Kendelse af 25-08-2023 - indlagt i TaxCons database den 20-09-2023

Journalnr. 22-0024882

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Overskud af virksomhed for indkomståret 2018

618.642 kr.

37.112 kr.

Stadfæstelse

Overskud af virksomhed for indkomståret 2019

1.837.052 kr.

138.636 kr.

Stadfæstelse

Overskud af virksomhed for indkomståret 2020

1.414.765 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomstårene 2018-2020 virksomheden [virksomhed1] som selvstændig enkeltmandsvirksomhed med CVR-nr. [...1]. Virksomheden har været registreret i perioden 1. september 2016 til 25. maj 2021 og var beliggende [adresse1], [by1]. Virksomheden var i perioden 2. oktober 2017 til 3. marts 2019 registreret med branchekode 141300 Fremstilling af yderbeklædning og i perioden 4. marts 2019 til 25. maj 2021 med branchekoden783000 Anden personaleformidling.

Klageren har for indkomstårene 2018 og 2019 oplyst overskud af virksomhed med henholdsvis 37.112 kr. og 138.636 kr. Klageren har ikke oplyst resultat af virksomhed for indkomståret 2020.

Det fremgår af Skattestyrelsens systemer, at klageren havde lønoplyst 15 ansatte i indkomståret 2018, 31 ansatte i indkomståret 2019 og 49 ansatte i indkomståret 2020.

Klageren har for indkomstårene 2018-2020 angivet A-indkomst til Skattestyrelsen på henholdsvis 689.043 kr. for indkomståret 2018, 3.011.138 kr. for indkomståret 2019 og 3.383.058 kr. for indkomståret 2020.

Klageren har for indkomståret 2020 angivet A-indkomst vedrørende sig selv til Skattestyrelsen på 145.811 kr.

Af klagerens R75 og årsopgørelser for indkomståret 2020 fremgår, at der ikke i klagerens indkomst er medregnet en lønindkomst på 145.811 kr.

Klageren har for indkomstårene 2018-2020 angivet skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse til Skattestyrelsen på henholdsvis 28.480 kr. i indkomståret 2018, 203.413 kr. for indkomståret 2019 og 147.117 kr. for indkomståret 2020.

Skattestyrelsen rettede henvendelse til klageren vedrørende den selvangivne moms i dennes oplysningsskema for indkomståret 2019. Klageren reagerede ikke på henvendelsen, hvorfor Skattestyrelsen udtog klagerens virksomhed til kontrol for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020.

Skattestyrelsen indkaldte i brev af 17. marts 2021 klagerens regnskabsmateriale til gennemgang for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020. Klageren vendte ikke tilbage på Skattestyrelsens brev.

Skattestyrelsen sendte den 22. april 2021 en rykkerskrivelse. Klageren vendte ikke tilbage på Skattestyrelsens brev.

Skattestyrelsen anmodede den 12. maj 2021 henholdsvis [finans1] A/S, [finans2] A/S og [finans3] om bankkontoudskrifter vedrørende klagerens bankkonti [...27], [...30], [...42], [...10], [...66], [...75], [...40], [...78] og [...] [...58].

Skattestyrelsen modtog bankkontoudskrifterne i perioden 21. maj 2021 til den 23. juni 2021.

Skattestyrelsen har opgjort klagerens omsætning på baggrund af følgende bankkonti:

[...27] hos [finans1] A/S. Kontoen fremstår som en privat bankkonto.
[...66] hos [finans2] A/S. Kontoen fremstår som en privat bankkonto.
[...75] hos [finans3]. Kontoen er registreret som erhvervskonto.
[...40] hos [finans3]. Kontoen er registreret som lønkonto.
[...78] hos [finans3]. Kontoen er registreret som basal erhvervskonto
[...] [...58] hos [finans3]. Kontoen er registreret som erhvervskonto.

Skattestyrelsen udsendte den 28. oktober 2021 forslag til afgørelse.

Skattestyrelsen modtog den 1. november 2021 en e-mail fra klagerens revisor, indeholdende henholdsvis et udkast til årsrapport for indkomståret 2019, udkast til bilag til selvangivelse for indkomståret 2019, en balance for virksomheden [virksomhed1] for perioden 1. januar til 31. december 2019, en resultatopgørelse for virksomheden [virksomhed1] for perioden 1. januar til 31. december 2019, bilag 133122, et kørselsregnskab for klageren og en saldobalance for indkomståret 2018.

Klageren har fremlagt en årsrapport, hvoraf følgende fremgår for indkomstårene 2018 og 2019:

Indkomståret 2019

Indkomståret 2018

Nettoomsætning

5.994.321 kr.

1.449.590 kr.

Omkostninger til råvarer og hjælpematerialer

-1.093.750 kr.

-252.793 kr.

Andre eksterne omkostninger

-780.749 kr.

-239.016 kr.

Personaleomkostninger

-3.410.098 kr.

-805.430 kr.

Af- og nedskrivninger af materielle og immaterielle anlægsaktiver

-274.992 kr.

-58.838 kr.

Finansielle omkostninger

-13.928 kr.

-416 kr.

Årets resultat

433.121 kr.

78.580 kr.

Det fremgår af balancen i udkast til årsrapport for virksomheden for indkomståret 2019, at virksomheden havde aktiver og passiver, fratrukket egenkapitalen, på 336.821 kr. for indkomståret 2018 og 3.535.473 kr. for indkomståret 2019.

Der er fremlagt udkast til bilag til selvangivelsen for indkomståret 2019, hvoraf fremgår, at virksomhedens skattepligtige indkomst var 37.114 kr. for indkomståret 2018 og 501.434 kr. for indkomståret 2019. Derudover fremgår det af balancen, at virksomheden havde aktiver og passiver, fratrukket egenkapitalen, på 640.239 kr. for indkomståret 2019, mens virksomhedens resultat blev opgjort til 464.817 kr. for indkomståret 2019.

Ifølge kørselsregnskabet har klageren kørt 11.388 km i indkomståret 2019 til en kilometersats på 3,56 kr. pr. km.

Det fremgår af saldobalancen for indkomståret 2018, at virksomhedens omsætning var på 1.411.638 kr. og direkte omkostninger på 1.226.417 kr., mens der for virksomheden ”[virksomhed2]” var en omsætning på 36.702 kr. og direkte omkostninger på 30.871 kr. Virksomheden ”[virksomhed3]” havde en omsætning på 1.250 kr. og ingen omkostninger. Årets resultat er opgjort til 37.112 kr. for indkomståret 2018. Derudover fremgår det af balancen, at virksomheden havde aktiver og passiver på 283.850 kr. for indkomståret 2018.

Det fremlagte bilag 113112 fremstår som værende en daglig kasserapport dateret den 31. december 2019. Det fremgår af kasserapporten, at der er udbetalt en række beløb på mellem 1.665 kr. og 1.767.419 kr.

Klagerens revisor anmodede i mailen af 1. november 2021 om en fristudsættelse med indsigelser til 15. december 2021. Skattestyrelsen besvarede mailen den 2. november 2021, hvor fristudsættelsen blev imødekommet, og der blev gjort opmærksom på, at yderligere fristudsættelse ikke kunne forventes.

Skattestyrelsen modtog den 17. december 2021 en mail fra klagerens revisor med en anmodning om yderligere fristudsættelse til at indsamle materiale til den 1. februar 2022 grundet sygdom. Fristanmodningen blev ikke imødekommet.

Skattestyrelsen udsendte den 20. december 2021 endelig afgørelse vedrørende klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2018, 2019 og 2020.

Af klagerens erhvervskonto fremgår bl.a. følgende indsætninger i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020:

Bankkonto: [...75]

Dato

Tekst

DKK

16. januar 2018

00015

29.568,75

6. februar 2018

00021

27.075,00

6. marts 2018

0003

41.146,88

9. april 2018

0009-2018

27.966,00

19. juni 2018

0024

44.531,25

3. juli 2018

0026

28.321,90

21. august 2018

0034

30.103,13

26. oktober 2018

Faktura 58

75.250,00

5. december 2018

[virksomhed4] A/S

36.225,00

17. december 2018

Overførsel

25.000,00

30. januar 2019

Faktura 133

34.312,50

26. februar 2019

152

27.431,25

27. marts 2019

Faktura 184

30,037,50

3. april 2019

Faktura 196

37.816,88

25. april 2019

Faktura 211

92.731,25

6. maj 2019

Faktura 212

77.125,00

13. maj 2019

Faktura 217

75.845,00

27. juni 2019

275

129.562,50

2. august 2019

Se medelse

93.609,39

9. september 2019

342

99.000,00

12. september 2019

Faktura

169.453,13

17. oktober 2019

[virksomhed5]

100.667,50

26. november 2019

Faktura 436

104.193,75

12. december 2019

Faktura

228.131,25

27. december 2019

Faktura 491

110.195,31

3. januar 2020

Faktura 502

144.312,50

11. juni 2020

38

59.075,00

7. juli 2020

703

88.862,50

21. september 2020

Faktura 829

77.793,75

10. november 2020

D11376792

119.017,23

Af klagerens private lønkonto fremgår bl.a. følgende indsætninger i perioden 6. juli 2018 til 2. november 2020:

Bankkonto: [...40]

Dato

Tekst

DKK

20. juli 2018

LØNOVERFØRSEL

14.345,23

31. august 2018

LØNOVERFØRSEL

14.042,46

31. oktober 2018

LØNOVERFØRSEL

18.592,22

28. december 2018

LØNOVERFØRSEL

21.950,60

31. januar 2019

LØNOVERFØRSEL

23.702,97

13. marts 2019

Løn [person1] for 3 Månad

20.000,00

30. april 2019

LØNOVERFØRSEL

23.482,97

15. juli 2019

Løn [person1]

15.000,00

25. november 2019

Løn [person1] december

25.000,00

30. december 2019

Løn [person1] 12/19

25.000,00

20. januar 2020

Løn forskud [person2]

10.000,00

17. april 2020

FK-FERIEPENGE

13.446,53

20. april 2020

MOBILEPAY: [person3]

2.240,00

29. maj 2020

HUSLEJE

34.505,32

31. august 2020

LØNOVERFØRSEL

28.876,33

30. oktober 2020

LØNOVERFØRSEL

22.553,31

Af klagerens basale erhvervskonto fremgår bl.a. følgende indsætninger i perioden 27. december 2019 til 29. maj 2020:

Bankkonto: [...78]

Dato

Tekst

DKK

27. december 2019

Systue

5.000,00

27. december 2019

[person4] hue 08-42

670,00

13. januar 2020

Systue f.447

4.787,50

2. marts 2020

Faktura 459

5.375,00

29. maj 2020

OVERFØRSEL AF SYSTUE

3.415,97

Af klagerens private bankkonto fremgår bl.a. følgende indsætninger i perioden 1. januar 2018 til 29. juni 2018:

Bankkonto: [...27]

Dato

Tekst

DKK

4. januar 2018

LØNOVERFØRSEL -Se medd.

7.279,24

18. januar 2018

Lønoverførsel -Se medd.

11.650,95

28. februar 2018

Lønoverførsel -Se medd.

20.420,35

28. marts 2018

Lønoverførsel -Se medd.

34.071,35

30. april 2018

Lønoverførsel -Se medd.

29.310,35

29. juni 2018

Lønoverførsel -Se medd.

17.987,35

Af klagerens private bankkonto fremgår bl.a. følgende indsætninger i perioden 25. oktober 2020 til 29. december 2020:

Bankkonto: [...66]

Dato

Tekst

DKK

28. oktober 2020

MOBILEPAY: [person5]

620,00

30. november 2020

Løn [person1] og [person6]

39.091,91

29. december 2020

Løn [person1] 01/21

27.456,85

29. december 2020

Hushold

13.000,00

Skattestyrelsen har i indkomstårene 2018, 2019 og 2020 konstateret indsætninger på bankkonti på i alt 2.058.305 kr. for indkomståret 2018, 7.460.755 kr. for indkomståret 2019 og 7.337.032 kr. for indkomståret 2020.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ansat klagerens skattepligtige indkomst ved overskud af virksomhed til henholdsvis 618.642 kr. for indkomståret 2018, 1.837.052 kr. for indkomståret 2019 og 1.414.765 kr. for indkomståret 2020

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har tidligere skrevet til dig vedrørende den moms, du har oplyst i rubrik 638 på dit oplysnings-skema for 2019. Du har ikke reageret på vores tidligere henvendelse. Vi har derfor udtaget din virksomhed til kontrol for perioden 1. januar 2018 – 31. december 2020.

Du har for 2019 oplyst 590.011 kr. i rubrik 638.

Det er vores opfattelse, at du er regnskabspligtig efter bogføringslovens § 1, stk. 1 og fuld skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Du skal derfor årligt foretage en opgørelse af din skattepligtige indkomst med henvisning til skattekontrollovens § 2, stk. 1 for 2018, 2019 og 2020.

Opgørelsen af indkomsten følger de almindelige regler for opgørelsen af indkomst, med henvisning til personskattelovens § 1 og statsskattelovens § 4, litra a og § 6, litra a.

Vi har i bilag 2 oplistet virksomhedens resultat i de forskellige år for hvad, vi mener, overskuddet i de enkelte år skal opgøres til.

Vi har som nævnt ikke modtaget materiale fra dig, men har indhentet og gjort brug af følgende bankkontoudskrifter fra dine bankforbindelser for at opgøre virksomhedens omsætning:

[finans1] A/S, bankkonto med [...27].
[finans2] A/S, bankkonto med kontonummer [...66].
[finans3] ([finans4]), bankkonto med [...75].
[finans3] ([finans4]), bankkonto med [...40].
[finans3] ([finans4]), bankkonto med [...78].
[finans3] ([finans4]), bankkonto med registreringsnummer [...] konto [...58].

Vi har ikke nogen bemærkninger til de øvrige bankkontoudskrifter.

Omsætningen har vi opgjort skønsmæssigt efter skattekontrollovens § 74, stk. 1 for indkomstårene 2018, 2019 og 2020 ud fra de indsætninger i banken, som vi anser for at være erhvervsmæssige. De skønnede momsbelagte indsætninger har vi herefter reguleret for moms for at komme frem til omsætningen ekskl. moms.

Vi har ikke ud fra det indhentede materiale kunnet opgøre virksomhedens driftsudgifter, hvorfor vi til brug herfor har gjort brug af branchenormkoefficienten.

I den hovedbranche virksomheden er registreret i ses af bilag 7, at der er en normkoefficient på henholdsvis 82 %, 85 % og 82 % i 2018, 2019 og 2020. Disse har vi anvendt til at komme frem til de fradragsberettigede udgifter for virksomheden.

Fra den opgjorte omsætning har vi således fratrukket de opgjorte driftsudgifter for derefter at give fradrag for løn i henhold til lønoplysninger angivet til Skatteforvaltningen, for at opgøre resultat af virksomhed for de enkelte år.

Sluttelig har vi i hvert år ligeledes givet fradrag for de oplyste skattefri rejse- og befordringsgodtgørelser, idet vi antager, at disse er medgået til at sikre indkomsten i virksomheden.

2018

Vi har som nævnt blot haft bankkontoudskrifter til rådighed for vores gennemgang, og har i henholdsvis bilag 4 og bilag 8 opgjort den omsætning samt de driftsudgifter, vi mener virksomheden har haft for hvert enkelt år.

Sammenlagt fås det opgjorte skattepligtige overskud af virksomhed på 618.642 kr. for året, og vi har afstemt dette med det oplyste resultat til Skattestyrelsen.

Henset til det modtagne materiale, ser vi ingen grund til at tro at de opgjorte beløb skulle være anderledes, og vi foretager derfor følgende ændringer i overskud af virksomhed for dette år.

Indkomståret 2018

Momspligtig omsætning, DK

1.646.644 kr.

Omkostninger ifølge opgørelse

-310.479 kr.

A-indkomst angivet til skatteforvaltningen

-689.043 kr.

Skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse

-28.480 kr.

Opgjort resultat

618.642 kr.

Oplyst resultat af virksomhed

37.112 kr.

Ansat yderligere resultat af virksomhed

581.530 kr.

De skønsmæssigt opgjorte driftsudgifter samt A-indkomst og skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse angivet til Skatteforvaltningen fratrækkes omsætningen for at komme frem til det opgjorte resultat, i henhold til statsskattelovens § 6, litra a. A-indkomsten er de lønoplysninger virksomheden [virksomhed1], CVR [...1] har lønoplyst til Skatteforvaltningen. Oversigt over dette er en del af bilag 5.

Resultat af virksomhed er skattepligtig ifølge statsskatteloven § 4, litra a.

2019

Vi har som nævnt blot haft bankkontoudskrifter til rådighed for vores gennemgang, og har i henholdsvis bilag 4 og bilag 8 opgjort den omsætning samt de driftsudgifter, vi mener virksomheden har haft for hvert enkelt år.

Sammenlagt fås det opgjorte skattepligtige overskud af virksomhed på 1.837.052 kr. for året, og vi har afstemt dette med indberetninger til Skattestyrelsen.

Vi har ingen grund til at tro at de opgjorte beløb skulle være anderledes, og vi foretager derfor følgende ændringer i overskud af virksomhed for dette år.

Indkomståret 2019

Momspligtig omsætning, DK

5.968.604 kr.

Omkostninger ifølge opgørelse

-917.001 kr.

A-indkomst angivet til skatteforvaltningen

-3.011.138 kr.

Skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse

-203.413 kr.

Opgjort resultat

1.837.052 kr.

Oplyst resultat af virksomhed

138.636 kr.

Ansat yderligere resultat af virksomhed

1.698.416 kr.

De skønsmæssigt opgjorte driftsudgifter samt A-indkomst og skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse angivet til Skatteforvaltningen fratrækkes omsætningen for at komme frem til det opgjorte resultat, i henhold til statsskattelovens § 6, litra a. A-indkomsten er de lønoplysninger virksomheden [virksomhed1], CVR [...1] har lønoplyst til Skatteforvaltningen. Oversigt over dette er en del af bilag 5.

Resultat af virksomhed er skattepligtig ifølge statsskatteloven § 4, litra a.

2020

Vi har som nævnt blot haft bankkontoudskrifter til rådighed for vores gennemgang, og har i henholdsvis bilag 4 og bilag 8 opgjort den omsætning samt de driftsudgifter, vi mener virksomheden har haft for hvert enkelt år.

Sammenlagt fås det opgjorte skattepligtige overskud af virksomhed på 1.414.765 kr. for året, og vi har afstemt dette med indberetninger til Skattestyrelsen.

Vi har ingen grund til at tro at de opgjorte beløb skulle være anderledes, og vi foretager derfor følgende ændringer i overskud af virksomhed for dette år.

Indkomståret 2020

Omsætning i alt

5.869.626 kr.

Omkostninger

-1.070.497 kr.

A-indkomst angivet til skatteforvaltningen

-3.383.058 kr.

Ej fradrag for egen A-indkomst

+145.811 kr.

Skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse

-147.117 kr.

Opgjort resultat

1.414.765 kr.

Oplyst resultat af virksomhed

0 kr.

Ansat yderligere resultat af virksomhed

1.414.765 kr.

De skønsmæssigt opgjorte driftsudgifter samt A-indkomst og skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse angivet til Skatteforvaltningen fratrækkes omsætningen for at komme frem til det opgjorte resultat, i henhold til statsskattelovens § 6, litra a. A-indkomsten er de lønoplysninger virksomheden [virksomhed1], CVR [...1] har lønoplyst til Skatteforvaltningen. Oversigt over dette er en del af bilag 5.

Resultat af virksomhed er skattepligtig ifølge statsskatteloven § 4, litra a.

Nedenfor følger et afsnit om, hvorfor vi ikke giver fradrag for den A-indkomst på 145.811 kr. vedrørende 2020, du har indberettet på dig selv.

Lønangivelse – ej fradrag for egen A-indkomst

Det fremgår af bilag 5, hvad du har indberettet af A-indkomst for ansatte i virksomheden [virksomhed1], CVR [...1] og af bilag 6 fremgår det, som du har indberettet af A-indkomst på dig selv.

Det er vores opfattelse, at du ikke kan udbetale løn til dig selv.

Grunden til det er afgrænsningen af, hvornår man anses for at være selvstændig erhvervsdrivende i modsætning til et lønmodtagerforhold. Når man er selvstændig erhvervsdrivende, driver man en virksomhed af et ikke underordnet omfang og med det formål, at opnå et overskud. Derudover drives det for egen regning og risiko. Når man er lønmodtager, udfører man arbejde efter arbejdsgivers anvisninger og for dennes regning og risiko. Derudover er der nogle kriterier der kan lægges til grund for vurderingen af, om der er tale om et lønmodtagerforhold eller om man er selvstændig erhvervsdrivende, se den juridiske vejledning, afsnit C.C.1.2.1 Selvstændig erhvervsvirksomhed, afgrænsning over for lønmodtagere.

Når man er selvstændig erhvervsdrivende, kan man fratrække udgifter til løn af ens ansatte, se den juridiske vejledning, afsnit C.C.2.2.2.1.1 Lønudgifter og andre personaleudgifter i selvstændig erhvervsvirksomhed m.v. og i henhold til statsskattelovens § 6, litra a.

Det er vores vurdering, at du er selvstændig erhvervsdrivende, da du er ejer af virksomheden [virksomhed1], CVR [...1]. Som ejer af virksomheden [virksomhed1], CVR [...1] er det dig der anviser arbejdet for ansatte, og driver virksomheden for egen regning og risiko.

Da du betragtes som selvstændig erhvervsdrivende, kan der ikke godkendes fradrag for den indberettede A-indkomst for dig, se bilag 6.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at overskud af virksomhed nedsættes til henholdsvis 37.112 kr. for indkomståret 2018, 138.636 kr. for indkomståret 2019 og 0 kr. for indkomståret 2020.

Klageren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

PÅSTAND

Der nedlægges principal påstand om [person1] skattepligtige indkomst nedsættes med kr. 3.533.684 for indkomstårene 2018, 2019 og 2020 samt virksomhedens moms tilsvar nedsættes med kr. 2.533.578 for årene 2018, 2019 og 2020.

SAGSFREMSTILLING

Skattestyrelsen har gennemgået kontoudtogene for hendes enkelt mandsvirksomhed [virksomhed1], CVR-nr. [...1] hvor skattestyrelsen har gennemgået kontoudtogene fra hendes bank som har været [finans1] A/S, [finans2] A/S og [finans3] A/S. Udfra kontoudtogene har Skattestyrelsen ansat en omsætning for de enkelte år og dermed beregnet et overskud og en salgsmoms.

ANBRINGENDER

Der foreligger bogføring og årsregnskaber for 2018, 2019 og 2020 som Skattestyrelsen ikke har gennemgået, Vi vil fremsende dette materiale til Skatteankestyrelsen indenfor den kommende måned.

På baggrund af ovenstående skal indkomsten derfor nedsættes med de i påstanden nævnte beløb.

SAGENS VIDERE FORLØB

Såfremt De i forbindelse med sagens forløb, retter henvendelse til den ansættende myndighed, bortset fra sædvanlige henvendelser vedrørende den ansættende myndigheds bemærkninger til klagen, skal vi venligst anmode Skatteankestyrelsen om løbende at orientere [virksomhed6] ApS om disse henvendelser.

Der vil blive fremsendt yderligere materiale vedrørende bogføring og årsregnskaberne for 2018, 2019 og 2020.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af den dagældende skattekontrollovs §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 for indkomståret 2018).

Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal årligt oplyse skatteforvaltningen om sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Skattepligtige fysiske personer skal efter anmodning fra skatteforvaltningen oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomstårets udløb og om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af den dagældende skattekontrollov §§ 2, stk. 1 og § 55, stk. 1 (lov 2017-12-19 nr. 1535), (for indkomstårene 2019 og 2020).

Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 (2018) og § 6, stk. 2 (2019 og 2020), indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, som skatteministeren har fastsat. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af den dagældende skattekontrollovs § 5, jf. § 3, stk. 4 (2018), og § 74 (2019 og 2020).

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Har en skattepligtig ikke rettidigt givet skatteforvaltningen oplysninger, kan skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt, jf. den dagældende skattekontrollov § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4 (2018) og § 74 (2019 og 2020).

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR.

Klageren var erhvervsdrivende i indkomstårene 2018-2020 og har oplyst resultat af virksomhed til henholdsvis 37.112 kr. i indkomståret 2018, 138.636 kr. i indkomståret 2019 og 0 kr. i indkomståret 2020. Klageren har ikke, efter anmodning fra Skattestyrelsen, indsendt virksomhedens regnskabsmateriale til gennemgang for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020. Retten finder på den baggrund, at Skattestyrelsen har været berettiget til at gennemgå klagerens bankkonti og med udgangspunkt deri foretage ansættelserne af klagerens skattepligtige indkomster skønsmæssigt.

Indkomståret 2018

Der er i indkomståret 2018 konstateret indsætninger på klagerens erhvervskonti [...75] i [finans3] på 1.278.034 kr. Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse disse indsætninger for at vedrøre omsætning i klagerens erhvervsvirksomhed. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at kontoen er registreret som erhvervskonto for klagerens erhvervsvirksomhed.

Skattestyrelsen har konstateret indsætninger på klagerens private bankkonti [...27] i [finans1] A/S og [...40] i [finans3] på henholdsvis 189.654 kr. og 178.956 kr. Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse indsætningerne for at vedrøre omsætning i klagerens erhvervsmæssige virksomhed. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at klageren ikke har dokumenteret, at hun i indkomståret 2018 har været lønmodtager, ligesom der er lagt vægt på hyppigheden af indsætningerne og størrelsen af indsætningerne på klagerens bankkonti.

Retten har på baggrund af ovenstående opgjort omsætning i klagerens virksomhed til 1.646.644 kr. for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har skønnet klagerens fradragsberettigede driftsudgifter til 310.479 kr. på baggrund af en branchenormkoefficient. Det fremgår af branchenormkoefficienten, at driftsudgifterne udgør 18 % af omsætningen. Der er skønnet udgifter til A-indkomst på 689.043 kr. og skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse på 28.480 kr. på baggrund af det af klageren selvangivne, i alt 1.028.002 kr. for indkomståret 2018. Retten finder efter en samlet vurdering, at de skønnede udgifter er et realistisk udtryk for de af klageren afholdte udgifter. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at Skattestyrelsen har lagt de anførte udgifter til henholdsvis A-indkomst og skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse til grund ved udøvelsen af skønnet. Klageren har ikke fremlagt yderligere dokumentation for, at der skulle være afholdt yderligere udgifter.

Den fremlagte saldobalance for indkomståret 2018 kan ikke føre til et andet resultat. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at der ikke er fremlagt underliggende bilag. Det har således ikke været muligt at efterprøve rigtigheden heraf.

Indkomståret 2019

Der er i indkomståret 2019 konstateret indsætninger på klagerens erhvervskonti [...75] og [...78] i [finans3] på henholdsvis 5.544.962 og 6.480 kr. Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse disse indsætninger for at vedrøre omsætning i klagerens erhvervsvirksomhed. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at kontoen er registreret som erhvervskonto for klagerens erhvervsvirksomhed.

Skattestyrelsen har konstateret indsætninger på klagerens private bankkonto [...40] i [finans3] på 417.162 kr. Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse indsætningerne for at vedrøre omsætning i klagerens erhvervsmæssige virksomhed. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at klageren ikke har dokumenteret, at hun i indkomståret 2019 har været lønmodtager, ligesom der er lagt vægt på hyppigheden af indsætningerne og størrelsen af indsætningerne på klagerens bankkonti.

Retten har på baggrund af ovenstående opgjort omsætning i klagerens virksomhed til 5.968.604 kr. for indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har skønnet klagerens fradragsberettigede driftsudgifter til 917.001 kr. på baggrund af en branchenormkoefficient. Det fremgår af branchenormkoefficienten, at driftsudgifterne udgør 15 % af omsætningen. Der er skønnet udgifter til A-indkomst på 3.011.138 kr. og skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse på 203.413 kr. på baggrund af det af klageren selvangivne, i alt 4.131.552 kr. for indkomståret 2019. Retten finder efter en samlet vurdering, at de skønnede udgifter er et realistisk udtryk for de af klageren afholdte udgifter. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at Skattestyrelsen har lagt de anførte udgifter til henholdsvis A-indkomst og skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse til grund ved udøvelsen af skønnet. Klageren har ikke fremlagt yderligere dokumentation for, at der skulle være afholdt yderligere udgifter.

De fremlagte udkast til årsopgørelse, udkast til bilag til selvangivelse, balance og resultatopgørelse for indkomståret 2019 kan ikke føre til et andet resultat. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at materialet er uoverensstemmende vedrørende bl.a. opgørelsen af virksomhedens omsætning. Derudover er der ikke fremlagt underliggende bilagsmateriale, hvorfor det ikke har været muligt at efterprøve rigtigheden heraf.

Indkomståret 2020

Der er i indkomståret 2020 konstateret indsætninger på klagerens erhvervskonti [...75] og [...78] i [finans3] på henholdsvis 5.530.095 og 38.983 kr. Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse disse indsætninger for at vedrøre omsætning i klagerens erhvervsvirksomhed. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at kontoen er registreret som erhvervskonto for klagerens erhvervsvirksomhed.

Skattestyrelsen har konstateret indsætninger på klagerens private bankkonti [...40] i [finans3] og [...66] i [finans2] A/S på henholdsvis 232.845 kr. og 67.703 kr. Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse indsætningerne for at vedrøre omsætning i klagerens erhvervsmæssige virksomhed. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at klageren ikke har dokumenteret, at hun i indkomståret 2020 har været lønmodtager, ligesom der er lagt vægt på hyppigheden af indsætningerne og størrelsen af indsætningerne på klagerens bankkonti.

Retten har på baggrund af ovenstående opgjort omsætning i klagerens virksomhed til 5.869.626 kr. for indkomståret 2020.

Skattestyrelsen har skønnet klagerens fradragsberettigede driftsudgifter til 1.070.497 kr. på baggrund af en branchenormkoefficient. Det fremgår af branchenormkoefficienten, at driftsudgifterne udgør 18 % af omsætningen. Der er skønnet udgifter til A-indkomst på 3.383.058 kr. og skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse på 147.117 kr. på baggrund af det af klageren selvangivne, i alt 4.600.672 kr. for indkomståret 2020. Retten finder efter en samlet vurdering, at de skønnede udgifter er et realistisk udtryk for de af klageren afholdte udgifter. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at Skattestyrelsen har lagt de anførte udgifter til henholdsvis A-indkomst og skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse til grund ved udøvelsen af skønnet. Klageren har ikke fremlagt yderligere dokumentation for, at der skulle være afholdt yderligere udgifter.

Skattestyrelsen har ved opgørelsen af virksomhedens resultat nægtet fradrag for udgifter til klagerens egen A-indkomst. Retten finder, at Skattestyrelsen med rette har anset lønudgifter til klageren, for ikke at være fradragsberettigede i klagerens egen erhvervsvirksomhed. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at en sådan udbetaling ikke kan kvalificeres som løn, men derimod anses for at udgøre en overførsel fra virksomhedens formue til virksomhedens ejer.

Klageren har til Skattestyrelsen oplyst at have modtaget lønindkomst fra virksomheden på 145.811 kr. i indkomståret 2020. Klageren skal ikke beskattes af denne overførsel, idet beskatningen af virksomheden alene foregår ved opgørelsen af virksomhedens overskud. Det fremgår af klagerens R75 og årsopgørelser, at den oplyste lønindkomst på 145.811 kr. ikke er medregnet i hendes indkomst. Klageren er således ikke blevet beskattet af en ikke-fradragsberettiget lønindkomst fra virksomheden, hvorfor klageren, som en følge heraf, ikke er blevet pålagt en dobbeltbeskatning.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse af 20. december 2021, hvorfor klagerens skattepligtige indkomst ansættes til henholdsvis 618.642 kr. for indkomståret 2018, 1.837.052 kr. for indkomståret 2019 og 1.414.765 kr. for indkomståret 2020.