Kendelse af 08-06-2022 - indlagt i TaxCons database den 01-07-2022

Journalnr. 22-0025970

Skattestyrelsen har givet afslag på ansøgning om tilbageførsel af udbetalt alderspension og genoprettelse af pensionsordning.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren er kunde hos [virksomhed1].

[virksomhed1] har i maj 2020 fremsendt et tilbud med en udbetalingsoversigt til klageren om udbetaling af klagerens pension. I tilbuddet har [virksomhed1] oplyst, at klageren den 1. juli 2020 får udbetalt en engangsudbetaling af sin aldersopsparing på 423.119 kr., samt at klageren får en månedlig udbetaling af sin ratepension og sin livsvarig pension, såfremt klageren inden for seks uger får udfyldt det vedlagte svarkort.

Det fremgår af svarkortet, at klageren ved udfyldelse og underskrift af svarkortet accepterer [virksomhed1]s tilbud om udbetaling af pension fra den 1. juli 2020. Klageren har udfyldt og underskrevet svarkortet den 5. juni 2020.

Klageren fik udbetalt pension opgjort til 431.557 kr. den 3. juli 2020.

Klageren har den 6. juli 2020 fremsendt mail til [virksomhed1] om, at klageren ikke har været opmærksom på, at alderspensionen også stod til udbetaling ved accept af svarkortet, og at klageren ønsker at få udbetalingen tilbageført og genoprettet pensionsordningen.

Klageren har ansøgt Skattestyrelsen om tilbageførsel af udbetalt alderspension og genoprettelse af pensionsordning uden afgiftsmæssige konsekvenser.

I ansøgningen har klageren vedhæftet en mail, som klageren har modtaget fra [virksomhed1], hvoraf følgende fremgår:

”(...)

Efter aftale sender vi forskelligt fra forløbet i forbindelse med udbetaling af din pension.

Du har kontaktet vores call-center og aftalt, at du skulle have tilbud på udbetaling af dine løbende pensioner (livrente/rate) på din pension.

Den besked er gået videre til udbetalingsafdelingen, som laver tilbud til dig på de løbende dele – men fejlagtigt også på din aldersopsparing – se vedhæftede tilbud.

Du skriver under på svarkortet og sender det tilbage, og udbetaling af hele ordningen finder sted. Se vedhæftede svarkort.

Da du ser udbetaling af aldersopsparingen er sket, kontakter du os og oplyser, at det er en fejl.

[virksomhed1] har som nævnt ovenfor ikke lavet det tilbud, som du ønskede, da aldersopsparingen er medtaget.

Hvis skattemyndighederne giver tilladelse, er [virksomhed1] indforstået med at genoprette din aldersopsparing mod at du tilbagebetaler det udbetalte beløb.

Uddrag af kontakt registrering i call-center:

Oplysning fra internt sags-system, hvor der er anført, at tilbud skal være skat1, 2 = livsvarig/rate:

Din henvendelse om udbetaling:

(...)”

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har givet afslag på klagerens ansøgning om tilbageførsel af udbetalt alderspension og genoprettelse af pensionsordning.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

Du kan ikke få rettet din pensionsindbetaling

Du har bedt Skattestyrelsen om tilladelse til at få rettet din pensionsindbetaling.

Skattestyrelsens afgørelse

Vi kan ikke give tilladelse til, at [virksomhed1] genopretter din aldersopsparing, hvorfor aldersopsparingen på 423.119 kr. skal udbetales. Det skyldes, at du har underskrevet en aftale om udbetaling af din aldersopsparing.

Landsskatteretten har stadfæstet Skattestyrelsen afgørelse af den 6. september 2016, j.nr. 14- 3176358, hvor de lægger vægt på, at når et dokument underskrives, er dokumentet juridisk bindende jf. aftalelovens § 1. Det er således, den der underskriver dokumentet, der har ansvaret for at dokumentet læses igennem, inden det underskrives.

Udbetalingen af din aldersopsparing er således sket i henhold til et juridisk bindende dokument, og det er derfor ikke en åbenbar fejl, at denne udbetaling er foretaget.

(...)

Love og regler

Udover reglerne i pensionsbeskatningslovens § 21 A (indbetaling udover det årlige maksimum i henhold til loven) er der ikke i pensionsbeskatningsloven indsat hjemmel til at tillade korrektion af foretagne indbetalinger til en pensionsordning.

Udgangspunktet er derfor, at foretagne indbetalinger kun kan udbetales til ejeren af ordningen mod betaling af afgift eller overføres til en anden pensionsordning efter reglerne i lovens § 41.

Reglerne om, at der i konkrete tilfælde kan gives tilladelse til korrektion af fejl, står i Den juridiske vejledning, afsnit C.A.10.2.7.2 Korrektioner af pensionsaftaler. Det skal være dokumenteret, at der tale om en fejl, der er så åbenbar, at den ikke giver anledning til tvivl. Tilladelse kan derimod ikke gives i tilfælde, hvor fejlen skyldes misforståelse af reglerne. Der kan derfor heller ikke gives tilladelse til korrektion, hvis man fortryder en udbetaling.

Reglerne om et juridisk bindende dokument står i aftaleloven § 1.

Du kan finde Landsskatterettens afgørelse af den 6. september 2016 under SKM-nummer SKM2016.628.LSR, j.nr. 14-3176358.

Du kan finde pensionsbeskatningsloven på skat.dk/skattelove. Du finder Den juridiske vejledning på skat.dk/juridiskvejledning.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at han er berettiget til at få tilbageført udbetalt alderspension og genoprettet pensionsordningen.

Til støtte herfor har klageren anført følgende:

”(...)

Min sagsfremstilling.

Da jeg forlader arbejdsmarkedet, har jeg en pensionsordning i [virksomhed1] indeholdende 3 elementer,

aldersopsparing, ratepension og livsvarig pension.

Efter rådgivning fra [virksomhed2] aftales det, telefonisk, med [virksomhed1], at der skal ske udbetaling af de 2 sidste.

Efterfølgende fremsender [virksomhed1] et tilbudsbrev indeholdende alle 3 elementer.

Og et svarkort med formuleringen "udbetaling af min pension".

Årsag til fejludbetaling.

a) Efter en fejl i administrationen i [virksomhed1] svarer tilbudsbrevet ikke til det aftalte.

Dette har [virksomhed1], i tidligere fremsendt, dokumenteret.

b) Ved en uopmærksomhedsfejl fra min side, læser jeg tilbudsbrevet, som en beskrivelse af, hvad der ville kunne blive udbetalt.

Og svarkortet, som det, der er aftalt at skulle udbetales.

Selve svarkortet indeholder ikke en konkret beskrivelse af de elementer, der skal udbetales.

Begge fejl a) og b) er en forudsætning for den åbenlyst fejlagtige udbetaling.

Yderligere argumentation.

a) Svarkortet svarer ikke til det aftalte.

b) Der er ingen hændelser mellem telefonisk aftale og underskrift, der kunne begrunde en ændret stillingtagen.

c) Jeg reagerer omgående til [virksomhed1] ved udbetalingen.

Med ønske om tilbageførsel af fejlagtig udbetaling af aldersopsparingen.

Med ønsket om at få tilladelse til at aldersopsparingen bliver tilbageført.

(...)”

Klageren har den 3. maj 2022 fremsendt bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, hvoraf følgende fremgår:

”(...)

Kommentar til Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse af sagen,

"... at foretagne indbetalinger ... kun kan udbetales til ejeren af ordningen mod betaling af afgift ... "

Ordningen var oprindelig en Kapitalpension, som ved udbetaling skulle beskattes med 40 %
Undervejs kom der lovgivning som betød, at man her og nu kunne betale en skat på 37,5 % mod at ordningen så var skattefri ved udbetaling

Jeg valgte denne løsning, og ordningen blev dermed en Aldersopsparing

Der er dermed ikke noget skatte mellemværende ved genoprettelse af ordningen

(...)”

Landsskatteretens afgørelse

Der skal som udgangspunkt være konkret hjemmel til korrektion af en pensionsordning.

Udgangspunktet er derfor, at foretagne indbetalinger skal anses for indbetalt på den konkrete pensionsordning og derfor kun kan udbetales til ejeren af ordningen mod betaling af afgift eller overføres til en anden pensionsordning efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 41.

I pensionsbeskatningsloven er der generelt ikke hjemmel til at tillade korrektioner af foretagne indbetalinger til eller udbetalinger fra en pensionsordning. Der findes dog regler om korrektion i pensionsbeskatningsloven §§ 21 A og PBL §§ 22 - 22 B. Disse bestemmelser er ikke anvendelige i denne situation.

Efter praksis kan tillades korrektion, hvis det er dokumenteret, at der er tale om en helt åbenbar fejldisposition. Fejlen skal være så åbenbar, at den ikke giver anledning til tvivl, jf. TfS 1999, 738.

Klageren har i maj 2020 modtaget tilbud om udbetaling af pension samt en udbetalingsoversigt over klagerens pension.

Klageren har den 5. juni 2020 udfyldt svarkortet og underskrevet [virksomhed1]s tilbud om udbetaling af pension fra den 1. juli 2020. Klageren fik den 3. juli 2020 udbetalt pension opgjort til 431.557 kr.

Landsskatteretten finder ikke, at der er tale om en åbenbar fejldisposition. Der lægges vægt på, at klageren selv har udfyldt svarkortet og underskrevet tilbuddet til [virksomhed1]. I den forbindelse henvises der til Landsskatterettens afgørelse af 6. september 2016, offentliggjort i SKM2016.628.LSR, hvor Landsskatteretten lagde vægt på, at klageren selv havde underskrevet et dokument omkring deludbetaling af ratepension, hvorfor der ikke var tale om en sådan åbenbar fejl, at der efter praksis kan ske tilbagebetaling.

Det forhold, at klageren ikke har bedt [virksomhed1] om et tilbud på alderspension, og at [virksomhed1] har oplyst, at de fejlagtigt har oprettet og fremsendt tilbud vedrørende udbetaling af alderspension, kan ikke medføre et andet resultatet, ligesom det ikke kan medføre et andet resultat, at klageren den 6. juli 2020 har gjort [virksomhed1] opmærksom på, at alderspensionen fejlagtigt også stod til udbetaling ved accept af svarkortet, og at klageren ønskede at få udbetalingen tilbageført og genoprettet pensionsordningen.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.