Kendelse af 09-02-2023 - indlagt i TaxCons database den 04-03-2023

Journalnr. 22-0023275

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2018

Fradrag for udgifter til filterpatroner

0 kr.

449 kr.

449 kr.

Fradrag for udgifter til kørselsgodtgørelse

0 kr.

12.813 kr.

0 kr.

Fradrag for udgifter til pavillion

0 kr.

670 kr.

648 kr.

Fradrag for udgifter til forretningsfrokost

0 kr.

1.260 kr.

1.260 kr.

Fradrag for udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed1]

0 kr.

3.449 kr.

0 kr.

Fradrag for udgifter til kontormøbler

0 kr.

2.494 kr.

0 kr.

Fradrag for udgifter til porto og gebyrer

0 kr.

1.765 kr.

1.480 kr.

Indkomståret 2019

Fradrag for udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed2]

0 kr.

4.447 kr.

0 kr.

Fradrag for dobbeltkontering

0 kr.

3.009 kr.

0 kr.

Fradrag for udgifter til porto og gebyrer

0 kr.

1.765 kr.

1.275 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed3] ApS, cvr-nr. [...1] (herefter selskabet) blev startet den 21. november 2016 og beskæftiger sig med virksomhedsrådgivning. Selskabet er registreret med branchekoden 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse”. Selskabet drives af eneanpartshaveren [person1], uden øvrige ansatte. Selskabet har samme adresse som anpartshaveren, [adresse1], [by1].

Selskabet er registreret med regnskabsår fra 1. oktober til 30. september.

Følgende fremgår af selskabets resultatopgørelser for regnskabsårene 2018 og 2019:

2018

Omsætning

352.651 kr.

Direkte omkostninger

46.112 kr.

Lønninger

26.448 kr.

Salgs- og rejseomkostninger

4.859 kr.

Administrationsomkostninger

41.778 kr.

Resultat før renter

233.456 kr.

2019

Omsætning

105.612 kr.

Direkte omkostninger

90.472 kr.

Lønninger

65.062 kr.

Administrationsomkostninger

22.833 kr.

Resultat før renter

-72.756 kr.

Anpartshaveren har oplyst til Skattestyrelsen, at han gik på pension i 2016. Da han gik på pension, indgik han en aftale med den virksomhed, som han tidligere var ansat hos, [virksomhed4] A/S (herefter [virksomhed4]). Aftalen gik ud på, at han fortsat udførte noget arbejde for [virksomhed4], men nu som selvstændig frem for ansat.

Selskabets aktivitet var dermed at udføre opgaver for [virksomhed4]. Selskabet fik overdraget opgaver af [virksomhed4] med det nødvendige ansvar og prokura for udførelse fra start til slut. Tre af de store kunder, der blev udført arbejde for, var [x1], [virksomhed5], og [virksomhed6]. Opgaverne bestod af projektledelse, planlægning og afvikling af indgåede kontrakter, udarbejdelse af tilbud og projekter, specielt forsyning af olieprodukter, naturgas og biogas, med høje tryk og fuld sporbarhed i henhold til gældende ISO-normer.

Om arbejdet for [virksomhed4] har anpartshaveren derudover forklaret, at der ved afslutning og aflevering af et stykke arbejde, skulle udføres kvalitetskontrol, lækagetest, tryktest, komponent- og rørmærkning. Testområdet blev afspærret, og der udførtes rørafdækning omkring området, blandt andet for væskespild. Selskabet skulle levere materiel og materialer til det beskrevne. Anpartshaveren havde en færdigpakket trailer med udstyr og forbrugsmaterialer, som han hægtede på bilen.

Anpartshaveren har oplyst, at selskabet havde en rammeaftale med [virksomhed4], hvorefter anpartshaveren indeholdt alle udgifter, der påførtes i forbindelse med udførelsen af arbejdet, i anpartshaverens honorar. Forbrugsmaterialer og materiel blev indregnet med et beløb i den aftalte timepris.

Anpartshaveren mistede i 2018 sin hustru. Hun afgik ved døden den 13. september 2018. Anpartshaveren har oplyst til Skattestyrelsen, at der af denne grund er cirka et halvt år, hvor der ikke er nogen aktivitet i selskabet.

Til Skatteankestyrelsen har anpartshaveren oplyst, at selskabets samarbejde med [virksomhed4] stoppede i januar 2019. Samarbejdet måtte afbrydes på grund af hustruens alvorlige sygdom og efterfølgende død. Efter en lang sorgperiode, samt corona, forsøgte anpartshaveren at få gang i selskabet igen med lidt private kunder. Han måtte imidlertid indse, at der ikke var det store kundeklientel. Han gik i stedet i gang med ombygning af bygning nr. 2 på matriklen [adresse1], som er hans private bopæl.

Selskabets repræsentant har oplyst til Skatteankestyrelsen, at selskabet fra ultimo 2018 havde den aktivitet at renovere en udbygning i anpartshaverens private bolig. Renoveringen var ikke erhvervsmæssig, men havde alene privat formål for anpartshaveren. Selskabet udførte arbejde for anpartshaveren som privatperson, som selskabet derefter fakturerede til anpartshaveren. Selskabet har ikke udført renoveringsarbejde for andre kunder.

Om karakteren af arbejdet fra selskabet til anpartshaveren har anpartshaveren oplyst, at der blev indkøbt og leveret materialer af selskabet. Selskabet fremsendte fakturaer til anpartshaveren, indeholdende materialepriser tillagt administrations-/avancetillæg, ikke arbejdsløn.

Af det fremlagte materiale fremgår det, at de sidste fakturaer fra selskabet til [virksomhed4] er udstedt henholdsvis den 30. august 2018 og den 20. december 2018.

Af faktura 138, udstedt den 30. august 2018, fremgår det, at selskabet har faktureret [virksomhed4] for udgifter i forbindelse med en forretningsfrokost afholdt den 28. juni 2018 mellem anpartshaveren som repræsentant for [virksomhed4] og tre repræsentanter for en samarbejdspartner. Af faktura 137, ligeledes udstedt den 30. august 2018, fremgår det, at selskabet har faktureret [virksomhed4] for 5 timers arbejde udført i perioden 27. juni 2018 til 16. august 2018. Af faktura 139, udstedt den 20. december 2018, fremgår det, at selskabet har faktureret [virksomhed4] for i alt 14 timers arbejde i perioden 12. oktober 2018 til 11. december 2018.

Af anpartshaverens kørebog fremgår det, at der er registreret kørsel i forbindelse med arbejde faktureret til [virksomhed4] på 31 forskellige datoer i perioden januar til juni 2018. I perioden juli til december 2018 er der registeret kørsel den 16. august 2018 og den 10. og 12. december 2018. Derefter er der ikke registreret kørsel i forbindelse med arbejde faktureret til [virksomhed4].

Udgifter til filterpatroner

Selskabet har i regnskabet for indkomståret 2018 fratrukket udgifter til 3 filterpatroner på i alt 449,50 kr. ekskl. moms. Beløbet er bogført den 14. november 2017 på konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” som en del af regnskabets bilag 170805/1.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura nr. [...] fra [virksomhed1]. Fakturaen er dateret den 16. oktober 2017. Det fremgår, at der er leveret 3 stk. Megatherm filterpatron til [virksomhed3].

Anpartshaveren har henvist til rammeaftalen med [virksomhed4] i forbindelse med udgifterne til filterpatronerne. Der er tale om forbrugsmaterialer, som er benyttet i forbindelse med levering af testudstyr.

Udgifter til kørselsgodtgørelse

Selskabet har den 14. juni 2018 bogført 12.813,30 kr. ekskl. moms som bilag 7 på konto ”1310 Direkte omkostninger m/moms”.

Selskabet har ikke fremlagt materiale, der stemmer overens med angivelse af bilag 7, samt et beløb på 12.813,30 kr. ekskl. moms.

Af selskabets bankkontoudtog fra [finans1] fremgår der den 14. juni 2018 et udgående beløb på 16.016,63 kr. med teksten ”1/01 – 31/03.2018, regnsk. 2kv”.

Selskabets repræsentant har oplyst, at der er tale om kilometergodtgørelse udbetalt til hovedaktionæren for erhvervsmæssig kørsel i egen bil. Anpartshaveren har anført, at der er tale om en mellemregning, og at [virksomhed4]’s regnskabskontor har overført beløbet for kilometerafregning.

Af kontokort for regnskabsåret 2018 fremgår det, at der på konto 2230 ”KM-penge” er bogført i alt 26.447,55 kr.

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifter til kørsel på 26.447,55 i overensstemmelse med oplysningerne på konto 2230 ”KM-penge”.

Selskabet har overfor Skatteankestyrelsen fremlagt kørebog for anpartshaveren. Af denne fremgår, at han har registreret i alt 6.515 kørte kilometer i perioden 1. oktober 2017 til 30. september 2018 i forbindelse med arbejde udført for [virksomhed4].

Udgifter til pavillion

Selskabet har i regnskabet for indkomståret 2018 fratrukket udgifter til en pavillion på i alt 648,00 kr. ekskl. moms. Beløbet er bogført den 14. juni 2018 på konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” som en del af regnskabets bilag 7/21.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura nr. [...] fra [virksomhed2]. Fakturaen er dateret den 26. maj 2018. Det fremgår, at der er leveret 1 stk. Easy Up Pavillion og 4 stk. side m. vindue til pavillion til [virksomhed3] ApS.

Selskabet har oplyst, at pavillionen er anpartshaverens kontor, når arbejdsstedet er ude i bunkers og reparationshuller i terrænet.

Anpartshaveren har derudover oplyst følgende om pavillionen:

”...

Pavillion/ Arbejdstelt

Ved afslutning af det aktuelle projekt, skal rør anlægget testes, jeg er til stede ved denne handling.

Afsluttende test udføres med en luftart, som varer i 24 timer.

Der tilkobles elektronisk skriver og computer, for styring af den satte testperiode, der udprintes testresultat forvbedømmelse og godkendelse.

Ved test under åben himmel, placeret udstyret på et medbragt bord i pavillonen, hvor også trailer og andet udstyr er placeret.

Udenfor er placeret regnmåler, for at registrere eventuel nedbør, som har indflydelse på temperatur og tryk.

Arbejdspavillonen er anvendt på mange forskellige Etablissementer, var en fast del af trailerens indhold, som jeg havde med mig rundt, når det var nødvendigt.

Mit aktionsområde var anlæg i hele Jylland/Sjælland.

På [x2], udførte vi en større ombygning af [x2]s brændstof installationer, og på denne lokalitet, har vi anvendt udstyret gentagne gange.

Det var også på denne lokalitet, at den blæste i vandet.

...”

Udgifter til forretningsfrokost

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” har selskabet den 3. juli 2018 bogført 1.008 kr. ekskl. moms som bilag 13.

Anpartshaveren har oplyst, at der er tale om et udlæg i forbindelse med en forretningsfrokost. Beløbet er viderefaktureret til [virksomhed4], som faktura 138. Det fulde beløb på faktura 138 er indtægtsført.

Af faktura 138 fra selskabet til [virksomhed4], udstedt den 30. august 2018 fremgår følgende:

”...

28.06.2018 5 580,00 2.900,00

Frokostmøde på [virksomhed7] ApS i

[by2]. Samarbejdsmøde

om fremtidige projektopgaver.

Afklaring af samarbejdet, efter

[person2] er fratrådt i

[virksomhed4].

Deltagere [x3].:

[person3], [person4], [person5]

Deltager [virksomhed4] - [person1]

Kørsel [...]

Udlæg - [virksomhed7] ApS – frokost 1.260,00 1.260,00

Subtotal: 4.661,26

25,00 % moms: 1.165,32

Total DKK: 5.826,58

...”.

Anpartshaveren har oplyst, at grundbilaget vedrørende udlæg til frokosten er sendt videre til [virksomhed4], hvorfor selskabet ikke er i besiddelse af dette.

Af bankkontoudtog fra selskabets erhvervskonto fremgår det, at der er trukket 1.260 kr. den 3. juli 2018, med angivelse af teksten ”Bilag, møde, [virksomhed7], [by2]”.

Det fremgår derudover af selskabets bankkontoudtog, at der den 2. oktober 2018 er en indgående transaktion med beløbet 19.879,93 kr. og teksten Advis [...] / [virksomhed4] A/S.

Selskabet har den 30. august 2018 udstedt fire fakturaer til [virksomhed4], henholdsvis nr. 135 til 138. Det fakturerede beløb på disse fakturaer udgør i alt 19.879,93 kr. inkl. moms.

Udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed1]

Selskabet har i regnskabet for indkomståret 2018 fratrukket udgifter til en række materialer købt hos [virksomhed1] på i alt 3.449 kr. ekskl. moms. Beløbet er bogført på konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” som regnskabets bilag 9/24.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt fire fakturaer fra [virksomhed1]. Disse er samlet angivet som regnskabets bilag 24. Af fakturaerne fremgår følgende:

Dato

Faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

18-06-2018

[...]087

Termix Cirkulationsrør

317,00 kr.

26-06-2018

[...]065

Termix Sikkerh.Aggregat

Danfoss AVPL 15 Kvs 1,6

1.294,11 kr.

26-06-2018

[...]233

Tubolit rørskål 22*13mm

Tubolit rørskål 18*13mm

Danfoss pakdåse

Isoleringstape

Altech snavssamler

Heglet Hør 100 gr. nøgle

Unipak paksalve

Nippelrør ¾ Smsk

Nippelrør ¾ - 40 MM

Nippelrør ¾ - 50 MM

Nippelrør ¾ - 60 MM

Nippelrør ¾ - 80 MM

Nippelrør ¾ - 100 MM

Nippelrør 1/2 - 80 MM

Nippelrør 1/2 - 100 MM

Nippelrør 1/2 - 120 MM

Støbt Vinkel ¾

Støbt Vinkel 1/2

Støbt Muffe ¾

734,03 kr.

28-06-2018

[...]102

Termometer 1/2* 63 mm

Grundfos COMFORT 15-14 B PM cirkulationspumpe 80 mm. Til brugsvand

Støbt Tee ¾ Indv.

Tubolit rørskål 28*13mm

1.104,46 kr.

I alt

3.450 kr.

Af samtlige fakturaer fremgår det, at der er sket levering til [virksomhed3] ApS.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at selskabet indledningsvist havde fratrukket udgifter på 13.772,50 kr. på konto 1310 ”Direkte omkostninger” i henhold til en faktura benævnt [...] med teksten Gemina/Termix. Anpartshaveren har oplyst, at han havde glemt denne faktura, den skulle betales af ham privat. Han har derfor vedkendt sig dette forhold i forlængelse af Skattestyrelsens forslag til afgørelse.

Det fremgår af GeminaTermix’s hjemmeside, at virksomheden producerer vandvarmere og fjernvarmeanlæg til lejligheder, parcelhuse og større bygninger.

Udgifter til kontormøbler

Selskabet har i regnskabet for indkomståret 2018 fratrukket udgifter til kontormøbler på i alt 4.204,80 kr. ekskl. moms. Beløbet er bogført på konto 3617 ”Mindre anskaffelser” den 24. september 2018 som regnskabets bilag 10/27.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura nr. [...] fra [virksomhed8]. Af fakturaen fremgår følgende:

Dato

Faktura nr.

Tekst

Tilføjelse med håndskrift

Beløb inkl. moms

24-08-2018

[...]

[...] – lamelbund

[...] – midtersprosse

[...] – understel

[...] – bordplade

[...] – fodstøtte

[...] – sengestel

Fragt

0

0

V

V

V

0

V

460 kr.

100 kr.

2.400 kr.

599 kr.

99 kr.

799 kr.

799 kr.

I alt

5.256 kr.

Det fremgår af fakturaen, at der er faktureret og leveret til [person1], [adresse1][by3], [by1].

Der er anført følgende med håndskrift på fakturaen: ”Privatkøb 1359,00 – betales retur til projektkonto. Arbejdspladsmøbler 3.897,00, inkl. moms 5.256,00”.

Anpartshaveren har oplyst, at selskabet anskaffede kontormøblerne af den årsag, at enkeltmandsvirksomheder også skal leve op til Arbejdstilsynets regler, og at selskabet dermed også kunne blive kontrolleret. Der er ifølge selskabets repræsentant ikke et særskilt lokale indrettet til kontor for selskabet i anpartshaverens privatbolig.

Udgifter til porto og gebyrer

Selskabet har på konto 3628 ”Porto og gebyrer” bogført i alt 1.764,25 i regnskabet for indkomståret 2018.

Selskabet har ikke fremlagt dokumentation for udgifterne i forbindelse med Skattestyrelsens behandling af sagen.

Selskabet har overfor Skatteankestyrelsen fremlagt oversigt over gebyrer på selskabets erhvervskonto hos [finans2] med kontonummer [...44], samt bilagsmateriale. Der fremgår følgende af de fremlagte bilag angående regnskabsåret 1. oktober 2017 til 30. september 2018 (uddrag):

Dato

Bilag

Tekst/beskrivelse

Beløb

01-12-2017

1

Gebyr på selvbetjeningsaftale

1.200,00 kr.

29-12-2017

1

Gebyr 2 stk. fælles indbetalingskort

30,00 kr.

14-03-2018

3

Gebyr for returnering af overførsel

40,00 kr.

28-03-2018

3

Gebyr overførsler og betaling af fælles indbetalingskort

165,25 kr.

29-06-2018

8

Gebyr 2 stk. fælles indbetalingskort

30,00 kr.

28-09-2018

8

Gebyr 1 stk. fælles indbetalingskort

15,00 kr.

I alt

1.480 kr.

Den 23. marts 2018 har selskabet bogført 200 kr. som bilag 4 på konto 3628 ”Porto og gebyrer”.

Der er ikke fremlagt materiale svarende til bilag 4. Den 6. august 2018 har selskabet bogført 84 kr. som (en del af) bilag 8 på konto 3628 ”Porto og gebyrer”. Der er ikke fremlagt materiale svarende til (nævnte del af) bilag 8.

2019

Udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed2]

Selskabet har i regnskabet for indkomståret 2019 fratrukket udgifter til en række forbrugsmaterialer købt hos [virksomhed2]. Der er tale om følgende udgifter/bilag:

Bilag 1/40

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” er der den 30. oktober 2018 bogført 150,48 kr. ekskl. moms som regnskabets bilag 1.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura [...] fra [virksomhed2]. På fakturaen er der med håndskrift påført teksten 40. Af fakturaen fremgår følgende:

Leveringsdato

Faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

05-09-2018

[...]

NEWELL DYMO PRÆGETAPE

150,48 kr.

Fakturaen er udstedt til [virksomhed3] ApS.

Bilag 6/44

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” er der den 13. november 2018 bogført 2.515,53 kr. ekskl. moms som regnskabets bilag 6.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt tre fakturaer og en kreditnota fra [virksomhed2]. På samtlige fakturaer er der med håndskrift påført teksten 44. Af bilagene fremgår følgende:

Leveringsdato

Faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

08-10-2018

[...]838

NEWELL DYMO TAPE

NEWELL DYMO PRÆGETAPE

515,52 kr.

08-10-2018

[...]463

JUMBO HOBBY TRAPPESTIGE

NKT SPUNSKRUE

PN HÆNGELÅSBESLAG 115MM

RUKO YALE HÆNGELÅS 40MM

PN DØRHANK 200MM

431,28 kr.

223,20 kr.

158,33 kr.

259,16 kr.

71,93 kr.

10-10-2018

[...]464

PN DØRHANK 160MM

PN HÆNGELÅSOVERFALD

PN HÆNGELÅSBESLAG

PN DØRHANK 200MM

43,13 kr.

86,33 kr.

-158,33 kr.

-71,93 kr.

17-10-2018

[...]054

MASCOT ORIGINALS PILOTJAKKE

SPIT DRIVA TP12 GIPSDYBEL

956,90 kr.

I alt

2516 kr.

Samtlige fakturaer er udstedt til [virksomhed3] ApS.

Bilag 8/45

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” er der den 7. december 2018 bogført 226,24 kr. ekskl. moms som regnskabets bilag 8.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura [...] fra [virksomhed2]. På fakturaen er der med håndskrift påført teksten 45. Af fakturaen fremgår følgende:

Leveringsdato

Faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

03-10-2018

[...]

TESA AFDÆKNINGSTAPE

TESA AFDÆKNINGSTAPE

WEIBULLS REGNMÅLE

GULVPAP

226,24 kr.

I alt

226 kr.

Fakturaen er udstedt til [person1].

Bilag 10/55

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” er der den 7. marts 2019 bogført 358,40 kr. ekskl. moms som (en del af) regnskabets bilag 10.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura [...] fra [virksomhed2]. På fakturaen er der med håndskrift påført teksten 55. Af fakturaen fremgår følgende:

Leveringsdato

Faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

22-02-2019

[...]

BORUP KONCENTRERET AFRENSER
ROLIBA TÆPPEOVERGANG

358,40 kr.

I alt

358 kr.

Fakturaen er udstedt til [virksomhed3] ApS.

Bilag 10/58

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” er der den 8. april 2019 bogført 558,72 kr. ekskl. moms som (en del af) regnskabets bilag 10.

Som dokumentation for udgifterne har selskabet fremlagt faktura [...] fra [virksomhed2]. På fakturaen er der med håndskrift påført teksten 58. Af fakturaen fremgår følgende:

Leveringsdato

Faktura nr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

12-03-2019

[...]

BOXER AFISOLERINGSTANG

STACO ELEKTRONIKTANGSÆT 4DELE

BAHCO SKRUETRÆKKERSÆT 5 DELE

PINDSTRUP PERLEKALK

LEAF UNIVERSALGØDNING

MILLARCO MURERBALJE FIRKANTET

558,72 kr.

I alt

559 kr.

Fakturaen er udstedt til [virksomhed3] ApS.

Anpartshaveren har oplyst til Skattestyrelsen, at udgifterne til materialerne fra [virksomhed2] er forbrugsmaterialer i henhold til rammeaftalen med [virksomhed4].

Udgifter til dobbeltkontering

På konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” er der den 15. januar 2019 bogført 3.009,60 kr. ekskl. moms som (en del af) regnskabets bilag 10.

Selskabets repræsentant har oplyst, at posteringen vedrører faktura [...] af 10. januar 2019 fra [virksomhed9], der angår en udgift på 1.881 kr. inkl. moms til kontorartikler. Selskabet kom ved en fejl til at betale fakturaen to gange (svarende til et samlet beløb på 3.762 kr. eller 3.009 kr. ekskl. moms), hvorefter [virksomhed9] returnerede 1.881 kr. til selskabet.

Transaktionerne fremgår af selskabets bankkonto den 15. januar 2019, hvor der er et udgående beløb på 3.762 kr. og et indgående beløb på 1.881 kr.

Af selskabets bogføring fremgår det derudover, at der den 15. januar 2019 er bogført 1.504,80 kr. på konto 3600 ”Kontorartikler og tryksager”, angivet som bilag 10.

Udgifter til porto og gebyrer

Selskabet har på konto 3628 ”Porto og gebyrer” bogført i alt 1.275 kr. i regnskabet for indkomståret 2019.

Selskabet har ikke fremlagt dokumentation for udgifterne i forbindelse med Skattestyrelsens behandling af sagen.

Selskabet har overfor Skatteankestyrelsen fremlagt oversigt over gebyrer på selskabets erhvervskonto hos [finans2] med kontonummer [...44], samt bilagsmateriale for hver enkelt postering. Der fremgår følgende af de fremlagte bilag angående regnskabsåret 1. oktober 2018 til 30. september 2019 (uddrag):

Dato

Bilag

Tekst/beskrivelse

Beløb

03-12-2018

181201

Gebyr på selvbetjeningsaftale

1.200 kr.

28-12-2018

181202

Gebyr 2 stk. fælles indbetalingskort

30 kr.

29-03-2019

10

Gebyr 3 stk. fælles indbetalingskort

45 kr.

I alt

1.275 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for en række udgifter på i alt 56.421 kr. i selskabets regnskabsår 2018, samt på i alt 16.792 kr. i selskabets regnskabsår 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende (uddrag):

”...

Indkomståret 2018

1. Direkte omkostninger

1.1. De faktiske forhold

Skattestyrelsen har indkaldt skattemæssigt regnskab, bogføring og bilag i brev af 10. juni 2021.

Skattestyrelsen modtager dokumentation fra revisor [virksomhed10] i en mail af 30/6-2021.

Skattestyrelsen sender en mail d. 28/9-2021 med spørgsmål til revisor.

Skattestyrelsen har en samtale med hovedaktionær [person1].

Skattestyrelsen modtager en mail d. 7/10-2021 fra revisor, besvarelse af skattestyrelsens mail af 28/9-2021.

Ifølge regnskabet er der fratrukket 46.111,69 kr. i direkte omkostninger skattemæssigt og 11.527,92 kr. vedrørende direkte omkostninger momsmæssigt.

1.2. Selskabets bemærkninger

Hovedanpartshaver:

Indkomst 2017

Direkte omkostninger

Dato

Bilagsnr. Tekst

Beløb inkl. moms

Skatt. spm

14.11.2017 Faktura [...]

Gemina/Termix

Kr 13.772,50

[virksomhed3] svar

Glemt - Betales af [virksomhed3]

16.10.2017 [...] – Filter patroner

Gemina/Tørmix

Kr 561,88

[virksomhed3] svar

Aftalegrundlag – Det er forbrugsmaterialer jeg skal levere – Testudstyr (må være OK)

EMK vedkender

Betaling til projektkonto 2017

Direkte omkostninger – Tørmix, inkl. moms

OK betales af [virksomhed3]

Kr 13.772,50

Skatt. sp

17.01.2018 – 3 – Faktura nr. 3466307

Kr 20.718,25

[virksomhed3] Sv

Denne faktura har jeg glemt, ikke betalt - OK

*

14.01.2018 – 7 – Mellemregning - kilometerafregning

Kr 16.016,63

[virksomhed3] SV

Beløb overført fra regnskabskontoret – må være i orden

14.06.2018 – 21 – Fakt [...]

Kr. 997,85

*

Ifølge min rammeaftale med [virksomhed4], er mit honorar, inklusive alle udgifter som påføres i forbindelse med udførelse af arbejdet. Se bilag, punkt 3.5 og 4.3

*

Forbrugsmaterialer og materiel er indregnet med et beløb, i den aftalte timepris.

Ved arbejdernes afslutning og aflevering, skal der udføres kvalitetskontrol, lækagetest, tryktest, komponent og rørmærkninger.

*

Der monteres skruer for registrering – varighed 24 timer

Testområdet afspæres, og der udføres afdækninger omkring området, bl.a. for vædskespild

*

Jeg skal levere materiel og materialer til ovenstående som beskrevet. Jeg har en færdig trailer, med udstyr og forbrugsmaterialer, jeg hækter på bilen.

*

Den indkøbte pavillion er mit kontor, når arbejdsstedet er ude i bunkers og reperationshuller i terræn.

*

Dato – bilag – Tekst

Beløb inkl. moms

Skatt. sp -

03.07.2018 – 8 – Bilag - udlæg Fakt. 138

Kr. 1.260,00

[virksomhed3] - sv

Faktura nr. 138 er medsendt som bilag 23. Beløbet er viderefaktureret i.h.t gældende aftale, Faktura 138. (må være OK)

Skatt. spm

19.07.2018 – 9 – Brd. Dahl fittings

Kr. 4312,01

[virksomhed3] - sv

Faktura [...]233 er fortrinsvis fittings, der er brugt til tryk/test arbejde.

Forbrugsmaterialer montage af udstyr

[virksomhed3] Restbeløb -

Kr. 917,54

3.394,47

Revisor:

Beløb 14.334,38 kr. inkl. moms jeg er ved at skaffe yderligere oplysninger om udgiften. Men forinden vil jeg meget gerne have en kopi af de bilag udgiften vedrører, da der ikke i begrundelsen fremgår hvad det er for udgift.

Udgiften på 20.718 kr., bilag 3 skulle have været faktureret til [person1]. Det er desværre ikke sket. [person1] accepterer beskatning som udlodning med 20.718 kr. jf. bemærkningerne.

Udgift jf. bilag 7 på 16.017 kr.: [person1] oplyser, at der er tale kilometerafregning. Der vil blive indsendt yderligere vedrørende dette punkt, når jeg har fået yderligere fra [person1]. Hvis skattestyrelsen ligger inde med bilaget vil jeg gerne have tilsendt en kopi. Forhøjelsen på det punkt kan ikke umiddelbart accepteres.

Udgift 997,85 kr. inkl. moms kan ikke godkendes, da der er tale om udgifter knyttet til de opgaver, som selskabets udfører for kunder. I øvrigt er eneste begrundelse, at udgifterne ikke ses at være knyttet til indkomsterhvervelsen. Den begrundelse forstår vi simpelthen ikke.

Udgift 1.260 kr. inkl. moms. Se [person1]s bemærkninger. Forhøjelsen kan ikke godkendes.

Udgift 4.312,01 inkl. moms. Se [person1]s bemærkninger. Forhøjelsen kan ikke godkendes.

1.3. Retsregler og praksis

Statsskatteloven lov nr. 149 af 10. april 1922:

§ 6, stk. 1 – litra a Reglerne om, hvilke udgifter der kan fradrages i den skattepligtige indkomst

...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Erhvervsdrivende kan fradrage driftsomkostninger, dvs. de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, ligesom det kræves, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, og at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Skattestyrelsen har gennemgået udgiftsposten direkte omkostninger med tilhørende bilag.

Ifølge bilagene er der bl.a. købt vandfilterpatroner, vandvarmer, spaboblebad, pavillion, batterier, ringeklokke, pumpe, div. rør og vikler, termometer.

Endvidere mangler bilag nr. 7/22 og 8/23.

Skattestyrelsen har sammenholdt de tilsendte faktura med de direkte omkostninger, og skattestyrelsen anser ikke de direkte omkostninger for medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, men anser dem for private udgifter. Udgifterne anses for, at være afholdt i hovedaktionærens private interesse og i kraft af dennes bestemmende indflydelse i selskabet.

Der kan ikke godkendes fradrag for udgifter som ikke er dokumenteret ved et bilag, idet det ikke er bevist, at udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Skattestyrelsen forhøjer vedrørende direkte omkostninger skattemæssigt med 46.111 kr.

...

Skattestyrelsens bemærkninger efter indsigelse:

Skattestyrelsen har gennemgået bemærkninger fra hovedanpartshaver og revisor.

test

Ifølge Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a, kan der godkendes fradrag for udgifter der er anvendt til er erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Af det indsendte materiale, fremgår det ikke, hvilke indtægter og udgifter der er knyttet sammen.

Endvidere kan der ikke godkendes fradrag for udgifter der ikke er dokumenteret ved et bilag, idet det ikke er bevist om udgiften er afholdt erhvervsmæssigt.

Skattestyrelsen fastholder ændringen.

...

3. Mindre anskaffelser

...

Ifølge regnskabet er der fratrukket 4.204,80 kr. vedrørende mindre anskaffelser skattemæssigt og 1.051,20 kr. vedrørende mindre anskaffelser momsmæssigt.

3.2. Selskabets bemærkninger

Hovedanpartshaver:

[virksomhed3] sv -

Afsnit 4.1 – De faktiske forhold

Nej jeg har ikke beregnet husleje for virksomheden, og det kan jeg ikke ændre på, og der ikke plads til flere omkostninger

Der var coronakrise i over 11/2 år. Jeg gik i gang med ombygning af bygning nr. 2 på matriklen [adresse1]
Materialer blev indkøbt og leveret af [virksomhed3] APS. Alle fakturaer er betalt. Ombygningen er afsluttet.

Skatt - sp

24.09.2018 – 10 – Mindre anskaffelser

4.204,80

[virksomhed3] - sv

Arbejdstilsynets regler gælder også for 1 mands virksomheder, og jeg kunne også blive kontrolleret – derfor denne anskaffelse (må være OK)

Revisor:

Udgift 4.204,80 kr. inkl. moms. Se [person1]s bemærkninger. Udgiften er en erhvervsmæssig udgift. Forhøjelsen kan ikke godkendes.

...

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Erhvervsdrivende kan fradrage driftsomkostninger, dvs. de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, ligesom det kræves, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, og at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift.

Det er konstateret, at virksomheden er registret på samme adresse som hovedaktionærens private bopæl.

Skattestyrelsen har gennemgået regnskabet, og her fremgår det ikke, at der er afholdt udgift til kontorlokale.

Udgifterne til mindre anskaffelser, er ifølge bilag, møbler købt i [virksomhed11].

I det der ikke ses, at være lejeudgifter til kontorlokale, anses indkøbet af kontormøbler for en privat udgift. Udgifterne anses for, at være afholdt i hovedaktionærens private interesse og i kraft af dennes bestemmende indflydelse i selskabet.

Skattestyrelsen kan ikke godkende fradrag for mindre anskaffelser.

Skattestyrelsen forhøjer vedrørende mindre anskaffelser skattemæssigt med 3.948 kr.

...

Skattestyrelsens bemærkninger efter indsigelse:

Skattestyrelsen har gennemgået bemærkninger fra hovedanpartshaver og revisor.

Der er ikke kommet nye oplysninger der kan begrunde en ændring.

4. Porto og gebyrer

...

Ifølge regnskabet er der fratrukket 1.764,25 kr. vedrørende porto og gebyrer skattemæssigt.

4.2. Selskabets bemærkninger

Hovedanpartshaver:

Skatt - sp

Dato Bilagsnr. Tekst

01.12.2017 1 ingen

29.12.2017 1 ingen

beløb inkl. m.

1.200,-

30,-

I alt kr. 1.230,-

[virksomhed3] – sv

Det må være gebyrer på regnskabet, vedrører ikke private udgifter (må være OK)

Skatt sp

14.03.2018 – 28.12.2018 – Porto og gebyrer kr. 1.764,25

[virksomhed3] – sv

Porto og gebyrer er en post i virksomhedens regnskab. Jeg skal ikke betale 1 gang mere som en privatudgift? (må være OK)

Revisor:

Udgift 1.764,25 kr. er udgifter til bankgebyrer og lign. Forhøjelsen kan ikke accepteres, da der er tale om selskabets erhvervsmæssige udgifter. Jeg antager, at skattestyrelsen har modtaget de kontoudskrifter, hvor gebyrerne m.v. fremgår. (Der bliver gået i meget små sko – intet er for småt)

...

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Erhvervsdrivende kan efter Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, fratrække de udgifter som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Udgifterne skal være dokumenteret ved et grundbilag, jf. bogføringslovens §§ 8 og 9.

Skattestyrelsen har ikke modtaget bilag vedrørende porto og gebyrer, dermed er det ikke bevist, at udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Skattestyrelsen kan ikke godkende fradrag for udgiften.

Skattestyrelsen forhøjer vedrørende porto og gebyrer skattemæssigt med 1.764 kr.

Skattestyrelsens bemærkninger efter indsigelse:

Skattestyrelsen har gennemgået bemærkninger fra hovedanpartshaver og revisor.

Ifølge Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a, kan der godkendes fradrag for udgifter der er anvendt til er erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der kan ikke godkendes fradrag for udgifter der ikke er dokumenteret ved et bilag, idet det ikke er bevist om udgiften er afholdt erhvervsmæssigt.

Skattestyrelsen fastholder ændringen.

...

Indkomståret 2019

6. Direkte omkostninger

...

Ifølge regnskabet er der fratrukket 90.472,29 kr. i direkte omkostninger skattemæssigt og 22.618,07 kr. vedrørende direkte omkostninger momsmæssigt.

6.2. Selskabets bemærkninger

Hovedanpartshaver:

Skatt - sp

30.10.2018 – 1 – [virksomhed2] Faktura [...]

Kr. 188,10

[virksomhed3] – sv

Forbrugsmaterialer – Dymo Tape

Rammeaftale (må være OK)

Skatt - sp

13.11.2018 – 1 – [virksomhed2] Fakturaer kontoudtog

Kr. 3.144,10

[virksomhed3] – sv

Køb af forbrugsmaterialer – Rammeaftale – Redegørelse – p.21 14.06.2018

Køb – arbejdsbeklædning

Køb – trappestige

Køb – Hængelåse, beslag og skum m.v. (må være OK)

Skatt - sp

07.12.2018 – 8 – [virksomhed2] – Rentenota 30.11.2018

Kr. 282,80

[virksomhed3] – sv

Er medtaget i regnskaberne (må være OK)

Skatt - sp

15.01.2019 – BD - renter

Kr. 147,50

[virksomhed3] – sv

Er bogført i regnskaberne (må være OK)

Skatt - sp

15.01.2019 – Faktura [virksomhed9]

Kr. 3.762,00

[virksomhed3] – sv

Køb af toner til printer, samt kontorartikler (må være OK)

Skatt - sp

07.03.2019 – [virksomhed2] Faktura

Kr. 448,00

[virksomhed3] – sv

Rammeaftale – forbrugsmaterialer (må være OK)

Skatt - sp

08.04.2019 BD Faktura [...]

Kr. 841,63

[virksomhed3] – sv

Faktura nr. 140 – Kunde [...] (må være OK)

Skatt - sp

08.04.2019 [virksomhed2] Faktura [...]

Kr. 698,40

[virksomhed3] – sv

Rammeaftale – forbrugsmaterialer/værktøj (må være OK)

Revisor:

Udgift 188,10 kr. inkl. Moms. Se [person1]s bemærkninger. Forhøjelsen kan ikke godkendes. (Er der slet ingen bagatelgrænse længere. Der bliver gået i meget små sko) I øvrigt mangler der en konkret begrundelse for nægtelse af udgiften.

test

Udgift 3.144,41 inkl. Moms. Se [person1]s bemærkninger. Forhøjelsen kan ikke godkendes.

Udgift 282,80 kr. inkl. Moms. Se [person1]s bemærkninger. Jeg antager, at du har fået bilaget. Ellers må skattestyrelsen give besked, så må jeg forsøge at fremskaffe det.

Udgiften 147,50 kr. inkl. moms. Se [person1]s bemærkninger. Der er tale om renter til BD. Hvorfor der er beregnet moms vides ikke, men afgjort en fejl. Forhøjelsen kan ikke accepteres.

Udgiften 3.762 kr. inkl. moms. Se [person1]s bemærkninger. Der er tale om erhvervsmæssige udgifter til selskabets printer til brug for selskabets indkomsterhvervelse. Selskabet har mulighed for at stille sådanne arbejdsredskaber til rådighed uden beskatning af medarbejderen. Forhøjelsen kan ikke accepteres

Udgift 448 kr. inkl. moms. Se [person1]s bemærkninger. Der er tale om udgifter knyttet til selskabets indkomsterhvervelse. Forhøjelsen kan ikke accepteres.

Udgift 941,63 kr. inkl. moms er knyttet til opgave faktureret på faktura 140. Se [person1]s bemærkninger. Faktura 140 er tidligere fremsendt. Forhøjelsen kan ikke accepteres.

Udgift 698,40 inkl. moms. Se [person1]s bemærkninger. Indkøb af værktøj m.v. til brug for selskabets erhvervsmæssige aktiviteter. Forhøjelsen kan ikke accepteres.

Udgift 2.550 kr. inkl. moms. Jeg er i gang med at indhente oplysninger, men da skattestyrelsen har nægtet udgiften har skattestyrelsen måske viden om hvad der er indkøbt på bilaget? Hvis det er tilfældet beder jeg om at få tilsendt bilaget. Begrundelsen for beskatning af [person1] er mangelfuld, da der alene er anført som samlet begrundelse, at udgiften anses for betaling af [person1]s private udgifter. Forhøjelsen kan ikke accepteres på det foreliggende grundlag.

...

6.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Erhvervsdrivende kan fradrage driftsomkostninger, dvs. de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, ligesom det kræves, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, og at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Skattestyrelsen har gennemgået udgiftsposten direkte omkostninger med tilhørende bilag.

Skattestyrelsen har sammenholdt de tilsendte faktura med de direkte omkostninger, og skattestyrelsen anser ikke alle de direkte omkostninger for medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, idet udgifterne ikke ses, at være videre faktureret. Udgifterne anses for, at være afholdt i hovedaktionærens private interesse og i kraft af dennes bestemmende indflydelse i selskabet.

Der kan ikke godkendes fradrag for udgifter som ikke er dokumenteret ved et bilag, idet det ikke er bevist, at udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Skattestyrelsen har ikke fundet bilag nr. 10, 190606 og 190607.

Følge direkte omkostninger anses ikke for at have sammenhæng med indkomsterhvervelsen:

Dato

Bilagsnr.

Beløb

Moms

30/10-18

1

150,48

37,62

13/11-18

6

2.515,53

628,88

7/12-18

8

226,24

56,56

15/1-19

10

118,00

29,50

15/1-19

10

3.009,60

752,40

7/3-19

10

358,40

89,60

8/4-19

10

753,30

188,33

8/4-19

10

558,72

139,68

5/7-19

190606

2.040,60

510,15

14/8-19

190607

2.040,60

510,15

Sum

11.770,27

2.942,87

Der kan ikke godkendes fradrag for udgifter som ikke er dokumenteret ved et bilag, idet det ikke er bevist, at udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Skattestyrelsen forhøjer vedrørende direkte omkostninger skattemæssigt med 11.770 kr.

...

Skattestyrelsens bemærkninger efter indsigelse:

Skattestyrelsen har gennemgået bemærkninger fra hovedanpartshaver og revisor.

Der kan godkende fradrag for bilag nr. 10 af 8/4-2019. Skattestyrelsen kan se, at udgiften er sammenhængende med indtægten på faktura 140.

I øvrigt er der ikke kommet oplysninger eller dokumentation der kan begrunde en ændring.

Derfor bliver den endelige forhøjelse vedrørende dette punkt således:

Dato

Bilagsnr.

Beløb

Moms

30/10-18

1

150,48

37,62

13/11-18

6

2.515,53

628,88

7/12-18

8

226,24

56,56

15/1-19

10

118,00

29,50

15/1-19

10

3.009,60

752,40

7/3-19

10

358,40

89,60

8/4-19

10

558,72

139,68

5/7-19

190606

2.040,60

510,15

14/8-19

190607

2.040,60

510,15

Sum

11.770,27

2.754,54

Skattestyrelsen forhøjer vedrørende direkte omkostninger skattemæssigt med 11.017 kr.

...

8. Porto og gebyrer

...

Ifølge regnskabet er der fratrukket 1.275 kr. i porto og gebyrer skattemæssigt.

8.2. Selskabets bemærkninger

Hovedanpartshaver:

Skatt sp -

Porto og gebyrer

29.03.2019 - udgift

Kr. 45,00

[virksomhed3] sv -

Porto og gebyrer er en post i virksomhedens regnskab. Jeg skal ikke betale 1 gang mere som privatudgift? (det må være OK)

Revisor:

Udgift 45 kr. Man tror det er løgn, når skattestyrelsen bruger ressourcer på sådanne beløb. Der er tale om bankgebyr m.v. Forhøjelsen kan ikke accepteres.

...

8.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Erhvervsdrivende kan efter Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, fratrække de udgifter som i årets

løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Udgifterne skal være dokumenteret

ved et grundbilag, jf. bogføringslovens §§ 8 og 9.

Skattestyrelsen har ikke modtaget bilag vedrørende porto og gebyrer, dermed er det ikke bevist, at

udgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Skattestyrelsen kan ikke

godkende fradrag for udgiften.

Skattestyrelsen forhøjer vedrørende porto og gebyrer skattemæssigt med 1.275 kr.

Skattestyrelsens bemærkninger efter indsigelse:

Skattestyrelsen har gennemgået bemærkninger fra hovedanpartshaver og revisor.

Ifølge Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a, kan der godkendes fradrag for udgifter der er anvendt til

er erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der kan ikke godkendes fradrag for udgifter der

ikke er dokumenteret ved et bilag, idet det ikke er bevist om udgiften er afholdt erhvervsmæssigt.

Skattestyrelsen fastholder ændringen.

...”.

Skattestyrelsen er i udtalelsen til Skatteankestyrelsen kommet med følgende bemærkninger til de enkelte klagepunkter:

”...

Filterpatroner

...

Skattestyrelsen har ikke kunne se ud af de tilsendte faktura, sammenhængen med selskabets indkomst. Selskabets aktivitet er konsulentarbejde. Iflg. oplysninger om vandfilterpatroner så anvendes de i forbindelse med private boringer til afhjælpning af jern og kobber. Da kan også anvendes til maskiner i industrien, som er følsomme overfor små partikler.

Skattestyrelsen anser udgiften for at være selskabet uvedkommende.

Kilometergodtgørelse

...

Udgiften er fratrukket under posten – direkte udgifter (bilag 7/22). Der er beregnet moms af udgiften if. bogføringen. Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for posten.

I regnskabet er der en særskilt post vedrørende kørselsgodtgørelsen, som skattestyrelsen har godkendt som angivet/bogført.

Skattestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag godkende fradrag for udgiften.

Pavillon

...

Ifølge indtægterne i [virksomhed3] ApS for 2018, arbejder selskabet for [virksomhed4] A/S. Ifølge telefonsamtale med [...] ophører samarbejdet med [virksomhed4] i sommeren 2018. Pavillionen købes d. 14/6-2018. Ifølge salgsfakturaerne for [virksomhed3] projektstyring ApS fremgår det ikke, at selskabet har udført arbejde i marken for [virksomhed4] efter d. 14/6-2018.

Skattestyrelsen anser udgiften for at være selskabet uvedkommende.

Gebyrer

...

Udgiften er fratrukket under posten – direkte udgifter (bilag 8/23). Der er beregnet moms af udgiften if. bogføringen. Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for posten.

Skattestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag godkende fradrag for udgiften.

[virksomhed1]

...

Skattestyrelsen har ikke kunne se ud af de tilsendte faktura, sammenhængen med selskabets indkomst. Udgifterne anses for at være afholdt i klagerens private interesse og i kraft af hans bestemmende indflydelse i selskabet.

Kontormøbler

...

Selskabet er registret på samme adresse som hovedaktionærens private adresse. Det fremgår ikke af det tilsendte regnskabsmateriale, at der er afholdt udgift til kontorlokaler.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at udgifterne er selskabet uvedkommende. Udgifterne anses for, at være afholdt i hovedaktionærens private interesse, og i kraft af dennes bestemmende indflydelse i selskabet.

Porto og gebyrer

...

Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for posten.

Skattestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag godkende fradrag for udgiften.

...

Direkte omkostninger

...

Ifølge udgiftsbilagene er der tale om pilotjakke, trappestige, skruer, dymotape, regnmåler, afdækningstape, gulvpap, tæppeovergang, afrenser, perlekalk, gødning, murerbalje, tang og skruetrækker.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at udgifterne er selskabet uvedkommende. Udgifterne anses for, at være afholdt i hovedaktionærens private interesse, og i kraft af dennes bestemmende indflydelse i selskabet.

Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for ”dobbeltkontering”. Endvidere er der beregnet moms af beløbet. Skattestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag godkende fradrag for udgiften.

Porto og gebyrer

...

Skattestyrelsen har ikke modtaget dokumentation for posten.

Skattestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag godkende fradrag for udgiften.

Skattestyrelsen skal gøre opmærksom på, at selskabets samarbejde med [virksomhed4] ophører med udgangen af regnskabsåret 2018. Fra regnskabsåret 2019 udskriver selskabet hovedsagligt faktura til hovedaktionæren selv [person1].

...”.

I forbindelse med Skatteankestyrelsens behandling af klagesagen er der indkommet supplerende materiale. Skattestyrelsen er kommet med følgende bemærkninger til det supplerende materiale:

”Vedrørende selskabets arbejde for hovedaktionæren

Det har generelt været meget svært, at overskue om alle indkøbte materialer vedrørende privat renoveringen også bliver udfaktureret, idet det ikke klart fremgår af de udstedte faktura til [person1].

Skattestyrelsen er efter jeres møde med selskabets repræsentant, af den opfattelse, at skattestyrelsen fastholder vores ændring.

Skattestyrelsen er af den holdning, at betalingerne bør vel falde som angivet på fakturaerne. Det ses ikke at være tilfældet.

Der ses i lovgivningen, at være skærpet krav til handel mellem hovedaktionæren og selskabet. Derfor kan der vel ikke accepteres længere betalingsfrister.

Skal den manglende betaling så anses for at være et lån – vil dette også skulle beskattes som udbytte if. Ligningslovens § 16 E, på udbetalingstidspunktet.

Vedrørende pavillion

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at pavillionen (købt d. 26/5-2018) ikke er anvendt erhvervsmæssigt. Dette er begrundet med, at det ikke fremgår af faktura, fra d. 26/5-18 og frem, at der har været udført arbejde hvor pavillionen har været nødvendig. Endvidere er selskabet og revisor ikke kommet med oplysninger om hvilken faktura (efter d. 26/5-18), hvor pavillionen har været anvendt til arbejdet der er udfaktureret.

Ifølge faktura fra d. 26/5-18 og frem, med [virksomhed4] som modtager, er arbejdet som er udfaktureret, eksempelvis, udarbejdelse af faktureringsgrundlag, gennemgang af projekter, udarbejdelse af tilbudspriser, arbejdsmøder m.m. Skattestyrelsen anser ikke dette for arbejde ”udført i marken”. Dermed kan skattestyrelsen ikke se, hvordan pavillionen er anvendt erhvervsmæssigt.

Skattestyrelsen vedhæfter kopi af samtlige faktura, som er modtaget i forbindelse med skattestyrelsen kontrol af selskabet.

Vedrørende Direkte omkostninger 2018

Under direkte omkostninger mangler bilag 7/bilag 22 – 12.813,30 kr.

Ifølge redegørelse fra revisor og skatteyder i forbindelse med klagen til SANST, er dette oplyst som værende kilometergodtgørelse.

Skattestyrelsen skal gøre opmærksom på, at der ikke er modtaget bilag for udgiften, eller anden redegørelse for beløbet. Endvidere er udgiften ført inkl. moms. Skattestyrelsen skal også gøre opmærksom på, at der i bogføringen er en særskilt post KM-penge, som der IKKE er reguleret for, men er godkendt som angivet, på grundlag af det indsendt kørselsregnskab.

Skattestyrelsen kan derfor ikke godkende posten (bilag 7/bilag 22) under direkte omkostninger.

Øvrige udgifter bogført under direkte omkostninger ses ikke at være udfaktureret, og dermed kan de ikke anses for udgifter der er medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

[Billede af udsnit af selskabets kontokort, konto 1310 ”Direkte omkostninger m/moms” med posteringer for perioden 1. oktober 2017 til 19. juli 2018]”.

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for en række udgifter svarende til 22.840 kr. i indkomståret 2018 og 9.221 kr. i indkomståret 2019.

Som begrundelse for påstanden har repræsentanten anført følgende (uddrag):

”...

Indkomstændringen for året 2018

Køb af fillerpatroner eks. Moms heraf moms 112 kr. 449

Kilometergodtgørelse – forstår ikke at der er anført moms 12.813

Skattestyrelsen har angivet momsen til 3.203 kr.

Pavillon, jf. bilag 21, heraf moms 167 kr. 670

Ej godkendt fradrag for gebyrer 1.260

[virksomhed1] diverse forbrugsmaterialer, heraf moms 862 kr. 3.449

Kontormøbler, moms 623 kr. 2.494

Porto og gebyrer 1.765

Påklagede ændringer, skattemæssigt i alt 22.840

...

Begrundelse:

Idet jeg henviser til tilsvarende klage for selskabets hovedaktionær [person1] for årene 2017, 2018 og 2019, som er indsendt samtidig har jeg følgende bemærkninger.

Skattestyrelsen har minutiøst gennemgået selskabets bilag m.v. og har vurderet at der er nogle udgifter, som selskabet ikke kan fratrække, da der er tale om udgifter, som er hovedaktionærens private udgifter. Det fremgår af klagen for hovedaktionæren hvilke udgifter, som kan godkendes beskattet som maskeret udlodning hos hovedaktionæren.

Ovenstående udgifter accepteres ikke som værende maskeret udlodning til hovedaktionæren, idet der er tale om helt sædvanlige udgifter for en erhvervsmæssig virksomhed i Danmark. Skattestyrelsen anfører, at det er virksomheden, som har dokumentionspligten for at en udgift er knyttet til erhvervsudøvelsen. I dette tilfælde har skattestyrelsen efter min vurdering strukket denne pligt meget længere end rimeligt er.

Fillerpatroner anvendes til at tætne forskellige utætheder, og da selskabet beskæftiger sig med test og afprøvning er det ganske naturligt at indkøbe sådanne forbrugsmaterialer. Jeg forstår ikke skattestyrelsens argumentation og i øvrigt må det anses for at være et beløb i småtingsafdelingen, som skattestyrelsen normalt vil komme igennem med, da det ikke normalt kan svare sig for en skattepligtig at gøre indsigelse mod så beskedent beløb.

Kilometergodtgørelsen er udbetalt til hovedaktionæren for erhvervsmæssig kørsel i egen bil. Det er klart, at hvis der er afløftet moms af beløbet i selskabets regnskab, så er det en fejl. Men det er fortsat min opfattelse, at selskabet har fradragsret for den udbetalte kørselsgodtgørelse.

Pavillon er anskaffet for at kunne anvende den ved udendørs test og afprøvninger, således at det kan foregå i nogenlunde rimelige omgivelser. Der er ikke tale om et privat indkøb.

Gebyrer er betalt til [finans1]. Jeg forstår simpelthen ikke at skattestyrelsen har så manglende forståelse og kendskab til de bankomkostninger, der pålægges en erhvervskonto. Gebyrer m.m. der hæves af banken er ikke altid fulgt af en specifikation, da det jo tydeligt af kontoudskriften fremgår hvad det er. Hvordan skattestyrelsen kan mene at der er tale om en privat ikke fradragsberettiget udgift er for mig en gåde.

[virksomhed1]jf. bilaget er der tale om køb af diverse forbrugsmaterialer, som er normalt i denne type virksomhed. Der er intet der på bilaget tyder på, at der er tale om privat indkøb.

Kontormøbler er indkøbt til brug for arbejde for selskabet. Inventaret er uanset hvor kontormøblerne er placeret selskabets ejendom og anvendes i selskabets erhvervsmæssige aktivitet. Det samme vil være gældende når en virksomhed stiller skrivebord m.v. til rådighed for en ansat uden at arbejdsgiveren af den grund betaler husleje til medarbejderen. Der kan efter min opfattelse ikke stilles krav om betaling af husleje for at selskabet kan fratrække kontormøbler.

Porto og gebyrer er helt normale omkostninger og de fremgår alle af kontoudskriften fra banken. Forstår ikke begrundelsen for at nægte fradrag og langt mindre at det anses for udlodning til hovedaktionæren.

...

Indkomstændringen for året 2019

Dymo prægetape, moms 38 kr. 160

Diverse udgifter, moms 629 kr. 3.144

Diverse forbrugsudgifter, moms 56 kr. 226

Dobbeltkontering, moms 752 3.009

Forbrugsmaterialer, moms 90 kr. 358

Materialer, moms 140 kr. 559

Porto og gebyrer 1.765

Påklagede ændringer i alt 9.221

...

Begrundelse:

Med hensyn til de afholdte direkte omkostninger må der alene henvises til bilagene, hvor det klart fremgår, hvad der er købt. Der kan derfor heller ikke herske tvivl om, at der er tale om omkostninger, som er knyttet til erhvervsudøvelsen og derfor kan fratrækkes i selskabet. Jeg kan ikke se hvilke yderligere dokumentation klager kan/skal fremskaffe for at opnå fradragsretten. Der er ikke tale om sædvanlige private udgifter, således at udgifterne med rette kan anses for private udgifter.

Porto og gebyrer er helt normale omkostninger og de fremgår alle af kontoudskriften fra banken. Forstår ikke begrundelsen for at nægte fradrag og langt mindre at det anses for udlodning til hovedaktionæren.

Afslutningsvis skal jeg bemærke, at jeg synes at denne sag er udtryk for en nidkærhed, som ikke klæder vores skattemyndigheder. Der er tale om helt bagatelagtige ændringer, som det koster virksomheden helt urimelige ressourcer at tilbagevise og ikke mindst overbevise sagsbehandleren om. Ved at skattemyndighederne foretager så bagatelagtige ændringer får man en mistillid til systemet. Det er hverken til gavn for skattemyndighederne eller skatteyderne. Reelt set ville det slet ikke kunne betale sig for selskabet og hovedaktionæren at klage over ændringerne, da udgifterne til rådgiver klart vil overstige den skat, som man kommer til at betale. Det medfører at der i mange tilfælde, som i denne konkrete sag, ikkeklages selv om skattestyrelsens forhøjelse skriger til himlen og er fejlagtig. Man kunne ønskes sig en lidt større kvalitetskontrol i sagsbehandlingen.

Jeg kan oplyse, at nærværende sag foreløbig har kostet selskabet og klager mindst 25.000 kr. som man kunne have sparet, hvis der var lidt mere kvalitetskontrol i sagsbehandlingen.

...”.

Selskabets repræsentant er kommet med følgende bemærkninger til Skattestyrelsens supplerende udtalelse:

”Skattestyrelsens udtalelse i sagen er efter min opfattelse noget amatøragtigt - undskyld

sprogbruget! Udtalelsen vidner klart om, at Skattestyrelsen ikke er helt sikker på, at de argumenter

m.v., som der er fremført egentlig holder. Citat: Det har været svært at overskue og Skattestyrelsen

er af den holdning, at betalingerne BØR VEL falde som angivet på fakturaerne. Citat slut. Omkring

direkte omkostninger: Jeg forstår simpelthen ikke hvad det er Skattestyrelsen forsøger at forklare

om de direkte omkostninger. Det er vel ikke altid et krav at en direkte omkostning er

viderefaktureret til kunden. Det vil jo altid afhænge af den konkrete aftale mellem selskabet og

kunden. Med hensyn til kilometergodtgørelsen forstår jeg heller ikke Skattestyrelsens

bemærkninger.

Jeg mener derfor helt generelt, at Skattestyrelsens udtalelse ikke på nogen måde underbygger at

skattestyrelsens afgørelse er korrekt.

Hvordan kan skattestyrelsen afgøre om en pavillion har været nødvendig af hensyn til det

udendørs arbejde. Min kunde har forklaret i hvilke situationer, den har været benyttet. Så må

skattestyrelsen da komme med dokumentation for, at den på ingen måde har været indkøbt og og

anvendt til erhvervsmæssigt formål.

Jeg håber virkelig, at Skatteankestyrelsen har en noget mere nuanceret holdning til de

erhvervsdrivendes driftsudgifter end den holdning Skattestyrelsens sagsbehandler lægger for

dagen.

I øvrigt undrer det mig, at udtalelsen kun er underskrevet af sagsbehandleren. i alle andre sager

med udtalelser er der en overordnet, som er medunderskriver, hvilket giver en større

sandsynlighed for at udtalelsen også er udtryk for Skattestyrelsens opfattelse og ikke underlagt

den enkelte sagsbehandlers opfattelse/holdning.”

Landsskatterettens afgørelse

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Indkomståret 2018

Udgifter til filterpatroner, pavillion og forretningsfrokost

Det er Landsskatterettens vurdering, at udgifterne til filterpatroner, pavillion og forretningsfrokost er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i selskabet. Der kan dermed godkendes fradrag for i alt 2.357 kr. angående disse poster i indkomståret 2018.

Retten finder det tilstrækkeligt sandsynliggjort, at udgifterne er afholdt i relation til selskabets indkomsterhvervelse.

Der er – for så vidt angår pavillionen og filterpatronerne – henset til selskabets rammeaftale med [virksomhed4], samt til tidspunktet for udgifternes afholdelse. Selskabets samarbejde med [virksomhed4] anses først for at være endeligt afsluttet ved årsskiftet 2018/2019, om end der var en nedgang i aktiviteterne i 2. halvår 2018. Retten har endvidere lagt vægt på, at anpartshaveren har forklaret, at en pavillion blæste i vandet i forbindelse med en opgave ved [x2]. Det fremgår af anpartshaverens kørselsregnskab, at han har været på opgave ved [...] i [by2] den 7. marts 2018. Anskaffelse af (ny) pavillion i maj 2018 anses således sandsynligt. Særligt henset til, at selskabet på dette tidspunkt ikke havde stoppet samarbejdet med [virksomhed4]. Fradrag for pavillionen godkendes i henhold til faktura med 648 kr.

I forhold til udgifterne til forretningsfrokost har retten lagt vægt på, at det fremgår af faktura 138 at selskabet har afholdt udgifter til et frokostmøde, hvor formålet var at afklare det fremtidige samarbejde mellem [virksomhed4] og [x3] ([x3]) efter en konkret medarbejders fratræden i [virksomhed4]. Anpartshaveren repræsenterede [virksomhed4] ved dette møde. Selskabet har afholdt udgiften til frokosten og faktureret denne videre til [virksomhed4], ved faktura 138, som er indtægtsført. Udgiften findes på baggrund heraf, og ved betalingsdokumentation på selskabets bankkonto, konkret at være dokumenteret, samt at være afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i selskabet.

Retten ændrer Skattestyrelsens afgørelse på disse punkter.

Udgifter til kørselsgodtgørelse

Retten finder, at selskabet ikke har dokumenteret, at udgiften på 12.813 kr., der er bogført den 14. juni 2018 som bilag 7 på konto ”1310 Direkte omkostninger m/moms”, er en udgift, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i selskabet, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Retten har i den sammenhæng henset til, at der ikke er fremlagt materiale benævnt bilag 7 til dokumentation for, hvad udgiften dækker over. Selskabets oplysninger om, at der er tale om en mellemregning for kørselsgodtgørelse kan ikke føre til et ændret resultat. Selskabet har på konto 2230 ”KM-penge” bogført en udgift på 26.448 kr., som Skattestyrelsen har godkendt fradrag for. Retten finder det, med udgangspunkt i det fremlagte kørselsregnskab, ikke sandsynliggjort, at selskabet har haft udgifter til kørsel, udover det Skattestyrelsen har godkendt.

Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed1] og kontormøbler

Retten finder, at selskabet ikke i tilstrækkelig grad har sandsynliggjort, at udgifterne til forbrugsmaterialer fra [virksomhed1] og kontormøbler er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i selskabet, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Retten har for så vidt angår forbrugsmaterialerne fra [virksomhed1] lagt vægt på, at anpartshaveren har vedkendt sig, at en faktura med nr. [...] med teksten Gemina/Termix og beløbet 13.772,50 kr. ikke skulle have indgået i selskabets regnskab. Denne faktura skulle have været betalt af anpartshaveren i privat regi. Retten lægger til grund, at faktura [...] dækker over anpartshaverens private køb af en vandvarmer. Da de materialer, der fremgår af de fire fakturaer fra [virksomhed1], der samlet er angivet som regnskabets bilag 24, alle er materialer, der har en relation til, eller anvendes i forbindelse med installation af en vandvarmer, er det rettens vurdering, at der ikke er tale om udgifter, der er anvendt til at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten i selskabet. Udgifterne anses for at være af privat karakter.

For så vidt angår udgifterne til kontormøbler har retten lagt vægt på, at faktura [...] fra [virksomhed8] ikke er udstedt til selskabet, men til anpartshaveren. Derudover er det indgået, at der ikke anses at være en direkte sammenhæng mellem selskabets indkomsterhvervelse og udgifterne til kontormøblerne. Møblerne anses at være af privat karakter.

Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på disse punkter.

Udgifter til porto og gebyrer (2018 og 2019)

Det er rettens vurdering, at de dokumenterede udgifter til porto og gebyrer er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i selskabet, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Retten har lagt vægt på, at der er fremlagt dokumentation for, at selskabet har afholdt udgifter på henholdsvis 1.480 kr. i 2018 og 1.275 kr. i 2019 til gebyrer på selskabets erhvervskonto i [finans2], samt gebyrer for betaling af diverse indbetalingskort. Retten anser disse udgifter for at være afholdt i forbindelse med indkomsterhvervelsen i selskabet.

Selskabet har imidlertid ikke fremlagt dokumentation for udgifter til gebyrer angående posteringer den 23. marts 2018 og 6. august 2018 på henholdsvis 200 kr. og 84 kr. på konto 3628 ”Porto og gebyrer”. Da der ikke er fremlagt dokumentation for gebyrerne, er der ikke grundlag for at godkende fradrag for disse udgifter på i alt 284 kr. i indkomståret 2018.

Retten ændrer dermed Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Indkomståret 2019

Udgifter til dobbeltkontering

Retten finder, at selskabet ikke har dokumenteret, at betingelserne for at indrømme fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a er opfyldt, for så vidt angår udgiften på 3.009 kr., der er bogført den 10. januar 2019 som bilag 10 på konto ”1310 Direkte omkostninger m/moms”.

Der er i den sammenhæng henset til, at anpartshaveren har forklaret, at posten dækker over en dobbeltkontering, idet selskabet ved en fejl har betalt faktura [...] fra [virksomhed9] to gange. [virksomhed9] har tilbagebetalt den fejlagtige betaling til selskabet, hvilket fremgår af selskabets bankkontoudtog. Selskabet har imidlertid også bogført det korrekte beløb angående fakturaen (1.504,80 kr. ekskl. moms) på konto 3600 ”Kontorartikler og tryksager” den 10. januar 2019. Retten lægger på denne baggrund til grund, at selskabet allerede har fået fradrag for udgiften, idet det ikke fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at der er nægtet fradrag for denne post.

Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Udgifter til forbrugsmaterialer fra [virksomhed2]

Retten finder det ikke dokumenteret, at udgifterne til diverse forbrugsmaterialer fra [virksomhed2] er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i selskabet, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Retten har henset til, at der ikke ses at være en direkte sammenhæng mellem de indkøbte materialer og selskabets indkomsterhvervelse. Materialerne, eksempelvis i form af perlekalk, universalgødning, pilotjakke, trappestige og hængelås, har karakter af at være til privat brug. Endvidere har retten henset til, at faktura [...] ikke er udstedt til selskabet, men til anpartshaveren.

Oplysningerne fra selskabet om, at materialerne er forbrugsmaterialer, der er indkøbt i henhold til selskabets rammeaftale med [virksomhed4], kan efter rettens vurdering ikke føre til et ændret resultat. Selskabets samarbejde med [virksomhed4] var ophørt på tidspunktet for udstedelsen af faktura [...] og faktura [...] henholdsvis den 22. februar 2019 og den 12. marts 2019.

Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.