Kendelse af 13-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 12-10-2023

Journalnr. 22-0032222

Klagepunkt

Skattestyrelsen s afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatteretten s afgørelse

Periode den 1. januar 2019 til den 31. december 2019

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

2.889.911 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

456.903 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Periode den 1. januar til 31. december 2020

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

2.036.389 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

321.959 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, blev stiftet den 4. juni 2013. Selskabet er ejet og drevet af [person1], der er hovedanpartshaver og direktør. Selskabet er registreret under branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger” og bibranchen 743000 ”Oversættelse og tolkning”. Selskabets formål er at drive rengøringsvirksomhed.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har selskabet i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

1. Kvartal 2019

20-49

10-19

2. Kvartal 2019

20-49

10-19

3. kvartal 2019

20-49

10-19

Oktober 2019

48

15

November 2019

46

15

December 2019

45

17

Januar 2020

51

16

Februar 2020

43

15

Marts 2020

42

14

April 2020

21

11

Maj 2020

20

11

Juni 2020

40

17

Juli 2020

40

16

August 2020

39

16

September 2020

35

14

Oktober 2020

35

14

November 2020

38

15

December 2020

39

13

Selskabet blev momsregistreret den 18. juli 2013.

Selskabet har angivet følgende momstilsvar:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. kvartal 2019

644.688

401.823

242.865

2. kvartal 2019

784.883

581.953

202.930

3. kvartal 2019

968.878

661.322

307.556

4. kvartal 2019

1.155.753

855.060

300.693

1. kvartal 2020

832.616

400.809

431.807

2. kvartal 2020

649.130

464.684

184.446

3. kvartal 2020

858.985

733.003

125.982

4. kvartal 2020

1.154.510

822.628

331.473

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet i 2019 og 2020 havde udgifter til lønninger på 3,8 mio. kr. og 3,6 mio. kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrol af selskabets underleverandør [virksomhed2] A/S fundet anledning til at se nærmere på selskabets momstilsvar, idet Skattestyrelsen har konstateret, at selskabets underleverandør har udstedt fakturaer uden reelt indhold. Skattestyrelsen har den 24. februar 2021 indkaldt regnskabsmateriale hos selskabet.

Skattestyrelsen har ændret selskabets momstilsvar med i alt 2.504.502 kr. for perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2020. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af de angivne fakturaer for udgifter til nedenstående underleverandører:

Underleverandør

Beløb ekskl. moms

Moms

[virksomhed3] ApS (2019)

3.853.411,05 kr.

963.352,76 kr.

[virksomhed3] ApS (2020)

2.865.510,30 kr.

716.377,58 kr.

[virksomhed4] A/S (2019)

180.000 kr.

45.000,00 kr.

[virksomhed2] A/S (2019)

797.665,60 kr.

199.416,42 kr.

[virksomhed5] ApS (2019)

689.760 kr.

172.440,00 kr.

[virksomhed5] ApS (2020)

844.805 kr.

211.201,25 kr.

[virksomhed6] IVS (2019)

190.450 kr.

47.612,50 kr.

[virksomhed6] IVS (2020)

224.165,50 kr.

56.041,50 kr.

[virksomhed7] (2020)

90.025 kr.

22.506,25 kr.

[virksomhed8] (2020)

162.240 kr.

40.560,00 kr.

[virksomhed9] ApS (2020)

120.000 kr.

30.000,00 kr.

Total

10.018.032,45 kr.

2.504.508,26 kr.

[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 29. august 2018. [virksomhed3] var i perioden fra den 29. august 2018 til den 27. juli 2020 ejet og drevet af [person2], der var hovedanpartshaver og direktør. [virksomhed3] var i perioden fra den 27. juli 2020 til den 20. maj 2022 ejet og drevet af [person3], der var hovedanpartshaver og direktør. [virksomhed3] var registreret under branchekoden 812290 ”Anden rengøring af bygninger og rengøring af erhvervslokaler”. Selskabets formål var at drive rengøringsvirksomhed samt hermed beslægtet virksomhed. Selskabet blev opløst den 20. maj 2022 efter afsluttet konkursbehandling.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed3] i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

1. kvartal 2019

5-9

2-4

2. kvartal 2019

2-4

2-4

3. kvartal 2019

2-4

2-4

Oktober 2019

9

3

November 2019

7

1,89

December 2019

11

4

Januar 2020

10

4

Februar 2020

7

3

Marts 2020

6

3

April 2020

1

1

Maj 2020

2

2

Juni 2020

3

2

Juli 2020

6

2

August 2020

9

3

September 2020

12

4

Oktober 2020

9

3

November 2020

9

3

December 2020

1

0,29

Der er blevet fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed3] til selskabet, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

3. januar 2019

108

120.400 kr.

30.100 kr.

150.500 kr.

17. januar 2019

111

218.002,20 kr.

54.500,55 kr.

272.502,75 kr.

14. februar 2019

115

102.000 kr.

25.500 kr.

127.500 kr.

1. februar 2019

116

149.681,25 kr.

37.420,31 kr.

187.101,56 kr.

16. februar 2019

119

293.627,10 kr.

73.406,78 kr.

367.033,88 kr.

15. april 2019

123

298.771,20 kr.

74.692,80 kr.

373.464 kr.

31. maj 2019

132

273.196,30 kr.

68.299,08 kr.

341.495,38 kr.

19. juli 2019

142

77.545 kr.

19.386,25 kr.

96.931,25 kr.

6. August 2019

143

35.386,00 kr.

8.846,50 kr.

44.232,50 kr.

22. juli 2019

146

320.615,10 kr.

80.153,78 kr.

400.768,88 kr.

19. august 2019

149

278.703,10 kr.

69.675,78 kr.

348.378,88 kr.

25. september 2019

153

412.175,40 kr.

103.043,85 kr.

515.219,25 kr.

24. oktober 2019

157

452.667,80 kr.

113.166,95 kr.

565.834,75 kr.

16. november 2019

165

196.458,60 kr.

49.114,65 kr.

245.573,25 kr.

16. november 2019

164

160.540,90 kr.

40.135,23 kr.

200.676,13 kr.

16. december 2019

170

234.496,60 kr.

58.624,15 kr.

293.120,75 kr.

16. december 2019

171

229.144,60 kr.

57.286,13 kr.

286.430,63 kr.

16. januar 2020

176

159.282,50 kr.

39.820,63 kr.

199.103,13 kr.

16. januar 2020

177

155.246,00 kr.

38.811,50 kr.

194.057,50 kr.

16. februar 2020

183

209.114,10 kr.

52.278,53 kr.

261.392,63 kr.

16. februar 2020

182

200.301,40 kr.

50.075,35 kr.

250.376,75 kr.

19. april 2020

186

146.122,60 kr.

36.530,65 kr.

182.653,25 kr.

19. april 2020

185

125.871,20 kr.

31.467,80 kr.

157.339,00 kr.

16. juni 2020

190

183.162,20 kr.

45.790,55 kr.

228.952,75 kr.

31. juli 2020

195

77.917,50 kr.

19.479,38 kr.

97.396,88 kr.

31. juli 2020

196

57.850,00 kr.

14.462,50 kr.

72.312,50 kr.

31. juli 2020

198

133.673,80 kr.

33.418,45 kr.

167.092,25 kr.

31. juli 2020

197

130.223,60 kr.

32.555,90 kr.

162.779,50 kr.

31. august 2020

203

133.862,50 kr.

33.465,63 kr.

167.328,13 kr.

31. august 2020

205

70.850,00 kr.

17.712,50 kr.

88.562,50 kr.

31. august 2020

204

133.222,70 kr.

33.305,68 kr.

166.528,38 kr.

30. september 2020

213

150.309,90 kr.

37.577,48 kr.

187.887,38 kr.

15. oktober 2020

220

142.174,50 kr.

35.543,63 kr.

177.718,13 kr.

15. oktober 2020

221

135.106,40 kr.

33.776,60 kr.

168.883,00 kr.

16. november 2020

226

156.824,20 kr.

39.206,05 kr.

196.030,25 kr.

16. november 2020

225

124.415,20 kr.

31.103,80 kr.

155.519,00 kr.

16. december 2020

228

239.980,00 kr.

59.995,00 kr.

299.975,00 kr.

Total

10.018.010,95 kr.

2.504.502,74 kr.

12.522.513,69 kr.

Det leverede er ifølge fakturaerne beskrevet som ”transport”, ”medhjælper” og ”opvask + rengøring”. Af en del af fakturaerne fremgår ”[virksomhed10] m.v.”, ”[virksomhed11]” og ”[virksomhed12] ApS”, der fremgår ingen adresser.

Der er fremlagt en samhandelsaftale imellem selskabet og [virksomhed3]. Af aftalen fremgår det, at selskabet er forpligtet til at levere arbejdskraft til [virksomhed3].

Der er fremlagt timeopgørelse for [virksomhed3], hvor der som beskrivelse af, hvem der har udført arbejdet, hvori bl.a. er anført ”opvasker 1” eller ”opvasker 2”. Som tekst til arbejdsstederne fremgår oftest samme beskrivelse som på fakturaerne.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed3].

Skattestyrelsen har oplyst, at hovedparten af betalingerne til [virksomhed3] videreoverføres til konti i udlandet.

Skattestyrelsen har oplyst, at der i [virksomhed3] har været udgifter til løn på 700.000 kr. og udgifter til underleverandører på 10.000.000 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at der i [virksomhed3] ikke har været udgifter tilsvarende almindelig virksomhedsdrift. [virksomhed3] har ikke haft nogen registrerede køretøjer eller udgifter hertil.

[virksomhed4] A/S , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 3. september 2014. [virksomhed4] var ejet af [person4] fra den 10. januar 2018 til den 13. december 2022, som også havde en ledende rolle under samme periode. [virksomhed4] var registreret under branchekoden 532000 ”Andre post- og kurertjenester” og bibrancherne 434200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”, 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 467310 ”Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer”. Selskabets formål var at drive virksomhed inden for post og kurertjenester, samt enhver i forbindelsen hermed stående virksomhed. Der blev afsagt konkursdekret den 23. oktober 2019, og selskabet blev efterfølgende opløst den 13. december 2022.

[virksomhed4] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden. Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] var nægtet registrering som arbejdsgiver.

[virksomhed4] var momsregistreret, men har ikke angivet moms i 2019.

Der er blevet fremlagt følgende faktura fra [virksomhed4] til selskabet, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

8. april 2019

39405

Leje af mandskab - køkkenmedhjælper

180.000 kr.

45.000 kr.

225.000 kr.

På fakturaen udstedt til selskabet er anført [finans1] – Reg.nr. [...] konto.nr. [...30]. Bankkontoen tilhører [finans2] A/S, hvorfra betalingen videreoverføres til udenlandske selskaber.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] ikke har haft udgifter til arbejdskraft fra udlandet eller haft andre driftsudgifter.

[virksomhed4] har ikke indsendt regnskab for 2019 til Erhvervsstyrelsen.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed4].

Skattestyrelsen har oplyst, at tre personer i sommeren 2020 blev idømt straf for hvidvaskning. Det er beskrevet, at [virksomhed4] havde til formål at udstede fiktive fakturaer for at få en uberettiget vinding og flytte penge til udlandet.

Som dokumentation for samhandlen har selskabet fremlagt en samarbejdsaftale i tillæg til de fremlagte fakturaer. Af samarbejdsaftalen fremgår det, at klageren er forpligtet til at levere arbejdskraft til [virksomhed4].

Der er fremlagt en timeopgørelse til den fremlagte faktura. Af timeopgørelsen fremgår ”service 1 – 12” som beskrivelse for, hvem der har udført arbejdet. Der er ikke påført noget arbejdssted.

[virksomhed2] A/S , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed2], blev stiftet den 17. oktober 2018. [virksomhed2] er registreret under branchekoden 439990 ”Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering” og bibranchen 433900 ” Anden bygningsfærdiggørelse”. [virksomhed2] er under konkurs.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed2] i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

2. Kvartal 2019

5-9

1

3. kvartal 2019

5-9

1

[virksomhed2] blev momsregistreret fra den 1. oktober 2018.

Der er blevet fremlagt følgende fire fakturaer fra [virksomhed2] til selskabet, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

16. april 2019

10091

72.020,00 kr.

18.005,00 kr.

90.025,00 kr.

17. april 2019

10090

175.000,00 kr.

43.750,00 kr.

218.750,00 kr.

31. maj 2019

10097

180.000,00 kr.

45.000,00 kr.

225.000,00 kr.

17. juni 2019

10111

797.665,60 kr.

199.416,42 kr.

997.082,02 kr.

Total

1.224.685,60 kr.

306.171,42 kr.

1.530.857,02 kr.

Af faktura 10091 fremgår det, at der er lavet arbejde i form af opvask og rengøring.

Af fakturaerne 10090 og 10097 er der til opgavebeskrivelsen skrevet ”vikar medhjælper”.

Af faktura 10111 fremgår der teksten ”oktober/Opvask + rengøring”.

Der er fremlagt timeopgørelser til de fremlagte fakturaer. Af timeopgørelserne fremgår ”medhjælper 1” eller ”medhjælper 2” som beskrivelse af, hvem der har udført arbejdet. Der er ikke påført noget arbejdssted.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] har angivet moms.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] i begrænset omfang har angivet A-indkomst i 2019.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] ikke har haft driftsomkostninger, der tyder på virksomhedsdrift.

Skattestyrelsen har oplyst, at hovedparten af betalingerne til [virksomhed2] konto hos [finans3] overføres til udlandet. Hovedparten af [virksomhed2] modtagne betalinger til deres konto hos [finans4] i Litauen er overført til to rumænske kontoer tilhørende [virksomhed13] S.R.L.

[virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 21. august 2019. [virksomhed5] var ejet og drevet af [person5], der er hovedanpartshaver. [virksomhed5] var registreret under branchekoden 532000 ”Andre post- og kurertjenester”. [virksomhed5] formål var at drive virksomhed indenfor transport og kurerkørsel, og anden i forbindelse hermed stående virksomhed. Der blev afsagt konkursdekret den 6. oktober 2021, og [virksomhed5] blev efterfølgende opløst den 30. august 2022.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed5] i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

Oktober 2019

3

1,58

November 2019

3

1,71

December 2019

2

0,83

Januar 2020

7

3

Februar 2020

7

3

Marts 2020

7

3

April 2020

6

3

Maj 2020

6

3

Juni 2020

4

1,52

Juli 2020

5

1,93

August 2020

6

3

September 2020

5

3

Oktober 2020

5

3

Der er blevet fremlagt følgende 12 fakturaer fra [virksomhed5] til selskabet, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

25. september 2019

10

140.000,00 kr.

35.000,00 kr.

175.000,00 kr.

1. oktober 2019

14

130.000,00 kr.

32.500,00 kr.

162.500,00 kr.

1. november 2019

16

140.000,00 kr.

35.000,00 kr.

175.000,00 kr.

31. december 2019

23

139.880,00 kr.

34.970,00 kr.

174.850,00 kr.

2. december 2019

19

139.880,00 kr.

347.970,00 kr.

174.850,00 kr.

31. januar 2020

25

141.700,00 kr.

35.425,00 kr.

177.125,00 kr.

20. maj 2020

34

137.995,00 kr.

34.498,75 kr.

172.493,75 kr.

30. juni 2020

43

99.970,00 kr.

24.992,50 kr.

124.962,50 kr.

31. maj 2020

42

89.960,00 kr.

22.490,00 kr.

112.450,00 kr.

1. april 2020

41

128.700,00 kr.

32.175,00 kr.

160.875,00 kr.

31. juli 2020

50

124.930,00 kr.

31.232,50 kr.

156.162,50 kr.

31. august 2020

52

121.550,00 kr.

30.387,50 kr.

151.937,50 kr.

Total

1.534.565,00 kr.

383.641,25 kr.

1.918.206,25 kr.

Der er fremlagt korrespondance imellem klageren og [virksomhed5] omkring rettelse af faktura 28 til faktura 34. Det fremgår af faktura 34, at den er en ændring til faktura 28. Faktura 28 er udskrevet den 31. januar 2020, men skal ifølge selskabet vedrøre februar 2020.

Faktura 41 er udstedt den 1. april 2020, og faktura 42 er udstedt 31. maj 2020. Det fremgår af de to fakturaer, at betalingen skal ske til konto [...46], der af Skattestyrelsen er oplyst til først at være oprettet den 8. juni 2020.

På næsten alle fakturaer er opgaven beskrevet som ”kørsel”. På faktura 28, 34 og 41 fremgår der kun teksten ”opgave”. På alle fakturaerne er antallet af enheder til opgjort til 1.

Som dokumentation for samhandlen har selskabet fremlagt en samarbejdsaftale i tillæg til de fremlagte fakturaer. Af samarbejdsaftalen fremgår det, at klageren er forpligtet til at levere arbejdskraft i form af medhjælper til [virksomhed5].

Der er fremlagt timeopgørelser til de fremlagte fakturaer. Af timeopgørelserne fremgår det ikke, hvem der har udført arbejdet. Der er ikke påført noget arbejdssted.

Skattestyrelsen har oplyst, at alle betalinger af fakturaer til og med faktura 34 er sket til selskabets moderselskab, hvorfra betalingerne er overført til [virksomhed5] konto i [finans4] Litauen. Skattestyrelsen har ikke kunne følge pengesporet for de resterende fakturaers betalinger.

Skattestyrelsen har oplyst at [virksomhed5] ikke er registreret som ejer eller bruger af nogen form for køretøjer.

[virksomhed6] IVS , CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed6], blev stiftet den 19. juli 2018. [virksomhed6] var ejet og drevet af [person6], der var hovedanpartshaver og direktør. [virksomhed6] er registreret under branchekoden 464420 ”Engroshandel med rengøringsmidler” og bibrancherne 812100 ”almindelig rengøring i bygninger” og 731110 ”reklameburauer”. Selskabets formål var engroshandel med rengøringsmidler, Almindelige rengørings service, samt reklamebureauer. Der er afsagt konkursdekret den 22. januar 2021, og selskabet er efterfølgende opløst 14. december 2021.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed6] i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

Oktober 2019

1

0,94

December 2019

12

12

Januar 2020

0

0

Februar 2020

0

0

Marts 2020

0

0

April 2020

0

0

[virksomhed6] har været momsregistreret.

Der er blevet fremlagt følgende to fakturaer fra [virksomhed6] til selskabet, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

27. december 2019

[...]20Q

Medhjælper

190.450,00 kr.

47.612,50 kr.

238.062,50 kr.

29. februar 2020

[...]30Q

Medhjælper

224.165,50 kr.

56.041,50 kr.

280.180,00 kr.

Total

414.615,50 kr.

103.654,00 kr.

518.242,50 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at der på faktura [...]30Q er en fejl, hvor beløbet ekskl. moms er forkert, men der er sket bogføring med udgangspunkt i en betaling på 280.180 kr.

Der er fremlagt en timeopgørelse til den fremlagte faktura. Af timeopgørelsen fremgår ”service 1 – 13” som beskrivelse af, hvem der har udført arbejdet. Der er ikke påført noget arbejdssted.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen komme i kontakt med [virksomhed6].

Skattestyrelsen har oplyst, at en stor del af fakturabetalingerne til [virksomhed6] er videreoverført til henholdsvis betalingsplatformen [finans5], [finans4] konto tilhørende [virksomhed14] IVS og er overført som betaling for varer fra [person6] personlige virksomhed.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] ikke har afholdt driftsudgifter, der tyder på egentlige virksomhedsdrift.

[virksomhed7], CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed7], blev startet den 8. december 2018. [virksomhed7] var ejet og drevet af [person6], der var indehaver. [virksomhed7] var registreret under branchekoden 463410 ”engroshandels med øl, mineralvand, frugt- og grøntsagssaft” og bibrancherne 532000 ”Andre post- og kurertjenester” og 464920 ”engroshandel med bøger, papir og papirvarer”. Virksomheden er ophørt den 9. maj 2021.

[virksomhed7] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.

[virksomhed7] har været momsregistreret.

Der er blevet fremlagt følgende faktura fra [virksomhed7] til selskabet, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

26. Maj 2020

[...]67

Transport Service

90.025,00 kr.

22.506,25 kr.

112.531,25 kr.

Der er fremlagt en timeopgørelse til den fremlagte faktura. Af timeopgørelsen fremgår det ikke, hvem der har udført arbejdet. Der er ikke påført noget arbejdssted.

Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

Skattestyrelsen har oplyst, at størstedelen af fakturabetalingerne er blevet overført til henholdsvis [finans4] konto tilhørende [virksomhed14] og betalingsplatformen [finans5].

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed7].

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] ikke har haft driftsudgifter, der tyder på egentlig virksomhedsdrift.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at virksomheden er pligtig at indeholde A-skat og AM-bidrag af lønninger. Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af den manglende indeholdelse og hæftelse af virksomhedens A-skat til 4.926.300 kr. og AM-bidrag til 778.862 kr. for perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2020.

Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”2. Hæftelse for A-skat og am-bidrag

[...]

Som beskrevet under punkt 1.4. ovenfor er det Skattestyrelsens opfattelse, at fakturaerne fra:

[virksomhed3] ApS

[virksomhed4] A/S

[virksomhed2] A/S

[virksomhed5] ApS

[virksomhed6] IVS

[virksomhed7]

er uden realitet, og at fakturaerne alene er udstedt for, at selskabet kan opnå et moms- og skattemæssigt fradrag for udgifter til sorte lønudbetalinger. Det er endvidere Skattestyrelsens opfattelse, at beløbene er kommet retur til selskabet til brug for udbetaling af sorte lønninger.

Efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 skal den, for hvis regning udbetaling af A-indkomst foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb i forbindelse med udbetalingen. Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af det manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden har udvist forsømmelighed, idet virksomheden har udbetalt lønninger uden at indberette disse som arbejdsgiver (indeholdelsespligtig).

Samtidig er dette efter Skattestyrelsens opfattelse forsøgt sløret ved at foretage betalinger af fiktive fakturaer til danske selskaber, hvorfra betalingerne er overført til udlandet, eller hvor betalingerne direkte er sket til udlandet, så det ikke kan konstateres, hvorledes betaling af lønningerne efterfølgende er foretaget.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at fastslå hvilke personer, der har arbejdet i virksomheden, ud over de personer, hvor der er foretaget lønindberetninger. Det antages derfor ikke, at der har været skattekort som grundlag for udbetaling af lønningerne, til den ukendte kreds af personer, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 1.

Er arbejdsgiveren ikke i besiddelse af et skattekort, skal der indeholdes 55 % i A-skat, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 8. Der skal endvidere indeholdes et am-bidrag på 8 %, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 1 og 7.

Selskabet har for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020 afholdt følgende udgifter til ovenstående underleverandører:

Fakturaudsteder

Fakturanr.

Dato

periode

Beløb ekskl. Moms

Beløb/ Enhedspris inkl. Moms

[virksomhed3] ApS

108

03-01-2019

December

120.400,00

150.500,00

[virksomhed3] ApS

111

17-11-2019

dec/jan

218.002,20

272.502,75

[virksomhed3] ApS

115

14-02-2019

januar

102.000,00

127.500,00

[virksomhed3] ApS

116

01-02-2019

januar

149.681,25

187.101,56

[virksomhed3] ApS

119

16-02-2019

jan/feb

293.627,10

367.033,88

[virksomhed4] A/S

39405

08-04-2019

180.000,00

225.000,00

[virksomhed3] ApS

123

15-04-2019

mar/apr

298.771,20

373.464,00

[virksomhed2] A/S

10091

16-04-2019

mar/apr

72.020,00

90.025,00

[virksomhed2] A/S

10090

17-04-2019

april

175.000,00

218.750,00

[virksomhed3] ApS

132

31-05-2019

mar/apr

273.196,30

341.495,38

[virksomhed2] A/S

10097

31-05-2019

maj

180.000,00

225.000,00

[virksomhed2] A/S

10111

17-06-2019

maj/juni

370.645,60

463.307,00

[virksomhed3] ApS

142

19-07-2019

juni/juli

77.545,00

96.931,25

[virksomhed3] ApS

143

06-08-2019

juni/juli

35.386,00

44.232,50

[virksomhed3] ApS

146

22-07-2019

juni/juli

320.615,10

400.768,88

[virksomhed3] ApS

149

19-08-2019

juli/aug

278.703,10

348.378,88

[virksomhed3] ApS

153

25-09-2019

aug/sep

412.175,40

515.219,25

[virksomhed5] ApS

10

25-09-2019

august

140.000,00

175.000,00

[virksomhed5] ApS

14

01-10-2019

september

130.000,00

162.500,00

[virksomhed3] ApS

157

24-10-2019

sep/okt

452.667,80

565.834,75

[virksomhed5] ApS

16

01-11-2019

oktober

140.000,00

175.000,00

[virksomhed3] ApS

165

16-11-2019

okt/nov

196.458,60

245.573,25

[virksomhed3] ApS

154

16-11-2019

okt/nov

160.540,90

200.676,13

[virksomhed3] ApS

170

16-12-2019

nov/dec

234.496,60

293.120,75

[virksomhed3] ApS

171

16-12-2019

nov/dec

229.144,50

286.430,63

[virksomhed5] ApS

19

02-12-2019

november

139.880,00

174.850,00

[virksomhed5] ApS

23

31-12-2019

december

139.880,00

174.850,00

[virksomhed6] IVS

[...]20Q

27-12-2019

december

190.450,00

238.062,50

[virksomhed3] ApS

176

16-01-2020

dec/jan

159.282,50

199.103,13

[virksomhed3] ApS

177

16-01-2020

dec/jan

155.246,00

194.057,50

[virksomhed5] ApS

25

31-01-2020

januar

141.700,00

177.125,00

[virksomhed6] IVS

[...]30Q

29-02-2020

februar

224.144,00

280.180,00

[virksomhed3] ApS

183

16-02-2020

jan/feb

209.114,10

261.392,63

[virksomhed3] ApS

182

16-02-2020

jan/feb

200.301,40

250.376,75

[virksomhed5] ApS

34

20-05-2020

februar

137.995,00

172.493,75

[virksomhed3] ApS

186

19-04-2020

feb/mar

146.122,60

182.653,25

[virksomhed3] ApS

185

19-04-2020

feb/mar

125.871,20

157.339,00

[virksomhed7]

[...]67

26-05-2020

april

90.025,00

112.531,25

[virksomhed5] ApS

43

30-06-2020

juni

99.970,00

124.962,50

[virksomhed5] ApS

42

31-05-2020

maj

89.960,00

112.450,00

[virksomhed3] ApS

190

16-06-2020

maj/juni

183.162,20

228.952,75

[virksomhed5] ApS

41

01-04-2020

marts

128.700,00

160.875,00

[virksomhed3] ApS

195

31-07-2020

juni/juli

77.917,50

97.396,88

[virksomhed3] ApS

196

31-07-2020

juni/juli

57.850,00

72.312,50

[virksomhed3] ApS

198

31-07-2020

juni/juli

133.673,80

167.092,25

[virksomhed5] ApS

50

31-07-2020

juli

124.930,00

156.162,50

[virksomhed3] ApS

197

31-07-2020

juni/juli

130.223,60

162.779,50

[virksomhed3] ApS

203

31-08-2020

juli/aug

133.862,50

167.328,13

[virksomhed5] ApS

52

31-08-2020

august

121.550,00

151.937,50

[virksomhed3] ApS

205

31-08-2020

juli/aug

70.850,00

88.562,50

[virksomhed3] ApS

204

31-08-2020

juli/aug

133.222,70

166.528,38

[virksomhed3] ApS

213

30-09-2020

aug/sep

150.309,90

187.887,38

[virksomhed3] ApS

220

15-10-2020

sep/okt

142.174,50

177.718,13

[virksomhed3] ApS

221

15-10-2020

sep/okt

135.106,40

168.883,00

[virksomhed3] ApS

226

16-11-2020

156.824,20

196.030,25

[virksomhed3] ApS

225

16-11-2020

okt/nov

124.415,20

155.519,00

[virksomhed3] ApS

228

16-12-2020

nov/dec

239.980,00

299.975,00

I alt

9.735.770,95

12.169.713,69

Da der er opkrævet moms af beløbene hos modtagerne, idet disse har udskrevet fakturaer med moms, samt da det ikke antages, at selskabet i fuldt omfang har fået beløbene retur, finder Skattestyrelsen, at de udbetalte beløb ekskl. moms passende kan anses anvendt til yderligere lønudbetalinger i selskabet.

Betalingerne ekskl. moms, som danner grundlag for beregning af A-skat og am-bidrag, udgør herefter 9.735.771 kr.

Ikke angivet A-skat og am-bidrag beregnes herefter således:

2019

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører ekskl. moms, idet fakturaerne anses for at være falske eller fiktive

5.711.287 kr.

am-bidrag heraf 8 %

456.903 kr.

A-skat heraf 55 %

2.889.911 kr.

For lidt angivet A-skat og am-bidrag i alt

3.346.814 kr.

2020

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører ekskl. moms, idet fakturaerne anses for at være falske eller fiktive

4.024.484 kr.

am-bidrag heraf 8 %

321.959 kr.

A-skat heraf 55 %

2.036.389 kr.

For lidt angivet A-skat og am-bidrag i alt

2.358.348 kr.

Løn m.v. fordeles på perioder ud fra oplysningerne på fakturaerne.

Fordeling på perioder fremgår af bilag 15a og 15b.

2.5. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Der henvises til beskrivelsen under punkt 1.5. ovenfor.”

Skattestyrelsen har den 10. maj udtalt følgende til repræsentantens supplerende bemærkninger:

”Selskabets repræsentant, advokat [person7] har den 2. maj 2023 fremsendt yderligere materiale til Skatteankestyrelsen, som Skattestyrelsen er anmodet om at komme med supplerende udtalelse til.

Det yderligere materiale består af timeopgørelser, som ikke tidligere er fremlagt.

Skattestyrelsen har gennemgået de fremsendte timeopgørelser.

Efter gennemgang af disse kan det konstateres, at det ikke af en eneste af de pågældende timeopgørelser fremgår, hvem der har udført det pågældende arbejde, idet medarbejderne eksempelvis benævnes ”Chef 1”, ”Chef 2”,”Opvasker 1”, ”Opvasker 2”, ”Medhjælper 1”, ”Medhjælper 2”, ”Service 1”, ”Service 2”.

Dette dokumenterer således ikke, at det er medarbejdere fra de pågældende underleverandører, som har udført arbejdet, idet det ikke på nogen måde er dokumenteret, hvilke personer, der har udført arbejdet.

Det er således fortsat Skattestyrelsens antagelse, at de foreliggende timeopgørelser vedrører sorte medarbejdere, som reelt har arbejdet for [virksomhed1] ApS og ikke for de pågældende underleverandører, som efter Skattestyrelsens opfattelse er fiktive.

Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at de nu fremlagte timeopgørelser ikke har betydning for sagen, hvorfor der i det hele henvises til Skattestyrelsens afgørelse med tilhørende sagsfremstilling af 17. marts 2022.”

Selskabets opfattelse

Selskabet har fremsat påstand om, at forhøjelsen af selskabets A-skat og AM-bidrag skal nedsættes med henholdsvis 4.926.300 kr. og 778.862 kr. for perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2020.

Til støtte for sin påstand har selskabet den 20. april 2022 anført følgende:

” Påstanden er således, at det af selskabets anmeldte momsbeløb for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020 er korrekt, samt at den af selskabet anmeldte a-skat og am-bidrag for samme periode er korrekt.

Sagens materiale er meget omfattende og kræver en nøjere gennemgang - især i betragtning af at jeg ikke har bistået selskabet under Skattestyrelsens behandling af sagen.

Jeg fastholder som udgangspunkt de bemærkninger, der er fremkommet fra den tidligere advokat, men jeg vil vende tilbage med yderligere bemærkninger og dokumentation.

Inden dette sker, skal jeg allerede nu opfordre Skattestyrelsen til at fremsende de afsagte domme, der er henvist til - blandt andet vedrørende [virksomhed4] ApS - og i det omfang at der er yderligere domme, bedes disse ligeledes fremsendt.

Endvidere bedes det oplyst, om dommene er upåanket, eller om der verserer ankesager for landsretten.”

Repræsentanten er efterfølgende den 3. maj 2023 kommet med supplerende bemærkninger til klagen:

”I fortsættelse af min klageskrivelse af 20. april 2022 skal jeg oplyse, at jeg nu har foretaget en nøjere gennemgang af sagen, og jeg fastholder fortsat som udgangspunkt de af skatteyderens tidligere advokat fremsatte bemærkninger.

Skattestyrelsen har henvist til nogle afgørelser, hvor der er personer, der er dømt for deltagelse af kædesvig. Af de pågældende afgørelser kan det ikke ses, at der har været tale om, at skatteyderen i denne sag på nogen måde har medvirket - tværtimod.

Jeg har med min klient gennemgået alt materiale, som denne er i besiddelse af, vedrørende de

pågældende fakturaer - herunder underliggende bilag, hvor der er udarbejdet timeopgørelser over medarbejdernes udførte arbejde. Disse timeopgørelser er ikke tidligere fremlagt, og jeg vedlægger en mappe, hvor jeg har medtaget samtlige de fakturaer, som er omfattet af sagen, og til disse fakturaer fremlagt de underliggende timeopgørelser.

For så vidt angår det øvrige materiale i sagen, der er fremlagt af min klients tidligere advokat, henviser jeg til dette.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har opkrævet efterbetaling af indeholdelse og hæftelse af A-skat og AM-bidrag på henholdsvis 4.926.300 kr. og 778.862 kr. i perioden fra den 1. januar 2019 til og med den 31. december 2020.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1.pkt.

Af kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1.pkt. fremgår, at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 dagældende lov nr. 471 af 12. juni 2009, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 pct. af grundlaget.

Af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1, fremgår, at grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han/hun godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra dennes side. Dette fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Skattestyrelsen har den 17. marts 2022 truffet afgørelse om, at der ikke kan godkendes momsmæssigt fradrag for udgifter til fremmed arbejde, idet selskabet ikke har løftet bevisbyrden for, at der er sket levering af ydelser fra underleverandørerne til selskabet, herunder at fakturaerne er uden realitet og er fiktive. Som konsekvens har Skattestyrelsen lagt til grund, at arbejdet i henhold til de udstedte fakturaer i stedet må anses for værende udført af en anden og har anset selskabets overførsler for at dække over udbetaling af sort løn i relation til underleverandør [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed2], [virksomhed5], [virksomhed6] og [virksomhed7].

Landsskatteretten har i sammenholdt momssag med sagsnummer [sag1] stadfæstet den nævnte afgørelse for så vidt angår fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandørerne. Retten har anset selskabets fakturaer og bogføringer til disse underleverandører for at være fiktive og uden realitet og har derfor truffet afgørelse om ikke at godkende selskabets fradrag for købsmoms af selskabets bogførte udgifter hertil.

Henset til, at [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed2], [virksomhed5], [virksomhed6] og [virksomhed7] er opløst efter konkurs eller gået konkurs, at [virksomhed4] og [virksomhed7] ikke har været registreret med ansatte i perioden, hvor ydelserne skulle være udført og leveret til selskabet, og at [virksomhed3], [virksomhed2], [virksomhed5] og [virksomhed6] har været registreret med få ansatte i kontrolperioden, samt at der har været leveret ydelser i form af kørsel fra underleverandører, der ikke har været registreret med køretøjer eller registreret bruger af køretøjer, finder Landsskatteretten, at selskabet har haft udgifter til løn, der ikke er oplyst til myndighederne, og at selskabet ikke har indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag herfor. Selskabets bogførte udgifter til [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed2], [virksomhed5], [virksomhed6] og [virksomhed7] dækker ikke over reelle leverancer.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra underleverandørerne i 2019 og 2020. Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØL.

Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.