Kendelse af 05-01-2024 - indlagt i TaxCons database den 05-02-2024

Journalnr. 22-0068725

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2020

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

214.311 kr.

0 kr.

Forhøjes til 267.889 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

33.883 kr.

0 kr.

Forhøjes til 42.354 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev registreret den 1. januar 2014 af [virksomhed2] ApS og direktør [person1]. Selskabet er registreret under branchekoden 782000 ”Vikarbureauer” med det formål ”at drive virksomhed med andre post- og kurértjenester og som vikarbureau, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed”.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har selskabet i den påklagede afgiftsperiode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

Juli 2020

4

4

August 2020

5

5

September 2020

5

5

Oktober 2020

4

4

November 2020

4

4

December 2020

4

4

Januar 2021

5

4

Februar 2021

5

4

Marts 2021

4

4

April 2021

4

4

Maj 2021

3

3

Juni 2021

3

3

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger er selskabet registreret for A-skat og AM-bidrag fra den 1. januar 2014.

Selskabet har indberettet en lønudgift på i alt 1.081.864 kr. til eIndkomst for indkomståret 2020 og har haft en omsætning 3.246.048 kr. ekskl. moms.

Skattestyrelsen har den 18. januar 2022 modtaget kontroloplysninger i form af fakturaer udstedt af underleverandøren, [virksomhed3] ApS, og Skattestyrelsen har i den forbindelse indkaldt dokumentation fra selskabet.

Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrol af underleverandøren [virksomhed3] ApS fundet anledning til at se nærmere på selskabets skattepligtige indkomst. Som følge heraf har Skattestyrelsen forhøjet selskabets A-skat og AM-bidrag med henholdsvis 214.311 kr. og 33.883 kr. for indkomståret 2020. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms til udgifter til underleverandøren [virksomhed3] ApS.

[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 23. september 2011 af [person2]. [virksomhed3] er registreret med branchekoden 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed3] har til formål ”at sælge marketings service med samt hermed beslægtet Virksomhed”. [virksomhed3] er under konkurs, og konkursdekretet blev afsagt den 26. januar 2022.

[virksomhed3] har ikke været registreret med ansatte i perioden.

Selskabet har fremlagt følgende fakturaer udstedt af [virksomhed3] i 2020:

Dato

Fakturanummer

Beløb eks. moms

Moms

Beløb inkl. moms

01.10.2020

669

64.540,00 kr.

16.135,00 kr.

80.675,00 kr.

Af fakturaen fremgår: ”Arbejde” og ”Arbejde period 1 september to 15 september”. Der er angivet 1,00 i antal.

16.10.2020

670

69.550,00 kr.

17.387,50 kr.

86.937,50 kr.

Af fakturaen fremgår: ”Arbejde” og ”Period 1-10-2020 To 15-10-2020”. Der er angivet 1,00 i antal.

30.10.2020

671

67.500,00 kr.

16.875,00 kr.

84.375,00 kr.

Af fakturaen fremgår: ”Arbejde” og ”16 september to 30 september”. Der er angivet 1,00 i antal.

04.11.2020

812

73.050,00 kr.

18.262,50 kr.

91.312,50 kr.

Af fakturaen fremgår: ”Hverdag” med angivet 435 timer og ”Søndag” med angivet 110 timer samt ”16/10/2020 to 01/11/2020”.

17.11.2020

814

77.900,00 kr.

19.475,00 kr.

97.375,00 kr.

Af fakturaen fremgår: ”Hverdag” med angivet 455 timer og ”Søndag” med angivet 125 timer samt ”02/11/2020 to 15/11/2020”.

30.11.2020

815

71.000,00 kr.

17.750,00 kr.

88.750,00 kr.

Af fakturaen fremgår: ”Hverdag” med angivet 410 timer og ”Søndag” med angivet 118 timer samt ”16/11/2020 to 29/11/2020”.

I alt

423.540,00 kr.

105.885,00 kr.

529.425,00 kr.

Fakturanr. 669, 670, 671, 812, 814 og 815 er bogført på konto 6800 ”Kreditorer” med tekst i form af fakturanr. Fakturanr. 669, 670 og 671 er bogført den 21. januar 2021, fakturanr. 812 er bogført den 2. februar 2021, og fakturanr. 814 og 815 er bogført den 9. februar 2021.

Fakturanr. 669, 670 og 671 er betalt den 21. januar 2021 med teksten ”fakt.669”, ”fakt.670” og ”fakt.671”. Fakturanr. 812 er betalt den 2. februar 2021 med teksten ”fak 812”. Fakturanr. 814 og 815 er betalt den 9. februar 2021 med teksten ”fak 814” og ”fak 815” via bankoverførsel fra selskabets bankkonto i [finans1].

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] over en kort periode har faktureret en betydelig omsætning, at der er blevet afregnet til adskillige bankkonti, som [virksomhed3] ikke har råderet over, og at der ikke er indberettet moms for 2021.

Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at Nordsjællands Politi den 27. maj 2021 har foretaget ransagning hos en række personer, der har tilknytning til [virksomhed3]. Nordsjællands Politi har ligeledes foretaget aflytning af implicerede personer, hvoraf fremgår, at der er udstedt fakturaer uden realitet.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale mellem selskabet og [virksomhed3], timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ansat manglende indeholdelse og hæftelse af selskabets A-skat til 214.883 kr. og arbejdsmarkedsbidrag til 33.883 kr. for indkomståret 2020.

Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):

”...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

[virksomhed1] har foretaget betalinger til [virksomhed3] ApS i 2. halvår 2020. I 2020 har [virksomhed1] oppebåret en omsætning på kr. 3.246.048 eksklusiv moms, og har indberettet en lønudgift til eIndkomst på kr. 1.081.864.

Skattestyrelsen har gennemført kontrol af underleverandøren [virksomhed3] ApS, og har i den forbindelse konstateret at virksomheden ikke har foretaget levering i henhold til de fakturaer [virksomhed3] ApS har udstedt.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der for betalinger til [virksomhed3] ApS er sket tilbagebetaling af beløb til [virksomhed1] i kontanter. Skattestyrelsen anser ovenstående lønudgift sammenholdt med den genererede omsætning for værende lav.

Da der ikke foreligger regnskab, som kan ligge til grund for opgørelse af virksomhedens tilsvar, kan Skattestyrelsen opgøre selskabets A-skat og am-bidrag skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2.

Jf. kildeskattelovens § 46 stk. 1, er den som udbetaler løn pligtig til at indeholde foreløbig skat af betalt A-indkomst. Indeholdelsesprocent fremgår af skattekort som arbejdsgiver jf. kildeskattelovens § 48 stk. 1 er pligtig til at indhente. Såfremt virksomheden ikke har indhentet skattekort, skal virksomheden indeholde foreløbig skat med 55 % jf. kildeskattelovens § 48 stk. 8.

Arbejdsmarkedsbidrag indeholdes med 8 % jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1. Grundlag for beregning af am-bidrag fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2. Jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 er selskabet pligtig til at indeholde am-bidrag.

Såfremt arbejdsgiver ikke indeholder foreløbig skat inden udbetaling af løn, hæfter virksomheden for manglende indeholdt A-skat, såfremt virksomheden har udvist forsømmelighed jf. kildeskattelovens § 69 stk. 1. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden har udvist forsømmelighed.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed1] har modtaget betalinger til [virksomhed3] ApS retur til brug for udbetaling af løn uden indeholdelse af A-skat og am-bidrag og uden indberetning til eIndkomst.

Da der er tale om betaling til ekstern part, anser Skattestyrelsen der for at være sket reduktion af det beløb der er gået retur til virksomheden til brug for betaling af sorte lønninger. Dette begrunder Skattestyrelsen blandt andet med henvisning til tidligere sager omkring fiktive fakturaer, heriblandt sagskomplekset GREED. Under det politimæssige arbejde blev det klarlagt, at betaling af fiktive fakturaer blev tilbagebetalt til fakturamodtager, fratrukket et beløb som betaling for den fiktive faktura. Dette beløb blev oplyst under den daværende sag til at udgøre ca. 10 %. Ved Skattestyrelsens skøn på 20 %, stilles virksomheden væsentligt bedre end ved skønnet på 10 %, henset til beregning af A-skat og am-bidrag.

Selskabet har foretaget indberetning af købsmoms for en del af kontrolperioden. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at betalinger til fiktive underleverandører fratrukket købsmoms, kan lægges til grund for beregning af manglende A-skat og am-bidrag.

Ønsker virksomheden fradrag for de 20 %, skal der fremsendes dokumentation for hvordan dette beløb er anvendt. Da de tidligere fremsendte fakturaer for underleverandørydelser anses for at være fiktive, kan disse ikke lægges til grund for skattemæssigt fradrag for momsbeløbet.

Beregningsgrundlag A-skat og am-bidrag 2020

Fiktive underleverandører:

[virksomhed3] ApS 01-10-2020 64.540,00

[virksomhed3] ApS 16-10-2020 69.550,00

[virksomhed3] ApS 30-10-2020 67.500,00

[virksomhed3] ApS 04-11-2020 73.050,00

[virksomhed3] ApS 17-11-2020 77.900,00

[virksomhed3] ApS 30-11-2020 71.000,00

Beregningsgrundlag, A-skat og AM-bidrag 423.540

Beregnet AM-bidrag 423.540 * 8 % 33.883

423.540

-33.883

Beregnet A-skat 55 % 389.657 * 55 % 214.311

Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt 248.194

Forhøjelse af A-skat kr. 214.311 og am-bidrag kr. 33.883 opkræves jf. opkrævningslovens § 5 stk. 1, arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 samt kildeskattelovens § 69 stk. 1.

2.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Skattestyrelsen har ikke modtaget indsigelser til forslag af den 21. april 2022 om forhøjelse af [virksomhed1] ApS’ A-skat og am-bidrag, hvorfor der hermed træffes afgørelse i overensstemmelse hermed

jf. ovenstående.

...”

Selskabets opfattelse

Selskabet har fremsat påstand om, at efterbetalingen af indeholdelse og hæftelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for i alt 248.194 kr. for indkomståret 2020 skal nedsættes til 0 kr.

Til støtte herfor har selskabet anført følgende:

”...

Klagerens anbringender og begrundelser er følgende:

...

For det andet drejer sagen sig om, hvorvidt der er grundlag for at anse beløbene betalt af [virksomhed1] til de omhandlede underleverandører for at dække over sorte lønninger til [virksomhed1] eget personale og som følge heraf pålægge selskabet hæftelse for A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag af de pågældende beløb.

Det er Skattestyrelsens overordnede opfattelse, at betalingerne til underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til [virksomhed1] til brug for aflønning af personale uden indberetning og indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, hvorfor styrelsen har pålagt [virksomhed1] hæftelse for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Det [virksomhed1] ApS overordnede opfattelse, at betalingerne dækker over reelle køb af arbejdskraft fra underleverandørerne, og at der derfor ikke er grundlag for at anse beløbene for at dække over sorte lønninger, hvorfor [virksomhed1] ikke er indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag af de omhandlede beløb overordnede opfattelse, at betalingerne dækker over reelle køb af arbejdskraft fra underleverandørerne, og at der derfor ikke er grundlag for at anse beløbene for at dække over sorte lønninger, hvorfor [virksomhed1] ikke er indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag af de omhandlede beløb.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har opkrævet selskabet efterbetaling af indeholdelse og hæftelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med i alt 248.194 kr. for indkomståret 2020.

Retsgrundlaget

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1.pkt.

Af kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1.pkt., fremgår, at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 8.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 % af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.

Af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1, fremgår, at grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre vedkommende godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra dennes side. Dette fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Der henvises til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØLR, og til Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort i SKM2023.213.ØLR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse af 11. maj 2022 truffet afgørelse om, at der ikke kan godkendes momsmæssigt fradrag for udgifter til fremmed arbejde, idet selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra underleverandøren til selskabet, herunder at fakturaerne er uden realitet og er fiktive. Som konsekvens heraf har Skattestyrelsen lagt til grund, at arbejdet i henhold til de udstedte fakturaer i stedet må anses for værende udført af en anden.

Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. juli 2020 til den 30. juni 2021 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende fradrag for købsmoms, hvorved Landsskatteretten fandt, at der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til underleverandøren [virksomhed3].

Retten har lagt vægt på, at der på samtlige fakturaer udstedt af [virksomhed3] er anført sparsomme informationer, idet der ikke er angivet informationer om beskrivelse af arbejdsopgaver, hvor og hvornår arbejdet er udført, og hvem der har udført arbejdet. Selskabet har ikke fremlagt dokumentation eller støttebilag for samarbejdet mellem selskabet og underleverandøren, og underleverandøren har ikke været registreret med ansatte i perioden, hvor fakturaerne er udstedt. Retten har endvidere lagt vægt på, at underleverandøren er taget under konkursbehandling, at underleverandøren er udtaget til kontrol hos Skattestyrelsen, og at Nordsjællands Politi har ransaget og aflyttet personer tilknyttet til underleverandøren, hvor det er konstateret, at der er udstedt fakturaer uden realitet.

Selskabet må, henset til størrelsen af omsætningen og antallet af registrerede ansatte, anses for at have leveret ydelser til selskabets kunder, som selskabets egne ansatte ikke har været i stand til at levere. Retten finder herefter, at selskabets udgifter til [virksomhed3] er afholdt for at dække over udbetaling af løn til uregistreret arbejdskraft. Landsskatteretten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har pålagt selskabet efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag. Det forhold, at der ikke foreligger oplysninger om selskabets overskud for 2020, kan ikke føre til et andet resultat.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og AM-bidrag i henhold til fakturaerne fra [virksomhed3] i indkomståret 2020. Der henvises til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØLR.

Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der have været indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af selskabets yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb på 423.540 kr. til grund for beregningsgrundlaget. Ved en skønsmæssig ansættelse af det indeholdelsespligtige beløb skal ansættelsen foretages så virkelighedsnært som muligt. I gennemførelsen af myndighedernes pligtmæssige skøn skal inddrages alle relevante saglige hensyn.

Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. juli 2020 til den 30. juni 2021 anset fakturaerne fra [virksomhed3] for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag. Retten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb på 529.425 kr.

Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af A-skat og AM-bidrag således:

Beregningsgrundlag 2020

529.425 kr.

AM-bidrag (8 % af 529.425 kr.)

42.354 kr.

A-skat (55 % af 529.425 – 42.354 kr.)

267.889 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt 2020

310.243 kr.

Landsskatteretten forhøjer som følge heraf selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til henholdsvis 267.889 kr. og 42.354 kr. for indkomståret 2020.

Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.