.

Bogført som ”843”

31.08.2021

24

Arbejdet udført efter aftale

103.836 kr.

25.959 kr.

129.795 kr.

Bogført som ”1160”

30.09.2021

25

Arbejdet udført efter aftale

136.893 kr.

34.223 kr.

171.116 kr.

Bogført som ”1161”

31.10.2021

26

Arbejdet udført efter aftale

194.675 kr.

48.669 kr.

243.344 kr.

Bogført som ”1162”

30.11.2021

27

Leje af mandskab

181.554 kr.

45.389 kr.

226.943 kr.

Bogført som ”1163”

30.12.2021

28

Leje af mandskab

164.701 kr.

41.175 kr.

205.876 kr.

Bogført som ”1169”

I alt

923.336 kr.

230.834 kr.

1.154.170 kr.

* Fakturanr. 21 fremgår uden regnr. og kontonr.

Fakturaerne er bogført på konto 1315 ”Ekstern service” med numrene ”843”, ”1160”, ”1161”, ”1162”, ”1163” og ”1169”.

Virksomheden har sendt fakturaerne fra [virksomhed21] til Skattestyrelsen i forbindelse med høringssvar til Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 2. marts 2022.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og [virksomhed21], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Manglende dokumentation

Virksomheden har ikke fremsendt fakturaer for nedenstående bogføringer i 2020:

Dato

Bilagsnr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

21.07.2020

526

[...], 63284

73.800 kr.

18.450 kr.

92.250 kr.

22.12.2020

724

[...], udlejning af mandskab

45.000 kr.

11.250 kr.

56.250 kr.

22.12.2020

741

dec md

45.000 kr.

11.250 kr.

56.250 kr.

I alt

163.800 kr.

40.950 kr.

204.750 kr.

Virksomheden har ikke til fremsendt fakturaer for nedenstående bogføringer fortaget i 2021:

Dato

Bilagsnr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

01.08.2021

952

Ekstern Serv. jun 21

20.569 kr.

5.142 kr.

25.711 kr.

26.08.2021

1005

[virksomhed21], 21

141.667 kr.

35.417 kr.

177.084 kr.

I alt

162.236 kr.

40.559 kr.

202.795 kr.

Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de bogførte bilagsnr. i 2020 og 2021.

Virksomheden har ikke fremlagt bankkontoudtog, som dokumenterer betaling af fakturaerne.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ansat manglende indeholdelse og hæftelse af virksomhedens A-skat til 1.105.853 kr. og arbejdsmarkedsbidrag til 174.838 kr. for indkomstårene 2019, 2020 og 2021.

Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):

”...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har ændret virksomhedens købsmoms jf. under punkt 1.4.

Skattestyrelsen nægter fradrag for udgifter til underleverandører med i alt 935.200 kr. eksklusiv moms for indkomståret 2019, 698.940 kr. eksklusiv moms for indkomståret 2020 og 2.275.172 kr. for indkomståret 2021. Disse udgifter anses, ifølge Skattestyrelsens opfattelse, ikke for reelle køb af arbejdskraft i henhold til sagsfremstillingens punkt 1.

Skattestyrelsen har således anset det samlede overførte beløb i perioden eksklusive moms, for reelt at være anvendt til lønninger, hvoraf der ikke er sket indeholdelse af A-skat og am-bidrag.

Den af Skattestyrelsen foretagne ændring, anses for at være udbetaling af løn, til ubekendte modtagere.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at overførsler til ovenstående underleverandører reelt er sket med henblik på tilbageførsel af beløb til [virksomhed1], for at kunne aflønne personale uden angivelse og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag.

Virksomheden har indberettet lønninger til Skattestyrelsen og burde således være vidende om, at der skal indeholdes A-skat og am-bidrag af lønudbetalinger. Det er derfor Skattestyrelsen opfattelse, at der ikke foreligger en uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, som kan fritage virksomheden for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag. For indkomståret 2020 fratrækkes 73.800 kr. vedrørende virksomheden [...], idet Skattestyrelsen har af løftet A-skat og am-bidrag i denne virksomhed. Beregningsgrundlaget bliver derfor 698.940 kr. – 73.800 kr. = 625.140 kr.

Opgørelse af løn i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2:

2019

Yderligere løn, jf. punkt 1

935.200 kr.

Beregnet am-bidrag

935.200 kr. * 8 %

74.816 kr.

Beregnet A-skat 55 % (935.200 – 74.816)

860.384 kr. * 55 %

473.211 kr.

Efterbetaling A-skat og am-bidrag i alt

548.027 kr.

Beløbet fordeles ligeligt med 1/12 del over indkomståret.

2019

AM-bidrag 74.816 kr. 1/12 =

6.235 kr.

A-skat 473.211 kr. 1/12 =

39.434 kr.

2020

Yderligere løn, jf. punkt 1

625.140 kr.

Beregnet am-bidrag

625.140 kr. * 8 %

50.011 kr.

Beregnet A-skat 55 % (625.140 – 50.011)

575.129 kr. * 55 %

316.321 kr.

Efterbetaling A-skat og am-bidrag i alt

366.332 kr.

Beløbet fordeles ligeligt med 1/12 del over indkomståret.

2020

AM-bidrag 50.011 kr. 1/12 =

4.168 kr.

A-skat 316.321 kr. 1/12 =

26.360 kr.

2021

Yderligere løn, jf. punkt 1

2.275.172 kr.

Beregnet am-bidrag

2.275.172 kr. * 8 %

182.014 kr.

Beregnet A-skat 55 % (2.275.172 – 182.014)

2.093.158 kr. * 55 %

1.151.237 kr.

Efterbetaling A-skat og am-bidrag i alt

1.333.251 kr.

Beløbet fordeles ligeligt med 1/12 del over indkomståret.

2021

AM-bidrag 182.014 kr. 1/12 =

15.168 kr.

A-skat 1.151.237 kr. 1/12 =

95.936 kr.

A-skat og am-bidrag er beregnet af fakturasummerne eksklusiv moms, svarende til det beløb der er fratrukket i regnskabet. Momsbeløbet indgår ikke i den beregnede lønudgift, da momsbeløbet anses for anvendt til andre formål.

Kravene vedrørende A-skat og AM-bidrag er opgjort på årsbasis. Da A-skat og am-bidrag skal angives månedligt er kravene skønsmæssigt fordelt på de måneder, hvor arbejdet er skønnet udført af selskabet. Kravene er således bogført med 1/12 pr. måned i årene 2019, 2020 og 2021. Den skønsmæssige fordeling af kravene er foretaget, da det ikke er muligt, ud fra det foreliggende materiale, at periodisere lønudgiften mere nøjagtigt.

...”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at efterbetalingen af indeholdelse og hæftelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for i alt 1.280.691 kr. i indkomstårene 2019, 2020 og 2021 skal nedsættes til 0 kr.

Til støtte herfor har virksomhedens repræsentant anført følgende (uddrag):

”...

PÅSTAND

SKATs forhøjelse af moms for år 2019 med kr. 233.800, for 2020 med kr. 174.735, med kr. 568.793 for 2021, am bidrag 2019 med kr. 74.816, A-skat 2019 med kr. 473.211, am bidrag 2020 med kr. 50.011, A skat 2020 med kr. 316.321, am bidrag 2021 med kr. 50.011, A skat 2021 med kr. 316.321, samt overskud virksomhed med kr.73.800 ændres således at forhøjelserne ikke gennemføres, hvorfor forhøjelserne nedsættes til 0 kr, subsidiært alene gennemføres i reduceret omfang og nedsættes med mindre end forhøjelserne foretaget iht. afgørelsen af 1. juni 2022.

Her bemærkes det at SKAT muligvis har villet foretage forhøjelse for 2021 med ambidrag med kr. 182.014 og A skat med kr. 1.151.237, og dersom der sker retlig bindende forhøjelse påståes sådan forhøjelse nedsat til 0 kr., subsidiært alene gennemføres i reduceret omfang og nedsættes med mindre end forhøjelsen.

Det gøres gældende at der aktuel ikke kan foretages ændret forhøjelse for 2021, ud over det der fremgår af afgørelsen af 1. juni 2022, i sagsid 397770792.

SAGENS FAKTISKE FORHOLD

Fsva. SKATTESTYRELSENS afgørelse haves der foreløbig følgende bemærkninger til SKATTESTYRELSENS bemærkninger og begrundelse.

Det bestrides at de fakturaer som der ikke gives fradragsret for er udtryk for at disse firmaer ikke har leveret ydelser til klager.

Klager har ikke været viden om at der hos de anvendte underleverandører har været uorden, herunder at der hos underleverandørerne ikke er afregnet sædvanlig a-skat m.v. vedr. de ansatte der har leveret arbejdskraft iht. indgået aftale, enten fordi virksomhederne ikke har været registreret som indeholdelsespligtige eller ikke har angivet A skat selv om de har været registreret, eller ikke har lønangivet

Klager har ej heller været vidende om hvorledes underleverandørerne har håndteret modtagne indbetalinger fra klager.

Der vil under klagesagen ske registrering og redegørelse for hvor hver enkelt underleverandør som er omfattet af sagen har leveret ydelse, ligesom der vil blive redegjort for hvori arbejdet har bestået.

Det fastholdes at klager uanset det af SKAT anførte skal have fradrag for købsmoms der er nægtet fradrag for, og at der ikke skal ske den af SKAT foretagne forhøjelse af ambidrag og a-skat, idet forudsætningerne herfor ikke er tilstede.

Det fastholdes ligeledes at forhøjelse af overskud af virksomhed skal nedsættes til 0.

Det gøres gældende at klager skal have skattemæssig fradrag for moms der ikke godkendes endeligt, idet der skal meddeles fradrag for den ikke godkendte moms.

Det fastholdes at NAB og Service IKKE har fået tilbageført de angivne beløb iht. Fakturaer fra underleverandører der er omfattet af nærværende sag, for efterfølgende at kunne afholde løn til personale uden angivelse og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag, og det gøres gældende at SKAT på ingen måde har dokumenteret sådanne pengestrømme til klager.

Dersom klager har indberettet lønninger til Skattestyrelsen, og ikke har indeholdt ambidrag og a-skat, har dette ikke sammenhæng med ovenstående, men er et selvstændigt forhold som SKAT må træffes særskilt afgørelse vedrørende.

Der ønskes møde i SKATTEANKESTYRELSEN, herunder med sagsbehandleren der tilknyttes.

...”

Virksomhedens repræsentant har på et møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyst, at der klages over moms, indeholdelse og skat.

Ved mødet oplyste repræsentanten, at virksomheden lejer folk inden for kort varsling til opgaver på byggepladser, og virksomhedens indehaver oplyste supplerede, at opgaverne sker ved mundtlig kommunikation over telefonisk bestilling af entreprenører.

Repræsentanten oplyste, at fakturaerne altid skrives kortfattede med intern forståelse, da opgaverne kan være mange små opgaver af forskellig karakter, hvorfor priserne ikke er faste i forhold til de faktisk anvendte timer til udførsel.

Virksomhedens repræsentant har den 21. august 2023 fremsendt supplerende bemærkninger til Skatteankestyrelsen i forlængelse af brev om skærpelse af 7. juli 2023 og 21. august 2023:

”...

PÅSTAND

SKATs forhøjelse af moms for år 2019 med kr. 233.800, for 2020 med kr. 174.735, med

kr. 568.793 for 2021, am bidrag 2019 med kr. 74.816, A-skat 2019 med kr. 473.211, am

bidrag 2020 med kr. 50.011, A skat 2020 med kr. 316.321, am bidrag 2021 med kr.

50.011, A skat 2021 med kr. 316.321, samt overskud virksomhed med kr.73.800 ændres

således at forhøjelserne ikke gennemføres, hvorfor forhøjelserne nedsættes til 0 kr, subsidiært

alene gennemføres i reduceret omfang og nedsættes med mindre end forhøjelserne

foretaget iht. afgørelsen af 1. juni 2022.

Her bemærkes det at SKAT muligvis har villet foretage forhøjelse for 2021 med ambidrag

med kr. 182.014 og A skat med kr. 1.151.237, og dersom der sker retlig bindende

forhøjelse påståes sådan forhøjelse nedsat til 0 kr., subsidiært alene gennemføres i reduceret

omfang og nedsættes med mindre end forhøjelsen.

Det gøres gældende at der aktuel ikke kan foretages ændret forhøjelse for 2021, ud over

det der fremgår af afgørelsen af 1. juni 2022, i sagsid 397770792.

SAGENS FAKTISKE FORHOLD

Der er i dag kommet skrivelse af 21. august 2023 med angivelse af at der vedr. 2021

ønskes foretaget forhøjelse for 2021 med efterbetaling af indeholdelsespligt A-skat

og hæftelse herfor fra kr. 316.321 til kr. 1.439.046 og efterbetaling af indeholdelsespligt

AM bidrag og hæftelse herfor fra kr. 50.011 til kr. 227.517.

Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelsen af 7. juli 2023 vedr.

fsva. år 2021 alene forhøjelse af indeholdelsespligtig A skat med kr. 287.809, således

at forhøjelsen herefter vil skulle foreslåes til kr. 604.130.

Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelsen af 7. juli 2023 vedr.

fsva. år 2021 alene forhøjelse af indeholdelsespligtig AM bidrag med kr. 45.503, således

at forhøjelsen herefter vil skulle foreslåes til kr. 95.514.

Baggrunden for de øvrige forhøjelser vedr. indeholdelsespligt A-skat vedr. 2021, er

at SKAT i afgørelsen der er påklaget har genanvendt beløbende der var angivet

vedr. 2021, således at forhøjelsen vedr. 2021 er medtaget med samme beløb som

2020. Rettelig har SKAT måske ønsket at ændre forhøjelse for 2021 således at der

skete forhøjelse med ambidrag med kr. 182.014 og A skat med kr. 1.151.237, og

ikke alene med hhv. kr. 316.321 og kr. 50.011.

I påstanden i forbindelse med påklagen af 31. august 2022 er anført

”Her bemærkes det at SKAT muligvis har villet foretage forhøjelse for 2021 med ambidrag

med kr. 182.014 og A skat med kr. 1.151.237, og dersom der sker retlig bindende

forhøjelse påståes sådan forhøjelse nedsat til 0 kr., subsidiært alene gennemføres i reduceret

omfang og nedsættes med mindre end forhøjelsen.”

Det gøres gældende at der aktuel IKKE er sket en retlig bindende forhøjelse ad

AM bidrag fsva. forskellen mellem kr. 50.011 og kr. 182.014, og forhøjelse af A -

skat mellem kr. 316.321 og kr. 1.151.237.

Det gøres gældende at SKAT maksimal kan fortage forhøjelse af indeholdelsespligtig A

skat med kr. 287.809, således at forhøjelsen herefter vil skulle foreslåes til kr. 604.130,

og af AM bidrag med kr. 45.503, således at forhøjelsen herefter vil skulle foreslåes til

kr. 95.514.

Forhøjelsen der nu lægges op til af Skatteankestyrelsen i skrivelse af 21. august er ikke

foretaget af SKAT, og har ikke været undergivet sædvanlig proces, herunder klagers mulighed

for at påklage og fremkomme med bemærkninger i sædvanlig sagsproces, herunder

er klager frataget muligheden for at fremkomme med bemærkninger overfor de relevante

sagsbehandler hos SKAT forud for afgørelse.

Der påståes derfor principalt at Landsskatteretten alene kan foretage maksimal forhøjelse

af A skat med kr. 287.809, således at forhøjelsen herefter vil skulle foreslåes til kr.

604.130, og AM bidrag med kr. 45.503, således at forhøjelsen herefter vil skulle foreslåes

til kr. 95.514.

Der påståes derfor subsidiært at Landsskatteretten skal hjemvise forhøjelsen vedr.

2021 til fornyet behandling hos SKAT.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har opkrævet selskabet efterbetaling af indeholdelse og hæftelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med 548.027 kr. i indkomståret 2019, 366.332 kr. i indkomståret 2020 og 366.332 kr. i indkomståret 2021.

Retsgrundlaget

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1.pkt.

Af kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1.pkt., fremgår, at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 8.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 % af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.

Af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1, fremgår, at grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre vedkommende godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra dennes side. Dette fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der henvises til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØLR, og til Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort i SKM2023.213.ØLR, hvor Østre Landsret stadfæstede byrettens dom af 31. maj 2021, offentliggjort i SKM2021.394.BR.

Landsskatterettens bemærkninger

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse af 19. maj 2022 truffet afgørelse om, at der ikke kan godkendes momsmæssigt fradrag for udgifter til fremmed arbejde, idet virksomheden ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra underleverandørerne til virksomheden, herunder at fakturaerne er uden realitet og er fiktive. Som konsekvens heraf har Skattestyrelsen lagt til grund, at arbejdet i henhold til de udstedte fakturaer i stedet må anses for værende udført af en anden.

Landsskatteretten har i den sammenholdte momssag med sagsnummer 22-0074852 vedrørende virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2021 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende fradrag for købsmom af udgifter til underleverandører, hvorved Landsskatteretten fandt, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed11], [virksomhed12], [virksomhed13], [virksomhed14], [virksomhed15], [virksomhed16], [virksomhed17], [virksomhed18], [virksomhed19], [virksomhed20] og [virksomhed21] samt af bogføringer med manglende dokumentation.

Vedrørende underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed11], [virksomhed12], [virksomhed13], [virksomhed14], [virksomhed15] og [virksomhed16] har retten lagt vægt på, at der på samtlige fakturaer er anført sparsomme informationer, idet der ikke er angivet informationer om beskrivelse af arbejdsopgaver, hvor og hvornår arbejdet er udført, og hvem der har udført arbejdet. Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation eller støttebilag for samarbejdet mellem virksomheden og underleverandørerne, samt at samtlige af underleverandørerne er blevet opløst efter konkurs eller er taget under konkurs. Retten har endvidere lagt vægt på, at underleverandørerne er registreret under andre branchekoder end virksomheden, og at samtlige underleverandører har været udtaget til kontrol hos Skattestyrelsen og ikke har besvaret Skattestyrelsens henvendelser. Retten har derudover henset til, at den på fakturaerne anførte betalingsmodtager hos [virksomhed3], [virksomhed5], [virksomhed6] og [virksomhed16] overfører pengene til udenlandske selskaber i blandt andet Polen.

Ved underleverandørerne [virksomhed17], [virksomhed18], [virksomhed19], [virksomhed20] og [virksomhed21] har retten lagt vægt på, at virksomheden ikke har fremlagt dokumentation i form af støttebilag som for eksempel samarbejdsaftaler, timesedler eller andet. Fakturaerne indeholder ikke en tilstrækkelig angivelse af omfanget og arten af de leverede ydelser, idet der mangler oplysninger om beskrivelse af arbejdsopgaver, hvor og hvornår arbejdet er udført, og hvem der har udført arbejdet. Retten har videre lagt vægt på, at underleverandørerne [virksomhed17], [virksomhed18], [virksomhed19] og [virksomhed20] kort efter faktureringen er blevet opløst efter konkurs eller er taget under konkurs, at underleverandørerne [virksomhed17], [virksomhed18] og [virksomhed19] er registreret under andre branchekoder end virksomheden, og at [virksomhed17], [virksomhed18], [virksomhed19], [virksomhed20] ikke har været registreret med ansatte i den angivne periode.

Retten finder, at virksomheden endvidere ikke har fremlagt dokumentation for 5 bogføringer, hvorfor retten ikke har anset, at der er sket levering af ydelserne. Der er endvidere ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem virksomheden og underleverandørerne eller anden dokumentation.

Virksomheden har for indkomstårene 2019 og 2020 haft overskud på henholdsvis 376.603 kr. og 436.757 kr. På grund af virksomhedens overskud lægges det til grund, at virksomheden har leveret ydelser til virksomhedens kunder, som virksomhedens egne ansatte ikke har været i stand til at levere. Det er herefter rettens opfattelse, at virksomhedens udgifter til underleverandørerne er afholdt for at dække over udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft. Landsskatteretten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har pålagt virksomheden efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag. Det forhold, at der ikke foreligger oplysninger om virksomhedens overskud for 2021, kan ikke føre til et andet resultat.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra underleverandørerne i indkomstårene 2019, 2020 og 2021. Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØLR.

Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der have været indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb til grund for beregningsgrundlaget. Ved en skønsmæssig ansættelse af det indeholdelsespligtige beløb skal ansættelsen foretages så virkelighedsnært som muligt. I gennemførelsen af myndighedernes pligtmæssige skøn skal inddrages alle relevante saglige hensyn.

Landsskatteretten har i den sammenholdte momssag anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag. Retten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb.

Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af A-skat og AM-bidrag som følger:

Beregningsgrundlag 2019

1.169.000 kr.

AM-bidrag (8 % af 1.169.000 kr.)

93.520 kr.

A-skat (55 % af 1.169.000 – 93.520 kr.)

591.514 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt 2019

685.034 kr.

Beregningsgrundlag 2020

781.425 kr.

AM-bidrag (8 % af 781.425 kr.)

62.514 kr.

A-skat (55 % af 781.425 – 62.514 kr.)

395.401 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt 2020

457.915 kr.

Beregningsgrundlag 2021

2.843.965 kr.

AM-bidrag (8 % af 2.843.965 kr.)

227.517 kr.

A-skat (55 % af 2.843.965 – 227.517 kr.)

1.439.046 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt 2021

1.666.563 kr.

Beregningsgrundlag i alt

4.794.390 kr.

AM-bidrag (8 % af 4.794.390 kr.)

383.551 kr.

A-skat (55 % af 4.794.390 – 383.551 kr.)

2.425.961 kr.

A-skat og AM-bidrag i alt

2.809.512 kr.

Landsskatteretten forhøjer som følge heraf virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til henholdsvis 591.514 kr. og 93.520 kr. i 2019, 395.401 kr. og 62.514 kr. i 2020 samt 1.439.046 og 227.517 i 2021.

Retten finder, at den af virksomhedens repræsentant nedlagte subsidiære påstand om, at forhøjelsen for indkomståret 2021 skal hjemvises, ikke tages til følge.

Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.