Kendelse af 16-08-2023 - indlagt i TaxCons database den 09-09-2023

Journalnr. 22-0038966

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2020

Forhøjelse af skattepligtig indkomst

751.123 kr.

0 kr.

751.123 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, herefter benævnt ’selskabet’, blev stiftet den 7. september 2017 af [virksomhed2] IVS. [person1] var direktør fra stiftelsesdatoen frem til den 4. januar 2018, hvorefter [person2] tiltrådte direktionen. Selskabet er registreret under branchekoden 532000 ”Andre post- og kurertjenester”, hvor formålet er at drive virksomhed med kurer- og pakkekørsel samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Selskabets legale ejer er [virksomhed3] ApS og den reelle ejer er [person2].

Skattestyrelsen har ved afgørelsen af 16 februar 2022 fastsat selskabets skattepligtige indkomst for 2020 efter et skøn, idet selskabet ikke havde givet oplysninger herfor.

Skattestyrelsen har ved fastsættelsen anvendt de i skattesystemet registrerede oplysninger samt den årsrapport for indkomståret 2020, som selskabet har indsendt til Erhvervsstyrelsen.

Af selskabets årsrapport for 2020 fremgår følgende resultatopgørelse

2020

Bruttofortjeneste

5.021.012 kr.

Personaleomkostninger

-4.261.173 kr.

Resultat af ordinær drift

759.839 kr.

Øvrige finansielle omkostninger

-8.716 kr.

Ordinært resultat før skat

751.123 kr.

Skat af årets resultat

-165.247 kr.

Årets resultat

585.876 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med 751.123 kr. for indkomståret 2020, idet selskabet ikke forinden havde oplyst denne. Forhøjelsen er baseret på selskabets årsrapport.

Som begrundelse for forhøjelsen, har Skattestyrelsen anført:

”(...)

1. 4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Ved skatteansættelsen er anvendt de i skattesystemet registrerede oplysninger samt den indsendte årsrapport til Erhvervsstyrelsen. Der er især lagt vægt på selskabets årsrapport. Selskabsskatten for 2020 udgør 22 %, og det er oplyst i årsrapportens note 2, at beregnet skat af årets skattepligtige indkomst udgør 165.247 kr. Omregnet svarer dette til en skattepligtig indkomst på i alt 751.123 kr.

Da selskabet ikke har givet oplysninger, er selskabets skattepligtig indkomst ansat efter et skøn.

Årets skattepligtige indkomst skønnes, på baggrund af ovenstående, at udgøre 751.123 kr.

(...)”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens skønsmæssige forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst ikke er retvisende.

Repræsentanten har anført følgende i klagen:

”(...)

1. Sagens problemstilling

Sagen vedrører overordnet spørgsmålet om, hvorvidt Selskabets skattepligtig indkomst for indkomståret 2020 indkomstårene skal forhøjes skønsmæssigt som antaget af Skattestyrelsen. Selskabet har ikke indsendt og/eller givet oplysninger for indkomståret 2020, hvorfor Skattestyrelsens afgørelse af 10. februar 2022 ikke er retvisende. Selskabet ved at indhente dokumentationen fra Selskabets revisor. Dokumentationen vil blive fremlagt for Skatteankestyrelsen.

2. Faktum

Der henvises i første omgang til sagsfremstilling i Skattestyrelsens afgørelse, jf. bilag 1.

Faktum vil blive suppleret i det næste indlæg i sagen – herunder vil Selskabet fremsende oplysningerne for indkomståret 2020.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2020 skønsmæssigt med 751.123 kr., som følge af selskabets manglende angivelse heraf.

Retsgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4. Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal efter dagældende skattekontrollovs § 2, stk. 1, 1. pkt., årligt oplyse told- og skatteforvaltningen om sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ.

Skattepligtige, der er omfattet af oplysningspligten i § 2, skal give oplysningerne i et oplysningsskema ved anvendelse af de digitale kanaler, som told- og skatteforvaltningen anviser, jf. skattekontrollovens § 5.

Fristen for at indsende oplysninger om den skattepligtige indkomst senest 6 måneder efter indkomstårets udløb, jf. skattekontrollovens § 12.

Såfremt en skattepligtig, som er omfattet af § 5 ikke rettidigt givet oplysninger til told- og skatteforvaltningen efter § 2, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 74.

Den konkrete sag

Selskabet har ikke oplyst skatteforvaltningen om sin indkomst for indkomståret 2020 eller indsendt et oplysningsskema for selskabets skattepligtige indkomst og dermed tilsidesat sin oplysningspligt. Selskabet har til erhvervsstyrelsen indsendt selskabets regnskab for indkomståret 2020.

Henset til at selskabet ikke har opfyldt sine forpligtelser i dagældende skattekontrollovs § 2, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse at selskabets skattepligtige indkomst efter dagældende skattekontrollovs § 74.

Skattestyrelsen har på baggrund af den af selskabet oplyste skat af årets resultat, svarende til 165.247 kr., skønsmæssigt opgjort selskabets skattepligtige indkomst til 751.123 kr., hvilket også fremgår af selskabets regnskab.

Henset til at det er det resultat, der fremgår af selskabets regnskab, samt at selskabet ikke under sagens behandling har fremlagt synspunkter eller materiale, der kan føre til et andet resultat, finder retten ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens skøn.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.