Kendelse af 05-12-2022 - indlagt i TaxCons database den 06-01-2023

Journalnr. 22-0059694

Klagepunkt

Skattestyrelsens
afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2019

Fradrag for underskud af virksomhed

0 kr.

139.662 kr.

0 kr.

Indkomståret 2020

Fradrag for underskud af virksomhed

0 kr.

107.246 kr.

0 kr.

Indkomståret 2021

Fradrag for underskud af virksomhed

0 kr.

33.066 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] i personligt regi. Virksomheden blev startet den 7. juni 2018. Virksomheden er registreret med branchekode 741020 Kommunikationsdesign og grafisk design. Klageren har oplyst, at virksomheden beskæftiger sig med branding, grafisk design og webudvikling.

Virksomheden er blevet drevet ved siden af klagerens deltidsarbejde og studie. Klageren har haft indtægter fra lønmodtagerarbejde i 2019 på 7.117 kr. Derudover har klageren modtaget SU på henholdsvis 147.984 kr. i 2019, 149.832 kr. i 2020 og 151.704 kr. i 2021.

Klageren har selvangivet underskud i virksomheden med følgende beløb:

2018:

35.180 kr.

2019:

139.662 kr.

2020:

107.246 kr.

2021:

33.006 kr.

Skattestyrelsen har anmodet klageren om at fremlægge årsregnskab og skatteregnskab for perioden 2018 til 2020 samt en redegørelse for de selvangivne underskud i perioden. Skattestyrelsen har desuden anmodet klageren om at oplyse, hvad virksomheden beskæftiger sig med, samt hvor mange timer der cirka arbejdes i virksomheden om måneden. Endelig har Skattestyrelsen anmodet klageren om at fremlægge budgetter for fremtidige år.

Klageren har ikke fremlagt regnskaber, resultatopgørelser eller budgetter.

Klageren har fremlagt en lang række kvitteringer, kassebonner og fakturaer som dokumentation for afholdte udgifter. Materialet vedrører årene 2016 til 2021.

Bilagene vedrører eksempelvis indkøb på cafeer og restauranter, tøjbutikker, [virksomhed2], genbrugsbutikker, [virksomhed3], byggemarkeder og tankstationer. Herudover er der fakturaer fra [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7] og [virksomhed8].

Det fremgår af bilagene, at udgifterne er afholdt til blandt andet forplejning, tøj, skønhedsprodukter, boligtilbehør, telefoner, computere, brændstof, printere, dagligvarer, bøger og diverse abonnementer (f.eks. [abb1], [abb2], [abb3]).

Af cirka halvdelen af dokumenterne fremgår det ikke, hvem der har afholdt udgifterne. Af den resterende del af dokumenterne fremgår, at de er udstedt enten til [virksomhed1] eller til [person1].

Klageren har ikke oplyst, hvilke virksomhedsrelaterede formål der har været med at afholde de enkelte udgifter.

Derudover har klageren fremlagt tre proposals/tilbud. To af tilbuddene er udfærdiget i foråret 2022, mens et af tilbuddene er udfærdiget i september 2021. Der er ikke fremlagt oplysninger om, hvorvidt tilbuddene er accepteret af de kunder, der har modtaget dem.

Klageren har ikke fremlagt dokumentation for salg eller indtægter i virksomheden i perioden 2019 til 2021. Der er angivet 0 kr. i salgsmoms i perioden.

Klageren har oplyst følgende om virksomheden i perioden 2018 til 2022:

”...

Jeg åbnede [virksomhed1] med omfanget af branding, grafisk design og webudvikling. I februar 2020 begyndte jeg at studere og dedikerede ikke så meget tid og kræfter til [virksomhed1], da pandemien også ramte alle. Jeg laver selv regnskabet i form af at gemme fakturaer fra de digitale og fysiske produkter, services, software og markedsføring, jeg laver i håb om at få kunder til [virksomhed1]. I januar 2022 re-brandede jeg brandingstudiet, og som et resultat, kontakter flere kundeemner mig. (du kan besøge den på https:// [...com]).

I 2018 brugte jeg 49.284 kr. i virksomheden og blev betalt for webtjenester 14.104 kr.
I 2019 brugte jeg 139.662 kr. i virksomheden og havde desværre ikke kunder. Jeg brugte heller ikke tid nok på grund af personlige problemer.
I 2020 startede jeg i skole, og Covid-19 ramte os alle. Jeg fortsatte med at investere i virksomheden 107.246 kr.
I 2021 investerede jeg mere tid end penge, 33.066 kr.
Og i januar 2022 var jeg klar med en "nyt" virksomhed.

Fremskrivningerne for dette år er 381.765 i omsætning ved udgangen af regnskabsåret fordi jeg dedikerer deltid til skolen og deltid til [virksomhed1] nu (omkring 20 timer om ugen). I fremtiden (fra juni 2023) vil jeg dedikere fuld tid til [virksomhed1].

Et gennemsnitligt brandingprojekt koster omkring 10.000 USD (kunderne kan være internationale), og jeg kan selv levere et projekt om måneden (hvis fuld tid). Jeg planlægger at ansætte 1 praktikant og deltidsansatte samt omdanne [virksomhed1] til et ApS i September-November.

...”

Klageren har oplyst til Skatteankestyrelsen, at hun siden oktober 2021 har arbejdet næsten fuld tid i virksomheden. I januar 2022 lancerede virksomheden en ny hjemmeside, hvilket har resulteret i flere kunder.

Der er fremlagt en aftale underskrevet af kunde [virksomhed9] den 14. september 2022 samt faktura af samme dato, der angår betaling af kundens 1. rate ud af 3. Det fakturerede beløb udgør 4.942,00 EUR.

Der er endvidere fremlagt to fakturaer af henholdsvis 27. og 30. august 2022 vedrørende kunde [virksomhed10]. Det fakturerede beløb på de to fakturaer udgør samlet 2.250 kr.


Klageren har tilkendegivet overfor Skatteankestyrelsen, at hun vil fremlægge yderligere materiale, som viser, hvilke af de tidligere fremlagte dokumenter, der er virksomhedsrelaterede. Hun vil fremlægge et regnskab, hvor de private udgifter er udtaget. Endvidere vil hun fremlægge yderligere underskrevne tilbud samt betalte fakturaer fra 2022.

Klageren har nu fremlagt saldobalancer for 2018 til 2021 samt en foreløbig balance for 2022. Af disse fremgår følgende om virksomhedens resultater:

2018

Indtægter

19.138,45

Salgsomkostninger

740,00

Lønomkostninger

994,40

Lokaleomkostninger

0,00

Marketing- og rejseomkostninger

2.118,08

Bilomkostninger

840,43

Administrationsomkostninger

55.657,96

Resultat før afskrivninger og renter

-41.212,42

2019

Indtægter

0,00

Salgsomkostninger

2.860,20

Lønomkostninger

14.280,17

Lokaleomkostninger

5.666,50

Marketing- og rejseomkostninger

15.067,41

Bilomkostninger

5.420,32

Administrationsomkostninger

37.291,85

Resultat før afskrivninger og renter

-80.586,45

2020

Indtægter

0,00

Salgsomkostninger

417,72

Lønomkostninger

9.802,08

Lokaleomkostninger

2.804,24

Marketing- og rejseomkostninger

24.795,94

Bilomkostninger

8.916,02

Administrationsomkostninger

55.044,67

Resultat før afskrivninger og renter

-101.780,67

2021

Indtægter

0,00

Salgsomkostninger

3.390,00

Lønomkostninger

0,00

Lokaleomkostninger

0,00

Marketing- og rejseomkostninger

10.982,21

Bilomkostninger

587,75

Administrationsomkostninger

45.982,55

Resultat før afskrivninger og renter

-60.942,51

Af den foreløbige balance for 2022 fremgår det under passiver, at virksomhedens resultat pr. 30. september 2022 udgør 32.733 kr.

Klageren har desuden fremlagt posteringsjournal for perioden 1. januar 2018 til 1. november 2022.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for virksomhedsunderskud på 139.662 kr. i indkomståret 2019, på 107.246 kr. i indkomståret 2020 og på 33.066 kr. i indkomståret 2021, idet klageren ikke har drevet erhvervsmæssig virksomhed.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”2. Vedr. ikke-erhvervsmæssig virksomhed

...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har den 25. maj 2022 og den 3. juni 2022 modtaget bemærkninger og dokumentation vedrørende forskellige indkomstår.

Der er foretaget gennemgang af alt modtaget dokumentation, der var vedhæftet til dine 22 mails den 3. juni 2022. Ved gennemgangen af dokumentationen kan Skattestyrelsen konstatere, at der fortsat ikke er indsendt opgørelse af det skattepligtige resultat vedr. [virksomhed1] CVR-nr. [...1].

Du har indsendt fire ”proposal”, der er sendt til potentielle kunder. Skattestyrelsen opfatter disse ”proposal” som en form for tilbud, og derved ikke en endelig aftale mellem dig og eventuelt potentielle kunder. Der er ikke indsendt underskrevne aftaler eller fakturaer, hvorfor vi ikke anser det indsendte for at være dokumentation for en fremtidig indtægt.

Der er fortsat ikke indsendt budgetter eller en konkret handlingsplan for den fremtidige økonomi. Yderligere har du fremsendt følgende bemærkning, hvor der ikke er konkretiseret hvornår der forventes et overskud.

Below you have a link to the top 4 agencies in Denmark reviewed by [virksomhed11]. It will come the time when I have enough revenue. The future is promising and I am not just waisting the money, I have been investing in this company (and in this country) so that I can create a place for myself to earn a living, and jobs for others.

Det er derfor Skattestyrelsens vurdering, at der fortsat ikke er indsendt dokumentation, der påviser, at virksomheden før eller siden vil give overskud (er rentabel).

Det er Skattestyrelsens vurdering, at du fortsat ikke lever op til betingelserne for at være en erhvervsmæssig virksomhed.

Som følge heraf nægtes der fradrag for underskuddene for 2019, 2020 og 2021 og der træffes afgørelse i overensstemmelse med forslaget den 18. maj 2022.

SKATTESTYRELSENS BEMÆRKNINGER OG BEGRUNDELSE JF. FORSLAGET DEN 18. MAJ 2022.

Du driver virksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden har været registreret siden 7. juni 2018.

Vi har anmodet dig om at indsende de skattemæssige opgørelser for virksomheden. Du har oplyst, ”at du laver selv regnskabet i form af at gemme fakturaer fra de digitale og fysiske produkter, services, software og markedsføring.”. Vi har derfor ikke modtaget regnskab eller opgørelse af det skattepligtige resultat for 2018-2020.

Udgifter der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

I virksomheder, der ikke er erhvervsmæssige, kan der alene foretages fradrag for de udgifter, der har været forbundet med indkomsterhvervelsen (nettoindkomstprincippet). Underskud af ikke-erhvervsmæssig virksomhed kan ikke fradrages i anden indkomst.

På baggrund af de foreliggende oplysninger er det Skattestyrelsens vurdering, at din virksomhed ikke kan anses for at være en erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende. Der er ved vurderingen lagt vægt på følgende:

Ud fra de indberettede virksomhedsresultater har det været underskud de seneste fire år på 329.258 kr. Det ikke været muligt at få indhentet skatteopgørelser af virksomheden.
Jf. punkt 1 kan det ses at der ikke er registreret salgsmoms siden virksomhedens start, hvilket kan indiker der ingen omsætning har været. Du har ved indberetning af dine private oplysningsskema oplyst, at du er fritaget for at afgive regnskabsoplysninger for alle år på grund af din omsætning er under 300.000 kr. Ud fra ovenstående er det skattestyrelsen vurdering der er tale om en begrænset omsætning i indkomstårene 2018-2020.

De beregnede omsætninger må anses for at være af underordnet omfang. Der henvises til Højesteretsdom, jf. SKM 2004.455, hvor det blev bemærket, at en virksomhed ikke kan anses for at være erhvervsmæssig, hvis den har et underordnet omfang (omsætning).

Der henvises i øvrigt til Højesteretsdom, jf. SKM 2007.107, hvor de kom frem til, at der ikke var tale om erhvervsmæssig virksomhed, da der i de foreliggende år havde været en beskeden omsætning og negative driftsresultater.

Ud fra det modtagende materiale er det Skattestyrelsens vurdering, at der ikke er tale om en opstartsfase med indkøringsvanskeligheder. Der er ikke registreret salgsmoms siden opstart af virksomheden, og der er ikke fremført dokumentation for fremtidig salg.
På baggrund af det indsendte materiale, er det vores vurdering, at der ikke er udsigt til, at din virksomhed kommer til at give overskud. Du oplyser, at der er planer om ansættelse af medarbejder og omdannelse af virksomheden til selskab (ApS). Dog er der ikke indsendt ønsket budget, en konkret handlingsplan for den fremtidige økonomi, ej heller regnskaber for forudgående år.
Ud fra det modtagende materiale er det Skattestyrelsens vurdering, at der ikke er plads til en driftsherreløn til dig.
Ud fra det modtagende materiale er det Skattestyrelsens vurdering, at der ikke er plads til en forrentning af den investerede kapital.
Det har kun været muligt at videreføre virksomheden, da der har været anden indtægt i form af SU og en mindre løn til dækning af underskuddene.

Som følge heraf er det vores vurdering, at underskuddene for 2019, 2020 og 2021 ikke er omfattet af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, så der godkendes ikke fradrag for disse.

Ovenstående er ikke ensbetydende med, at du ikke må fortsætte med aktiviteterne. Det betyder blot, at der ikke vil være skattemæssigt fradrag for underskuddet.

Såfremt en ikke erhvervsmæssig virksomhed giver overskud, skal der ikke betales arbejdsmarkedsbidrag af overskuddet, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 2, 4 og 5. Eventuelt overskud skal derfor selvangives i feltet ”Anden personlig indkomst, hvoraf der ikke betales arbejdsmarkedsbidrag” (rubrik 20).

Vi godkender ikke fradrag for underskuddene indberettet i rubrik 112, og din indkomst vil blive påvirket som følgende:

Din indkomst i 2019 vil blive forhøjet med 139.662 kr.

Din indkomst i 2020 vil blive forhøjet med 107.246 kr.

Din indkomst i 2021 vil blive forhøjet med 33.066 kr.

...”

Skattestyrelsen er kommet med følgende bemærkninger i forbindelse med klagen til Skatteankestyrelsen:

”...

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Skattestyrelsen har dog følgende bemærkninger til den indsendte klage:

I klagen gør [person1] gældende:

  1. at Skattestyrelsen ikke har taget højde for modtaget kvitteringer, der beviser omkostningerne er afholdt i virksomhedens interesse.
  2. at hun på nuværende tidspunkt arbejder sammen med en revisor og hun gerne vil have sagen genovervejet efter de har været materialet igennem.

Ovennævnte bemærkninger fra [person1] er ikke en korrekt gengivelse. Der skal derfor for fuldstændighedens skyld præciseres:

Punkt 1 – Kvitteringer/faktura:

Der er foretaget gennemgang af alt modtaget materiale, og det er Skattestyrelsens vurdering, at der er taget højde for alt det modtagende materiale i afgørelsen.

Det fremsendte materiale indeholder omkostninger der er af personlig karakter, som

- Stramning tjeneste [...]

- Fjernsyn

- Tøj køb: sportstøj, undertøj, alm tøj, tøj til mænd m.v.

- 6 mobil telefoner fra 2019-2022

- Briller

- 3 computer fra 2018-2021

- Kontaktlinser

- 2 tablets fra 2018-2019

- Pyntegenstande

- 3 høretelefoner fra 2020-2021

- Råvarer

- Virtual reality briller

- Pokemon

- Appel Watch

- Personlig hygiejne: Shampoo, tandbørste, skraber,

mundskyl, neglesæt, håndvægte, baby shower mm

- GoPro kamera

Der er et stort antal faktura/kvitteringer på kaffe, mad og drikke. De fleste kvitteringer og fakturaer indeholder mad og drikke til mere end en person. Der er ikke oplyst om dette er et møde og givet med hvem eller hvor mange.

Materialet indeholder kvitteringer og faktura der dateret fra 2016-2022 og flere af disse er medsendt mere end en gang.

Det er skattestyrelsens vurdering, at [person1] ikke har været opmærksom på at det er et lovkrav jf. Momslovens § 55 at opgøre et regnskab for hver afgiftsperiode, der danner grundlag for opgørelse af momstilsvaret, hvorfor fremsendelse af samtlige faktura/kvitteringer hun er i besiddelse af ikke er tilstrækkeligt.

Punkt 2 – genovervejet

Skattestyrelsen har ikke modtaget anmodning om genoptagelse, ej heller har vi været oplyst om at [person1] er i samarbejde med en revisor på nuværende tidspunkt. Samarbejdet med en revisor ville dog ej heller have givet en anden afgørelse.

Med hensyn til problemstillingen i sagen vedrørende moms, er der ikke indsendt momsregnskab, kontospecifikationer, regnskaber eller lignende. Uden opgørelser af momsen for den individuelle periode, har vi ikke mulighed for at kontrollere den indberettede moms.

Det er derfor Skattestyrelsens vurdering at [person1] ikke lever op til betingelserne for momsfradraget.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at hun er berettiget til fradrag for virksomhedsunderskud på 139.662 kr. i indkomståret 2019, på 107.246 kr. i indkomståret 2020 og på 33.066 kr. i indkomståret 2021.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”The authorities in question did not take into consideration any of the receipts I have accumulated throughout the years as the proof of investment/spending that was done in the interest of the company.

Now I have started working with an accountant, and would like the case to be reconsidered for

evaluation, as we will put the files together in a better organizational way, through my accountant and an accounting system.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for virksomhedsunderskud på henholdsvis 139.662 kr. i indkomståret 2019, 107.246 kr. i indkomståret 2020 og 33.066 kr. i indkomståret 2021, idet klagerens virksomhed ikke kan anses for at være drevet erhvervsmæssigt.

Udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra.

Udgiften skal være direkte knyttet til indkomsten, og den skal ligge inden for virksomhedens naturlige rammer. Private udgifter kan ikke fradrages. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 2.

I virksomheder, der ikke er erhvervsmæssige, kan der alene foretages fradrag for de udgifter, der har været forbundet med indkomsterhvervelsen. Underskud af ikke erhvervsmæssig virksomhed kan ikke fradrages i anden indkomst.

Bedømmelsen af, om en virksomhed kan anses for erhvervsmæssig, foretages ud fra en samlet konkret vurdering af virksomheden, hvori alle relevante forhold skal inddrages. Efter praksis indgår det med en betydelig vægt, om virksomheden kan anses for etableret og drevet med udsigt til at opnå en rimelig fortjeneste, det vil sige er indrettet med henblik på en systematisk indkomsterhvervelse. Dette fremgår af Højesterets dom af 4. november 1999, som er offentliggjort i TfS 1999,863, og af Højesterets dom af 2. februar 2007, som er offentliggjort i SKM2007.107.HR.

Der lægges også vægt på, om virksomheden har været drevet med en tilstrækkelig høj intensitet. Der henvises til Østre Landsrets dom af 28. februar 2019, som er offentliggjort i SKM2019.186 ØLR.

Landsskatteretten finder, at klagerens virksomhed ikke kan anses for at være drevet erhvervsmæssigt i indkomstårene 2019, 2020 og 2021.

Retten har ved denne vurdering lagt vægt på, at der ikke er fremlagt regnskaber eller anden dokumentation, der viser, at der har været indtægter eller omsætning i virksomheden i perioden. Der er angivet 0 kr. i salgsmoms i hele perioden, hvilket indikerer, at virksomheden ikke har genereret nogen omsætning. Med henvisning hertil må klagerens virksomhed siges at have haft så underordnet et omfang, at den ikke opfylder kravene til økonomisk og driftsmæssig intensitet. Allerede af den grund kan virksomheden ikke anses for erhvervsmæssigt drevet i årene 2019 til 2021.

Det bemærkes, at klageren har fremlagt tre salgstilbud. Det ene er afgivet i september 2021. De to andre er afgivet i 2022 og dermed efter de i sagen omhandlede indkomstår. Der er ikke fremlagt oplysninger, der dokumenterer, at tilbuddene er accepteret af en kunde, eller at der er indgået aftale om salg af produkter eller ydelser.

Der er også lagt vægt på, at klageren har drevet virksomheden ved siden af sit studie og har modtaget SU i de pågældende indkomstår. Klageren arbejdede ikke fuld tid i virksomheden førend omkring oktober 2021.

Det er endvidere rettens opfattelse, at der i de påklagede indkomstår ikke var udsigt til, at virksomheden, med den driftsform der var, indenfor en kortere årrække ville generere en omsætning og et overskud, som ville medføre en vis rentabilitet og fortjeneste med plads til en rimelig driftsherreløn.

Det forhold, at klageren har lanceret en ny hjemmeside i januar 2022, samt har tilkendegivet, at hun siden efteråret 2021 har lagt betydeligt flere timer i virksomhedsdriften, hvilket også har resulteret i, at der er indgået salgsaftaler med nogle kunder i 2022, kan ikke føre til en ændret vurdering for så vidt angår indkomstårene 2019 til 2021, idet virksomheden i disse år ikke blev drevet med en tilstrækkelig økonomisk og driftsmæssig intensitet til at kunne anses for erhvervsmæssig.

Retten finder på denne baggrund, at det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet klageren fradrag for underskud af virksomhed i indkomstårene 2019 til 2021.

Den påklagede afgørelse stadfæstes dermed.