Kendelse af 08-06-2022 - indlagt i TaxCons database den 01-07-2022

Journalnr. 22-0024987

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomstår 2020

Tilbagefordeling af erstatning fra [finans1]

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

Klageren har den 28. februar 2022 ansøgt om tilbagefordeling af erstatning hos Skattestyrelsen.

Klageren har den 11. februar 2022 fået fremsendt en afgørelse fra Udbetaling Danmark vedrørende tilbagebetaling af 25.160 kr. af førtidspension for indkomståret 2020. Ifølge Udbetaling Danmarks opgørelse har klageren i indkomståret 2020 fået udbetalt 173.132 kr. i pension, mens hun har været berettiget til 147.972 kr.

Klageren har overfor Skattestyrelsen den 8. marts 2022 oplyst, at [finans1] har sendt en opgørelse over fordeling af beløb fra 2017 og 2018 med på årsopgørelsen i 2020. I den forbindelse har klageren anmodet om at få ændret sin årsopgørelse for 2017-2018 og 2020.

Klageren har den 15. marts 2022 anmodet om omfordeling af erstatning fra [finans1] til 2017 og 2018. Obligationerne er opgjort til 10.587 kr. for 2017 og 9.417 kr. for 2018. Aktierne er opgjort til 4.148 kr. for 2017 og 6.878 kr. for 2018.

Klageren fik den 18. marts 2022 fremsendt Skattestyrelsens forslag til afgørelse. Af indsendt dokumentation til Skattestyrelsen, for modtaget kompensation fra [finans1] vedrørende [kontotype], fremgår det at klageren har modtaget et skattepligtigt beløb som alternativt afkast på 22.025 kr. i 2020. Herudover modtog klageren et skattepligtigt beløb på 11.026 kr. som afkast på aktier. Dette er også medregnet i klagerens oplysningsskema for 2020. Kompensationen blev udbetalt den 21. februar 2020.

Klageren har den 22. marts 2022 indsendt sine bemærkninger til Skattestyrelsens forslag til afgørelse. Hun har oplyst, at eftersom tilbagebetalingskravet fra Udbetaling Danmark først blev fremsendt efter fristen for at få tilbagefordelt sit kompensationsbeløb, har det ikke været muligt at ansøge indenfor fristen.

Klageren har i sine bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling oplyst, at hun den 21. april 2021 har henvendt sig til Skattestyrelsen, og ifølge klageren anmodede om tilbagefordeling. Klageren har anmodet om tilbagefordeling af obligationer og aktier fra 2020 opgjort til 14.735 kr. for 2017 og 16.295 kr. for 2018. Der er registreret to telefoniske henvendelser i Skattestyrelsen, men der foreligger ikke oplysninger om, hvad henvendelserne omhandlede.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har nægtet tilbagefordeling af erstatning fra indkomståret 2020 til indkomstårene 2017 og 2018.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

Vi har modtaget dine bemærkninger den 22. marts 2022 til vores forslag af 18. marts 2022.

Du oplyser at da kravet fra Udbetaling Danmark først er kommet efter fristen for at få tilbagefordelt dit kompensationsbeløb, så har der ikke været mulighed for at ansøge indenfor fristen.

Vi fastholder vores forslag af 18. marts 2022, da fristen for anmodning om ændring af beskatningsår ikke er opfyldt og der ikke foreligger praksis for at dispenserer for fristen.

Tidspunktet for efterregulering foretaget af Udbetaling Danmark eller [finans1]s udbetaling af kompensation er ikke forhold, som ligger inden for Skattestyrelsens myndighedsområde.

Vi sender derfor nu en afgørelse svarende til forslaget.

Du har anmodet om at få tilbagefordelt erstatning fra [finans1] til 2017 og 2018.

Skattestyrelsen kan ikke ændre grundlaget for din skat for 2017 og 2018.

Du har indsendt dokumentation for modtaget kompensation fra [finans1] vedr. [kontotype].

Jf. de indsendte opgørelser, så er der modtaget skattepligtigt beløb som alternativ afkast på 2.020 kr. + 20.004 kr. = 22.025 kr., som er anført i rubrik 39 på oplysningsskemaet i 2020.

Afkast aktier er der modtaget skattepligtigt beløb på 11.026 kr., som er medregnet i rubrik 68 på oplysningsskemaet i 2020.

Den samlede erstatning er opgjort således:

t

Kompensation Depotnr. [...68] 3028107706 I alt

Gebyr 9.104 kr. 7.982 kr. 17.086 kr.

Øvrig 1 5.148 - 16.645 - 31.793 –

Total 24.252 kr. 24.628 kr. 48.879 kr.

Da kompensationen/erstatningen er udbetalt den 21. februar 2020 og dermed retserhvervet i dette år, så skal ansøgning om tilbagefordeling jf. fast praksis ske inden udgangen af kalenderåret 2021 jf. Skattestyrelsens Juridisk Vejledning afsnit C.A.3.1.1.2 samt afgørelser fra Landsskatteretten SKM.2018.7.LSR og SKM2010.795.LSR.

Da ansøgning om tilbagefordeling er modtaget den 28. februar 2022, så er der ikke ansøgt inden fristens udløb og der vil ikke kunne ske tilbageflytning af den modtagne kompensation til 2017 og 2018.

Du bør nok tjekke de oplyste renteindtægter i 2021 fra [finans1], hvor der i beløbet i rubrik 31 er oplyst et beløb på 20.005 kr., hvilket er nøjagtigt det samme beløb, som er med i 2020 som en del af kompensationen i rubrik 39 på 22.025 kr., hvilket kan være tilfældigt.

Skulle der være fejl i indberetning fra banken i 2021, bedes du kontakte dem og anmode om at få beløbet rettet.

(...)”

Skattestyrelsen har den 25. april 2022 indsendt følgende udtalelse til klagerens bemærkninger til sagsfremstilling:

”(...)

Der foreligger ingen registrering af, at der skulle være ansøgt om tilbagefordeling inden fristens udløb den 31/12-2021.

Krav om tilbagebetaling er sendt til klager fra Udbetaling Danmark dateret den 11. februar 2022 og baggrunden for, at der skulle være rettet henvendelse til Skattestyrelsen omkring dette forhold på et tidligere tidspunkt, kan ikke efterprøves.

Henvendelse fra den 8. marts 2022 med reference til anden kontakt den 28/2-2022, beskriver, at der er kommet krav fra Udbetaling Danmark og at klager ønsker tilbagefordeling af indtægt til tidligere år.

Telefoniske henvendelser er registreret til Kundecenter, men det fremgår ikke, hvad der har været drøftet.

Sådanne uformelle forhåndstilkendegivelser er ikke bindende for Skattestyrelsen, når der ikke foreligger en klar, positiv og entydig tilkendegivelse jf. Juridisk Vejledning A.A.4.

I øvrigt så kan Skattestyrelsen ikke oplyse om den behandling, som Udbetaling Danmark foretager eller hvilke konsekvenser, en given indtægt eller tilbagebetaling har.

Så Skattestyrelsen vil alene kunne vejlede omkring de regler, som gælder for tilbagefordeling af indtægter til andre år end det år, som der er sket retserhvervelse i.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at modtaget erstatning fra [finans1] skal tilbagefordeles fra indkomståret 2020 til indkomstårene 2017 og 2018.

Til støtte herfor har klageren anført følgende:

”(...)

Begrundelse for klagen

Afslag på anmodning af omfordeling af kompensation/erstatning i skatteåret 2020 trods beløbet vedrører 2017 og 2018.

Har den betydning, at jeg uretmæssigt skal betale 25.160.00kr. tilbage til Udbetaling Danmark, da jeg først bliver bekendt med, at der kræves 25.160,- tilbagebetalt på grund af beløbene fra 2017 0g 2018, og jeg modtager kravet efter fristens udløb (11. februar 2022). Jeg har klaget til Udbetaling Danmark der oplyser, at jeg skal kontakte SKAT for anmodning om tilbageførsel.

Hvordan kan jeg vide i 2020 at jeg får et krav om tilbagebetaling i 2022 samt at klagefristen for længst er udløbet ?

Jeg håber, at I kan se det urimelige i, at jeg skal tilbagebetale 25.160,- i pension på grund af en kompensation der vedrører en periode hvor jeg ikke modtog pension.

Yderligere bemærkninger fra klager

Jeg kontaktede telefonisk SKAT i 2021, da jeg fik indbetaling og opgørelse fra [finans1], og spurgte om jeg kunne få tilbageført beløb til 2017 og 2018 (ud fra den antagelse, at det lød mest korrekt). Her fik jeg den besked, at det gjorde man kun hvis det havde en betydning, og det havde det ikke for mig. Jeg fik først tilkendt førtidspension 1. februar 2020, så jeg har ikke vist at der kunne komme et krav om regulering så længe efter skatteårets ophør.

(...)”

Klageren har den 19. april 2022 indsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

”(...)

Jeg har modtaget Skatteankestyrensens sagsfremstilling. Jeg fastholder min påstand og uddyber hermed:

I afviser min anmodning om tilbageførelse af beløb fra 2020 til 2017 og 2018 med begrundelse i, at jeg beder om at få tilbageført beløbene for sent. Jeg har da netop rettet henvendelse til SKAT og bedt om at få tilbageført beløbene indenfor fristen. Min henvendelse var telefonisk, og den medarbejder jeg talte med oplyste: " At man kun tilbagefører beløb hvis det har en betydning, men det har det ikke for mig". Det er også anført i min klage, men I vælger alligevel at se bort fra det. På baggrund heraf har jeg bedt om aktindsigt fra SKAT, da min henvendelse jo bør være journaliseret trods hendes afslag. Det er jo en afgørelse og - viser det sig - forkert rådgivning da det i så fald koster mig lidt over 25.000,-..

En sagsbehandler henviser til et beløb for 2021, det har ingen relevans for min klage.

Denne aktindsigt kan jeg formentlig ikke nå at modtage indenfor fristens udløb, så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre i forhold til det.

Skatteankestyrelsen anfører, at det ikke er praksis for at tilbageføre efter fristens udløb. Bør man ikke se på om der er en rimelig grund til at tilbageføre (hvad konsekvens det har for borgeren) end bare at henvise til "det plejer vi" ?

(...)”

Klageren har anmodet Skattestyrelsen om aktindsigt i sin sag, og har den 15. maj 2022 indsendt følgende supplerende oplysninger:

”(...)

Jeg har nu modtaget aktindsigt fra Skattestyrelsen. Jeg hører fra Tom K. Skattestyrelsen (der har udarbejdet aktindsigten), at den også er tilsendt Ankestyrelsen, hvorfor jeg ikke vedhæfter den her.

Af denne (noget mangelfulde aktindsigt) fremgår mine opkald (hvor jeg er kommet igennem til Skattestyrelsen). Jeg har kontaktet Skattestyrelsen for at få hjælp til at få tilbageført mine indtægter til de år, de vedrører (2017 og 2018).

Jeg kontakter Skattestyrelsen i april. Jeg kommer igennem den 21. april 2021 kl. 13:50 (ifølge Skattestyrelsen kl. 13:58:24 - Akt 15) og ved den henvendelse får jeg at vide, at jeg ikke kan få tilbageført beløbene (sagen omhandler) fra 2020 til 2017 og 2018. Jeg bad da om det, fordi jeg troede, at jeg skulle sørge for at føre beløbene på de skatteår, de omhandlede.

(Medarbejder [...1]). Jeg fik at vide: "At det gør man kun hvis det har betydning, og det har det ikke for dig!". Jeg viderestilles ? eller får herefter hjælp til at sikre mig, at beløbene bliver skrevet i de rigtige rubrikker (må være samtale noteret 21.04.2021 - akt 16 - medarbejder [...2]). Samtalen den 21. 04.2021 varer efter min log på telefonen 43 min og 51 sek., og ifølge den aktindsigt jeg modtager, er der ikke noteret et ord om hvad samtalen handler om.

Jeg får et afslag på min anmodning om tilbageførsel, og jeg får bekræftet at jeg bruger de rigtige rubrikker i forhold til bankens forslag (der vedrører skatteåret 2019) MEN der er ikke nævnt med et ord, hvad samtalen handler om. Det er virkelig dårlig sagsbehandling, og afslaget er en forkert afgørelse, kan jeg da se, nu, hvor det åbenbart ender med at koste mig penge og en masse besvær.

Der vedlægges (i bilagene) en afgørelse på side 13 fra Skattestyrelsen om man kan tilbageføre i visse tilfælde (Ligningsvejledning 2010-1 afsnit A.B.1.1.):

Det ikke handler om erhverv - det gør det ikke

Anmodning om tilbagebetaling skal være angivet inden frist. Jeg søger skriftligt i 2022, men jeg søger mundtligt i 2021 - altså indenfor fristen - jeg får her afslag - jf. overfor beskrevet - MEN jeg søger indenfor fristen!

Jeg skal godtgøre hvilke år beløbene vedrører - bankens opgørelse er fremsendt

Jeg beder ikke om udskydelse af beskatning til senere år

Tilbageregulering skal være af væsentlig økonomisk betydning for ansøger - ja, jeg bliver bedt om at betale 25.160,- til Udbetaling Danmark (+ gebyr for klagen 1.100,-). Det beløb banken krævede for meget i 2017 og 2018 - den kompensation bliver min førtidspension reduceret med i 2020. Jeg modtager beløbet 21 dage efter jer er blevet tilkendt førtidspension, så jeg klager fordi jeg finder det rimeligt, at beløbet bliver tilbageført. Da jeg først er blevet tilkendt førtidspension i februar 2020, er jeg ikke bekendt med at pension kan kræves efterreguleres så længe efter. Udbetaling Danmark har mulighed for at ændre på afgørelsen, men det kan de kun hvis Skattestyrelsen ændrer årsopgørelsen for 2020.

Jeg modtager ikke, og jeg har ikke modtaget hverken boligsikring eller SU.

Med håbet om I kan se rimeligheden i min anmodning.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

A-indkomst, der kommer til udbetaling efter udløbet af den pågældende indtjeningsperiode, indkomstbeskattes i det indkomstår, hvori udbetalingen finder sted, jf. dog stk. 2 og 3. Har udbetaling ikke fundet sted på et tidspunkt, der ligger 6 måneder efter, at indkomstmodtageren har erhvervet endelig ret til den pågældende indkomst, er beløbet dog indkomstskattepligtigt på dette tidspunkt, jf. dog stk. 4-9. Dette følger af § 20, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 2104 af 23. november 2021 (kildeskat).

Erstatning for obligationer og aktier er skattepligtig jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra e, idet den erstatter en indkomst. Erstatningen er en kompensation for et alternativt afkast i den løbende indkomsterhvervelse og skal beskattes på samme måde, som det, den træder i stedet for.

Efter praksis er der en række betingelser, der skal være opfyldt, for at Skattestyrelsen kan imødekomme en anmodning om tilbagefordeling. En af betingelserne er, at en anmodning om tilbagefordeling skal være indgivet inden udgangen af det kalenderår, der følger efter det kalenderår, hvor retserhvervelsen har fundet sted. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 14. september 2010, offentliggjort i SKM2010.795.LSR og Landsskatterettens afgørelse af 7. december 2017, offentliggjort i SKM2018.7.LSR.

Skattestyrelsen kan give tilladelse til tilbagefordeling af en indkomstskattepligtig indtægt fra det år, hvor der er erhvervet ret til indtægten til de år, som indtægten vedrører.

Anmodninger om tilbagefordeling af engangsudbetalinger afvises, hvis de indgives for sent, jf. herved Landsskatterettens afgørelse af 7. december 2017, offentliggjort i SKM2018.7.LSR.

I Landsskatterettens afgørelse af 3. juni 2019, journalnummer 18-0001422 (offentliggjort på www.afgoerelsesdatabasen.dk) bemærkede Landsskatteretten, at tilbagefordeling af indkomst til beskatning i et tidligere år end retserhvervelsesåret er en særlig administrativ praksis, som ændrer beskatningstidspunktet. Det fremgår endvidere af afgørelsen, at anmodninger om tilbagefordeling afvises, hvis de indgives for sent.

Fristen for anmodning om tilbagefordeling af indkomsten, som der er erhvervet ret til i 2020, er udløbet den 31. december 2021. Klagerens anmodning om tilbagefordeling af erstatning er modtaget hos Skattestyrelsen den 28. februar 2022.

Da anmodningen om tilbagefordeling af erstatning er indgivet efter udløbet af fristen, er det derfor med rette, at Skattestyrelsen har nægtet klageren tilbagefordeling af den modtagne kompensation i 2020 til 2017 og 2018.

Der foreligger ingen dokumentation for, at klageren har anmodet om tilbagefordeling den 21. april 2021, hvorfor det ikke kan medføre et andet resultat, at klageren telefonisk har henvendt sig til Skattestyrelsen den pågældende dato. Hertil bemærkes, at klageren først modtog Udbetaling Danmarks afgørelse den 11. februar 2022.

Det forhold, at klageren har oplyst, at hun ikke har været bekendt med tidsfristen for anmodning om tilbagefordeling, kan ikke medføre et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.